View Full Version : Volvo C303 6x6 ostamassa
Kertokaahan offroad gurut että mimmonen kampe on mettälle offailuun otsikonmukainen volvo, auto on tosiaan 3akselinen 6x6 portaaliakseleilla oleva maastokuorma-auto 3l suoralla kutosella.
Kilpailuja ei ole tarkoitus kierrellä ainakaan toistaiseksi, lähinnä safareille ja omaks iloks mehtissä rymyilyyn.
Tiedossa olevaa faktaa:
- Auto on v.....n painava, oma paino reilut 2000kg
- Auto syö aivan v......i bensaa
- Auto on aivan v......n huono ajaa tiellä
- Autolla ajettu vain 22000km
- Autoon aukoton huoltokirja
Eli jos ei ed. mainitut ominaisuudet haittaa niin mihin muuhun kannattais kiinnittää huomiota ko. autossa? Lukot tuntui toimivan ja voimansiirto pelasi muutenkin hyvin.
Mitä tuollaisesta vois saada myymällä suomen kilvissä?
Paljonko maksetaan esim. portaali akseleista?
Kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.
Muuten paikkansa pitävä lista mutta ei ihan paska ajaa tiellä jos ei hitautta moottoritiellä lasketa.
Vähän ajetuissa voi olla kovettuneita tiivisteitä tai haurastuneita kumiosia.
Hinta riippuu korimallista, mäyriksistä saa eniten. 2h+k enempi sellainen metsästäjän taukotupa eli siihen käyttöön parempi.
Akseleiden hinnan löydät tuota myyntipalstaa selaamalla. Pyynti hinnat on usein taivaissa ja myyntihinnat vain korkeat:rolleyes:
Tiedossa olevaa faktaa:
- Auto on v.....n painava, oma paino n.3000kg
Painava ja painava, proto-sisu painaa tyhjänä noin 5500kg...:rolleyes:
Kilpailuja ei ole tarkoitus kierrellä ainakaan toistaiseksi, lähinnä safareille ja omaks iloks mehtissä rymyilyyn.
Eipä sellaisella tarvi kovinkaan moneen kilpailuun ainakaan suomessa osallistua, kun ei taida kuorma-autoille niitä kukaan edes järjestää.
Omaksi iloksi ajelu voi muuttua aika nopeasti omaksi ja muidenkin harmiksi, kun ei se kolme-akselinen ole niin kovinkaan ketterä maastossa, ja ohjaamiseen menee yllättävän paljon energiaa ellei asenna ohjaustehostinta.
Painava auto tarvitsee myös aika järeän vinssin, josta taas tulee lisää painoa.
Kuorma-auto ja henkilöauto ovat niin pitkiä sanoja, että lyhennän ne laiskana tähän "ka" ja "ha".
Normaaleihin tavaran kuljetus ka:han tehdään usein akseli muutoksia. Asennetaan lisää/poistetaan akseleita, ja runkoja jatketaan/lyhennetään. Ja muutoksille saa luvat ja leiman, jos homma on suoritettu asiallisesti. Lisäksi saa vaihtaa melko vapaasti esim renkaat ja moottorin. Näillä on haluttu käsittääkseni turvata ihmisten elinkeino mahdollisuudet.
Voiko mäyräkoirasta ottaa yhden akselin pois, ja onko se sen jälkeen ka vai ha? Entäs mäyrän renkaat ja moottori, se on kuitenkin ka? :rolleyes:
Tässä taidetaan tarvita MaTTia avuksi.:)
moggirange
05.08.2008, 23:51
Mulla on juuri tuollainen 303 6x6 ja aivan huippu peli. Ajettavuus on ihan ok, niinkuin tuossa jo mainittiin. Kulutus laski 10l sataselle kun laitoin td-moottorin ja ylivaihteellisen laatikon, jolloin maantielläkin viittii ajella.
moggirange
06.08.2008, 06:37
Vikoja ei ollut, muuta ku ne vetonivelen suojakumit, jotka taitaa olla kaikissa sököt. Hammaspyörät tykkää huonoa, jos pyöränlaakereissa on välystä, eli ne kannattaa tarkistaa ja että jokapaikassa on öljyä!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=221&pictureid=1931
mikkoimp
07.08.2008, 13:50
minkäs koneen tuonne tungit? patrollin?
Mun korviini ainakin on kuulunut että on asennettu mersun 3l td koneita. Kohta puolin yksi mäyris saa ainakin sellaisen...
No niin,... nyt sen sitten ostin ja ei tosiaan ollut mikään kauhean huono ajettava tielläkään, ainakin 10 kertaa parempi ajaa kuin suikka 31/10.5 renkailla.
