Kirjaudu sisään

View Full Version : Jeepin kone pitäisi saada käymään...


KooPee
27.04.2009, 11:34
Onko arvon raadilla mielipiteitä miten saada XJ:n 4 litranen käymään edes senverran että saisi liikuteltua...
Tilanne on että ajettu tammikuussa talliin ihan normaalisti ja sitten seuraavana päivänä ei enää lähtenyt käyntiin...sittemmin seissyt parikuukautta tekemättä mitään...

Puhelimen välityksellä viikonloppuna opasteltu ja kyselty ja nyt on jo senverran tietoa että kipinä sieltä on kateissa...

Nyt seuraavaksi olisi kiva saada se käymään...toisessa päässä luuria on henkilö joka ei ymmärrä tekniikasta mitään ja työkaluina on vanha letermänni. On tarkistanut jo sulakkeet ja tarkistanut ja putsannut virranjakan kannen/pyörijän...ja edelleen ei kibunaa...

Ehdotuksia iltapäivän ratoksi ;)

sjeeppi
27.04.2009, 11:48
Akun miinus napa irti, tarkasta akun kunto, tarkasta virranjakajan liitosjohto, akun napa kiinni ja käyntiin....

Jos automaatti, liikuttele vaihdevipua, voi olla ettei on kosketusta P asennossa, pitäisi lähtiä myös N asennossa käyntiin

JAMANT
27.04.2009, 11:59
Kampuran asennontunnistin rikki!!!

Vuosimalli olis kiva tietää (valmistenumeron 10. merkki!!!), noissa on senverran eroja kumminkin loppupeleissä!

Timo_L
27.04.2009, 12:02
Puhelimen välityksellä viikonloppuna opasteltu ja kyselty ja nyt on jo senverran tietoa että kipinä sieltä on kateissa...

Sanoisin että 95% tod.näköisyydellä tässä tapauksessa kampuran asentotunnistin (CPS) sökönä. Oireet kuulostaa juuri normaalilta sille - eli ensin käy ihan normaalisti ja seuraavalla käynnistyskerralla ei inahdakkaan.

Toki voi olla myös tuo jo edellämainittu NSS (neutral safety switch) joka estää käynnistymisen vaihde päällä. Kun se hajoaa/ likaantuu liikaa, niin ei aina lähde mopo käyntiin vaikka olisi N tai P valittuna. Tässä tapauksessa ensi alkuun yleensä pieni kepin runkkaus auttaa, myöhemmin ei sekään. NSS:n pystyi jotenkin ohittamaan (jotain johtoja muistaakseni oikoseen, älä kysy mitä/ mistä), jolloin sitten tosin auto käynnistyy vaikka olisi lootasta vaihde kytkettynä.

Nuo siis olettaen että on tosiaan pyörijä, virranjakajan kansi, tulpat ja piuhat ok.

edit: ..jahas, olin hidas..

KooPee
27.04.2009, 12:08
Akku on ollut irti ja apuvirralla sitä on pyöritelty.
- Startatessa konepyörii ihan normaalisti-antaako NCC startin pyörittää konetta jos viallinen?

Kampuran asentotunnistin oli munkin ensimmäinen ja paras arvaus viaksi, mutta miten sen tutkii ilman välineitä, onko olemassa jotain kikka kakkosta? ja saako sen ohitettua millään?

KooPee
27.04.2009, 12:10
Vuosimalli on-90 mutta runkonumerotieto voi kestää hiukan...

Urkki
27.04.2009, 13:46
Eihän siinä Jeepissä ole mitään sähköistä ajonestohärpäkettä joka pitäisi ensin aktivoida sulkemalla ja avaamalla lukkoja sillä? Vai onko ihan pelkkä mekaaninen avain?

Urkki

Jeeper
27.04.2009, 14:06
tuolta löytyy ohjeet Renixin anturien testaamiseen:

http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics.htm

Mika.U
27.04.2009, 14:14
Ja sitten multa löytyy Jeep Renix Fuel Injection Manual pdf:nä jos on tarvetta.

JAMANT
27.04.2009, 14:36
Vaihteenvalitsimen käynnistyksen esto estää startin pyörimisen!!! Ei estä käynnistymistä ja jos startti pyörittää konetta, vika ei ole kepin tunnistimessa!!

