www.keskustelu.suomi24.fi/ 
    POLKUPYÖRILLEKIN tyyppihyväksyntä?
Kirjoittanut: mikki   9.4.2006  klo 10.59
         
 
  Suomen eduskuntaHakemistoOhje 
   Paluu 
HE 25/2006 
Pdf-muoto - Word-muoto 
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi ajoneuvolain 
muuttamisesta 
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ 
Esityksessä ehdotetaan ajoneuvolakia muu- 
tettavaksi. Ajoneuvon, sen osan, järjestelmän 
tai erillisen teknisen yksikön hyväksyminen 
liikennekäyttöön voisi perustua nykyisten 
ajoneuvoja koskevien tyyppihyväksyntävaa- 
timusten lisäksi myös yhdennettyihin stan- 
dardeihin ja valmistajan CE-merkintään. 
Toimivaltaiseksi viranomaiseksi ehdote- 
taan Ajoneuvohallintokeskusta, joka vastaa 
nykyisin tyyppihyväksyntäjärjestelmän pii- 
riin kuuluvien tuotteiden liikenteeseen hy- 
väksymisen ja käytön menettelyistä. 
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mah- 
dollisimman pian. 
----- 
SISÄLLYSLUETTELO 
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ   1 
SISÄLLYSLUETTELO   2 
YLEISPERUSTELUT   3 
1.   Johdanto   3 
2.   Nykytila   3 
3.   Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset   4 
4.   Esityksen vaikutukset   5 
5.   Asian valmistelu   5 
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT   7 
1.   Lakiehdotuksen perustelut   7 
5 luku.   Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön 
vaatimustenmukaisuus   7 
2.   Voimaantulo   8 
3.   Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys   8 
LAKIEHDOTUS   10 
ajoneuvolain muuttamisesta   10 
LIITE   14 
RINNAKKAISTEKSTIT   14 
ajoneuvolain muuttamisesta   14 
YLEISPERUSTELUT 
1.   Johdanto 
Ajoneuvolaissa (1090/2002) säädetään vaa- 
timuksista ajoneuvon liikenteeseen hyväk- 
symiselle ja rekisteröinnille. Laissa on sää- 
detty muun muassa niistä vaatimuksista, joil- 
la ajoneuvo tai sen osa tai esimerkiksi turva- 
väline, kuten lasten turvaistuin saadaan hy- 
väksyä käytettäväksi liikenteessä. Näitä tuot- 
teita koskevat koko EU:n laajuiset tyyppihy- 
väksyntävaatimukset ja tuotteissa tulee olla 
myös hyväksyntää kuvaava hyväksyntämer- 
kintä, joka muodostuu e- tai E-kirjaimesta 
sekä tyyppihyväksynnän myöntäneen maan 
maatunnuksesta. 
EU:n teknisten säädösten lähentäminen eli 
harmonisointi kattaa myös muita sektoreita. 
Suurin osa näistä sektoreista kuuluu ns. uu- 
den lähestymistavan harmonisoitujen teknis- 
ten vaatimusten piiriin, joihin liittyy CE- 
merkinnän käyttö. Näissä kuluttajan turvalli- 
suutta koskevissa uusissa harmonisoinnin 
aloissa on Suomen osalta päävastuu useim- 
miten kauppa- ja teollisuusministeriöllä. 
Koska uuden lähestymistavan direktiivit ovat 
myös laajoja puitedirektiivejä, niissä voidaan 
säädellä samaan kokonaisuuteen kuuluvista 
erilaisista laitteista ja tuotteista, joiden käyt- 
töalue on kuitenkin muualla kuin kauppa- ja 
teollisuusministeriön toimialalla. Näin on ky- 
se myös mittalaitedirektiivin ja henki- 
lösuojaimia koskevan direktiivin osalta. Näi- 
den direktiivien sisällä säädetään mm. moot- 
torikelkkailijan suojakypäristä ja taksamitta- 
reista. Moottorikelkkailijan suojakypärän ja 
taksamittarin hyväksyminen liikenteeseen ja 
käyttö liikenteessä kuuluvat ajoneuvolain so- 
veltamisalaan. 
Koska nykyinen ajoneuvolaki on laadittu 
toimimaan perinteisen ajoneuvoteknisen 
harmonisointi- ja tyyppihyväksyntämenette- 
lyn mukaisesti, sitä ehdotetaan laajennetta- 
vaksi kattamaan myös liikenteessä käytettä- 
vät uuden lähestymistavan mukaisesti har- 
monisoidut ja CE-merkintää soveltavat tuote- 
ryhmät. Jatkossa hyväksyminen liikennekäyt- 
töön voisi siten perustua nykyisten ajoneuvo- 
ja koskevien tyyppihyväksyntävaatimusten 
lisäksi myös yhdennettyihin standardeihin ja 
valmistajan CE-merkintään, siten kuin tämän 
lain nojalla toimeenpantavissa tai sovelletuis- 
sa direktiiveissä erikseen säädettäisiin. 
2.   Nykytila 
Ajoneuvolaissa säädetään vaatimuksista 
ajoneuvon liikenteeseen hyväksymiselle ja 
rekisteröinnille. Lain 4 §:ssä säädetään, että 
ajoneuvon tulee olla sitä koskevien säännös- 
ten mukainen. Lain 6 §:n 2 momentin mu- 
kaan sellaista erillistä osaa, erillistä teknistä 
yksikköä ja polkupyörää, joka ei ole lain ja 
sen nojalla annettujen säännösten mukainen, 
ei saa myyntitarkoituksessa tuoda maahan, 
eikä valmistaa Suomessa myytäväksi, pitää 
kaupan taikka myydä tai muuten luovuttaa 
eikä käyttää liikenteeseen. Sama koskee täl- 
laista tuotetta, jota ei ole säännösten mukai- 
sesti varustettu hyväksyntämerkinnällä. Hy- 
väksynnästä säädetään tarkemmin lain 5 ja 7 
luvuissa ja valmistuksen, maahantuonnin ja 
kaupan valvonnasta 10 luvussa. 
Ajoneuvojen teknisten vaatimusten stan- 
dardisointi on vanhimpia standardisoinnin 
osa-alueita ja perustuu pitkälti vuonna 1958 
Euroopan talouskomission puitteissa solmit- 
tuun sopimukseen. Perinteisesti ajoneuvon 
sekä järjestelmän, osan ja erillisen teknisen 
yksikön liikenteeseen hyväksyminen on edel- 
lyttänyt tyyppihyväksyntää. Tyyppihyväk- 
syntä on menettely, jossa viranomainen 
myöntää tuotteelle hyväksynnän saamansa 
hakemuksen ja tuotteelle tehtyjen testien pe- 
rusteella. Ennen tyyppihyväksynnän myön- 
tämistä, viranomainen varmistaa myös tuo- 
tannon laadunvarmistamiseksi toteutetut me- 
nettelyt. Tyyppihyväksyntäviranomainen 
Suomessa on Ajoneuvohallintokeskus. 
EY-harmonisointityön tuloksena tyyppihy- 
väksyntä on pakollinen kokonaisille ajoneu- 
voille, kuten henkilöautoille, traktoreille ja 
moottoripyörille, sekä erillisten järjestelmien, 
osien ja teknisten yksiköiden osalta yhteensä 
96 erityisvaatimuksen ja -direktiivin osalta. 
Liikenteessä käytettävien ajoneuvojen tekni- 
sistä vaatimuksista ja erityisdirektiiveistä 
säädetään tarkemmin autojen ja perävaunujen 
rakenteesta ja varusteista annetussa liikenne- 
ja viestintäministeriön asetuksessa 
(1248/2002), kaksi- ja kolmipyöräisten ajo- 
neuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja va- 
rusteista annetussa liikenne- ja viestintämi- 
nisteriön asetuksessa (1250/2002) sekä trak- 
torien, moottorityökoneiden ja maastoajo- 
neuvojen, niiden perävaunujen sekä hinatta- 
vien laitteiden rakenteesta ja varusteista an- 
netussa liikenne- ja viestintäministeriön ase- 
tuksessa (1251/2002). Tyyppihyväksynnästä 
säädetään erikseen ajoneuvojen hyväksyn- 
nästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa 
(1244/2002). 
