PDA

View Full Version : Kelaworks 1978 K5 Blazer 5.7


Sivua : 1 2 3 [4]

veijon-esso
02.10.2022, 20:36
Muistaakseni 72 vuoden possukeula.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240703

Macke
03.10.2022, 21:42
Ai perhana, tollasella (mutta lyhyemmällä lavalla) veivattiin rinkiä kylillä niin maan pirusti nuorina killeillä kun kaverin faijalla sattu sellanen olemaan. Se ei silloin ehkä ollu kylän komein peli, mutta nykysellään olis niin maan pirun hieno :D

veijon-esso
04.10.2022, 12:37
Se ei silloin ehkä ollu kylän komein peli, mutta nykysellään olis niin maan pirun hieno :D

Saunatransitti oliski ollu kova peli joskus -80 luvulla. Musat pauhaa, valot vilkkuu saunassa ja paripyörät savuttaa! Siinä olis olis ollu sen aikaiset konstaapelit ihmeissään!

veijon-esso
12.10.2022, 21:12
Tämmönen siitä adapterista loppujen lopuks tuli.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240806

Lattiaa räpöstelty takas kasaan ja meinasin tehdä tuohon huoltoluukun vaihekepakon ja kardaanin nivelen rasvailua ajatellen. Siksi tuossa on tuota latikkaa laitettu tuohon reunoille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240807

Sitten mä keksin että jos tuon vaihevivun irrottaa akseliltaan ja kiertää vähän, sais ehkä pienemmällä muokkauksella toimimaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240808

Voi olla että vaihdevivuston geometria muuttuu kun vivut tulee eri kulmiin kuin vakiona ja tuon vaihdekaavion stopparit ei oo oikeissa kohdissa. Mutta tuota peltiä on helppo muokata testailuvaiheessa ja sit lopullisen version vois tehdä paksusta alumiinista.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240805

veijon-esso
24.10.2022, 12:47
Aina tää etenee hitaammin kuin luulis.. Sunnuntainakin tuli tehtyä saunapuita ja muuta yleishyödyllistä eikä vieläkään koeajettu vaikka niin mä alunperin suunnittelin.

Lattian aukko kehystettynä latikalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240887

Huoltoluukku 3mm alumiinista. Aika tukevan tuntuinen tuli.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240889

Hytissä "kaikki valmiina". Vaihdekepakkona vakio keppi hurstin pistol grip kahvalla. Mut kyl joku ittetehty pitäis tohon vielä nakertaa. Joku ehdotti perinteistä "ananas" mallista sirpalekäsikranaattia, olis kuulemma äreän näköistä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240888

Enää olis jäljellä kardaaneiden asennus ja öljyä laatikoihin. Sit pääsee kokeilee liikkuuko ja jos liikkuu niin miten liikkuu.

veijon-esso
28.10.2022, 08:20
Koeajoa suoritettu tallin pihalla ja lähikaupassa käyty, eikä ees hajonnu!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240909

Ainakin se ruopii.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240908

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=240907

jakiksen takastefa pitää vielä vaihtaa, se tiputteli vähä öljyä. Takavedolla ajelu vaikutti ihan kivalta, ohjaus tuntuu kevyemmältä kun keula ei vedä. Nelivedolla märällä sorapihalla ainakin jäi tarpeeks raitaa renkaista kun ajoi ympyrää. Vois kattoo kyllä renkaisiin samanverran ilmaa ettei sen takia tuu pyörintäeroja renkaisiin. Saa nähä miten toi tönkköys ilmenee sitten mettässä ajellessa. Hitaan puolen tihentymisen kyllä huomasi jo tuossa ajaessa, se lupaa hyvää.

veijon-esso
09.11.2022, 09:36
Taas tehtiin vähän ovihommia, oli jotenkin extra hankalaa saada saranat linjaamaan mutta kun lopulta oli paikallaan ovet kuitenkin toimii kohtuudella. Ehkä koppa on vähän elänyt.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=241010

Pimeän kauden alettua arvostaa valoa, takakopan valo oli ihan homehtunut kun koppa oli kesän tallin pihalla. Vaihdoin sen alkuperäisen valon motonetin karavaanaritarvikkeista löytyneeseen ledivaloon. Valaisee hyvin, mutta ei silti häikäise vaikka katsoisi suoraan kohti lamppua. Kamera vääristää tuossa kuvassa, ei se oikeasti noin kirkas ole.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=241012

Valmiina seuraaviin ajoihin, kulmakorvessa pimeäajot 19.11, sinne pitäis päästä testailee jakiksen ominaisuuksia. Ledivalot onkin jo testattu moneen kertaan, silti eilen jaksoi ihmetellä miten hyvät valot tossa nyt on.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=241011

Ellei sitten jaksais renkaita vaihtaa, onhan noi kuluneet creepyt aika sileät jo metsärenkaiksi. Mut parempi suditella tietty!

veijon-esso
21.11.2022, 09:57
Nyt on saatu koeajoa suoritettua tutussa metsässä, eli kulmakorven offroad parkissa. Ajeltiin noin 15:00-20:45, pimeää oli niinkuin pitikin mutta auto pelas hienosti. Kerran meni jakolaatikko vapaalle ristiriipunnan tyylisessä tilanteessa, pitänee kaivaa vähän lisää tilaa vaihdekepille siinä "kaaviossa" ettei se ainakaan sen takia tee sitä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=241148

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=241149

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=241150

Enitenhän tässä jakolaatikkomuutoksessa huoletti keskitasauspyörästön poistuminen, eli tuleeko autosta nelveto päällä puskeva ja kömpelömpi. No ehkä vähän jossain puunkierrossa huomasi että joutui vekslaamaan enemmän, mutta ei niin pahasti että haittais. 30% tiuhempi alennusvaihteisto tuntui sensijaan reilusti positiivisena muutoksena, pienemmällä kaasulla ryömii/ruopii kuin ennen ja esim automaatin laskeneista lämmöistä näki että öljyä ei vatkata niin kovasti (lootan lämmöt 60-65C mettässä!). Kokonaisvälitys muuttui 23.3:1 -> 30:1.

Kadulla takaveto tuntui pitävällä alustalla mukavammalta ajaa kuin se jatkuva neliveto ohjaus ei vetele. Liukkaalla tietty rupes sutimaan mutta hyvin hallitun tuntuisesti. Ei tullu mitään yllätyssladeja vaikka ei ollutkaan nastapaavojen hyväksymät talvikumit.

