View Full Version : Projekti Mall Crawler #2 - Cherokee moggiakseleilla
Juu, kiitos tuo selvitti jo asiaa hyvinkin.
EI todellakaan ole seostettua terästä mun pelitlevyt, perus mustaa halvinta mitä löytyy tonne kattoon :D kun ei vain ollut tietoa tuon polykarbonaatin kestosta tarkemmin; aattelin vain että 4mm levy on ohuehkoa. Pitänee vielä selvittää tuota painoa jostain, niin katotaan nyt.. oishan se hieno kun ois mettäjeepissä "lasi"katto :D
ei tossa kuiteskaan ihan valtavia reikiä jää kaarien väliin, kai siinä aika hyvin täytyy osua että mikään ihan väkisin sisälle asti tulee 4mm:kään, ja voihan sitä sitte 5-6mm laittaa jos siltä tuntuu, mulla vaan on lähinnä tosta 4mm kokemsuta ikkunoina liikkuvissa laitteissa, viimmeset levyt mitä ittellä oli tuli vaan myytyä sinne etelän suuntaan niin ei pääse yhtään testaileen millään, ne oli 4mm ja sen kokosia että jeepin katon olis saanu.
Byrocrat
23.02.2011, 21:10
Juu, kiitos tuo selvitti jo asiaa hyvinkin.
EI todellakaan ole seostettua terästä mun pelitlevyt, perus mustaa halvinta mitä löytyy tonne kattoon :D kun ei vain ollut tietoa tuon polykarbonaatin kestosta tarkemmin; aattelin vain että 4mm levy on ohuehkoa. Pitänee vielä selvittää tuota painoa jostain, niin katotaan nyt.. oishan se hieno kun ois mettäjeepissä "lasi"katto :D
Tulee varmaan valoisa ja kestäväkin katto jos tosta polycarbonaatista tekee, mutta jos ajattelit joskus trialkisoihin tuolla laitteella osallistua niin ei mene mihinkään sääntöihin tolla materiaalilla kun ei ole orginal tai stanu :(:rolleyes:
Eli peltiä jos kisoihin menee ja valokate jos kruisailee ja safaroi :cool:
Käykä ruuvvattava pelti- tai alumiinikate, vai pitääkö olla kiinni hitsattu? Kun sekin kävi mielessä että laittaisi joka alumiinista tai pellistä riittävällä määrällä esim. M5 tai M6 pultteja ne putkien väliin tulevat palata kiinni, niin voisi tarvittaessa vaihtaa jos vaurioituu tms..
Ei tässä mitään vielä ole lyöty lukkoon, tuo valokate kyllä on koko ajan ollut mielessä, tai se että voisi paneelit irrottaa (mistä ne sitten onkaan valmistettu) jos haluaa helpommassa cruisailussa kesäpäivänä vähän nauttia virkistävästä tuulesta :)
Byrocrat
23.02.2011, 21:40
Käykä ruuvvattava pelti- tai alumiinikate, vai pitääkö olla kiinni hitsattu? Kun sekin kävi mielessä että laittaisi joka alumiinista tai pellistä riittävällä määrällä esim. M5 tai M6 pultteja ne putkien väliin tulevat palata kiinni, niin voisi tarvittaessa vaihtaa jos vaurioituu tms..
Ei tässä mitään vielä ole lyöty lukkoon, tuo valokate kyllä on koko ajan ollut mielessä, tai se että voisi paneelit irrottaa (mistä ne sitten onkaan valmistettu) jos haluaa helpommassa cruisailussa kesäpäivänä vähän nauttia virkistävästä tuulesta :)
Muistelisin, että käy pulttaamalla kiinnitetty alumiini tai teräspelti, mutta varmista sääntökirjasta minkä paksuista niiden pitää olla.
Nyt on vähän lisää taas rööriä leikattu ja hitsattu.. Pääntilaa tuli tuolla muutoksella lisää vajaa 10cm, mikä on Cherokeen ohjaamossa paljon. Aiemmin olisi pitänyt pehmustaa pääkaaren vaakaosa, nyt ainakaan minä en siihen ylety päätäni hakkamaan vaikka yrittäisi.