JAMANT
27.04.2009, 14:38
Vuosimalli on-90 mutta runkonumerotieto voi kestää hiukan...

Silloin on kyseessä vuosimallin 87-90 moottorinohjaus eli Renix ja sen kampuran asentotunnistin on tuo: http://www.jamant.fi/asennontunnistin-xjmjyj-crot0739789-p-1770.html , ja se kannattaa vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi, ei ole kallis osa!!

KooPee
27.04.2009, 14:38
Ei ole ajonestoja, pelkkä avain...

Mulla on koneella samat vikadiagnostiikat tosta koneesta, mutta luurin toisessa päässä on vain "urpo" varustettuna lettermanilla....ja käytiin pitäisi saada...taitaa jäädä haaveeks...

KooPee
27.04.2009, 15:32
Vaihteenvalitsimen käynnistyksen esto estää startin pyörimisen!!! Ei estä käynnistymistä ja jos startti pyörittää konetta, vika ei ole kepin tunnistimessa!!

joo, näin mäkin sen muistaisin....

nimim. Jerkku ehdotti puhelimessa, että kampuran asentotunnistimen anturin voisi "huijata" toimimaan surraamalla hyppylangan anturin johdoista ja räpsyttelemällä käsin koneelle jonkinlaista tietoa-joka sitten käynnistäisi koneen- varmaa tietoa internetin ihmeellisestä maailmasta- joo....
Ei ehkä kumminkaan yritetä sitä keinoa:)) se päätettiin jo Jerkun kanssa puhelimessa,...mutta ideana se oli kumminkin ajatuksen arvoinen...jos olisin venäjällä teillä tietymättömillä ja kone sammuksissa...niin ehkä, siis ehkä voisin silloin kokeilla...

Opc
27.04.2009, 16:58
Nopea kaveri saa olla että joka kampiakselin kierroksella antaa signaalin ja vielä oikeaan aikaan.

Voisin jopa harraste mielessä tulla vaikka mittaan tuon anturin jos apu kelpaa.

JAMANT
27.04.2009, 17:44
Siis missäpäin tuo Jeeppi nyt sitten on??

Killman
28.04.2009, 01:35
Onhan vielä mahdollista että nokan asennon tunnistin on kypsä tai kuten itsellä Juukan kisassa, piuha poikki (vai onko tätä Renixissä?). Käy kyllä ilman tuota mutta ei lähde käyntiin. Eli jos hajoaa käydessä niin sitten ei seuraavan kerran starttaa. Kipinä hukassa.

JAMANT
28.04.2009, 08:05
Onhan vielä mahdollista että nokan asennon tunnistin on kypsä tai kuten itsellä Juukan kisassa, piuha poikki (vai onko tätä Renixissä?). Käy kyllä ilman tuota mutta ei lähde käyntiin. Eli jos hajoaa käydessä niin sitten ei seuraavan kerran starttaa. Kipinä hukassa.

Jep!! Ja on siellä muitakin mahdollisuuksia!! Mutta tuosta kampuran asennontunnistimesta aina aloitetaan!!

Muitakin vaihtoehtoja: puola, sytytysyksikkö puolan alta, tietokone kojetaulun alta, johtosarjasta johto poikki (nähty tuokin, tosin uudemmassa)...

KooPee
29.04.2009, 07:59
Jeepula sijaitsee fyysisesti Vuosaaressa, tosin viikonloppuna taidan nostaa trailerille ja roudata jonnekin...?

JAMANT
29.04.2009, 08:21
Jeepula sijaitsee fyysisesti Vuosaaressa, tosin viikonloppuna taidan nostaa trailerille ja roudata jonnekin...?
No ei oo kaukana edes!! Ajamalla tulee kauempaakin, tänäänkin yksi tulee peräöljynvaihtoon 350 km:n päästä!!

kivinen
29.04.2009, 09:48
Jeepula sijaitsee fyysisesti Vuosaaressa, tosin viikonloppuna taidan nostaa trailerille ja roudata jonnekin...?

