View Full Version : LA-antennin paikka, revisited
Tapsa_ja_Dumbo
05.05.2004, 16:02
Jossain oli maininta, että LA-puhelimen antennille olis aivan keulassa hyvä paikka (heti katon keskipisteen jälkeen paras??). Onko kellään omakohtaista kokemusta siitä, kuinka paljon signaalit paranee jos Rankussa siirtää antennin tuulilasin edestä siihen, missä vielä vanhemmissa vehkeissä on peili... siis konepellin etukulmaan? Eli kannattaako nykertää uusi reikä .....??
Tapsa
- - Why golf when you can have sex ? - -
Hei joo, minuakin kiinnostaa, mutta eri auto...
Mites kun monissa sodanaikaisissa jeepeissä (ainakin) tuntuu olevan etupuskurissa antenni mitä on kuvia kattellut? Tuntuisi äkkiseltään aika aralta paikalta, mutta onko kuuluvuudelta parempi kuin mulla esim kopin ja lavan väliin ängettynä? Jos nyt ei ihan eteen laittaisi vaan siihen vinssin vivun tietämille, niin tuskin se nyt ihan helposti hajoaisikaan, mutta hajoaisiko pää jos antennia pitäisi siinä koko ajan katsella?
--
Antti R.
1978 HJ-45LP
LA on ihan eri asia kuin sota-Jeepin VHF (tms. radiolaite), toimivat senverran eri taajuudella että sijoituspaikalla on väliä: LA-antennin paras paikka on keskellä kattoa mutta mahdollisimman kaukana häiriölaitteista eli moottorin sytytys- ja latauslaitteet!! Eli jos on farmarimalli niin pituussuuntaisesti keskikohdan takapuolelle ja sivusuunnassa keskelle (mielellään saisi olla vaikka niin että sivusuunnassa keskelle ja takaa yhtä kauas reunasta kuin on sivuilta, silloin kolme suuntaa symmetrisiä)! Ja ehdottomasti katon pitää olla peltiä. Jos on lasikuitua pitää sisäpuolelle tehdä maatasoksi erikseen maadoitettu pelti (vaikka kanaverkkoa yms.). LA-antenni vaatii aina maatason.
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Tapsa_ja_Dumbo
05.05.2004, 17:19
Just, kiitos Jari. Käytännössä sitten varmaan kattotelineeseen..... höh. Ei millään viittis tehdä kattopeltiin reikää .... laiskuus on ilomme.
Taidan antaa olla siin missä onkin.... safarikäytössä nääs, joten välimatkat ei ihan karseita.
Tapsa
- - Why golf when you can have sex ? - -
Ok! Mutta entäs pickupissa, jossa takaosa on lavaa (suuri riski rikkoa antenni), ja katto on kesäisin aina välillä poissa..?
http://antti.rauramo.com/hj45/kuvat/2003-07-17/P1010008.JPG
--
Antti R.
1978 HJ-45LP
Antennin paikka vaikuttaa antennin suunta kuvioon. Keskellä autoa tulee kaikista tasaisin suuntakuvio. Jos antennin laittaa takakulmaan on kuuluvuus heikoin antennin kiinnitys paikan suuntaan ja taas tehokkain kuuluvuus antennin vastakkaisen kulman suunnalla
Onko esteillä väliä; jos laittaisin tuohon kuskin takamuksen paikkeille lavan ja korin väliin? ...ainiin, ja sitten taas käy huonosti jos teen sen puisen lavan? Olisiko sitten tuossa kuvassa näkyvän radion antennin paikalla parempi kompromissi? Vai konepellille?
--
Antti R.
1978 HJ-45LP
Parashan olis laittaa se tohon tuulilasin kehykseen kiinni jollain kulmaraudalla
quote:Jos antennin laittaa takakulmaan on kuuluvuus heikoin antennin kiinnitys paikan suuntaan ja taas tehokkain kuuluvuus antennin vastakkaisen kulman suunnalla
Jep, näinhän se. Sille puolelle, minne on enemmän maatasoa, on kuuluvuus parempi. Hyvä olisi pyöreä peltilätkä, jonka säde antennin verran ja antenni siihen keskelle, mutta kenelläpä sellaista kattoa on. Pieni muovinen taskuradiokin laulaa huomattavasti paremmin, jos sen laittaa pienenkin pellinpalan päälle. Omassa pickupissa antenni on lavan etusermissä keskellä ylhäällä, joten maatasoa on enemmän etusektoriin, kun takana on vain lavan pohja metallia. Sen huomaa aika hyvin, kun joskus kuuntelee autossa paikallisten laa-miesten iltaisia jorinoita - etusektoriin kuuluu selvästi kauempaa kuin taaksepäin. Kun tiedän heppujen asuinpaikat kohtuu tarkkuudella, niin ero kuuluvuudessa paremman maatason suuntaan (se hytin katto) on kaksinkertainen heikompaan takasektoriin nähden.
Sama homma kuin Tapsalla Dumbon kanssa, eli ei viitsi tehdä kattoon reikää, olkoot noin. SWR-mittarilla piiskan pituus vaan kohdalleen käytetyimmällä kanavalla, niin kuuluu tarpeeksi safarikäytössä.
Juu, sen minkä kirjoitin tuonne ylemmäs on se miten pitäisi tehdä. Auton muodot ja materiaalit aiheuttavat sitten ne ongelmat, jolloin on sovellettava.
Tapsa_ja_Dumbo: en missään tapauksessa laittais kattotelineeseen vaan rehellisesti reikä kattoon! Sorry, mut näin mulla esim. oli aikoinaan Wagoneerin katossa ja siinä pisin mahdollinen piiska. Kaikkea hassua sattui tolla piiskalla, kerran parkkihallissa loisteputket helisi katosta ja vahdit tuli sanomaan että katokkin että on viimeinen kerta kun tuut tolla tänne (Heh Heh)!!!
Anttir: mä laittaisin sen sun tapauksessa siihen missä se radion antenni on tai vastakkaiselle puolelle, riippuu siitä kummalla puolella tulee pidempi matka laturille. Eikös sulla oo diisseli, joten sytytyslaitehäiriöt voi unohtaa.
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
quote:
Anttir: mä laittaisin sen sun tapauksessa siihen missä se radion antenni on tai vastakkaiselle puolelle, riippuu siitä kummalla puolella tulee pidempi matka laturille. Eikös sulla oo diisseli, joten sytytyslaitehäiriöt voi unohtaa.
Oolrait, kiitos! Tätä vastausta toivoinkin. :)
--
Antti R.
1978 HJ-45LP
Jos on tollasia ongelmia, niin laittakaa veneen la- antenni on kyllä aikast pitkä mutta sijoituksella ei ole väliä, vaikka ilmassa leijuisi :)
-Kaikki paitsi Off-Road on turhaa!!-
-ACN- Very soon...