PDA

View Full Version : Ln 46 Hiluxista "kilpuri" ?


Grippi
27.01.2025, 12:53
Löytyis tallista elämää nähny Ln 46, missä on jäykkää akseleiden, jousituksen lisäksi myös ohjaus eli ei tehostinta :D . Käyny vähän mielessä, että minkähän laisilla muutoksilla tästä saisi tehtyä laitteen edullisesti johonkin offiluokkaan/harrasteluun. Olisiko Harraste standard oikea ?
- Tarvii/kannattaa laittaa jotkin turvakaaret ulkopuolelle ainakin ?
- Moottorin, lootan, tankin panssarointi ?
-Sohvapenkki ilman vöitä ei varmaan ole oikea istuin. Kuppipenkki vöillä ?
- Isompia renkaita ei varmaan jaksa vääntää ilman tehostinta, nyt vähän karkeemmat ja ehkä hivenen korotettu alusta.
Kiitoksia vastauksista etukäteen.

tapsa4x4
27.01.2025, 13:11
Aika pitkälti riipuu että teetkö autoa suunnistukseen vai trialiin.

korotaa en lähtisi kauheasti mielluummin sovittaa renkaat alle muulla tavalla ja korotuksen sijasta keskittyisin tasauspyörästön lukkojen hankintaan.

ohjaustehotin on lähes pakollinen jos meinaa jotakin kilpaa ajaa.

Hcet
27.01.2025, 17:32
- Tarvii/kannattaa laittaa jotkin turvakaaret ulkopuolelle ainakin ?

Sisälle tehtynä kaaret suojaavat enemmän kuljettajaa. Ulos tehtyjä on hankala saada yhtä tukevaksi.

- Moottorin, lootan, tankin panssarointi ?

Jakiksen hännän kun suojaa pääsee jo pitkälle. Itsellä oli vuosia kivikossa hakattuna pelkällä jakiksen suojalla. Se on ainoa altis paikka pohjassa.

-Sohvapenkki ilman vöitä ei varmaan ole oikea istuin. Kuppipenkki vöillä ?

Riippuu mitä haluaa ajaa. Safari yms. ajossa oikein toimiva tuo sohva.

- Isompia renkaita ei varmaan jaksa vääntää ilman tehostinta, nyt vähän karkeemmat ja ehkä hivenen korotettu alusta.

Korottaa ei kannata yhtään. Siitä ei apua saa. Tehostin asia hoituu parhaiten high steer varsilla ja ln110/4runner tehostajalla.

Noin yleisesti tuo 46:nen on oikein hyvä offiaihoa moneen. On kevyt ja akseliväli järkevä. Osia saa hyvin ja jakolaatikko on helppo välittää tai tehdä tupla jakis. Trialia aatellen takaylitys on huono jos ei rakenna promodin autoksi. Erittäin hyvän ja etenevän auton saa kohtuu helpolla. +50mm lehdet ja takapakan kevennys,high steer,lukot eteen ja taakse sekä jakikseen 4.7 välitys, rcv vetarit ja 37" alle. Pääsee moneen paikkaan ja toimii monessa hommassa.

kippo86
27.01.2025, 18:46
Tuo on hyvä aihio.
Alota pikkuhiljaa, ensiks vinssi ja renkaat, lukot, välitys (mä suosittelen vahvasti tuplajakista). Sit vaa ajelee ja näkee mihin suuntaa lähtee autoa tekee... Toki rcv:t kannattaa laittaa heti ku alkaa murrosjumppa harmittamaa.

Sisäkaaria en noin pienee koppii laittais, mut sekin riippuu paljon kuskin pituudesta yms.

JiiPee
27.01.2025, 20:57
Olikos Kivisen kilpuri LN46..? Edit: alunperin?

kivinen
27.01.2025, 21:19
Olikos Kivisen kilpuri LN46..? Edit: alunperin?

Ei kun se oli LN-65.

Eihän se välillä niin kovin paljon ollut muuttunut:

https://m.youtube.com/watch?v=_FwvdAqeyyk

https://m.youtube.com/watch?v=ZEfj53GtxsQ

nyt taitaa olla menossa entisöinti, tavallaan. ��

akke
27.01.2025, 21:32
Ihan ekaksi pitää saada vahvempi raidetanko. Eli Akselin edessä poikittain menevä raidetanko on todella arassa paikkaa ja on aika heiveröinen.
Ohjaustehostimen melkein vaatii, niin siinä samalla tekee ohjauksen niinkuin Hcet ohjeisti.
Itellä ekat offiautot olleet LN46 hiluxeja, ja myös LN65. Ei ollut tehostinta niissä, niin vähän oli 33" renkaita raskas veivata, kun ilman paineet oli lähellä nollaa.
Tosiaan panssaria ei tarvi niin paljon, ei ole jakolaatikko/ulosotto läheskään niin alhaalla kuin esim hj:ssa. Tankki tosi voi olla vähän arassa paikassa.
Runkoa kannattaa vahvistaa takajousien etukiinnikkeistä eteenpäin. Koska siitä jostain hytin takaa ne yleensä katkeaa. :D

Hcet
27.01.2025, 21:44
Tuo on hyvä aihio.
Alota pikkuhiljaa, ensiks vinssi ja renkaat, lukot, välitys (mä suosittelen vahvasti tuplajakista). Sit vaa ajelee ja näkee mihin suuntaa lähtee autoa tekee... Toki rcv:t kannattaa laittaa heti ku alkaa murrosjumppa harmittamaa.

