PDA

View Full Version : Lohkonlämmittäjän vastus?


Mikak86
23.03.2009, 16:55
Mikä ihme mulla polttaa -86 vuosimallin Blazerissa lohkonlämmittäjän vastusta?? Kesällä vaihtanu koko sarjan uusiksi --> talvella palo vastus ja vaihdoin uuden ku sain takuuseen vanhan ja nyt on taas palanu vastus, vaikka edellisen vaihdosta ei ole ku 3-4kk ???

Avuksi tähän selanen että mulla on luultavasti jotain häiskää jäähdytysjärjestelmän kanssa, tai oikeestaan tiedän että on...
Ja onko sellanen muuten normaalia että kun koneen ajaa kuumaks, pysähty ja antaa käydä paikallaan, niin kahden minuutin päästä puhaltimet puhaltaa sisälle viileää/kylmää ilmaa (ei ole ilmastointia)???

autoni on täysi romu!! v******a....

revu
23.03.2009, 17:25
onko mitenkään mahdollista että vastus ei ole kokonaan veden peitossa? onko vastus ostettu suomesta? voiko vastus osua lohkonsisällä johonkin metalli rakenteeseen? tälläiset seikat itselläni tulee lähinnä mieleen.

Mikak86
23.03.2009, 20:30
onko mitenkään mahdollista että vastus ei ole kokonaan veden peitossa? onko vastus ostettu suomesta? voiko vastus osua lohkonsisällä johonkin metalli rakenteeseen? tälläiset seikat itselläni tulee lähinnä mieleen.

Se voi olla että moottori pukkaa järjestelmään ilmapussia juuri sinne missä vastus on ja se palaa sen takia, mutta en usko että se osuu siellä mihinkään rautaan?? en ainakaan vaihtaessa huomannu... ja toinen on että se on liian lähellä siellä lohkoa ja sen takia käy liian lämpimänä ja palaa sen takia.

ja kyllä vastus on ostettu suomesta? miks niin?

lavanelikko
23.03.2009, 22:42
Avuksi tähän selanen että mulla on luultavasti jotain häiskää jäähdytysjärjestelmän kanssa, tai oikeestaan tiedän että on...
Ja onko sellanen muuten normaalia että kun koneen ajaa kuumaks, pysähty ja antaa käydä paikallaan, niin kahden minuutin päästä puhaltimet puhaltaa sisälle viileää/kylmää ilmaa (ei ole ilmastointia)???

autoni on täysi romu!! v******a....

Onko riittävästi jäähdytysnestettä? Ainakin omat romut on moista tehneet, kun nesteet vajaantuu...

Rytari
23.03.2009, 23:19
Mikä ihme mulla polttaa -86 vuosimallin Blazerissa lohkonlämmittäjän vastusta?? Kesällä vaihtanu koko sarjan uusiksi --> talvella palo vastus ja vaihdoin uuden ku sain takuuseen vanhan ja nyt on taas palanu vastus, vaikka edellisen vaihdosta ei ole ku 3-4kk ???

vastushan palaa aika helposti jos se pääsee lämpiään liikaa esim. jos vesi ei sen ympärillä kierrä riittävän tehokkaasti, tai sitä ei ole tarpeeksi.
missä kohtaa se vastus sulla on siellä lohkossa...


Avuksi tähän selanen että mulla on luultavasti jotain häiskää jäähdytysjärjestelmän kanssa, tai oikeestaan tiedän että on...
hyvä että tiedät, mä voin sen vielä tosta sun seuraavasta lauseesta päätellä.



Ja onko sellanen muuten normaalia että kun koneen ajaa kuumaks, pysähty ja antaa käydä paikallaan, niin kahden minuutin päästä puhaltimet puhaltaa sisälle viileää/kylmää ilmaa (ei ole ilmastointia)???

6.2 diesel? oletan.. paisuntasäiliössä ei ole/ei pysy vesi?... lämmintä tulee heti kohta uudestaan kun lähdet ajamaan... vaelteleeko lämpömittari... otappa syylärin korkki auki... minkäs väristä nestettä, olikos vaahtoa korkissa... pistä kone käymään, huokuuko neste yli, rupeekos tuleen ilmakuplia... korkin voi jättää hieman raolleen siten että se ei vuoda nestettä ulospäin mutta paine menee paisuntsäiliöön, tuleekos silloin lämmintä sisälle...?




autoni on täysi romu!! v******a....

86 auto ei ole enää uusi, niissä esiintyy hieman vikoja, etenkin kun on parikymmentä vuotta suomessa väärinkohdellusta jenkistä kyse, tervetuloa kerhoon...

