View Full Version : grandi (ZJ) murheita ja mutinaa.
gessusankari
14.07.2024, 22:18
elikkäs tuollainen grandi ollut nyt muutaman talven auravehkeenä, alkoi viimetalvena sammahtelemaan lämpöisenä satunnaisesti eikä lähtenyt käymään ennenkuin jäähtyi. siihen vaihdoin osia mm, kammenanturi, jakajankansi+pyörijä ja tietenkin perushuoltokin öljyt ja suodattimet. viimeisimpänä tuli uus puola, en sitä ehtinyt testaamaan kun aloin sitten koko moottoria käymään läpi mielenkiinnosta moiseen. no nyt on kone käyty läpi uusilla osilla kasattu (pääosin uusilla) ja kone paikalleen nesteet sisään ja eikun kokeil... hetkinen starttaa starttaa, mutta eipähän meinannutkaan, hetken tutkailua ja tarkistukset, no kipunahan sieltä uupuu, mittailin vähän ja puolalle tulee virtaa kun virrat päällä, mutta ei silti tule kipinää eikä puolalta eteenpäin mene virtaa. vanhalla puolallakaan ei sano mitään :confused: mitähän tein tuossa väärin vai pimahtiko mulla nyt tuo pcmmä tuolta ??? sinne kai seuraavaks pitää vilkaista jos ei muuta keksi. tähän konkurssiin ei kiinnostais kyllä enään kauheemmin alkaa sijoittelemaankaan kun tosiaan vain aura hommiin ja fiilistelyyn tätä olen käyttänyt. neuvoi vinkkei ja helppiä saa laittaa, boksikin olis kiva testata mutta miten vai oisko jollain sopivaa jolla kokeilla käymään..
Gary Grand
15.07.2024, 11:11
Saako se puola maita?
Minkälaisia vastusarvoja saat noista puolista? Eli onko ne kunnossa..
gessusankari
15.07.2024, 11:16
...lisää tutkiskeltu, puola mitattu jotain 1,2 ja 17 ohmia saatu molemmista mittailtua joten taitavat olla molemmat ehjiä :rolleyes: kammenanturista en osaa sanoa mitään, kokeiltu myös vanhalla muttei auttanut mihinkään. tuossa timo l:n kans jo keskustelinkin ja muistelin että anturi oli paikallaan kun motin laittelin takas paikalleen,, mutta taisikin olla niin että otin sen irti ennen asennusta ja laitoin paikalleen kun sain motin ja lootan naitettua yhteen.
alkaa kyllä iteltä jo ideat ja kokeilun kohteet loppumaan eikä viitsi noita ylikalliita osia huvikseen alkaa tilaamaan koristeeksi hyllylle :eek::confused: joku järki tälle täytyis löytää, heivaanko koko paskan jo jonnekki lantalaan häpeemään vai mitä tässä tekis ???:rolleyes:
gessusankari
15.07.2024, 11:19
Saako se puola maita?
Minkälaisia vastusarvoja saat noista puolista? Eli onko ne kunnossa..
näemmä samaan aikaan kirjoitellaan :D joo tos edellises noit arvoi ja maa johtoja ainakin uusittu sekä moottoriin että akusta runkoon. kokeilin kyllä tuosta puolalta nyt niin ei siihen toiseen johtoon ainakaan tuu maita :eek: eli missäs se vika paikka nyt sit on :confused:
gessusankari
16.07.2024, 10:48
...noniin ja mittailuja tehty, kampianturille ja nokkaanturille ainakin tulee se 5v ohjausvirtaa, puolalle tulee se +12v virtaa. puolan toisesta johdosta en saanut mitään irti, kaikki valot jne mittaristos toimii mielestäni ihan oikein. absin valo on ainoo joka jää palamaan (tehnyt sitä jo talvesta asti ja joskus jopa sammunut itekseen vähäks aikaa) akku otti ja kuoleentu, nyt pikkuakulla/apuakulla testailut ennenkuin mitään uutta raaskii mennä ostamaan.
gessusankari
17.07.2024, 09:11
tuntuu melkeinpä itsepetokselta, kun tuon laitoin myyntiin, meinaa vaan usko ja järki loppua tuon kanssa eikä millään viittis enempiä varojakaan upottaa, kun tuntuu että aina varma osa olikin vain kokeilu kappale :( tahtoo olla noita muitakin joihin upottaa aikansa ja varansa :D vaikka eihän tuota mikään pakko ole myymään mennä, ihan hyvin se tuossa ehtii miettiä tekemisiään ja tulee sit joskus aikanaan kuntoon. voi vaan joutua ulkoruokintaan välillä kun tilat on rajalliset :D - mutta kaikki vinkit ja neuvot on edelleen tervetulleita :)
Itselläni tallissa ZJ 5.2 grandi ja välillä ollut vikana, että sammuilee yllättäin tyhjäkäynniltä. mitään vikaa en ole keksinyt. Kikdownin vaijeri oli irti sen laitoin takaisin. Hetken luulin sen jo jotain auttaneen, mutta katsastukseen keväällä viedessä ei auto meinannut pysyä tyhjäkäynillä ollenkaan käynissä.