Tuon pääkaaren ja katon putkien risteykseen päädyin tekemään tuollaisen kuvassa näkuvän boksin, tuntui helpommalta vaihtoehdolta, ja kuitenkin saumaa tulee pituudelta melkein yhtä paljon. Putkien väliin tulee vielä pienet vahvikelevyt, joten en usko että tuosta mihinkään ainakaan hajoaa.
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Turvakaaret/Katon_kaaret/Katon_kaaria_9.JPG
Lähempi kuva putkien liitoskohdasta. Saumat on taas niin kauniit että... :D mutta kyllä ne läpi on palaneet.
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Turvakaaret/Katon_kaaret/Katon_kaaria_10.JPG
Timppa on taas saanut jostain putkea halvalla ;) Tuu vääntämään kaaret miunkii Jeeppiin ku olet harjoitellut omaasi.
Kylläkyllä :D
Laskin huvikseni tuon putken painon mitä on mennyt kattoon konepellin tasosta ylöspäin, mukaanlukien pääkaari ja vielä asentamattomat katto"spiderin" putket - pääsin tulokseen ~36kg. Verrattuna katon originaaliin painoon mitä olen sieltä raapinut pois, niin tällä hetkellä (uskomatonta kyllä) vain muutaman kilon plussan puolella. Toki tuohon vielä tulee n.5kg painoa lisää, mutta joka tapauksessa aika mukavana pysyi katon paino vaikka putkea on noinkin paljon.
Kyllä alkaa kohta uskaltaa heittää katolleen vaikka puolitahallaankin. :D Onneks tätä ei tarvii enää punnitella.
No, se on tarkoituskin :D
On kyllä niin paljon tullut leikatua tavaraa pois tuosta autosta, että ei itse korin pitäisi ihan järkyttäviä painaa kuitenkaan putkineen päivineen. Tietysti akseleista ja renkaista tulee mitä tulee.. Sithän sen näkee kun ajaa vaa'alle, kyllä mä haluan tietää mihin se viisari heilahtaa. Toivottavasti ei liian suuriin lukuihin :o
Transistori
05.03.2011, 21:42
Xj on kyllä muovailuvahaa oikioisa käsisä. Mää luulin että oma alakaa oleen rakennettu voimakkaasti mutta ei.....
young n dum
05.03.2011, 22:08
http://www.volume.fi/wp-content/uploads/2009/06/wtf-wwf2.gif
tämä auto on pakko kyl nähä livenä sit joskus kuha valmistuu!..........:D
Tämä nyt ei suoranaisesti liity tähän nykyiseen projektiin, mutta voi olla johonkin tulevaisuuden hommaan kyllä :D
Eli osaisikohan vaikka Matti kertoa, onko tällaiset millään muotoa hyväksyttävissä Suomessa katukäytössä pidettävään autoon? Kuinka tarkasti pykälät määrittelee riippukeiden tyypin, ja mikä katsotaan tehdastekoiseksi jne. jne.? Näistä Liquid Iron Industriesin "liukuriipukkeista" on aika paljon jo kokemuksia jenkkilän pojilla niin kisa- kuin myös katukäytösät, ja ei niistä ole juuri pahaa sanottavaa kuullut. Puslissa käytetään UHMW polyetyleeniä, minkä pitäisi olla erittäin kulutuksenkestävää, ja ikäänkuin "voitelee" itsensä eli sillä on todella alhainen kitkakerroin. Pitäisi olla lähes samaa luokkaa PTFE:n (tuttavallisemmin teflon) kanssa.
http://www.liquidironindustries.com/product.php?productid=18222&cat=0&page=0&featured=Y
..tälle projektiautolle ei ole viime aikoina hirveitä tapahtunut - töitä on riittänyt vähän aikaa sitten toteutettujen irtisanomisten jälkeen meille jäljelle jääneille vähän liikaakin.
