View Full Version : Toyota 3b turbotus
Viime kesänä sain hommattua pitkään himoamani BJ-75 Tojon ja talven sitä hitsailin ja maalailin ja nyt on päästy ajelemaankin. Voiman puute tuossa alkaa vähän vaivaamaan ja turbohan se on mielessä ollu jo pitemmän aikaa. Alkuhuumassa jo hommasinkin Tojota ct26 turbon, alkujaan Mr2 peräisin muistaakseni, ensi talvena meinasin alkaa sanoista tekoihin mutta nyt tuli mieleen onko tuo kuitenkaan paras vaihtoehto spekseiltään ja mitoiltaankin tuo on aikamoinen möhkäle. Hauilla löytyneet keskustelut on aika vanhoja ja mitoitus laskuritkaan ei enää toimi, mikä olis paras turbo tuohon 3,4l koneeseen nyt kun vielä voisi suunnitelmia muuttaa? Pakosarjaa ei vielä ole hitsattu läjään, osat löytyy ja laippa tuolle ct26 mutta vielähän tuota ehtii muuttamaan jos vaan parempia vaihtoehtoja olis?
Ihan ensiksi onnea! Ja toiseksi kuvia kehiin huutaa Toyotakansa,,,:D
Mutta tuosta malmiläjästä saat reilut sata-130 oivaa, laiskahkoa mutta hemmetin sitkeää työhevosia irti, joten ei ole niin justiinsa mikä fööni siellä on. Ellet sitten tee jotain toisin kuin ennen. Mutta oliko tuossa vielä se paine-ero säätöinen pumppu?
Kiitoksia! Yritetäänpäs laittaa joku kuva tänne, tekninen tietämys moottoreista ja tietokoneista on aika heikkoa:) Ja mitään rakettiahan tuosta ei saa mutta jos samoihin kulkuihin pääsis kun mun 4wd hiace niin olisin tyytyväinen. Näin oon ymmärtäny että pumppu säätyy paine-erolla. Muutaman palstalaisen kanssa tuosta turbotuksesta on juttua ollutkin mutta kaikilla on jo hetki aikaa vierähtänyt projektista, tuleeko mieleen jotain mitä tekisi nyt toisin?
No sitten sen ylänipan kääntö, ja kierrosten rajoitus katsastusta varten kaasupolkimen tai vivun liikettä rajoittamalla.
Syöttöä lisää, ja sen jälkeen mutkaista tietä näkymättömiin. Syöttöpumpun Säätökalvo kandee vaihtaa, ja toinen hommata hanskalokeroon varoiksi.
Kiitos vinkeistä, nuo kaikki keinot kyllä käytetään varmasti
Sopivimpia turboja on esim. Subaru Impreza WRX:stä tuttu MHI TD04L-13T-6
Mä laitoin Holset HE221W 5.5cm2 pakopesällä. Tää on jostain 4.5 litraisesta Cumminsista, lienee joku tasanopeudella pyörivä kaivinkonemoottori, sen verran pieni kun on. Pitäis osua spekseiltään, mitä sain ynnäiltyä, hyvinkin liki optimia.
https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=1460162&postcount=217
Nippaa ei tartte käännellä, painepuolen letkun painetta voi säädellä muullakin tavoin, jolloin myös säilyy optio pitää kierrostenrajoitin toiminnassa.
3b ollu itsellä turbon kanssa vuosia ja isolla kaasulla on menty yhtään pumpun kalvoa ei ole tarvinnut vaihtaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8686&pictureid=245445
Mulla b-moottorissa hx30. Herää alhaalta ja ahtaa noin 1.5bar.
:No nyt onkin taas mietittävää, hyviä vaihtoehtoja näyttää olevan. Mikä oli Matilla syy asentaa se noin päin?
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?