Yleensä tälläista käytöstä esiintyy kuumana, mutta nyt kun autolla on ollut kesällä enemmän ajoa niin paremmin on toiminut ja vika on hävinnyt. (toistaiseksi luulen)
En vielä osaa asiassa auttaa, mutta jään seuraamaan mihin suuntaan tämä ketju kehittyy.:D
gessusankari
20.07.2024, 17:41
Itselläni tallissa ZJ 5.2 grandi ja välillä ollut vikana, että sammuilee yllättäin tyhjäkäynniltä. mitään vikaa en ole keksinyt. Kikdownin vaijeri oli irti sen laitoin takaisin. Hetken luulin sen jo jotain auttaneen, mutta katsastukseen keväällä viedessä ei auto meinannut pysyä tyhjäkäynillä ollenkaan käynissä.
Yleensä tälläista käytöstä esiintyy kuumana, mutta nyt kun autolla on ollut kesällä enemmän ajoa niin paremmin on toiminut ja vika on hävinnyt. (toistaiseksi luulen)
En vielä osaa asiassa auttaa, mutta jään seuraamaan mihin suuntaan tämä ketju kehittyy.:D
joo tuo oma tekin juurikin samaa aluksi, sitten äityi pahemmaksi ja saattoi sammahtaa juuri kun oli kaasua painamas. ja sittemmin välillä stoppas täydestä lennosta kesken aurauksen käyntiin sai taas kun jäähtyi.
Tänään taas toisen projektin kimpussa ja siinä sivussa piti testata uutta vikokoodinlukijaa jolla tätä pitäis pystyä lukemaan.. sai sieltä jotain ulos (jostain muistin syövereistä heitti tälläisiä) p0143, p0196, p0234, olikohan nuo jo valmiiksi laitteen muistissa vai kuinka muka ahtais liikaa :D en kyllä oo vielä ahdinta tuolla pellin alla nähny :D muuten mitä tuo lukija näytti niin en niistä mitään ymmärtäny, tai no kaasuasennon se luki ja näytti toimivan. ja lämpötiloja yms, mutta en mitään vikaa löytänyt. mittailin vielä uudestaan tuota puola hommaa, sain puolalta mitattua vastusta 2,3 ja 12,9 tai jotain siihen suuntaan (muisti niin hyvä että unohdin jo) sekä mittasin siitä liittimestä niin sinne tulee virtaa sekä toiseen napaan maata, eikö sit pitäis jo kipunakin tulla, vaan vaikka koitin suoraan puolasta kipinätesterillä ni ei sieltä mitään tullu :eek: tarkistelin ja hion kaikkia konehuoneen maadoituksia vielä uudelleen, mutta ei mitään vaikutusta. sain toisenkin testiakun (yks vanha ylimääränen) tsippaamaan, vuorokaus latingis ja kerran pyöräytti ja naksnaks :D:rolleyes:
gessusankari
22.07.2024, 21:05
lukijan kans taas koitin lukee vikoja, ei sieltä nyt mitään ulos saanut (oliskohan noi aiemmat ollu laitteen muistis jos sitä on joku muu aiemmin testannut ja palauttanu kauppaan tms??) virtoja ja antureita mittailtu, mitenkään en vieläkään viisastunut. puolia kun mittailin (uutta ja vanhaa) niin molemmissa toinen arvoista oli päin pers.... joten voiskohan vika olla ihan vaan niin yksinkertainen et puola(t) on rikkipoikki vaikka toinen onkin uus :rolleyes::eek:
täytyis varmaan tuonne rakentelupuolelle kirjottaa jotai stooria tuosta remppailusta, kuvia vaan on aika nihkeesti kun en aina jaksa (osaa ottaa tarkkoja siistejä kuvia) kuvata kaikkea tekemääni..
Gary Grand
23.07.2024, 08:43
lpuolia kun mittailin (uutta ja vanhaa) niin molemmissa toinen arvoista oli päin pers.... joten voiskohan vika olla ihan vaan niin yksinkertainen et puola(t) on rikkipoikki vaikka toinen onkin uus :rolleyes::eek:
..
Mites mä en yhtään yllättyisi vaikka olisi uusikin puola särki..
On jo muutama kiinanherkku tullu viallinen hommattua aikojen saatossa.. :mad:
Ihan sama ostaako sen Suomesta, jenkeistä vai suoraan kiinanpojilta..
gessusankari
23.07.2024, 09:35
Mites mä en yhtään yllättyisi vaikka olisi uusikin puola särki..
On jo muutama kiinanherkku tullu viallinen hommattua aikojen saatossa.. :mad:
Ihan sama ostaako sen Suomesta, jenkeistä vai suoraan kiinanpojilta..
joo niin ne kuulemma tuppaa olemaan.. uutta jo tilailtu ja ny odotellaan ni pääsee sit testaamaan. samalla muuta puuttuvaa tilpehööriä..
aiemmin oli takkua toimituksis kun kuvan mukaan tilas oikeeta mutta lähettivät aivan erilaista ja valittivat ettei kuvan mukaan voi tilata :eek: hah osta meeeerssu kuvan mukaan kaupasta ni saat ladan :D mut joo josko nyt olis kuitenkin oikee tulos ni sais vaa heittää paikallee ja toivon mukaan pääsee ottamaan ensisavut koneesta :)
gessusankari
24.07.2024, 12:46
jihuu tänään vihdoin sain loput osat sekä puolan, puola kiinni ja koe savuja ottamaan...PRKL.. ei vieläkään puhettakaan että lähtis tulille :mad: mietin jo et kasasinkoväärin tai unohdinko jotain moottorista, mutta eikö tuolta puolalta kuitenkin pitäis jotain ulos tulla :confused: se on sitte sillälailla että talli takana on vielä tilaa sinne tuo paska menee häpeemään turhauttavaa ostella kokoajan jotain uutta mutta silti auto ei toimi, ei oo pakko saada kuntoon kolataan lumikolalla sitte.