Sen verran on tullut selviteltyä, että akseleille tulee Toyotan etulevyt, satuloista en vielä tiedä. Sopivat vanteet saa Offroadtarvikkeesta, heille tulee pintakäsittelemättömiä irtokeskiöisiä 16" x 10" vanteita 6 x 139,7mm jaolla. 39.5" Irokkeja ajattelin renkaiksi alunperin, mutta saatavuusongelmien takia renkaiksi vaihtuu 42 x 15 x 16 bias-ply Pitbull Rockerit. Toiset haukkuu, toiset tykkää, katotaan mitä itse pidän. Ei ne nyt ainakaan ihan paskat pitäisi olla :D
Hirveä metsästys ollut päällä mistä saisin ~51 x 6,7mm ainesputkea, edelleen on hakusessa. Luulin jo että löytyi yhdestä paikkaa, mutta heiltä ei sitten saanutkaan vaikka tuotevalikoimasta sellainen piti löytyä :(
Eli osaisikohan vaikka Matti kertoa, onko tällaiset millään muotoa hyväksyttävissä Suomessa katukäytössä pidettävään autoon? Kuinka tarkasti pykälät määrittelee riippukeiden tyypin, ja mikä katsotaan tehdastekoiseksi jne. jne.? Näistä Liquid Iron Industriesin "liukuriipukkeista" on aika paljon jo kokemuksia jenkkilän pojilla niin kisa- kuin myös katukäytösät, ja ei niistä ole juuri pahaa sanottavaa kuullut.
Mikäs noissa, riipukkeiden tyypistä ei ole mitään ohjeita. Kyllähän noi nyt tehdastekoisiksi lasketaan, joten ainoaksi kysymykseksi jää, onko nämä tarkoitettu yleisessä tieliikenteessä tarkoitetuiksi? Jos on, niin ok. Jotainhan tuossa oli mainintaa: "Manufactured in the USA to LII's demanding specifications". Mikähän toi LII on?
LII on Liquid Iron Industries, kyseinen jenkkiläinen off-road autoihin (lähinnä Jeeppeihin) osia valmistava firma.
Toi tietysti on vähän niin ja näin että onko kyseinen tuote tarkoitettu tieliikennekäyttöön, mutta ei ainakaan jenkkien pykälät noita kiellä käyttämästä ja katukäytössä olevissa Jeepeissäkin noita siellä on. En ainakaan muista että olisi valmistaja määritellyt tuotetta "Off-highway use only"- tyyppiseksi?
Eipä ole viime aikoina paljoa ehtinyt tuhrata tämän varsinaisen projektiauton kimpussa, töitä on ollut riittämiin, pitänyt tehdä käyttöautoa (joka sekään ei ole vielä valmis :D ), rahat menee taloprojektin lupamaksuihin yms. turhaan sälään. Eli perusmeininkiä :D
Sain kuitenkin aikaiseksi tilata kasan mustia pyöreitä kikkareita, niin on helpompi mallailla asioita kohdalleen.
Tällainen kasa oli ilmaantunut pihalle tänään :)
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Pitbull_Rocker_42/PBR_42_1.jpg
Tähänkö ne piti laittaa? Ei taida mahtua..
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Pitbull_Rocker_42/PBR_42_2.jpg
..no nyt löytyi oikea auto.. Alkaa näyttämään 42" x 15" x 16" Pitbull Rocker vähän järkevämmän kokoiselta :p Kuvat on ihan yltiöpaskoja kun järkkäri unohtui himaan, valaistus oli mitä oli, ja kännykamera on tyhmä kuin saapas :D
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Pitbull_Rocker_42/PBR_42_3.jpg
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Pitbull_Rocker_42/PBR_42_4.jpg
Mallailin renkaita jokseenkin oikeille paikoille, toki kokonaisleveyttä ei pysty katsomaan ennenkuin saa akselit nippuun ja levyjarrut tehtyä. Tavoitteena olisi 205-210cm välille, kapeampaa ei voi tehdä koska sitten ei mahtuisi eturenkaat kääntymään riittävästi ja toisaalta en halua tästä mitään kaatumatautista. Edellisellä rengastuksella (35 x 12-50 Creepyt) auto oli muistaakseni 195cm leveä ja sillä mahtui hyvin puiden väliin, joten ei tuon vielä pitäisi tehdä hommasta hankalaa.
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Pitbull_Rocker_42/PBR_42_5.jpg
Mistä olet nuo hankkineet. Kyllä näyttää hyvältä nuo rinkulat kunhan ne olisi yhtä hyvät maastossa miltä näyttää. Olen minäkin katsonut niitä Pit Bullit mutta vähän pienempi koko.
