View Full Version : Pajerot tänne
elä edes suunnittele sen asentamista, muuten en edes kommentoi :D
+1, samalla vaivalla ahdin ahdistimen sijaan.
Onko kukkaa pajeristi sattuna mittailemmaan vakio TD04-09 turbon pakopaineita?
Olis halavalla oman kingin turbotusrojektiin kysseinen turbiini katasteltuna, mutta kaveri väittää että näissä on liian korkeet pakopaineet?!?
Unoha se pilleri... Itellä vakiosyötöillä ja 80km/h mittarissa ja tasasella kaasulla Pajerossa 0.7/0.8baria ahtoja... Pakopaineita ei oo mitattu. Parempi ois esim. OM603:sen kylestä löytyvä murkula. Itellä tuollasest otettu nyt Pajerossa, ja pelaa paremmin (eikä pakopaineeet oo ahtoja isommat missään kohdin). Ja ahtaa tarvittaessa lisää, mikäli tarvii tasasest kiihdyttää lisää. Oishan siihen ollu Holsetin He221:nennkin laittaa, mutta meni GTI Sunnyyn se.
Unoha se pilleri... Itellä vakiosyötöillä ja 80km/h mittarissa ja tasasella kaasulla Pajerossa 0.7/0.8baria ahtoja... Pakopaineita ei oo mitattu. Parempi ois esim. OM603:sen kylestä löytyvä murkula. Itellä tuollasest otettu nyt Pajerossa, ja pelaa paremmin (eikä pakopaineeet oo ahtoja isommat missään kohdin). Ja ahtaa tarvittaessa lisää, mikäli tarvii tasasest kiihdyttää lisää. Oishan siihen ollu Holsetin He221:nennkin laittaa, mutta meni GTI Sunnyyn se.
No voe sun perssuti... Tahtoovat olla melekosen arvokkaita vuan nuo turbjot.
Eikä asiaa yhtään helepota se etten oikein ossoo ymmärtee millane se ois sitta sopiva tuommoseen kingiin? Kaverilla on jokkii hiluksin IHI merkkine ahdistin ja tuntuu tuo sillä liikkuvan ihan kivastikkii. Mikäs tjurbo sitte mersuissa on?
No voe sun perssuti... Tahtoovat olla melekosen arvokkaita vuan nuo turbjot.
Eikä asiaa yhtään helepota se etten oikein ossoo ymmärtee millane se ois sitta sopiva tuommoseen kingiin? Kaverilla on jokkii hiluksin IHI merkkine ahdistin ja tuntuu tuo sillä liikkuvan ihan kivastikkii. Mikäs tjurbo sitte mersuissa on?
KKK:ta ja Garrettiä löytyy... Olikohan KKK:na K14:nen ja Garrettina taitaa olla joku GT20:nen.
Noita Mersun ahtimia kannattaa kysellä joltain ST Mersun rakentajalta, kun niillä niit vakioista jääny ylitte.
Korpikumpu
21.05.2013, 08:24
Nyt tulee tiukka kysymys. Onko l300:n kone sama kun gen1 Haperossa, mutta ilman turboa? Jos siirtäs pakosarjan ja turbo-hilut pajerosta? Eri pumppu? Jotain muita eroja?
Porsi Haperosta kampi- ja nokka-akselin. Mitä lie tapahtunut, mutta melkosta romua oli :D
Niin ja tuommonen l300 ois halvalla.
Tomppaa_
21.05.2013, 19:49
On se sama. Männistä ja kangista en tiiä onko turbon mutta on ne ainaki vapari l200 pikuppeja ahtanu ja hyvin kuuluu kestävän.
Eiköhän tämäkin Pajerosta mene. :)
Korpikumpu
19.07.2013, 15:42
Verkkasta on tuo moottorin vaihto, mutta kun nyt tuli alotettua, niin pientä vinkkiä kaipaan.
Eli lähteekö Moottori lootasta irti jotenkin järkevän iisisti? Varsinkin startin pulttien aukasu on niin stnan vaikeeta. Muuten on kaikki irti, mutta nuo yläpuolen pultit on vielä kiinni. Pitääkö alakautta ottaa, eli ensin etujortaania irti yms? Sithän tuo ei oiskun ottaa irti ja toinen mosa tilalle. Toki tuprohiluja yms vähän pitäs vaihdella...