Riippuu mitä meinaat tehdä. Jotain täyskaasu sprinttejä kestää, mutta jos meinaat esim.vetää jotain, eli täydellä kaasulla mennään pitkiäkin aikoja niin se kilo alkaa olla maksimi. Itellä 0.9 bar. Jos tuosta nostaa niin ei pysy lämmöt enää kurissa. Toki välijäähdytin auttaa tässäkin. Mutta olikohan tuossa puristukset jtn.22-23 luokkaa, joten männän päällä alkaa olla ahdasta jos nostaa ahtoja liiaksi.
Nämä siis oman kokemuksen huomioita. Ahdin on Garrett T03 joka on pajerosta peräisin.
Olekko poissulkenut kokonaan remmiahtimen ?
Molempia kokeilleena 3b kanssa , tuo remmi toimi mun ajoissa paremmin ...ahtaa heti tyhjäkäynnillä ja tulee vääntöö mukavasti lisää .
Pystyi ajamaan jopa vakioväleillä 35-tuumasilla maantiesiirtymiä 5-vaihteella .
Toki turbokin pelaa , mun budjettikokeilussa oli vaan turkasen suuri puhallin , joka heräs vasta silloin kun piti jo painaa jarrua :D
Makean näkoinen seiskavitonen sulla :cool:
:No nyt onkin taas mietittävää, hyviä vaihtoehtoja näyttää olevan. Mikä oli Matilla syy asentaa se noin päin?
Meni mun mielestä luontevammin:
• ei tarvii pilkkoa orkkisilmanputsaria
• pakoputki olis tullut tosi liki rintapeltiä = lämmittäis sitä
• muutenkin noin asettui ihan kivasti/ongelmitta
• kiva kokeilla jotain erilaista
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?
Ei oo ollu vielä ongelmia, ja tuo maksimi on arvio kun asteikko loppuu 1.0 bar ja siitä menee reilusti yli :) Ja ei se omassa käytössä käy kun hetkellisesti maksimissa, kiihdytyksissä yms. Eri asia jos ois kärryn veturina tms ni varmasti ylämäissä alkais hiki tulee männän päällä.
Lämpöjen kanssa ei oo ongelmia alusyylärin kanssa. Tosin lämpömittarikaan ei oo toiminu pariin vuoteen :D
Tuosta Holsetista heräsi vielä kysymys että kestääkö kone tuon 1,5bar pitemmän päälle vai pitäskö pysyä varulta barin tienoilla?
Kampiakseli kovilla, varsinkin vanhempi 3:lla runkolaakerilla oleva (vaihtui 08/84->). Syöttöä myöhäisemmälle niin helpottaa huomattavasti piikkikuormaan.
En ajelis muutenkaan yli barin ahdoilla, ei se kansi virtaa niin että siitä mitään isompaa hyötyä enää olis boostata lisää.
Ei kait se remmiahdinkaan mahdoton ole, oisko kuvaa toteutuksesta ja mitä ahdinta käytit?
Sinulla on jo paketti kasassa. Sen kun tinaat läjään sen, ajelet vaikka alkuun 100tkm. Tai muutaman vuoden, ja teet pieniä säätöjä jos tarvii.
Jos ei herää tarpeeksi alhaalta niin pienempää turboa. Jos kyseessä on ajoauto niin nelosella 80 vauhdissa pitää olla suunnilleen kaikki käytettävissä.
Öljyn saa vaikka öp.anturin lähdöstä t-haaralla ja 1/8" letkulla ja paluu öljypohjan yläreunaan. Ellei parempaa ideaa tule.
Se ahtopaine ei tehoa tuo jos ei kaikki muu ole tehty myös. Eli paineet kiloon tai alle miten vaan hyvältä tuntuu ja sillä selvä
Sitten kun avaimet pysyy kädessä, ja / tai oot valmis muuttamaan ajoneuvon statuksen projektiksi joka saa syödä aikaa ja rahaa, ja dieseltekniikka alkaa olla hanskassa niin sitten istutat tuohon jonkun muun syöttöpumpun, madallat puristuksia ym.niin sitten voi alkaa haaveilemaan kovemmista paineista. Tai samalla kutos koneesta. Mielellään suoraruiskusemmosesta koska etukammiokone on hieman Mooseksen aikainen tehokäyttöön.
