View Full Version : Grand cherokeen -96 tietoja..??
Tein tänään syntiä ja ostin tuollaisen kasikoneellisen vekottimen ja kyllä hymyilyttää. Mutta.. pari pikku juttua.. Helvetillisessä vesisateessa ja sumussa mittariston valot pätkivät jonkin verran, kunnes sitten auto lämpeni ja taas kaikki toimi normaalisti. Korjausmanuaalia en ole vielä ehtinyt Jamantilta tilaamaan ( vinkkejä mikä on paras??) joten olisko heittää ajatusta minkä boksin kautta sähköt tulee kabiiniin jotta voipi putsailla liitokset jne.. Ja toinen juttu, millainen tämä automaattivaihteisto on malliltaan???? Sähköisesti ohjattu vai perinteinen ??? Muutamassa tunnissa monta kysymysmerkkiä päässä mutta vieläkin on virne naamalla... :D
jep, ja takaisin talliin..
EDIT:
Ja valot vilkkuu kun valokatkaisijaa tai sen paneelia painelee, eli paneeli purkuun ja hommiin jahka saa manuaalista selville kuinka särkemättä nappi/paneeli irtoaa.
Ja semmoinen piirre löytyi myös, että kun reilummin kiihdyttää niin alkaa nykimään. Vaikuttaisi olevan polttoaineen syötössä tms. ongelma tai sitten joku anturi on sökö?? Hitaasti kiiruhtaen voi kelata vauhdin reiluksi mutta reippaassa kiihdytyksessä alkaa nykimään. Ideoita?? Bensan suodattimen vaihdoin ja oli melkoisen paskainen kura mikä linjoista pihalle valui..
EDIT2:
Sellainen vielä, että bensa liikkuu erinomaisen hyvin moottorille kun kaasua polkee paikallaan, mutta kiihdytyskaistalla kiihdyttäessä reippaasti alkaa nykimään???
Minultakaan ei ole vielä hymy lähtenyt naamalta 5.9l Grandin oston jälkeen. Fiilis kyllä korvaa bensakulut.
Kun kunnolla painat kaasua on bensankulutus aika korkeaa luokkaa verrattuna vapaalla kaasutteluun. Mutta jos on jotain estettä kunnon virtaamalle. Aikoinaan kaverilla suodatin ei antanut läpi tarpeeksi ja alkoi pätkimään tehoja otettaessa. Jos vielä jossain ahdistaa.
Joo, virne kestää :) Tuota mietin tosiaan, että onko vika vaihteistossa vaiko moottorissa, mutta kun kumpikin tuntuu toimivan ihan ok. Ainut tilanne milloin tulee ongelmia on kun painaa reilut puolet kaasusta ja yrittää ehtiä liikenteen sekaan. Silloin alkaa kierrokset humppaamaan aivan kuin bensa meinaisi loppua ja se on todella voimakasta nykimistä. Sitten kun saa taas vauhdin kelattua kohdalleen niin meno on, sanoisinko maukasta... :p Tarttee varmaan juottaa autolle jotain suuttimia puhdistavaa "motonet-speciaalia" josko se vaikka pikkuisen putsaisi linjoja samalla...????
olekko ilmanputsarin kattonu, tollane v8 kumminki tarvii aikalail happeaki sen bensan lisäks...
Ahistusta saattaa aiheuttaa: TPS-anturi, MAP-anturi, O2-anturi, polttoainepumppu, tulpanjohdot, puola.....
Taas koeajolenkkiä viisaampana.. jotenkin kallistuisin bensansaanti ongelman kannalle, nyt kun olen kaasutellut reippaasti niin alkaa jo välillä toimimaan ihan normaalisti mutta sitten taas nykii. Siihen vaiheeseen kevyt kaasun nosto jotta rauhottuu ja taas voi painaa vauhtia lisää. Kiihtyy kyllä pirun hyvin tuon kokoiseksi malmikasaksi. Niin ja ilmansuodattimenkin vaihdoin uuteen...
Rotta-Racing
28.10.2008, 19:31
Ahistusta saattaa aiheuttaa: TPS-anturi, MAP-anturi, O2-anturi, polttoainepumppu, tulpanjohdot, puola.....
Tulpat vois kans olla yks:)
Tulpat vois kans olla yks:)
Juu, mutta niissä ei ole vielä tullut vikaa vastaan, vaikka välillä tulpan keskielektrodia ei ole enää posliinin takaa näkynyt ja silti kone käy kuin kello, ja voishan sitä sitten ajatella jakajan kantta ja pyörijääkin.....