Miten muuten l300 syöttöpumppu toimii urpon kanssa? Vaihdanko Pajeron pumpun tuosta särkimenneestä koneestä tuohon vaihtokoneeseen vai kokeilenko l300 pumpulla? Onko mitään toivoa? Lähinnä vaan siks, kun haperon pumppu tihkuttelee on hiton paljon enemmän rullattu.
Kyllä, olen amatööri.
Verkkasta on tuo moottorin vaihto, mutta kun nyt tuli alotettua, niin pientä vinkkiä kaipaan.
Eli lähteekö Moottori lootasta irti jotenkin järkevän iisisti? Varsinkin startin pulttien aukasu on niin stnan vaikeeta. Muuten on kaikki irti, mutta nuo yläpuolen pultit on vielä kiinni. Pitääkö alakautta ottaa, eli ensin etujortaania irti yms? Sithän tuo ei oiskun ottaa irti ja toinen mosa tilalle. Toki tuprohiluja yms vähän pitäs vaihdella...
Miten muuten l300 syöttöpumppu toimii urpon kanssa? Vaihdanko Pajeron pumpun tuosta särkimenneestä koneestä tuohon vaihtokoneeseen vai kokeilenko l300 pumpulla? Onko mitään toivoa? Lähinnä vaan siks, kun haperon pumppu tihkuttelee on hiton paljon enemmän rullattu.
Kyllä, olen amatööri.
Yläpultithan on veemäiset aukoo... Mut kyllä nekin saa auki ihan ja voihan ne aukoo alakautta nivelen kaa. Itte taisin omassa sillon ku nostelin moottoria pois ni yläpuoleta aukoo... Pitää vaan olla hermoja nytkyttää vähän kerrallaan. Ja tosiana ne startin pultit on kaa vähän veemäiset.
Yläkautta lähtee nätisti... Sit maatto kuskin puolelta lohkosta, ja korvakoista mutterit... Lämppärille menevät letkut irti ja jokunen johtokin vieä irti... Pitäs nätisti lähtee pois, kunhan on vaihteistoo taakseppäin siirtänyt sellaset 15-20cm ja onnistuu ihan sen kannakepalkin päällä siirtää taakse päinkin. Eli kartaaneja joutuu käyttää irti ja sit ne anturien johdot ja mittarin vaijerikin irti... Sit ulosoton vaijerit, jos sellanen siin lootan kylessä.
Pumpust sit se, että kyllähän se vaparinkin toimii jollain tapaa. Miellelään laittasin turbollisen pumpun kii, ja niitähän löytyy ehyenä vaikka miten paljon sopivasti (Jupe69.tä ja Porro1:ltä ainakin löytyy turbollisne pumppuja).
Itellä laturin vaihto edessä, kun ei lataa ku 12,8V ilman kuormitusta vaa... Ja vähän kuormaa lisää ni tipahtaa alle 12V... Nissanin Kingissä kuitenkin reilua 14V:a työntää tuleen kuormituksessakin.
Ja mitä tohon amatööriin tulee, niin oppii tekemällä parhaiten...
Korpikumpu
19.07.2013, 17:25
Yläpultithan on veemäiset aukoo... Mut kyllä nekin saa auki ihan ja voihan ne aukoo alakautta nivelen kaa. Itte taisin omassa sillon ku nostelin moottoria pois ni yläpuoleta aukoo... Pitää vaan olla hermoja nytkyttää vähän kerrallaan. Ja tosiana ne startin pultit on kaa vähän veemäiset.
Yläkautta lähtee nätisti... Sit maatto kuskin puolelta lohkosta, ja korvakoista mutterit... Lämppärille menevät letkut irti ja jokunen johtokin vieä irti... Pitäs nätisti lähtee pois, kunhan on vaihteistoo taakseppäin siirtänyt sellaset 15-20cm ja onnistuu ihan sen kannakepalkin päällä siirtää taakse päinkin. Eli kartaaneja joutuu käyttää irti ja sit ne anturien johdot ja mittarin vaijerikin irti... Sit ulosoton vaijerit, jos sellanen siin lootan kylessä.
Pumpust sit se, että kyllähän se vaparinkin toimii jollain tapaa. Miellelään laittasin turbollisen pumpun kii, ja niitähän löytyy ehyenä vaikka miten paljon sopivasti (Jupe69.tä ja Porro1:ltä ainakin löytyy turbollisne pumppuja).