Tuossa huomiseen katsastukseen sitä hieman valmistelin ja on pikkusen outo vika autossa virtapuolella kun ns. herätevirrat tulee jokapaikkaan mutta ei ns. syöttöä, eli releet naksuu mutta niille ei tule kun herätteet. Valot sain jompittamalla pelaamaan mutta olis muka tietää onko autossa jossakin ns. pääsulake, en löytänyt ainakaan tässä iltasella kun tutkailin, kaikki pelaa muuten ihan ok, käy nätisti ja lähtee hyvin käymään mutta tosiaan syöttövirrat hukassa, olisko kellään ollut samanlaista ongelmaa aiemmin?
Olis paljon apua jos jokin vinkki olis jollain heittää aiheesta.
Mun kopperossa se "sotavalo"-katkaisija pimensi tehokkaasti ainakin kaikki valot. Jos siis oli väärässä asennossa, olikohan niin että jos ko. kytkimen painoi päälle niin mitään valoja ei ollut. Paitsi tietysti varmaan ne sotavalot jotka ovat irralliset.
??
Heikki L
07.08.2008, 22:26
MEnikös Tää peli sitten samantien myyntiin??
moggirange
07.08.2008, 23:29
minkäs koneen tuonne tungit? patrollin?
Tällaisesta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=221&pictureid=1932
ja paikoillaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=221&pictureid=2159
Heh, parkuva Volsun pata. Ei tunnu ton kuvan perusteella orkkispata olevan yhtään ahtaasti poterossaan, mites tossa mahtuu jakohihnaa (YÖK) vaihtelemaan vai pudottaako helpommalla aina koneen lattialle vaihdon ajaksi??
mitenköhän kestää pata offikäytön? väännöillä ei tartte ainaan pal ajella.
MEnikös Tää peli sitten samantien myyntiin??
Kaikki on aina myynnissä kun hinnasta sovitaan ;)
Tavarahan on luotu kiertämään,......
moggirange
08.08.2008, 14:52
Heh, parkuva Volsun pata. Ei tunnu ton kuvan perusteella orkkispata olevan yhtään ahtaasti poterossaan, mites tossa mahtuu jakohihnaa (YÖK) vaihtelemaan vai pudottaako helpommalla aina koneen lattialle vaihdon ajaksi??
Ahdasta oli juu... jakohihnan niinkin vaihtaa, mutta esim. hehkutulpat vaoi olla haastavampi homma. Olis helpottanut huomattavasti, jos tuo automaattiloova ei olis noin pitkä.
Ei kai se offikäyttö ole sen kummempaa, automaatti auttaa tuohon alaväännöttömyyteen.
Voimaa tuntuu olevan enempi kuin orkkiksessa.
Olisko kellään tietoa mistä sais hommattua tuommoseen portaali etuakseliin suojakumit ja stefat, näyttää hiukan tihkuvan toiseltapuolelta niin ajattelin että olisin huoltanut ja vaihtanut stefat ja muut samalla molemmille puolille.
Tänään käytiin montulla testaamassa tuon nousukykyä ja kyllähän on melkonen mäen kiikkuja, menee melkein minne vaan kun saa keulan vain nouseen.
http://www.offroadtarvike.net/index.php/Suojakumit/-tiivisteet/Volvo-CV-001-porttaaliakselin-suojakumi/Detailed-product-flyer
Pikku pilkun nus-nus... 3-akselinen on joko C304 tai C306. C303 on 2-akselinen.
Ajo-ominaisuudet maantiellä tai muualla riippuu rengastuksesta ja benziinin kulutuksen saa pienennettyä esim kärjettömällä sytkällä. Jos säädöt kohdallaan niin 25L satkulle on silloin aika normisuoritus :O) Kopin kotiin jättäminen auttaa kans jos sattuu ambulanssi tai ratio C304n olemaan kyseessä.
Vetonivelkumien kunto selviää kun kääntää ratin ääriasentoon ja katsoo kumin kunnon rasvan alla, tihkuminen ei viittaa rikkinäiseen kumiin mielumminkin reilu vuoto.
Eikös ne porttaalin pultit joskus ruukannu löystyä - ne kannattaa varmaan tarkistaa...
moggirange
10.08.2008, 07:11
Pikku pilkun nus-nus... 3-akselinen on joko C304 tai C306. C303 on 2-akselinen.
303sta on 4x4 ja 6x6 mallia!