/Sten
Offroadtarvike Juukassa myy.. niillä tuli joku aika sitten kontillinen noita, kannattaa soitella. Paljon ovat jenkeissä kehuneet, täällä sitten hyvinkin vaihtelevia mielipiteitä kuullut. Nimensä mukaisesti ovat kyllä enemmän kalliolle/ kuivahkoon kuin mutaleikkeihin tarkoitettu. Toisaalta ei tuo auttamattoman surkealtakaan näytä kunhan ei ihan karmeaan mönjään mene - tukkoon ehkä menevät jonkin verran mutta aika näyttää. Itse en ole mutaleikkien kummoinen ystävä niin pitäisi toimia mun käytössä hyvin.
Vähän kuvaa kuskin paikan suuntaan. Vaihdevipu on nyt lopullisella paikallaan, n.15cm tjsp. Taaempana ja 10cm ylempänä kun alunperin. Nyt siihen jopa ylettyy kunnolla..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2216&pictureid=74343[/QUOTE]
Laittelin dyynijeeppiin vähän paremmat vyöt ja nyt ei kätönen yletä vaihdekeppiin, eikä silti paljon muuallekkaan paitsi rattiin kun vyöt on kiinni. Millainen tuo vapautusnappulan mekanismi putken sisällä on, haluaisin taivuttaa vivun putkea lisää niin että siihen ylettyisi mutta meneekö sitten koko tsydeemi toimimattomaksi? Onko siellä joku tankoviritys sisällä vaiko vaijeri jolloin putkea voisi taivuttaa?
Laittelin dyynijeeppiin vähän paremmat vyöt ja nyt ei kätönen yletä vaihdekeppiin, eikä silti paljon muuallekkaan paitsi rattiin kun vyöt on kiinni. Millainen tuo vapautusnappulan mekanismi putken sisällä on, haluaisin taivuttaa vivun putkea lisää niin että siihen ylettyisi mutta meneekö sitten koko tsydeemi toimimattomaksi? Onko siellä joku tankoviritys sisällä vaiko vaijeri jolloin putkea voisi taivuttaa?
Katso jos löydät jostain uudemman Cherokeen vaihdevivun, sehän on jo tehtaalta lähtiessään taivutettu aika reilusti taaksepäin. Vai joko sulla on sellainen?
En ottanut itse vaihdekahvaa irti siitä nivelestä millä se on alustassaan kiinni, mutta näyttäisi siltä että se vapautusnapin käyttö on tangolla. Jonkin verran varmaan on varaa kyllä taivuttaa vaihdevivun putkea, mutta ei kauheita. Toi keskikonsolihan on aika simppeli ottaa irti, sen kun saat pois niin jo pitäisi näkyä vivun alusta ja koko mekanismi.
Joo on vähän mutkalla jo tehtaalta, vm -95. Täytyy tutkiskella, kiitos vastauksesta.
Noita taitaa olla kolmea eri versiota, facelifteihin tjsp. tuli vielä käyrempi malli jos en ihan väärin muista.
EI ole tähän projektiin kauheasti paneutua viime aikoina, piti tehdä käyttöauto valmiiksi, ollut töitä, talonrakennukseen liittyvää paperisotaa ja kaikenlaista muuta. Lisäksi on oikeastaan ollut sellainen tilanne ettei mitään voi tehdä ennenkuin saa tavaraa lisää että pääsee sovittelemaan. Renkaat tuli jo reilu kuukausi sitten, vielä pitäisi vanteet & beadlock kehät hommata niin saisi soviteltua renkaita vanteille.
