View Full Version : Bankkumersu
Puomin laajakulumanivel edenny pikkusen. Saa nähä kui lienee sattuu suhteet kohilleen varsisa että toimii jouhevasti tuo taitto.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=137099
Kuinkas pitkiä nuo puomit on?
Eka puomi 3,1m ja toinen 2,6m. Toisen puomin pittuutta voi joutua vielä muuttaa.
Eka puomi 3,1m ja toinen 2,6m. Toisen puomin pittuutta voi joutua vielä muuttaa.
laita kuvia kansalle projektista.. :eek::eek:
neulavuori
09.09.2013, 12:14
todella hyvän näköistä jälkeä :)
maatilan osto suunitelmissa ja puu hommilla elantoa/lainan maksua
itsekin haaveilen energiakourasta... tosi ei vielä ole laitetta mihin sitäkään laittaisi :eek:
myös se vene projekti kiinnostaa kovasti
Nii minkälaisilla puuhommilla sitä sitten ittesä elättää. Taitaa olla aika haastava ala.
Tuosa vahavikkeet puomiin hitsailtu ja sylinterin korvakoita alotettu tekkee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=138151
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=138152
Raakakone
15.09.2013, 20:49
Jos sulla ei ole piirustuksia valmiina, vaan suunnittelet samalla kuin rakennat (minun tapani) niin kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota puomien "vipusuhteisiin" eli tapit sen verran erilleen ettei liikkeistä tule liian hätäisiä.. mikään ei ole kamalampaa kuin kaivuri, kuormaaja tai joku "pitkällä" varrella varustettu laite, joka käyttäytyy kuin hamsteri steroideissa.. (ja uutena kaikki tapit ovat vielä piukkoja, eikä väljäksi kuluneita)
Mutta jos sulla on piirustukset valmiina niin ne on varmaan hyvin suunniteltu..
Ei tähän valamiita piirrustuksia oo. Tuommoset vivustot ym. pyrin miettimään paperilla ennen ku teen.
Jos molempien puomien sylintereihin virtaa sama määrä öljyä niin liike äärilaidasta toiseen on yhtänopea molemmilla puomeilla. Pitäs sillon käsittääkseni olla jouheva käyttää. Saa nähä. Sylinterit menee tilaukseen huomena.
Liikenopeudethan ei ole ongelma kun niitähän säädellään itse venttiileillä.
Liikenopeudethan ei ole ongelma kun niitähän säädellään itse venttiileillä.
Niimpä. Mutta kun kaikki toimii lähtökohtaisesti suunnilleen oikeen niin helpompi säätää kun tämän koneen venttiileissä ei hirveitä säätöjä tule olemaan. Ei voi säätää liikenopeuksia käyttäjäkohtaisesti niinkuin motoissa ja kai kaivinkoneissakin :)
Liikenopeudethan ei ole ongelma kun niitähän säädellään itse venttiileillä.
Ja tuossa sitten meneekin pieleen. Eli pitää ne mitoitukset olla kohillaan eli pumppu vs. Sylinterit..
Vaan hyvännäköistä työtä eli peukalo ylös...
Värillä ei väliä kunhan on punanen. Ja jos mistään ei valu, nii josaki on liian vähä maalia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=138494
Sylintereitä ja kasausta ootellesa.
Purin tännään kaksoispumpun ja tarkotus kasata siitä yksiosanen pumppu. Laakereiden ja hammaspyörien välissä on tuommoset messinkilevyt ja niitten nuisa pikku-urisa on tuommoset muovipalat. Mikä niitten virka on?
Eivät olleet tiiviit uriin. ja minusta ei kaikisa urisa niitä ollut. Tippuvat osa pois kun purin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=138577
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=138578
Pumpun merkistä tai mallista ei tarkkaa tietoa. Luulen että Casappa merkkisiä C-logosta päätellen.
Ainakin veikkaisin niiten olevan sovitteina, ettei kantta kiriessä vedä rattaita pänniin
Ainakin veikkaisin niiten olevan sovitteina, ettei kantta kiriessä vedä rattaita pänniin
En kyllä hoksaa miten ne siinä toimisivat? En oo kyllä vielä ihan osiksi purkanukkaa. Muita ehotuksia?
Ei ole omissa casapoissa tommosia ollu irrallisina vaan koko tiiviste joka kiertää ympäri ja, yhdestä katkes tuo ni tuotto loppu kokonaan. Ilmeisesti imupuolelle päästää ohivuodon takas ka nuo laitetaan pumpun pyörimis suunnan mukaan paikalleen. Oliko riittävän epäselvästi artikuloitu.
Edittiä. Emuisti katkos eli ei tiiviste katkannu vaan nimen omaan väärin päin eli päästi ohivuodon painepulelle, eikä nostanu paineita
Kasasin pumpun iliman noita kuminpalasia. Saa nähä toimiiko. Kulumisen jäläkiä oli muutenkin pumpusa mutta kun paino peukalolla painepuolen tukkoo ja käsin pyöritti tyhyjän pumpun akselia niin teki jonkulaisen paineen ilimallaki, että jospa se jotenki toimis.
