View Full Version : CDI-Korjaamo Uudellamaalla
zuk_newbie
24.04.2007, 18:11
On vähäsen onkelmia Jeepin 2.7CRD:n kanssa.
Ja paikallisella Jeep-korjaamolla ei oikein
ole kokemusta näistä Mersun koneista.
Mistä löytyisi "lähin" CDI-expertillä
varustettu korjaamo Tammisaaresta katsottuna?
Mielellään luotettava sellainen, mikä ei
tarkoita että olisi vehon korjaamo...
--zuk_newbie--
Millasia onkelmia???
FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Nettikauppa: www.jamant.fi
diesel korpela??tynninharjun autohuolto,ainakin varaosapuolella (mersu) on mukavaa porukkaa.
zuk_newbie
24.04.2007, 20:14
quote:
Millasia onkelmia???
Ei tahdo käynnistyä! Pyörii kylläkin.
Tai kotona ei käynnistynyt, mutta
jeep-huollossa 20 sekunnin sahauksen
jälkeen starttasi välillä!!
Eli luultavasti häviää paineet railista,
eli tiiviste falskaa tai joku suuttimista
vuotaa. Vaihtoehtoja löytyy...
Testeri ei näytä yhtään mitään...
--zuk_newbie--
zuk_newbie
24.04.2007, 20:17
quote:
diesel korpela??
[/quota]
Huoltaako ne näin pieniä koneitakin? On pakko
soittaa sinne!
[quote]
tynninharjun autohuolto,ainakin varaosapuolella (mersu) on mukavaa porukkaa.
Ok, sieltä varmaan on tulossa tiiviste satsi paineenrajoittimeen
huomiseksi. Katotaan jos joutuu viemään sen sinne kokonaan.
--zuk_newbie--
quote:
quote:
Millasia onkelmia???
Ei tahdo käynnistyä! Pyörii kylläkin.
Tai kotona ei käynnistynyt, mutta
jeep-huollossa 20 sekunnin sahauksen
jälkeen starttasi välillä!!
Eli luultavasti häviää paineet railista,
eli tiiviste falskaa tai joku suuttimista
vuotaa. Vaihtoehtoja löytyy...
Testeri ei näytä yhtään mitään...
--zuk_newbie--
Haiseeko pakokaasu/polttoaine konehuoneessa? Jos haisee niin suuttimenpohjan tiiviste voisi olla pettänyt. Polttoainepaine hakkaa ajastaan myös suuttimen ja kannen pilalle.
Juu, noissa on näköjään tyyppivikana suutinten kiinnitysruuvin venyminen, jolloin naftaa löytyy sen suojamuovin alta paljon!!!! Se ruuvi on naurettavan ohut ja käsittämättömän pitkä!!! Mersun laatua.....
FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Nettikauppa: www.jamant.fi
zuk_newbie
24.04.2007, 20:29
quote:
Haiseeko pakokaasu/polttoaine konehuoneessa? Jos haisee niin suuttimenpohjan tiiviste voisi olla pettänyt. Polttoainepaine hakkaa ajastaan myös suuttimen ja kannen pilalle.
Ei haise, ja suuttimien ympäristö on kuiva joten
tiivisteet näyttää olevan ok.
Ja vaikka tiivisteet falskaisi niin kone yleensä
käynistyy kiltisti.
--zuk_newbie--
Riittäähän akussa potku varmasti jotta startti ehtii tuottamaan riittävästi kierroksia ??
Ei välttämättä vielä riitä että startatessa kone pyörii, vaan sen täytyy pyöriä tarpeeksi kovaa !!
simmerman
25.04.2007, 15:52
heittäsin lonkalta pumpun tiivisteitä vuoto kohdaks, tullu vastaan useampia, oireet just tollaset
nyybi patukuski
zuk_newbie
25.04.2007, 16:02
quote:
Riittäähän akussa potku varmasti jotta startti ehtii tuottamaan riittävästi kierroksia ??
Ei välttämättä vielä riitä että startatessa kone pyörii, vaan sen täytyy pyöriä tarpeeksi kovaa !!
Sitä itsekin ounastelin ekaks, joten kaapeleilla annettin
virtaa ja yritettiin, mutta ei.
Korjaamolla ne uskalsi sahata pitempään, ja sai sen käyntiin
välillä omin voimin.
Nyt on jotain tiivisteita vaihdettu, mutta nyt se ei käynisty
lainkaan:(
Auto sirtyy huomenna Diesel-Korpelalle joten laitetaan
sormet ristiin ja ...
--zuk_newbie--
Niin,Ja Kannattaa myös tutkia polttoaine letkujen kuntoa..Varsinkin jos ovat semmoista muovi putkea niin on myös mahdollista että vetää ilmoja sekaan..