Oikeastaan homma on kiikastanut nyt eniten tukivarsien puutteesta - ei saa akseleita paikalleen eikä katsottua mihin mikäkin kunnolla tulee. Tilasin joskus toukokuun puolivälin hujakoilla Pajakalliolta (www.pajakallio.fi) 51 x 6,3mm saumatonta putkea, S355- laatua. Piti tulla parissa viikossa, mutta vasta nyt tiistaina tuli että putket tulleet :D Kuljetusyhtiö oli hävittänyt edellisen satsin :eek:
Yhteensä otin 12m tuota kankea, siinä on sitten etupään panhardia varten myös, yms. ylimääräistä jos jossain tarvii järeätä putkea. Tämänsorttista siis tuli, pitäisi kestää :)
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Tukivarsien_putkea.jpg
Etupään alatukivarret vetäisin jo ~mittaan, ei olisi muuten kanget mahtuneet edes autotalliin :D
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Etutukivarsi_ala_1.jpg
Näihin sitten tulossa Trailgearin putkeen hitsattavat kierresovitteet ja 1 1/4" kierteellä olevat 9/16" (~14mm) reiällä olevat flexjointit molempiin päihin. Puolet normi- ja puolet vasurikierteellä niin on helppo hienosäätää pituutta autosta irrottamatta.
http://www.trail-gear.com/images/110122-1-225.jpg
http://www.trail-gear.com/images/2008-1576-225.jpg
Pitää vielä laskeskella etupään kolmilinkki + panhard- yhdistelmän sekä takapään tuplakolmio- nelilinkin geometriat niin saa tarkat mitat tukivarsien pituuksille sekä hitsattua kiinnikkeet koriin & akseleihin. Pitäisi myös tilata nuo tukivarren päät.. :D Kunhan saan nuo flexjointit niin pääsee sitten kunnolla sovittamaan akseleita alle yms.. :)
Rotpal GR
02.07.2011, 07:21
Saanen udella mistä hommasit nuo kierre sovitteet ja flexjointit ? Tarkotus tehä panhardi patukkaan niin tarvis hommata samanlaista palikkaa :D
En vielä hommannut, mutta Offroadtarvikkeelta Juukasta löytyy/ saa tilattua :)
Noniin, pitkästä aikaa taas jotain päivitystä tähänkin hommaan..
Sain tänään vihdoin viimein nuo tukivarren päät, yhteensä 14kpl päitä. Puolet vasuri- ja puolet oikean käden keirtellä, ja lisäksi nuo kiinni hitsattavat kierreadapterit. Paketti taisi painaa ~30kg, eli ihan kevyttä kamaa nämä ei ole :D
On oikeasti järeää tekoa, pistän illemmalla vielä kuvia. Flex jointin pää on ~80mm halkaisijaltaan, 1.25" kierre (~30mm) ja kierrettä on 75mm joten pituussäätövaraakin tulee varsiin ihan mukavasti kun molemmissa päissä on tällaiset. Kiinnitysreikä koriin/ akseliin 14mm. Tukivarsimatsku on S355- laadun 51mm/ 6,7mm saumatonta kylmävedettyä putkea. Laskeskelin että yhden linkin paino tulee olemaan ~10kg pituudesta riippuen. Ylätukivarret olisi hyvin voinut tehdä ohkasemmasta ja säästää yhteensä ~15kg painossa, mutta näillä mennään :D
edit: Sopivan kokoiset :)
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Tukivarren_paa.jpg
Nyt sitten kun sain tukivarren päät, niin pystyi alkaa tutkailemaan mihin kaikki tukivarret mahtuu ja millä tavalla. Kyllä ne sinne näyttää mahtuvan. Koitin opiskella mahdollisimman paljon että miten nuo mitoitetaan oikein, ja käytin Pirate4x4:stä löytyneitä excel- pohjaisia suunnitteluohjelmia. Nämä ei todellakaan vielä ole lopulliset, mutta sinnepäin. Tarttee katsoa vielä pari juttua:
1. Ettei tule liikaa "bumpsteeriä", eli että akselit liikkuu kohtuullisen suoraan ylös- alas joustoliikkeen aikana eikä kierry hölmöön asentoon.
2. Katsoa brake dive ja anti-squat; ettei jarruttaessa nyökkää, ja että kiihdytyksessä keula ei nouse turhaan ja ettei perä painu kasaan liikaa.