Tuli mieleen, että onhan sulla virranjakaja varmasti oikeassa asennossa? Se on täysin mahdolista laittaa 180° pieleen, jolloin sitten fuel sync on yhtä paljon pielessä. Tosin ei se silti selitä kipinän puutosta, kun muistaakseni kipinää tulee vaikka olisi väärässä asennossa. Ei vain lähde käyntiin koska bensa ruiskutetaan aivan väärään aikaan.
Ja se toki kannattaa muistaa, että virranjakajan asento ei vaikuta näissä millään tavalla kipinään, vaan ainoastaan fuel synciin -> tarkoittaa siis sitä että kone tietää milloin alkaa ruiskuttamaan polttoainetta.
Kannattaa tuo nyt kuitenkin varmistaa että on oikeassa asennossa..
gessusankari
24.07.2024, 19:12
Tuli mieleen, että onhan sulla virranjakaja varmasti oikeassa asennossa? Se on täysin mahdolista laittaa 180° pieleen, jolloin sitten fuel sync on yhtä paljon pielessä. Tosin ei se silti selitä kipinän puutosta, kun muistaakseni kipinää tulee vaikka olisi väärässä asennossa. Ei vain lähde käyntiin koska bensa ruiskutetaan aivan väärään aikaan.
Ja se toki kannattaa muistaa, että virranjakajan asento ei vaikuta näissä millään tavalla kipinään, vaan ainoastaan fuel synciin -> tarkoittaa siis sitä että kone tietää milloin alkaa ruiskuttamaan polttoainetta.
Kannattaa tuo nyt kuitenkin varmistaa että on oikeassa asennossa..
joo itse mietin kans samaa, mulla kyllä oli tuo kansi auki tänään ja tutkin sitä anturia sieltä.. se anturin johto lähtee taaksepäin tuosta jakajasta niin eikös tuo silloin pitäis oikein olla :confused: jotain youutuuppi videoi katsonu ja näitä foorumei lukenu ja niistä päättelin tuota ajoitus hommaa (vaikka on juurikin tuollainen että säätää itse) mut just toi epäilyttää kun ei tule minkään valtakunnan kipunan näköistäkään eikä lyö sormillekaan vaikka kokeili :D tietysti voihan tuon jakajan varuiks vielä avata ja katsoa onko ykkösen kohdal niinkuin pitääkin :)
Katso FSM:stä miten se jakajan asento katsotaan; varsinaisesti pitäisi säätää tarkasti kohdalleen DRBIII- kapulalla tai vastaavalla joka osaa näyttää fuel syncin koneen käydessä 1000rpm, mutta sen saa kyllä muutaman asteen tarkkuudella kohdalleen muutenkin. Ja se ei tosiaankaan saa heittää paljon yhtään, mieluiten ei ollenkaan..
gessusankari
24.07.2024, 21:53
Katso FSM:stä miten se jakajan asento katsotaan; varsinaisesti pitäisi säätää tarkasti kohdalleen DRBIII- kapulalla tai vastaavalla joka osaa näyttää fuel syncin koneen käydessä 1000rpm, mutta sen saa kyllä muutaman asteen tarkkuudella kohdalleen muutenkin. Ja se ei tosiaankaan saa heittää paljon yhtään, mieluiten ei ollenkaan..
juu tullut luettua tuota FSM:ää jonkinverran :D tuollalailla sen mielestäni säädinkin, pitää vielä huomenna ottaa ja irroitella kaikki sytkään liittyvä ja tsekata toi ajoitus oikeaan kohtaan. josko se sillä sit korjaantuis taikka jotain eloa sais tuohon :D
gessusankari
25.07.2024, 12:26
noniin, sitä jakajaa katsoin kaikki pitäis olla just tasan kohdillaan (ykköne ylhäällä, merkki kohdallaan ja pyörijä näyttää cyl 1 merkkiin) ei vieläkään minkään näköistä kipinää, kattikin varmaan jo/kohta paskana kun täynnä bensaa.. mitähän seuraavaks tekis ??? tarviiko ottaa ja purkaa koko auto osiks ja myydä vai mitä tän kans tekee?:confused::eek: tällä oli kyllä mukava aurata mutta ei se paljon auta kun auto ei käy :rolleyes:
gessusankari
26.07.2024, 08:35
aamutuimaan tänään jeepin tutkiskelua, otin testiks kammen, nokan sekä tpm anturin liittimet irti ja kokeilin vikakoodeja - ei mitään koodia ulos. sit otin kaasuläpän anturin liittimen irti ja taas koittamaan - sieltähän tuli koodi ulos, eli jollainlailla toimii vikakooditkin, mutta vikaa vaan ei löydy. mittasin nokkaanturin niin ainakin se 5v menee sinne sitä en tiedä laskeeko kun starttaa kun tuo digimittari ei ainakaan näyttänyt. puolalle tulevaan liittimeen mittari kiinni ja sielä tulee 10,8V :confused: mittarin maa moottorin kylkeen ni sai sen 12v eli maata tulee, mutta oliko se tarpeeksi ?? virrat päälle ja käsin käänsin konetta niin pumppu jne heräillee kun pyörittää eli eikös silloin ole nokan/kammen anturi/anturit kunnossa ?? ja eikös tuo kipinä testeri (sellainen johdonpätkä jossa polttimo kuvunsisällä) näytä kipinää jos suoraan puolaan laittaa tuon :confused:
nyt saa heittää ideoi kehiin enneku palaa lopullisesti hermo ja sitte tuota ei enään ihmetellä.