Karsintapäälle rakensin käännön loppuun. Aika hennot nuo rajottimet ettei passaa niitä vasten tahallaan kääntää vaa jos ne siinä menis. Meinasin kyllä jättää kokonaan pois mutta laitoin sitte ettei nyt pysty syöttää puuta etuvaunua kohti.
Hydrauliikka osia hommannu. Tilasin sylinterit etelä pohojanmaalta, parisa viikosa piti tulla. Kolomeviikkua meni ja koitin kysellä aikataulua niin en saanu kiinni puhelimella enkä s.postilla. Ootin vielä viiko ja laitoi viestin ettei tarvi toimittaa.
Englantiin lähti sitten tillaus torstaina, tännää tuli sylinterit. Muutenki saksasta ja englannista saa uutta halavemmalla mitä täälä pyyetään käytetystä :( . Tosin ei ehkä nii tunnettuja merkkejä mutta jospa ne menis harrastepelisä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=139876
Sylinterit tuli. Ne on tuommosilla kiinteillä päillä. Ois nuoki ollu ok mutta puomi on tehty sylintereille josa silimälaakerit. Eli uusiksi nuo sylinterin päät. Tyvisylinteri on 80/40/400 ja puomin sylinteri on 70/40/500.
Sahalla päät pois
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=140087
Hitsata laakerit kiinni. Migillä hitsasin ja annoin jäähtyä hittaasti. Tuosa vieresä yks jäähtymäsä kankaaseen käärittynä. En tiiä oliko tästä mittää hyötyä, ajatus että sauma jäis vähän pehemiämmäksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=140086
Ja tietenki maalit päälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=140085
Tuosa maalattuna kans väliniveleen rajoittimiksi/jäykistäjiksi tulevat sylinterit ja tuo pienin tulee puristamaan karsintateriä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=140088
Puomi nostettu paikoilleen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=140534
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=140535
Suunnittelin öljysäiliötä tuohon heti kuormaajan etupuolelle. Ongelma vaan ku ylämäessä pumppu säiliön yläpuolella. Miten ois helpoin toteuttaa säiliön paineistus? 1-2bar auttas jo varmaa hyvinki imupuolen virtausta pumpulle?
BJ-40/76
26.10.2013, 00:19
Niin se, että pumpun imuliitäntä on joskus käytössä ylempänä kuin tankin pinta, ei liene mitään ongelmaa.
Mutta jos jatkuvasti, ja paljon, niin startissa pumpun imukyky joutuu koetukukselle, ja jokainen "ilmahitunen/kaasutäplä" aiheutta jouston liikkeisiin yms ongelmaa..
Mutta käden lämmin öljy, ja imukorkeutta vaaksa tai pari, niin käytössä toimii hyvin; siis jos hydrauliikka on muuten kunnossa.
ja kun vilauttelit paineistettua hydraulitankkia; niin tuo 1 bar tekee jo niin paljon painetta, että JOS putkisto olisi yhtä pienellä häviöllä, kuin tuo vaaksaa paria alempana oleva: niin säiliö vois olla reipas 10 metriä alempana...
-> Siis minä tekisin tuon imuputken ohjeiden mukaan, mieluusti hivenen yläkanttiin, jos sattuu rajalle; toimii 99.999 varmuudella, jos käynnistät pumpun sellaisessa asennossa, että pumppu/öljypinta säliössä on sama.
ja muutama minuutti lämpimillä öljyillä; imasee vaaksan ylöspäin, että heilahtaa. toki tuolla käynnistyshetkellä pitää olla "kahvat" vapaana sekunnin/pari...
Säiliö takavaunuun ja pumppu keulalle niin korkeuseroja voi olla pahimmillaan varmaan lähes metrin ja pitkä(3-4m) imuletku nii tuntuu että paineista vois olla tarpeen. Eli tuolla ajatuksella 1bar painekki auttas jo kovasti.
Lisää sylintereitä värkätty paikollee ennenku piti karata siikalipolle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=140573
Mites se paine auttaa, kun se painaa samalla paineella imu ja paine puolelta kumoaakos ne toisensa.
Ja paluuhan pitää olla säiliössä pinnan alla ei vaahtoa, eikä silloin pitäis ilmauksen jälkeen järjestelmään päästä ilmaa ja jos jostain syystä pääsee ni ilma poistuu kyllä kierrosta
Mites se paine auttaa, kun se painaa samalla paineella imu ja paine puolelta kumoaakos ne toisensa.
Ja paluuhan pitää olla säiliössä pinnan alla ei vaahtoa, eikä silloin pitäis ilmauksen jälkeen järjestelmään päästä ilmaa ja jos jostain syystä pääsee ni ilma poistuu kyllä kierrosta Eikös normaalisesti paluu tule säiliön kannessa sijaattevalle paluusuodattimelle :rolleyes:
Ja siitä paksulla letkulla melkein pohjaan ni loppu kuksassa vahtoaminen ja ilma ongelmat, ehkä normi vehkeissä suoraa kannesta, tai kylestä
Taitaa se aiheuttaa palluupuolelle barin vastapaineen. Eli syö tehosta yhen baarin paineen pois. Suurempi hyöty siitä kuitenki on jos se takkaa pumpulle riittävän öljyn saannin. Näin sitä ainaki ite pähkäili.