Mielenkiintoinen detalji! Vaikka meneekin hieman OT, en malta olla jatkamatta. C304 on kyllä olemassa 4*4 mutta C303 6*6 kuullutkaan... linkki tai tiedon lähde kiinnostaa kovasti!
moggirange
10.08.2008, 08:47
Ei kai tämä offtopikkia, ku liittyy kuitenki aiheeseen..
Mulla on juuri tuo C-3036x6! Valmistenumerokin alkaa C036x660069... Malleja minun tietääkseni on tuo radiohytti, ambulassi ja sairaankuljetus (poikkeaa hieman varustukseltaan lanssista).
304 on se mäyris, 306 on pitemmällä akselivälillä oleva pressulava.
Pikku pilkun nus-nus... 3-akselinen on joko C304 tai C306. C303 on 2-akselinen.
Kyllä tämä on C303 TBG 13 JA PÄTKÄ ON TBG 11
sotarauta
10.08.2008, 23:41
Kyllä tämä on C303 TBG 13 JA PÄTKÄ ON TBG 11
Ja nuo TGB numerothan ovat vain ja ainoaastaan Ruotsin armeijan luokituksia ajoneuvoille. Eli Volvon omia mallimerkintöjä ovat vain C30? mallista riippuen. Yleisesti puhutaan kaikista "isoista" Laplandereista mallilla C303, mutta voidaan eritellä myös jos tarkempaa lukua halutaan. Pikkuinen eli Valp on sitten C202.
Pahoittelen avautumistani.
Pikkuinen eli Valp on sitten C202.
Paitsi että C202 B20 koneella, eri laatikoilla ja päivitetyllä korilla 903-sarjan "valppeihin" verrattuna.
Tuo Valp on kylläkin yleisnimitys kaikille 903-sarjan vanhoille pikku-laplandereille eli ei kai se paljoa mene metsään vaikka C202:stakin Valpeniksi kutsutaan.
jatketaan aiheesta:
Seuraava on omaa, aikojen kuluessa muotoutunutta käsitystä jota ei välttämättä kuitenkaan 100% faktana kannata pitää...
Valp (pentu, penikka) nimitys kuuluu tulleen Ruotsin armeijalta. Ajoneuvokolonnan hännillä kulkeneet Volvon 902 / 903 "pikkuautot" muistuttivat lauman hännillä kulkevia poikasia. Ahtaasti tulkiten siis vain näitä malleja kutsutaan Valpeiksi.
C202 on edellisestä upgreidattu siviilimarkkinoille tarkoitetu malli joka valmistettiin Unkarissa -70 ja -80 luvulla. Tekniikka kuten LaaLaa listaa ja suorilla akseleilla kuten edeltäjänsäkin.
Porttaaliakselisten tuotantoversioiden valmistenumero alkaa aina C03 ja numerosarjassa seruaavana on vetotapa 4x4 tai 6x6, jonka jälkeen juokseva sarjanumero. C303, C304 ja C306 on siviilimarkkinoille tarkoitettu mallinimistö jonka viimeinen numero viitannee kokonais massaan. Vastaavat Ruotsin armeijan mallit TGB11xx (4x4), TGB13xx(6x6) ja TGB2x (6x6). Siviilimarkkinoille on ollut myös tarjolla C304 4x4 mallina.
6x6 C304 ja C306 eroaa kantavuuden, vaihteiston ja välitysten lisäksi akselivälillä joka on jälkimmäisessä pitempi.
Mutta edelleenkään en ole löytänyt mistään tietoja C303 mallista 6x6 vetoisena jos sellaiseksi ei sitten katsota C304sesta kantavuuden kustannuksella henkilöautoksi yksityisenä muutoskatsastettuja malleja.
tooticki
11.08.2008, 20:17
Ainakin tämän sivun mukaan: http://www.tgb-sidan.se/c3modeller.html ei ole olemassa C303 6x6. "C303an finns enbart som tvåaxlig.."
toyota4x4
11.08.2008, 20:32
juu mulla oli c303 joka oli 3-akselinen (siis rekisteri otteen mukaan 303).
juu mulla oli c303 joka oli 3-akselinen (siis rekisteri otteen mukaan 303).
Otteseen on viisas katsuri varmaan kopioinut aken tietokannasta osan tiedoista ja malli sattunut tulemaan 2-akselista...ehkä?
moggirange
12.08.2008, 04:52
Onko jollakin jokin muu, kuin 303, tuosta irroitettavalla kopilla olevasta 6x6-mallista? Kaikki mitä minä tiedän on olleet 303sia?
Mun on STABSTGB 1313A ja C03-6x6-3-V. Vastaava siviilimalli on C304.