HANE
24.03.2009, 00:06
Kuulostais että sulla on ilmoja aika paljon jäähyjärjestelmässä ja lokilämppärin vastus ei kestä olla yhtään ilman kanssa tekemisissä kun siinä on virta.

onkohan tuossa moottorissa/järjestelmässä ilmausruuveja?
ja jos saakin ilmattua ja ilmat tulee järjestelmään jonkin ajan kuluessa... on vuoto jossakin tai sitten jopa kannentiiviste mennyt.

minkälaisessa paikassa vastus on?... yleensä asennetaan vesitilaan mahdollisimman alas

Mikki
24.03.2009, 20:15
Tässä entinen tiiseliukko muistelee ah, niin ihania moottoreita (siis yksinkertaisia)
- jos vastus kärvähtelee 6.2l mosasta, niin ensimmäinen mieleentuleva ASENNUSvika on ollut lämmittien laittaminen houkuttelevasti lämmityslaitteen kennon letkuun tai vaihtoehtona termostaattikotelon ja vesipumpun väliin. Lopputuloksena on ollut erinomaisia vedenkeittimiä, jolloin vastus pimahtaa alta aikayksikön!

Seuraava huomionarvoinen kohde:
- hetken tyhjäkäynnillä käytyään alkaa puhaltamaan kylmää...

Onneksi olkoon, omistatte sylinterikannen tiivisteen polttaneen moottorin! Kannesta tulee paineet jäähdytysjärjestelmään ja muutenkin ERITTÄIN hankalasti ilmaantuva moottori jättää kansiin ilmataskuja.
VINKKI: Jos millään saat T-haaran viritettyä vesipumpun letkulle ja siihen liitettyä kanisterin, jossa n. 2-3L tilavuutta nesteelle, niin laitappa kone tulille ja kannu avonaisen konepellin hakaan roikkumaan (ja paisuntasäiliö täyteen). Kierroksia hivenen ja katsoppa kun alkaa ilmaa tulemaan järjestelmästä ulos... Kun ilmatulo lakkaa, niin SYYLÄRIN korkki auki, jotta paisariin tulee tilaa ja sitten ajolle...

Jos pahvi on mennyttä kalua, niin nesteet tulee n. 500m ajon jälkeen PAINEELLA pihalle. Joten varo sormia, ÄLÄKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ AVAA SYYLÄRIN KORKKIA!!!!

Kone kyllä kestää kovaakin rääkkiä, mutta pahvit noissa koneissa on ollu aina vähän arkoja kohteita alkuperäisten kansipulttien kanssa, mutta uudet tilkkeet kansien alle ja CAT:n tai HD kansipultit ja kasaan, niin johan kestää!!!!!!:D;)

Vesipumppua en muista että olisi koskaan vaihdettu, mutta termari kannattaa samalla uusia.

Ja kun kannet avaat, niin ota samalla öljypohja vege ja laita uudet männänrenkaat (ja suodattimen jalan tiiviste joka IHAN VARMASTI vuotaa). Kone kun on kuumentunut, niin renkaat meltaantuu näissä padoissa tosi helposti (savuttaa ja haisee vanhalle mersulle...:rolleyes:)

Mikak86
25.03.2009, 19:23
Nyt mä testaan ensin osaanko edes laittaa :D
ei vittu.... ei onnistuuuuu... jos nyt? http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1529&pictureid=24513

NO NIIN!! Kiitän vastauksista, ne oli todella hyviä. Nyt kun osais vielä itse selittää hyvin. No kumminkin vastus on autossa tuollaisessa paikkaa. Ja Rytari on oikeessa siinä että lämmintä alkaa tuleen kohtapuolin kun lähtee ajamaan ja lämmöt kyllä jokseenkin heittelee, aina kun pysähtyy ne tippuu heti roimasti alas, nesteet om kyllä ihan OK väriset mut kyllä siellä minusta pientä kuplaa aina näkyy ja jokseenkin jotain vaahdon tyyppistä?? mitähän vielä?? Vielä en kuitenkaan kaikkea ole kerenny neuvoista testaamaan ja vituttaa ihan sikana tuo värkki, kone ei minusta lämpene oikein ja jäähdytysjärjestelmässä on häiskää...??

Voisko joku kertoo et minkälainen paisuntasäiliö tuossa kuuluis olla, et meneekö sinne yks letku vai useampi?? Ja saako tota järjestelmää jostain ilmattua hyvin tai miten??
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1529&pictureid=24514

Mikak86
25.03.2009, 19:54
Seuraava huomionarvoinen kohde:
- hetken tyhjäkäynnillä käytyään alkaa puhaltamaan kylmää...

