makkepuu
21.10.2006, 16:01
huomasin eilen että uazi kusee aika reippaasti öljyä allensa jos auton ajoi sillai että keula on jossain penkassa ylempänä ku perä, rupes öljyä valuun ihan tosissaan, 5min ja alla oli puoli metrinen läntti ja kytkinkopasta tuli öljyä "yli" ja pakoputken päälle ja roisku sitä vielä sisällekin sieltä rintapellin ja lattian välisestä saumasta, meinas ruveta jopa pelottamaan mutta enemmän vituttamaan kun pakoputki öljystä savuten ajelin tallille. kun kytkinkopas pohjasta otti ruuvin pois niin sieltä lorotteli vissiin 2dl öljyä, pikimustaa paskaa.
taustatietoja:
bensapumppu oli vuotanut koneeseen rikkinäisestä kalvosta bensaa ties kuinka kauan, pumppu vaihdettiin uuteen volgan pumppuun (käyttökeppi piti vaihtaa) ja öljyt uusiksi, oli meinaan sellaset sonnat että olis voinu kaataa takas bensatankkiin.
termostaatti on paskana joten kone on käynyt max.60 asteisena ennen eilistä kun sain kaihtimen kuntoon ja sillä lämpöjä nostettua ajotavasta riippuen 70-90 asteeseen.
nosturilla kun purin kytkinkopan alaosan pois se oli koko asetelma ihan öljyssä mutta ihmetystä aiheutti se että koneenpuoli oli aika kuiva ja laatikon puoli taas ihan rähmässä. moottorissa oli öljyt ylärajassa mihin ne laitoin kun viimeviikolla vaihdoin kurat. laatikkoöljyt oli kans täyttöreiän korkeudella kun nekin vaihdoin viimeviikolla. mistä ihmeestä se tota öljyä ajo tuonne kytkinkoppaan??? nenä on nuhan takia niin tukossa että en saanu haistettua sitä öljynpaskaa. jätin pohjaropun pois sieltä kytkinkopasta niin valuttelee suosista maahisille kuransa ettei enää tulvi yli ja rähmää pakoputkea. sitä roiskunutta öljyä oli perämurikassa asti.
jossittelua:
jos bensalla ohennettu öljy olis liuottanu sen kampuran koiranpaska tiivisteen lopullisesti pilalle ja uudet öljyt olis tullu läpi, mutta öljyt oli ylärajassa, olisinko vahingossa ylitäyttänyt konetta? miksi ongelma tuli kun sain koneen lämmöt nostettua sinne missä ne pitäiskin olla? laatikossahan ei taida stefaa olla? kun kuikuilin sinne kammen persiiseen niin ihan kuin lohkossa olis ollu joku lätkä ruuvilla kiinni, saako sieltä välistä vaihdettua sen koiranpaskan koneen ollessa autossa paikallaan? ja saako niitä narupaskoja mistään? kytkin onneksi pitää (ainakin vielä) toivottavasti ei mee levy vaihtoon tuon takia. ärrrrrrr kun vituttaa olis paljon muutakin tekemistä kun ihmetellä jotain pyhästä hengestä tullutta öljynkuraa. öljypohjakin oli ihan hyvin kiinni, en kyllä irrottanut että ei ole hajua missä kunnossa ne korkkitiivisteet on.
mutta jotain hyvääkin, tuli säädettyä jarrut ja tsekattua rumpujen sisään, kaikki ok. raidetankoa tuli väänneltyä suoraksi, sekin päässy maistamaan kantoa. roiskeläpät otin pois, ihan turhat kapineet. takana mulla oli uudenkarheat ryssärenkaat ja edessä vastaavanlaiset mutta ehkä 4mm pintaa, vaihdoin keskenään että edessä on paremmat ja auton menokyky parani huomattavasti, ainakin kynnöspellolla. mut joo, nyt korkkaan vitutus-oluen
UAZ 315126
taustatietoja:
bensapumppu oli vuotanut koneeseen rikkinäisestä kalvosta bensaa ties kuinka kauan, pumppu vaihdettiin uuteen volgan pumppuun (käyttökeppi piti vaihtaa) ja öljyt uusiksi, oli meinaan sellaset sonnat että olis voinu kaataa takas bensatankkiin.
termostaatti on paskana joten kone on käynyt max.60 asteisena ennen eilistä kun sain kaihtimen kuntoon ja sillä lämpöjä nostettua ajotavasta riippuen 70-90 asteeseen.
nosturilla kun purin kytkinkopan alaosan pois se oli koko asetelma ihan öljyssä mutta ihmetystä aiheutti se että koneenpuoli oli aika kuiva ja laatikon puoli taas ihan rähmässä. moottorissa oli öljyt ylärajassa mihin ne laitoin kun viimeviikolla vaihdoin kurat. laatikkoöljyt oli kans täyttöreiän korkeudella kun nekin vaihdoin viimeviikolla. mistä ihmeestä se tota öljyä ajo tuonne kytkinkoppaan??? nenä on nuhan takia niin tukossa että en saanu haistettua sitä öljynpaskaa. jätin pohjaropun pois sieltä kytkinkopasta niin valuttelee suosista maahisille kuransa ettei enää tulvi yli ja rähmää pakoputkea. sitä roiskunutta öljyä oli perämurikassa asti.
jossittelua:
jos bensalla ohennettu öljy olis liuottanu sen kampuran koiranpaska tiivisteen lopullisesti pilalle ja uudet öljyt olis tullu läpi, mutta öljyt oli ylärajassa, olisinko vahingossa ylitäyttänyt konetta? miksi ongelma tuli kun sain koneen lämmöt nostettua sinne missä ne pitäiskin olla? laatikossahan ei taida stefaa olla? kun kuikuilin sinne kammen persiiseen niin ihan kuin lohkossa olis ollu joku lätkä ruuvilla kiinni, saako sieltä välistä vaihdettua sen koiranpaskan koneen ollessa autossa paikallaan? ja saako niitä narupaskoja mistään? kytkin onneksi pitää (ainakin vielä) toivottavasti ei mee levy vaihtoon tuon takia. ärrrrrrr kun vituttaa olis paljon muutakin tekemistä kun ihmetellä jotain pyhästä hengestä tullutta öljynkuraa. öljypohjakin oli ihan hyvin kiinni, en kyllä irrottanut että ei ole hajua missä kunnossa ne korkkitiivisteet on.
mutta jotain hyvääkin, tuli säädettyä jarrut ja tsekattua rumpujen sisään, kaikki ok. raidetankoa tuli väänneltyä suoraksi, sekin päässy maistamaan kantoa. roiskeläpät otin pois, ihan turhat kapineet. takana mulla oli uudenkarheat ryssärenkaat ja edessä vastaavanlaiset mutta ehkä 4mm pintaa, vaihdoin keskenään että edessä on paremmat ja auton menokyky parani huomattavasti, ainakin kynnöspellolla. mut joo, nyt korkkaan vitutus-oluen
UAZ 315126