gessusankari
27.07.2024, 17:57
tänään tuota taas vähän piti ihmetellä, kaikki maadoitukset (konehuoneen) otettu irti ja hiottu puhtaalle pellille eli ainakin maat on kunnossa. virrat päälle ja nokan anturista liitin irti,käsinpyöritin konetta niin välillä heitti bensapumppua päälle ja rele (asd?) naksui eli vissiinkin kammenanturi on kunnossa. seuraavaksi nokan anturin liitin takas kiinni ja kammen anturin liitin irti ja pyörittämään konetta (edelleen käsin) ei mitään ääntä mistään :confused: pitäisköhän sen nyt sanoa jotain tai tehdä samaa kuin aiemmin :confused: jos joku innokas haluaa omallaan kokeilla samaa ja kertoa tuloksia niin olisin kiitollinen :) :rolleyes:
gessusankari
31.07.2024, 17:44
nonniiin, arvatenkin kun osia vaihtelee summissa niin lopputulos tietenki yllättävä, sehän oli sit se nokka (jakajan)anturi :D :rolleyes: otin ja vaihdoin sen ja jo tottuneena käynnistymättömyyteen ei odotuksiakaan enään ollut, kyllä oli kummastus suuri kun se pärähtikin tulille :cool: siinä sit into piukalla käyttelin lämpimäks ja kaikki vaikutti olevan ok, ajoituskin tais mennä nappiin kun tuntuu pelaavan ja vastaa kaasuun hyvin. pieni testilenkki ja peruutellen takas talliin ja whaaaaat :eek: perskeles en edes muistanu ku lipsahti tuo lenkkiavain käsistä kun avasin tuon laatikonöljyn liitoksen tuosta syyläristä että saa irroitella syylärin jne keulilta että saa työskentely tilaa (..ja rikkoa ilmastoinnin putket :o ) noh sieltä sit tais se sisäosa ottaa ja hajota :o eikai siinä auta kun laittaa syyläri tilaten ja toivoa parasta sekä pelätä pahinta, laatikosta litkut valumaan pois sekö varmaan sitte jäähy järjestelmä huuhdontaan ja uusia litkuja hakemaan :o mitäs ölppää tuonne laatikkoon kannattais laitella ?
gessusankari
09.08.2024, 20:44
itse itselleni vastaten:
jotain märkää sinne laatikkoon ja ennen sitä huuhdontaa kyllä hyvin että saa kaik paskan pois. noh huuhtelin useempaan otteeseen ja käyttelin välillä autoo laatikko n asennos. uuet suodatin ja tiviste sekä öölit sisään ja vanha syyläri paikalleen lootan jäähytys ohittaen, mehut sisään ilmaten ja eikun testaamaan, nythän tämä peli toimii :) :D nyt ei sit muutako testiä testiä ja katotaan kauanko pysyy nipussa :) seuraavaks taitaa olla etujarrujen ne kolojen korjuut kun tuntuu et jarrut ahdistais edes, siis kokoajan jarruttaa. pitää sitä nyt tutkia kun ehtii. pohjan öljyäminenki olis edes ja takapäähän pitäis sorvailla noi korotuspalatkin :D
riittääkö laatikolle pelkkä se keulas oleva pikku jäähdytin vai tarviiko siinä olla tuo jäähdyttimen kautta menevä jäähdytys myös käytössä ?
kun nuukuuttaan en raaskinu uutta syyläriä ostaa ja eräällä palstalaisel olis ollu käytetty, mut. mut..
gessusankari
04.01.2025, 14:49
Hiljaista on ollut 🤔 nooh autohan toimi vallan hienosti kun ekakerran aurasin tälle talvelle, jeeppi parkkiin ja viikon päästä olis ollu vinssaushommia tiedossa. Ja pyh vielä mitä tuttuakin tutumpaa starttailua eikä meinannutkaan käyntiin, akku hyyty ja lataukseen. Täydellä akulla koittamaan pieni kutina et kyl se ny lähtee. Vielä mitä pari kertaa pyöräytti ja startti hyytyi 😳 vittu tää jeeppi on kyllä ihan paska auto ei sittd vahingossakaan toimi kun maks yhen ajokerran (ehkä puolituntia, ei varsinaista ajoa.)