Eli takaisin perusasioihin. Tee mahdollisimman kompakti pakosarja niin että saat down pipen menemään alas mahdollisimman nätisti ja että orkkis ilmanputsari jää käyttöön. Mitkään pääskyverkot ei kuulu ajoautoihin. Tehoa saat hieman lisää. Pumpusta tulee se mikä tulee.
https://landcruiserhm.com/media/k2/galleries/97/BJ71V%20MNX%2089%20GREY%20web%20ready026.jpg
Eikö suomessa joku heppu laittanut tälläisen tehdasturbo 13B-T koneen BJ40 sarjalaiseen joskus, tällä palstalla oli juttua siitä vuosia sitten?
https://landcruiserhm.com/media/k2/galleries/97/BJ71V%20MNX%2089%20GREY%20web%20ready026.jpg
Eikö suomessa joku heppu laittanut tälläisen tehdasturbo 13B-T koneen BJ40 sarjalaiseen joskus, tällä palstalla oli juttua siitä vuosia sitten?
Tätä tarkoittanet: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38165
Tuo moottorin vaihto taitaa mennä vähän turhan haastavaksi ja oisko tuo olemassa olevien osien käyttö sit liian helppoo :), noh vieläpä tässä ehtii tuumia... Eilen ilta-ajelulla sattu silmiin komia kärry
Tätä tarkoittanet: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=38165
Juurikin tuo. Eihän siitä ollut kuin liki 17 vuotta aikaa. :D
Tehdasturboja on ana hyvä syynätä, vaikkei niitä olisikaan ostamassa. Niissä kun on moni asia funtsittu just eikä melkein.
karvanoppa
12.07.2024, 09:42
Ei se ahtopaine moottoria tapa vaan pakopaineet ja sen aiheuttama lämpö. :)
Älkää siis laittako liian pieniä ahtimia ja yritä sitten ajaa kovilla paineilla.
Juurikin tuo. Eihän siitä ollut kuin liki 17 vuotta aikaa. :D
Tehdasturboja on ana hyvä syynätä, vaikkei niitä olisikaan ostamassa. Niissä kun on moni asia funtsittu just eikä melkein.
Aika kiven alla tollanen 13B-T tässä maassa. Noissakin tuo CT26 ei ole mitenkään optimiturbo, nykyään parempiakin vaihtoehtoja tarjolla.
Talvella oli myynnissä yks Toyotan bussi, siinä olis ollut 15B-FT eli 4.1-litrainen 16-v. 4-sylinterinen suoraruiskuturbodiesel jakajapumpulla. 👌 Alkujaan 100kW ja joku 380Nm vääntöä, mut tehot ja väännöt saa tuplattua kohtuudella. Mega Cruiserissa käytetty samaa konetta.
Ei kait se remmiahdinkaan mahdoton ole, oisko kuvaa toteutuksesta ja mitä ahdinta käytit?
Mulla oli Toyotan SC14 remmi paikallaan ( älkää hämääntykö viriputsarista , lopullisessa versiossa orkkispönttö käytössä )
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=944&pictureid=84108
Mulla oli Toyotan SC14 remmi paikallaan ( älkää hämääntykö viriputsarista , lopullisessa versiossa orkkispönttö käytössä )
[IMG]https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=944&pictureid=84108[/MG]
Miten tuo pelasi?
Hieno toteutus on tuo Palden remmikin! Mä oon metästelly netistä noita Matin ehdottamia turboja ja jostain tuli vastaan tommonen Latvialainen Nerings.com, onko kokemuksia tuosta paikasta kellään? Aika hyvät sivut ainakin on. https://nerings.com/en/home/turbokompresori/jauni_turbokompresori/mitsubishi/p-12694-turbocharger_new_replace_mitsubishicnspa
Miten tuo pelasi?