Yks yllättävä homma pääs kyllä tapahtumaan kadulla. Joku rouva tuli kolmion takaa eteen liikenneympyrään, meinas tulla ahdasta. No sen kun sain väistettyä niin painoin mielihyvän vuoksi vähän reilummin kaasua. Ihmettelin sitten kun alkoi auto vähän tärisemään, niinkuin renkaat vähän ravistais. No katoin rundaria niin oli joku 5000 kierroksia ja automaatti oli vaihtanu kakkoselle tai kolmoselle. Kakkosella teoreettinen nopeus noin 130... kolmosella olis 200. Ei ihme jos vähän tärisee ja lumi lentää. :D:D

Eli näillä näkymin ei tarvitse haaveilla vanhan jakiksen elvyttämisestä enää.


:)

veijon-esso
19.03.2023, 22:17
Pientä valopäivitystä. Kytkin päiväajovalot käyttöön, eli tuo valkoinen puolikaari valon yläpuolella. Alapuolinen kaari toimii oranssina vilkkuna, mut siitä ei oo kuvaa: https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242182

Sitten lisäsin sumuvalot, oli vähän vaikea löytää mieleistä paikkaa, mutta tonne ne asettui.Ehkä aavistuksen voisi pudottaa telinettä alaspäin vielä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242184
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242185

Tälleen se sohottaa valoa joka suuntaan! :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242186

Sumarit:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242189

Sumarit + lyhyet ajovalot
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242190

Kaikki valot päällä paitsi pitkät puuttuu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242191

Vähän vaikea saada kännykällä kuvattua noita, kun automaattinen valotus saa parkitkin näyttämään tehokkailta ja kunnon valot taas himmenee, mutta kyllä noihin saa olla nyt ihan tyytyväinen. Äsken oli paha sumukeli, oli hyvä ajella sumareilla ja laittaa ajovalot pois.

veijon-esso
28.04.2023, 12:13
Teinpäs tällekkin vähän huoltoa, öljynvaihto ja rasvailuja. Siinä olikin iloa tuosta huoltoluukusta, vaan olis sekin saanu ehkä olla isompi, eteenpäin jos olis 10 reilumpi tuo aukko niin mahtuis paremmin rasvaamaan etummaista niveltä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242478

Toinen ongelma oli eestaas poukkoilevat öljynpaineet. Oli piuhat rikki ja osittain maissa, hieman kuvan ulkopuolella oli jäänyt korin ja iskaritornin väliin litistyksiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242479

Sit pakkivalot sekoili, ei palanut aina silloin kun pitää ja välillä syttyi pakkoykkösellä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242481

Pakkivalokatkaisijan käyttötanko hieman kulunut vuosien varrella. Uusia osia saa vain kokonaisuutena, mut suomihinta varmaan satasen. Pikkusen shimmiä käyttötangon alle että jaksaa painella mikrokytkimiä taas oikein ja mennään ehkä muutama vuos. Käyttötangon vois ehkä tehdä sitten esim rosterista niin olis ikuinen.

veijon-esso
04.05.2023, 12:32
Oli vähän hyötyajoa blazerilla, toki lähinnä kerhon ajopaikkojen kunnostamiseen mutta kuitenki! :)

Eli lähinnä hinailtiin sillanrakennusmateriaalia työmaalle jossa sitten ahkerat rakenti siltoja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242534

Pokarat kulki kätevästi beadlokissa ja oli hyvin käden ulottuvilla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242538

Tää oli aika tiukka nousu, ei montaa tukkia olis tarvittu lisää niin olis ehkä jäänyt nousematta. (vaikka kamera onkin kuvaajalla hieman kallistunut)
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242536

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242535


Uusi silta koeajossa. Hyvä olla talkoissa mukana niin tulee tarpeeksi leveitä siltoja jenkillekkin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242533

Tuossa vielä pikku video hinailuista ja vähä offia.
https://youtu.be/gKNv0Jwn56s

gKNv0Jwn56s

veijon-esso
09.05.2023, 22:29
Nyt tarttis vinkkejä tommosen ohuen, taipuisan, kalvomaisen "piirilevyn" korjaamiseen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242560

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242559

Maapiuha on tuosta kohtaa poikki ja aiheuttaa mittariston ja ajovalojen täydellisen sekoilun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242561

Jotain korjauslakkaa on olemassa vissiin, mutta kestääkö autokäytön lämmönvaihtelut ja tärinät yms. Ja kun tää piirilevy ei oo levy vaan tollanen ihme taipuisa kalvo, niin sais olla hieman joustava se korjauskin.

Tosin tossa ei oo käytössä enää kuin polttoainemittari, vilkkujen ja pitkien merkkivalot ja mittariston taustavalo. Että voishan sen johdottaa kokonaan uusiksikin, mutta tulee siinäkin toistakymmentä piuhaa ja sitäkin enempi kirosanoja.

Tollasia on lampunkannat, jos niihin sais askarreltua piuhat niin ehkä sen sais nakerrettua ilman tota piirilevyä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242562

Harriko
10.05.2023, 08:50
Tossa on folio ton johtimen päällä, jos paikallisesti korjaa niin se on poistettava ensin siitä kohtaa. Nämä "liimat" jotka tarkoitettu lämmitettävän lasin vastusraitojen korjaukseen saattaisi olla vaihtoehto. Joskus korjannut vastaavia juottamalla hyppylangan alku ja loppupisteen välillä, joissa kupari näkyy selkeästi. Lämpöähän toi ei kauheasti kestä, joten juottamisen kanssa saa olla tarkkana eikä millään peltisepän kolvilla.

JasuT
10.05.2023, 14:44
Tuommoisia on tullut korjattua, onnistuu kun rapsuttelee yllämainitun folion pois, vaikka katkoteräveitsen kyljellä. Sitten onnistuu juottaminen, elektroniikkaan soveltuvalla kolvilla. Nopeasti kun juottaa, ei ehdi sulaa muovikalvo alta pois. Äkkiä oppii tekniikan, jos on yhtään kokemusta piirilevyjen kanssa tinailusta...

Yllätys tuossa on se, että Jenkitkin ovat sortuneet tuommoseen rakenteeseen, eikä vain Britit ja Ranskikset joiden mittaristoista on tuommoisia tullut vastaan, ja korjattavaksi...