Itellä laturin vaihto edessä, kun ei lataa ku 12,8V ilman kuormitusta vaa... Ja vähän kuormaa lisää ni tipahtaa alle 12V... Nissanin Kingissä kuitenkin reilua 14V:a työntää tuleen kuormituksessakin.
Ja mitä tohon amatööriin tulee, niin oppii tekemällä parhaiten...
Kiitos vinkeistä.
Laturihan on vissiin ihan kondiksessa tuossa l300 koneessa. Pajeron alkuperäsessä esitteli jo oireita.
Tomppaa_
19.07.2013, 17:33
Ne "veemäiset" pultit on tosi helppo ottaa kun ottaa sen keskipalkin askin alta irti ja tiputtaa tunkin kans askin peräpäätä alaspäin. Sitten pitkiä jatkoja monta peräkkäin ja askin perästä saa käännettyä niin startin pultit kuin yläpultit erittäin helposti auki. Startin pultit saa pitkillä jatkoilla ilman askin kallistusta, ja ne kaks ylintäkin saa jos on sellainen nuljujatko.
Nuhapumppu
19.07.2013, 17:42
Ne "veemäiset" pultit on tosi helppo ottaa kun ottaa sen keskipalkin askin alta irti ja tiputtaa tunkin kans askin peräpäätä alaspäin. Sitten pitkiä jatkoja monta peräkkäin ja askin perästä saa käännettyä niin startin pultit kuin yläpultit erittäin helposti auki. Startin pultit saa pitkillä jatkoilla ilman askin kallistusta, ja ne kaks ylintäkin saa jos on sellainen nuljujatko.
Näin meilläkin nuo on aina otettu irti,eikä ole veemäinen ottaa kun löytää tekniikan. Koppakoro helpottaa kuulema paljon tuota hommaa,saa nähdä kun talvella pitäis vissiin taas puottaa päävaihteisto kentälle:rolleyes:
Nyt olis kaks pajeroa talossa ja tuota pitäs alkaa korotteleen vielä. Ero on niinku yöllä ja päivällä ku toinen on pitkä malli :D ja ilman nuita 12.5"x33 renkaita :D
tuo ainaki menee joka paikkaan mihin hiluxit ja kinkäpit :D
Jax_KiBez
26.08.2013, 19:49
Tuli itsekin aloitettua offiharrastus tommosella puoli-rakennellulla pajerolla.
Heti läks vakaajat ja pohjaanlyöntikumit edestä, johan rupes risukeulaankin tulee joustoo. Vaikka ei kiinteän keulan voittanutta?
Tuntui offisharrastelijatkin ihmettelevän Pajeron maastokykyä kun kävin ajelemassa, itsekin kyllä yllätyin positiivisesti.
https://lh3.googleusercontent.com/-hu8SZHLCaYg/UhdBOB0YrsI/AAAAAAAABBc/SLtDxXQY2xg/w1095-h821-no/20130822_191217
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/q71/s720x720/999611_10151812058202431_866331501_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/q81/s720x720/1002922_10151812066987431_1046058019_n.jpg
neulavuori
26.08.2013, 22:06
vakaajat vielä paikoillaan kun pitäisi enskuussa leimalla käyttää...
varaosa autossa olisi patrollin jouset ja pidemmän iskarit odottamassa
Korpikumpu
16.09.2013, 13:59
Tovin kesti, että sain tuon koneen nokalta pois. Ei paljon jaksanu asian eteen tehdä.
Nyt aamulla tuossa irrottelin uudesta koneesta vaparin rojuja pois ja laittelen tilalle noita apulaitteita vanhasta koneesta. Nuo eri pumput vaan mietityttää sen verran, että voikohan tuosta pajeron pumpusta ottaa vaan tuon "kannen", jossa on nuo paineenalasen syötön hilut, ja siirtää sen l300 pumppuun? Tuo l300 kun on reilusti vähemmän rullattu, niin jospa se ois vähemmän kulunukkin.
Vesipumppu oli hajonneessa koneessa melkein uusi, joten se siirtyy uuteen. Ohjaustehostin oli käytännössä sama, mutta pajerossa on se säiliö hitsattuna siihen tehostimen kannattimeen, joten siirrän senkin. Sampin vesipumpun putket.
Samalla vaihdan tuohon jakohihnat.