3. Että pinionikulman muutokset pysyy suunnilleen hanskassa.
Etupään mitat on vielä todennäköisesti aivan perseellään, pitää koittaa tutkia lisää :D Tälläset hienot käppyrät näistä tuli toistaiseksi:
Etupää: (3- linkki + panhardi)
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Front_3_link_ver_1.jpg
Takapää: (4- linkki "tuplakolmiolla")
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Rear_4_link_ver_1.jpg
Nelilinkkien suunnitelmat vähän muuttui ylläolevasta;
1. Ylävarret ~15cm pidemmiksi niin taka-akseli ohjaa joustossa vähemmän. Myös pinionikulma muuttuu vähemmän.
2. Pikkasen enemmän korkeusväliä rungon pään kiinnikkeille (yläkiinnike tulee säädettäväksi, 5 reikää 2.5cm välein).
3. Alavarsien rungon puolen päässä tukivarsien väliin enemmän tilaa (ennen 20cm, nyt 40cm).
Kaikkinensa näyttää ainakin mitoitusten perusteella muutosten jälkeen paljon paremmalta.
Sain myös pätkittyä & hitsattua takavarret kasaan, huomenna koitan ehtiä tehdä aamupäivästä rungon pään kiinnikkeet. Pidemmät varret ~114cm, lyhyemmät ~97cm. Efektiivinen mitta (eli suoraan sivulta katottuna) alavarret 100cm, ylävarret 85cm.
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Tukivarret_taka_1.jpg
young n dum
02.10.2011, 20:03
tää auto rakentuu kyl nii amerikan tyylin!:) i like it! ... tuota.. vaihathan sie ton koneenki johokki amuliini kasiin "tässä samalla"..:D ?
Kyllä toi nelilitrainen siellä saa pysyä ainakin toistaiseksi.. Ruutia riittää kun on akseleissa sen verran tiheät välitykset - laskeskelin että vastaisi suunnilleen sitä kun ajaisi 4.11 välityksillä ja orkkisrenkailla automaatin kanssa :D Toki isot renkaat yms. pyörivä massa (ja massa muutenkin) on lisääntynyt roimasti, eli todellinen tilanne lie samaa luokkaa kuin ajaisi pikkurenkailla ihan originaalikunnossa. Ihan riittävän ripeä kuitenkin. Katotaan sitten kun oikeasti pääsee ajamaan.
Kyllä mua himottaisi tuonne LSx- sarjan kone laittaa jonkun kunnollisen sähköohjatun GM:n lootan kanssa, mutta ei tähän hätään ole varaa. Niissä olisi se hyvä puoli että paino tippuisi ainakin 50kg ja tehoa sekä vääntöä helvetisti lisää - ja läppärillä säädettävää laatikon toimintaa. Ehkä sitten joskus :D
Aika jytkyt varret ja nivelet:eek: Mut eiks ylävarret olis riittäny vähän hentoisemmastakin matskusta ja näin oli saanut pienen painon säästön;)
Ja ala vaan ettii jo sit LS-sarjan konetta, meinaan kyl tuollaisilla pyörivillä massoilla luulis alkavan toi kuutonen tuntuun hiukka laiskalta:rolleyes:
Jeep 4.0B vs. BMW 4.4B
http://forum.4x4.ee/viewtopic.php?f=59&t=11772
Aika jytkyt varret ja nivelet:eek: Mut eiks ylävarret olis riittäny vähän hentoisemmastakin matskusta ja näin oli saanut pienen painon säästön;)
Juu, kyllä se tarkoitus oli alunalkaen tehdä ylävarret ohkasemmasta. Mutta kun tuota sopivaa materiaalia oli niin tuskaista etsiä niin päädyin tekemään samasta tavarasta kaikki. Ohkasemmilla ylävarsilla ja pykälää pienemmillä nivelillä olisi painoa säästynyt yhteensä ~15kg :D
Ja ala vaan ettii jo sit LS-sarjan konetta, meinaan kyl tuollaisilla pyörivillä massoilla luulis alkavan toi kuutonen tuntuun hiukka laiskalta:rolleyes:
Kyllä noi hyvin näyttää pärjäävän jenkkilän kisoissakin tolla pikkukoneella :D Tosin ei mihinkään mutakisoihin tartte lähteä. Mutta katotaan.. toinen hyvä vaihtoehto olisi stroukata Jeepin kone 4,6 tai 4,7 litraiseksi, tosin se edelleen häviäisi tehossa, väännössä ja painossa LS- koneille. On vaan niin turkasen kalliita noi tekniikkapaketit :(
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Tukivarret/Tukivarret_taka_1.jpg
Mitä etua saavutetaan noilla hitsattavilla kierrepätkillä noissa varsissa, vai onks ne vaan Amerikan rakentelutyylin takia?
