Kirjaudu sisään

View Full Version : Patrolissa ei olekaan jännitteenalentajaa!


VonLeka
16.04.2006, 18:37
purin eilen maasturia ja en löytänyt 24->12v alentajaa. mittaritaulun takana oli jännitteen tasaaja, mutta alentajaa ei ole. alkup. mankalle menee suoraan yhdeltä akulta 12v

ihan vaan tämmöinen informaallinen tieto.
jos on lisättävää niin kertokaa

Heavy Fucking Metal

freddie
17.04.2006, 06:59
Omas oli 2 jännitteenalentajaa kytkinpolkimen yläpuolella, päällä olevan lapun mukaan max. 1A. Toisesta oli tinaus pettäny eikä kumpikaan enää alentanu jännitettä. Taitaavat olla kierroslukumittaria ja radiota varten.

Eipä enää tarvi ihimetellä miksi ei kierroslukumittari toimi jos on saanu 24v ties kuinka monta vuotta.

Kannattaa radiolle laittaa jonkulainen alentaja, tua toisesta akusta virranryöstö on oiva keino tuhota akkuja.

--
Patrol 3.3 4x4
Honda XL600 2x1
Pajero V6 3000 (emännän kauppakassi)

VonLeka
17.04.2006, 11:56
olen vääntänyt kättä monesti faijan kanssa siitä että yhdeltä akulta ei kannata ottaa virtaa. se sanoo että kyllä voi ottaa, se on vuosia ottanut kaivinkoneen akulta virtaa ties mille vehkeille ja hyvin on akut/laturit toiminu

nii tossa kaivinkoneessahan on myös 24v (2x12v)

Heavy Fucking Metal

VonLeka
17.04.2006, 12:02
täältä sain jonkun sähkökaavion ni sen mukaan patrolissa ei ole jännitteen alentimia ja mankalle menee suoraan 12v yhdeltä akulta.

millainen mutikka on sitten se jännitteen alentaja? se on kone huoneessa vai auton sisällä?



Heavy Fucking Metal

freddie
17.04.2006, 13:33
Sellanen ~5x3x2(cm) metallinen laatikko, löytyy auton sisäpuolelta kytkinpolkien yläpuolelta.

Kyllä varmaankin kärsii ottaa toisesta akusta +12V josei hirveitä virtoja tarvi. Itelläkin on soittimen jatkuvavirtapiuha akussa kiinni, eikä mitään ongelmia oo. Eri asia jos usiampia amppeereja pitää saada, että saa blaupunktien kalvot riittävään liikkeeseen, kantamaan radio novan uutistenlukijan tuottamat ääniaallot suoraan moottoritienopeutta ajavan kuljettajan tärykalvolle.

--
Patrol 3.3 4x4
Honda XL600 2x1
Pajero V6 3000 (emännän kauppakassi)

18.04.2006, 20:11
ei kannata rosvota siitä toisesta akusta, kyllä se ratiokin vie sitä virtaa ja toinen akku kuluu nopemmin. oon kuullu että se vajaa akku ei taho latautua enää täyteen auton omalla laturilla.

Note! This message was posted anonymously!

VonLeka
18.04.2006, 20:25
nissanin pojat on kuule anönyybi ihan tehdasvalmisteisesti rosvonnu mankalle powerit yhdeltä akulta! kuulopuheet ei voita nissanin insinöörejä! ;)

Heavy Fucking Metal

HJ60_Jussi
18.04.2006, 21:11
Mietippäs seuraavaa. Sulla on poppikone toisessa akussa kiinni. Poppkone jäi viikonloppuna päälle. Maanantaina toinen akku on 13V ja toinen 12V (aikas tyhjä). Kone lähtee nippa nappa käyntiin. Lataa näppärästi 28V. Nyt toinen akku on noin 12.5V (lähes tyhjä) ja toinen (se täys) 16.5V.

Kysymys?

Kuinka kauan kestää tuo akku, jota ei ole kuormitettu.

-Jussi-

arsenix
18.04.2006, 22:21
quote:
Mietippäs seuraavaa. Sulla on poppikone toisessa akussa kiinni. Poppkone jäi viikonloppuna päälle. Maanantaina toinen akku on 13V ja toinen 12V (aikas tyhjä). Kone lähtee nippa nappa käyntiin. Lataa näppärästi 28V. Nyt toinen akku on noin 12.5V (lähes tyhjä) ja toinen (se täys) 16.5V.

Kysymys?

Kuinka kauan kestää tuo akku, jota ei ole kuormitettu.

-Jussi-



Eipä tarvi ees poppimasiinan jäähä päälle, mulla ku oli just toisesa akusa vaan mankka kii ni se tyhjeni iha normaalikäytöllä.
Eli latas toista akkua reilulla 15,5voltilla ja toista 12,5:llä.
En kehannu koittaa että kui kauva kestää, vaan pistin starttikaapeleilla akut rinnan ja laturiin ne.

in the middle of nothing.

ramo79
18.04.2006, 23:38
tyhmä kysymys akkujen eri latautumisesta??? en ole sähkö insinööri mut onko akkujan voltit mitattuja vai vaan laskettuja? luulisi tyhmänä tasaantuvan mut en ala väittämään.. muistaakseni pätkässä oli konehuoneessa oikealla (eli kartturin) puolella musta jäähdytys rivoin oleva alennin joka palaa herkästi hajalla olevalla kärryn pistokkeella minkä laittoi väärin päin.. muutettu 6v lamppu sulakkeeksi siihen.. kello liikaa niin ei voi veli pojalle soittaa miten asia oli et oliko alkuperäinen.. palanut pari kertaa niin sen takia lamppu sulake että ei aina muuntaja pala.. 83- vuodesta ollu samassa perheessä pätkä paku.. ja kärryyn otetaa 12v jostain...

lisää kaasua, puut suurenee...

19.04.2006, 05:43
Mites se on jos sen 12v vetää molemmilta akuilta? Siis plussa ja miinus molemmilta samaan niin saadaan 12v tasasesti molemmista akuista. Toki maakontaktit on kiellettyjä, mutta jännityksessä on kiva elää...

Note! This message was posted anonymously!

juza
19.04.2006, 07:29
Sehän on oikosulussa jos ne sillee yhistät.

ramo79
19.04.2006, 17:45
varmistin velipojalta ni alkuperäinen jännitteen alennin konehuoneessa ja alkuperäinen mankan kytkentä on alentimen kautta..

lisää kaasua, puut suurenee...

sisua45
19.04.2006, 18:28
Sisussa oli toinen akku täysin kuollut, mutta koneen käydessä kumpikin akku näytti samaa jännitettä. Eli ei toinen sen enempää jännitettä (voltti) vastaan ota, virtaa (amppeeeri) ottaa. Sitten kun sammutti auton ja antoi olla, niin hetken päästä jännitteet alle 10V ja yli 12V.

arsenix
19.04.2006, 21:56
quote:
Sisussa oli toinen akku täysin kuollut, mutta koneen käydessä kumpikin akku näytti samaa jännitettä. Eli ei toinen sen enempää jännitettä (voltti) vastaan ota, virtaa (amppeeeri) ottaa. Sitten kun sammutti auton ja antoi olla, niin hetken päästä jännitteet alle 10V ja yli 12V.


Ja sisussas oli kuitenki 24voltin järjestelmä?
Eli akut o kytketty sarjaan..

sisua45
20.04.2006, 05:56
Juu 24V systeemi.