Säätäjä_setä
10.05.2023, 23:04
Ei mitään johtavia liimoja kuten Jasu jo ehdottikin. Pintakerros/lakka raaputtamalla pois ja juotos. Jos on hiuskatkos niin tinapallo katkoksen yli riittää. jos pidempi tai useampi katkos niin johdonpätkä yli. Alla pari linkkiä Juuson ja Maken Suzuki mittaristojen modifioinnista. Niistä saa käsityksen "työmenetelmästä".

http://www.johannesniinikoski.com/SJ413_Meterclustermodification/index.html

http://www.johannesniinikoski.com/Meterclustermodification/index.html

Kattelin vielä kuvia. Lampun kantojen alta irronneita folioita voi koittaa kiinnittää pikaliimalla jos folio ehjä. Jos folio hävinny niin helpoin korjaus lienee juottaa lampunkantaan ohuet taiouisat johdot, lamppu paikoilleen ja johtojen päät sopiviin paikkoihin piirilevylle juottamalla kiinni.

veijon-esso
11.05.2023, 09:05
Katkos on ihan vaan yksi murtuma tossa kuparifolioluiskassa mitä ympyröin tuohon yhteen kuvaan. Sen kun pitää sormilla kontaktissa, niin kaikki halutut toiminnot pelaa niinkuin pitää, bensamittari ja pitkät valot ei humppaa vilkun tahdissa jne.. Kokeilen kolvata sen kuntoon.

Ja vaikka noi kontatktit muutaman polttimon kohdalla vähän jo ärvöttää, niin ihan ok ne asettui kun laittaa lampun paikalleen.

edit. Kolvaamalla tuli kuntoon, ihmeen helppoa oli jopa juottaa tuohon kuparisuikaleeseen.

veijon-esso
22.05.2023, 08:30
Tuli laiteltua auto kesämoodiin ja vähän nautiskeltua hyvästä ilmanvaihdosta kabiinissa hienossa kesäsäässä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242614

Tallilta ei tosin päästy kuin kilometri tai kaks, niin niin joku arka kuljettaja lähti liikkeelle kolmion takaa, mutta pysähtyi yllättäen ilman syytä. No onneks ehdin huomata ajoissa ja blazeri pysähtyi ihan hyvin tehokkaiden jarrujen ansiosta...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242615

Mutta tojota ei ehtinyt jarruttaa kunnolla, kuski katteli vissiin vaan vasemmalle ja päksähti perään niin että meni vähä rikki.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242616

Blazerista ei kyllä löytynyt mitään vauriota etsimälläkään. :D

H&K
22.05.2023, 10:40
Blazerista ei kyllä löytynyt mitään vauriota etsimälläkään. :D

Kannattaa katsoa tarkasti josko olisi maalipinnassa vaurioita. Sitten vaan maalaamoon vakuutusyhtiön piikkiin :)

veijon-esso
23.05.2023, 13:07
Kannattaa katsoa tarkasti josko olisi maalipinnassa vaurioita. Sitten vaan maalaamoon vakuutusyhtiön piikkiin :)

No kyllähän siinä naarmua löytyy muutenkin, mutta nyt myös jariksen tekemänä. :D Ja kait siitä olis jonkun rahan voinut vakuutusyhtiöltä saada jos olisi kehdannut pyytää. Ehkä olis jotain voinut saadakkin. Mut en mä kehtaa.

Kolaripaikallehan jäi pieni glygolilammikko ja ensin toki oletin että se tuli jariksesta, sitten katottiin että se ei kyllä vuoda mitään, blazerista se tuli, syylärin pääty märkänä. Siitäkään en kehdannut inistä että syyläri hajoaa kun tommonen ilmapallo puksauttaa takapuskuriin..! :D täytyishän sen olla valmiiks umpilaho jos noin käy. Vuotoa ei kuitenkaan näkynyt enää vaikka vähän koitin tutkiakkin. No tänään alko vuotaa kunnolla, sehän oli vaan kansilta tuleva pieni ilmakuplien poisto/vesiletku kun oli haljennut liittimeltä. Pätkä pois ja meno jatkuu.

veijon-esso
26.06.2023, 12:09
Käytiin ajelee kulmakorven helteissä pari viikkoa takaperin ja
sen jälkeen käytiin vielä lahnajärven kokoontumisajoissa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242790
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242791
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242792
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=242793

Offailut sujui ilman suurempia kommelluksia, mutta loota alkoi lämpenemään maantieajossa. Tässähän on aika hyvä lootan jäähytys ollu ja lämmöt pyöriny öljypohjasta mitattuna siellä 65-70 nurkilla. Ja ollu silleen viimeset 10vuotta suunnilleen. Nyt nousi noin 85 ihan nätissä maantieajossa. No 85 ei oo sinänsä paha, mutta jotain oli muuttunut. Lootan jäähyä sormilla kokeiltaessa tulo oli kuuma ja paluu täysin kylmä. Eli öljy virtasi tosi hitaasti. Tämä varmistettiin ottamalla letku irti paluulinjsassa olevalta suodattimelta ja letkun pää 1,5l limupulloon. Suodattimen läpi tuli pikku noro, ilman suodatinta tuli letkun täydeltä. No suodatin vaihtaen alkoi taas pelaamaan normaalisti ja lämmöt tippui noin 20C!

Paluulinjassa siis tälläinen wixin lisäsuodatin magneetilla. Hyvin oli mujua suodattimessa, eli tehnyt hommansa, kunhan mekaanikko muistaisi tehdä hommansa ja vaihtaa sen säännöllisesti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3387&pictureid=242794

Sten
26.06.2023, 13:54
Tuo suodatin olisi hyvä olla. Mikä numero siinä om kun kuvasta ei oikein näe ja mistä hommasit sitä. Kiitos etukäteen

veijon-esso
26.06.2023, 15:29
WIX 58964, ostin southwesttradesta, varmaan saa ainakin tilattua muistakin jenkkiosaputiikeista. Ja ehkä myös hydrauliikkakaupoista voi saada hankittua vastaavia. Sanoisin tällä kokemuksella että orkkis filsua ei tartte enää vaihdella jos on tollanen linjasuodatin käytössä. Eli jos öljypohjassa on poistoproppu niin homma on aika siistiä. Tai sitten letkusta pumppaa öljyt pihalle, ite huuhtelin lootaa noin 4l kerrallaan ja sitten aina lisäsin yhden kannun tilalle.

TimJus
26.06.2023, 19:32
kannattaa olla tarkkana näiden kanssa ettei turbiiniin tule liika painetta. saattaa tyontää kampuran päittäis laakerin silpuks. ja tietysti kun se on samalla voitelu piiri lootan sisä osille voi tulla tuhoa jos ei virtaa kunnolla......

veijon-esso
27.06.2023, 09:16
kannattaa olla tarkkana näiden kanssa ettei turbiiniin tule liika painetta. saattaa tyontää kampuran päittäis laakerin silpuks. ja tietysti kun se on samalla voitelu piiri lootan sisä osille voi tulla tuhoa jos ei virtaa kunnolla......