Eräässä tapauksessa auttoi kun auton jätti keula alaspain rinteeseen parkkiin, niin starttas omin voimin käyntiin ja keula ylöspäin sai sahata vaikka kuinka monet akut tyhjiksi..
kyläseppä
25.04.2007, 19:50
Vaihtoehtoja on kaksi. Rail-putken takapäässä olevan polttonesteen paineensäätöventtiilin tiivisteet, jotka on jo ilmeisesti vaihdettu. Eli siellä vika ei ole. Toisinsanoen ei jää kuin yksi vaihtoehto, eli suuttimet, joku tai jotkut suuttimet vuotaa liikaa ohivuotolinjaan. Voi tarvittaessa todentaa vaikka itse jos saat niihin suuttimien ohivuotolähtöihin jotkut letkut kiinni ja letkujen toiset päät jokainen omaan kuppiin ja ohivuotoletku sieltä takapäästä tukkoon vaikka lukkopihdeillä ja kone käymään (jos käy) ja sieltä mistä tulee paljon ohivuotoo niin vaihtoon, jos kone ei lähe käyntiin niin pyöritä startilla 15 sek. ja mistä tulee liikaa niin vaihtoon. Vaikeempi on tietysti arvioida jos kaikista tulee samanverran liikaa. ja mikä on liikaa??? no mitä vähempi niin parempi, startilla pyöritettäessä ei pitäs tulla esim kahvikupin pohjalle kuin pien helmi. ja käynnissä ollessa jos kahvikuppiin tulis puolessa minuutissa esim neljännes tai kolmannes, mut jos enemmän tulee niin vaihtoon. Oikeella korjaamolla niillä on semmoiset mittalasit mitkä laitetaan suuttimien päälle.
Tietysti kannattaa tarkastaa pyöriikö ilmastointi kompressori startatessa, joskus se kytkin on jumissa ja pyöritysnopeus laskee radikaalisti just sopivasti, mutta sun kuvailemat oireet on kyllä suutin vika.
joo ja se suuttimen kiinnityspultin venyminen ei aiheuta sitä polttonesteen tuloa sinne muovikopan alle vaan sen aiheuttaa yleensä löysällä oleva suuttimen putken mutteri. Jos se kiinnityspultti venyy niin sen suuttimen pohjatiiviste alkaa vuotaa ja sit sen muovikopan sisus on täynnä mustaa möhnää.
Terv. mersu asentaja
PS. jos oot jossain reissussa ja ei lähe käymään niin starttipilootilla lähtee jos vika on edellämainituissa, tai hinaamalla.
joo ja pitää muistaa kun tehdään mittauksia startilla pyörittämällä että järjestelmässä ei ole ilmaa, esim sen takapään venttiilin irroituksen takia.
Edited by - kyläseppä on 25/04/2007 20:56:20
quote:Eräässä tapauksessa auttoi kun auton jätti keula alaspain rinteeseen parkkiin, niin starttas omin voimin käyntiin
mitens mersussa on hoidetta polttoaineen paluu... Tässä tapauksessa kulostais siltä ainakin että vuotaa?!??!
--Bågger och Volvo (Penta) rules ok!--
No siis siinä mun asiakkaan tapauksessa oli mustaa mönjää, joka haisi naftalle!!!
FJDC #1 !!!
Jeep Wagoneer Limited w/360V8 + TH-400 + Quadra-Trac !!!!
Jeep Comanche p/u w/4.0 + Aisin Warner 4 + New Process 231 !!!!
Nettikauppa: www.jamant.fi
kyläseppä
25.04.2007, 20:02
suuttimilta, korkeapainepumpulta ja paineensäätöventtiililtä menee paluu suodattimen päällä olevaan termostaattiin (pieni musta muovinen ja kaksi letkulähtöä) ja kun nafta on kylmää niin paluu naftalla lämmitetään suodatin ja kun lämpöö on riittävästi niin paluu menee tankiin jäähdytys kierukan läpi.
Tämä järjestelmä siis mersussa ja muitakin eri variaatioita on pienin muunnoksin mut tämä ehdottomasti yleisin
kyläseppä
25.04.2007, 20:06
Joo ja sen mustan mönjän seasta on kiva kaivaa sitä suutinta esiin jos on ajettu pitkään vuotavana. ja se mönjähän siis on palokaasujätteitä joka haisee pahalle ja kyllä se voi vaikka vähän naftallekkin haista.
Mut jos kirkasta naftaa niin vuotaa putken mutterista.