Sisäkaaria en noin pienee koppii laittais, mut sekin riippuu paljon kuskin pituudesta yms.

Aihioina yksi parhaita, ovat vain harvassa.

Ahdashan tuo koppi on, mutta omat temppunsa tehdä ulkoiset kaaret mitkä oikeasti suojaa eikä vain taitu kasaan päälle. Tuollaiseen lava-autoon on vielä tehtävissä toimivat ulkoiset.

vveetijulius
28.01.2025, 17:04
Ennen kun ihan radikaalisti rupeaa autoa pilkkomaan ja modaamaan ni kannattaa ainakin yks kisa ajaa harraste-standardissa melko vakiokuntoisena, ni pääsee vähän jyvälle että mimmosta touhua on ja huomaa käytännössä että mitä siltä autolta haluaa ja mihin luokkaan sitä haluaa ruveta sovittelemaan. HS luokassa radat on juurikin vasta-alkajia mielessä pitäen tehty ja pääsee lähes kaikenlaisella kalustolla (kuhan on kunnon penkit ja vyöt) koittamaan kilpailemista.

Tojo4wd
28.01.2025, 22:24
Meillä oli hiluxsissa ulkopuoliset kaaret.
Tuossa pari kuvaa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9136&pictureid=246680

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9136&pictureid=246679

Noi ainakin kelpas leimalla.

Ja kesti aika montakin kaatoa.:D

Edessä vahvikelappu tossa tuulilasin alareunassa ja takana tehty hylly kopin takaseinään.

Mutta ei taida enään kelvata kisoissa taitas tarvita ainakin takatuet.

Kun eihän tohon koppiin kunnolla sovi kaaret sisään että mahtuis sinne itse kypäräpäässä.

lepoantti
31.01.2025, 10:04
ekana mieti mitä haluat ajaa, jos kilpaa niin ei taida olla monta kisaa vuoteen? täytyykö olla tieliikennekelpoinen, se asettaa aikamoiset rajoitukset rakentamiselle ja ratkaisuille. mutta jos kilpipeli niin ajamaan on helppo mennä, ajaa pelipaikalle, leikkii siellä minkä leikkii ja ajaa kotiin. ajaa vähän miedompia reittejä ja on mukavaa tämäkin.

minä en ole koskaan välittänyt kisaamisesta niin se ei aikanaan rajoittanut rakentamista, sai tehdä sellaista kuin halusi. yksi ln65 oli kilpipeli, mutta viimeisimmästä sj410 susukivolvotojota hybridistä parhaat fiilikset. tilaa olisi voinut toki olla kopissa enemmän, joku aiempi oli tehnyt susukista pikupin, ja pitempi akseliväli.

kemppi takana, arb edessä, täyshydraulinen ohjaus ja ihan ok hitaat välitykset. edessä lehtijouset ja takana kierteet. ulkopuoliset kaaret. tällä oli mukava ajaa, trailerilla paikalle ja pois.

Sumsar
05.02.2025, 06:59
Ensimmäiseksi vinssi keulalle. Sitten vaikka offisuunnistuksen safariluokkaan kokeileen mille homma maistuu.
Sitten lukot akseleihin. 33” renkailla pärjää kyllä alkuun. Korotusta kannattaa välttää kun painopiste on hyvä pitää alhaalla.
Ulkopuoliset kaaret riittää. Kyseessä ei ole nopeuslaji ja suojaavat kuskin lisäksi myös autoa. Jos katsastaa haluaa niin kannattaa puhua ”erittäin tukevasta kattitelineestä”.
Ohjaustehostin lähes pakollinen. Ryöstät sen jostakin toisesta Toyotasta.

Toteuttaisin muutokset pikkuhiljaa ajan kanssa. Jos tekee kaikki kerralla niin auto päätyy telakalle viideksi vuodeksi ja motivaatio on tiukassa. Muutos kerrallaan niin, että pääsee välillä ajamaan niin on paljon hauskempaa.

Kabe
12.03.2025, 08:35
Ennen kun ihan radikaalisti rupeaa autoa pilkkomaan ja modaamaan ni kannattaa ainakin yks kisa ajaa harraste-standardissa melko vakiokuntoisena, ni pääsee vähän jyvälle että mimmosta touhua on ja huomaa käytännössä että mitä siltä autolta haluaa ja mihin luokkaan sitä haluaa ruveta sovittelemaan. HS luokassa radat on juurikin vasta-alkajia mielessä pitäen tehty ja pääsee lähes kaikenlaisella kalustolla (kuhan on kunnon penkit ja vyöt) koittamaan kilpailemista.

Juuri näin. Itse kävin syksyllä 2024 Trophy Retrossa kokeilemassa lajia täysin vakiolla (ei edes vinssiä) LN46 Hilulla. Ainut muokkaus oli 33' renkaat.

Hauskaa oli ja hyvin pärjättiin (emme tulleet viimeiseksi) vaikka olikin vain käsitalja jolla kiskoa autoa jumista eteenpäin.(tai taakse)

Nyt on selkeä visio että pitäisi saada vinssi keulalle niin ei apukuskin tarvitse olla koko ajan heilumassa taljan varressa :D