Joo täysin totta, todennäköisesti kumiletkut ja muovinen filsu kyllä hajois paineesta ensin. Nyt jälkiviisaana voin sanoa että letkuliitokset piti vuosia hyvin, sitten ilmeisesti suodattimen tukkeutuessa alkoi tihkumaan ja kiristelyn jälkeen alkoi taas uudelleen tihkumaan. Tuohan on ollut selkeä merkki paineen kasvusta.

veijon-esso
27.07.2023, 09:50
Nyt harrastetaan syylärin vaihtoa. Sitäpä en ollut vielä vaihtanut tähän autoon, eli aika vanha jo tuo jos ei sentään orkkis. Uudessa on päätytankit jaettu väliseinillä niin että vesi menee kolme kertaa kennon läpi. Pitäis parantaa jäähdytystehoa verrattuna avoimiin päätyihin ja muutenkin pitäis olla tehokkaampi, enempi jäähdytyspinta-alaa kuin vanhassa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243005

Pientä tihkumista oli vanhassa tuosta lootajäähyn liitosten juurelta. Uudessa syylärissä ei oo lootajäähyä, mielenkiintoista seurata miten lämmöt käyttäytyy ilman sitä, keulallahan on kyllä iso erillinen jäähy lootalle. Sillähän aina pelotellaan että lootajäähyn hajotessa menee myös loota remonttiin kun vesi päätyy öljyn sekaan, nyt ei sitä pääse sit ainakaan tapahtumaan.

veijon-esso
16.10.2023, 15:29
Syyläriä testailtiin kadulla hetki ja todettiin todella tehokkaaksi, maastossa en tainnut ehtiä käydä kertaakaan mutta oletan sen pelaavan sielläkin. Lootaöljyt kävi viileämpänä kun öljyä ei lämmitetty syylärin päädyssä enää. Saa nähä tarvitseeko talvella laittaa joku pahvi automaattijäähyn eteen, ehkei sentään.

Uutena ongelmana bensapumppu halusi pitää kokoajan jonkinlaista mekkalaa. Välisäiliöön kun kurkisti, niin sinne tuli kokoajan siirtopumpulta kuplia.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243478

No kaikki kumiletkuthan siirtopumpun imupuolella oli vanhoja ja kovettuneita/halkeilleita, vaihtamalla yksi kerrallaan kuplat väheni kunnes loppui. Silti painepumppu halusi vinkua ja ulista, ehkä se oli ottanu itteensä ilmasta tai muuten vaan tiensä päässä. Aika kuumanakin tuntui käyvän. Kokeilin eristää bensalinjoja ja tunnustella missä se lämpö muodostuu, niin kyllä se ite pumppu oli varmaan suurin lämmönlähde. Hommasin lensu power shopista paremman välisäiliön johon voi upottaa pumput.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243479

Nyt saa varapumpunkin valmiiks paikalleen, ei tartte kuin siirtää sähköt ja letku jos pumppu kämähtää reissussa. Pumpun pitäis käydä viileämpänä kun se on tuolla säiliössä uimassa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243480

Mutta tämä on vielä asentamatta ja kokeilematta, rupesin irroittelemaan jakolaatikkoa kun se alkoi vuotamaan adapterin välistä, ruuvit oli löystyneet.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243481

Hyvin on silikoni hävinnyt tuosta välistä kun loota on pikkasen päässyt liikkumaan. Nyt on kasattu uudestaa oikean tiivisteen kanssa, saapa nähä kestääkö paremmin.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243482

Loota taas paikallaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243483

Lootan nostelussa hallitunkin päällä käytetty vaneri/puu hirvitys pääs eläkkeelle ja tein pellistä paremman, loota pysyy tuossa uudessa tosi nätisti, ei oo enää pelkoa että pääsee putoamaan. Jos vaikkapa joutuu vielä joskus lootan irroittamaan..!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243485

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243484

JasuT
16.10.2023, 16:25
Hyvin on silikoni hävinnyt tuosta välistä kun loota on pikkasen päässyt liikkumaan. Nyt on kasattu uudestaa oikean tiivisteen kanssa, saapa nähä kestääkö paremmin.
Aikanaan kun opeteltiin touhuamaan automaattiaskien kanssa, varoiteltiin että "harvassa on ne tiivisteliimat mitä ei ATF sulata", ja siihen perään sitten ehdoton kielto liimalla tiivistää...

Paperitiiviste toimii uskomattoman hyvin, joskus kun oli yhteen malliin hieman työläs löytää tiivistettä, kasattiin omaan käyttöön mennyt aski kokeeksi puuvillalangalla, eli ATF:ään kostutettua lankaa liitokseen ja ruuvit kiinni. Tämä konsti tuli apinoitua lentokoneen moottoreita korjaavan kautta, ihmettelin puuvillalangalla tiivistämistä kun tuli oltua yksi kesä semmoisissakin hommissa... Ja kyllä sekin aski tiiviinä pysyi, sen mitä muuten kesti, tuppasi siinä ajossa/olosuhteissa ZF:n aski haluamaan aukiottoa yleensä alle satkun välein...

veijon-esso
16.10.2023, 17:12
Tuo silikoni näyttää kestävän kyllä atf:ää, sehän ei ole mennyt tuolla öljykylvyssä miksikään mutta alumiinipintojen välistä se on hiertynyt pois.

H&K
16.10.2023, 17:59
Mulle on joskus opetettu ettei koskaan laitetta tiivistesilikonia sellaisiin pintoihin jotka tekemisissä joko vaihteisto- tai peräöljyjen kanssa. Pitää laittaa joko tiiviste tai sitten sellaista kovaa liimaa. Voi tietysti olla että tämä on täysin väärä opetus mutta ongelmia ei ole ollut.

Macke
16.10.2023, 19:51
Kyllä mun Jeepin perät ainakin pysyy tiiviinä ihan tiivistesilkkarin kanssa. Ja automaattiaskin öljypohjaan samat laulut, eli en menettäisi yöuniani aiheesta.