Ompa ajanhallinta maksimissaan. Ei mikään ihme, etta sullakin tota kiirettä piisaa.:):):)

JAMANT
29.04.2009, 09:55
Ompa ajanhallinta maksimissaan. Ei mikään ihme, etta sullakin tota kiirettä piisaa.:):):)
Mitä sillä on väliä, mitä tekee, jos asiakas on valmis maksamaan... Ja jos ilmatteeks tekee, sitä saa sitten tehdä, silloin töitä riittää varmasti...

vänkäri
29.04.2009, 10:32
No niin.

Mun Jeeppi Cherokee vm. 1990 teki samanlaisen tempun. Ajosta jätin kuukaudeksi ruutuun ja sitten kun piti lähteä - ei mitään muuta kuin että startti pyörittää reippaasti muttei ilmeisestikään saa polttonestettä eikä käynnisty. Virtaa riitti ym. ja kaikki apulaitteet toimivat.

Internetistä löytyi ohje: käynnistyksenesto on päällä. ??????????
Mega-Autossa väittivät, ettei autossa sellaista ole. No, hanskalokerosta löytyi avaimenperämokkula jossa yksi nappula. Kun painoi nappulaa niin mokkulassa syttyi pieni punainen LED.

Huom: LAITE EI OHJAA KESKUSLUKITUSTA.

Netissä oli ohje: sulakerasian circuit breaker no15 tarkistettava. Jaa kyse ei olekaan sulakkeesta vaan jostain muusta. Sulakerasia on kojelaudassa kätevästi ohjauspylvään vasemmalla puolella auton rintapellissä. "Circuit breakerit" ovat niitä sulakerasian reunoilla olevia mustia isompia nappuloita jotka saa vetämällä irti, aivan kuin sulakkeetkin. Ne eivät ole kuitenkaan releitä.

Kaikki sulakkeet irti vuorotellen, hapettumat veks. Sama näille neljälle "circuit breakerille". Sitten netistä löytyneitten ohjeitten mukaisesti:

-kytke autoon virta päälle, siis avain asentoon 1
-osoita mokkulalla taustapeilin yläpuolella katossa olevaa modulia ja paina mokkulan nappulaa 5 sekuntia
-kuuluu releen naksahdus kojelaudan alta tai konehuoneesta

-käynnistyi heti

Niissä autoissa joissa ei ole avaimenperämokkulaa laite on kytketty (käynnistyksenesto siis) keskuslukitukseen:

Ohje:

-avaimella avataan etuoven lukkopesästä (voi olla hapettunut kontakti) 5 kertaa keskuslukitus auki, siis räpelletään
-avataan ovi ja mennään sisälle
-sitten avain virtalukkoon OVEN OLLESSA AUKI
-virrat päälle
-NYT PAINETAAN OVI LUKKOON KYTKIMESTÄ MEKAANISESTI (=oven nappulasta lock)
-ovien lukkiuduttua, mutta oven ollessa edelleen auki

-käynnistetään

ainakin jenkit ovat saaneet laitteensa näin käynnistymään

Minulle ei ole selvinnyt miksi näin tapahtuu, eikä sen ole väliäkään. Pääasia että käynnistyi.


:) jejejejejej Jeeppi !!!!

revu
29.04.2009, 19:45
ainakin vanhemmissa harley davidsoneissa circuit breaker on lämpörele eli vähän niinku automaatti sulake. bi-metalli hässäkkä joka naksahtaa auki kun menee liikaa virtaa läpi ja jäähdyttyään taas yhdistää. veikkaan että nuo releen näköiset mokkulat on jotain sen tyylisiä palikoita.

toyota4x4
29.04.2009, 19:52
en mä muuta osaa sanoo ku että onko BENSAA tankissa??

KooPee
30.04.2009, 09:14
Bensaa on tankissa :) on katottu ja testattu vielä starttipilotilla että ei hörähdä. Kibuna on kateissa...ja tämä auto taisi jäädä nyt mulle käsiin kun omistajalla kärvähti pinna...
Täytyy alkuperäissuunnitelman mukaan roudata viionloppuna tontille, panna käymään ja keksiä sille jotain hauskaa käyttöä...