Ajoneuvolain nojalla Ajoneuvohallintokes- 
kus vastaa polkupyörien sekä osien ja erillis- 
ten teknisten yksiköiden markkinavalvonnas- 
ta. Muiden kokonaisten ajoneuvojen osalta ja 
ajoneuvojen yksittäisten, ajoneuvoteknisissä 
direktiiveissä säädettyjen ominaisuuksien 
osalta se vastaa lisäksi rekisteröinnin edelly- 
tysten täyttymisen ja tyyppihyväksynnän 
edellyttämistä valvontatoimista. Muusta ku- 
lutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten tur- 
vallisuudesta annetun lain (75/2004) mukai- 
sesta valvonnasta ajoneuvojen osalta vastaa 
Kuluttajavirasto. 
EU:ssa toteutetaan teknisen lainsäädännön 
lähentämistä eli harmonisointia myös niin 
sanottujen uuden lähestymistavan direktiivi- 
en avulla. Uusi lähestymistapa nojautuu pit- 
kälti valmistajan vastuulla olevaan tuotteen 
suunnittelu- ja valmistusvaiheen velvolli- 
suuksiin ja yhdennettyihin EN-standardeihin. 
Tuotetestaus tai tarkastus ei aina sisälly vaa- 
timuksiin, vaan pääpaino tuotteiden turvalli- 
suuden valvonnassa on markkinoillesaatta- 
misen jälkeen tapahtuvalla markkinavalvon- 
nalla. Merkittävin ero perinteiseen tyyppihy- 
väksyntään on siinä, ettei viranomainen hy- 
väksy tuotetestauksen perusteella tuotteita 
markkinoille, vaan valmistaja vastaa koko 
toimintaketjusta eli tuotteen suunnittelusta, 
valmistuksesta ja tuotannon laadunvarmis- 
tuksesta, sekä tuotteen merkinnöistä. Mark- 
kinavalvontavastuu on siten laajempi kuin 
perinteisessä tyyppihyväksynnässä, jossa 
tuotteiden valmistus on viranomaisen jatku- 
van valvonnan alaisena tyyppihyväksynnän 
edellytysten mukaisesti. 
Tällä hetkellä ajoneuvojen rakennetta ja va- 
rusteita koskevissa asetuksissa vaaditaan uu- 
den lähestymistavan mukaista vaatimusten- 
mukaisuuden osoitusta moottorikelkkailijan 
suojakypärältä ja 18 päivästä toukokuuta 
2006 alkaen sitä edellytetään myös taksamit- 
tarilta. Mahdollista on, että EU:n sääntelyn 
kehittäminen johtaa siihen, että ajoneuvoja 
koskevien erityisdirektiivien vaatimuksista 
siirrytään laajemminkin tyyppihyväksynnästä 
vaatimustenmukaisuuden varmentamiseen 
CE-merkinnällä. 
Edellä mainituin perustein nykyiset liiken- 
teeseen hyväksymistä ja käyttöä koskevat 
vaatimukset, jotka pohjautuvat vain perintei- 
seen tyyppihyväksyntämenettelyyn tulisi uu- 
distaa ja laajentaa koskemaan myös uuden 
lähestymistavan mukaista vaatimustenmukai- 
suuden osoittamista, testauspalvelujen roolia 
ja viranomaisen valvontaa, jotta menettelyt 
liikenteeseen hyväksymisen, käytön ja val- 
vonnan osalta säilyisivät yhtenäisinä riippu- 
matta siitä tavasta, jolla vaatimustenmukai- 
suus kulloinkin osoitetaan. 
3.   Esityksen tavoitteet ja keskeiset 
ehdotukset 
Esityksessä ehdotetaan ajoneuvolakia muu- 
tettavaksi siten, että ajoneuvon, sen osan, jär- 
jestelmän tai erillisen teknisen yksikön hy- 
väksymistä liikennekäyttöön laajennettaisiin 
kattamaan myös mahdollisesti tulevaisuudes- 
sa uuden lähestymistavan mukaisesti harmo- 
nisoitavien vaatimusten mukaisia polkupyö- 
riä, ajoneuvojen osia ja erillisiä teknisiä jär- 
jestelmiä. Nykyisen tyyppihyväksyntäjärjes- 
telmän rinnalle luotaisiin niitä vastaavat vaa- 
timukset myös uuden lähestymistavan mu- 
kaiselle tavalle osoittaa tuotteen vaatimus- 
tenmukaisuus liikenteessä. Menettelyä sovel- 
lettaisiin kuitenkin kokonaisista ajoneuvoista 
vain polkupyörän, tai osan, järjestelmän tai 
erillisen teknisen yksikön osalta vain niihin 
ominaisuuksiin tai vaatimuksiin, joiden lii- 
kenteeseen hyväksymisestä ja käytöstä on 
erikseen säädetty eri ajoneuvojen rakennetta 
ja varusteita koskevissa liikenne- ja viestin- 
täministeriön asetuksissa. 
Jatkossa hyväksyminen liikennekäyttöön 
voisi siten perustua nykyisten ajoneuvoja 
koskevien tyyppihyväksyntävaatimusten li- 
säksi myös yhdennettyihin standardeihin ja 
valmistajan CE-merkintään, siten kuin direk- 
tiiveissä erikseen säädetään. Lakiin ehdote- 
taan lisättäväksi tämän johdosta myös sään- 
nökset, joilla mahdollistetaan näiden CE- 
merkinnällä varmennettavien ajoneuvojen, 
kuten esimerkiksi polkupyörän, tai osan, jär- 
jestelmän tai erillisen teknisen yksikön hy- 
väksyminen liikenteeseen, käyttö ja valvonta. 
Uuden lähestymistavan mukaisia testejä ja 
tarkastuksia tekevien laitosten velvoitteet 
säädettäisiin vastaamaan nykyisille tutkimus- 
laitoksille säädettyjä velvoitteita, silloin kuin 
niiden katsotaan suorittavan viranomaiselle 
kuuluvaa tehtävää. 
Toimivaltaiseksi viranomaiseksi ehdote- 
taan Ajoneuvohallintokeskusta, joka jo nyt 
toimii tyyppihyväksynnästä vastaavana vi- 
ranomaisena. 
4.   Esityksen vaikutukset 
Esityksellä ei ole suoria taloudellisia tai or- 
ganisatorisia vaikutuksia. Esityksen välillisiä 
vaikutuksia on vaikea arvioida konkreettises- 
ti, sillä nykyisin liikenteeseen hyväksytään 
uuden menettelytavan mukaista menettelyä 
noudattaen ja yhdenmukaistettujen standar- 
dien mukaisina vain moottorikelkkailijan 
suojakypäriä. Näiden osalta Suomessa ei ole 
valmistajia, jotka menettelyitä soveltaisivat, 
joten velvoitteet koskevat alkuvaiheessa vain 
myyjiä ja maahantuojia, joita jo nykyisessä 
järjestelmässä sitovat erilaiset tyyppihyväk- 
syntöjä koskevat velvoitteet. CE-merkinnän 
käytön laajentuminen taksamittareihin ei 
myöskään aiheuta suuria muutoksia. Jo ny- 
kyisin taksamittareita koskevat tyyppihyväk- 
syntävaatimukset, joten jatkossa vain menet- 
telytavat muuttuvat. 
Euroopan yhteisöjen komission 10- 
vuotissuunnitelma (CARS21-selvitys) ei si- 
sällä ajatusta laajamittaisesti ryhtyä sovelta- 
maan CE-merkintää ajoneuvojen perinteisen 
tyyppihyväksynnän korvaavana menettelynä. 
Ajoneuvoteknisen sääntelyn kehittäminen 
EU:ssa kohdentuu CARS21-selvityksen mu- 
kaan seuraavien 10 vuoden ajan valmistajien 
oman testauksen hyödyntämiseen osana pe- 
rinteistä tyyppihyväksyntää. Tällöin tyyppi- 
hyväksyntäviranomaisen eli Ajoneuvohallin- 
tokeskuksen rooliin ei nyt esitetyillä muutok- 
silla ole odotettavissa suuria vaikutuksia. 