JasuT
16.10.2023, 20:05
Voi toki olla liimamassatkin kehittyneet, kuluneen kolmen vuosikymmenen aikana. Kesällä -92 kun noiden kanssa aloteltiin, opastajana Atoy:n entinen automaattiaskiasentaja, ikää oli jossain 90 korvilla tuolloin. Ei ollut oikein googlea tms mistä kysyä, muutenkaan ZF:ään ei saanut oikein mistään mitään tietoa, niin kyllä sitä kloppina aika tarkkaan kuunteli ikänsä vaihteistojen kanssa tusannutta sälliä...

Oli siinä toinenkin syy, eli jos yhtään tursottaa liikaa, niin mistäpä muualtakaan se massa sitten löytyy kuin öljykanavista sielussa...

veijon-esso
16.10.2023, 21:02
blazerin perät on vuotanu aina silloin tällöin kun tarpeeksi rymyttää kivikossa niin silikoni on jotenkin irronnu. Tosin ei oo ollu ehkä mitää parasta silikonia toi punainen bilsu. Nyt on permatex mustaa, pitäis olla parempaa.

Toi lootan vuotaminen menee mielestäni pulttien löystymisen piikkiin, mutta saapa nähdä kauanko pysyy nyt tiiviinä, löystyykö pultit jne.. Onhan nää laitteet välillä aika kovilla kun tuolla ryskää. Huomenna jos jaksais taas muutaman tunnin nakertaa kohti talvikuntoa, öljyt lootiin, glygolit koneeseen ja sit ovia ja kattoa paikalleen.

veijon-esso
25.10.2023, 13:07
No juu, jakiksen kun sai paikalleen niin piti hieman tutkia oven tarkareunan kohdilla olevaa korinkiinnikettä joka oli helman vierestä revennyt hitsisauman vierestä. No mutaahan se oli täynnä ja pehmentynyt, samoin kuin B-pilarin alaosa. No pilari on jo korjattu, siitä ei tietokone anna nyt siirtää kuvia jostain syystä mutta korinkiinneen irroittelusta sentään sai tämän kuvan siirrettyä:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243528

Mutteri lähti tietysti pyörimään palkin sisällä, joten yläkautta reikää lattiaan jotta pääsi kaivamaan mutterin pois. Näköjään tämäkin homma vähän laajenee, nuo pitää varmaan kaikki avata apparin puolelta että koria saa tunkattua ylöspäin sen verran että pääsis korjaamaan edes kohtuudella. Ja veikkaampa ettei noista pulteista monikaan lähde irti kuin palasina.. :D hieman syksyksi ohjelmaa, no onneksi tohon ei tarvita mitään kalliita osia tms, pelkää työtä lähinnä.

veijon-esso
06.11.2023, 11:02
Se voikin olla ettei tää korinkiinnikkeiden korjaus olekkaan mun mielihommaa, kun se on edennyt näin hitaasti.. :D Nyt sain kuitenkin auki kaikki apukuskin puoleiset pultit. Oli aika tiukassa, mutta uusi paineilma pulttipyssy ja remontoitu kompura että sai painetta kunnolla, niin alkoi napsahtelemaan auki niinkuin ei ois kiinni ollutkaan. Eikä hajonnut ykskään.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243601

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243602

Nyt siis sai vähän rakoa korin ja rungon väliin että sai ne puslat pois ja pääs näkemään mitä siellä on meneillään ja miten lähtis korjaamaan.
Rungon puolelta kaikki on kunnossa, korin puolella ongelma noissa kahdessa ohjaamon lattian alla olevissa.
Tommonen pikku palikka piti laittaa pukin alle että yltää helmaan, onkohan jossain myytävänä maasturikäyttöön sopivia korkeita pukkeja mitkä ei maksais miljoonia?
Rungon ja korin väliin pitää kyllä tukkia puutavaraa yms lisävarmistukseksi ennenkuin rupean tuota korjausta tekemään ja laittamaan käsiä tuonne väliin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243603

Tämmönen kämmenen kokoinen räjähdys löytyi apparinpuolen etujalkatilasta, joku tuplapellitys tuossa ja välissä muhinut. Ylempi pelti näyttää ottaneen kipeää paljon enempi kuin alempi, mutta eiköhän tuo kannata korjata raapimalla kaikki pois ja yhdellä vähän paksummalla pellillä kuin rakennella mitään tehdastyylisiä kerroksia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243604

veijon-esso
07.11.2023, 20:58
Vähän kaivelua ja tonkimista että mistä tuossa tuplapellityksessä on kyse..
Onhan se vähän muhinut, toisaalta auton ikä huomioiden ei paha.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243613

Vahvikepelti irroitettuna näytti tältä. kotelorakenne yllättävän hyvässä kuosissa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243614

Vähän putsausta ja aukon reunojen suoristusta ja pääsee tekemään tuohon paikan. Ehkä 2mm pellistä yksinkertainen paikka mielummin kuin tehdastyylinen tupla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243615

veijon-esso
13.11.2023, 11:23
Taas eteni vähäsen. 2mm pellistä paikkaa, hieman on jämäkämpää pakotella paikalleen kuin 1mm.. mut jotenkin se sinne asettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243658

Hitsiä vähitellen ja tulppia tiheästi niin sai vähä kerrallaan reunoja paremmin kohalleen ja kiinni..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243659

Maalia vaille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243660

Ja sit toi taaempi kiinnkeasia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243661

Pikku fiksi ensin lattian tukipalkkiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243662

Tommosen palkin 2mm seinällä meinasin sovitella tuohon kohtaan, ainakin yksinkertaisempi rakenne kun alkuperäinen kotelorakenne lattiapeltiin hitsattuna.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243663

veijon-esso
20.11.2023, 10:47
Sinne se palkki asettui:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243705

Väriä päälle ja pitkällä läpipultilla kiinni, ei enää pyörimään lähtevää mutteria palkin sisällä jos joskus vielä joutuu aukaisemaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243706

Jakkara paikalleen ja talviovet kiinni. Jos tulee kunnon lumet niin ajamaan, jos ei niin ootellaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243708

J-J
20.11.2023, 17:11
Niin kylmä ei kuitenkaan vielä ole, että takakoppaa tarttis kiinnitellä, vaikka ovet jo vaihtui pintapellitettyihin? :D

veijon-esso
04.12.2023, 13:09
Koeajoa suoritettu päivän verran kulmakorvessa. Lämpöä piisasi kabiinissa niin että piti ajaa ikkunat auki..! Kaikki pelas niinkuin pitääkin ja hauskaa oli.
Lootan lämpöjä tuli taas seurailtua ja normi ajelussa kadulla lämmöt oli 60-65astetta, metsässä noin 5C vähemmän riippuen rasituksesta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243794