"pienen" säätämisen jälkeen ihan hyvin :D
Piti vaan opetella kaikki kantapään kautta , soppaa ei saatu vakiopumpusta loppujen lopuksi tarpeeksi ulos.
Ahdot karkas korkeiksi vaihtotilanteessa ( autoputket irtoili ) , kun dumppi ei auennut riittävän rivakasti ...tää ratkes kun laitoin alipaineen avaamaan dumpin , ohjaus otettiin kytkinpolkimelta > kytkin pohjaan >alipaine dumpille > venttiili auki :cool:
Moottori muuttu paremmaksi käyttää mm. 35-tuumasilla pystyi ajeleen 70 - 80 km / h maantiellä .
Ainoo miinus oli ahtimen "naukuminen"
Nyt on tämäkin homma nytkähtänyt vähän etiäppäin kun on ollut joutilasta. Turbo vaihtui vähän pienempään kun ei sitä ct26 saanut sovinnolla mahtumaan, nyt on 2005 pajeron turbo ja kokeillaan sillä. Siirsin öljynsuodattimen siirtosarjalla parempaan paikkaan ja siitä sai öljynkin turbolle sopivasti, paluu liitin tuli öljypohjan yläreunaan. Vesikierron meinasin kans laittaa kun vesiletkut on sopivasti vieressä. Imusarjaan meinasin porata liittimen ahtopainemittarille ja siitä samasta paineen sille hukkaportin vivulle. Olisko tuossa nyt muuta vielä ennenku uskaltaa virta-avaimesta kääntää? Syöttöä joutuu varmaan vähän säätään isommalle kunhan pääsee testaileen, tarvisko jotain muuta säätää? Sitten jos kaikki menee hyvin olis muutoskatsastus, mitäs lippulappusia siihen nykypäivänä tarvii, dynolappu ainakin ja jos nyt pääsis siihen 110-120hp lukemaan tarvisko esim. jarruja päivitellä?
Dyno lapun tarviit katsastukseen jarruille ei tarvii tehdä mitään kyllä kannattaa pikkusen syöttö ruuvilla varovasti käydä.
lepoantti
03.02.2025, 13:01
Meillä Leppävirralla 6-pulttisen adapterit napadynossa, saadaan myös tehonmittaustodistus kirjoitettua. Ja jossakin määrin omakohtaista kokemusta B, 3B, 2H,12ht ja 2L johdannaisten ahtamisesta.
No eihän tuo mahoton matka olis Nykäskylästä sinne ajella ja voishan se olla viisautta että joku joka näistä jotain ymmärtää kattos vielä säädöt kuntoon kunhan tuo nyt tulille lähtee:D
Syöttöä joutuu varmaan vähän säätään isommalle kunhan pääsee testaileen, tarvisko jotain muuta säätää? Sitten jos kaikki menee hyvin olis muutoskatsastus, mitäs lippulappusia siihen nykypäivänä tarvii, dynolappu ainakin ja jos nyt pääsis siihen 110-120hp lukemaan tarvisko esim. jarruja päivitellä?
Tehon pitää nousta yli 20% eli minimissään 80 kW/109 hv saatava moottoritehoa. Eli syöttöä saa säätää reilustikin. Onko rivi- vai jakajapumpulla sun 3B?
Auton pitää vastata vertailuautoa eli esim. PZJ75:sta alustaltaan, jarruiltaan ja voimansiirroltaan. Tästä selvitys muutoskatsastukseen.
Rivipumppu se vissiin on. Mistähän saisi nuo vertailuauton paperit että voisi verrata? Muistelisin että jossakin topikissa oli linkki johonki tojotan tietopankkiin mutta enpä enää löytänyt sitä, muistasko joku mistä löytyy
Mistähän saisi nuo vertailuauton paperit että voisi verrata?
Vaikka japan-parts.eu sivuilta printtailet molempien autojen kriittisten osien numeroita.