Olikohan jossain metsäkuormaajassa kun kattelin, et oli paluulle oma pieni 5L? säiliö pumpun juuressa imu putkessa mistä sitten oli päätankkii meno/tulo yhdellä isolla letkulla
Tomppaa_
29.10.2013, 21:23
Tulee öljynlämmöt ongelmaks semmosella rakenteella?
Kappas, toinenkin epeli :) Tunteekos Epeli tämän epelin joka on tehnyt tämän epelin? : http://www.youtube.com/watch?v=CGBxd6T_JxU
Epeli 6809
07.11.2013, 19:48
En tunne miestä.
Mutta tekijä myönsi 4kk sitten että esikuva rojektissa on Kuopion Epeli.
Lieneehän noita Epelin poikasia maailmalla jo muitakin :)
En tunne miestä.
Mutta tekijä myönsi 4kk sitten että esikuva rojektissa on Kuopion Epeli.
Lieneehän noita Epelin poikasia maailmalla jo muitakin :)
Vähempi mahtaa olla nuita valamiista konneesta muunneltuja. Taitaa enimmäkseen olla kokonaan ite tehtyjä. Tääläpäin on joku kaveri joka tekkee noita ihan myyntiin asti. Oliko pudasjärvellä vai ranualla.
Voi olla että meni ohi mutta mikä noilla lisä sylintereillä on idea?
Voi olla että meni ohi mutta mikä noilla lisä sylintereillä on idea?
Rajoittaa korkeussuuntaista elämistä, suojaa kardaanin niveliä/kardaania. Ja ku joskus saa laitettua sopivan venttiilin niin saa nivelen jäykäksi. Helpottaa ojien ylitystä.
Rajoittaa korkeussuuntaista elämistä, suojaa kardaanin niveliä/kardaania. Ja ku joskus saa laitettua sopivan venttiilin niin saa nivelen jäykäksi. Helpottaa ojien ylitystä.
Farmi-traceissa pystyi siihen sylinteriin ohjaamaan paineetkin.
Kätevästi pystyi keulaa tai perää nostamaan ylös ja painamaan alas kun vastaan tuli joku hankala puunrunko tai kallioporras, ja jopa kävelemään sivuttain:cool:
Epeli 6809
19.11.2013, 21:42
Mahtaa olla automaattilootan tietäjiä tällä palstalla.
Mulla on kahteen Nissan Laurel laatikkon tullut sama vika, tiukalle kun tietysti välillä joutuu. Eli kakkonen puuttuu kokonaan välistä, hyppää ykköseltä suoraan kolmoselle D:llä huristeltaessa. Manuaalisesti vaihdettuna ykkönen löytyy sekä ykkösen että kakkosen kohdalta. Liekö järkevästi korjattavissa? vai pitääkö teurastaa joku mersu Epelin sisuksiin.
Pihalana
29.03.2014, 07:59
Pakko oli rekisteröityä koko offipalstalle. Olen pitänyt tätä (ja muutamaa muuta) projektia suosikeissani pidemmän aikaa ja varsinkin tämän ollessa lähes maalausta vaille valmis, jäi mietityttämään, että valmistuiko häntämoto koskaan vai vieläkö on pajalla?
Mahtavaa osaamista on kyllä täynnä kuvat.
Terve vaa.
Ei oo kone valamistunu vielä, nokkapumppu pitäs seuraavaksi värkätä paikoilleen.
Oon ollu täsä lähes vuojen pois "päivätöistä" ja pitäny nuilla pajahommilla leipääsä tienata nii kone jääny vähemmälle huomiolle. Ensviikolla pallaan töihi palakkarenkinä nii jospa sitä ois sitte taas aikaa harrastaa.
Jaahas josko sitä tätäkin päivittelis. Mittää kummempaa ei oo vielä tapahtunu mutta eiköhä se tästä lähe etenee ku assuinpaikan ja rakentelupaikan väli lyheni 500metrii eli noin 140 kertaa lyhyemmäksi ku ennen.