Nooh, huomenna jatkuu tohtorointi ja tilauksia alkaa tulemaan jahka jotain saan aikaiseksi.. :D
Rambleristi
29.10.2008, 13:46
Jos hankinta on sinulle uusi, niin tee nyt ihan alkuun täydellinen perushuolto. Eli vaihda KAIKKI suodattimet ja sytytyspuolen huolto-osat (tulpat,johdot,kansi,pyörijä). Sitten on ainakin itsellä selkeä tieto siitä missä vika ei ole. Muutenkin käyttövarmuus paranee kun perus asiat on kunnossa.
Polttoaine määrää säätelee tuossa vissiin Lambda ja MAP-anturit. Kannattaa kurkata MAP:ille menevää letkua (jos ei ole suoraan missään imusarjassa kiinni). Jos on täynnä karppaa voi koittaa ensin puhdistaa. Saattaa olla, että karppa on jo rikkonut anturin. Happianturikin voi aiheuttaa ko. vian. Eli systeemi jää laihalle kiihdyttäessä.
Jep, tuore tuttavuus ja nesteet/tulpat/suodattimet menee uusiksi jokatapauksessa. Fiksua kun edellinen omistaja on jättänyt kuitit talteen mitä on jo aiemmin tehty, muutamat anturit on vaihdettu aika äskettäin mutta virranjakajasta tulppiin välit on vielä tutkimatta. Näitä "injector cleanereitä" olen pitänyt aiemmin vähän sellaisina höpöhöpö-aineina mutta taitaa tuosta jotain iloa olla ainakin korvakuulolta arvioituna..?
Tätähän tämä, oli öljykello vuotanut (?) ja liike oli sen vaihdattanut. Unohtivat vain lisätä öljyä ja tikusta ei kastunut kuin kärki. Ja pirun mustat öljyt :mad: Huomenna öljyn vaihto ja samalla fortella pesu. Jamantilta on tulossa uudet tulpat yms. Seuraavaksi tilataan jakajan hilppeet ja TPS-anturi.. nyt taas tuntuisi että on jotenkin riippuvainen kaasun käytöstä.. tasaisella kaasun painamisella kiihtyy nätisti, mutta nopeammalla polkaisulla alkaa nykimään.. Ja mitä vielä, on nimittäin hymy herkässä kun kävin "möyrimässä" hiekkakuopalla... :D Voipihan se olla että tuon joutuu rakentamaan tekniikaltaan kokonaan uusiksi mutta rakkaudesta rautaanhan tätä tehdään.. :D
Jepjep, homma etenee. Nykiminen loppui kun antoi tarpeeksi autolle kenkää. Autosta on riisuttu samalla joku häppäsvärkki jolla huijataan imusarjan lämpötilaa ja vaihdettu tulpat, johdot, jakajan kansi & pyörijä. Ja toinen tankillinen on menossa jossa on "injector-cleaneriä". Mutta mutta, mites tuo automaattivaihteisto? Ohjekirjan mukaan jos on kojetaulussa OD-nappi niin kyseessä on 44RN-vaihteisto. Mutta ilmeisesti kyseessä on kuitenkin 44RE (kun en ole mistään löytänyt juttua tuosta), vaikka nappi onkin taulussa. Millaisia nämä laatikot on kestoltaan ja missäpäin näitä voi käyttää remontissa? Ja perät, sisäinen pikkupoika herää kun tutkii periä.. Edessä on ilmeisesti Dana 35c ja takana se alumiinikoppainen Dana 44. Edessä oli tarkistustulpan korkin magneetissa muutamia metallilastuja ja voimansiirto pitää pientä ulinaa yli 60km/h vauhdeissa ja vetopäällä. Ilmeisesti perän korjaamiseen tarvitaan sopivat työkalut, osat, kori olutta ja riittävästi aikaa. Mutta mikäs on tämän alumiinikoppaisen kohtalo?? Jos ajan sillä metsäreissulla johonkin kantoon tms. niin taitaa olla koppa se heikoin lenkki??? Mistään offaamisesta ei ole kyse vaan metsästys autosta jolla pääsee sinne minne muut haaveilee. :D
Edessä on dana30. Dana35 on vaihtoehto takaperälle. Perän korjaamisessa tarvitaan aikaa ja hermoja. Shimmit saa vain kokeilemalla kohdalleen, jos ei ole erikoistyökaluja. Olen tehnyt 3 kertaa eteen ja taakse :)
Tälleen sitä viisastuu! Joo, niinhän tuo tuppaa olemaan että yrityksen ja erehdyksen kautta homma menee eteenpäin :D