Tuli ostettua Ivecosta peräisin oleva vnt ahdin. Hitollakohan tuon saisi pelaamaan?
Tuli ostettua Ivecosta peräisin oleva vnt ahdin. Hitollakohan tuon saisi pelaamaan?
Paine-ero-ohjatussa 3B:ssä? Ei mitenkään. Tai no manuaalisesti, vedä vaikka ryyppyvaijeri sisään ja sillä siivenkulman kohalleen vetotilannetta vastaavaan asentoon.
Omat kokemukset noista juuttuvasiipisistä on vielä niin tuoreena muistissa että parhaiten tuo varmaan toimii verkonpainona tai ovistopparina
Vähän edistystä ja samanverran takapakkia. Koeajolla on nyt käyty ja vähän viisastuttu, hukkaportin kanssa oli vähän ongelmia kun olin vissiin saanut sen jumiin kun avasin sen kannen ja tutkin sitä, mutta otin turbon irti ja nyt pelaa. Alkuperäinen kello toimi alipaineella vaihdoin sen uuteen nyt toimii paineella. Ilmaa oli letkuissa kun jouduin siirtämään suodattimen eri paikkaan mutta saatiin ilmattua ja alko käymään ja ajelinkin hallia ympäri. Tuon jälkeen siis otin turbon irti, kasasin sen hukkaportin oikein ja laitoin takasin, sen jälkeen ei kirveelläkään käyntiin. On ilmattu suodattimesta, vaihdettu suodatin, uusittu letkua ja lemmareita pumpulle, löysätty suutinputkia, otin sen rintapellissä olevan toisen suodattimen pois siitä välistäkin eikä vaikutusta, mikähän tuohon auttais? Onko siinä itse ruiskupumpussa joku ilmausruuvi vielä mitä pitäs löysätä?
Onko saako edikki tiedon öljynpainekellolta?
Toimiiko edikki?
Onko koneessa riittävästi öljyä?
Ota edikin tanko irti ja kokeile sitte...
Edicci liikkuu kyllä perille asti kun starttaa ja uudet öljyt on koneessa.
löysätty suutinputkia, otin sen rintapellissä olevan toisen suodattimen pois siitä välistäkin eikä vaikutusta, mikähän tuohon auttais? Onko siinä itse ruiskupumpussa joku ilmausruuvi vielä mitä pitäs löysätä?
Mikä suodatin se rintapellissä on? Jonkun jälkiasennusviritys?
Tuliko sielä suuttimilta löysätessä ainetta? Jos tulee, niin kyllähän sen pitäis käymään lähteä. Hehkutit varmaan?
Kyllä se alkuperäiseltä näytti, onkohan se sediment filter nimellä varaosakuvissa, semmonen musta mihin menee piuhat kanteen ja vedenpoistonippa pohjassa. Ainetta tulee suuttimilta mutta en tiiä tuleeko tarpeeks, ei lähteny tänäänkään käymään vaikka ilmasin suodattimen, pumpun kyljestä löyty kans ilmaruuvi ja vielä suuttimet auki ja starttailin. Käsipumppu vuotaa aika reilusti kans ainetta kun pumppailee,liekkö päästää sit ilmaa myös sisään? Tilasin siihen tojotalta o-renkaan ja jonku tiivisteen. Eka hehku oli kans pimeenä, sen pistin kans tilaukseen.
Tuossa näkyy se musta pömpeli jos vaan saan kuvan ladattua tänne..
Rungon kyljessähän se tuo on, mut sullahan olikin 75 eikä 40-sarjaa. Lie sitten tuolla rintapellissä näissä alunperinkin…? Ei oo tullut painettua mieleen.
lepoantti
17.02.2025, 22:20
niinkuin Matti kysyi, että tuleeko starttaessa polttoainetta suuttimille? jos ei, niin silloinhan se pysähtyy syöttöpumpulle, siellä ainakin vanhemmissa malleissa pumpun sisällä vielä yksi sihti. jos se ei tukossa niin sitten sammutussysteemissä joku hämminki. jos yksi hehku pimenänä niin kyllä se käyntiin pitäisi lähteä jos saa ilmaa ja polttoainetta.
yksi vaihtoehto tietenkin pilottihuikkaa, sillä jos ei hetkeä pyöri niin vika on "elimellinen".
Ja olikos tuossa se käsipumppu se pumppu osa semmoinen sisään ruuvattava.
Se pitää muistaakseni olla ruuvattu sisään kun ei pumpata muuten taisi vaikuttaa käyntiin ainakin hj 60 mallissa.
Tuossa näkyy se musta pömpeli jos vaan saan kuvan ladattua tänne..
Tää on veden erotin.
Kokeilitko startata edicin tanko irti pumpusta?
Kyllä se ihan alkuperäiseltä asennukselta näytti kannakkeineen päivineen, oisko tuo nyt vedenerotin vai mikä lienee.
Suuttimille tulee ainetta mutta nyt kun yksin oon starttaillu en oo päässy läheltä kattoon että miten paljon, märkä se putken ympäristo kuitenkin on starttauksen jälkeen eli jotain tulee. Tänään pitäs tulla kaverikin jeesimään niin pääsis kattoon itekkin. Pumpun sihti kyllä kiinostais kun tietäs missä se on, löytyskö mitään linkkiä vaikka kuvaan? Auto on vm -86 BJ-75. Käsipumppu on ruuvattava ja oon ruuvannu aina kiinni. Se tosiaan vuotaa käsille aika lailla kun pumppaa mutta on kyllä jäykkä jos yrittää saada ruuvattua pohjaan kun ilmausnippa on kiinni.
No Lepalta löyty näköjään tietoo, sitä minäkin vähän epäilin. Tankoo en oo vielä irrottanu, täytyy kokeilla sitäkin ja nyt kun otin ne hehkut irti niin nythän tuo kone pyörii iloisesti ja kestää akutkin pyörittää jospa ne ilmat sieltä ulos tulis..
Kyllä se ihan alkuperäiseltä asennukselta näytti kannakkeineen päivineen, oisko tuo nyt vedenerotin vai mikä lienee.
Se on sedimentti-/vedenerotin, eli sinne jää tankista tuleva karkeempi tavara ja vesi.
Käsipumppu on ruuvattava ja oon ruuvannu aina kiinni. Se tosiaan vuotaa käsille aika lailla kun pumppaa mutta on kyllä jäykkä jos yrittää saada ruuvattua pohjaan kun ilmausnippa on kiinni.
Siihenhän käy tilalle Boschin n. 15€ maksava yleismalli 2 447 222 126, jos ei kiinnosta näpeille valutella.
Joo, täytyy hommata tommonen boschi, lattia lainehtii ja massat on sulanu rungosta mutta kone ei vaan käy vieläkään, polttoaineputkesta löysin painauman jossa se menee jarruputkien yli. En tiiä ahistasko niin paljon tuosta ja mikä siihen olis nyt just osunu..
Tuli nyt mieleen se syöttöpumpun säätökalvo, voisko se aiheuttaa ton ja mistä sen voi tarkistaa?
Pommitetaas vielä vähän, laitoin pullosta letkulla diisseliä kun arvelutti se kolhiintunut putki, käsipumpulla diisseli liikkuu ja pullon voi pumpata vaikka tyhjäksi, starttaamalla suutinputket auki räkii aluksi mutta aine ei pullosta vähene. Onkos tuossa erikseen joku siirtopumppu joka voisi hajota?
toyovoima
18.02.2025, 20:49
Avaa siirtopumpulle (eli se missä käsipumppu on kiinni) tulevan dieselilinjan banjopultti, sen sisällä on karkeasuodatin.
Oletko varma että hehkut toimii paikallaan autossa? Ilman toimivia hehkuja ei 3B halua kylmänä käyntiin
Tuleeko yhtään savua putkesta silloin kun starttaa?