Koska Suomi ei ole koko EU:n mittakaavas- 
sa merkittävä ajoneuvoteollisuuden maa, 
mutta ajoneuvojen ja tarvikkeiden myynti on 
kuitenkin Suomessa laajamittaista taloudel- 
lista toimintaa, on Suomelle eduksi säilyttää 
testausvelvoite ja vastuu ajoneuvojen ja nii- 
den osien teknisestä tasosta valmistajamaalla, 
eikä siirtää sitä vastaanottavan maan markki- 
navalvonnan valvottavaksi. Siksi Suomelle 
on edullista tukea komission linjaa ajoneuvo- 
teknisten hyväksyntämenettelyiden kehittä- 
miseksi. Valmistajan omatestaus vähentää 
kustannuksia myös pienten valmistajien osal- 
ta, jolloin myös tämä kehityslinja tukee 
Suomen kilpailukykyä. 
Todennäköistä on, että polkupyöriltä tai 
uusilta turvavarusteilta aletaan tulevaisuu- 
dessa vaatia yhdennettyjen standardien vaa- 
timustenmukaisuutta ja CE-merkintää pakol- 
lisena liikennekäytön edellytyksenä. Tämä li- 
sää mahdollisuuksia valmistajille, kun mark- 
kinoiden tekniset vaatimukset yhdenmukais- 
tuvat koko EU:ssa. Osaltaan tämä helpottaa 
myös valvontaa, kun tuotteelle on olemassa 
selkeät vaatimukset. Pitkällä tähtäimellä CE- 
menettelyä käytettäisiin ajoneuvolain sovel- 
tamisalueella sellaisissa tapauksissa, joissa 
tuotteille halutaan luoda yhtenäinen vaati- 
mustaso, mutta perinteisen tyyppihyväksyn- 
nän menettelytavat koetaan liian raskaina. 
Tällaisia tuoteryhmiä voivat olla uudet älyk- 
käät ajoneuvotekniset sovellukset, joita voi- 
daan myös jälkiasentaa ajoneuvoihin ja joi- 
hin jo nyt sovelletaan muun muassa ajoneu- 
voteknisiä, elektromagneettista yhteensopi- 
vuutta koskevia uuden menettelytavan mu- 
kaisia vaatimuksia. 
Koska esimerkiksi moottoripyöräilijän suo- 
javaatteista ei toistaiseksi säädetä ajoneuvo- 
lain nojalla, eivät näitä koskevat vaatimukset 
kuuluisi vaikutusten piiriin, vaikka ne säädet- 
täisiin pakolliseksi jollain muulla sektorilla 
EU-tasolla. 
5.   Asian valmistelu 
Esitys on valmisteltu liikenne- ja viestin- 
täministeriössä virkatyönä. Esitysluonnos on 
ollut lausunnolla sidosryhmillä. Lausuntonsa 
esitysluonnoksesta ovat antaneet sisäasiain- 
ministeriö, ympäristöministeriö, Liikkuva 
poliisi, Ajoneuvohallintokeskus, Liikenneva- 
kuutuskeskus, Turvatekniikan keskus, FI- 
NAS-akkreditointipalvelu, Linja-autoliitto, 
Suomen Motoristit ry, Suomen kuljetus ja 
logistiikka SKAL ry, Autoalan keskusliitto 
ry, Setec Oy, Auto- ja Kuljetusalan Työnteki- 
jäliitto AKT ry ja Teknisen Kaupan Liitto. 
Lausunnoissa puolletaan esitystä tai siihen ei 
ole huomautettavaa. Ainoastaan Ajoneuvo- 
hallintokeskus suhtautuu varauksella CE- 
merkinnän laajentumisesta ajoneuvosektoril- 
le ja siitä seuraaviin työnjako- ja markkina- 
valvontakysymyksiin. 
Ajoneuvohallintokeskus katsoo, että ehdo- 
tettu laki laajentaa ajoneuvolain sovelta- 
misalaa kattamaan muitakin kuin niitä ajo- 
neuvoja, osia, järjestelmiä ja erillisiä teknisiä 
yksiköitä, ja muista teknisiä ominaisuuksia, 
joista säädetään ajoneuvolain nojalla toi- 
meenpannuissa direktiiveissä. Ajoneuvohal- 
lintokeskus pitää tärkeänä, että jos uuden lä- 
hestymistavan menettelyjä laajamittaisesti 
aletaan soveltaa, tulee myös uusien tehtävien 
ja toiminnan luonteen muuttumisen edellyt- 
tämästä rahoituksesta ja resursseista huoleh- 
tia. Ajoneuvohallintokeskuksen lausunnon 
perusteella lakiehdotuksen perusteluita on 
täsmennetty korostamalla, että ehdotetut la- 
kimuutokset koskevat ainoastaan niitä omi- 
naisuuksia sekä ajoneuvoja, osia, järjestelmiä 
ja erillisiä teknisiä yksiköitä, jotka on saatet- 
tu markkinoille tai käytettäväksi liikenteessä 
erikseen ajoneuvojen rakenteesta ja varus- 
teista annetuilla liikenne- ja viestintäministe- 
riön asetuksilla kuten tähänkin asti. 
FINAS-akkreditointipalvelun lausunnon 
perusteella määritelmiä ja vaatimuksia on 
täsmennetty ottamaan paremmin huomioon 
muun muassa vaatimustenmukaisuuden arvi- 
ointipalvelujen pätevyyden toteamisesta an- 
netun uuden lain (920/2005) vaatimukset. 
Esitys on ollut tarkastettavana oikeusminis- 
teriössä. 
YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT 
1.   Lakiehdotuksen perustelut 
3 §. Määritelmät. Pykälään lisättäisiin vaa- 
timustenmukaisuuden varmentamista CE- 
merkinnällä koskeva uusi 24 kohta. Vaati- 
mustenmukaisuuden varmentaminen CE- 
merkinnällä tarkoittaisi, että valmistaja on 
varmentanut ajoneuvon, järjestelmän, osan ja 
erillisen teknisen yksikön täyttävän sitä kos- 
kevat tekniset yhdenmukaistetut standardit 
tai erityisdirektiivin vaatimukset. Nämä vaa- 
timukset on yleensä asetettu erillisillä laeilla 
tai alemmanasteisilla säädöksillä. Uusi mää- 
ritelmä vastaisi käytännössä nykyisessä 
tyyppihyväksyntäjärjestelmässä olevaa käsi- 
tettä tyyppihyväksyntä. Lakiteknisistä syistä 
myös 23 kohta olisi muutettava. 
6 §. Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja eril- 
lisen teknisen yksikön hyväksyntä liikentee- 
seen. Pykälän 2 momenttia täydennettäisiin 
siten, että ajoneuvon, järjestelmän, osan ja 
erillisen teknisen yksikön vaatimustenmukai- 
suuden todentamisessa voitaisiin nykyisten 
tyyppihyväksyntämerkintöjen vaihtoehtona 
edellyttää tuotteelta CE-merkintää tai tuot- 
teen vaatimustenmukaisuuden muunlaista to- 
dentamista sitä koskevan, tällä lailla tai sen 
nojalla toimeenpannun, direktiivin mukaises- 
ti. Merkintää ei tarvittaisi, jos sitä ei ole edel- 
lytetty myöskään vastaavassa EU- 
säännöksessä. Pykälän 3 momentin viittaus 
täydennettäisiin vastaavasti ottamaan huomi- 
oon CE-merkintä vaihtoehtoisena tuotteen 
liikenteeseen hyväksynnän menettelynä. 
5 luku.   Ajoneuvon, järjestelmän, osan 
ja erillisen teknisen yksikön 
vaatimustenmukaisuus 
Otsikkoa esitetään käsitteiltään laajennetta- 
vaksi siten, että luvun soveltamisala kattaisi 
kaikki eri tavat ajoneuvon, järjestelmän, osan 
ja erillisen teknisen yksikön vaatimustenmu- 
kaisuuden todentamiseksi. 
34 a §. Toimivaltainen viranomainen CE- 
merkinnällä varustettuja tuotteita koskevissa 
asioissa. Lakiin lisättäisiin uusi 34 a §, jossa 
säädettäisiin, että Ajoneuvohallintokeskus on 
toimivaltainen viranomainen niiden polku- 
pyörien, osien, järjestelmien tai erillisten 
teknisten yksiköiden osalta, joilta edellyte- 
tään CE-merkintää tämän lain nojalla. Toi- 
mivaltaisen viranomaisen säätäminen täs- 
mentää työnjakoa myös markkinavalvonnan 
osalta, josta on tarkemmin säädetty 10 luvus- 
sa. 
36 a §. CE-merkinnän edellytykset. Lakiin 
lisättäisiin uusi 36 a §, jossa säädettäisiin 
edellytyksistä CE-merkinnän käytölle. Vaa- 
timukset koskisivat vaatimustenmukaisuuden 
asianmukaista osoittamista, sekä tarvittavien 
testien ja tarkastusten suorittamista. Testejä 
ja tarkastuksia voisivat suorittaa ainoastaan 
kyseistä testiä tai tarkistusta tekemään ilmoi- 
tetut tutkimuslaitokset. Käytännössä ilmoi- 
tuksen tekee uuden lähestymistavan mukais- 
ten menettelyjen osalta kauppa- ja teolli- 
suusministeriö. 
41 a §. Vaatimustenmukaisuuden varmen- 
taminen CE-merkinnällä. Lakiin lisättäisiin 
uusi 41 a §, jossa säädettäisiin tarkemmista 
vaatimuksista CE-merkinnän käytölle. Pykä- 
län 1 momentissa määriteltäisiin, että tuot- 
teen varustamisesta CE-merkinnällä vastaa 
polkupyörän, ajoneuvon osan, järjestelmän 
tai erillisen teknisen yksikön valmistaja, 
valmistajan edustaja tai se, joka vastaa tuot- 
teen saattamisesta markkinoille. CE- 
merkinnän lisäksi pakollisina merkintöinä 
vaadittaisiin 2 momentin mukaisesti myös 
ilmoitetun tutkimuslaitoksen tunnusnumero, 
jos tuotteelle on tehty tyyppitarkastus sekä 
muita merkintöjä, jos niitä tämän lain nojalla 
sovellettavassa direktiivissä edellytetään. 
Muut merkinnät tulisi tehdä sovellettavan di- 
rektiivin mukaisesti eivätkä ne saisi heiken- 
tää CE-merkinnän näkyvyyttä. CE- 
merkinnän käytössä edellytettäisiin lisäksi 3 
momentissa noudatettavan tuotteiden varus- 
tamisesta CE-merkinnällä annettua lakia 
(1376/1994). 
44 a §. CE-merkinnällä varustetun tuotteen 
vaatimustenvastaisuus. Lakiin ehdotetaan 
otettavaksi pykälä, jonka mukaan toimival- 
taiselle viranomaiselle olisi mahdollisuus 
puuttua virheellisten ja vaatimustenvastaisten 
tuotteiden markkinointiin ja vapaaseen liik- 
kuvuuteen. Käytettävistä keinoista on säädet- 
ty 42 §:n 1 ja 2 momentissa, joten edellytet- 
täisiin, että näitä keinoja sovellettaisiin myös 
ajoneuvolaissa tarkoitettuihin CE- 
merkittyihin tuotteisiin. Toimivaltainen vi- 
ranomainen velvoitettaisiin 2 momentissa 
erikseen ilmoittamaan komissiolle käynniste- 
tyistä toimista siten kuin kyseiseen polku- 
pyörään, osaan, järjestelmään tai erilliseen 
tekniseen yksikköön tämän lain nojalla so- 
vellettavassa direktiivissä tai muussa sään- 
nöksessä edellytetään. 
45 §. Tuotannon vaatimustenmukaisuuteen 
liittyvät toimenpiteet. Nykyisiä tuotannon 
vaatimustenmukaisuutta koskevia vaatimuk- 
sia, joista on säädetty 45 §:ssä ehdotetaan 
täydennettäväksi siten, että niitä voitaisiin 
soveltaa myös tuotteisiin, joiden on oltava 
CE-merkittyjä. Pykälän 1 momenttia täyden- 
nettäisiin siten, että luovutettaessa ajoneuvo, 
järjestelmä, osa tai tekninen yksikkö tulee 
luovuttajan huolehtia, että tuote täyttää vaih- 
toehtoisesti CE-merkinnän edellytykset. 
Erikseen 2 momentissa säädettäisiin, että CE- 
merkittyjen tuotteiden vaatimustenmukai- 
suuden arvioinnissa sovellettaisiin menette- 
lyitä, joista on säädetty tuotetta koskevassa, 
tämän lain nojalla sovellettavassa direktiivis- 
sä tai direktiivin toimeenpanosta annetuissa 
säännöksissä. Toisin kuin tyyppihyväksyn- 
tämenettelyssä, jossa tuotannon vaatimus- 
tenmukaisuuden valvonnasta sovitaan toimi- 
valtaisen viranomaisen ja valmistajan kes- 
ken, säädettäisiin 2 momentissa tästä poike- 
ten, että CE-merkittyjen tuotteiden vaatimus- 
tenmukaisuuden varmentamiseen liittyvä ar- 
viointi tapahtuu valmistajan hakemuksesta. 
Tässä tutkimuslaitoksen suorittamassa vaa- 
timustenmukaisuuden arvioinnissa ja siihen 
sisältyvässä valvonnassa tutkimuslaitoksen 
valtuudet saatettaisiin vastaamaan 3 momen- 
tissa nykyisen tyyppihyväksyntämenettelyn 
vaatimustenmukaisuuden valvontaa. Näyt- 
teenotto ja testaaminen rajattaisiin sanotun 
momentin 2 kohdan mukaan kuitenkin kos- 
kemaan vain niitä testejä ja laskelmia, joita 
tuotteeseen tämän lain ja sen nojalla sovellet- 
tavien säädösten mukaisesti edellytetään teh- 
täväksi. Markkinavalvonnan suorittamisesta 
ja valtuuksista säädetään 82 §:ssä. 
78 §. Osan ja erillisen teknisen yksikön 
käyttöoikeus. Pykälän vaatimukset osan tai 
erillisen teknisen yksikön käytöstä liikentees- 
sä laajennettaisiin koskemaan tässä laissa tai 
sen nojalla annetussa säännöksessä edellyte- 
tyllä CE-merkinnällä varustettua tuotetta. 
Tuotteen tulisi täyttää vaatimustenmukaisuu- 
den varmentamiseen CE-merkinnällä liittyvi- 
en edellytysten lisäksi myös muut liikentees- 
sä käyttöön liittyvät vaatimukset. 
80 §. Vaaraa aiheuttava osa, erillinen tek- 
ninen yksikkö ja polkupyörä. Pykälän 1 mo- 
mentissa laajennettaisiin pykälän sovelta- 
misala koskemaan, tyyppihyväksyttyjen tuot- 
teiden lisäksi, myös tässä laissa tai sen nojal- 
la annetussa säännöksessä edellytetyllä CE- 
merkinnällä varustettuja osia ja erillisiä tek- 
nisiä yksikköjä, jotka ovat vakavana vaarana 
liikenneturvallisuudelle, vaikka ne olisi va- 
rustettu riittävillä merkinnöillä. Menettelyjen 
osalta lisättäisiin viittaus soveltaa 44 a §:n 
vaatimuksia. Erikseen 2 momentissa päivitet- 
täisiin viittaus kulutustavaroiden ja kuluttaja- 
palvelusten turvallisuudesta annettuun lakiin 
(75/2004), jolla on kumottu tuoteturvallisuu- 
desta annettu laki (914/1986) siihen myö- 
hemmin tehtyine muutoksineen. 
2.   Voimaantulo 
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mah- 
dollisimman pian. 
3.   Suhde perustuslakiin ja säätä- 
misjärjestys 
Ajoneuvolain säätämisen yhteydessä perus- 
tuslakivaliokunta edellytti (PeVL 40/2002 
vp) täsmennyksiä muun muassa tarkastusteh- 
täviä suorittavien henkilöiden sopivuudesta 
ja pätevyydestä sekä tarkastuksen rajoittami- 
sesta kotirauhan piiriin kuuluvien tilojen ul- 
kopuolelle annettuihin säännöksiin. 
Nyt esitetyillä muutoksilla ei muuteta näitä 
lainkohtia yleisten periaatteiden osalta. Lain 
45 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että 
myös uuden lähestymistavan mukaisten vaa- 
timusten ja testien edellyttämä valvonta voi- 
daan osoittaa yksityisille tutkimuslaitoksille. 