Noh tilasin sit uuden startin ja varuiks jakajan kannen+pyörijän (kun epäilytti et tuliko kunnollinen kipinä)
Viikon pari odotteli et huvitti alkaa pihalla starttia vaihtamaan ja sit se tuli vaihdettua, kansi ja pyörijä myös ja eikun koittamaan. Mitä vittua taas starttaa muttei yrittänytkään käyntiin, tutkimaan.. bensaa kyllä tulee kipunaa ei. Puolalta kyl tulee virtaa hakajalle asti mut siitä ei eteenpäin mee mitää 🙄 neljää eri jakajan kantta ja pyörijää tuossa vaihdellu ja kokeillu. Ei puhettakaan et tulis kipinää. Mikä helvetti tätä saatanan romua vaivaa ??? Nyt menee jo järki tämän kanssa laittais paaliin koko paskan mut on jo sen verran palanu rahan paskaa tähän ettei enään kehtaa. Polttaaakaaan ei voi ku jää niin paljon siivottavaa... Pitääkö vaan alkaa myymään palasina vai mitä vittua tän kans tekee ? Ei paljoo lunta aurata ku vitun romu ei tykkää käynnistyä juuri koskaan suosiolla :mad::mad:
Onko tuossa siis ihan normaali vanhanaikainen virranjakaja?
Minulla kävi volvossa niin että puolalle tuli virrat, mutta tulpalle asti ei tullut kipinää.
Ja vika oli siinä että puola ei saanut satunnaisesti (tai oikeastaan enimmäkseen) maita sen takia että katkojien kärkien johto oli poikki, ja johti vain satunnaisesti sähköä. Johdon kuori siis oli ehjä, mutta kuparijohdin oli sisältä poikki.
Kuva: https://imgbb.com/BCFybzK
tuo johto oli liian kovaa materiaalia, ja taipui alipaineen vaikutuksesta aina samasta kohdasta ja katkaisi kuparijohdon.
Onko tuossa siis ihan normaali vanhanaikainen virranjakaja?
Minulla kävi volvossa niin että puolalle tuli virrat, mutta tulpalle asti ei tullut kipinää.
Ja vika oli siinä että puola ei saanut satunnaisesti (tai oikeastaan enimmäkseen) maita sen takia että katkojien kärkien johto oli poikki, ja johti vain satunnaisesti sähköä. Johdon kuori siis oli ehjä, mutta kuparijohdin oli sisältä poikki.
Puola on maaohjattu, eli sinne tulee 12V jännite kun avain on- asennossa, PCM ohjaa kipinää maapuolelta. Virranjakaja on ns. perinteinen kärjetön, ja sen asento pitää olla oikein jotta fuel sync. on kohdallaan; toisin sanoen älyboksi saa jakajassa olevan nokan asentoanturin mukaan tiedon 1. pytyn yläkuolokohdasta. Sytkää ei voi säätää mitenkään, se on täysin älyohjattu.
Onko puola mitattu, voihan se olla että antaa heikon kipinän eteenpäin mutta ei sitten oikeasti tee yhtään mitään kun pitäisi.
gessusankari
05.01.2025, 10:04
Puola on maaohjattu, eli sinne tulee 12V jännite kun avain on- asennossa, PCM ohjaa kipinää maapuolelta. Virranjakaja on ns. perinteinen kärjetön, ja sen asento pitää olla oikein jotta fuel sync. on kohdallaan; toisin sanoen älyboksi saa jakajassa olevan nokan asentoanturin mukaan tiedon 1. pytyn yläkuolokohdasta. Sytkää ei voi säätää mitenkään, se on täysin älyohjattu.
Onko puola mitattu, voihan se olla että antaa heikon kipinän eteenpäin mutta ei sitten oikeasti tee yhtään mitään kun pitäisi.
Tarkoitatko tuota ensiö ja toisio puolen mittausta jota tein jo silloin aiemmin ? Sitä en nyt ole tehnyt mutta vaihdoin puolan kyllä välillä vanhaan ja nyt paikallaan on tuo uusin (mullahan näitäkin on sen kolme kpl ehjää:rolleyes:) ja tosiaan mulla on nyt neljä kpl kansia+pyörijöitä, hassua kun kahdessa on liikkuvakeskinasta ja kahdessa kiinteä "pohjalla" olevinaan tuossa saarnaajassa on orggis n1,5mm pidempi kuin noi muut ??