Veikkaisin että semmoisen edun vaan että siinä on se kierre. en suko sen kummempaan. Kaikilla kun ei välttämättä ole sopivaa kierretappia saatavilla tai kalustoo tehä sitä
Mitä etua saavutetaan noilla hitsattavilla kierrepätkillä noissa varsissa, vai onks ne vaan Amerikan rakentelutyylin takia?
Jepsjuu, se on se helppous. Mulla ei ole 1.25" 14TPI kierretappia vasuri- ja oikean käden kierteellä - ja kun joistain paikallisista koneistamoista kyselin niin heikkoa oli saatavuus. Eli nuo hitsattavat tuubiadapterit rapiat 10€/ kpl verrattuna kaikkien 7kpl. varsien päiden työstämiseen (jos olisi edes saanut sorvattua helposti) = iso säästö. Työ kun ei ole ilmaista jos ei itsellä ole laitteita ja/tai työstömahdollisuutta ;) edit: Niin ja onhan tuossa sekin, että tuolla lailla varsien tekoon meni ~10min./ varsi mukaanlukien kangen poikkisahaaminen oikeaan mittaan :D Nuo tuubiadapterit on niin tarkalla mitoituksella, että sai paukuttaa lekalla paikalleen :)
Tukivarren materiaali on jöötiä, miksi?
edit2: Puhuin palturia, tarkistin vielä nuo varmuuskertoimet uustuilla suunnitelmilla. Tukivarren nivelen varmuuskerroin on 2, jos puolet auton painosta on alavarren päällä sen keskikohdalla niin varmuuskerroin 1.7, ja taasen veto päällä aiheutuvasta väännöstä taipuminen kerroin ~3. Ylävarsilla luvut sitten ihan toista luokkaa, mistä myös huomaa että on liian tuhdista tavarasta; nivel 2.7, veto päällä väännöstä aiheutuva on ~5.2 :D
Eli kuten ylempänäkin totesin, niin ylävarret olisi hyvin voinut tehdä ohuemmasta putkesta ja pykälää pienemmillä varren päillä. Painoa olisi säästynyt, mutta tässä tapauksessa rahaa ei -> en jaksanut alkaa säätää hommassa max. 15kg painonsäästön takia. Varmuuskertoimista; tuo laskentaohjelma ei ole ihan viimeisen päälle toteutettu ja se kerrotaan selvästi myös mukana tulleessa "FAQ"- tekstissä. Eli rasitukset voi olla ala- tai yläkanttiin. Tärkeintä on mielestäni tukivarren päiden kestävyys ettei ne antaudu väärässä paikassa, koska se on melkeinpä vittumaisin - ja kallein - tilanne. Mieluummin vääntynyt varsi, kuin rikkinäinen nivel joka kääntää akselin ja voimalinjan umpisolmuun rikkoen paikkoja :eek:
young n dum
12.11.2011, 22:34
no? lisää kuvia!:) vai ootkos sie laiskotellu?:D joks tää on valmis? häh?
ikävöin suuresti tämän auton rakentelu päivityksiä :D:p
Viime aikoina on työt ja talon rakentaminen haitannut liikaa harrastuksia.. ei ole oikein ehtinyt paneutua asiaan :mad: pari viikkoa pitää vielä kiireistä, sitten varmaan ehtii taas tämän kimpussa touhuta. :cool:
Ei ole vieläkään paljon ehtinyt tehdä, mitä nyt hain kauhean kasan lisää putkea kun joskus kerkiää ja jaksaa tehdä.