Ölijysäiliö hydrauliikkaa varten ois hitsattuna kassaan. Noin 150 litraa on tilavuus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=157024
Ja nokkapumpun kardaanin lähtö tuli tehtyä. Tuo booriosa on ollu alunperin vaihelaatikosa ja tuo laippa on ollu hammasratas. Uusiokäyttöä siis.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=157023
Kardaanin lähtö kasattu paikoilleen. Aika eteen joutuu pumpun laittamaan että kardaani sopii olemaan. Joutuu puskuriin tekemään patin pumpulle. Tämäki kohta ois ollu helepompi ku ois aloittaisa tienny mikä konneesta joskus tullee :)
Seuraavaksi ite pumpulle ja kytkimelle paikkaa tekemään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=157470
Säiliö tuli tuohon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=157469
Nokkapumpun paikka tehtynä. Tuosta näkee kui ettee se tullee. No pittää koittaa jotaki suojaa sille väsätä siihe. Ompaha ainaki nätti vaihtaa jos tarvis tullee.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=157544
Ei oo oikee välineitä tehä kiilaurraa holkin tai laipan sissään nii tein pumpun laippaan uran erillisen holkin avulla. Vielä pitäs kardaani lyhentää sopivaksi nii nokkapumppu ois paikoillaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=157880
Nostokurki
26.06.2014, 06:26
Itse tein kiilauran hihnapyörään ihan sorvilla, hioin pikaterästerän sopivaksi ja sillä painoin 0.1mm lastuja läpi pyörimättömästä kappaleesta :)
james_III
26.06.2014, 11:06
Jos pajalta löytyy prässi, niin yksittäinen 6mm tai 8mm avennintyökalu ei välttämäti ole kauhean iso investointi, sopivia tuurnia sitte sorvilla ja hetken kuluttua niitäkin löytyy sitte jo niin ettei tarvii uusia ihan heti olla tekemässä. Meneehän se toki säästöpalasta hiomalla ja prässillä painellenkin, mutta saa olla oikeesti isohätä että heittoprässillä kiilauraa alan höylään toistakertaa :D
Löytyy 125t prässi, se on tosin vähän hias ja kömpelö tuohon hommaan(lyhyt isku). Avenninsarja toraforssilla n.450. Jääny hankkimatta ku tuola koululla on saanu teetettyä halavalla ne vähät urat mitä on tarvinu. Pitäs jostaki kysellä 8mm avenninta yksistään.
Paljonkohan muute tuommonen normi auton sähköflekti ottaa virtaa?
Paljonkohan muute tuommonen normi auton sähköflekti ottaa virtaa?
Motonetin hyllystä löytynyt iso 12V malli taisi ottaa pihtimittarin mukaan ~30A.
Pihalana
19.03.2015, 08:25
Aika vaan kuluu ja käynnit mulla tässä ketjussa harvenee. :) Tuliko tästä soivaa peliä? Olisi mahtavaa saada video ko. laitteesta. Tai edes kuvia.
Tämä etenee tasaisen hitaasti.
Pumppu nokalla. Flekti muutettu kahteen sähköiseen. Säiliö laitettu ja pumpulle/pumpulta letkut. Vielä ohojausventtiileille paikat ja letkut nii pääsee testaamaan. Laittelen kuvia joku päivä.
Alakuvuosi menny tämmösen ja monen muun kamppeen rakentelusa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=172237
Alakuvuosi menny tämmösen ja monen muun kamppeen rakentelusa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=172237
Verkkoveturi? Vai Suomen uuden sukellusveneen prototyyppi? ;)
Uittaa köysiä jään alle. Ajetaan avannosta toiseen kaksi köyttä perässä. Avantojen väli 700-1500 metriä. Nuotanvetoa varten.
Täsä nyt pari kuvvaa tuosta pöyvästä mihi karsintapään ja kuormaajan ohojausventtiilit tullee.
Josko sitä sais ensviikolla otettu lissää kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=173222
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=173221
Ei kovin kummosia edistyksiä vieläkään. Pellityksiä tehty ja ikkunat kierretty lattaraudalla johon tarkoitus kiinnittää "lasit". Takalasiksi tulee kovapintainen polykarbonaatti mutta hyviä ehotuksia muihin ikkunoihin. Halvempia vaihtoehtoja siis?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=175212
Aika kärsimättömiä kommentteja tulee yv:nä, kova tavoite on tämä saaha jonkulaiseen käyttökuntoon syksyyn mennessä.
Nyt kuitenki alakaa aika tiukka mettäkärryn rakennus. Kuukauven sissää pittää olla kärryn maalauskunnosa. Jos porukkaa moinen kiinnostaa eikä häiritte ohi palstan aiheesta menevät jutut niin voin siitä tähän laittaa kuvaa ja juttua?
ehdottomasti! ja lisää noita porno kuvia! :D
No tuosapa eka kuvat kärryn telin suunnittelusta. Suunnitteluosasto on siirretty tuonne hevostalli vieree :)
Teliin tulee hydraulinen robson veto ja jarrut eturenkaille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=175210
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=175211
Ikkunamateriaaliksi käy kirkas akryylilevy, sen saa taivuttaa vaikka 180 astetta eikä halkea. Oli Etrassa halvempaa kuin polykarbonaatti. Naarmuuntuu kyllä vuosien mittaan. Sen pintaan voisi käydä joku kalvo, joka ottaisi ainakin pienimmät naarmut?
Tämä etenee tasaisen hitaasti.
Pumppu nokalla. Flekti muutettu kahteen sähköiseen. Säiliö laitettu ja pumpulle/pumpulta letkut. Vielä ohojausventtiileille paikat ja letkut nii pääsee testaamaan. Laittelen kuvia joku päivä.
Alakuvuosi menny tämmösen ja monen muun kamppeen rakentelusa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=172237
Siis nääköhän ihan oikeen että tuolla keulalla on tässä Belmannin luolatutka paikallistamiseen....?
Ilmeisesti ovat sitten 100% vesitiiviitä niin kun valmistajakin lupaa :D
Joo luoltatutka se on ja tiivis. En tiiä merkkiä. Magneetilla laitetaan päälle, nii ei vuoja katkasijastakkaa.
Piti vähä jarrutella kärryhommaa kun tuli mahollisuus päästä leikkaamaan osat siihen cnc plasmalla, ens viikolla seleviää. Teliä kuiten vähän värkänny. Keskiholkit tukineen, jarrusyliterit ja vetomoottorien korvakot vielä pitäs noihin tehä. Kuormaajasta irrottolin putkia niin saa sen puhalluttaa ja maalata.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=176259
Osat pankkoihin ja vähän muita hilippeitä leikelty tännää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=176971
Tulipa väsättyä tuommonen videon pätkä. Ei oo oikeen näitä kuvvausjuttuja tullu harrastettua niin oo tuo editointipuoli hallusa mutta kattoo jos tästä jonkulaisen sarjan näitä tekis nii siinähän sitä oppis.
https://www.youtube.com/watch?v=H2G6hCE6iZQ
Tulipa väsättyä tuommonen videon pätkä. Ei oo oikeen näitä kuvvausjuttuja tullu harrastettua niin oo tuo editointipuoli hallusa mutta kattoo jos tästä jonkulaisen sarjan näitä tekis nii siinähän sitä oppis.
https://www.youtube.com/watch?v=H2G6hCE6iZQ
Hienoa katseltavaa kun homma käy :)
Töissä sama meininki meillä joka päivä ja itsellä on pilkkuri projekti menossa mutei ole kuvia kerenny ottaa
Juu komia katsella tuollaista tekemistä :cool:
Töissä sama meininki meillä joka päivä ja itsellä on pilkkuri projekti menossa mutei ole kuvia kerenny ottaa
Kiitos kommenteista.
Joo en tarkota että tämä nyt ois mittää nii erityistä. Metallimiehille ihan normiarkea. Tykkään vaa katella muitte tekemisiä niin aattelin sitte laittaa jakkoon omiakin juttuja.
Otahan kuvia pilkkurista ja jonnekki esille. Ei muuten pari joensuusa asuttua vuotta riitä että tietäsin mikä on pilkkuri :)
lisää pätkiä vaan tulemaan!
rattimies
05.07.2015, 13:32
Mahtavaa kateltavaa etenkin kun en metallihommia työkseni tee eikä kukaan tuttukaan, jotta olis päässy joskus seuraamaan! Lisää videoklippiä vaan!!
Sori maalaisuus mutta tarkemmin sanottuna se on kone joka halkoo polttopuun ja tarkoitus muös tehdä katkaisu ja halkaisu giljotiini hydrauli sylinterillä
Lisää videoita vaikka joka päiväisestä duunista ja saa niihin asiaa ja oppia höpistäkkin :)
Kiitos kommentoinnista.
En tiiä mitä oppeja täsä harjottelija jakamaan, mutta voihan sitä kattua ku joku sopiva pikkuhomma tullee työnalle nii jos kuvvaileeki.
Tuosa ois kuitenki ny kärrynteosta toinen pätkä. Ei taho gopron suojan läpi puheääni kuulua. Jotaki täytys keksiä.
https://www.youtube.com/watch?v=luwOzRfsIco
Pro jälkee tulee! Lisää vaan videoo!
Ota suojakotelo pois ;)
Mielellää pitäs suoja päällä ja ei oo jalakaa mihi sitte laittas sen. No tuo takakannen auki pitäminen auttaa vähän.
Hienoa jälkeä ja todella ammattimaista kaikki menee oppikirjan mukaan mut millä tavalla tuo on kannattavaa tehdä noin viimeisen päälle mut kaikki tekee tyylillään .
Jos pelkkää työn ja kustannusten määrää ajattelee niin näillä minun ajomäärillä ei ehkä niin kannattavaa. Kevyempikin kärry ajaisi asian. Toisaalta 10-15 vuojen päästä saattaa säästyä muutamalta hitsauspäivältä ja kärryn jälleenmyyntiarvo saattaa olla parempi. (Kärry on siis tulosa ensisijasesti omaan käyttöön mutta myydään toki jos ostaja löytyy).
Kokonaisuutena täsä on kuitenkin niin monta seikkaa joitten takia päädyin näin tekemään.
Lyhyesti vois verrannollisesti esittää että jos huollat työksesi autoja pienellä paikkakunnalla jossa sinut tunnetaan niin voitko sää olla oman autos kans tienposkesa peltipystysä viikottain?
Ja onhan se mielenkiintoisempikin tehä näin?
Kyllähän se asia näin on ja ei tuo hitsauksen puolesta kyllä säry ikinä jos ei joku vahinko käy tuo on parempaa jälkeä kuin missään tehdas tekoisessa kärrissä se on varma
Sermi
https://www.youtube.com/watch?v=hE5X997kIYw
mikä lastaaja tuohon tulee ja millä rattorilla vedät tuota??
6800 Valmetilla vejän ja kuormaaja on ponssen k75 :) Valametisa on nokkapumppu josta ölijyt kuormaajalle. Venttiilipöytä vielä mietinnäsä. Vanhoja sähköpöytiä sais välillä halavalla mutten tiiä uskaltaako niihi sekkautua. Rotecin pöytä kans harkinnan alla.
6800 Valmetilla vejän
Löytyykö vielä tarraa moottorista, ja kenen nimi siinä lukee? :)
Muistelen että löytyy, voin huomena kattua.
Tomi Savikari oli kasannu tuon konneen.
Tomi Savikari oli kasannu tuon konneen.
Tuttu mies, oli samassa vuorossa kuin minä. Lähti muihin hommiin ainakin 10 vuotta sitten. Rauhallinen kaveri, vaikka ikä alkoi silloin kakkosella.
Tuttu mies, oli samassa vuorossa kuin minä. Lähti muihin hommiin ainakin 10 vuotta sitten. Rauhallinen kaveri, vaikka ikä alkoi silloin kakkosella.
Joo hyvin on konnee kasannu. Kohta 14 tuhatta tuntia tuo on ongelmitta käyny.
Kuormaajan jalaka valamiina.
https://www.youtube.com/watch?v=raTUfXhnRGs
Runko ja aisa hitsattuna.
https://www.youtube.com/watch?v=QXUPdP7pgCU
Pitkä video, vähä asiaa ja tapahtumaa. Kuormaaja läpi käyty.
https://www.youtube.com/watch?v=-TQHQKSZ2v0
Koittaa kassausvaiheesta tehä lyhyempiä ja kiinnostavampia pätkiä.
Sylinterin korjausta
https://www.youtube.com/watch?v=-XcVQaAu31k
Ja kärryn kasausta
https://www.youtube.com/watch?v=1_pcPaWPOnI
Kansa vaatii uuden jakso jo! :D
Kansa vaatii uuden jakso jo! :D
:) Pittää alakaa loppuviikosta kattelee mitä sitä on muistikortille tarttunu. Tällä viikolla pitäs kärryn olla valamis. Jos ensviikolla sais sitte kahavat hyttii nii pääsis testaamaan. Meni vaa tietokone rikki nii vähä hankaloittaa tuota videopuolta.
Älä kuitenkaan ihan tyystin unohda kuvien laittamista tänne näkyville, hitaalla yhteydellä pelkkien videoiden katselu menee huomattavasti työläämmäksi, vaikka tälläistä antaumusta metallin muokkaamiseen katsoo hymyssä suin. :)
Konnee rikkoutuminen hiastanu videohommaa niin heitetään nyt pari kuvvaa ku piti alakaa tekkee valamettii kyynärnojat uusiksi. Saa kahavat paremmin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=187845
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=719&pictureid=187844
Kärry valmis.
https://www.youtube.com/watch?v=kM2cNzCnI-A
Hieno on kärry ja kuormaaja.
Seuraavaksi satanen mäntäpumppupaketti nokalle niin nousee kuormaimen käyttö ja liikkeet eri asteelle.
Mikä on kertojaventtiili?
Hieno on kärry ja kuormaaja.
Seuraavaksi satanen mäntäpumppupaketti nokalle niin nousee kuormaimen käyttö ja liikkeet eri asteelle.
On nokkapumppu jo. Aika pieni tosin, 1300 kierroksia koneessa kuormatessa. Liikkeet on kahvoista säädetty rauhallisiksi niin oppii noihin kahavoihin, vähempi rytkyttää näin harjotteluvaiheesa.
Kertojaventtiili on kai virallisesti 6/2 venttiili, eli yhdellä kakstoimisella karalla voi käyttää kahta kakstoimista laitetta, eriaikaisesti tosin. Täsä noita 6/2 venttiiliä on kaksi sarjassa niin yhdellä traktorin karalla/lohkolla voin käyttää aisaohjausta, tukijalkoja ja liikuttaa vetorullia.
Takas aiheeseen.
Vähän letkutuksia vejelty.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=188810
Ja sen verran piti koittaa että puomi liikkuu ja rullat pyörii.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=188809
Loput letkut kiinni ja viikoloppuna testejä ajamaan.
No siinäpä pikku pätkä:
https://www.youtube.com/watch?v=TVtdjo1G8Ug
Vaikken mitään tiedäkkään, niin laittaisin rullien vedosta pikkuisen putken puristuksen puolelle, että kiristäisi rullia samalla kun syöttää
Ja mites kun kuulostaisi, että ahdistaa letkuista/putkista kun pumppu huutaa vaikkei leikkuri vielä puristakkaan :eek:
Letkut katkasulle on nyt nurkista löytyneistä puolituumasista kasattu. Ne ahistaa jonku verran ja tuntuu että venttiilikin ahistaa jos ei työnnä vipua pohojaan. Vetomoottoreille mennee kolomevarttiset letkut.
Vedolta paine sylinterille mutta miten sylinterin paluupuoli?
Rullien ja terien painatus oli samalla lohkolla mutta terät paino liikaa puuta vasten vaikka niitten sylinteri onkin pieni. Laitettiin sitten omille lohkoille niin terät alako toimii. Niitte jousto/painatus on tehty paineakkujen avulla. Loppu vaan sopivat nipat että ois saatu rullatkin pelaamaan paineakkujen kans.
Eikö se paluu toimisi ihan normaalisti, eihän veto ole päällä silloin kun rullat avaa?