Ja Kivisen kommenttiin mä vielä keksin jonkun vastakuitin...odotahan vaan...;)

Rekisteröimätön
01.05.2009, 09:45
Bensaa on tankissa :) on katottu ja testattu vielä starttipilotilla että ei hörähdä. Kibuna on kateissa...ja tämä auto taisi jäädä nyt mulle käsiin kun omistajalla kärvähti pinna...
Täytyy alkuperäissuunnitelman mukaan roudata viionloppuna tontille, panna käymään ja keksiä sille jotain hauskaa käyttöä...

Ja Kivisen kommenttiin mä vielä keksin jonkun vastakuitin...odotahan vaan...;)

jeepistä saa tehtyä siirrettän joustatus rampin.

kivinen
01.05.2009, 10:31
Ja Kivisen kommenttiin mä vielä keksin jonkun vastakuitin...odotahan vaan...;)

Oisko maailman toiseksi paras vastakuitti rakentaa tosta se aikanaan paljon puhuttu luurangoksi purettu jeeppiviritys. Ei mitään hienouksia, kaikki irtoavat osat keveyden nimissä pois, kaaret hyttiin, kemppi perään ja kiveä&sämpylää.

KooPee
02.05.2009, 18:02
Oisko maailman toiseksi paras vastakuitti rakentaa tosta se aikanaan paljon puhuttu luurangoksi purettu jeeppiviritys. Ei mitään hienouksia, kaikki irtoavat osat keveyden nimissä pois, kaaret hyttiin, kemppi perään ja kiveä&sämpylää.

Täytyy myöntää että se kyllä on käväissyt mielessä muutamaan otteeseen...siinä on valmiiksi leima toistakuukautta pitkänä, niin jäis se ylempalttinen leimaaminenkin sitten kokonaan;) hmmm...yhet käytetyt 33/15,5 Sx:t olis jo tohon alle ja aina sieltä hyllyistä jotain vinssiäkin löytyis...no täytyy nyt ensin pistää se käymään ja miettiä sitten lisää...pari aikahyvää kuvaa tuolta NAXJA:n sivuilta olen bongannut.

Nyt on pieni tauko kaikessa hommassa, kuumetta 39 niin rupee vähä heikottaan...

(joustatus ramppi muuten hyvä idea, mutta liikuteltava RTI ramppi on jo pihassa..)

Pete
02.05.2009, 18:44
Nyt on pieni tauko kaikessa hommassa, kuumetta 39 niin rupee vähä heikottaan...
Ettei vaan oisi sita sikaflunssaa

454SS
27.04.2010, 21:36
Oikeesti 1991 4,0HO sammui kesken ajon, lähti heti sammumisen jälkeen hetkeksi käyntiin, mutta sen jälkeen ei mitään eloa kun käänsi virta-avaimesta. Mittaristo ja kojelauta täysin pimeä, valot ja hätävilkut toimii, muuten auto täysin mykkä. Välillä merkkivalot mittaristossa palaa himmeästi. Starttaa hienosti suoraan solenoidilta, muttei tietenkään lähde käyntiin. Noin tunti ihmettelyä ja muutama pusu hiluksilla takapuskuriin että auto saadaan talliin, niin Jeeppi hörähtää hienosti käyntiin. Kokeilin noin 10 kertaa ja aina starttasi hienosti tämän jälkeen. Nyt vika on pikkasen vaikeampi paikallistaa :( Täytyy tarkistaa virtalukonpohja ja laatikon kupeesta se kepinasentotunnistin. Laittaako kampiaks.asentotunnistin mittariston pimeäksi, tuskin??

Timo_L
27.04.2010, 22:28
CPS:n ei pitäisi hukata mitään muuta kuin kipinän, kaikki muu pelaa ihan normaalisti. Eli bensaa tulee, startti pyörittää jne...

