View Full Version : HDJ kone kirskahti jumiin
Jep ! nysse hajos:
Hodari kävi kylmänä tyhjää, kolkotti kevyesti käydessään, kuten on tehnyt ennenkin, kierroksilla kolkotus vaimeni
noin 5 min käytyään, alkoi ravistaa, hytkyi hetken, 20 sek kviik kviik kuten luisteleva hihna ääntää ja jursk, sammui jumiin...
Öljyt laskin jo pois, ei edes sen verran lämmenny että olis höyrynny pakkasessa, ei pahan näköistä, eikä isoja partikkeleja
Jumissa sen verran vanakasti, ettei pyörähdä startilla kuin hivenen, ja vingahtaa samalla, eli kipeetä on...
Arvauksia ja veikkauksia viasta... Mainittakoon vielä, että autoon perimätiedon mukaan vaihdettu puolimoottori suht vähän aikaa sitten
:mad::mad::mad::mad::mad:
no voi vittu. olisko sitten kk laakerit leikannu.
öljypohja vaan irti ja tutkimaan
edit: ootko aikasemmin kattonnu siht niit laakereita? eli pystys sanoon onko kuin äkisti menny.
osanottoni
mul olis tiedossa sit yks lohko 360tkm ajettu ja hintaa tais olla 400e.
5 mäntää tulee mukana ja 5 kankee. varmaan arvaatkin miks puutuu yks pari...
kampiakselin kunnosta ei ole tietoa, eli saako enään koneistamalla.
ja samalla kaverilla olis ehjä kansikin sitten, tosin ilman venttiilikoneistoa. ja silläkin hintaa 400e.
Varotteliko muuten , häviskö paineet tai jotain????
no voi paska otan osaa mutta kun saat selvyyttä mikä sieltä pärähti ni kirjoita lisää toivottavasti ei tulis kallis remppa
Arska-tehtaalta
27.12.2008, 21:13
Ei tainnu perimätieto pitää paikkaansa?
Byrocrat
27.12.2008, 21:47
Jep ! nysse hajos:
Mainittakoon vielä, että autoon perimätiedon mukaan vaihdettu puolimoottori suht vähän aikaa sitten
:mad::mad::mad::mad::mad:
Kaikki on niin suhteellista eli suht vähän aikaa sitten tarkoittanee monesti yli 5 vuotta ja yli 400 000 km :rolleyes:
Inhorealisti
juu laakerivikaa epäilen kans, nyt potilas on tallis sulamas
lohko liikkuvineen tosiaan vaihdettu, ja tuskin on ajettu 50 tkm enempiä, tosin käyttö edellisilläkin ollut muuta kuin kevyttä... :rolleyes:
pidetään noit osasia mielessä, omituisesti vaan jymähti kylmänä, öljynpaineet näytti mittarin mukaan ihan ok - noin puoliväliä siirtäessä ja tyhjäkäynnillä alaviivalla, kuten ennenkin
itse eniten epäilen huonojen öljyjen SUURTA vaikutusta, oli aikalailla liukasta ja ohkasta ulostullessaan, tarviis vaihtaa JOKA ajoreisun jälkeen, no oppiipahan täst taas muistamaan :p
pannaan kuvia ja tietoa kunhan ölppäpohjan saa irti, ton vissiin purkaa tuol paikallaan hyvinkin pitkälti, ts. lohko kelluu autossa ja liikkuvat tulee ala- ja yläkautta pois
Otappas suuttimet irti ja kokeile pyöräyttää startilla. voi olla myös vettä männän päällä.
Jep ! nysse hajos:
Hodari kävi kylmänä tyhjää, kolkotti kevyesti käydessään, kuten on tehnyt ennenkin, kierroksilla kolkotus vaimeni
noin 5 min käytyään, alkoi ravistaa, hytkyi hetken, 20 sek kviik kviik kuten luisteleva hihna ääntää ja jursk, sammui jumiin...
Öljyt laskin jo pois, ei edes sen verran lämmenny että olis höyrynny pakkasessa, ei pahan näköistä, eikä isoja partikkeleja
Jumissa sen verran vanakasti, ettei pyörähdä startilla kuin hivenen, ja vingahtaa samalla, eli kipeetä on...
onko jakopää remmillä ettei olis kiristin tai ohjurirulla hajonnut ja meni jako sekasin?
Ei kai sinne mistään vettä männän päälle tule koneen käydessä, kun ei sukellettu.
Kyllä se vika löytyy voitelun puutteesta.
Hiacen koneet leikkaili kiinni takapäästä pakkasilla kun öljypumppu oli etupäässä.
Taas on pari hommaa, ettei pääse pee tylsistymään.
Tsemppi kovasti. Tulen käymäseen lähipäivinä.
veikkaan et sil puoli mosal ei ole ajettu varmaan ku 20tkm?ja ne öljyt oli mobilia!ja oikeesti perimätieto pitää paikkansa kuitin muodos!
Kampiakseli poikki...? Purkamalla siittä selviää:D. Ja on siihen se puol-moottoria vaihdettu, mäkin oon jtn kuitteja nähny...
[QUOTE=pee;518773]Jep ! nysse hajos:
noin 5 min käytyään, alkoi ravistaa, hytkyi hetken, 20 sek kviik kviik kuten luisteleva hihna ääntää ja jursk, sammui jumiin...
QUOTE]
Eihän se nyt oikeesti ollu hihnan vikinnä--> laturi jumissa tjms..
Vaikka eipä tuo olisi ensimmäinen HDJ johon tulee vuoden ajuilla useampi remontti alakertaan.. laakerivika, kampiakseli poikki ja mikähän se kolmas oli..
[quote=puikkis;518859]Ei kai sinne mistään vettä männän päälle tule koneen käydessä, kun ei sukellettu.