Sitä tarkoitin, et kun rullia ajetaan syötölle niin olisi pienellä 1/4 tuumasella putkella paine rullien puristukselle
Jäisi toi rungon ohentuessa pidon katoaminen pois
Eli rullien vetomoottorille sisään menevään putkeen T-haara josta ohuella putkella T-haara sylinterien painatuksen puolelle
Silloin kun rullat avaa, niin pyörityksen lohkohan on kiinni jolloin siellä on paine vastassa ja jos rullat on vapaalla silloin kun ei ole pyöritystä, niin haittaako jos rullat avatessa pyörähtää
Jos ite tekisin
niin varmaankin rullien syöttö/pyöritys kulkisi puristuksen kautta kokonaan, eli kun rullat puristetaan kiinni puuhun ne pyörisi samalla paineventtiiliä vasten silloin kiristys olisi aina ja peruuttaessa sen verran mitä paineventtiili vastustaa
Tai sit paineventtiilin korvaa sulkevalla sähköventtiilillä, jolloin onnistuu myös rullien puristaminen ilman, et ne pyörii, sulkee vaan sen venttiilin niin rullien moottorien öljyn paluu estyy, ainoo kestääkö moottorin stefat täysiä paineita mitä pumppu jaksaa survoa
Joo ymmärrän mitä tarkoitat ja kyllä siinä ideaa on. Sitä vain tarkoitin paluulla että puristussylinterin varren puoleltahan pitäisi öljyn päästä pois että sylinteri voi liikkua?
Ja mitä tapahtuu pattien ja mutkien kohdalla kun rullien pitäisi joustaa aukipäin?
Koura ois paikallaan, tosin letkut vielä uupuu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=189259
Joo ymmärrän mitä tarkoitat ja kyllä siinä ideaa on. Sitä vain tarkoitin paluulla että puristussylinterin varren puoleltahan pitäisi öljyn päästä pois että sylinteri voi liikkua?
Ja mitä tapahtuu pattien ja mutkien kohdalla kun rullien pitäisi joustaa aukipäin?
Mitä se nyt tekee pahkan kohdalla?
Ja pääseehän se öljy pois sieltä puristussylinterin varren puolelta kun aukeaahan ne nytkin
Ite asiassa jos kaikki menis hyvin voi jopa tehdä sellaisen, et väistää pahkan ja rullat vaan pyörähtää nopeemmin männän puolelta poistuvan öljyn myötä
Eli puristus sylinteristä tulisi öljyä pahkan kohdalla pyörityksen puolelle ja nopeuttaisi rullaa
Terien letkutus oli noin kun tuosa alla olevasa kuvasa. Toimi hyvin ja puristusvoimakin pieneni sopivaksi. Nyt rullien letkutus on samoin. En oo vielä testannu. Paineakku pitää puristuksen ja joustaa. Tuolla tavalla ei puristusliikkeeseen tarvita niin palijo ölijyä niin voi nuo akut paremmin riittää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=189272
Jos rullien puristus jää nyt liian kevyeksi noin niin pittää sitten tehä tuo Nikuzain ehottama muutos. Sillon ainakin puristuksen pitäs riittää mutta paineiskut kyllä rasittaa vähän enempi hydraulipuolta ja ite laitteen osia. Vaan tassaahan tuosakin tuo akku niitä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=189273
Tätäkin on vähän testailtu ja karsintapää toimii ihan kohtuudella. Moottorin syöttöpumppu kävi tällä viikolla pajalla ja laittovat siihen vakiokierrossäätimen. Jospa tulevalla viikolla sais pumpun paikalleen ja pääsis testaileen pysyykö ne kierrokset hallinnassa. Sähkötkin ois aika valamiit.
Alakaa vaan tiet sullaan täälä siihen tahtiin että saa nähä painaako kelirikko päälle ennenku saa konnee palstalle.
Piti alotella tuosa joku aika sitten lavetin tekoa että saa tätäkin siirreltyä.
https://youtu.be/AKJKLp-LdmI
Palstalle lähösä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=195652
Videota koneen käytöstä? Iteläki pitäs tehä joskus tuomonen motopää kuha eka saa voimansiirron toimimaan ja kestämään.
Ei oo vielä oikee tullu videota kuvattua. Lähinnä tuommosia pajukoita raivattu. Pittää sitte kuvvailla ku aletaa karsittua rankaa tekkee.
Kuletusalusta alakas olla kohta valamis nii ei tarvii lainailla lavettia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=196296
Juutuuppi pätkääki.
https://www.youtube.com/watch?v=mTorX4Opp8E
Videota koneen käytöstä? Iteläki pitäs tehä joskus tuomonen motopää kuha eka saa voimansiirron toimimaan ja kestämään.
Minkälaiseen konneeseen motopäätä suunnittelet?
Sattupa tämänkin kans pieni haaveri. Ei jaksanut kone lähtä liikkumaan tuosa yhtenä päivänä. Kuvittelin että telat jäätyny maahan. Otimpa sitte ja vejin valametilla liikkeelle tämän. Ja kyllähän se lähtiki liikkumaan paukauksen säestämänä. Seurauksena tämä...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=201174
Manuaalilaatikosta kuoret halki. Oli vaihekepin juuresta eli jostain muualta päässy vettä laatikkoon ja jäätyny jummii.
