View Full Version : Etulukko ja jatkuva neliveto
veijon-esso
31.12.2008, 11:24
Jeps, eli NP203 jakis jatkuvalla nelivedolla. Takana detroitlocker, toimisko edessä samanlainen tai lockright? Edessä ei siis napalukkoja ja kotterossa aina 4 veto päällä, keskitasauspyörästö löytyy ja sen saa tietty lukkoon.
Siis maastossahan toi toimii, se on varma. Tietty ARB miehet sanoo että rinteessä sivuttain ajettaessa ois hyvä saada lukkoa auki ja muutenkin jossain tilanteessa lukon avaaminen vois helpata, mutta oletetaan että maastoajo ominaisuudet kelpais tollasella automaattilukolla, niin mites katuajo??
Eli varsinainen kysymys liittyykin katuajoon, pitävällä pinnalla ja liukkallakin, jos tänne etelään joskus vielä talvi saadaan. Tapahtuuko kummia vai raksuttaako etulukko niinkuin takalukko tällähetkellä? Onko joku kokeillut tälläistä yhdistelmää vai pelkästään kytkettävän nelivedon kanssa? Mun oman teorian mukaan keskitasauspyörästön kanssa ei pitäis olla mitään ongelmaa etu lockerin kanssa, mutta se onki pelkkä teoria!
En suosittele jos ei saa kytkettyä etuvetoa pois. Vähänkään vetoa päällä lukitsee tasauspyörästön ja silloin ei rattia käännä oikein Erkkikään.
Painin saman ongelman kanssa eli kerro jos kokeilet detroittia. Hyllyssä on tt ja locker ja päätä saa raapia ihmeissään että kumman laittaa. Mietin vain että ongelmaksi tulee metsäkäytössä murrosten kesto. Ei voi löysätä lukkoa pakilla tai linkussa ollessa. Nyt alkoi jo paukuttaa toinen avoimella kun hiukan 34 antoi enemmän kierroksia:) auto tosin on RRC joka ei ole kestävimmän maineessa. Detroit takana taas on aih metsässä liukkaalla noita puuhun nojailuja:) muutoin sitä ei huomaa. Ehkä sittenkin se TT olis parempi?
veijon-esso
31.12.2008, 17:29
Mutta mutta, eihän se takanakaan ihan helposti "lukkiudu" vaikka vetoa on päällä ja pyörii parkkiksella ympyrää. Eikä tollanen yli 2500kg keiju löysillä swamppereilla ihan ilman vetoa liiku. Eli takalukko tikittää kun ulkokurvin puoleinen rengas pyörii kovempaa kuin lautaspyörä. Hitaampaahan toi ei päästä koskaan sitä pyörii, mut nopeempaa kyllä.
Toisaalta valmistaja sanoo ettei eteen ja kadulle ilman napalukkoja, mutta toisaalta aika varovaisiahan noitten lausunnot on, eihän noilla mitään sais tehä jos ohjeita lukee. :-)
Pitäis ihan uteliaisuuttaan kokeilla, mut tulee vähä kallis kokeilu josse on iha susi ajaa. Mut kyl toi pitäis jonku kokeilla!!
Annappa siinä parkkiksella enemmän sikaa.. Sen tiukemmin ottaa kiinni mitä enemmän kardaani antaa voimaa. Meni perus vahvistettu 24 tikku solmuun pikku metsäreissulla (superkevyt) tai yhdellä kovemmalla lähdöllä risteyksestä:)
Hiukka OT,mut IIHOO:ssa edessä ja takana reilusti tiukatut kitkalukot,ja on aivan kauhee masina ajella nelikko päällä liukkaallakelillä maantiellä.
Ei aina oo ihan satavarma mihin suuntaan on keksintö matkalla,vetelee ihan hitosti.