Sen verran sai aikaiseksi, että tuli hitsattua konepellin etureunan kohdalle poikittaisputki mikä pitää keulaa vähän läjässä sekä eturenkaiden "eteen" nuo sivutuet yläputkista runkoputkiin. Samalla kokeilin erilaisia valoja; pienet suorakaiteen muotoiset työvalot näytti liian aneemiselta, niille etsitään paikka hyvästä piilosta mitä käytetään normaalisti.. päädyin tulokseen että Rallye 3000 näyttää parhaalta :D
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Turvakaaret/Etuvalot_1.jpg
http://www.kolumbus.fi/Timo_Lampi/Jeeppiprojekti/Turvakaaret/Etuvalot_2.jpg
tiivonen
15.01.2012, 22:54
Seuraavassa Autot-animaatiossa tää on joku hahmo :D
Seuraavassa Autot-animaatiossa tää on joku hahmo :D
Jos laittaisi tuohon vinssin likukidalle tarkoitettuun koloon jotkut sopivat valkoiset levynpalat hampaiksi ja maalaa putket ympäriltä punaisella? :D
KoniJeep
16.01.2012, 00:22
Jos laittaisi tuohon vinssin likukidalle tarkoitettuun koloon jotkut sopivat valkoiset levynpalat hampaiksi ja maalaa putket ympäriltä punaisella? :D
Paa hampaiden tilalle työvaloja ja huulet punasiks.
Paa hampaiden tilalle työvaloja ja huulet punasiks.
No mutta mihinkäs minä sitten sen vinssin laittaisin? :confused: :D
Työvalot itse asiassa tulee jotenkin silleen että ne näyttää tohon auton eteen alas/ alle, niin näkee mitä siellä tapahtuu kun ajaa pimeässä. Sitten jos tarttee nähdä pidemmälle niin lyö nuo kolmetonniset päälle, tulee valoa kansalle joka pimeydessä vaeltaa :cool:
Janne1986
16.01.2012, 09:10
On kyllä siistiä jälkeä!
Jatka samaan malliin.
Tosta suu asiasta ehdotus...
Maalaat hampaat noihin ylä/alaputkiin ja samoin siihen liukukitaan.
Eikös se olis sitten kuin Alien.:D
http://www.touhumaa.kuvat.fi/kuvat/Kulkineet+-+Koko+kalusto/Chevrolet+Apache+1955.jpg/_small.jpg?hash=50646
lopun kruunaa tommoset silmät tuulilasiin.
WinChester
18.10.2012, 13:17
Mitäs tälle rojektille kuuluu?
Mitäs tälle rojektille kuuluu?
Odottaa aikaa ja tilaa rakentaa...
Oman kämpän rakentamisessa ja töissä käymisessä tehokkaasti vapaa- aika kahlittuna, ja mutsin tallissa missä auto majailee ei ole tällä hetkellä tilaa tehdä mitään koska auto on ympäröitynä broidin kämpän remonttitarvikkeilla & - välineillä :rolleyes:
Odottaa aikaa ja tilaa rakentaa...
Oman kämpän rakentamisessa ja töissä käymisessä tehokkaasti vapaa- aika kahlittuna, ja mutsin tallissa missä auto majailee ei ole tällä hetkellä tilaa tehdä mitään koska auto on ympäröitynä broidin kämpän remonttitarvikkeilla & - välineillä :rolleyes:
..ja tähän liittyen, on tullut todettua että tähän hätään ei yksinkertaisesti aika, eikä varsinkaan rahat riitä auton rakentamiseen. Taloprojekti on jo venynyt tuhottoman kauan kiitos firman jatkuvien YT- neuvotteluiden, mikä tietysti osaltaan on aika lailla vaikuttanut talon rakentamiskuluihin ja muutenkin turhaan palaneeseen rahaan vuokranmaksun yms. muodossa.
Eli tämä saa nyt lähteä, joitain satunnaisia osia säästän itselläni tulevaisuutta ajatellen (tukivarsia, yms..), mutta muuten kaikki on kaupan. Jos ei puolivalmis koppa kelpaa kellekkään niin lähteköön vaikka sitten romikselle.. :rolleyes: Vituttaahan se toisaalta pistää tämä lihoiksi, mutta tietääpähän seuraavaa projektia varten mitä tehdä hieman toisin/ helpommin/ paremmin. Vähän niinkuin omakotitalo siis - ensimmäinen on harjoituskappale, toinen tehdään myyntiin ja kolmas vasta itselle :D
Katotaan sitten kun on (toivottavasti) uusi talo ja talli joskus valmis, niin sitten on hyvä ostaa uusi aihio kiiltävään autotalliin ja aloittaa puhtaalta pöydältä :) Merkki ei taatusti Jeepistä vaihdu, mutta aihio saattaa sitten olla toinen ;)