PDA

View Full Version : suzukin puola/sytytys


sami.k
09.06.2009, 11:53
eli tuli hommattua tollanen sj 410 ja joku on räplänny jotain noiden puolan johtojen kanssa, eli minkäväriset johdot menee +/ - napoihin? ja kummalta navalta menee johto virranjakajalle? ja onko alkuperäisen puolan kyljessä joku vastus?? yritin katsella 413:sen pellin alle mutta siinä on ihan eri systeemi, enkä sählöpuolesta nii paljoa ymmärrä:) johtojen värit auttas ja tietty kuvatkin vois auttaa... tai kaikki neuvot auttas kun kipinä on hukassa.

R-Lempiäinen
09.06.2009, 14:12
ootko kattonu katkojankärjen?

sami.k
09.06.2009, 15:21
ootko kattonu katkojankärjen?

kyllä katsoin, hommasin uuden virranjakajankin kun sen jalan kiinnitys oli poikki ja muutenkin näytti huonolta, kiinnostais vaan nuo puolan johdot(+ ja - napojen). ja kummasta menee johto jakajan kylkeen...

MikkoS
09.06.2009, 16:34
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=736&pictureid=32609

Elikäs musta/valkoinen raita (vasemmassa reunassa suojaputkessa) menee vastukseet ja siitä plussaan, Ruskea menee miinukseen, Musta/keltainen raita (Johdossa mötti liitos) menee plussaan. Toivottavasti on apua.

Omassa oli kipinä kanssa kateissa ja syy oli väärinpäin asennettu liitin joka sijaitsee virranjakajan kyljessä, pääsi maattaan siitä ennen virran jakajaa. Jotenkin ohitettiin virranjakaja sillein että tulppa oli suoraan puolanjohdossa. En nyt muista miten kipinä testattiin mutta saan sen selville jos sitä tietoa tarvitaan:)

sami.k
09.06.2009, 21:32
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=736&pictureid=32609

Elikäs musta/valkoinen raita (vasemmassa reunassa suojaputkessa) menee vastukseet ja siitä plussaan, Ruskea menee miinukseen, Musta/keltainen raita (Johdossa mötti liitos) menee plussaan. Toivottavasti on apua.

Omassa oli kipinä kanssa kateissa ja syy oli väärinpäin asennettu liitin joka sijaitsee virranjakajan kyljessä, pääsi maattaan siitä ennen virran jakajaa. Jotenkin ohitettiin virranjakaja sillein että tulppa oli suoraan puolanjohdossa. En nyt muista miten kipinä testattiin mutta saan sen selville jos sitä tietoa tarvitaan:)

meneekö puolan + vai - navasta johto virranjakajan kylkeen? vai meneekö puolalta muutakun "puolanjohto" jakajalle? kiitoksia jo avusta...

Valko-bandiitti
10.06.2009, 07:16
Puolan plus-napaan pitää tulla sähköä ( kokeilee koetinkynällä ) virtalukon ohjaamana. Puolan miinus-napa maattaa itsensä jakajan kautta. Jos epäilyttää johdotus niin otat johdot irti puolalta, laitat koetinkynän haenleuan akun miinusnapaan eli maahan ja kokeilet mihin liittimiin tulee virtaa virtalukon ohjaamana. Se liitin johon tulee sähkö virtalukon starttiasennossa suoraan puolan +-napaan, se johon sähkö tulee "käyntiasennossa" etuvastukselle. Sitten kun laitat sen hauenleuan akun +napaan ja toinen pää jakajalle menevään johtoon, pitää lampun syttyä ja sammua kun konetta pyöritetään käsin tai startilla jos kärjet on edes suunnilleen kohdallaan

sami.k
10.06.2009, 18:03
Joo eli kipinä saatiin aikaseks mutta auto ei käy muuta ehkä sekunnin kerrallaan, missä vika?? toi puolan vastus vähän epäilyttää kun ei varmasti ole alkuperäinen, hehkuu melkein punasena kun yrittää kayntiin... vastuksessa lukee 1,6 ohmia, puolakaan ei oo alkuperäinen vaan jostai nissanista eli en tiedä toimiiko ton vastuksen kanssa??? vastukseen menee oikeet voltit ja vastuksen jälkeen tulee pihalle alle 2volttia... saa bensaa ja tulpatkin on vaihdettu, kannattaako vaan kysellä varaosa liikkeestä uudet vai onko neuvoja??

Pecos
10.06.2009, 23:28
Toi etuvastus hässäkkä pitäs toimia silleen, että puola on nimellisjännitteeltään esin 8v ja sen verran pitäis jännitettä tulla vastuksen jälkeen. Startatessa virtaa syötetään suoraan, vastuksen ohi puolalle, ikään kuin ylijännitettä, jolloin saadaan hetkellisesti vahvempi kipinä.

sami.k
11.06.2009, 07:50
Toi etuvastus hässäkkä pitäs toimia silleen, että puola on nimellisjännitteeltään esin 8v ja sen verran pitäis jännitettä tulla vastuksen jälkeen. Startatessa virtaa syötetään suoraan, vastuksen ohi puolalle, ikään kuin ylijännitettä, jolloin saadaan hetkellisesti vahvempi kipinä.

kyllä, näinhän se toimii, ilman esivastusta auto starttaa jo virtalukon ON asennossa. tarvii varmaan hommata uus autoon kuuluva puola ja esivastus...

Jarcca
11.06.2009, 17:59
Toi "mönttiliitos" kuvassa on diodi joka estää virtojen menon starttimoottoriin
virtojen päällä ollessa.

sami.k
12.06.2009, 14:42
se lähti käyntiin!! eli toi diodiliitos oli poikki ja tinasin sen uusiks, vaihdoin puolan ja esivastuksen oikeanlaiseksi ja toi mustavalkoinen johto oli jostain oikkarissa, sen vedin uusiks, mittarille ei vieläkään tule mitään merkkivaloja, onkohan joku johto jostain poikki vai joku väärin asennettu...???