Tarvii avata korjaamokäsikirja tallilla ja tarkastaa. Ainakaan 4.osa (voimansiirto) ei tunne keskimmäistä akselia 303:ssa...
Varmaan "introssa" jotakin tekstiä (ruåtsiksi kylläkin:mad:), mutta eiköhän siitä jotain irtoa:confused::confused::confused:
Palaan astialle!
tähän väliin muistutuksena kaikille volvon portaalien omistajille
, tarkistelkaa niitä boksien kiinnityspultteja !!! löystyy usein ja äkkiä...
tähän väliin muistutuksena kaikille volvon portaalien omistajille
, tarkistelkaa niitä boksien kiinnityspultteja !!! löystyy usein ja äkkiä...
Mitähän öljyä yleensä on käytetty portaaliakseleissa napavaihteessa / tasauspuörästössä?
Auton mukana tullut rasvauskaavio suosittaa napoihin synteettistä moottoriöljyä 5W/30. Eteen 3dl ja taakse 4dl per napa.
No 10W/30 shellin donaxi TC:tä (yleisöljy, käy hydrauliikkaan, moottoriin ja periin) sinne jo kaatelin kun en alkanut kirjoja tarkemmin edes tutkimaan.
Kävisköhän tuo sama öljy myös perään? olis jäänyt jonkinverran kyseistä öljyä.
Laatikoihin käy sama kuin moottoriin ja napoihin. Periin suositellaan 80w/140 vaihteistoöljyä.
Mm täällä on vastaava tieto kuvien kanssa:
http://www.terrangbil.net/artikel.asp?id=214
OHO ! :eek: mullapa onkin sitten ollut väärää tököttiä portaalibokseissa, eli navoissakin ollu peräliukasteet
tähän väliin muistutuksena kaikille volvon portaalien omistajille
, tarkistelkaa niitä boksien kiinnityspultteja !!! löystyy usein ja äkkiä...joo tuttu juttu mut kun viittii lukitteen kans laittaa ne kiinni asti niin jo vain pysyy .on ainakin meillä pysyny,ja niin lukitteitakin on erilaisia ja eri tarkoituksiin
Mitäs öljyjä mihkäkin paikkaan pitäis laittaa, kun jossain kirjoissa luki että periin, porttaaleihin ja vaihteistoihin 80w-90 vaihteistö öljyä???
OHO ! :eek: mullapa onkin sitten ollut väärää tököttiä portaalibokseissa, eli navoissakin ollu peräliukasteet
Eipä hätää... TUO ON MINIMI öljyvaatimus, ja 80W 90 GL5 hypoidiöljy menee siinä kuin moottoriöljykin. Moottoriöljyä käytetään PORTAALISSA lämmönkestävyyden takia. JOS käytätte peräöljyä, pitää vaihtoväli puolittaa (sanoo huoltotiedoite! v1974!!!)
Ja perässä PITÄÄ olla hypoidiöljyä!!! (onpa tullut vastaan, jotta perässä oli myös moottoriöljyä ja MITTAVA hammaskato):D:D:D
Ja tuohon edelliseen "tarkastukseen" C303 on AINA 4X4!!! Ei ole 6X6 muutakuin 304 ja 306 versioissa...:):):)
ok tänks mikki3011 - tämä hyvä tieto
No niin,... Volvo vaihtoi omistajaa hyvin lyhyen tutustumisen jälkeen ja lähti kolkutteleen (ajamalla) Torniosta Turkua kohti,... Taitaa tulla Volvolle pisin moottorimarssi ikään?
Nyt jatketaan tätä offroad harrastusta Jeepin kanssa ja alotellaan arpin takalukon ja t-locker etukon asennuksella.
Jos jollain olis heittää vinkkiä mitä tulis ottaa huomioon kyseisessä hommassa niin neuvot olis enemmän kun tervetulleet.
moggirange
18.08.2008, 13:07
Vielä noista malleista... Käyttöohjekirjassa (siinä keltakantisessa) sivulla 8 on kahta mallia TGB11 C303-4x4-1-V sekä TGB 13 C303-6x6-1-V, elikkä 303sta on myös 6-pyöräisenä.
Vielä noista malleista... Käyttöohjekirjassa (siinä keltakantisessa) sivulla 8 on kahta mallia TGB11 C303-4x4-1-V sekä TGB 13 C303-6x6-1-V, elikkä 303sta on myös 6-pyöräisenä.
Saman luin minäkin just siitä keltasesta käyttöohjekirjasta, kyllä se TBG11 ja 13 on ihan volvon mallimerkintä.