Tyyppihyväksyntämenettelyn mukaista val- 
vontaa suorittavien tutkimuslaitosten velvoit- 
teet sisältyvät 45 §:n 4 momenttiin, jossa on 
säädetty, ettei tarkastusta ja valvontaa saa 
suorittaa kotirauhan piiriin kuuluvassa pai- 
kassa. Jos hyväksyntäviranomainen teettää 
vaatimustenmukaisuuden valvontaa tutki- 
muslaitoksella, laitoksen on noudatettava, 
mitä hallintolaissa (434/2003), viranomaisten 
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa 
(621/1999) ja kielilaissa (423/2003) sääde- 
tään. 
Edellä todetun perusteella katsotaan, että 
ehdotetut lait voidaan käsitellä tavallisessa 
lainsäätämisjärjestyksessä. 
Edellä esitetyn perusteella annetaan Edus- 
kunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdo- 
tus: 
Lakiehdotus 
Laki 
ajoneuvolain muuttamisesta 
Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) 3 §:n 23 kohta, 
6 §, 5 luvun otsikko, 45, 78 ja 80 §, 
sellaisina kuin niistä ovat 3 §:n 23 kohta laissa 61/2006, 6 § osaksi laissa 1328/2004 ja 45 § 
viimeksi mainitussa laissa, sekä 
lisätään 3 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi mainituissa laeissa 1328/2004 ja 61/2006, uusi 
24 kohta, sekä lakiin uusi 34 a, 36 a, 41 a ja 44 a § seuraavasti: 
3 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
- - - - - - - - - - - - - - 
23) käyttövastaavalla täysi-ikäistä, Suo- 
messa asuvaa luonnollista henkilöä, joka 
olematta auton omistaja tai haltija on auton 
pääasiallinen kuljettaja tai, jollei autolla ole 
pääasiallista kuljettajaa, jolla on tiedot auton 
kuljettajista; käyttövastaavalla tulee olla vä- 
hintään B-luokan ajo-oikeus; 
24) vaatimustenmukaisuuden varmentami- 
sella CE-merkinnällä menettelyä, jossa val- 
mistaja varmentaa CE-merkinnällä ajoneu- 
von, järjestelmän, osan tai erillisen teknisen 
yksikön, jonka vaatimustenmukaisuuden 
varmentamiseen sovelletaan teknistä yhden- 
mukaistamista koskevien direktiivien vaati- 
mustenmukaisuuden arviointimenettelyjen 
eri vaiheissa käytettäväksi tarkoitetuista mo- 
duuleista ja CE-merkinnän kiinnittämistä 
koskevista säännöistä ja käytöstä annettua 
neuvoston päätöstä 93/465/ETY tai tätä vas- 
taavia erillisiä direktiivejä täyttävän sitä kos- 
kevan teknisen yhdenmukaistetun standardin 
tai erillisen direktiivin vaatimukset. 
6 § 
Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen 
teknisen yksikön hyväksyntä liikenteeseen 
Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja siihen tai 
sen perävaunuun kytkettäväksi soveltuvan 
hinattavan ajoneuvon käyttö liikenteessä on 
kielletty, jollei ajoneuvotyyppiä tai yksittäis- 
tä ajoneuvoa ole asianmukaisesti hyväksytty 
liikenteeseen. 
Sellaista osaa, erillistä teknistä yksikköä ja 
polkupyörää, joka ei ole tämän lain ja sen no- 
jalla annettujen säännösten mukainen ja jota 
ei ole näiden säännösten mukaisesti varustet- 
tu hyväksyntämerkinnällä tai CE- 
merkinnällä, jos sellaista on säännöksissä 
edellytetty, ei saa myyntitarkoituksessa tuoda 
maahan eikä valmistaa Suomessa myytäväk- 
si, pitää kaupan taikka myydä tai muuten 
luovuttaa eikä käyttää liikenteessä. 
Ajoneuvon sekä järjestelmän, osan ja erilli- 
sen teknisen yksikön hyväksynnästä sääde- 
tään 5 ja 7 luvussa sekä osan, erillisen tekni- 
sen yksikön ja polkupyörän maahantuonnin, 
valmistuksen ja kaupan valvonnasta 10 lu- 
vussa. 
5 luku 
Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen 
teknisen yksikön vaatimustenmukaisuus 
34 a § 
Toimivaltainen viranomainen CE- 
merkinnällä varustettuja tuotteita koskevissa 
asioissa 
Jos tässä laissa tai sen nojalla annetuissa 
säännöksissä edellytetään polkupyörän, ajo- 
neuvon osan, järjestelmän tai erillisen tekni- 
sen yksikön vaatimustenmukaisuuden var- 
mentamista CE-merkinnällä, toimivaltainen 
viranomainen on Ajoneuvohallintokeskus. 
36 a § 
CE-merkinnän edellytykset 
Polkupyörän, ajoneuvon osan, järjestelmän 
tai erillisen teknisen yksikön katsotaan ole- 
van sitä koskevien vaatimusten mukainen, 
jos valmistaja on antanut vaatimustenmukai- 
suudesta asianmukaisen vakuutuksen ja teh- 
nyt tuotteeseen CE-merkinnän tai vaatimus- 
tenmukaisuus on muutoin osoitettu siten kuin 
siitä säädetään. 
CE-merkinnän edellytyksenä olevat tuo- 
tannon laadunvarmistamiseksi vaadittavat 
tuotteen testit ja tarkastukset tulee tehdä ajal- 
laan ja vaatimusten mukaisina. 
Testejä ja tarkastuksia vaatimustenmukai- 
suuden osoittamiseksi ja laadun varmistami- 
seksi saa tehdä ainoastaan hyväksytty ja toi- 
mivaltaisen ministeriön Euroopan yhteisöjen 
komissiolle ja muille jäsenmaille ilmoittama 
tutkimuslaitos tai 48 §:ssä tarkoitettu tutki- 
muslaitos. 
41 a § 
Vaatimustenmukaisuuden varmentaminen 
CE-merkinnällä 
Polkupyörän, ajoneuvon osan, järjestelmän 
tai erillisen teknisen yksikön valmistajan, 
valmistajan edustajan tai sen, joka vastaa 
tuotteen saattamisesta markkinoille, tulee va- 
rustaa laite CE-merkinnällä, jos sellaista tuo- 
tetta koskevissa tarkemmissa säännöksissä 
edellytetään. 
Jos tuotteen vaatimustenmukaisuus on to- 
dettu tyyppitarkastuksella, merkintään tulee 
liittää myös tarkastuksen tehneen ilmoitetun 
tutkimuslaitoksen tunnusnumero. Jos tuottee- 
seen tämän lain nojalla sovellettavassa direk- 
tiivissä tai muussa säännöksessä edellytetään 
muita merkintöjä, ne tulee kiinnittää tuottee- 
seen kyseisten säännösten mukaisesti. Muut 
merkinnät eivät saa heikentää CE-merkinnän 
näkyvyyttä. 
CE-merkinnän käytössä on noudatettava 
mitä tiettyjen tuotteiden varustamisesta CE- 
merkinnällä annetussa laissa (1376/1994) 
säädetään. 
44 a § 
CE-merkinnällä varustetun tuotteen vaati- 
mustenvastaisuus 
Jos toimivaltainen viranomainen havaitsee, 
että markkinoille saatettu polkupyörä, ajo- 
neuvon osa, järjestelmä tai erillinen tekninen 
yksikkö, jonka vaatimustenmukaisuus on 
varmennettu CE-merkinnällä, ei vastaa tuot- 
teelle asetettuja vaatimuksia, toimivaltaisen 
viranomaisen on toimittava siten kuin 42 §:n 
1 ja 2 momentissa säädetään poistaakseen 
tällaiset tuotteet markkinoilta sekä rajoittaak- 
seen niiden vapaata liikkuvuutta. 
Toimivaltaisen viranomaisen on ilmoitetta- 
va käynnistetyistä markkinavalvontatoimista 
komissiolle siten kuin kyseiseen polkupyö- 
rään, ajoneuvon osaan, järjestelmään tai eril- 
liseen tekniseen yksikköön tämän lain nojalla 
sovellettavassa direktiivissä tai muussa sään- 
nöksessä edellytetään. 
45 § 
Tuotannon vaatimustenmukaisuuteen liittyvät 
toimenpiteet 
Luovuttaessaan ajoneuvon, järjestelmän, 
osan tai erillisen teknisen yksikön valmistaja 
ja valmistajan edustaja ovat velvollisia huo- 
lehtimaan, että ajoneuvo, järjestelmä, osa tai 
tekninen yksikkö on rakenteeltaan, varusteil- 
taan ja kunnoltaan hyväksytyn tyypin tai CE- 
merkinnän edellytysten mukainen. 
Hyväksyntäviranomaisen on varmistuttava 
ennen hyväksynnän myöntämistä riittävistä 
menettelyistä, joilla taataan tehokas tuotan- 
non vaatimustenmukaisuuden valvonta, ja to- 
teutettava tuotannon vaatimustenmukaisuu- 
den valvontaa koskevat toimenpiteet. Tuo- 
tannon vaatimustenmukaisuuden valvonnassa 
sovelletaan EY-tyyppihyväksynnän osalta 
30 §:n 1 momentissa tarkoitetussa tai maini- 
tussa säädöksessä säädettyä menettelyä, E- 
tyyppihyväksynnän osalta Geneven sopi- 
muksessa määrättyä menettelyä ja kansalli- 
sen tyyppihyväksynnän osalta hyväksyntävi- 
ranomaisen vahvistamaa menettelyä. Hyväk- 
syntäviranomainen voi teettää osia tuotannon 
vaatimustenmukaisuuden valvonnasta tutki- 
muslaitoksella. CE-merkinnällä varmennetun 
tuotteen vaatimustenmukaisuuden arvioinnis- 
sa ja siihen sisältyvässä valvonnassa sovelle- 
taan, mitä tuotteeseen tämän lain nojalla so- 
vellettavassa direktiivissä tai direktiivin toi- 
meenpanosta annetuissa säännöksissä sääde- 
tään. Ilmoitettu tutkimuslaitos voi arvioida 
tuotteiden vaatimustenmukaisuutta vain val- 
mistajan hakemuksesta. 
Vaatimustenmukaisuuden valvonta toimite- 
taan hyväksynnän tai arvioinnin hakijan kus- 
tannuksella. Hyväksyntäviranomaisella ja 
tutkimuslaitoksella on valvonnan suorittami- 
seksi oikeus: 
1) päästä ajoneuvojen, osien, järjestelmien 
ja erillisten teknisten yksiköiden valmistus-, 
varastointi-, myynti-, asennus-, korjaus- ja 
tarkastuspaikkoihin; 
2) ottaa näytteitä tuotannosta ja suorittaa 
määrävälein tämän lain nojalla sovellettavis- 
sa yhdennetyissä standardeissa tai Euroopan 
yhteisön säädöksissä taikka E-säännöissä 
määrätyt testit ja laskelmat; 
3) saada tarvittaessa käyttöönsä kunkin hy- 
väksytyn tyypin tai CE-merkinnällä varuste- 
tun tuotteen laadun ja vaatimustenmukaisuu- 
den tarkastamiseksi tarvittava aineisto; 
4) tarkastaa tuotannon vaatimustenmukai- 
suuden valvontamenetelmät. 
Tarkastusta ja valvontaa ei saa suorittaa ko- 
tirauhan piiriin kuuluvassa paikassa. Jos hy- 
väksyntäviranomainen teettää vaatimusten- 
mukaisuuden valvontaa tutkimuslaitoksella, 
laitoksen on noudatettava, mitä hallintolaissa 
(434/2003), viranomaisten toiminnan julki- 
suudesta annetussa laissa (621/1999) ja kieli- 
laissa (423/2003) säädetään. 
78 § 
Osan ja erillisen teknisen yksikön käyttöoi- 
keus 
Tyyppihyväksyttyä taikka tässä laissa tai 
sen nojalla annetussa säännöksessä edellyte- 
tyllä CE-merkinnällä varustettua osaa tai eril- 
listä teknistä yksikköä saa käyttää liikentees- 
sä, jos se täyttää tyyppihyväksyntään tai CE- 
merkinnällä varmennettuun vaatimustenmu- 
kaisuuteen liittyvien edellytysten lisäksi 
muut liikenteessä käyttöön liittyvät vaati- 
mukset. 
80 § 
Vaaraa aiheuttava osa, erillinen tekninen yk- 
sikkö ja polkupyörä 
Jos valvontaviranomainen arvioi, että muut 
kuin 42 §:ssä tarkoitetut tyyppihyväksytyt 
taikka tässä laissa tai sen nojalla annetussa 
säännöksessä edellytetyllä CE-merkinnällä 
varustetut osat tai erilliset tekniset yksiköt 
ovat vakavana vaarana liikenneturvallisuu- 
delle, vaikka ne on varustettu riittävillä mer- 
kinnöillä, se voi kieltää tällaisten osien ja 
erillisten teknisten yksiköiden myynnin tai 
käyttöönoton enintään kuuden kuukauden 
ajaksi. Valvontaviranomaisen on tällaisessa 
tapauksessa meneteltävä kuten 44 ja 
44 a §:ssä säädetään. 
Jos polkupyörästä tai muusta kuin tyyppi- 
hyväksytystä osasta tai erillisestä teknisestä 
yksiköstä aiheutuu vaaraa kuluttajan tervey- 
delle tai omaisuudelle, sovelletaan, mitä ku- 
lutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten tur- 
vallisuudesta annetussa laissa (75/2004) sää- 
detään. 
--- 
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 
20 . 
Sen 3 §:n 23 kohtaa sovelletaan kuitenkin 
vasta 1 päivästä tammikuuta 2008. 
----- 
Helsingissä 31 päivänä maaliskuuta 2006 
Tasavallan Presidentti 
TARJA HALONEN 
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen 
Liite 
Rinnakkaistekstit 
Laki 
ajoneuvolain muuttamisesta 
Eduskunnan päätöksen mukaisesti 
muutetaan 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) 3 §:n 23 kohta, 
6 §, 5 luvun otsikko, 45, 78 ja 80 §, 
sellaisina kuin niistä ovat 3 §:n 23 kohta laissa 61/2006, 6 § osaksi laissa 1328/2004 ja 45 § 
viimeksi mainitussa laissa, sekä 
lisätään 3 §:ään, sellaisena kuin se on osaksi mainituissa laeissa 1328/2004 ja 61/2006, uusi 
24 kohta, sekä lakiin uusi 34 a, 36 a, 41 a ja 44 a § seuraavasti: 
Voimassa oleva laki 
Ehdotus 
3 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
- - - - - - - - - - - - - - 
23) käyttövastaavalla täysi-ikäistä, Suo- 
messa asuvaa luonnollista henkilöä, joka 
olematta auton omistaja tai haltija on auton 
pääasiallinen kuljettaja tai, jollei autolla ole 
pääasiallista kuljettajaa, jolla on tiedot auton 
kuljettajista; käyttövastaavalla tulee olla vä- 
hintään B-luokan ajo-oikeus. 
3 § 
Määritelmät 
Tässä laissa tarkoitetaan: 
- - - - - - - - - - - - - - 
23) käyttövastaavalla täysi-ikäistä, Suo- 
messa asuvaa luonnollista henkilöä, joka 
olematta auton omistaja tai haltija on auton 
pääasiallinen kuljettaja tai, jollei autolla ole 
pääasiallista kuljettajaa, jolla on tiedot auton 
kuljettajista; käyttövastaavalla tulee olla vä- 
hintään B-luokan ajo-oikeus; 
24) vaatimustenmukaisuuden varmenta- 
misella CE-merkinnällä menettelyä, jossa 
valmistaja varmentaa CE-merkinnällä ajo- 
neuvon, järjestelmän, osan tai erillisen tek- 
nisen yksikön, jonka vaatimustenmukaisuu- 
den varmentamiseen sovelletaan teknistä 
yhdenmukaistamista koskevien direktiivien 
vaatimustenmukaisuuden arviointimenette- 
lyjen eri vaiheissa käytettäväksi tarkoitetuis- 
ta moduuleista ja CE-merkinnän kiinnittä- 
mistä koskevista säännöistä ja käytöstä an- 
nettua neuvoston päätöstä 93/465/ETY tai 
tätä vastaavia erillisiä direktiivejä, täyttä- 
vän sitä koskevan teknisen yhdenmukaiste- 
tun standardin tai erillisen direktiivin vaa- 
timukset. 
6 § 
Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen 
teknisen yksikön hyväksyntä liikenteeseen 
Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja siihen tai 
sen perävaunuun kytkettäväksi soveltuvan 
hinattavan ajoneuvon käyttö liikenteessä on 
kielletty, jollei ajoneuvotyyppiä tai yksittäis- 
tä ajoneuvoa ole asianmukaisesti hyväksytty 
liikenteeseen. 