Lähinnä jäähdytysnestettä ajoin takaa, kannentiivisteen petettyä.
toyota4x4
28.12.2008, 12:18
olisko jakohihna menny poikki?? vaikka hihnan päälle päässyt vettä tai mutaa joka jäätyny.
Rekisteröimätön
29.12.2008, 11:13
no voi vittu. olisko sitten kk laakerit leikannu.
öljypohja vaan irti ja tutkimaan
edit: ootko aikasemmin kattonnu siht niit laakereita? eli pystys sanoon onko kuin äkisti menny.
osanottoni
Samaa veikkailen. :(
Stooria vastaavista täällä: http://www.slck.net/viewtopic.php?t=3079
bj45lava
29.12.2008, 15:36
"Hodari kävi kylmänä tyhjää, kolkotti kevyesti käydessään, kuten on tehnyt ennenkin, kierroksilla kolkotus vaimeni"
No ei mulla kyllä 610 tkm ajetusta padasta mitään kolkotusta kuulu kylmänä/kuumana ei ennen eikä jälkeen laakerien vaihdon 608 tkm kohdalla.
Laakerit oli kyllä ihan paskana.
Jep :eek:
siviilihodariin aikoinaan noiden pelotteiden mukaan vaihdettiin kk laakerit, ja hyvä niin, tässä tapauksessa ei oo tullut edes mieleen... kevyt naputus tosiaan kuulunut jonkin aikaa, olis ehkä pitänyt ottaa aiemmin auki
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=14730
kuva 5 sen kaulasta - tarvinnee purkaa lisää, liuskat siis oli päällekkäin ja pinta morjens
nyt kyllä pyörii hereemmin :D
kiitos myös henkisestä tuesta TimoP ;) - - - :cool:
timop:ltä saa sit pienempään alikokoon niht kun tojolta, et voi saada ihan kalunki.
onneks ei veivi tullu läpitte!
Vilkutin
01.01.2009, 13:57
anteeksi ot, MUTTA saakohan mistään hiluxin 2L2 mosaan halvempia kannenpultteja, toyotalla 18kpl 150€
anteeksi ot, MUTTA saakohan mistään hiluxin 2L2 mosaan halvempia kannenpultteja, toyotalla 18kpl 150€
Osta päsäytä vaikka ebaystä, saa parilla kympillä: http://cgi.ebay.co.uk/TOYOTA-DIESEL-2L-2LT-3L-CYLINDER-HEAD-BOLTS_W0QQitemZ320328398099QQcmdZViewItemQQimsxZ20 081230?IMSfp=TL081230118002r28586
Tossa vielä toinen paikka samalla haulla: http://cgi.ebay.ie/Toyota-Hiace-Hilux-Surf-Landcruiser-2L-3L-5L-HEAD-BOLTS_W0QQitemZ270109006615QQihZ017QQcategoryZ1042 8QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262
Tuli seuraavanlaista schaissea vastaan kun purkutyöt edistyi:
Kampuralta yks runkolaakeri entinen, yllättäen se, jonka poraus vie kipeelle kiertokangen laakerille ! Eli todnäk tää meni kuitenkin niinpäin, että kampuranlaakeri alkoi pettää, irtoava aines tukkes öljykanavan kampuran sisältä kiertokangelle, ja kiertokangenlaakeri antoi ekana periks
Mielenkiintoiseks asian tekee se, että kampuran runkolaakereita on kahta kokoa, eli 4 ja 5 merkeillä, lienee joskus korjattu puolimoottori... Seuraavaks mittaillaan koneistamolla, oliko ja ovatko kaulat saman kokoisia / koneistettavissa vielä, alikokoja näihin saa milliin asti... :cool:
EDIT:
kampuran laakeria...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=16137
kampuraa... mikä muuten mahtaa olla tuo nysty tuossa limpun nokassa ??? ainoa tässä akselissa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=16138
kipeet...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=16139
kiertokangen "hieman" piestyt laakerit
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=16140
Mielenkiintoiseks asian tekee se, että kampuran runkolaakereita on kahta kokoa, eli 4 ja 5 merkeillä, lienee joskus korjattu puolimoottori...
Toyotahan rakentaa nuo koneet niin, että niillä on tehtaalla 5 vai 6 eri kokoa laakereita, jotka kaikki osuu kyllä mittahaarukkaan, vaikka laittais yhtä ja samaa, mutta ne on lajitellu ne vähän tarkemmin ja niputtaa koneen just eikä melkein.
Tai ainaki näin olen antanu itelleni kertoa täällä internetin ihmeellisessä maailmassa.
Rekisteröimätön
15.01.2009, 09:57
Tuo akseli mahtaa olla niin uusí versio, että siinä on asentotunnistinta varten tuo nysty, 1HD-FTE:ssä on sähköisesti ohjattu pumppu ja se voi hyvinkin vaatia sen. Ei ole vielä kohdalle sattunut eikä siis varmaa tietoakaan, vahemmissa koneissa tuota kuitenkaan ei ole. Näyttää kuvan perusteella että tehtaalta se nysty on lähtöisin. Eikä ole vielä sattunut yhtään runkolaakerivikaakaan kohdalle, noissa rungoissa selkee voitelun pettäminen, ei eroosiovika niinkuin kk.ssa yleensä on.
Timop
Jep
Tuon nystyn kohdalla on myös lohkossa peitetulpattu reikä, yhdellä pultilla peite kiinni, eli voisko olla jotenki ajoitukseen liittyvä juttu, joku lukitus työkalun vaste
Tai sitten juuri asentotunnistimen varaus...
Akseli koneistamolla, 2 x -0,25 selivtään, kohta pääsee tilaamaan tarvittavia osia... Katteles Timop valmiiks se kiertokankikin... :rolleyes: