Ano Muumi
17.09.2024, 06:39
En ole aivan varma miksi mutta olen viimeaikoina ruvennut katselemaan lava-autoja sillä silmällä vaikka en minä oikeasti tarvitse sellaista mihinkään ja ainoa "järkisyy" jolla voisin tuollaisen hankintaa yrittää itselleni perustella on se että ne pari kertaa vuodessa kun kuljetan jotain isompaa tavaraa hommat hoituisivat sillä enkä joutuisi hakemaan peräkärryä mersun perään parinkymmenen kilometrin päässä sijaitsevan maalaiskotini pihalta. Joka tapauksessa mikäli mielenhäiriöni äityy siihen asti että erehtyisin jotain lava-autoa kaikesta huolimatta ihmettelemään livenä tai jopa ostamaan niin mitä käytännön eroja vuosituhannen vaihteen lava-autoista löytyy? Astetta uudemmista lava-autoista noita kokemuksia, mielipiteitä ja juttuja löytyy pilvin pimein mutta tuon ikäkauden vehkeistä josta itse olen eniten kiinnostunut ei tunnu löytyvän kuin satunnaisia foorumipostauksia vuosikymmenien takaa. Tässä joitakin löytämiäni kommentteja ja omaa jossittelua niiden pohjalta;
>Toisin kuin Hiluxissa Nissanissa on moottorikin
Ilmeisesti tuo Hilux on se "paras" ja "luotettavin" mittatikku johon näitä muita sitten pitää verrata. Pari kommenttia olen Hiluxin puhdittomuudesta nähnyt mutta puhutaampa noista King Cabeista joita ainakin täällä päin maata näyttää olevan eniten tarjolla. Kyllä, olen lukenut niistä 133hv:n koneella varustettujen KC:n kiertokanki ongelmista mutta ainakin näin tyhmänä maalaisena olettaisin että kaikista näistä vielä tarjolla olevista yli 200000 ajetuista vielä liikenteessä olevissa KC:eista tuo tyyppivika olisi jo korjattu? Joka tapauksessa kyllähän tuo 133hv:tä 80-100:n sijasta kuulostaa plussalta noihin muihin saman luokan kapineisiin verrattuna ja tuota tyyppivikaa lukuunottamatta tekniikka ilmeisesti suht luotettavaa? Pari kommenttia siitä KC:n ohjaamossa olisi niin äänekästä että peltorit päässä saisi ajaa olen kuullut? Tuosta mahdollisesta äänekkyydestä päästäänkin seuraavaan väitteeseen/kapineeseen;
>Ford Ranger on henkilöautomaisempi kuin King Cab
Vähän epäselväksi jäi että puhuttiinko tässä vain hiljaisemmasta kabiinista vai ajo-ominaisuuksista maantiellä mutta koska en meinaa mitään EXTREME OFF-ROADINGIA harrastaa tuo "henkilöautomaisuus" olisi periaatteessa plussa? Yksi asia josta olen nähnyt Rangerilla annettavan risuja on järkyttävän iso kääntöympyrä ja ilmeisesti myös lehtijouset voivat karata lavaa vastaan mikäli niiden pidekkeet pääsevät ruostumaan liikaa?
>Mitsussa on 100% lukko takana joten se on parempi kuin Ford Ranger jossa on kitkalukko
Mitsun L200:sta, varsinkaan KOLMOSkoppaisesta, ei paljoa tietoa meinaa löytyä mistään mutta ne vähät kommentit joita L200:sta olen nähnyt ovat olleet enimmäkseen positiivisia? Pari kommenttia mahdollisista kansipahvi ongelmista on tullut vastaan mutta se jäi epäselväksi puhuttiinko niissä jostain tietystä koneesta tai tietyn aikakauden L200:sta (vertaa King cabien kiertokankiongelma)? Olen myös nähnyt väitteen siitä että mikäli noita koneita innostuu virittämään niin Mitsun kone kestää sitä paremmin kuin Toyotan koneet jotka kuulemma poksahtavat saman tien jos niitä saa hävän viriteltyä? Minulla on myös useampi tuttava jotka ovat vuosikymmeniä pelotelleet minua siitä että Mitsubishi on erittäin ruosteherkkä merkki mutta tässä on kuitenkin puhuttu tavallisista 80- ja 90-luvun henkilöautoista mutta kyllä se kysymys siitä pääteekö tuo myös L200:n tulee kyllä mieleen mutta toisaalta muutaman riisikupin omistaneena ja vanhojen mersujen harrastaja ruoste on kyllä tullut jo niin hyväksi ystäväksi että sen kanssa alan jo pärjätä...