Niin ja muuten tuo öljynsuodattimen lohkon kyljessä kiinni oleva kanta piti vaihtaa. l300:ssa oli erillainen. Ei olis saanu suoraan turbolle öljyjä.
Ja kannattaa muuten ensin avata myös se toinen suojapellin takana oleva pultti lohkon ja laatikon välistä. Kone lähtee paljon helpommin irti :D Pitkään piti pähkäillä, että miksi ei hievahda :D
Tomppaa_
16.09.2013, 19:38
Itse vaihtaisin koko pumpun kun kerran purat jakopään. Samalla kun ajotat sen heittokellolla niin hyvä tulee ja on helppoa kun kone irti.
Korpikumpu
16.09.2013, 20:13
Itse vaihtaisin koko pumpun kun kerran purat jakopään. Samalla kun ajotat sen heittokellolla niin hyvä tulee ja on helppoa kun kone irti.
Niin meinaatko, että ihan uusi pumppu vai se pajeron koneessa kiinni oleva? Pitää vissiin kanssa opetella se pumpun ajotuksen laitto :D
Tomppaa_
16.09.2013, 20:45
No jos perse kestää ni uus vaan :D, mut tarkotin kuitenki sitä mitsun vanhassa padassa ollutta
Korpikumpu
16.09.2013, 21:02
No jos perse kestää ni uus vaan :D, mut tarkotin kuitenki sitä mitsun vanhassa padassa ollutta
No minä jo, että kyllä on raha löysässä jos on varaa "joutessaan" vaihdella :D
Nuhapumppu
16.09.2013, 21:09
Niin meinaatko, että ihan uusi pumppu vai se pajeron koneessa kiinni oleva? Pitää vissiin kanssa opetella se pumpun ajotuksen laitto :D
Ajoitus on tosi helppo laittaa,jopa koneen ollessa paikoillaan. Perusennakko tais olla 0,84 0kohdassa,itselle laitoin 0,94 kun aluksi se oli 0,72:D
Korpikumpu
18.09.2013, 10:40
Kuuluuko tosiaan olla niin, että kun tuo pidempi hihna on rullineen merkeillä, niin lyhyemmän hihnan merkit ei osu kohdalleen?
Ja tuo alimman rullan merkki jää tuohon hihnan taakse, mutta se on kohdallaan.
https://www.dropbox.com/s/nurd4n6qvf6uqi0/2013-09-18%2011.28.18.jpg
Korpikumpu
18.09.2013, 10:51
Jaa se alin rulla olikin väärin päin :D :D uuuu
Korpikumpu
18.09.2013, 14:06
Vaihdoin alimman rullan oikein päin. Eipä se lyhyen ja pitkän hihnan merkkien paikkansapitävyyteen vaikuttanut, eli ne ei ole yhtä aikaa kohdallaan.
Sitten kun on tuo apuhihnan rulla ja se suojamuovi paikallaan ja merkki osoittaa siihen suojamuovin 0-kohtaa, niin missä pitää muiden merkkien olla? Tuntuu hämärästi siltä, että tein vituiks. Kone kyllä pyörii käsipelissä ja ottaa välillä vastaankin kunnolla, eli paineita on?
Tomppaa_
18.09.2013, 17:08
Kun se dampperipyörän merkki on muovikopan 0-kohdassa pitää kaikkien muittenkin merkkien olla kohallaan. Siinä jakohihnan kampuran pyörässä on muistaakseni kaks merkkiä. voi hämätä
Korpikumpu
18.09.2013, 17:48
Kun se dampperipyörän merkki on muovikopan 0-kohdassa pitää kaikkien muittenkin merkkien olla kohallaan. Siinä jakohihnan kampuran pyörässä on muistaakseni kaks merkkiä. voi hämätä
No stana. Pitääpä sitten vielä tutkailla.
Siinä remmipyörien välipellissä on ajotusmerkki.
Korpikumpu
18.09.2013, 20:39
Siinä remmipyörien välipellissä on ajotusmerkki.
Se oli kohdallaan kyllä.
Korpikumpu
19.09.2013, 14:27
No nyt on pölvästi saanut merkit kohdalleen ja koneen kasaan.
Se välipellissä ollut merkki piti olla samassa sen toinen pellissä olevan merkin kanssa. Ja siinä rullassa ollut merkki osoitti oikeaan kohtaan kun kierros oli puolessa välissä tai jotain. Eli joka neljännellä kerralla oli kaikki merkit kohdallaan. Kai se noin pitää mennä :D Ja kone pyörähtää ihan kivasti.