Edited by - kyläseppä on 25/04/2007 21:08:01
olisko ajonesto eli oman ajonesto? jonkun tyypin mersun 4-koneissa (2000 luvun cdi) on suutin vikoja ,halpa korjata mersulla suutin 500e kappale.
Note! This message was posted anonymously!
kyläseppä
25.04.2007, 20:10
On sen suuttimen hinta laskenut VÄHÄN. Ei se muistaakseni enää ole kun jotain 450 egee :)
Ääni täältä myös suutinvialle. Tuttu korkkareista.
Samppa, myös näiden romujen kanssa päivät viettävä.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
toyota4x4
25.04.2007, 21:00
mersu laadusta vielä (itse nähty).., esimerkki vito vuodelta 2001 ajettu 170tkm ,projekti. vikaa mm. kori ruostevauriotunut kauttaaltaan,jarrut., niitä ei ole koska jarruputket mädäntyneet, todennäköisesti myös jarrupalat loppu vaihtoväli jopa 15000km(öljyt 30000km),vaihteisto ei toimi vaijerit rikki ovat tyypivika ,vaijerit kulkee turbon päällä joten niiden elin ikä pieni,kone ei toimi suuttimet paskat. siis tuo 450e kappale.
zuk_newbie
25.04.2007, 22:13
quote:
PS. jos oot jossain reissussa ja ei lähe käymään niin starttipilootilla lähtee jos vika on edellämainituissa, tai hinaamalla.
Eli kun siirretään se korjaamolta toiselle niin piloottiako
ilmanotton ja eiku pyörittämään?
Kiitos tiedoista. Suuttimet ovat valittettavsti minunkin
listän kärjessä nytt kun vähän mersufoorumeitakin on selailtu.
Miten on kannattaako suuttimien korjaaminen vaiko uusien
osto parempi vaihtoehto?
--zuk_newbie--
MikkoVuorsola
26.04.2007, 16:56
Se musta möhnä liukenee kaikkein parhaiten Wurtin Power Cleaner Sprayllä, muut esim Brake Clener liuottaa sitä huonosti.
Sitä muovikoppaa joka peittää koko suutin-putki-hässäkän ei kannata edes puhdistaa, kun uusi kansi (neloskoneeseen) maksaa 17 euroa.
Sanoisin tohon Mersun laatuun että hyviä autoja ne on,
ja jos jollakulla on niinkin paljon vikaa kuin toyotamies edellä luetteli, niin veikkaisin että on ollut hiukan huonolla pidolla.
Mulla on ollut 5 kpl vanhanmallista vitoa ja yksi uuden mallinen sekä spriter ja muutamia vielä isompia Mersuja , kilometrejä on lykätty yhteensä useita miljoonia, mitään isompaa vikaa ei koskaan ole ollut, ei moottorissa, ei suuttimissa, ei voimansiirrossa eikä missään muuallakaan, koskaan ei olla tielle jääty, eikä ruosteestakaan ole ollut ylipääsemättömiä ongelmia.
Mutta tietenkin jos autoa ei koskaan pestä eikä huolleta, ruovitaan etuvedolla pyörät linkussa ja ajeteen aina täysillä kelistä ja tienpinnan kunnosta riippumatta, ja kovan repimisen jälkeen moottori heti sammutetaan niin ei varmaankaan ole ihme jos autoon tulee välillä jotain vikaa.
Jotkut kommut ostaa uuden auton ilman tavaratilan vanerointia, tavaraa kuljetettaessa auton pellit saavat sisältäpäin pieniä iskuja, maali halkeilee ja ruostuminen alkaa. Se ei muuten ole auton vika jos kuski ajelee käsijarru päällä ja takajarrupalat kestää vain 15tkm. (onnistuu aika helposti ihan vahingossa, on omakohtaisia kokemuksia aiheesta)
Se kannattaa myös huomioida että jos autossa on ESP ja/tai ASR niin edessä ja takana täytyy ehdottomasti olla saman kokoiset renkaat, eri kokoisilla renkailla anturit saattaa aistia mutkassa tai töyssyissä liian suuria pyörimisnopeuksien eroja ja järjestelmä jarruttelee renkaita.
Kyllä siitä pääsee, se vaan näyttää jyrkältä
Edited by - MikkoVuorsola on 26/04/2007 17:57:41
kyläseppä
26.04.2007, 19:48
Olen samaa mieltä edellisen kanssa aton kestävyydestä. Ja todellakin ESP ja ASR syövät jarruja talvella ihan sikana kun kurvaillaan ylikovaa mutkiin ja kiihytetään rajusti joka paikasta renkaat sutien. esim. ambulanssit syö jarruja paljon. Pitääpä kokeilla enskerralla sitä Wurtin Power Cleaner Spraytä.