Niin ja onko siitä Toyota Hiluxissa jotain muuta erikoista hyvyyttä tai paremmuutta joka oikeuttaa sen 2-3000€ korkeamman hinnan verrattuna King Cabeihin, Rangereihin, L200 ja muihin kilpailijoihin sen oletetun luotettavuuden lisäksi? Ainoa mikä itselleni tulisi mieleen että luulisin Hiluxiin löytyvän helpommin varaosia kuin vaikka Isuzun D-Maxiin mutta muuta en tähän hätään keksi...
Palataampa siihen peruskysymykseen ja yritetään saada tämä "wall of text" valmiiksi; mitkä ovat suurimmat käytännön erot 1985-2005 aikakauden lava-autojen välillä? Olettaisin että nuo isoimmat erot löytyvät noista lukoista joten noista lukoista eri autojen välillä kuulisin mielelläni lisää. Ikäni "vajaavetoisilla", enimmäkseen takavetoisilla, autoilla ajelleena olettaisin että systeemi jossa edessä ei ole lukkoa mutta takana on (ilmeisesti L200:ssa on tämmöinen järjestely) olisi periaatteessa paras mutta saatan toki olla täysin väärässä koska en nelikkoja ja maastossa rälläämistä ole harrastanut. Jo sekin on allekirjoittaneelle hepreaa että mitä manuaalisilla tai automaattisilla napalukoilla oikein tarkoitetaan...
Joka tapauksessa varsinkin Nissan King Cabin, Ford Rangerin, Mitsubishi L200:n ja Toyota Hiluxin välisistä suurimmista eroista kuulisin mielelläni kuten siitäkin ovatko nuo ylempänä mainitsemani kommentit niistä tuulestatemmattuja vai pitääkö joku niistä jopa paikkaansa? Varsinkin KOLMOSkoppaisesta L200:sta kuulisin mielelläni jotain kommentteja (naapuripitäjässä olisi asiallisen näköinen mk3 L200 tarjolla). Niin ja Onko Ford Rangerin ja Mazda B2xx:n tai Toyota Hiluxin ja VW Taron välillä jotain muuta eroa kuin nimi?
>Toisin kuin Hiluxissa Nissanissa on moottorikin
Ilmeisesti tuo Hilux on se "paras" ja "luotettavin" mittatikku johon näitä muita sitten pitää verrata. Pari kommenttia olen Hiluxin puhdittomuudesta nähnyt mutta puhutaampa noista King Cabeista joita ainakin täällä päin maata näyttää olevan eniten tarjolla. Kyllä, olen lukenut niistä 133hv:n koneella varustettujen KC:n kiertokanki ongelmista mutta ainakin näin tyhmänä maalaisena olettaisin että kaikista näistä vielä tarjolla olevista yli 200000 ajetuista vielä liikenteessä olevissa KC:eista tuo tyyppivika olisi jo korjattu? Joka tapauksessa kyllähän tuo 133hv:tä 80-100:n sijasta kuulostaa plussalta noihin muihin saman luokan kapineisiin verrattuna ja tuota tyyppivikaa lukuunottamatta tekniikka ilmeisesti suht luotettavaa? Pari kommenttia siitä KC:n ohjaamossa olisi niin äänekästä että peltorit päässä saisi ajaa olen kuullut? Tuosta mahdollisesta äänekkyydestä päästäänkin seuraavaan väitteeseen/kapineeseen;
>Ford Ranger on henkilöautomaisempi kuin King Cab
Vähän epäselväksi jäi että puhuttiinko tässä vain hiljaisemmasta kabiinista vai ajo-ominaisuuksista maantiellä mutta koska en meinaa mitään EXTREME OFF-ROADINGIA harrastaa tuo "henkilöautomaisuus" olisi periaatteessa plussa? Yksi asia josta olen nähnyt Rangerilla annettavan risuja on järkyttävän iso kääntöympyrä ja ilmeisesti myös lehtijouset voivat karata lavaa vastaan mikäli niiden pidekkeet pääsevät ruostumaan liikaa?
>Mitsussa on 100% lukko takana joten se on parempi kuin Ford Ranger jossa on kitkalukko
Mitsun L200:sta, varsinkaan KOLMOSkoppaisesta, ei paljoa tietoa meinaa löytyä mistään mutta ne vähät kommentit joita L200:sta olen nähnyt ovat olleet enimmäkseen positiivisia? Pari kommenttia mahdollisista kansipahvi ongelmista on tullut vastaan mutta se jäi epäselväksi puhuttiinko niissä jostain tietystä koneesta tai tietyn aikakauden L200:sta (vertaa King cabien kiertokankiongelma)? Olen myös nähnyt väitteen siitä että mikäli noita koneita innostuu virittämään niin Mitsun kone kestää sitä paremmin kuin Toyotan koneet jotka kuulemma poksahtavat saman tien jos niitä saa hävän viriteltyä? Minulla on myös useampi tuttava jotka ovat vuosikymmeniä pelotelleet minua siitä että Mitsubishi on erittäin ruosteherkkä merkki mutta tässä on kuitenkin puhuttu tavallisista 80- ja 90-luvun henkilöautoista mutta kyllä se kysymys siitä pääteekö tuo myös L200:n tulee kyllä mieleen mutta toisaalta muutaman riisikupin omistaneena ja vanhojen mersujen harrastaja ruoste on kyllä tullut jo niin hyväksi ystäväksi että sen kanssa alan jo pärjätä...
Niin ja onko siitä Toyota Hiluxissa jotain muuta erikoista hyvyyttä tai paremmuutta joka oikeuttaa sen 2-3000€ korkeamman hinnan verrattuna King Cabeihin, Rangereihin, L200 ja muihin kilpailijoihin sen oletetun luotettavuuden lisäksi? Ainoa mikä itselleni tulisi mieleen että luulisin Hiluxiin löytyvän helpommin varaosia kuin vaikka Isuzun D-Maxiin mutta muuta en tähän hätään keksi...
Palataampa siihen peruskysymykseen ja yritetään saada tämä "wall of text" valmiiksi; mitkä ovat suurimmat käytännön erot 1985-2005 aikakauden lava-autojen välillä? Olettaisin että nuo isoimmat erot löytyvät noista lukoista joten noista lukoista eri autojen välillä kuulisin mielelläni lisää. Ikäni "vajaavetoisilla", enimmäkseen takavetoisilla, autoilla ajelleena olettaisin että systeemi jossa edessä ei ole lukkoa mutta takana on (ilmeisesti L200:ssa on tämmöinen järjestely) olisi periaatteessa paras mutta saatan toki olla täysin väärässä koska en nelikkoja ja maastossa rälläämistä ole harrastanut. Jo sekin on allekirjoittaneelle hepreaa että mitä manuaalisilla tai automaattisilla napalukoilla oikein tarkoitetaan...
Joka tapauksessa varsinkin Nissan King Cabin, Ford Rangerin, Mitsubishi L200:n ja Toyota Hiluxin välisistä suurimmista eroista kuulisin mielelläni kuten siitäkin ovatko nuo ylempänä mainitsemani kommentit niistä tuulestatemmattuja vai pitääkö joku niistä jopa paikkaansa? Varsinkin KOLMOSkoppaisesta L200:sta kuulisin mielelläni jotain kommentteja (naapuripitäjässä olisi asiallisen näköinen mk3 L200 tarjolla). Niin ja Onko Ford Rangerin ja Mazda B2xx:n tai Toyota Hiluxin ja VW Taron välillä jotain muuta eroa kuin nimi?