Onneksi olkoon, omistatte sylinterikannen tiivisteen polttaneen moottorin! Kannesta tulee paineet jäähdytysjärjestelmään ja muutenkin ERITTÄIN hankalasti ilmaantuva moottori jättää kansiin ilmataskuja.
VINKKI: Jos millään saat T-haaran viritettyä vesipumpun letkulle ja siihen liitettyä kanisterin, jossa n. 2-3L tilavuutta nesteelle, niin laitappa kone tulille ja kannu avonaisen konepellin hakaan roikkumaan (ja paisuntasäiliö täyteen). Kierroksia hivenen ja katsoppa kun alkaa ilmaa tulemaan järjestelmästä ulos... Kun ilmatulo lakkaa, niin SYYLÄRIN korkki auki, jotta paisariin tulee tilaa ja sitten ajolle...

Jos pahvi on mennyttä kalua, niin nesteet tulee n. 500m ajon jälkeen PAINEELLA pihalle. Joten varo sormia, ÄLÄKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ AVAA SYYLÄRIN KORKKIA!!!!

Kone kyllä kestää kovaakin rääkkiä, mutta pahvit noissa koneissa on ollu aina vähän arkoja kohteita alkuperäisten kansipulttien kanssa, mutta uudet tilkkeet kansien alle ja CAT:n tai HD kansipultit ja kasaan, niin johan kestää!!!!!!:D;)

Vesipumppua en muista että olisi koskaan vaihdettu, mutta termari kannattaa samalla uusia.

Ja kun kannet avaat, niin ota samalla öljypohja vege ja laita uudet männänrenkaat (ja suodattimen jalan tiiviste joka IHAN VARMASTI vuotaa). Kone kun on kuumentunut, niin renkaat meltaantuu näissä padoissa tosi helposti (savuttaa ja haisee vanhalle mersulle...:rolleyes:)

Tässäki varmaan erittäin hyviä neuvoja mut kyllä siellä jähyttäjässä ainaki ajon aikana nesteet pysyy ja sen jälkeen mut kuinka tiivis tuon jähytinjärjestelmän täytyy olla?? ja että mistä se sais päästää paineita pihalle?? Paisuntasäiliön korkista?? Menee kohta hermot :D

Ja sekin vielä että syylärin korkki on halki :D mut uus on jo tulossa!!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1529&pictureid=24525
Kaikki on niin vialla....

Rytari
25.03.2009, 20:08
halki vai onko siihen tehty tarkoituksella halkio... se nimittäin hukkaa helposti sen vuotavan kannentiivisteen aiheuttaman paineen järjestelmässä, jonkinlainen painehan noissa kuuluukin olla, semmonen ettei korkkia kannata käydessä eikä lämpösena ihan huolettomasti aukoa

kuinkas sitä kuplia nyt tulee sielt jäähdyttimestä, 1-kak silloin tällöin ja lisääntyykö kuplinta kun annat väähn lisää kierroksia... miten se "Ei lämpiä oikein" ilmenee sun mielestä?

paisuntäsäiliöön menee yks letku, normaalisti siitä päältä mutta toi tommonekin kelpaa kyllä, ja ei noin pienestä saa lannistua...

Mikak86
25.03.2009, 20:23
:D Ei lannistuta ei!!! Kyllä se minusta näyttää että se olis halki, mut empä ajatellu sen tarkemmin, miks siihen olis tehty halkio, en ymmärrä? Sen verran kyllä tiedän että ei kai niitä kestä mennä aukomaan koneen ollessa kuuma, mut pitääpä kokeilla huomenna, tuntuu vain vähän siltä että siellä ei ole paineita paskan vertaa!

Ja siitä kuplinnasta että sieltä tulee sillai ryppäinä (muistaakseni) kun katoin paisuntasäiliöön saman aikaisesti kun annoin kaasua, silloin syylärinkorkki oli kyllä kiinni ja paisuntasäiliön korkki oli auki (asensin silloin sitä säiliötä)
Mut jos syyläriin kurkistaa niin siellä muistaakseni pinta on sellaisen ihan kuin pienen vaahtokerroksen peitossa, ihan ku vaahtoa, vaikea kuvailla ja lisäksi se taitaa kans pienesti kuplia?? Tämäki pitää testata joku päivä paremmin.

Rytari
25.03.2009, 20:39
joo, pieni vaahtokupla syylärin korksita katsoessa ei ole mitään, mutta ne ilmakuplat kyllä, juurikin noin ryppäinä kun kuvailet yhdistettynä siihen lämmön tuloon ja viisarin heilahteluun kertoo että sun tarvis käydä ostamssa fel pron kannetiivisteet ja uudet kansipultit, jotkut hyvät ja vahvat mieluusti ja vaihdella ne, kyllä se pahasti siltä vaikuttaa, mutta älä nyt ehdointahdoin alota remonttia vielä vaan katso sinne korkin alle käydessä uudestaan josko se kuplinta vielä jatkuuu, ja vaihda se uus korkki jotta se pitää paineet takanaan, sekin voi olla vian aiheuttaja, mutta yleisemmin korkki jätetään raolleen tai tehdään siihen pikku vuoto paisariin päin ettei se vuotava kannetiiviste paljastuisi niin äkkiä.

