View Full Version : Beadlock asennus
Rekisteröimätön
09.05.2009, 20:40
Koitin hakua tuossa, mutta en löytänyt oikein mitään. Koitin myös googlesta. Eli oisko kellään kattavaa kuvasarjaa beadlockien asennuksesta, tai siis siitä, miten kumi laitetaan niiden päälle, pitäs jossain välissä mennä rengasliikkeeseen ja olis hyvä olla mallina kuvia, että minne väliin se kumi siellä tulee ja muutenkin vähän ohjeita, kun en itsekään oikein tiedä asennuksesta 100% varmuudella. Googlesta löyty joku kuvasarja, mutta oli niin pieniä kuvia, ettei oikeen saanut selvää. Kiitos
Kyllä ne siellä rengasliikkeessä tietää. Pitäis ainakin.
Beadlock kehän puoleista kylkeähän ei laiteta koneella vanteen sisälle vaan se jää sen beadlockin päälle. Sitten se irtokehä siihen päälle ja kiristelemään. Laita se irtokehä se pyöreämpi puoli rengasta vasten, älä tee niinkuin minä ja laita väärinpäin. Pääset puolella työmäärällä!:o
Koita katsoa, että se rengas tulee mahdollisimman keskelle kun kehää alat kiristämään, ei sit pompota ajossa niin paljon. Useasti kumeissa on sellaiset "valurenkaat" siinä kyljessä josta on hyvä katsoa keskittämistä.
Itse jouduin muutamalla pidemmällä pultilla vetämään ensiksi kehää lähemmäksi jotta sain varsinaiset kiinnityspultit ylettämään.
Pultteja on aika paljon joten paineilmaräikkä,pulttipyssy tai vastaava säästää käsiä aika lailla.
Tää on vain mun tyyli tehdä tää homma ja näin mua on neuvottu.
Rekisteröimätön
09.05.2009, 21:23
Juu mulla on nuo boggerit tuossa hyllyssä vielä odottamassa vanteita, jotakuinki on tiedossa tuo systeemi kyllä, pitää vaan varmistella asioita :)
ei siihen rengasliikettä tarvita, rauta ja liukastetta, pääset tunnelmaan ;)
Rekisteröimätön
09.05.2009, 22:21
:) suositaan nyt rengasliikettä ensiks ainaki, ei vaan täälläpäin varmasti kukaan oo koskaan asennuttanut beadlockeja, siitä on 100% varmuus :)
Jos nyt itse jotain asiasta ymmärtää/ottaa selvää niin luulisin kuitenkin lopputuloksen olevan parempi kun tekee itse, kuin että alkaa selittämään miten pitäis tehdä jollekkin joka ei ole koskaan asiasta kuullutkaan (vaikka oiskin renkaita pyöritelly)...
Sisäpuoli kumistakin muljahtaa suht helposti paikalleen, sen ulkopuolen kans joutus töitä tekemään mutta siitähän ei tarvi beadlockin tapauksessa murehtia.
Edit: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=28130&highlight=beadlock
Ensin se kehä ja rengas paketiksi. Sitten järeäkö kuormaliina renkaan ympärille ja kiristystä.
Sillon renkaan toinen puoli menee sen verran huulille, että saa paineilmalla vanteelleen ihan venttiilin kautta pistoolilla.
Älä ota silmille sitä liinaa sitten kun renkaassa on hieman painetta ja löysäät sen liinan auki!!!
Tästähän saadaan nyt intto päälle miten se kannattaa tehä ja näin ei ainakaan mutta itte sen hommaan muutaman kerran tehneenä en enää edes harkitse muita konsteja.
:) suositaan nyt rengasliikettä ensiks ainaki
Vekkaisin et suurimmassa osassa rengasliikkeistä ei olla koskaan nähty beadlock vanteita, saatikka ees kuullu puhuttavan sellasista.
Eli niitä joutuu neuvomaan renkaan asennuksessa.
Helpommalla/halvemmalla pääsee kun kampeaa ite vanteelle ja pulttaa kehät kiinni.
Omissa boggereissa on renkaan sisäpuolella hento "rihlaus" eli muutaman millin korkuisia raitoja,jotka uluttuvat renkaan jakaosaan asti.
Huomattavasti kevyemmällä kehän kiristämisellä sai pysymään ilmat renkaassa,kun hioin lamellilaikalla nuo raidat pois vanteen sisempää kehää vasten tulevasta renkaan jalkaosan sisäpinnasta.
Huomattavasti kevyemmällä kehän kiristämisellä sai pysymään ilmat renkaassa,kun hioin lamellilaikalla nuo raidat pois vanteen sisempää kehää vasten tulevasta renkaan jalkaosan sisäpinnasta.