Voisin kuvitella et tommonen 100% lukko tekis sen viell enämpi.
mulla on truetrackki edessä... se ainakin on liukkaalla aika susi ajaa... jossei sitte anna senverran koneelle löylyä että lähtee sladiin, muuten se ei oikein normaali ajossa käänny risteyksistä nelari päällä... tai kääntyy, mutta mummot menee eslalla ohi siinä vauhdissa...
mulla on hitsilukko edessä ja takana :o (katkeeva vetari) ei todellakaan tarvitse nelivetoa kytkeä kun metsässä. kokeilin tossa liukkailla kelillä nopeeta nelivetoa ja ei käänny ku kaasulla nelipyöräsladissa! hauskaahan se on hetken aikaa mut vastaantulijat pui nyrkkiä :(
toi oli vaan kokeilu miten jeeppi etenee kun kaikki pyörät sutiii! uudet tiheemmät akselit odottaa asennusta.
HiluxMan
01.01.2009, 16:29
Mulla oli joskus Hiluxissa LockRightit edessä ja takana. Maantiellä ei uskaltanut liukkailla ajaa neliveto päällä, ei tosiaan tiennyt mihin suuntaan lähdetään, urissa tempoi aivan mielettömästi.
Tuossa detroitissa on etuna että kevyellä tasakaasulla antaa ulkokaarteen pyörien pyöriä nopeammin eli ei ole yhtä puuta niinku kemppi. Tuo takadetroit ei ole haitannut ollenkaan liukkaalla. Ei sitä edes huomaa. Uudet on niitä softlockereita eli se pieni tikitys ei edes sisälle kuulu.
veijon-esso
03.01.2009, 01:30
Tässä mun tapauksessa katuajoa olis helpottamassa keskitasauspyörästö jota ei tainnu näissä muissa peleissä, mistä on noita huonoja kokemuksia. Kyllä munkin auto oudosti käyttäytyy sekä liukkaalla että pitävällä jos ajaa keskilukko päällä. Ja keskilukko auki menee niin nätisti.
Taidan silti ottaa varman päälle ja hommaan arb:n sinne etuakselille.
mulla oli keskulukko 203:ssa ennen...
jeepissä k.tasauspyörästö. riippuu mikä jakis on. ja katkeeva vetari vastaa napalukkoja. en ainakaan takaa hitsaa uudesta perästä ja tuskin edestäkään ku ei oikee käänny varsinkaan vinossa. syö renkaita ja ikävästi "muljuu" kuivalla asvaltilla. periaatteessa kuitenkin käyttis. suosittelen kytkettävää!!!
Kuinkas toimis jäykkäakselissa hiluxissa kun etuperään tekee kempin ja takana normi haamu LSD-lukko? Eikös tällöin ole kun oikeasti nelivetoa tarvii niin navat kiinni ja etupää on 100% ja takana no sille ei prosentteja voi varmaan edes antaa.
Ei ehkä käänny mutta kestääkö?
Mulla on ollut kauan Detrotit edessä ja takana. Auto ei ole kilvissä, joten vain siirtymillä on asfaltilla ajoa. Edessä Detroit ei haittaa mitenkään pelkällä takavedolla. Jatkuvaan nelivetoon en suosittele maantielle eteen.
Tota noinniin purin äsken ton hilun kitkaperän ja eikös sen toiminta perustu siihen että keskellä olevat jouset painattavat <---->ulospäin jolloin kitkapinnat puristuvat kasaan ja yrittäen olla yhtäpuuta??
Eli kannattaako hakea uuden levyt/välilevyt vai lisätä prikkoja jousen alle jolloin jousi kiristyy piukempaa ja tällöin kovempi voima kitkapintoja vasten?
Edit: Sen verta mittailin että välilevyt oli 0,18mm vahvat,sitä tiä si kuinka kuluneet ovat.
veijon-esso
14.01.2011, 12:29
Nopeesti se aika kuluu kun kattelee tota ekaa postausta, mutta nyt on lukko asennettu ja illalla pääsee koeajamaan kadulle ja huomenna maastoon. Hyvät ominaisuudet raportoidaan ja huonoista ollaan hiljaa! :-)
veijon-esso
15.01.2011, 17:50
Ei ropleemia kadulla eikä maastossa. Detroit locker edessä ja takana on toimiva yhdistelmä ainakin tossa mun autossa! :-)