gessusankari
05.01.2025, 15:33
Tänään tuossa kokeilin, ireotin pari tulppaa ja kokeilin et tekeekö mitään/tuleeko kipinää (tulpat tietenki jo märkinä kubstarttailee turhaan) ja jo ennen tätä irrotin koko jakajan syliin, putsadin kaikkialta ja takad nippuun ja paikalleen.. nyt kun koitin niin kipinä tuli tulppaan asti, tulpat takas paikalleen ja mitäs helv.. sehän tärähti käyntiin, kävi parikolme sekkaa ja sammu, yritin uudestaan kaasun kanssa ja sama homma nosti kierroksia pari sekuntia ja sit taas sammu, ajattelun et jos meni tuo jakaja nyt sitten sen 180 astet persiilleen ja löysäsin sitä ja käänsin sen 180 kiristys ja kokeilemaan. Hienosti ampuili putkeen muttei käynnistyny eli se olikin ollut oikein ja eikun löysäämään ja kiristys ja kokeilemaan niin nyt ei sit taaskaan mitään eloa, ei kipinää.. :mad: :mad:
Tulpat irti (kaikki) putsaten ja joka ikinen liitos wd hoitoon. Ja pistin tulpat johtoihin ja irrallaan moottorin päälle rautaa vasten ja sit koitin startata, vielä mitä silloin tällöin joku hikinen kipinän alku siellä täällä mitä helskattia täällä tapahtuu ?? Meinasin jo tilailla uudet tulpat ja johdot, mutta auttaako se yhtään mitään jos kipinää/virtaa/mitään ei saa ulos jakajasta menew kyl nyt yli mun ymmärrykaen tää homma. Miten se voi joskus yrittää toimia ja enimmäkseen ei mitään ?? Ei oikein enään kiinnostais vaan ostella osia kokoajan lisää jos paska toimii taas sen 5min ja tsippaa taas. Melkein tekis mieli jo polttaa koko paska ni ei murehduttais enempää ( ihan tarpeeks menoja jo käyttiksissäkin ja muis projekteissa.) Voisin vaikka johonkin ajokuntoiseen diesel nelikkoon erehtyä tämän vaihtamaan
Gary Grand
05.01.2025, 17:07
Tänään tuossa kokeilin, ireotin pari tulppaa ja kokeilin et tekeekö mitään/tuleeko kipinää (tulpat tietenki jo märkinä kubstarttailee turhaan) ja jo ennen tätä irrotin koko jakajan syliin, putsadin kaikkialta ja takad nippuun ja paikalleen.. nyt kun koitin niin kipinä tuli tulppaan asti, tulpat takas paikalleen ja mitäs helv.. sehän tärähti käyntiin, kävi parikolme sekkaa ja sammu, yritin uudestaan kaasun kanssa ja sama homma nosti kierroksia pari sekuntia ja sit taas sammu, ajattelun et jos meni tuo jakaja nyt sitten sen 180 astet persiilleen ja löysäsin sitä ja käänsin sen 180 kiristys ja kokeilemaan. Hienosti ampuili putkeen muttei käynnistyny eli se olikin ollut oikein ja eikun löysäämään ja kiristys ja kokeilemaan niin nyt ei sit taaskaan mitään eloa, ei kipinää.. �� :mad: :mad:
Tuo muutaman sekunnin käynti viittais mun mielestä ajonestoon..
Mopareissa ajonesto antaa käynnistää, mutta sammuu just n. 3 sekunnin jälkeen.
Sama homma on ollut Jeepeissä, Vojakkereissa PT:ssä ja Sebringissä. Käynnistyy ja sammuu 3 sek. päästä.
Mutta miksi ei tulisi kipunaa uudelleen startatessa.. :confused:
Ajonesto on tuo että käy hetken ja sammuu. Oma auto teki vuosia sitten temput kun ajoin auton halliin töiden jälkeen ja tein siihen jotain pikku remonttia. Kotia lähdön aika ja moottori vain hörähtää. Käytin ovet lukossa ja auki kakella, sama homma. Vaihdoin paristot mitkä lulki autossa mukana, ei auttanut. Pari tuntia ihmettelyä ja totesin että kokeillaa nyt vielä uus setti paristoja mitkä ehdin just hakea ennen kuin kaupat meni kiinni. Ja kappas vaan, lähti käyntiin! Vaikka keskuslukko toimi huonoilla paristoilla, ei ajonesto lähtenyt pois.
Onko kampuran asentoanturi tsekattu? Nuo Magnumit on nirsoja sen suhteen, tarvikkemallit ei oikein tykkää toimia. Jos siis semmoisen siihen vaihtaa.
gessusankari
07.01.2025, 18:40
Joo siis se kolme neljä kertaa hörähti ja sammu sitten, välillä olevinaan tulee kipinää ja toisinaan ei, laitoin tänään varuiks uudet tulpatkin mut ei vieläkään lähteny käyntiin kipinää en jaksanu enää alkaa katsomaankaan. Tuo kaken patteri vois olla kokeilemisen arvonen testi.. saakos tota mitenkään kokonaan pois siis tuota "ajonestoa" ??
Niin joo tosiaan tuo asentoanturi on vaihdettu, satkun makso, oisko sit tarvike, mutta vika ei silloin ollutkaan siinä 🤔
gessusankari
07.01.2025, 19:08
Kaukkarin patteri vaihdettu uuteen ei vaikutusta. Kipuna vieläki kateis, täytyy huomenis kokeilla tuota asentoanturia sikäli se on vielä ehjänä/tallessa..
gessusankari
08.01.2025, 18:19
Uudet tulpat ja vaihtelin vanhimmat sytkäosat paikalleen. Sit vaan kokeilemaan, ja eih starttaa vaan mut ei yritä. Kipinä puuttuu (eikä sitä kipinää enään jeeppeihin tule :rolleyes:) tosiaan puolalta tulee kipinää tuohon kipinä testeriin ja kokeilin vielä tulpalla tuosta puolan johdosta niin kipinöi kyllä niin hienosti eträ kyllä sen tuollaisella kipinällä pitäis jotain sanoa, mutta kipinävirta katoaa jakajan sisälle, ja tosiaan neljä kappaletta virranjakajan kansia, kolme pyörijää ja kolme puolaa,, vaikka kuinka yhdistelee ja testaa niin ei vaan kipinä liiku siitä eteenpäin :confused: mikä ihme tässä voi olla ? Ja kyllä jakajan sisus pyörii on kokeiltu = yks kansi ja pyörijä meni paloiksi :D niin ja eikös tuo kammen anturi ole ehjä kun laitto virrat päälle ja käsin pyöritti konetta niin bensapumppu menee välillä päälle ??
saakos tota mitenkään kokonaan pois siis tuota "ajonestoa" ??