Nyt vaan kone nokalle ja litkuja sisään yms. Paljonkos tuohon menee jäähytysnestettä ja vettä? Ja ilmaus ei liene mikään erikoisuus.
Taisi mennä tämä topic minulta moottorinvaihtotopiciksi :D
Tomppaa_
19.09.2013, 16:01
No nyt on pölvästi saanut merkit kohdalleen ja koneen kasaan.
Se välipellissä ollut merkki piti olla samassa sen toinen pellissä olevan merkin kanssa. Ja siinä rullassa ollut merkki osoitti oikeaan kohtaan kun kierros oli puolessa välissä tai jotain. Eli joka neljännellä kerralla oli kaikki merkit kohdallaan. Kai se noin pitää mennä :D Ja kone pyörähtää ihan kivasti.
Nyt vaan kone nokalle ja litkuja sisään yms. Paljonkos tuohon menee jäähytysnestettä ja vettä? Ja ilmaus ei liene mikään erikoisuus.
Taisi mennä tämä topic minulta moottorinvaihtotopiciksi :D
Jäähdytysnestettä menee järjestelmään noin 7L jos ihan tyhjä, blandaat sen veden kanssa 50/50
Nuhapumppu
19.09.2013, 16:29
Jäähdytysnestettä menee järjestelmään noin 7L jos ihan tyhjä, blandaat sen veden kanssa 50/50
Ja ilmaantuu kuin itsestään,ainakin itsellä. Tarkoitat vissiin tasapaino akseleita,ne on vaan joka 4kierros kohdallaan,galantissa joka 8:D
Korpikumpu
19.09.2013, 16:30
Ja ilmaantuu kuin itsestään,ainakin itsellä. Tarkoitat vissiin tasapaino akseleita,ne on vaan joka 4kierros kohdallaan,galantissa joka 8:D
Kyl.
Korpikumpu
20.09.2013, 14:13
Nyt on kone siis kasassa.
Pajeron koneessa oli ehjä ja uusi kytkin, joten rupesin vaihtamaan sitä tuohon organ donorin koneeseen. L300:n motissa oli vauhtipyörän keskilaakeri silppuna eli samalla vaihdoin koko vauhtipyörän. Startin hammasratas oli hieman kulunyt, niin lämmittelemällä kilahti pois paikaltaan ja kääntyi ympäri. Jospa se ei nyt rolahtelis starttailessakaan.
Pitäs huomenna viskata kone paikalleen ja laitella rojut oikeisiin paikkoihin. Pääsis ottamaan (toivottavasti) jo savutkin vaihtokoneesta. Työt vaan perkule haittaa harrastuksia.
Korpikumpu
07.10.2013, 11:14
Olikos jollain ollut pajeron mittaritaulun sähköjen kanssa ongelmia? Itellä putoo tärinässä pois kun palaa sulake. Onko jotain yleistä paikkaa ongelmalle?
Eikai tämä ollu vian selvitys ketju??
Pajeroa on vähän korotettu ja koulutettu viimekuvan jälkeen. Helmatki kaipaa jo palkkia..
http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/ppaje.JPG
http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Pajero-099.jpg
Vinssiinki pitäs taas sijottaa :)
http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/Pajero-095.jpg
Korpikumpu
07.10.2013, 15:23
Sori, ei pitänyt tähän ketjuun tuota edes kirjoittaa. Tuli aivohärö.
lötyy pallero jota pikkuhiljaa päivitetään maastokelpoisemmaksi
löytyy pallero jota päivittelen pikkuhiljaa maastokelpoisemmaksi:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=139859
Vaihdelaatikko kuoli, mutta muut ehjät osat ovat hyvin kelvanneet maailmalle. Viikonloppuna pitäis purkaa taas osia esiin.
Korista sais vielä osia halvalla ennenkuin romuri vie.
Tuossa oma ikuisuusprojekti. Pitäis maalata vielä ja viedä leimallekkin joskus.
Tuossa oma ikuisuusprojekti. Pitäis maalata vielä ja viedä leimallekkin joskus.
Mitä tuota turhaan maalaan, kun ruuvaat valot vaan ehyet kii ja katot et ne toimii.. Ja sit leimalle viet vaan, ja ei kasuri kauaa allla pyöri tökkiin raudalla ku voi rapa valuu niskaan.
