PDA

View Full Version : 4runner / Hilux risukeulan vetonivelen vaihto


Samppa79
01.06.2006, 19:34
Yritin etsiskellä juttua 4runnerin vetonivelen vaihdosta, tai lähinnä jonkinlaista hajotuskuvaa mutta ei oikein tärppää. Olisko joku perehtynyt aiheeseen ja ehkäpä jonkinlainen hajotuskuvakin olemassa? Olis kiva valmistautua hiukan etukäteen, vaikka remontit onkin mielenkiintoisia aloittaa tyhjältä pöydältä ;). Lieneekö hommassa mitään normaalista poikkeavaa?

-MaTTi-
01.06.2006, 23:00
http://personal.utulsa.edu/~nathan-buchanan/93fsm/suspensionandaxle/18frontdri.pdf

-Jussi-
02.06.2006, 12:09
Ei siinä mitään kovin erikoisia juttuja ole. Mulle vähän aiheutti päänvaivaa vaan ne kartio prikat mitkä on siinä napiksen paikalla olevassa laipassa kun en ennen ollut sellaisiin törmännyt. Eli lähtevät irti ainakin niin, että ruuvaat M8-ruuvit laipassa oleviin tyhjiin reikiin, tiukkaat hieman, löysäät, naputtelet laippaa, tiukkaat, löysäät, naputtelet... ja kun ne hieman nousee niin nykäiset pihdeillä pois.

Jossakin sivustoilla näin joskus sellaisen jipon millä hommaa voi helpottaa jatkoa ajatellen. Eli sisemmän nivelen laippaliitoksesta puristetaan niitatut ruuvit pois ja korvataan tavallisilla ruuveilla. Jatkossa vetarin irroituksesta pitäisi selvitä purkamalla tuo liitos ja irroittamalla napiksen/laipan alta ruuvi ja C-klipsi. En ole sen kummemmin tutkinut tuota, että toimiiko mutta vaikuttaa ihan toimivalta idealta.

Samppa79
02.06.2006, 21:19
Kiitos! Näillä eväillä selviää. Haeskelin tuota manuaalia kun tiesin että sellainen jostakin löytyy ihan kuvien kera. Näyttää melko simppelilta hommalta. Noita sisemmän nivelen laipan pultteja pitää katella vähän sillä silmällä jos vaikka vaihtais ne..
Kiitoksia vinkeistä.

Samppa79
08.06.2006, 21:38
No niin. Nyt se on vaihdettu ja eihän siinä sen kummempia ollut. Muutaman vinkin vois antaa jos joku joskus kaipailee. Sisemmän nivelen laippaliitoksen pultit kannattaa "herkistää" niin että ainakin 2 pulttia lähtee kokonaan pois. Näin vetari sopii tulemaan hyvin pois. Sitten se kallistuksenvakaajamikälietanko kannattaa irrottaa edestä pois siitä nivelestä. Ne kartioprikat lähtee navasta irti ihan normaalisti meisselillä ja vasaralla kevyesti prikan kylkeen naputtelemalla.
Vetarin päässä oleva sokka kannattaa uusia samalla koska ainakin minulla se oli melko huonossa hapessa ilmeisesti aiempien korjauksien jäljiltä. Siinpä se. Ainiin, ja hyvänkokoinen pajavasara siihen entisen murroksen irroitusvaiheeseen.