Ilmeisesti sen saa pois kun menee ohjainyksikön sisään ja muokkaa sieltä, mutta omassa autossa kokeilin että kun se oli käynnissä (ajonesto varmasti pois päältä), ja irroitin kuljettajan ovesta sähköliittimen missä on ainakin nuo keskuslukon painikkeet. Tästä on aikaa muutama vuosi kun auto odottanut että tekijä sais kaivettua motivaatiota jatkaa projektia, niin sillä keskuslukolla ei ole ollut väliä. Mutta vaikka auto oli akun maakenkä irrotettuna kuukausia, lähti se käyntiin ilman kaken painelua. Kerran teki kyl tempun ja piti laittaa liitin kiinni että sai käyntiin. Jostain on hämärä muistikuva että sieltä liittimestä pitää poistaa oranssi johto, jolloin kaikki toiminnot säilyvät mutta ei ole harmia ajonestosta.
gessusankari
09.01.2025, 19:34
Täytyy tuota tutkia jos ja kun jaksaa :) nyt tuossa kokeilin niin ei minkään näköstä kipinää, ei merkitystä painaako ajoneston pois vai ei.. on kyllä aika mystinen laite tuo jeeppi. Kipinä/virta tulee kyllä puolalta vorranjakajaan asti mut ei mee siitä eteenpäin vaikka pitäis kyllä. Kokeiltu joka osalla erikseen ja diy osiakin soveltaen, mutta ei toimi. Pistin tulpan suoraan puolan jphtoon ni kyllä kipinöi niinku suhteen alussakin :rolleyes: eli kyllä sillä pitäis käyntiin jo saada mutta mihin ihmeeseen se voi tuosta jakajasta kadota ???:confused:
gessusankari
12.01.2025, 20:25
Joo eli tuota taas ihmetelly ja kokeillu kaikenlaista, mittarilla en oo jaksanu kattoo tuleeko noita 5v virtaa antureille yms. Mut vaihdoin vanhimmat jakajan kannen sekä pyörijän, uudet tulpat, toinen uusista puolista ja sit eiku kokeilemaan. Pöh eikä mitään, silloin tällöin joku hikinen väläys käy tulppakipinätesteris, ja yrittää paukauttaa putkeen mut ei puhettakaan et käyntiin sais. Vituttaa kyllä tuommonen saatanan paska johon vaan menee rahaa ja osia. Saa toimimaan ni sit se toimii kerran kaks (muutaman kilsan/tunnin) ja taas joku paska hajoo eikä romu käynnisty. Miks helvetis näin paskoja sähkömööpelei rakennetaan jos ei ne mitään kestä ja osat maksaa hunajaa ??? Siitä joku ny ostamaan hieno paska halvalla pois, renkaat/spaiserit/lisävalot/vinssi/lumilevy jää ittelle ja loppupaskan saa 2000€urolla. Ei oo kallis, purkaa osiks jos tykkää tai mitä vaan. Voin vaihtaakin ajokuntoiseen nelikkoon !!!
gessusankari
14.01.2025, 21:28
"Tietokone" irti ja auki, ei siellä ainakaan silmin nähtävästi mikään ollu paskana. Starttaillu taas turhaan sitä tuos akullisen verran. Kokeilin myös niin että puolalta syttyjohto 2sen tulppaan jekkulankaa väliin ja siitä ryöstin virtaa 4&6 pytyille ja sit starttaamaan. Hörähteli nyt paljon voimakkaammin, eli eikö mulla sit oo kuitenki se vika jossain virranjakassa, vaikka osat onkin uusia. Pitäiskö laittaa tilaten koko virranajakaja sekä tulpanjohdot :rolleyes::confused: sit jos ei senkään jälkeen toimi niin sit varmaan tekniikkapaketti myyntiin tai tallin taakse märäntymään :eek:
Tuli tässä vielä mieleen, taisin siitä kyllä jo aiemminkin mainita, mutta jakajan pitää olla aikalailla millilleen oikeassa kohdassa että moottorilla on edes mahdollisuus käynnistyä. Jos jakaja on väärässä asennossa, niin älyboksi ei saa oikeaa tietoa kampuran ja nokan välisestä asennosta.
Ja tuossa siis tosiaan puhutaan muutamasta asteesta sen välillä, että käy täysin oikein, jotenkuten, tai sitten ei ollenkaan.
gessusankari
16.01.2025, 20:21
Tuota itsekin epäilin (tosin ajoin sillä ekat lumet ja silloin toimi normaalisti koko auto) ja otin sitte ihan piruuttani jakajan löysälle ja käänsin karvan verran, josko jotain tapahtuis/muuttuis mut ei ollu vaikutusta. En kyllä kääntäny tkaspäin sen jälkeen, mut se oli viime vklp joten ei varmaankaan kyseisen vian aiheuttaja... Saaatan jopa epäillä itseäni jos meninkin kiroamaan tuon koko laitteen ja nyt se sit on cursed jeep :cool: noh pitäähän sitä kaikenlaisia piha koristeita olla, laittaa vaikka sit multaa katolle ja kukkasia sinne kasvamaan.. tutkitaan taas jos ja kun jaksaa huvittaa (on tässä kaikelaisia muitakin rakenneltavia yms )
Kiitoksia kovasti kaikista vinkeistä ja ideoista.
gessusankari
18.01.2025, 17:13
Tänään otin ja käänsin tuota jakajaa takas oikeaan kohtaan.