Itse omaa Pajeroo käytin vähän kunttaa roikkuen leimalla taannoin,e ikä toi inssi kauaa siellä alla viipynyt keskivaiheilla... Taka-akslin kohalla sen verran kauan, että löysi sen kuormavenan toimimattomuuden ja takaa vikasta palkista vähän pehmyttä... Olin edellisenä päivänä käynyt erään kettujahtarin vetään pellolta takas tielle ku oli pito loppunu kesken allterraineista. Tai sit vaan sääli oli iskenyt autoo kohtaan, kun itsellä ei sen parempia kumeja autossa, mutta auto työkalumaisempi ku sillä.
Donatello
04.12.2013, 20:24
[Pitkulainen Pahero(gen1) nököttää pihassa!
Pitkulainen Pahero(gen1) nököttää pihassa!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1347&pictureid=139230
ja välillä se nököttää ojikossa:D
Black Bear
13.03.2014, 20:54
Käytiin pojan kanssa pajeroa ulkoiluttamassa, vissiin alustassa jotain mielenkiintoista näkyy:)http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4890&pictureid=151282
Paljon on opittavaa, jotain on jo opittu.
Vaihdossa tullut eka 'oikea maasturi', kaikkea hienoa on ollut vuosien saatossa mut nyt on eka niinkun MAASToauto.
URL=http://aijaa.com/44ld4u]http://i4.aijaa.com/t/00803/13120871.t.jpg[/URL]
Tällainen rousku täällä. Tässä ekassa kuvassa AIVAN KARMIVAT KISSANPIERUT alla toimittamassa renkaiden virkaa. Puskurit solmussa ja umpiruosteessa...
Sitten sai puskurit kyytiä, sekä tuuman isommat pyörät nyt alle. Pikapäivitys ulkonäölle.
Laitetaan ehkä projekteihin juttua tästä.
http://i10.aijaa.com/t/00905/13120861.t.jpg (http://aijaa.com/SvUOF8)
Hautalintu
14.03.2014, 18:58
kuvia kun osaisin laittaa ni laittasin toki näytille...
jokatapauksessa kuvia eli ei niin käyttiksen virkaa toimittaa gen1 pitkäkatto taapero.. 31x10,5 mutikat alla ja koria nostettu 5cm, vakaajat poistettu ja katto ladattu valoja täyteen.. eli perus mustaa pöllyttelevä citymaasturi.. :)
Eräilves
14.04.2014, 09:20
Tällänehä sitä oes... päivitettyä kuvaa! :D
Tarkotus ois kyllä korottaa, nyt matalampi näillä nastarenkailla..
http://i187.photobucket.com/albums/x109/eramies/pajero_zps6d48bda2.jpg (http://s187.photobucket.com/user/eramies/media/pajero_zps6d48bda2.jpg.html)
Tollane aika tuore kampe itselle.
Maasto ja kalahommiin varmaanki ihan käypä.
tuommonen hapero
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6067&pictureid=155367
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6067&pictureid=155368
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6067&pictureid=155369
Pistetään nyt tämäkin seikkailupallero tänne:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6120&pictureid=155385
Terve vaan kaikille tasapuolisesti!
Kävin paheron alla pyörimässä ja rasvailemassa kardaaneita. Siinä samalla huomasin että takakardaanissa vaihteiston puolella on noin 5mm välys. Siinä aikani sitä vääntelin ja ainakaan ristikossa ei ole väljää vaan vika on todennäköisesti laatikon pyrstössä sijaitsevassa takimmaisessa laakerissa. Auto pitää tietyillä kierroksilla hieman resonointi ääntä, varmaan johtuu tästä tai sitten siitä että vaihteiston kannatin kumi on vaihtokunnossa ja loota pääsee täristämään runkoa. Kysymys kuuluukin että kun auto ei mitään isompiä ääniä pidä ja paljon tuolla välykselläkin on kilometrejä menty niin pysyykö tuommoinen välys yleensä samanlaisena ja vaan on siellä eikä niinkään haittaa mitään, vai voiko se särkyä täysin ja hajottaa kaiken ympäriltään vai kuluuko se ajanmittaan lisää? Aika paljon mitä oon näistä lukenu ja puhunut muiden kanssa kenellä samanlaisia vehkeitä on niin tuntuu että vähän kaikissa vanhemmissa vehkeissä kyseistä kuluumaa löytyy. Ei viitsisi turhaan tuommoista ruveta ruuvailemaan jos ei hirveästi ole tavallisessa ajossa merkitystä kun rahaa menee koko ajan muutenkin joka suuntaan. Siksi kysynkin kokeneemmilta pajeromiehiltä mielipidettä asiasta. Auto on kevyessä käytössä ja sillä ei vedetä mitään, käytännössä mennään kauppaan ja takas, syksyllä jahtiajot hoidetaan mutta siinä se.