Mutta siis kaikki pimeänä, ei yrittänytkään yhtään mitään muuta kuin vain silloin kun pisti virrat suoraan akulta startille? Eikös näissä kaikissa ole se "tapporele" mikä pimentää muun auton silloin kun startataan, jos olisi siinä jotain häikkää. Tosin ei sen pitäisi tietenkään bensansyöttöön tai moottorinohjaukseen vaikuttaa.. :-/


Tuo mainitsemasi virtalukko kyllä voisi aiheuttaa jotain tuon asteista; itsellä silloin kun kippasin sen edellisen XJ:n ja rattiputki meni poikki kun pidin jaloilla ratista tukea, niin samalla meni virtalukosta jotain. Aiheutti sen että kun käänsin heti kaatuessa virtoja pois niin ei auto edes sammunut eikä kadonnut virrat heti. Kun sitten oli hinuri raahannut auton tallin eteen ja se oli siellä tassut maata kohti, niin virta-avaimesta kun käänsi virrat päälle niin oli lähes täysi pimento käynnissä. Ei surissut bensapumppu eikä oikein mikään muukaan. Pienellä rattiputken hetkuttelulla sitten tuli eloa autoon ihan normaaliin malliin.

Äkkipäätään ei tuon lisäksi muuta tulisi mieleen kun jonkinasteinen oikosulku mikä noin totaalisen pimennyksen voisi aiheuttaa. Tosin nämä autojen sähköt on mulle aina ollut puolittaista hepreaa, joka kerta joudun töllistelemään sähkökaavioita jos on jotain enemmän normi- sähköviasta vakavempaa :D

edit: niin ja kepin asentotunnistinkaan ei pimennä autoa, silloin ei vain starttaa ja usein myöls pakkivalot ei toimi oikein, tai ei ollenkaan. Yksi mahdollisuus voisi tietysti olla älyboksivika, mutta vähän kaukaa haetulta kuulostaa sekin kun ei se sentään ihan kaikesta vielä tuon ikäisessä vastaa.

Rekisteröimätön
28.04.2010, 12:02
Oikeesti 1991 4,0HO sammui kesken ajon, lähti heti sammumisen jälkeen hetkeksi käyntiin, mutta sen jälkeen ei mitään eloa kun käänsi virta-avaimesta. Mittaristo ja kojelauta täysin pimeä, valot ja hätävilkut toimii, muuten auto täysin mykkä. Välillä merkkivalot mittaristossa palaa himmeästi. Starttaa hienosti suoraan solenoidilta, muttei tietenkään lähde käyntiin. Noin tunti ihmettelyä ja muutama pusu hiluksilla takapuskuriin että auto saadaan talliin, niin Jeeppi hörähtää hienosti käyntiin. Kokeilin noin 10 kertaa ja aina starttasi hienosti tämän jälkeen. Nyt vika on pikkasen vaikeampi paikallistaa :( Täytyy tarkistaa virtalukonpohja ja laatikon kupeesta se kepinasentotunnistin. Laittaako kampiaks.asentotunnistin mittariston pimeäksi, tuskin??

Alkaax tulee mitään eloa kun vetää kässärin päälle tai painaa jarrua???

Tulis noin ekaksi mieleen maajohto tai sitten helpoin perusjuttu, eli akunnapa irti???

T: Duunari Mikki..

454SS
28.04.2010, 14:03
Alkaax tulee mitään eloa kun vetää kässärin päälle tai painaa jarrua???

Tulis noin ekaksi mieleen maajohto tai sitten helpoin perusjuttu, eli akunnapa irti???

T: Duunari Mikki..


Ei vaikuta jarrut mitenkään. Akuissa kengät kunnolla kiinni. Virtalukonpohja kunnossa. Avaimen kun kääntää starttiasentoon niin lämpömittari nousee punarajalle. Täytyy ettiä kytkentäkaavio ja alkaa seuraavaksi mittailemaan mihin saakka jännitettä tulee.

Mikki
28.04.2010, 18:44
Avaimen kun kääntää starttiasentoon niin lämpömittari nousee punarajalle.

Taitaa mennä virtaset moottorille nyt muita reittejä kuin suunniteltua maa kaapelia pitkin !!!

Menee lämmöt tappiin kun joko syöttää virtaa tai maadoittaa mittariston kautta, joten HIRVEESTI ÄLÄ KUORMITA johtosarjaa, saattaapi woimasawu poistua kaapelin sisältä...

Annappas ensiksi maata vaikka apukaapelilla ja sitten seuraavaksi katsot startin perästä virtaliittimet, veikkaan, jotta liitin on hapantunut tai johto poikki!!!