No nyt on laatikko vaihettu ehjään. Samalla tein vähä suojuksia syylärille ja nokkapumpulle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=201173
Niin ja eka päivä käyty metäsäki niin että karsintapäätä käytetään. Siitä pätkää tuolla:
https://www.youtube.com/watch?v=6dU0AwE806w
Hypnoottista katsottavaa :) vartti meni nopiasti.
Klapeja tein ja kaveri siihen tuli kattelee kans varmaan puoleksi tunniksi, sanoin että rupee kuvaamaan klapin tekoa ni aletaan myymään elokuvaa papparaisille kerrostaloon :D kyllä se takkatuli videon voittais.
Eikö katkaistu tukin pää pääse osumaan katkaisun sylinterii ?
Eikö katkaistu tukin pää pääse osumaan katkaisun sylinterii ?
Joo kyllä se välillä siihen ossuu. Aika jämerä sylinteri niin ei se ihan vähästä oo millensäkkää. Tosin vois siihen kyllä hitsata jonku suojan ku kone seuraavan kerran pajalla.
Epeli 6809
16.03.2017, 16:57
Morjesta pitkästä aikaa!
Jjurva on saanut aikaiseksi monta hienoa laitetta, ja hyvin näyttävät pelittävän.
Kaivelin vähän vanhoja tallenteita ja tekasin videon Epelin syntyajoilta.
Aikaahan tuosta on jo tovi kulunut, mutta tämä viestiketju tuntuu olevan hyvin vieläkin hengissa.
Videolla on alkuperäisen Volvo BV202 pankun koeajoa, ja hyväntuulisia halliotoksia, ja lopussa kuvia. Tsekkaa jos kiinnostaa.
https://www.youtube.com/watch?v=GIiE64Fvf4k
Joku soitteli ja kyseli alkuperäisen bv202 raideleveyttä. Vähän pääsi unohtumaan mittaus. Mitta vetopyörän keskeltä keskelle on 1125mm. En tiiä mikä on vetopyörän et, eli tämä ei ole välttämättä mitta vetoakselin laipasta laippaan.
Ja nyt noin 10 vuoden rakentelun jälkeen on alkanut tuntumaan että tämä voisi siirtyä seuraavalle omistajalle. Suurimpana syynä krooninen aikapula ja uudet projektisuunnitelmat.
Eli jos tämä jotain kiinnostaa niin eikun yhteyttä ottamaan. (O451725566 tai yv) Laitain oikean myynti ilmoituksenkin ehkä joskus.
Oho. Vähä unehtunu tämänki seuraaminen..
Tuossa tuo topiikki koneesta.
http://harvelit.proboards.com/thread/1866/puun-ajokone-pikkumoto?page=30
Tuoho olis tarkotus tehä ku näyttää et mahtas koneelle olla käyttöä naapureillaki :D
Viime talavena ajettiin jo jonku verra halakoa metästä. Tälle sulalle ei oo kerinny ajaa ku kaks kuormaa 2km päästä.
Minkä kokoset sulla oli nuo vetomoottorit ja ite pumppu?
Mitäs sitä rakentelleen kun ostat tästä "valmiin".
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153019
Eipä oo ees pudjettie osiinkaa niin saati valamiiseen. Täydellinen mittalaitteineen oleva kouraki olis naapurissa ja osieki olis puretusta mutta ei oo niihinkää varaa nyt.
Pakko mennä perse eellä puuhu ja tehä ite joskus..
Tästä on nyt kaupat sovittuna. Kiitos kaikille projektia seuranneille mielenkiinnosta ja kannustuksesta vuosien varrelta. Ja ei ole seuraavaa konetta suunnitteilla ihan heti :) Aluvenettä ehkäpä seuraavaksi...
Jospa tämä rojekti jatkuis jossakin?
heikkik81
07.04.2018, 16:04
Korvakesulkeiset pietty ja rajoitin korvakot ois nyt paikallaan. Tuohon tulee pystysuuntaista liikettä rajoittamaan "tyhjät" kumivaimennetut sylinterit.
Takavaunuun enään pienet telankannakerattaat paikoilleen ja sen jälkeen puran sen pois ja alkaa hytin teko etuvaunuun.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=723&pictureid=74800
Tää on jo näköjään vanha keskustelu mutta bankkumersun rakentaja jos tavoitat tämän viestin niin olisitko niin ystävällinen että kertoisit jotain
tietoja koneesta. Kiinnostaisi nuo tyhjät kumivaimennetut sylinterit että
minkälaiset ne tarkalleen ottaen on?
Tähän oli tarkoitus tehdä sellaiset karkeatekoiset sylinterit, joihin olisi tullu kumilevystä leikattuja kiekkoja/renkaita männän taakse ja varren ympärille. Näiden määrällä olisi voinut rajoittaa korkeussuuntaista liikettä. Ei tullut kuitenkaan tehtyä noita vaan normaalit sylinterit. Niistä letkuilla joka nippa yhteen ja letkun pää sitten säiliöön. Sylinterit pumppaa öljyä edestakaisin ja toimii siten vaimentimena ja rajoittimena. En nyt muista tuliko nuo letkut laitettua vai jäikö kesken. No uusi omistaja ne varmaan laittanee jos puuttuvat vielä. Säiliön alalaidassa on tulpattu liitäntä sitä varten.