Katsoin liitokset ja kokeilin virta kynällä ainakin noi anturit (jakajan ja kammen) näytti et heikko virta menee (ehkä se 5v)
Kokeilinpa sit et laitoin kipinä testerin ykkösen tulpanjohtoon ja koitin startata. Heetkonen sieltähön tulee kipinää, mutta ei tarpeeksi vahvaa että käyntiin saisi.. kokeilin kaikilla kolmella eri puolalla mutta aina sama :confused:
gessusankari
29.01.2025, 22:15
Aikalailla itsekseen jutustelua tää, mutta laitetaan nyt vähän väli infoa. Tuossa tuli Husulta ostettua pcm:mä ja tänään se saapui, intopiukkana ruuvaamaan paikalleen ja arvatkaas kuin kävi ?
lacrits68
31.01.2025, 06:25
Aikalailla itsekseen jutustelua tää, mutta laitetaan nyt vähän väli infoa. Tuossa tuli Husulta ostettua pcm:mä ja tänään se saapui, intopiukkana ruuvaamaan paikalleen ja arvatkaas kuin kävi ?
ei vaikutusta?
gessusankari
01.02.2025, 17:58
Siinä kyllä tälläkertaa kävi niin että käyntiin lähti, otti kierroksia ja toimi hyvin. Siinä se vika sit taisi olla. Tänään kävin pikkulenkin ajamas ja kun tulin takas pihaan niin onnistuin sammuttaan sen kun tyhjäkäynti tippui liian matalalle, ihmettelin muutenkin kun voima oli hukassa (joo kulki kyllä mut ei tehoja käytös) hetken aikaa sitä tuossa käyttelin ja annoin jenkaakin, mut tyhjäkäynti menee aika matalalle ja huomasinpa että putken päästä heittää tuollasta 20cm lieskaa tuon tuosta.. :D en sit tiedä et johtuuko tuo siitä turhasta starttailusta et niinku palaisko ne bensat pikkuhiljaa tuolta katista vai oisko toi ajoitus muka muuttunu :confused:
Ajoitusta epäilisin enemmän syylliseksi, etenkin jos ei vetoja tuntuu koneessa. Sahaa putken poikki ennen kattia ja uudestaan kokeilemaan? Minkä vuotinen tää ZJ oli?
mut tyhjäkäynti menee aika matalalle ja huomasinpa että putken päästä heittää tuollasta 20cm lieskaa tuon tuosta.. :D en sit tiedä et johtuuko tuo siitä turhasta starttailusta et niinku palaisko ne bensat pikkuhiljaa tuolta katista vai oisko toi ajoitus muka muuttunu :confused:
Ajoitusta epäilisin enemmän syylliseksi, etenkin jos ei vetoja tuntuu koneessa. Sahaa putken poikki ennen kattia ja uudestaan kokeilemaan? Minkä vuotinen tää ZJ oli?
Jos tässä tarkoitetaan sytkän ajoitusta, niin sitähän ei pysty millään tavalla säätämään. Jos taas meinaa fuel synciä, niin kuten jo aiemmin todettua se muuttuu jakajan asentoa kääntämällä eikä tartte olla paljoa pielessä niin kone ei toimi ollenkaan oikein.
Jos tässä tarkoitetaan sytkän ajoitusta, niin sitähän ei pysty millään tavalla säätämään. Jos taas meinaa fuel synciä, niin kuten jo aiemmin todettua se muuttuu jakajan asentoa kääntämällä eikä tartte olla paljoa pielessä niin kone ei toimi ollenkaan oikein.
Ajattelin juurikin tuo fuelnsync. Uusi pcm on ehjä ja antaa kipinää niin jakaja on just sen verran pielessä että bensa tulis väärään aikaan. Uudelleen mietittynä tuntuis kyllä oudolta että kone kävis tyhjäkäyntiä ja ottais kierroksia.
Ajattelin juurikin tuo fuelnsync. Uusi pcm on ehjä ja antaa kipinää niin jakaja on just sen verran pielessä että bensa tulis väärään aikaan. Uudelleen mietittynä tuntuis kyllä oudolta että kone kävis tyhjäkäyntiä ja ottais kierroksia.
Kyllä se käy ja ottaa kierroksia jos on hieman pielessä, kokemusta on. Ei kuitenkaan toimi kunnolla eikä oikein. Tuon saa periaatteessa kohdalleen yleismittarillakin vähän kikkailemalla, mutta käytännössä tarttee Snap-on MT2500 tai vastaava uudempi, tai sitten tehtaan DRB2 tai DRB3.
Aikoinaan vein oman autoni Autokeskukseen merkkikorjaamoon että olisivat säätäneet kohdalleen, ne oli siellä niin saatanan tolloja että eivät edes tajunneet mitä pitäisi tehdä ja miksi vaikka näytin niille ohjeen tehtaan korjausoppaasta :D Yrittivät vielä pyytää siitä käynnistä rahaa :rolleyes: