Kirjaudu sisään

View Full Version : Suzuki-tarinoita: SJ413i Rassailua


Sivua : 1 [2]

offroadjouni
02.06.2016, 06:13
Hyvältä vaikuttaa tuo plasman jälki. Olen itse haaveillut jostain vastaavasta, joten mielenkiinnolla seuraan kehitystä.

ImacInnes
02.06.2016, 14:24
Ettekste tiedä että rälläkkä ja porakone on keksitty? ;)
Vaan tehän voitte ne nyt sitten myydä poijjes?

Hienon näköistä kun homma pelaa.

t. Ismo Ämmä

J0hannes
22.06.2016, 00:34
Tämmöstä tällä kertaa

Helatorstain ajeluista en ole vieläkään kerinnyt kirjoitella blogia, kun on ollut ruuhkaa. Tässähän pääsi käymään sillees kurjasti, että valkuaiselle tuli sydänvika. Ravijoella kohdattiin kurkkusalaattia metsässä ja siinä hetkenpäästä ihmetellään, että heittikö joku savuheitteen, vai mistä sitä valkoista veroa puskee:confused:
No ei kestänyt kauaa ja vika poistui kun odoteltiin letkan vetäjän autossa katkenneen jousen kenttäpatenttia.

No loppuajelut ja kotimatka meni jees, mutta kyllä se jäi vaivaamaan, että mikä mahtoi olla imelän höyrypilven aiheuttaja. Ajattelin, että kun tuossa syksyllä tuli laakeroitua varaosa Samuraista latikko, niin sen eteen voisi kasailla TLP -moottorin, että saa kenkiä sandaalia taas hetken huoletta.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71593&stc=1&d=1466547543
Hain tuossa joulun alla yhden romukasan, jossa oli purettu 413 moottori suurinpiirtein täydellisenä, mutta alakerta oli kasasssa. Huhujen mukaan alakerrassa olisi vikaa ja yhdestä männästä puuttuisi reuna. Ajatelin, että tämä kasamoottori olisi hyvä lähtökohta. Purettiin broidin kanssa alakerta tuossa keväämmällä ja tuli vain todettua, että pistin sitten ehjän alakerran osiksi.
No tässä kun pääsin uudestaan remontin makuun ja kasailemaan alakertaa, huomasin, että yhdessä männässä oli nännänrengas juminut ja tietenkin se sanoi irroitusoperaation aikana NAPS:D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71594&stc=1&d=1466547543
Tilasin Fixuxelta Goatse -männänrenkaat mielestäni edullisen 17€ hintaan. Motonetin setti on melkein 60€:eek: Toisaalta, kun hain satsin, olikin paketteja vain yksi, tilatessa en ollut huomannut, että hinta sarjalle on per mäntä:o Verrokkina Suzuki original-tyyppiset renkaat ja Goatse. Muihin mäntiin jäi alkuperäiset, kun ne liikkui ja näytti silmämääräisesti olevan ok:D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71595&stc=1&d=1466547543
Tuossa öljyrenkaassa on jotain mystiikkaa matkassa, on meinaan yhdestä osasta ja sisällä on jousi kierretty langasta tehdyn renkaan ympärille. Luulenpa, että tässä on joku bratwursti-insinöörin innovaatio matkassa, sen verta metkan näköinen on.

Joojoo, miksen vaihtanut kaikkia renkaita samalla?
No siksi kun tänään lyön moottorin nippuun ja sandaaliin, siksi en:cool:

J0hannes
25.06.2016, 12:39
Ostin Intiasta uuden hienon nokkahihnan kotelon (http://www.ebay.com/itm/291744904324?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT), ei muuten sopinut, vaikka niin mainostettiin. Eli tässä opetus siitä, että vähän tarttee tsiigata ja funtsia osan sopivuutta, kun noita MarutiSuzuki osia osteleepi... Jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa kaksi tavaraa:o

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71645&stc=1&d=1466850524

Lyhyesti kolmella kuvalla tällä kertaa:

Remonttipaikaksi valikoitui työnantajan parkkialli, mukava paikka puuhailla, kun on kuivaa, valoisaa ja puuttuu kaikki paremmin tietävät vahat sedät, joita vilisee enemmän kuin tarpeeksi toisessa puuhapaikassa. Vanha tekniikkapahetti nousi kunniakkaasti pihalle, kun ensin useamman tunnin perkasi johto- ja letkuspagettia koneen ympäriltä. Vähän eri homma purkaa ruiskua, kuin kaasarikonetta, jossa otetaan tyyliin kolme letkua ja viisi johtoa irti ja kone nousee:eek:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71640&stc=1&d=1466850632

Kytkytinhän on tässä noin melkein kahdeksassa vuodessa kulunut ihan loppuun. Huomaa, että kytkintä on tullut luistateltua offaillessa, sen verta vauhtipyörässäkin on hotspottia.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71641&stc=1&d=1466850632

Kasamoottori on kasassa ja odottaa nyt yhtymistä laakeroidun vaihdelaatikon kanssa:D Katsotaan, kuinka noi punaiset osat kestää, rupesi jänskättää. Olisko pitäny kuitenkin laittaa sinistä...
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71642&stc=1&d=1466850632

J0hannes
04.07.2016, 01:56
Työkaverit oli keksiny hauskan källin, kun ei remppa ollut mennyt laakista pakettiin. Lauantaina, kun kurvasin halliin, odotti siellä iloinen yllätys:D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71859&d=1467589537

Toivuttuani totaalisesta repeämisestä, marssin verstaan puolelle ja naitin koneen ja laatikon yhteen. Paskalla kytkimen keskitystyökalulla ei tehnyt mitään, joten ähräsin sen sitten käsin kohdalleen:cool:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71860&d=1467589537

Fiilis oli sanalla sanoen oikein jees, kun tekniikkapaketti sujahti konehuoneen puolelle.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71861&d=1467589537

Piuha- ja letkuspagettia paikalleen. Jossain vaiheessa rupesi näyttämään siltä, että asennettavat osat loppuu. Siinä vaiheessa tuumattiin Muumipeikon kanssa, että laitellaan nesteitä koneeseen ja otetaan varovainen koekäyttö. Lähti käyntiin, kuin palmun alta:cool:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=71862&d=1467589537

J0hannes
30.08.2016, 14:40
Tämä homma ei ollut täysin kivuton PostNordin toiminnan osalta, mutta muuten voi sanoa kaiken menneen nappiin:)
Tilasin Italiasta Cooper Discoverer STT PRO:t varsin kohtuulliseen hintaan. Kaikkine kuluineen 479€ :cool:

Jostain keskieuroopan varastosta nämä tulivat, 7 arkipäivää kesti kunhan saivat DPD:n kyytiin.

PostNord jakaa suomessa DPD paketit ja toiminta ei vakuuttanut ollenkaan :mad:
Eka yritys, koittivat jakaa firman osoitteeseen perjantaina puol kuus.

Seuraava toimitus tuli perille, mutta kyydissä oli vain yksi rengas.

Tässä vaiheesas rupesin jo vapisemaan että kusettiko myyjä, mutta kun laitoin myyjälle sähköpostia, niin parin tunnin päästä PostNordista soitettiin et heipatihei, tääl olikin viäl kolme kollia sulle:rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73012&stc=1&d=1472560342
Ovat suht uusia, koska näissä paistoleima 1916

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73013&stc=1&d=1472560342
Mites arvon raati, laittaako mustat kyljet ulos vai valkoisella tekstillä?

Heguli
30.08.2016, 15:45
Totta kai valkonen sivu näkyville, antaa rispektiä nakkikioskin kierrossa :D

offroadjouni
30.08.2016, 16:07
Just oli puhetta Kulmakorvessa Harrikon Tomcatin renkaista (BFG Mud-Terrain). Niissä on vallkoinen teksti ulos ja kun renkaan kylkeä hieroo kiveä vasten niin koko rengas muuttuu valkosivuksi. Valkoisen kumin päälle on tehtaalla laitettu mustaa väriä joka lähtee hinkkaamalla pois ja koko kylki muuttuu siis valkoiseksi. En tiedä onko sama tekniikka käytössä muiden valmistajien renkaissa - jos on niin laittaisin tekstin sisäänpäin. Noh, itseasiassa laittaisin tekstin sisään joka tapauksessa. :D

Harriko
30.08.2016, 18:00
Juu, kuten Offroadjouni tuossa yllä kertoi, niin en tiedä miten noi Sun renkaat on valmistettu, mutta noi mun renkaat olisi kannattanut asentaa teksti sisäpuolelle.:D

-MaTTi-
30.08.2016, 20:07
31":tkö on STT:t? Ite en oikein tykkää noista valkosivuista, just ku ei tiijä miten päin ne jättäis, tyhmästi vilkkuu sisäpuoleltakin. Eli ulospäin varmaan jäis.

Arska-tehtaalta
30.08.2016, 20:26
Laita vaan ulospäin ja tosta mallia, https://youtu.be/JnwevOfIUqA

Harriko
30.08.2016, 23:19
Laita vaan ulospäin ja tosta mallia, https://youtu.be/JnwevOfIUqA
Pitäisköhän tehdä, kun on jo hyvällä alulla. En ookkaan offiautossa valkosivurenkaita nähnytkään.:D:D:D:D

J0hannes
30.08.2016, 23:41
Just oli puhetta Kulmakorvessa Harrikon Tomcatin renkaista (BFG Mud-Terrain). Niissä on vallkoinen teksti ulos ja kun renkaan kylkeä hieroo kiveä vasten niin koko rengas muuttuu valkosivuksi. Valkoisen kumin päälle on tehtaalla laitettu mustaa väriä joka lähtee hinkkaamalla pois ja koko kylki muuttuu siis valkoiseksi.

Juuh, kuuntelin siinä makkaranuotiolla myös samoja juttuja, musta vaikuttais vähän siltä, että on ongelma enempi niille, joilla on koneessa TEHOA:D
Suzukin pellin alla taitaa laiduntaa kolmasosa niistä poneista, mitä esim Tomcatin pellin alla laukkaa, sen verta komeasti murisee ja savustaa (Tomcat, ei Suzuki):p

Arvon raati esitti painavia argumentteja sekä puolesta että vastaan, mutta päänsisäisessä suljetussa lippuäänestyksessä tulos on selvä, valkoinen teksti ulos ja jätskikiskalle:cool:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73024&d=1472592381
Auto pukeille ja renkaat pois, tunnelma kuin beirutissa konsanaan:D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73025&d=1472592381
Kylänmies haki vanhat nahkat pois, sain niistä jopa ihan käteistä, joten voisi kutsua hyväksi vaihtokaupaksi:cool:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73022&d=1472592381
Renkaat meni vanteelle ripeästi ja tähän hommaan ei mennyt vatmaan varttia kauempaa. Sitten se ohjelmanumero, johon taas meni aikaa, oli käytettyjen rengaspainojen seasta sopivien etsiminen, että sai nämä puntitettua.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73026&d=1472592381
Ei ne Cuupperin pojatkaan ihan tasaisesti osaa sitä kumia valaa:eek:
Tai sitten mulla on kiero vanne...
Muihin ei tarttenu näin rajuja, mutta oli kuitenkin järjestään päälle 100g per rengas.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73023&d=1472592381
Siellä se nyt vaanii parkkipaikan hämärässä, odottaen uusia seikkailuja:)

Harriko
31.08.2016, 19:08
Juuh, kuuntelin siinä makkaranuotiolla myös samoja juttuja, musta vaikuttais vähän siltä, että on ongelma enempi niille, joilla on koneessa TEHOA:D
Suzukin pellin alla taitaa laiduntaa kolmasosa niistä poneista, mitä esim Tomcatin pellin alla laukkaa, sen verta komeasti murisee ja savustaa (Tomcat, ei Suzuki):p

Arvon raati esitti painavia argumentteja sekä puolesta että vastaan, mutta päänsisäisessä suljetussa lippuäänestyksessä tulos on selvä, valkoinen teksti ulos ja jätskikiskalle:cool:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73024&d=1472592381
Auto pukeille ja renkaat pois, tunnelma kuin beirutissa konsanaan:D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73025&d=1472592381
Kylänmies haki vanhat nahkat pois, sain niistä jopa ihan käteistä, joten voisi kutsua hyväksi vaihtokaupaksi:cool:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73022&d=1472592381
Renkaat meni vanteelle ripeästi ja tähän hommaan ei mennyt vatmaan varttia kauempaa. Sitten se ohjelmanumero, johon taas meni aikaa, oli käytettyjen rengaspainojen seasta sopivien etsiminen, että sai nämä puntitettua.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73026&d=1472592381
Ei ne Cuupperin pojatkaan ihan tasaisesti osaa sitä kumia valaa:eek:
Tai sitten mulla on kiero vanne...
Muihin ei tarttenu näin rajuja, mutta oli kuitenkin järjestään päälle 100g per rengas.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73023&d=1472592381
Siellä se nyt vaanii parkkipaikan hämärässä, odottaen uusia seikkailuja:)
Tuskinpa se TEHO niitä renkaan sivuja syö, kuljettajan ajokäyttäytyminen saattaa vaikuttaa. Mutta ehdottomasti paremman näköinen noin kuin laitoit. Sullahan näkyy olevan käytössäsi rengaskoneet, jos menee kyljet rivon näköiseksi niin sit vaan ympäri.:):):D
Ps. Hieno kattoratkaisu volkkarissa.��

J0hannes
01.09.2016, 08:43
Tuskinpa se TEHO niitä renkaan sivuja syö, kuljettajan ajokäyttäytyminen saattaa vaikuttaa. Mutta ehdottomasti paremman näköinen noin kuin laitoit. Sullahan näkyy olevan käytössäsi rengaskoneet, jos menee kyljet rivon näköiseksi niin sit vaan ympäri.:):):D
Ps. Hieno kattoratkaisu volkkarissa.��

Nojoo, kyllä sillä ajotyylilläkin on iso merkitys, mutta ei siitä tehosta haittaakan näytä olevan:D Ajattelin samaa, että jos noi nyt ihan karseiksi menee, niin pyöräyttää sitten ympäri.

Wolkkari on Teekkarien autokerhon legendaarinen autosauna, hitti kaikenlaisissa tilaisuuksissa:) Vahinko vain että nykysäädökset on menny sellaisiksi, että tuota ei oikein millään saa enään siirrellä...
http://tak.ayy.fi/tak/uploads/images/Autosauna30V/2001img_1415.jpg

RR82
02.09.2016, 12:20
Minkälaiset tienpäällä ajella nuo uudet renkaat onpi? pitäisi miettiä tohon omaan pajeroon uusia renkaita, ja nuo näyttäisivät hyviltä renkailta.

J0hannes
02.09.2016, 13:26
Mitä nyt vasta ehkä 100km ajoa takana, mutta tuntuisi olevan tienpäällä varsin asialliset. Rengasmelu väheni verrattuna edellisiin. Tiedä sitten onko tuoreella, pehmeällä kumiseoksella enempi vaikutusta kuin tolla epäsymmetrisellä kuvioinnilla.

Nuhapumppu
02.09.2016, 22:59
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73026&d=1472592381
Ei ne Cuupperin pojatkaan ihan tasaisesti osaa sitä kumia valaa:eek:
Tai sitten mulla on kiero vanne...
Muihin ei tarttenu näin rajuja, mutta oli kuitenkin järjestään päälle 100g per rengas.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=73023&d=1472592381
Siellä se nyt vaanii parkkipaikan hämärässä, odottaen uusia seikkailuja:)
Tuon kokoluokan renkaaseen menee väkisellä enemmän painoa koska halkaisijaa on sen verran paljon. Jos 100g menee per ratas,se on oikeastaan aika vähän,perus C rengas nappaa sen 50-60g helposti. Toki kun rengasta kehtaa kääntää vanteella niin paino pyynnöt usein pienenee paljon.

J0hannes
06.05.2017, 19:48
Koska nykyisissä vehkeissähän ei ole mitään laitettavaa, niin nyt tuli pihan täydeltä projektia:D

Viimevuonna myin yhen bemarin koneen pois ja siinä sitten koneen ostaja sattui mainitsemaan, että olis pari Suzukia tarjolla. No mulla heti kiinnostusta ja kävin sitten katsomassakin toista. Sovittiin kaupat, mutta lumet ehti tulla puuhamaahan ennen kuin Suzukimyyjä ehti toimittaa romut pihalle. Lumen peittäessä maan jäi myös vaiheeseen kaupan saattaminen loppuun.

Kevät tuli, lumi suli ja valkuaisen otin toukokuun puolessa välissä ajoon. Tässä sitten tuli mieleen tämä ja nyt tänään osui aikataulut yhteen silleen että tuli autot pihaan.

Mustassa oli etuakselin ja pyöränlaakerin vaihto jäänyt vaiheeseen, joten toimitus oli pilkkiautolla:)
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78514&d=1494091546

Vähän surkian näkönenhän tuo on, mutta risukasan vierestä siirtoa varten pitäis saada pyörät alle
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78515&d=1494091546

Onneksi noita Suzukin akseleita on siunaantunut sen verta, että pysty hakemaan puuttuvat osat, että saa pyörän kiinni
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78516&d=1494091546

Moinitoimimoottorinosu toimii muös hinausvälineenä, kun avaimet on jossain eri paikassa, kuin auto:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78517&d=1494091546

Oisko tästä Mustasta lisätietoja, mitä tälle on tehty vuosien varrella. Myyjä sanoi, että joku koneremontti olisi tehtynä, kun mäntien päällä oli plussamerkkiä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78518&d=1494091546

Tästä Ex Zamppa vehkeestä ei taida rakentelutopiccia olla, mutta hauska tarina tähän liittyy. Silloin vuosia takaperin, ennenkuin mulla oli edes ajokorttia ja kuitenkin kova polte löytää tieliikennekelpoinen Zuikka alle, niin käytiin säätäjä-setän kanssa ihmettelemässä tätä. Ei päästy vain yhteisymmärrykseen hinnasta, niin jäi kaupat tekemättä. Tämä kuitenkin oli vahva ehdokas ja oli aika lähellä, että tästä olis tullu mun eka oma auto:cool:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=78519&d=1494091671

J0hannes
17.09.2017, 00:50
Tänään ohjelmassa oli vinssin huoltoa. Oli pitänyt vähän outua ääntä pari viimeistä pyörityskertaa ja tuli mieleen tarkistaa, josko äänelle löytyisi syy.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81114&stc=1&d=1505600442

Moottoria purkaessa ropisi metallipalloja ja muuta hippua, mikä nyt vähän nosti pulssia. Hiilipeikko oli käynyt...

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81115&stc=1&d=1505600442

Maatumista havaittavissa. Saisikohan tähän uusia hiiliä jostain? Soittelin vinssin myyneeseen liikkeeseen ja sieltä vastattiin, että varaosakirja tuntee vain koko moottorin. Ilmeisesti maahantuojalta saattaisi saada, jos heillä on rekkuloita ym asiakaspalautuksia, josta voi ottaa osia.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81116&stc=1&d=1505600442

Onneksi kiinalaiset kopioivat myös toisiaan ja hyllyssä seisseestä vinssinraadosta löytyi sopivan oloisia varaosia.
Hiilissä ja silloissa vähän eroja, mutta jos vaihtaa niin hiilet kuin sillan Rnvan moottorista, nii ne sopii Rockin moottoriin...

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81117&stc=1&d=1505600442

Rock vasuri ja Runva oikealla. Moottorien päädyissä on toki enempi eroja, mutta taas ei niin merkittäviä lopputuloksen kannalta. Kestomagneettimoottorissa kannattaa sitten vaikka perkata tussilla, ym miten päätypala on asemoitu suhteessa moottorin runkoon, jossa on magneetit. Kiinalaisella ei siis ole kohdistusmerkkejä valmiina. Jos kasausvaiheessa muuttaa hiilien ja magneettien välistä kulmaa, voi moottorin suorituskyky heiketä huomattavasti.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81118&stc=1&d=1505600442

Uudelleenkalustettu moottorin pääty. Tästä tuli ensitestin perusteella ihan soiva peli:cool: Päivän päätteeksi oli vielä vinssinarun peseminen. Olihan siinä aika paljon mujua päässyt imeytymään narun kuitujen väliin.

J0hannes
17.09.2017, 16:23
Jatketaans vielä edellistä:

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81124&stc=1&d=1505657590
Kollektorihan tässä Rockin moottorissa ei ollut ehtinyt ottamaan damagea ja muutenkin roottori oli soivan oloinen peli, niin tuumattiin säätäjä_sedän kanssa, että kyllä tästä saa toimivan osia vaihtamalla.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81125&stc=1&d=1505657590
Hiilisilloissa päälleppäin lähinnä kosmeettisia eroja

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81126&stc=1&d=1505657590
Mutta sitten hiilet onkin erikokoiset. Runvassa joka suuntaan vähän suuremmat.

oWojB64KRKU
Kiinanvinssin hybridimoottori toimii:cool:

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81127&stc=1&d=1505657590
Päiväni päätin pesuhommilla, eli narun pesin. Koneellisestihan lasika tämän pesee, mutta siinä piilee vaara, että naru kärsii pesussa enemmän kuin pesu tuottaa hyötyjä. Pesuohje (http://www.masterpull.com/rope-maintenance/) on simppeli: 1. Ämpäriin vettä ja mietoa saippuaa 2. Naru märäksi ja ämpärissä muutaman sentin pätkissä käsin avaa narun punosta ja pyörittelee narua käsissä, jotta naruun kulkeutuneet roskat lähtee pois.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=81128&stc=1&d=1505657590
Ero on huomattava, vaikkei mulla tässä ollutkaan saippuaa. Aamulla mahtanu olla naapurin rouvalla hyvä ilme, kun kuivaushuoneessa on roikkunut parikymmentä metriä vinssinarua kuivumassa:D

Topi1982
23.09.2017, 19:23
Muutaman sentin pätkissä? Pitemmältä tuo kyllä näyttää.:)

J0hannes
09.06.2018, 20:04
Menty taas lähinnä huoltamisella.

Jakolaatikon öljyjä vaihtaeesa tuli todettua, että ei nää panssarit oo turha investointi ole olleet. Tää on kumminkin 3mm Hardoxia:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=85942&stc=1&d=1528566819

Peräpää piti omituista ääntä ja veteli. Yksi melun lähde oli löysäksi päässyt pinionin laippa. Mutteri oli syystä tai toisesta pyörähtänyt auki. Pikku putsailua ja tiukkaus.

Pyöränlaakeri oli kuskin puolelta takaa myös ihan tosi loppu, apparin puolelta ei ihan yhtä kipeetä saanut. Vaihtelin varaosavetarit alle ja kovaa ajoa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=85943&stc=1&d=1528566819

Pitäisi vielä tehdä katsastusmiehelle uusi pakoputken pää, joka supistaisi enempi ulostuloa. Nyt ongelmana on, että tyhjäkäynnin ollessa hieman tehtaan arvoa matalampana, resonanssi ulostulolla imee ilmaa myös takasin putkeen, mikä sotkee päästömittauksen hapen osalta. Tämä tän kertainen katsuri ei suostunut nostamaan kierroksia painamalla kaasupoljinta, joten hylsy siitä sitten tuli...

Leimaa lukuunottamatta alkaa olemaan heinäkuun Venäjän reissua ajatellen kaikki kunnossa. Lälläri pitäisi vielä ensi viikolla ruuvata kiinni...

https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=795135&postcount=130
Tänne tuli päivitys lisätietona, se UNF-kierteinen liitin löytyy myös IKH:sta, ihan normi JIC-letkuliitin kyseessä.

J0hannes
27.07.2018, 23:55
Siitä tulee tänään päivälleen kymmenen vuotta, kun ostin ihastusta ja pahennusta aiheuttavan harrasteauton:cool:

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86634&stc=1&d=1532728388
Ostopäivänä: Ei ollut edes ajokorttia vielä:D Onneksi Ripax pelasti

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86635&stc=1&d=1532728388
Lapland Trophy 2010, suohiippailua

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86636&stc=1&d=1532728388
Kulmakorvessa seikkailemassa

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86637&stc=1&d=1532728388
Virossa

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86638&stc=1&d=1532728388
Kulkee myös talvella:cool:

J0hannes
17.11.2018, 11:38
Käytiin hakemassa varaosamoottori
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=88397&stc=1&d=1542447305

Velmu kiilusilmä
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=88398&stc=1&d=1542447305

Oti kokeeksi yhden tämmöisen vähän jytkymmän valopalkin. Valokuvio on sen oloinen, että voisi jopa tiellä käyttää.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=88399&stc=1&d=1542447305

ZAU
17.11.2018, 14:38
Tuo musta oli mulla hetken aikaa ja meni sitten gravediggerille. Ihme että on elossa vielä tuo suitsa.

J0hannes
22.11.2018, 01:03
Maanantaina kiskaistiin uusi sydän valkuaiseen elimenluovuttajasta.

Nelisen tuntia siitä, kun auto työnnettiin paikalle, oli siitä irronnut johtosarja, ruiskuhimmelit, kone ja muuta pientä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=88466&stc=1&d=1542841136

Jämät odottamassa viimeistä matkaansa
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=88467&stc=1&d=1542841136

J0hannes
24.04.2019, 20:21
Olis taas vähän kolinaa poistettu konehuoneesta:D

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=90810&d=1556129582
Vanha pois, en tiiä mikä on vikana, kun en alkanut availemaan. Epäilys kiertokangen laakeri

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=90809&d=1556129582
Uusi vaihtomoottori sisässä, ei vaan ollut tuo aikaisemmin purettu swiftin kone. Se kun on G13A ja siinä on 5-pulttinen kampiakselin pää, joten tuo 4-pulttinen tuplahihnapyörä ei sopinut.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=90811&d=1556129582
Ihmettelin startin kanssa, kun ensin ei startannun ja sitten oli koko ajan startti päällä. Ehdin avaamaankin jo ja putsailemaan tököttiä pois, ennen kuin hoksin, että kannattaa laittaa oikea piuha herätteen liittimeen:o

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=90812&d=1556129582
Alu-top G13A jäi vielä odottelemaan seuraavaa rojektia

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=90813&d=1556129582
Edellä mainittu 5-pulttinen kampura. Eihän tämä ongelma olisi, jos on oikea hihnapyörä, tai voi käyttää suoraan noita orkkis moniurapyöriä.

J0hannes
31.05.2019, 22:23
Suzuki Safari Vol 3 kotiutushuolto tehty. Vaihdoin ohjausvarren nivelen suojakumin raidetangon puolelta, vanha oli riekaileina.
Perät ja jakolaatikko sai uuden öljyn.
Jakolaatikon tyhjennyspropun magneettiin oli tarttunut jännää hippua. Mistähän moinen tulee?

Taitaa olla jakolaatiokon 10V huollon aika...

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=91278&stc=1&d=1559333127


Subbari hörppäsi liittimien rei'istä vähän turvelietettä välisäiliöön

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=91275&stc=1&d=1559333246

Availin vain putsailua varten, mutta huomasin, että yksi konkka pullotti ja toinen oli silminnähden laskenut alleen. Irroittelun jälkeen lopputulos oli selvä, vaihtokuntoisia kaikki.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=91276&stc=1&d=1559333475

Jemmassa ei ollut 36V konkkia, mutta löytyi 25V konkat muuten samoilla arvoilla.

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=91277&stc=1&d=1559333246

Tarkistin vielä ennen kasaamista, että konkkien yli menevän jännitteen.
Noi 1000u konkat on ilmeisesti jotku häiriönpoistokonkat tms, kun ne on kaiuttimen - lähdössä. 2200u konkat on taas sisääntulossa, johon tulee akulta jännite, eli nuo 25V konkat kelpaa mainiosti tähän.

HJ60_Jussi
01.06.2019, 20:10
Pikkasen meni pieleen noiden konkkien kanssa. Niissä on semmoinen ilmiö että esim 36 volttinen konkka antaa sen kyseisen varauskyvyn 12 voltin jännitteellä mutta ei 36 voltin jännitteellä. Vastaavaan suhteeseen pääsisit noiden 25 v konkkien kanssa jos sulla ois autossa 8 volttia jännite.

Saattaapi pelata silti ok.

J0hannes
03.06.2019, 22:23
Pikkasen meni pieleen noiden konkkien kanssa. Niissä on semmoinen ilmiö että esim 36 volttinen konkka antaa sen kyseisen varauskyvyn 12 voltin jännitteellä mutta ei 36 voltin jännitteellä. Vastaavaan suhteeseen pääsisit noiden 25 v konkkien kanssa jos sulla ois autossa 8 volttia jännite.

Saattaapi pelata silti ok.

Me ollaan varmaan käyty eri elektroniikan kurssit.
Toi konkan kylessä oleva jännite on maksimi jolle konkan saa altistaa ilman konkan elinajan ja suorituskyvyn heikkenemistä.

Q=CxV

Q=varaus, C=kapasitanssi, V=jännite

HJ60_Jussi
21.06.2019, 16:29
Juu. Tod näk eri vuosikurssin oppilaita ollaan. Minulle tämä on ollut ammatti vuodesta 92.

Laitan tähän nyt linkin internettiin joka selittää tapahtumaa tarkemmin.
https://www.murata.com/support/faqs/products/capacitor/mlcc/char/0005

Ei kylläkään ole elkosta kyse tuossa linkissä mutta selitys yleisesti kattaa näköjään senkin äkkiä luettuna.

T. Juha

Säätäjä_setä
22.06.2019, 11:32
Ei liity offroadiin, mutta kun keskustelu alkoi tässä niin jatketaan samaan. Onhan tässä hyvää taustatietoa ECU:n korjaajille;)

Viittaat todennäköisesti kapasitanssin riippuvuuteen konkan yli vaikuttavasta DC jännitteestä. Tämä on merkittävä ilmiö MLCC (keraamisilla) konkilla minkä dielektreettin dielektrisyysvakio on hyvin suuri. Elektrolyyttikonkilla ilmiö on pienempi ja yleensä menee konkan toleranssin rajoihin. Lisäksi tässä Juuson subbarin fiksauksessa pitää ymmärtää käyttökohde, Toiset powerin bypass konkkia ja toiset ämyrin kytkentä (keskimääräinen DC bias nolla). Nämä kun ei ole missään VCO:n filtterissä tai integraattorin konkkina.

Muuten kondensaattorit ovat hyvin mielenkiintoisia komponentteja kun ryhdytään valitsemaan oikeaa tavaraa johonkin käyttökohteeseen. Käyttäytymiseen vaikuttavat lähes kaikki luonnonvakiot. Tuo DC bias merkittävä tietyillä keraamisilla materiaaleilla. Äkkiä mieleen tulevia huomioon otettavia speksejä:
- kapasitanssin riippuvuus lämpötilasta
- kapasitanssin riippuvuus taajuudesta (konkan ESL ja ESR)
- itseresonanssitaaajuus
- vuotovirta
- dielectric absorbtion ("konkan muisti")
- elkoilla tyhjänä pitkään säilytyksen vaikutus -> reforming prosessi
- ikääntymisen vaikutus
- paineen vaikutus / mekaaniset rasitukset
Nämä tietysti perus-speksien: Jännitteet, virran/transienttien sieto, jämpötila lisäksi

Tässä pari elektrolyyttikondensaattoreiden ominaisuuksia käsittelevää paperia.

http://www.cde.com/resources/catalogs/AEappGUIDE.pdf
https://content.kemet.com/datasheets/KEM_A4004_ESK.pdf

Mikäli passiivisten komponenttien vähemmän tunnetut ominaisuudet kiinnostavat niin tässä Bruce Hoferin (Audio precisionin ukko) esitelmä vastusten ja konkkien kummallisista ominaisuuksista. Konkkatarina alkaa noin 34:40 kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=HsPNGVwCrhw

Hyvää Jussia
t. toinen Juha

Gravedigger
23.06.2019, 21:27
Ihan vahingossa selailin ja huomasin mustan suzukin. Todellakin hienoa että se on olemassa. Minulta se lähti kansi vikaisena, jossa piti enään yhdessä nurkassa jarrut. Vieläkin varpaat jäätyy kun muistelee haku reissua zaulta :D . Joskus märkäkorvana jopa topickin väänsin

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=69372

Sittemmin oppinut ettei tee yhtään topickia kun autot hajoaa heti kun niistä jotain julkaisee :D

J0hannes
26.06.2019, 21:49
Ennen juhannusta sain tämmöisen:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=91527&stc=1&d=1561578506

Oli jousen korvat ja parit riiput kuluneet väljäksi. Korjauskehotus tuli helmassa olevasta pienenpienestä reiän alusta. Lisäksi oli viikon kylmä leima (olin kuvitellut, että viime vuonna katsastaessani ennen 25.6, olisin saanut ajoaikaa vanhaan tyyliin, mutta ei...)

Tuli vähän huonosti kuvattua operaatiosta, mutta hitsailin vahvikelaput rungon puolen korvakkeisiin ja laitoin uudet riiput.

Perjantaina käyn kokeilemassa, josko kelpaisi:D

J0hannes
10.05.2020, 16:45
Siis mitä, 10 kuukautta sitten viime päivityksen:confused:

Tässä välissä vaihtelin pakasta vedetyn sarjan IronMan alustasarjaa, jonka 4x4Partsilta ostin. Sillä nyt yksi Venäjän reissu ajettu ja muuten toimii kuten laatusarjan pitääkin, mutta pieneksi harmistuksen aiheeksi näyttäisi muodostuvan se, että nuo takapakat onkin normikuormalle, eikä HD mallia. Kontissa niin paljon kamaa, että painuu alas :(
Pitänee vanhasta satsista miksata lehti-pari noihin uusiin pakkoihin, jos sillä sais ryhtiä menoon.

Nytkään mulla ei kyllä ole yhtään kuvaa itse toimenpiteistä:rolleyes:

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=95615&stc=1&d=1589121021

Hän liikkuu ja voi hyvin. Tänään tuikkasin vaihtokierroksen tikkuja perseeseen, joihin olin aikaisemmin leiponut uudet pyöränlaakerit kiinni. Uudet akselistefat ja peräölpät samaan kauppaan. Etuperään vaihdoin kans öljyn. Repsikan puolelta revenneen takalevikkeen ruuvasin uudestaan kiinni.

Ei tälle oikein muuta viitti tehdä kun ajaa vaan:D

No, jotain tolle roikkuvalle perseelle pitäisi vielä tehdä.

J0hannes
31.05.2020, 01:04
Kävin 4x4 Partsilta hakemassa uuden rätin, kun vanhassa oli jonkin verran jo kuppaa. Takaikkunassa halkeama ja toinen vetoketju rikki.

Onhan tää nyt aivan sairaan magee:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=95942&stc=1&d=1590879557

Tummennetut ikkunat oli ylläri, mutta sopii hyvin omasta mielestä:cool:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=95943&stc=1&d=1590879557

G13b
31.05.2020, 09:58
^Hieno rätti, saako 4x4 partsilta cabrio-Jimpan rättejä, alkaa etukatto taitteen kohdalta rispaantua. En löytänyt suoraan tuoteluettelosta.