Apukuski testaa autoa, jospa se sais virtaa laittaa ajoon oma blazerinsa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243795

Ajettiin yhtä soittoa koko päivä, viiteen mennessä tulikin jo ihan pimeää että pääs leikkimään valoilla, vaikka tässä kuvassa onkin vielä valoisaa. Tuli hyvä kommentti kanssa offaajalta, vaikka valoa on paljon ei ne häikäise muita niin pahasti. Jotkut ajaakin auton ajovalot päällä, pitkät tai lisäpitkät vielä katolla niin kyllä muuten häikäsee. Noi työvalot on aika hyvin tähän hommaan sopivia siis.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243796

Eli koeajot sujui hyvin ja päästiin ehjönä pois metsätstä. Ja offipölyt huuhtoutui sitten puusaunan mukavissa löylyissä tallin takapihalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=243797

veijon-esso
28.12.2023, 15:26
Joulupukki toi vähän lisävaloja (isoja pyöreitä) mitä vois sovitella katolle ihan show mielessä kruisailukäyttöön lähinnä. Ajattelin että tippalistoihin kiinnittyvä kattoteline olis hyvä aihio rakennella pikakiinnitteistä valotellinkiä.

Olisko ideaa mistä sellasen vois löytää? Ei kait juuri sinulla olis sellasta myydä?:D

edit: sopivilla hakusanoilla alkoikin löytymään, ehkäpä jopa biltemassa voisi olla sopivat tellingit. Tai ainakin päädyt sais niistä, voi olla liian kapea viritys sellaisenaan.

vexi4x4
29.12.2023, 09:53
Pikakiinnitysvaloteline magneettikiinnityksellä vois toimia kans. Paljo näkee nykyään kun joka toisen henkilöauton katolla on autoa leveämpi paneeli niin isot magneetit on päissä

vexi4x4
29.12.2023, 09:56
https://www.valostore.fi/fi/tuote/magneettikiinnike_purelux_pro_magnet_vertical

veijon-esso
29.12.2023, 12:25
Ei huono idea tuokaan magneettihomma. Maastossakin vois antaa vähän hallitummin periksi kuin kattoteline jos valot ottaa kiinni johonkin oksaan tms.

Kuljukka
29.12.2023, 17:02
Mulla oli joskus aikanaan työvalojen tellinkeinä jonkulaisten kattotelineiden magneettilätkät, oisko ollu jotain 10x10senttiset palaset joissa kierretappi keskellä.
En tiiä mistä olivat lähtösin mutta kätevät kun ei tarvinnut kiinteää telinettä tms

ISE
29.12.2023, 17:03
:D:DVeijon-esson maasturi on niin hieno peli että olisi mukavaa katsoa Kainuun katsastus miesten ilmeet kun sen toisi tänne leimalle.hieno värkki.

veijon-esso
29.12.2023, 18:08
No olis varmaan hienot ilmeetkin sitte..! :D

ISE
29.12.2023, 21:02
:DJep.

slipoveri
29.12.2023, 22:08
Biltemassa on kouruihin kiinitettävät telineet 30 pari

veijon-esso
31.12.2023, 13:23
Eilen ajeltiin kulmakorvessa lumioffia, hyvin oli paikoin kertynyt valkoista tavaraa.. Ajot sujui hyvin, sitten nähtii kaveri vinssailutalkoissa kun hoojii oli vähän luistellut sivuttain. Kun saivat auton liikkeelle, kattelin että mikäs se siinä puun vieressä hangessa pystyssä sojotti..

No kattoteline lisävaloillahan se, irronnut puuosumassa. ja äkkiseltään senverran hajonnut ettei tarvii sellasenaan takas asennella. Ehkä se magneettikiinnitys olis aika hyvä, merkkaa vielä kohda pikku tussimerkinnöillä, niin saa takas oikeaan kohtaan jos vähä tökkäsee.

Technics
01.01.2024, 07:28
Jos haluaa ite veistellä niin pari tuommosta niin pitäs pysyä

https://www.puuilo.fi/tar-2-kalastusmagneetti-200kg

Nuissa on muistaakseni 12mm pultti keskeltä läpi joten siihen saa kiinitettyä telineen rungon.

veijon-esso
02.01.2024, 07:53
Jos haluaa ite veistellä niin pari tuommosta niin pitäs pysyä

https://www.puuilo.fi/tar-2-kalastusmagneetti-200kg

Nuissa on muistaakseni 12mm pultti keskeltä läpi joten siihen saa kiinitettyä telineen rungon.

200kg / magneetti, enän mä saa niitä lamppuja enää koskaan irti...!

veijon-esso
07.01.2024, 19:53
Käytiin ajelee askolassa, kauniissa pakkaskelissä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=244095

Tiesin että siellä on upotuspaikkoja, mutta ne oli tarkoitus kiertää..!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=244092

Onneks kaverilla hyvä vinssi, sai vedettyä ylös. Pieniä jääpaloja tuli mukana. Ei kyllä hajottanut mitään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=244093

Sai ajella maastopaineilla tallille asti, ei tarvinnu edes yrittää kaivaa venttiilejä esiin. yli 20 pakkasta niin jäätyy äkkiä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=244094

Macke
08.01.2024, 20:34
Askola on kirjaimellisesti ihan naapurissa, olis kiva joskus lähteä kokeilemaan tota mettässä rytyyttämistä silleen semi-oikeesti. Noh, ei kyllä ole oikeita laitteita siihen hommaan ja sekin mikä on on rytyssä tällä hetkellä ni jatketaan haaveilua...

veijon-esso
24.01.2024, 21:10
Kävi tuo parkki/päiväajovalo kiukuttelemaan kuskinpuolella. Palaa ihan himmeästi ja välillä ei ollenkaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=244287
No huono johtoliitoshan se vaan oli. Eli nyt palaa taas kunnolla.