Joo siitä pilootti hommasta vielä jos sattuu olemaan joku kaverina niin toinen starttaamaan ja toinen ruikkaa piloottia sisään vasta kun moottori pyörii kunnolla. Ja varovasti tai saattaa olla aika teräviä ääniä.
toyota4x4
26.04.2007, 20:34
no en oo kyllä ainut joka paskoja mersuja tavannu. mersufoorumilla vikoja ihmisillä vaikka muille jakaa..
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=2678&highlight=vito
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=380&postdays=0&postorder=asc&highlight=suutin&start=30
Edited by - toyota4x4 on 26/04/2007 21:44:41
Pitää sekaantua vaikkei näitä tunne... onkos tossa tankissa pumppua? DiiseliRankuissa ollut semmoista hupia että tankkipumpun imuletku murtuu/muuten vuotaa ja vetää sieltä ilmaa jos tankki on vajaa.
Oireina tarinoiden mukaan armoton sahauttaminen, ja lähtee jos lähtee.
Life sucks, then you die...
zuk_newbie
27.04.2007, 16:06
Vika löytyi!
Takimaisessa suutimessa oli reilu ohivuoto.
Mutta ei ongelma siihen lopu.
Arvaa miten juuri se suutin irroitetaan!
--zuk_newbie--
quote:
Vika löytyi!
Takimaisessa suutimessa oli reilu ohivuoto.
Mutta ei ongelma siihen lopu.
Arvaa miten juuri se suutin irroitetaan!
--zuk_newbie--
Kone pois nokalta??
-- Wannabe OFF-roader --
l-200(@)offipalsta.com
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/L-200-pikku%20pajero.JPG
zuk_newbie
27.04.2007, 22:05
quote:
quote:
Vika löytyi!
Takimaisessa suutimessa oli reilu ohivuoto.
Mutta ei ongelma siihen lopu.
Arvaa miten juuri se suutin irroitetaan!
--zuk_newbie--
Kone pois nokalta??
Läheltä liippa. Konetta joudutaan laskemaan alas
että suutinta saadan tarpeeksi ylös ja pois.
Eli jäähdyttimet pois ynnä muuta kivaa:-(
--zuk_newbie--
toyota4x4
28.04.2007, 00:22
onko toi jeeppi vielä amerikassa valmistettu ,vain onko jo niin uusi että on tehty steyerin tehtaalla itävallassa??
zuk_newbie
28.04.2007, 07:57
quote:
onko toi jeeppi vielä amerikassa valmistettu ,vain onko jo niin uusi että on tehty steyerin tehtaalla itävallassa??
Kyllä se Grazin tehtaalla on tehty. Niinkuin kaikki WJ tai
oikeastaan WG-malliset Grand Cherokeet eli 1999 eteenpäin
Euroopan ja ainakin Australian markkinoille.
Kai ZJ (ZG) myöskin tehtiin Grazissa?
--zuk_newbie--
Kyllä 2000-luvun alun CDI-Vitot ovat surkeita vehkeitä, vikoja riittää eikä vähäisimpinä ruosteviat.
Siitä suuttimen pohjatiivisteen vuodosta; musta töhnä on kuumana notkeaa ja helppo kaapia enimmät pois, kylmänä kivikovaa ja lähtee lähinnä "piikkaamalla".
Suuttimen pultti pitää uusia aina kun se irrotetaan, ellei sen reikää puhdisteta huolellisesti kansi puhkeaa vesitilaan pulttia kiristettäessä.
Pohjatiivisteen vuotohan ei aiheuta käyntiinlähtöongelmia.
Joskus suutin on todella lujassa reiässään, joskus sen alaosa on halki ... kaikenlaista mukavaa.
Hehkutulpat jumittuvat varsinkin ellei palanutta tulppaa vaihdeta ajoissa.
Vaikuttaa olevan tuo takimmaisen ja hankalimmin lähestyttävän suuttimen vuoto 2.7 CRD:n tyyppivika, sillä äskettäin saksasta hankkimastani vastaavasta kulkineesta paljastui sama vaiva.
Muistatko zuk_newbie että miksi jäähdytin piti irroittaa koneen laskemiseksi? Ja oliko sen lisäksi muuta "ylimääräistä" purkamista? Kulkineen huolto-oppaassa todetaan ainoastaan että "If the fourth or fifth injectors are being replaced the engine must be supported and the engine mount through bolts removed. Lower engine down in engine compartment until injectors can be removed," mikä kieltämättä kuulostaa liian helpolta ja yksinkertaiselta ollakseen totta.
Tuliko vaihto kalliiksi ja vaatiko tiivisteen vastinpinnat työstöä?
Note! This message was posted anonymously!