J0hannes
17.08.2020, 11:14
Viikonloppuna Valkuainen sai vähän rakkautta.

Takapuskuri oli ihan rusetilla ja sattui sopiva aihio kohdalle.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96686&d=1597654733

Ihan bolt on se ei kuitenkaan ollut, kun puskurin tekijällä oli autossa korinkorotus ja omaan ei kiinnikkeet sellaisenaan sopinut. piti rälläkkää näyttää, mutta asentui lopulta hyvin paikalleen.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96687&d=1597654733

Pekisterikilvelle ja sen valolle pitää vielä taikoa paikka. noi ammottavat aukot voisi täyttää valoilla.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96688&d=1597654733

Hämmentävää, miten näennäisesti pieni juttu voi tehdä valtavan eron:
Nyt pakoputken pää on käännetty alas, ei tartte väylävauhdissa korvatulppia ja kabiiniin tulevan käihän määrä romahti olemattomaksi, erityisesti jos ikkunat on raollaan.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96689&d=1597654733

Nää paljon parjatut nurmikonreunusmuovista väännetyt levikkeet löysi lopullisen sijoituspaikkansa. Väliaikainen patentti tämäkin siis alkujaan oli:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96690&d=1597654733

Tällä saa kahden automerkin leirissä paljon mielipahaa:D
Vannoutunut Jeep-mies Tuukka (nimi muutettu) myi pahaa aavistamattomana hyvät levikkeet mulle.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96691&d=1597654784

Ihan siisti, kun vähän lyhenteli reunoista.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96692&d=1597654784

Vähän liian kiiltävät, mutta muovilaatu on ihan paras näissä. Sitkeä ja joustava materiaali.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96693&d=1597654784

J0hannes
01.09.2020, 23:18
Oli torstai päivä ennen Suzuki Safaria, kun hepo kengässä kirmasin duunista kotia kohti pakkaamaan. Siinä kehän liikennevirrassa kulkiessa kuitenkin huomasin, että jostain alkoi kuulumaan kummallista kolkotusta. Ääni kuului vauhdissa oli vetoa tai ei ja toki veto päällä aavistuksen kovempaa kuin rullatessa. Arvelin välikardaanin ristikon olevan valmis ja kävin himassa ensin ruokkimassa vaimon ennen kuin siirryin tallille pajaamaan. Välikardaanin jakolaatikon puoleinen ristikossa tuntui porrsta kun käsissä pyöritteli, joten siinä torstain ja perjantain välisenä aamuyön tunteina vaihtelin ristikon ja ajattelin, että tästä se Suzuki Safari alkaa. Tallilta lähtiessä on lyhyt jytkkä ylämäki ja siihen noustessa annoin vähän kaasua, kun jakolaatikosta alkoi kuulumaan klonk klonk. No valkuaisen osalta Suzuki Safari oli siinä. Onneksi Broidin Samuraita sain lainaan ja pääsin vuoden hienoimpaan Suzuki-tapahtumaan:cool:

No tämä on jakolaatikon post-mortem.
Potilas: D&G tuning 4.9:1
Todettu kuolinaika: 31.8.2020 klo 22:20
Kuolinsyy: Akuutti hammasmätä

Olin jotenkin kovasti elättäyt toivetta, että laakeri olisi antautunut ja kolina olisi ollut siitä, mutta kuinkas sitten kävikään...
Eilen illalla kävin punnertamassa tallin pihassa seisoneesta valkuaisesta jakolaatikon irti ja valuttelin öljyt pihalle siitä. Väri oli hieman monivivahteisen metallinhohtoinen. Sitten pesin suurimmat paskat pinnasta ja potilas pöydälle.

Pesun aikainen pyörittely oli tuottanut saalista magneettiproppuun. Tässä vaiheessa oli ihan kristallin kirkasta, että siellä mikään kuulalaakeri ole muuttunut kulmikkaaksi vaan välitys on valmis.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96887&d=1598992748


Purkailun edetessä hampaan kappaleita löytyi useampi. Tuplarattaan väliakselissa alkavaa kulumaa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96888&d=1598992748


Varsinainen täystuho. Ihan hyvä, että alkoi kolisemaan jo kotinurkissa, eikä Seitsemisen maisemissa:rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96889&d=1598992748

Taaempi tuplarattaan painelaakereista oli hyvin voimakkaasti kulunut toisesta laidasta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96890&d=1598992748

No ei jäänyt paljon muuta jälkipolville kerrottavaa. Pistin vielä kuoret pesukoneeseen, että öljypaskan saa pois. Ajattelin käydä firman mittausosastolla näiden kanssa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=96891&d=1598992748

No sitten tarinan jatko: pohdin, että laitan tilaukseen uuden 4.9 sarjan jenkeistä tai Italian pojilta. Kokeilin kuitenkin mahtavaa Suzuki 4x4 harrastajien joukkoa Wassupin ja Naamakirjan puolella kysellen joko pelkkää välitystä tai välitettyä jakolaatikkoa. Ei mennyt kauaa, niin sain vahvan vihjeen joka johti kauppoihin tänään aamusta. Nyt Matkahuolto kuljettaa mulle valollista jakolaatikkoa TG 6.5 välityksillä. Lyön sen tuohon kiinni ainakin toistaiseksi.
Jos Valkuaisen oman jakolaatikon kuoret ei ole kierot, saatan tilata joko 4.9 tai mielenkintoisen vaihtoehdon 6.4 välityksen. Tuossa 6.4 välityksessä olisi se magia, että siinä nopea puoli olisi luokkaa 1.65, eikä 1.69 kuten TG 6.5 sarjassa. 6.4 olisi myös Made in Japan, jota nyt vielä jonkinlaisena laatuominaisuutena voitaneen pitää. Toki villikorttina LaaLaa heitti, että Kiinasta saisi 7.9 välitystä. Siinä kyllä on nopea jo 2, eli taitaa mennä liian tiheäksi, että Suzukilla olisi mielekästä ajaa maantiellä 300-400km siirtymiä, kuten nyt olen tehnyt.

J0hannes
21.09.2020, 22:04
Tämä tuli tuossa taannoin korjattua uuden jakolaatikon muodossa.
Tosiaan tuo oli ollut 410:ssa kiinni, niin piti omasta jakolaatikosta vaihdella laipat. Ajattelin siinä samalla avata sen verran, että vaihdan stefat ja tsekkaan sisukset muutenkin.

Ihan hyvä, että avasin, sillä oli laatikon kasaajalla jäänyt uupumaan tuplarattaan kahden neulalaakerin väliin tuleva holkki. Onneksi oli valkuaisen oman laatikon hilut käsillä, niin otin holkin siitä sitten. Olisi varmasti ollut lyhytikäinen laatikko tämäkin jos ei olisi tullut huomattua.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=97084&stc=1&d=1600717869

Jätin pois myös sen keskimmäisen shifteritankojen lukituskuulan, niin tässä on nyt hidas takaveto myös.