Sitten kaupan pihassa huomasin että valot ihan ummessa, 20km ajon jälkeen näyttää tolta. Jos enempi tulee ajoa lumikeleillä, taidan vaihdella halogeenit takas. Äkkiähän nuo putsaa, mutta aika tiuhaan sais pysähdellä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=244288


Sit vielä hurrja offparkki, naapurit varmaan ihmeissään mutta ruudussahan tuo oli ja paremmat paikat säästyi normiautoille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=244289

veijon-esso
01.08.2024, 13:58
Mikäs kiinnike se tämä nyt on?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245603


No sehän tuli kiinni jakikseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245604

Ja liittyy vahvasti käsijarruun. Vähän monimutkaisempi toteutus kuin oli vanhalla NP203 jakiksella, mutta loppujen lopuks tuli jämäkkä ja toimiva kässäri. Nyt on täyspitkällä vaijerinkuorella, niin ei tullut sitä turhaa joustoa mitä vanhassa oli.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245605

Sit arvuuteltiin laitetaanko hakkapeliitat eteen vai taakse.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245606


Eteenhän ne sitten tuli jos talvi olis yllättänyt niin ois kääntyilly paremmin. Samalla vähän latailtiin optimaa, ihan varmuuden vuoksi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245607


No ei tullut lunta tupaan niin sitten laitetiinkin katupallot alle ja valmistaudutaan kruisailusesonkiin. Kait se pitäis jaksaa ottaa katto veke ja asentaa kesäovet.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245608

kippo86
02.08.2024, 20:36
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245605



Mikä satula toi on?

veijon-esso
03.08.2024, 16:12
Mikä satula toi on?

https://www.wilwood.com/Calipers/CaliperProd?itemno=120-2280

veijon-esso
03.09.2024, 14:29
Tosta ilmanputsarihässäkästä tulee ajoittain kyselyä, niin tässä on vielä linkki aiheeseen ja itellekkin talteen varaosanumero:

https://parts.agcocorp.com/ie/en/p/air-filter-assembly-dry-duel-element/3595486m92

AGCO Part Number: 3595486M92

On ollut kyllä hyvä patentti, konepellin päältä kun on nuo imukärsät niin imuilman lämpö pysyy kurissa ja lisäksi suodatin on ollut tosi puhdas kun tarkastin. Ilmeisesti katupöly ei noin korkealla juurikaan leijaile.

Metsässäkin on käyty, hauskaa oli. Creepyt rupee olee aika sliksinä, mutta melko hyvät samanlaiset käytetyt olis katteltuna tilalle kunhan ehditään tekemään kauppaa. Mud trepadoreja oon siis säästellyt tositoimiin ja perushommat ja katuajo creepyillä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245793

veijon-esso
09.10.2024, 10:22
Syksyn saapuessa asennetaan katto ja ovet.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245920

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245921

Sitten hankittiin vähän tuoremmpaa creepyä alle kun vanhat rupes olee jo melko kuluneet.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245922

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245923

Vanhoille pesu ja myyntiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245924

Hieman on naarmua ja pinta vähissä mutta yllättävän hyvin toimi kulmakorven maastoissa edelleen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245925

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245933

Uudemmat oli jo ostettu niin tuli vähän pelleiltyä kun jäi takamurikasta kiinni johonkin kiveen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245932

Erikoistyökalulla rengasta pois vanteelta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245926

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245927

Vanteitakin piti vähän korjausmaalailla, mutta ei meinannut kuivua millään viileissä tallioloissa. No kuumailmapuhaltimella lämpöä niin alkoi kuivua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245928

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245929

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245930

Ja vararengaskin sai vähän tymäkämpää kulutuspintaa. Creepyjä ei enää saanut uutena niin otin sitten mud trepan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245931

Hyvin palvellut varapyörä, en koskaan käyttänyt mutta oli mukana tukena ja turvana. Myydään seuraavalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=245934

veijon-esso
07.01.2025, 13:57
Joopa joo, alkoi jakolaatikko ääntämään hitaalla puolella joten ei auttanut kuin irrottaa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246554

Korkeussäädettävä työpöytä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246555

Öljyt oli komean metalliset ja magneetissa näkyykin hieman silppua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246556

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246557

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246558


Planeettarattaan päittäislaakeri kadonnut kokonaan. Tai löytyihän sen osia hampaiden välistä ja loput magneetista.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246559

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246560

Eli nyt tarvis löytää ainakin ehjä planeettapyörästö tai kokonainen 27spline (eli th 350 / TH700 perään sopiva) NP208C laatikko. Saa tarjota. Myös hieman tuoreempi NP241 kävisi. Mutta lootan pitää olla siis "oikeakätinen" eli etukardaani apparin puolella.

kippo86
07.01.2025, 21:53
Eli nyt tarvis löytää ainakin ehjä planeettapyörästö tai kokonainen 27spline (eli th 350 / TH700 perään sopiva) NP208C laatikko. Saa tarjota. Myös hieman tuoreempi NP241 kävisi. Mutta lootan pitää olla siis "oikeakätinen" eli etukardaani apparin puolella.

Mulla jää jimmystä ylimääräseks...

veijon-esso
10.02.2025, 11:14
No päivitetääs tätäkin välillä. Jakolaatikko tuli hommattua kipolta ja ehjähän se on näiltä osin. Avasin kuitenkin sen akselin vaihtoa ja tarkastusta varten ja huomasin että tossa vanhassa laatikossa oli nelivedon ketju selvästi parempi, joten vaihdoin sen paikalleen. Samoin "öljypumpun" ratas oli jostain syystä halki, joten se vaihtui myös. Ja lopuksi kiinteää yokea varten muokattu ulostuloakseli omasta laatikosta paikallee ja pääs kasaamaan laatikon.

Jäi kuitenkin askarruttamaan tuo vanhan laatikon lyhyt ikä, oliko siellä vaan joku piilevä vika jo asennuksesta asti vai olisiko asennuksessakin voinut käydä jotain... Ja yhtäkkiä tuli mieleen tarkastaa itte tehdyn adapterin pultit. Nehän tulee laatikon kuoren läpi planeetan taakse, voisko ne olla liian pitkät ja osua planeettaan.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246720

Eli nuo ulommat pultit, kuvassa jo lyhennettynä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246722

Ja tällästä jälkeä oli enempi tai vähempi kaikkien pulttien päissä. Ovat ottaneet planeettaan kiinni kun laitetaan hidas puoli päälle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=246723

Ja planeetan pinnassakin oli jotain jälkeä vastaavissa kohdissa. Eli pulteista pois 4-5mm että jäävät tuohon kuoren tasalle. Enää ei ota kiinni. En tiedä onko tuo nyt aiheuttanut jotain vakavampaa tai ei, mutta parempi näin. Alkuunhan tää jakis halus hypätä vapaalle kun hitaalla puolella ajeli ja pakilla antoi vääntöjä. Silloin varmisteltiin vaihekepin asentoja ettei siellä tapahdu mitään. vivuston muokkaus tuntui auttavan. Mutta ehkä hidas puoli ei ihan mennyt pohjaan asti kun planeetan runko vastasi pultteihin.

offroadjouni
11.02.2025, 16:46
Hyvä että on kasassa, ja hyvä että löytyi potentiaalinen ongelma noiden pulttien pituuden kanssa. Toivotaan että tämä kestää pidempään.