Sellaista osaa, erillistä teknistä yksikköä ja 
polkupyörää, joka ei ole tämän lain ja sen 
nojalla annettujen säännösten mukainen ja 
jota ei ole näiden säännösten mukaisesti va- 
rustettu hyväksyntämerkinnällä, jos sellaista 
on säännöksissä edellytetty, ei saa myynti- 
tarkoituksessa tuoda maahan eikä valmistaa 
Suomessa myytäväksi, pitää kaupan taikka 
myydä tai muuten luovuttaa eikä käyttää lii- 
kenteessä. 
Ajoneuvon sekä järjestelmän, osan ja eril- 
lisen teknisen yksikön hyväksynnästä sääde- 
tään 5 ja 7 luvussa sekä osan, erillisen tekni- 
sen yksikön ja polkupyörän maahantuonnin, 
valmistuksen ja kaupan valvonnasta 10 lu- 
vussa. 
6 § 
Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen 
teknisen yksikön hyväksyntä liikenteeseen 
Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja siihen tai 
sen perävaunuun kytkettäväksi soveltuvan 
hinattavan ajoneuvon käyttö liikenteessä on 
kielletty, jollei ajoneuvotyyppiä tai yksittäis- 
tä ajoneuvoa ole asianmukaisesti hyväksytty 
liikenteeseen. 
Sellaista osaa, erillistä teknistä yksikköä ja 
polkupyörää, joka ei ole tämän lain ja sen 
nojalla annettujen säännösten mukainen ja 
jota ei ole näiden säännösten mukaisesti va- 
rustettu hyväksyntämerkinnällä tai CE- 
merkinnällä, jos sellaista on säännöksissä 
edellytetty, ei saa myyntitarkoituksessa tuo- 
da maahan eikä valmistaa Suomessa myytä- 
väksi, pitää kaupan taikka myydä tai muuten 
luovuttaa eikä käyttää liikenteessä. 
Ajoneuvon sekä järjestelmän, osan ja eril- 
lisen teknisen yksikön hyväksynnästä sääde- 
tään 5 ja 7 luvussa sekä osan, erillisen tekni- 
sen yksikön ja polkupyörän maahantuonnin, 
valmistuksen ja kaupan valvonnasta 10 lu- 
vussa. 
5 luku 
Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen 
teknisen yksikön tyyppihyväksyntä 
5 luku 
Ajoneuvon, järjestelmän, osan ja erillisen 
teknisen yksikön vaatimustenmukaisuus 
34 a § 
Toimivaltainen viranomainen CE- 
merkinnällä varustettujen tuotteiden osalta 
Jos tässä laissa tai sen nojalla annetuissa 
säännöksissä edellytetään polkupyörän, 
ajoneuvon osan, järjestelmän tai erillisen 
teknisen yksikön vaatimustenmukaisuuden 
varmentamista CE-merkinnällä, toimival- 
tainen viranomainen on Ajoneuvohallinto- 
keskus. 
36 a § 
CE-merkinnän edellytykset 
Polkupyörän, ajoneuvon osan, järjestel- 
män tai erillisen teknisen yksikön katsotaan 
olevan sitä koskevien vaatimusten mukai- 
nen, jos valmistaja on antanut vaatimusten- 
mukaisuudesta asianmukaisen vakuutuksen 
ja tehnyt tuotteeseen CE-merkinnän tai vaa- 
timustenmukaisuus on muutoin osoitettu si- 
ten kuin siitä säädetään. 
CE-merkinnän edellytyksenä olevat tuo- 
tannon laadunvarmistamiseksi vaadittavat 
tuotteen testit ja tarkastukset tulee tehdä 
ajallaan ja vaatimusten mukaisina. 
Testejä ja tarkastuksia vaatimustenmukai- 
suuden osoittamiseksi ja laadun varmista- 
miseksi saa tehdä ainoastaan hyväksytty ja 
toimivaltaisen ministeriön Euroopan yhtei- 
söjen komissiolle ja muille jäsenmaille il- 
moittama tutkimuslaitos tai 48 §:ssä tarkoi- 
tettu tutkimuslaitos. 
41 a § 
Vaatimustenmukaisuuden osoittaminen CE- 
merkinnällä 
Polkupyörän, ajoneuvon osan, järjestel- 
män tai erillisen teknisen yksikön valmista- 
jan, valmistajan edustajan tai sen, joka vas- 
taa tuotteen saattamisesta markkinoille, tu- 
lee varustaa laite CE-merkinnällä, jos sel- 
laista tuotetta koskevissa tarkemmissa 
säännöksissä edellytetään. 
Jos tuotteen vaatimustenmukaisuus on to- 
dettu tyyppitarkastuksella, merkintään tulee 
liittää myös tarkastuksen tehneen ilmoitetun 
tutkimuslaitoksen tunnusnumero. Jos tuot- 
teeseen tämän lain nojalla sovellettavassa 
direktiivissä tai muussa säännöksessä edel- 
lytetään muita merkintöjä, ne tulee kiinnit- 
tää tuotteeseen kyseisten säännösten mukai- 
sesti. Muut merkinnät eivät saa heikentää 
CE-merkinnän näkyvyyttä. 
CE-merkinnän käytössä on noudatettava 
mitä tiettyjen tuotteiden varustamisesta CE- 
merkinnällä annetussa laissa (1376/1994) 
säädetään. 
44 a § 
CE-merkinnällä varustetun tuotteen vaati- 
mustenvastaisuus 
Jos toimivaltainen viranomainen havait- 
see, että markkinoille saatettu polkupyörä, 
ajoneuvon osa, järjestelmä tai erillinen tek- 
ninen yksikkö, jonka vaatimustenmukaisuus 
on varmennettu CE-merkinnällä, ei vastaa 
tuotteelle asetettuja vaatimuksia, toimival- 
taisen viranomaisen on toimittava siten kuin 
42 §:n 1 ja 2 momentissa säädetään pois- 
taakseen tällaiset tuotteet markkinoilta sekä 
rajoittaakseen niiden vapaata liikkuvuutta. 
Toimivaltaisen viranomaisen on ilmoitet- 
tava käynnistetyistä markkinavalvontatoi- 
mista komissiolle siten kuin kyseiseen pol- 
kupyörään, ajoneuvon osaan, järjestelmään 
tai erilliseen tekniseen yksikköön tämän lain 
nojalla sovellettavassa direktiivissä tai 
muussa säännöksessä edellytetään. 
45 § 
Tuotannon vaatimustenmukaisuuteen liitty- 
vät toimenpiteet 
Luovuttaessaan ajoneuvon, järjestelmän, 
osan tai erillisen teknisen yksikön valmistaja 
ja valmistajan edustaja ovat velvollisia huo- 
lehtimaan, että ajoneuvo, järjestelmä, osa tai 
tekninen yksikkö on rakenteeltaan, varus- 
teiltaan ja kunnoltaan hyväksytyn tyypin 
mukainen. 
Hyväksyntäviranomaisen on varmistuttava 
ennen hyväksynnän myöntämistä riittävistä 
menettelyistä, joilla taataan tehokas tuotan- 
non vaatimustenmukaisuuden valvonta, ja 
toteutettava tuotannon vaatimustenmukai- 
suuden valvontaa koskevat toimenpiteet. 
Tuotannon vaatimustenmukaisuuden val- 
vonnassa sovelletaan EY- 
tyyppihyväksynnän osalta 30 §:n 1 momen- 
tissa tarkoitetussa tai mainitussa säädökses- 
sä säädettyä menettelyä, E- 
tyyppihyväksynnän osalta Geneven sopi- 
muksessa määrättyä menettelyä ja kansalli- 
sen tyyppihyväksynnän osalta hyväksyntävi- 
ranomaisen vahvistamaa menettelyä. Hy- 
väksyntäviranomainen voi teettää osia tuo- 
tannon vaatimustenmukaisuuden valvonnas- 
ta tutkimuslaitoksella. 
Vaatimustenmukaisuuden valvonta toimi- 
tetaan hyväksynnän hakijan kustannuksella. 