454SS
28.04.2010, 19:23
Taitaa mennä virtaset moottorille nyt muita reittejä kuin suunniteltua maa kaapelia pitkin !!!

Menee lämmöt tappiin kun joko syöttää virtaa tai maadoittaa mittariston kautta, joten HIRVEESTI ÄLÄ KUORMITA johtosarjaa, saattaapi woimasawu poistua kaapelin sisältä...

Annappas ensiksi maata vaikka apukaapelilla ja sitten seuraavaksi katsot startin perästä virtaliittimet, veikkaan, jotta liitin on hapantunut tai johto poikki!!!

Lisämaadoitusta kokeiltu jo akun ja korin väliin sekä korin ja moottorin väliin, ei apua. Virtakaapelit kunnossa konehuoneen sulakerasialle saakka. Täytyy kurkistaa tonne sulakerasiaan kunhan kerkeää taas talliin. Kytkentäkaaviotkin on työkoneella ja työmaalle ei ole ollut asiaa kun sairasta lasta hoitelee kotona, muistaako joku mistä nuo kaaviot netistä löytyi?

Timo_L
28.04.2010, 20:19
Koitas tuolta...

http://www.greatlakesxj.com/tech.html

454SS
29.04.2010, 11:29
Kaikki rokkaa hienosti kun laittaa virtalukon punaiseen johtoon hyppyjohdolla virtaa. Rupesin etsimään katkosta konehuoneen sulakerasian ja virtalukon välistä. Sulakkeelta virtalukolle lähtevästä punavalkoisesta johdosta löytyi yksi homeinen liitos tulipellin luota siitä kohdin, jossa alunperin on sijainnut jarrujen kompura. Mikähän tuonkin liitoksen perimmäinen tarkoitus on? Korjasin liittimen jonka jälkeen virta kulkee hienosti auton sisällä olevan sulakerasian taakse asti. Ennen liittimen korjausta tällä välillä oli melko paljon jännitehäviötä.

Virta ei silti halua kulkea virtalukonpohjalle saakka. Täytyy seuraavaksi purkaa auton sisällä oleva sulakerasia irti ja tutkia mitä se on syönyt. Onko kellään ollut ongelmia sulakerasian takana näinkin uudessa Jeepissä?

Timo_L
29.04.2010, 12:37
Tossa sun tapauksessa voisiko olla mahdollista että siellä rattiakselissa oleva mikä-lie-osa olla rikki tai kulunut? Englanniksi kutsuvat nimellä clockspring, ja se tietääkseni välittää sähköä tuolta virtalukolta ja viikseltä ainakin osittain. En ole koskaan tuota rattiputkea ja rattia irrotellut niin pitkälle että tietäisin miten iso homma on tarkistaa...

Nyt en vain saa päähäni mihin kaikkeensen hajoaminen/ kuluminen taas vaikutti kun ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta, mutta tuo on ollut moneen sähkövikaan syyllinen, kun tuolla Jeepforumilla ovat XJ:n outoja virtalukkoon ja viikseen liittyviä sähkövikoja selvittäneet.

HeikkiH
29.04.2010, 13:15
Kellojousihan on ratin ja rattiputken välissä, autoissa joissa on enemmän kuin äänimerkinpainike ratissa (airbag, cruisen käyttökytkimet).

Timo_L
29.04.2010, 16:25
No totta töriset, tuli ajatuskatko :D

Pitäisi koittaa haulla että mitä kaikkea sen toimimattomuus aiheutti, mutta muistini mukaan se ei kyllä liittynyt pelkästään tööttiin tai airbagiin. No, tutkitaan asiaa..

454SS
29.04.2010, 16:31
Vika löytyi siitä isosta liittimestä sulakerasian takaa. Kaksi johtoa oli hapettunut irti liittimistä. sai tutkia ihan tosissaan että näki silmällä tuon vian. Johdot kuntoon ja auto toimii taas niin kuin kuuluukin. Nyt pitäisi vielä kasata kaikki puretut kohdat. Toivottavasti joku muu lukee tän ennen kuin purkaa johtosarjoja, kuten mie. No tuleepahan samalla karsittua pois ylimääräisiä piuhoja.