Mikak86
25.03.2009, 20:52
joo, pieni vaahtokupla syylärin korksita katsoessa ei ole mitään, mutta ne ilmakuplat kyllä, juurikin noin ryppäinä kun kuvailet yhdistettynä siihen lämmön tuloon ja viisarin heilahteluun kertoo että sun tarvis käydä ostamssa fel pron kannetiivisteet ja uudet kansipultit, jotkut hyvät ja vahvat mieluusti ja vaihdella ne, kyllä se pahasti siltä vaikuttaa, mutta älä nyt ehdointahdoin alota remonttia vielä vaan katso sinne korkin alle käydessä uudestaan josko se kuplinta vielä jatkuuu, ja vaihda se uus korkki jotta se pitää paineet takanaan, sekin voi olla vian aiheuttaja, mutta yleisemmin korkki jätetään raolleen tai tehdään siihen pikku vuoto paisariin päin ettei se vuotava kannetiiviste paljastuisi niin äkkiä.

EI SAAKELI!! Toi oli paras tossa lopussa!! :D se on varmaan just sitä itteä, vitun kierojen laiskojen autokorjaamon pitäjän kikkoja tampereelta! Kokeilen kumminki vielä joitain niksejä :)
Mut jos tänä kesänä saiski tehtyä koneeseen jotain isompaa rempaa :) Mistähän mun kannattis ostaa/tilata sit hamassa tulevaisuudessa ne tiivisteet ja kansipultit?

Rytari
25.03.2009, 21:13
hmm... tornio... mitä siellä on lähellä... oliko se kulunut vitsi että ruotsista saa halvemmalla...

no 6.2D:n kanssa esim lasse koskinen hartolassa puhelee puhelimessa mukavia neuvoja samalla kun siltä osia kyselee,

rautakumpu, us center pitää paljon 6.2:n osia hyllytavarana, jopa kansiakin ja niillä on kiva nettikauppa...

mä itte tykkään tossa hämeenlinnasa olevasta southwes tradesta, on varmaan nopein toimittaan osia mulle, samana päivänäkin on saanut tuleen matkahuoltoon vaikka ei ihan naapurikunta olekkaan, joten sullekkin tulis varmaan jo parissa päivässä.

jenkeistä rockautosta saa itse osat halvimalla (jos ei saa kotimaisilta sitten tingittyä) tosin sitte ei tule ylläpidettyä kotimaisten myyjien elantoa ja rahti saattaa olla kova jos tulee paljo painoa...

rautakummussa kansipahvit 45€/ kpl
yläpään tiivistesarja 83 €
ja kansipulttisarja yhteen kanteen 56.80€

äkkiä laskien noilla hinnoilla siis285€+ postikulut...


rockautossa taasen
pultit 18.32€/kansi
fel pro pahvit 25.71/kpl
fel pro yläpän tiivistesarja
yläpään tiivisteet 31.62
+ rahti on 210€ + tulli ja alv on noin 263€ kotiovelle.

edittinä 5€ alenuksella siis 252 kotiovelle

Mikki
02.04.2009, 22:13
:D Ei lannistuta ei!!!

Ja siitä kuplinnasta että sieltä tulee sillai ryppäinä (muistaakseni) kun katoin paisuntasäiliöön saman aikaisesti kun annoin kaasua, silloin syylärinkorkki oli kyllä kiinni ja paisuntasäiliön korkki oli auki (asensin silloin sitä säiliötä)

Mut jos syyläriin kurkistaa niin siellä muistaakseni pinta on sellaisen ihan kuin pienen vaahtokerroksen peitossa, ihan ku vaahtoa,

1. Olisko suomalainen joskus lannistunut, pipo mennyt hieman silmille, mutta periksi ei oo annettu....

2. Kuplinnasta. Ihan kuin vaahtoa, eli hiven öljyä ja vettä VOT KUN ON HYVÄÄ emulsiota syntyny... Ja 100% varmuudella kansipahvi rikki! Ja ryppäinä kuplia --> tekee kanteen paineen, ja purkaa sen "aaltoina" pois.

3. korkkiviritys aika makee, ei ole ihan vähään aikaan tullutkaan vastaan, mutta idea selitettiinkin jo!

Joten tilailet kamat ja ajan kanssa kattelet homman kuntoon! MUISTA kun tilaat, niin ota HD imusarjan tiiviste, siinä EGR on tulpattu umpeen, jottei paina "kökköä" imusarjaa täyteen!

P.S. Taidampa lähteä ruuvaamaan Rangen kilahtanutta konetta....