Aivan! Irokissa sama juttu. Hjuva vinkki.
bj45lava
10.05.2009, 22:09
Niin ja ei se asennus mitään liinaa tarvii kun ulkokehä on välissä kiinni niin laittaa vanteen keskeltä pölkylle ja painaa ulkopuolelta kumia alaspäin ja ilmaa perään...Ei noin yksinkertaiseen hommaan kyllä rengasliikkeen apua tarvitse.
Ja sitten ne kaikki pultit voi vaihtaa ajoissa kunhan tarpeeksi käytetty, itellä tossa viime reissulla katkesi yksi ja sen jälkeen alkoi vierestä napsua poikki loputkin.
Olleet vanteilla nyt reilun 3 vuotta ja ajeltu joku 5000 km yhteensä.
ei siihen rengasliikettä tarvita, rauta ja liukastetta, pääset tunnelmaan ;)
X2 tutusta rengasliikkeestä antoi purkillisen asennusrasvaa kun ostin neljään kiekkoon tasapainotushiekat. Yllättävän helposti noi kumit menee vanteelle, hitsattu kehän puolikin kärsii runtata raudalla miehekkäästi lommoutumatta.
Ja sitten ne kaikki pultit voi vaihtaa ajoissa kunhan tarpeeksi käytetty, itellä tossa viime reissulla katkesi yksi ja sen jälkeen alkoi vierestä napsua poikki loputkin.
Olleet vanteilla nyt reilun 3 vuotta ja ajeltu joku 5000 km yhteensä.
Oon kuullu jotain tämmöstä muualtakin, minkä kovuiset pultit sulla napsateli ? 8.8??
Niin ja ei se asennus mitään liinaa tarvii kun ulkokehä on välissä kiinni niin laittaa vanteen keskeltä pölkylle ja painaa ulkopuolelta kumia alaspäin ja ilmaa perään...Ei noin yksinkertaiseen hommaan kyllä rengasliikkeen apua tarvitse.joo näin myö savolaisetkin ollaan nuita pökkyröitä ja sitbulleja laiteltu betlokeille
Hitsasin itse beadlockit. Rengas menee siihen ihan ihmisvoimin ilman koneita. Opettele vaan itse laittamaan. Sitten onnistuu jatkossakin.
Racingrabbit
11.05.2009, 22:11
Vein yhdet Beadlock vanteet ja kumit rengasliikkeelle kasattavaksi ja kun menin hakemaan niitä,niin kysymys oli mihin nuo rautaiset kehät olisi pitänyt laittaa?
Eli oli kasattu normaalisti rengas vanteelle ja pultattavat kehät oli vielä lattialla irtaallaan...
Ei voi olettaa, että millään pajalla voisi olla know-how:ta miten beadlokki kasataan tai paljonko laitetaan momentiksi. Siitä vaan itse kasaamaan. ja ainakin itellä meni boggerit ihan potkimalla vanteille ilman rengasrautaakaan. Lokkikehätkin onnistu kerrasta vuotamatta ensikertalaisena...
Tämähän rupeaa vaikuttamaan huolestuttavalta. Monikohan tekee beadlockeja ymmärtämättä yhtään mistä on kysymys (ja sitten ajaa yleisillä teillä...)
Offivaruste ym alan liikkeet laittaa beadlockeja jos ei itse osaa käsin asentaa.
Racingrabbit
12.05.2009, 07:22
Tämähän rupeaa vaikuttamaan huolestuttavalta. Monikohan tekee beadlockeja ymmärtämättä yhtään mistä on kysymys (ja sitten ajaa yleisillä teillä...)
Ei kait kukaan beadlock vanteilla tiellä aja? ;)
missä päin anonyymi majailee ?
ei muuten kuulu noi bedlockit minkään tavallisen rengasliikkeen tietotaitoihin jää nykyään jo varmaan vanhat lukkovanteetkin asentamatta.
ellei joku henkilökunnasta ole sattumalta harrastaja
Rekisteröimätön
12.05.2009, 13:35
Juu kiitos vinkeistä vain, kyllä rengas vanteelle menee ihan entuudestaan, vaan tuota halusinkin varmistella, että laitetaanko se juurikin näin, niinkuin on tässä nyt selvästi kerrottu, eli tuo kumin reuna jätetään siihen sisäkehän päälle, katotaan että on keskellä ja pultataan ulkokehä päälle. Kiitoksia
Ei kait kukaan beadlock vanteilla tiellä aja? ;)
Ei, kyl siinä tien ja vanteen välissä jotku mustat kumit on.
Pals tommoseta töppäyksestä on kansa saanut sapiskaa ?
Vai onko vaan ihmetelty oliko kalliitki vanteet noin hienotki :D