Hyväksyntäviranomaisella ja tutkimuslai- 
toksella on valvonnan suorittamiseksi oike- 
us: 
1) päästä ajoneuvojen, osien, järjestelmien 
ja erillisten teknisten yksiköiden valmistus-, 
varastointi-, myynti-, asennus-, korjaus- ja 
tarkastuspaikkoihin; 
2) ottaa näytteitä tuotannosta ja suorittaa 
määrävälein Euroopan yhteisön säädöksissä 
säädetyt taikka E-säännöissä määrätyt testit 
tai laskelmat; 
3) saada tarvittaessa käyttöönsä kunkin 
hyväksytyn tyypin laadun ja vaatimusten- 
mukaisuuden tarkastamiseksi tarvittava ai- 
neisto; 
4) tarkastaa tuotannon vaatimustenmukai- 
suuden valvontamenetelmät. 
Tarkastusta ja valvontaa ei kuitenkaan saa 
suorittaa kotirauhan piiriin kuuluvassa pai- 
kassa. Jos hyväksyntäviranomainen teettää 
vaatimustenmukaisuuden valvontaa tutki- 
muslaitoksella, laitoksen on noudatettava, 
mitä hallintolaissa (434/2003), viranomais- 
ten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa 
(621/1999) ja kielilaissa (423/2003) sääde- 
tään. 
45 § 
Tuotannon vaatimustenmukaisuuteen liitty- 
vät toimenpiteet 
Luovuttaessaan ajoneuvon, järjestelmän, 
osan tai erillisen teknisen yksikön valmistaja 
ja valmistajan edustaja ovat velvollisia huo- 
lehtimaan, että ajoneuvo, järjestelmä, osa tai 
tekninen yksikkö on rakenteeltaan, varus- 
teiltaan ja kunnoltaan hyväksytyn tyypin tai 
CE-merkinnän edellytysten mukainen. 
Hyväksyntäviranomaisen on varmistuttava 
ennen hyväksynnän myöntämistä riittävistä 
menettelyistä, joilla taataan tehokas tuotan- 
non vaatimustenmukaisuuden valvonta, ja 
toteutettava tuotannon vaatimustenmukai- 
suuden valvontaa koskevat toimenpiteet. 
Tuotannon vaatimustenmukaisuuden val- 
vonnassa sovelletaan EY- 
tyyppihyväksynnän osalta 30 §:n 1 momen- 
tissa tarkoitetussa tai mainitussa säädökses- 
sä säädettyä menettelyä, E- 
tyyppihyväksynnän osalta Geneven sopi- 
muksessa määrättyä menettelyä ja kansalli- 
sen tyyppihyväksynnän osalta hyväksyntävi- 
ranomaisen vahvistamaa menettelyä. Hy- 
väksyntäviranomainen voi teettää osia tuo- 
tannon vaatimustenmukaisuuden valvonnas- 
ta tutkimuslaitoksella. CE-merkinnällä var- 
mennetun tuotteen vaatimustenmukaisuuden 
arvioinnissa ja siihen sisältyvässä valvon- 
nassa sovelletaan, mitä tuotteeseen tämän 
lain nojalla sovellettavassa direktiivissä tai 
direktiivin toimeenpanosta annetuissa sään- 
nöksissä säädetään. Ilmoitettu tutkimuslai- 
tos voi arvioida tuotteiden vaatimustenmu- 
kaisuutta vain valmistajan hakemuksesta. 
Vaatimustenmukaisuuden valvonta toimi- 
tetaan hyväksynnän tai arvioinnin hakijan 
kustannuksella. Hyväksyntäviranomaisella 
ja tutkimuslaitoksella on valvonnan suorit- 
tamiseksi oikeus: 
1) päästä ajoneuvojen, osien, järjestelmien 
ja erillisten teknisten yksiköiden valmistus-, 
varastointi-, myynti-, asennus-, korjaus- ja 
tarkastuspaikkoihin; 
2) ottaa näytteitä tuotannosta ja suorittaa 
määrävälein tämän lain nojalla sovelletta- 
vissa yhdennetyissä standardeissa tai Eu- 
roopan yhteisön säädöksissä taikka E- 
säännöissä määrätyt testit ja laskelmat; 
3) saada tarvittaessa käyttöönsä kunkin 
hyväksytyn tyypin tai CE-merkinnällä va- 
rustetun tuotteen laadun ja vaatimustenmu- 
kaisuuden tarkastamiseksi tarvittava aineis- 
to; 
4) tarkastaa tuotannon vaatimustenmukai- 
suuden valvontamenetelmät. 
Tarkastusta ja valvontaa ei saa suorittaa 
kotirauhan piiriin kuuluvassa paikassa. Jos 
hyväksyntäviranomainen teettää vaatimus- 
tenmukaisuuden valvontaa tutkimuslaitok- 
sella, laitoksen on noudatettava, mitä hallin- 
tolaissa (434/2003), viranomaisten toimin- 
nan julkisuudesta annetussa laissa 
(621/1999) ja kielilaissa (423/2003) sääde- 
tään. 
78 § 
Osan ja erillisen teknisen yksikön käyttöoi- 
keus 
Tyyppihyväksyttyä osaa tai erillistä tek- 
nistä yksikköä saa käyttää liikenteessä, jos 
se täyttää tyyppihyväksyntään liittyvien 
edellytysten lisäksi muut liikenteessä käyt- 
töön liittyvät vaatimukset. 
78 § 
Osan ja erillisen teknisen yksikön käyttöoi- 
keus 
Tyyppihyväksyttyä taikka tässä laissa tai 
sen nojalla annetussa säännöksessä edelly- 
tetyllä CE-merkinnällä varustettua osaa tai 
erillistä teknistä yksikköä saa käyttää liiken- 
teessä, jos se täyttää tyyppihyväksyntään tai 
CE-merkinnällä varmennettuun vaatimus- 
tenmukaisuuden liittyvien edellytysten li- 
säksi muut liikenteessä käyttöön liittyvät 
vaatimukset. 
80 § 
Vaaraa aiheuttava osa, erillinen tekninen 
yksikkö ja polkupyörä 
Jos valvontaviranomainen arvioi, että 
muut kuin 42 §:ssä tarkoitetut tyyppihyväk- 
sytyt osat tai erilliset tekniset yksiköt ovat 
vakavana vaarana liikenneturvallisuudelle, 
vaikka ne on varustettu riittävillä merkin- 
nöillä, se voi enintään kuuden kuukauden 
ajaksi kieltää tällaisten osien ja erillisten 
teknisten yksiköiden myynnin tai käyttöön- 
oton. Valvontaviranomaisen on tällaisessa 
tapauksessa meneteltävä kuten 44 §:ssä sää- 
detään. 
Jos polkupyörästä tai muusta kuin tyyppi- 
hyväksytystä osasta tai erillisestä teknisestä 
yksiköstä aiheutuu vaaraa kuluttajan tervey- 
delle tai omaisuudelle, sovelletaan, mitä tuo- 
teturvallisuuslaissa (914/1986) säädetään. 
80 § 
Vaaraa aiheuttava osa, erillinen tekninen 
yksikkö ja polkupyörä 
Jos valvontaviranomainen arvioi, että 
muut kuin 42 §:ssä tarkoitetut tyyppihyväk- 
sytyt taikka tässä laissa tai sen nojalla an- 
netussa säännöksessä edellytetyllä CE- 
merkinnällä varustetut osat tai erilliset tek- 
niset yksiköt ovat vakavana vaarana liiken- 
neturvallisuudelle, vaikka ne on varustettu 
riittävillä merkinnöillä, se voi kieltää tällais- 
ten osien ja erillisten teknisten yksiköiden 
myynnin tai käyttöönoton enintään kuuden 
kuukauden ajaksi. Valvontaviranomaisen on 
tällaisessa tapauksessa meneteltävä kuten 44 
ja 44 a §:ssä säädetään. 
Jos polkupyörästä tai muusta kuin tyyppi- 
hyväksytystä osasta tai erillisestä teknisestä 
yksiköstä aiheutuu vaaraa kuluttajan tervey- 
delle tai omaisuudelle, sovelletaan, mitä ku- 
lutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten tur- 
vallisuudesta annetussa laissa (75/2004) sää- 
detään. 
--- 
Tämä laki tulee voimaan päivän kuuta 
20 . 
Sen 3 §:n 23 kohtaa sovelletaan kuitenkin 
vasta 1 päivästä tammikuuta 2008. 
 
 
 
Note! This message was posted anonymously!