PutKari
02.03.2025, 14:46
Eli nyt tarvis löytää ainakin ehjä planeettapyörästö tai kokonainen 27spline (eli th 350 / TH700 perään sopiva) NP208C laatikko. Saa tarjota. Myös hieman tuoreempi NP241 kävisi. Mutta lootan pitää olla siis "oikeakätinen" eli etukardaani apparin puolella.[/QUOTE]
Kysyppä Piepula Paulilta että onko se miun jakis viel tallilla ja oisko se mitä toivot..

veijon-esso
04.03.2025, 09:46
Kysyppä Piepula Paulilta että onko se miun jakis viel tallilla ja oisko se mitä toivot..

Tää oli just piepulan raulilta tää eka 208 josta planeetta otti kipeää. Ja kyseinen herra sanoi että ei oo takuuasia! :D

Uus loota jo paikallaa, takakardaanin lähtöä vielä parannellaan kun edellinen asennus oli vähän kelatiemäinen viritys minun toimesta.

veijon-esso
21.05.2025, 09:26
Ei oo oikein tämä rojekti edennyt, tekosyy sille on näissä videoissa. Eli offiblazerin kanssa aika mennyt kuitenkin, mut vähän pienemmän.

https://youtu.be/zH24h2wUEH0?si=JwYKvAy94gca8OnJ

https://youtu.be/jVjfX0rG02A?si=RRp84V3ZpEKNwLtI

zH24h2wUEH0?si=JwYKvAy94gca8OnJ

jVjfX0rG02A?si=RRp84V3ZpEKNwLtI

Nyt mä taas kuvittelen että jaksan nakertaa isosta pikkujutut kasaan ja vähän offaillakkin sillä. Saapa nähä!

veijon-esso
30.06.2025, 20:13
No niin nyt on auto taas ajossa. Takakardaanikin on nyt värinätön kun sain laatikon ulostuloakselin laakeroiniin kuntoon. Tässä lootassahan on normaalisti liuku-yoke, mutta olin muuttanut sen laippaliitoksella olevaks. En ajatellut asiaa sen enempiä, mutta se akselilla oleva kuulalaakeri jää aika kauas lootan sisälle ja laippa, käsijarrulevy ja tuplaristikkohässäkkä painaa aika tavalla. Liuku-yokea vartenhan siinä on liukulaakeri ihan stefan sisäpuolella joka oli siis mulla tyhjänpanttina. Ja jostain tuntui tulevan sellanen aaltoileva tärinä / resonanssi jota ei oikein osannu paikallistaa, mutta tota mä rupesin epäilee.

Hommasin siis sopivan liuku-yoken josta leikkasin irti sen haarukan, eli hyödynsin vaan sen putken. Sopivan mittaiseksi katkaistuna se toimi sekä tukilaakerina että stopparina kun laipan kiristää paikalleen. Tästä ei tullu kuvia otettua mutta tollanen se osa oli. https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247685

Ja koska aiemmin jakis vuoti öljyä niin aina stressasin että paljonkohan sitä öljyä on lootassa sisällä. Toki yritin tehdä siitä tiiviin, mutta samalla nikkaroin tälläsen öljypinnanvakoiluletkun täyttö ja tyhjennysproppujen väliin. https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247681
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247766

Sit käytiin kulmakorvessa testailemassa että tuleeko uutta puuhailtavaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247682

Ahdastahan siellä välillä on.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247683

Ja kuraista.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247684

Mutta kaikki tuntui pelaavan, joten ajellaan nyt hetki ja naatiskellaan. Ehkä seuraavaks iskareiden alakorvakkeiden muutos järkevämmäksi.

veijon-esso
11.08.2025, 12:16
No joo, päivitetääs tätäkin välillä. Joskus pettää tekniikka heikkouttaan, joskus asennus / suunnitteluvirheen takia. Tuo edellisessä viestissä näkynyt öljyn mittaletku päätti irrota matkalla forssan picknickiin. No onneksi sen huomas heti kuuman atf öljyn tuoksusta ja pienen kenttäremontin jälkeen matka jatkui. Mutta ainekset tietty oli jakisvaurioon tai jopa tulipaloon kun atf:ää lens pakoputkile yms.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247818

Olin jättänyt letkun ilman klemmareita, kylmänä letku tarttuu noihin karoihin ihan sikana, ei meinaa lähteä millään ehjänä irti mutta kuumana tilanne oli toinen. No nyt on klemmarit niin luulis pysyvän. Oli kyllä vähän hankala saada klemmari tonne panssarin taakse kenttäoloissa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247820

Sit öljyä jakikseen ja pääsin perille vorssaan. Olipahan paljon kalustoa paikalla ja blazeriakin kävi moni ihmettelemässä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247822

Matkalla vähän mietin kun lattia lämpenee ja varsinkin apparin puoleinen putki menee myös läheltä jakista ja mitä lie jarru ja bensalinjojakin on siinä kohtuu lähellä, niin vaikka ne on ehjänä pysynytkin, niin päätin vähän lämpöeristää putkia. Biltsun eristenauha tuntui budjettiin sopivimmalta ja sitä siis molempiin putkiin kollektorilta äänenvaimentimelle asti, tossa kuva siitä "hankalamman" muotoisesta, toinen on täysin suora!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247861
Hyvin tuntuu eristävän, kädellä pystyi koskemaan putkeen ajon jälkeen. Ilman eristettä kärähtäis kyllä.

Samalla reititin ehkä järkevämmin tuon öljyn mittaletkun. Jätin sen vieläkin ylipitkäksi jotta voisin sen kautta paremmin laskea öljyt siististi johonkin astiaan kun tulee öljynvaihdon aika.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247862

Ja surautin vähän panssarin kulmaa pois, oli nippa kolistellut välillä tuohon kanttiin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247863


Sit käytiin ajamassa kulmakorvessa pitkässä ajopäivässä, pe iltana mentiin ja ajettiin puolille öin, sitte lauantaina uudestaan ja ehkä yhdeltä pois metästä. Hauskaa oli ajella, varsinkin pimeässä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247864

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247865

Keskusteltiin just kulmassa venttiilihatuista, totesin että ei niitä mihinkään tarvii mutta ehkä tämän reissun jälkeen taas niitäkin vois harkita.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8683&pictureid=247866