Eli auto on 2.8td vuosimallia 2000 ja ajettu noin 250 tkm.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Tomppaa_
11.06.2014, 21:04
Jakiksessa kun on tarpeeks öljyä niin ei se juurikaan kulu. Sen voitelu tapahtuu täysin roiskevoitelulla joten riittävä öljymäärä on aika tärkeä. Jos ei vuoda niin kovaa ajoa vaan
jep, näin meinasinkin. Kun pitkään on samanlainen välys ollut eikä ole juurikaan lisää kulunut ja jakiksessa vielä on suht tuoreet ölbit ni ei vaadi toistaiseksi toimenpiteitä.
napero92
14.06.2014, 11:17
Napero löytyy...
Ja päivää. Olisin tuommoista pajeroa kattelemassa nii olisko teillä mittää tyyppivikoja heittää ilmoille? Ihan kersojen tarhasta hakemiseen ja hirvimetsällä hiekkateiden ajamiseen tarvis. Minkä hintasia on vakuutukset ton kokoiseen autoon? Gen1 ollu ja olin ruostetta ja jokavuotista kuukauden hitsaamista lukuunottamatta tyytyväinen ajoihin. Piti perhe vito ostaa lasten vuoksi vaan totesin parissa vuodessa että se on paska ja pajeroa haluan takasi. Kiitoksia jo etukäteen. Ja autohan oli 1999 vuosimalli ja ajettu 330tkm
AAPEE
Ja päivää. Olisin tuommoista pajeroa kattelemassa nii olisko teillä mittää tyyppivikoja heittää ilmoille? Ihan kersojen tarhasta hakemiseen ja hirvimetsällä hiekkateiden ajamiseen tarvis. Minkä hintasia on vakuutukset ton kokoiseen autoon? Gen1 ollu ja olin ruostetta ja jokavuotista kuukauden hitsaamista lukuunottamatta tyytyväinen ajoihin. Piti perhe vito ostaa lasten vuoksi vaan totesin parissa vuodessa että se on paska ja pajeroa haluan takasi. Kiitoksia jo etukäteen. Ja autohan oli 1999 vuosimalli ja ajettu 330tkm
AAPEE
Omasta pari vuotta vanhemmasta ripsahti juuri kampiakselin pään hihnapyörä. Tuttu purkuri kehui tyyppiviaksi. Ruostehan näitäkin vaivaa.
terve taas. nyt kävi silleen että olin sovitusti menossa kattoon pajeroa sunnuntaina nii tyyppi ilmottiki että auto on jo varattu toiselle joka on maksanu varausmaksun nii se paje karkasi hyppysistä. :mad: nii että eihän kellään oo gen2 pajea joka ois vielä 5 paikkanen paketti auto kovilla takapenkeillä? myykää mulle semmonen ennenkä tullee talavi... hoojiita ois palijo tarjolla vaan emminä jotenki semmosta halua. netti auto ja autotalli ja tori on läpi käyty. saa vaikka soittaakki jos tahtoo autosta luopua. Kiitos ja anteeksi.
AP
Löysin pajeron. -98 automaatti ilmastointi, webasto ja sähköherkkuja palijo...:confused: semmosta oisin kyselly että miten se tuo kierroslukumittari pelaa? Sitte välillä vilkuttelee vasemman etupyörän valoa siinä neliveto taulussa mittariston keskellä. Vaikka on takaveto päällä. Onko se joku kytkentähäiriö vai mistä lähtis vikaa hakemaan? ABS valo välillä vilahtaa mutta mahtaa olla kontaktihäikkä ku sammuu aina jossakin vaiheessa.
AP
googlesta sai jotaki osviittaa mitä alkaa tekemään kuhan kerkiää. liittimiä putsata ja tarkistella ja alipaineletkuja tarkastaa kans.