Viikonloppuna oli koeponnistus FJDC Ravijoen viikonloppusafarilla ja täytyy kyllä todeta, että eteenpäin on kyllä kiva mennä tällä välityksellä:) Ei tarvinyt kytkytintä luistatella oikeastaan ollenkaan verrattuna tuohon 4.9 kanssa ajamiseen. Pakkia en päässyt koeponnistamaan, kun ei ollut tarve saada renkaisiin jenkaa. Maantiellä vauhti on edelleen kaikki mitä lähtee, eli marssinopeus on sitä 100±10 km/h riippuen tien kaltevuudesta etenemissuuntaan nähden:D

All in all, taas rokkaa:cool:

J0hannes
22.06.2021, 11:25
Viime viikolla pientä katsastushuoltoa, ajokaudeksi uudet öljyt koneeseen ja pieniä, lähinnä valaistukseen liittyviä sähkötöitä.

Viime kesänä puuhun peruutettu takavalo vaihtui pikkuveljen hyllystä löytyneeseen ehjään (sori broidi:D)

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=99508&stc=1&d=1624353432

Raidin ratin vaihdon jälkeen jäi nappi laittamatta, Säätäjä_sedän kanssa viriteltiin VäPyVi. Oli kyllä myös Bilteman peltikoppanen tööttikin kuollut. Onneksi löytyi Vitaran ruosteinen, mutta yhä toimiva, joka asettui paikalleen. On vielä perhanan terävällä äänellä:cool:

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=99507&stc=1&d=1624353432

Amerikan isosiskon lokasuojissa komeat vilkun kuoret, mutta niistä puuttui polttimon kannat, nyt laitettiin 7" umpioista talteen kerätyt parkkivalojen kannat läpivientikumeilla. Toimii myös näin!

Toivotaan, että huomisessa katsastuksessa hommat menee hyvin ja tähänkin saa lisää ajoaikaa ja leimarenkaat käsitteenä jätettyä historiaan:)

J0hannes
11.02.2022, 09:11
Viimeaikoina lähinnä pieniä kosmeettisia päivityksiä ja muuta huoltoa.
Joululahjaksi sain uuden vinssinarun, niin sen tuli kelattua rummulle.
Samalla katselin, että alkaa puskuri olemaan joka kulmasta vähän mutkalla. Ehkä mä laitan listalle uuden tekemisen.

Risa hanskalokeron kansi vaihtui uuteen OEM osaan. Olishan tuonkin vielä korjannut, mutta olin jossain vaiheessa tilannut uuden, niin se pääsi nyt kiinni.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101293&d=1644561967

Kokeillaan tässäkin jakolaatikolle noita Bilteman kumeja. Pulteista 10mm pois, niin saa ährättyä paikalleen ottamatta kulmarautoja laatikosta irti. Jakolaatikkoon meni nyt kokeeksi halpaa marjapuuroa, eli redline v-twin transoil, poistohinnalla ostettuna. Tää vissiin vastaa kitkaominaisuuksiltaan 75w90, mutta on viskositeetti ja sen myötä voitelukalvon paksuus vastaa 75W250. Jos näillä hiljenee jakolaatikko pikkasen:)
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101294&d=1644561967

Maski on osoittanut väsymisen merkkejä, joten pientä kasaan harsimista siinä. Katkenneiden pystyripojen kohdalta putsia ja epoksilla peltipala vahvistamaan.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101295&d=1644561967

Samaa vaivaa tässä, ratkennut noin viidestä kohtaa. Nyt putsasin roilot ja heftasin. Ehkä seuraavalla kerralla joku pieni vahvike tuonne väliin vielä, tai sitten ei...
Öljykuulerin yläkiinnikkeet näytti vähän hassusti asettivan, niin tein vielä ne uusiksi. Maalin kuivuttua, katsotaan miltä lopputulos näyttää.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=101296&d=1644561967

J0hannes
23.06.2022, 10:29
Suzuki Clubin ajopäivä Lahden suunnalla oli eeppinen kelien ja maaston puolesta. Kuten kuuluu, poutasää käytettiin ajamiseen ja makkaranpaistotauko ajoittui reilun puolentunnin mittaisen sadekuuron ajaksi:D

Jussilaisen videollakin näkyy mäen nousu (https://youtu.be/-aEAviTDzaY?t=837), jossa tämä jakolaatikon kannake lopulta antautui. Jäljet on kyllä sen mukaiset, että tuo on vain odottanut tapahtumistaan jo pidemmän aikaa. Kiva kun tapahtui tässä, eikä jossain vähän pahemmassa paikassa:o Kaipa tämä on se hinta siitä, että kymmenen vuotta oli alumiinikakut vaimenninkumien tilalla...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102475&stc=1&d=1655971819

Tietysti kun kuskin puolella myötää, niin myötää se repsikan puolikin...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102474&stc=1&d=1655971819

Avasin kaikki murtumat ja hitsasin vahviketta. Tuhon tuli nyt kylkiin 3mm s650mc levystä ja päälle 4mm s355 lattaa. Rebelissä vielä vähän asetusten kanssa hakemista, mutta kyvin polttaa kun sMIG saa parametreista kiinni:cool:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102476&stc=1&d=1655971819

Nuo jakolaatikon korvalliset jäi vielä alkuperäisiksi, pitää piirrellä ja leikkaa vähän tuhdimmat palikat jahka ehtii. Avasin pohjatapilla jakolaatikon kuorista kierteet, kun niissä jotain jankkia kertynyt, ettei muuten saanut pidempiä pultteja. Molemmin puolin päälle vielä latasta aluslevy jakamaan puristusvoimaa tasaisemmin.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102477&stc=1&d=1655971819

J0hannes
26.06.2022, 10:34
Vaihtelin tässä taannoin myös tankin panssarin.

Tämä aikanaan kesätöissä firiksenä tekemäni s355 levystä taiteltu on toiminut ihan ok.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102493&stc=1&d=1656232059

Joskin se on antanut jossain vaiheessa myöden ja tankkikin pienentynyt muutamalla litralla sen myötä
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102494&stc=1&d=1656232059

Uudessa panssarissa tuo S-logon taakse 2mm lappu, että näyttää vielä aakkoselta muutaman vuoden jälkeen:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102496&stc=1&d=1656232370

Laitoin nyt sitten tämän s650mc levystä taitellun, jos kestäisi vähän paremmin.
Tähän tuli vielä musta pulveri päälle:cool:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102495&stc=1&d=1656232059

J0hannes
17.07.2022, 10:41
Yksi renkaista oli taas päässyt semmoiseen kuntoon, ettei ilma pysynyt päivää pidempään sisällä...

Pikkuisen oli taas savea päässyt vanteen ja renkaan reunan väliin. :o
Tähän ei varmaan ole muuta lääkettä kuin beadlockit tai liimata tuo reuna.
Miten tuon liimaamisen kanssa, kuinka tuskaista sitten repiä nahka vanteelta, jos joskus tulee tarve ottaa pois?:confused:

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=102595&stc=1&d=1658047001

J0hannes
30.10.2022, 13:12
Tähän autoon en olekaan tätä aikaisemmin tehnyt, mutta sen verran hiipumista Suzukin muuten varsin tehokkaassa lämppärissä on ollut havaittavissa, että nyt oli aika putsaukselle.
Tämänkin voi tehdä kahdella tapaa; kunnolla tai nopeasti.

