Kirjaudu sisään

View Full Version : Käsijarrun toteutuksesta?


CJ7
06.11.2006, 12:49
Estääkö mikään siirtämästä käsijarrua takarummuista vaikuttamaan kardaanille(jakiksen taakse)?
Noin niinkuin lainopillisesti / katsastuksen puitteissa?

Onko tietoa.

r2ree
06.11.2006, 13:13
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/

tai

http://www.google.fi/

Ite en löytäny muuta kuin, että seisontajarru tai pidätyslaite pitää olla.

SLCK # 229
- MMC -

- Roverilla taivaaseen - Toyotalla mihin vaan -

CJ7
06.11.2006, 13:52
Näin olen itsekin ymmärtänyt. Hydraulinen se ei saa olla(siis käsijarrusatula), mutta kunhan on "pidätyslaite" niin se riittää. Toteutuksesta ei missään mainita mitään.

HeikkiH
06.11.2006, 20:44
Kyselin tuosta asiasta ake:sta kerran, ja tällaisen vastauksen sain:

quote:
Hei.

Kuten muissakin auton rakennemuutoksissa, on jarrumuutoksissa sovellettava
Liikenneministeriön päätöstä auton rakenteen muuttamisesta. Päätöksen 13 §:ssä
kerrotaan jarrumuutoksista. Pykälä on seuraavanlainen:

13 § Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin
edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu
autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho
vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai
asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka
taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa
esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään
sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä
huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean
jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa
asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu
säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta
auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön,
direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa
sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän
muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri
asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi
kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava
samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa
järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan
jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.


Pykälä ei siis suoranaisesti kiellä seisontajarrun muuttamista mainitsemallasi
tavalla. Vaihdettavan taka-akselin tulee olla tarkoitettu vähintäänkin saman
painoiselle ja tehoiselle autolle, kuten myös jarrulevyjen ja
jarrusatuloidenkin. Myös seisontajarrun tulee olla riittävän tehoinen ja
mahdollisten omatekoisten soviteosien lujuudesta on muutoskatsastuksessa
tarvittaessa esitettävä luotettavat selvitykset.


Heikki H.

FJDC (http://www.fjdc.org.com)
Montenegros (http://www.montenegrooffroad.com) #21
==================================================
FireDragon Blazer 307+TH350+NP205+D60+14FF+38,5Bogger

Samsonite
06.11.2006, 21:07
Kyllä se hydrauli käkkäri ainaskii täälläpäin on kelvannu.

CJ7
06.11.2006, 22:44
Jep, no tehdasvalmisteisien osien kyseessä ollen tuossa ei pitäisi olla siis mitään ongelmaa!

r2ree
07.11.2006, 08:30
quote:
Kyllä se hydrauli käkkäri ainaskii täälläpäin on kelvannu.




Sitä ei o vaan huomattu..

Hydraulikäkkärin ja esim puhtaasti hydrauliohjauksen vierastaminen johtunee siitä, että jos joku tiiviste paukahtaa ja käkkäri oksentaa mehut pihalle ja ajoneuvo alkaa kerätä hyvin nukutun yön jäljiltä momenttia matkalla alas juuri sen kylän jyrkimmän mäen laelta..

Tai ohjauksen käy samoin, ilman mekaanista mahdollisuutta vaikuttaa ajoneuvon kulkusuuntaan..

SLCK # 229
- MMC -

- Roverilla taivaaseen - Toyotalla mihin vaan -