Laiskotti sen verran, etten lähtenyt purkamaan kojelautaa ja kaikkea tingeltangelia, että valitsin jälkimmäisen. 38mm reikäsahalla kennon yläpuolelle reikä. Puhaltimen moottorin saa pienellä ähertämisellä pois ihan näin. Omaa hommaa voi myös helpottaa veistämällä tai hiomalla ilmanottokaukalon pohjassa olevaa lippaa muutaman millin (tässä kuvassa hieman näkyy kuvan yläkulmassa ennen hiomista), jonka jälkeen puhallinta ei tarvitse punkea ollenkaan.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103569&stc=1&d=1667126749

Kurkistus reiästä kertoo just sitä mitä osasin odottaa. Imurilla ensin mitä näkyvissä oli ja sitten paineilmaa puhallellen kaikista suunnista kunttaa liikkeelle. Puhaltelin myös vedenpoistoputkista sekä lämppärin ilmanotosta. Noissa koteloissa on kolosia, joihin kompostoituu vuosien aikana paljon tavaraa. Imurin letkussa ropisi joka suhauksella. Tällä operaatiolla sai nyt varmasti ostettua pari vuotta lisäaikaa ennen kuin on joku muukin syy ottaa kojelautaa irti ja sitten pitää kyllä vielä putsata tuo kertaalleen avaamalla tuo kennon kotelo. Reiän siistin purseista ja tulppasin 3D-tulosteella.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103570&stc=1&d=1667126749

Puhaltimen moottorin menin avaamaan uteliaisuudesta.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103571&stc=1&d=1667126749

Hiilistä ja kollektorin kulumisesta syntynyttä nöyhtää.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103573&stc=1&d=1667126749

Kollektori on aika pahasti kulunut ja hiiletkin finaalissa. Ei tälle nyt tällä kertaa muuta voinut, kuin putsata ja lyödä takaisin kasaan. Pitää varmaan laittaa ostoslistalle uutta puhaltimen moottoria...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103572&stc=1&d=1667126749

Säätäjä_setä
31.10.2022, 00:02
Olisit laittanu sorviin ja pyyhkäisy pinnan sileäksi kun varaa näyttää olevan. Kaikista tärkein juttu tuossa kollektorissa on varmistaa, että segmenttien välit eivät ole oikosulussa (kuparimoskaa). Jos oikosulkuja alkaa muodostumaan moottorin virta kasvaa julmasti ja teho putoaa. Virran kasvun seurauksena hiilet sanoo morjens aika nopeasti. Kannattaa putsata kunnolla.

J0hannes
04.12.2022, 12:29
Tässä syksyn mittaan on tullut päivitettyä tähän valkoiseen myös tuo TRW pumppu. Vähän haaveissa, että vähentyisi hihnapumpun kanssa havaittu stumppailu lähellä tyhjäkäyntikierroksia.

Vanhat rojut pois ja pumppu paikoittui nurkkaan. Kiinnikkeitä vääntäen ja olemassa olevia kiinnityspisteitä hyödyntäen. Pumppu on irti pellistä kyllä, vaikka kuva hämää:)
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103849&d=1670148157

TRW pumppu pyytää 80A sulaketta päävirralle. Ei alettu jatkamaan Säätäjä_sedän kanssa tuota pumpussa kiinteästi olevaa piuhaa, joten sulakepidin haki paikkansa näille main. Akulta tuleva johto vielä sukkaan.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103850&d=1670148157

Vähän 3D tulostusta, katkaisimille kehykset olemassa oleviin reikiin. Pumpulle laitoin tähän myös katkaisijan, jolla saa sähköttömäksi koneen käydessä. Oli diagnostiikkavalon ja idle-upin kytkimet hapantuneet, joten niille uudet katkaisijat.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103851&d=1670148157

Istuu varsin napakasti. :cool:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103852&d=1670148157

Maantec Kauklahdessa palveli jälleen asiallisesti ja sain paineletkun Opelin päillä. Tällä kertaa aihiona oli kaksi letkunjämää, joista ei muuta kuin nuo päät olleet hyödynnettävissä...
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103853&d=1670148157

En hoksannut katsoa banjolle oikeaa kokoa ennen letkukaupoilla käymsitä, joten piti vääränkokoista banjoa vähän työstää paluuletkua varten. Tuo pumpun paluunippa on sitten 10mm:)
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103854&d=1670148193

10mm alumiiniputkesta paluulinja, sai vedettyä aika siististi tuosta tunkin kiinnikkeen takaa.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103855&d=1670148193

Pumppu koeajoa vailla.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103856&d=1670148193

Vielä yleisilmettä. Paisuntasäiliön kiinnikkeen siirsin vähän ylemmäs, kun aikaisemmin oli jäänyt vain nippusiteiden varaan toi. Nyt pysyy taas menossa mukana;) Olisihan se ollut vähän kivempi asennella, jos joku olisi pessyt konehuoneen ensin:rolleyes:
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103857&d=1670148193

Pumpun tyhjäkäyntivirta, noin 5A
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103858&d=1670148193

Ratti linkkuun ja simpukan ohivirtausta vasten jurnutus reilu 50A
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103859&d=1670148200

J0hannes
07.12.2022, 19:38
Tuli tässä kokeiltua vähän kässähommia. Ovipahvien vinyylit aika riekaleina ja muutama kiinnike korkannut pahvista. Homma lähti etenemään siis purkamalla yksi pahvi malliksi.

Pintamateriaaliksi sopivaa akryylipinnoitettua kangasta, helppo putsata ja silleen:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103888&stc=1&d=1670433871

Sprayliima näyttää olevan se oikea tavara tähän, joten sitä suihkien.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103889&stc=1&d=1670433871

Pintakankaan ja pahvin väliin tarvitaan jotain välimateriaalia tasoittamaan. Tässä 60g/m2 levyvanua.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103890&stc=1&d=1670433871

Uudet pahvit tuli puretun kaapin taustalevystä, paksuus ja materiaali likipitäen samaa, uudessa vain valkoinen pinta toisella puolen:D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103891&stc=1&d=1670433871

Lopputulos omaan silmään sopiva.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103892&stc=1&d=1670433871


https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=103893&stc=1&d=1670433871

LaaLaa
07.12.2022, 20:37
Siitä onkin aikaa, kun marimekkokuosi on ollut foorumilla esillä. Muistuu väkisin mieleen offroadjounin marimekko-LJ projekti. Arvostan:)

bluevan
07.12.2022, 21:38
Siitä onkin aikaa, kun marimekkokuosi on ollut foorumilla esillä. Muistuu väkisin mieleen offroadjounin marimekko-LJ projekti. Arvostan:)

Sama LJ tuli heti kans mieleen noista ovikuoseista :D

J0hannes
10.08.2023, 08:50
Pientä huoltohommaa...

Takakardaanista kuului jännää ritinää kiihdyttäessä ja täristikin se hetkittäin.

Olihan siinä yksi kuppipari vähän kuivaksi päässyt:rolleyes:

https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105189&stc=1&d=1691649651