Jep, tuo suodatin täytyy tsekata heti tänään ja hehkuista en ole varma, mittasin ne irrallaan ja 0,9 näytti paitsi se yksi pimee, nyt on sekin uusittu ja laitettu paikalleen, hehkun valo palaa normaalisti, rele naksahtaa mutta milläs sen varmistaa että ne oikeesti hehkuu?
Pakoputkee en oo kattonu startatessa, imusarjasta kyllä pientä haikua pukkaa välillä ihme kyllä ja vähän märkä se on sieltä pohjalta kun kurkkaa sen läpän ohi..
Sen verran on homma edennyt että tarkistin ton sihdin ja se oli puhdas, ohitin myös siirtopumpun sähköpumpulla jos se olis ollu jumissa, ei apua, sitten kyseltiin vähän viisaammilta mistä vois kiikastaa ja heräsi epäilys että joku/jotkut suuttimista olis jääny auki. Otin ne irti ja vein testaukseen, nyt tuli soitto että huonot ne oli mutta ei niistä mikään selkeesti auki ollu. Kärjet niistä uusitaan nyt niin onko suosituksia paineista, alkuperäinen on vissiin 110 bar, onko hyötyä nostaa kun on tuo turbo nyt? Täytyy vielä se hehkuhomma tarkistaa että oikeesti toimivat, pihtivirtamittarilla homma vissiin onnistuis.
Hehkut voi näyttää arvoja vaikkei hehkuisi. Kannattaa ottaa hehkut irti ja kytkeä johdoilla suoraan akkuun jolloin silmällä näkee hehkuuko vai ei.
Kannattaa nostaa vähän suuttimien painetta.
Kyllä se kone pitäis lähteä käymään ilman hehkujakin joutuu vaan starttaa pitkään.
Oletko varmaan tarkistanut että sammutin ei ole jäänyt päälle?
Paljonko olis hyvä paine, 120bar? Sammuttimesta en satavarma ole, edicin vipu liikkuu nornaalisti mut pitäskö sitä purkaa jotenkin että sais varmuuden siitä sammuttimesta?
Jep, se on nyt irrotettu, kunhan saa suuttimet takas niin pääsee kokeileen
Eilen sain suuttimet paikalleen ja ehdin kokeilla vähän käyntiinkin, eipä lähteny. Edicin tanko siis on nyt irti ja vipu tuntuu normaalilta käsin väännellessä, molempiin suuntiin kääntyy ja palaa keskelle. Ainetta ei vaan tuu suuttimille asti, onko kukaan aukassut sitä säädinkoteloo pumpun ollessa paikallaan? Hankala paikkahan tuo on mutta jos sieltä pääsis katteleen onko siellä joku jumissa..
Mitä jos kokeilet laittaa sähköisen siirtopumpun väliaikaisesti?Oletko kokeillut erillisellä tankilla? Kannu kone tilaan siitä letku pumppuun.
Joo, se on jo testattu, aateltiin että olis jäänyt se siirtopumppu jumiin mut ei auttanu sekään..
Taas on kokeiltu kaikenlaista mutta kone ei vieläkään käy, jotain sentään löytynyt vikojakin. Huomasin pihtimittarilla että hehkuille ei tule virtaa ku joku 3A, kaapelilla suoraan akusta kiskoon näyttää 20A mutta ei kuitenkaan käynnisty. Otin sitten hehkut uudestaan irti ja testasin suoraan akulla, kaikki 3 vanhaa hehkua pimeänä vaikka mittarilla näyttivät ehjiltä, se minkä jo ostin uuden hehku komeasti. Ne meni tänään tilaukseen ja kokeillaan auttasko tuo. Joutessamme tarkistettiin venttiilinvälykset, ne oli ok mutta yhdestä jousesta puuttu pätkä, nyt pitäisi löytää uusi venttiilin jousi tai vanhakin mutta ehjä kävis. Ilmaa ei pitäisi pumpussa enää olla, sen verran huolella on ilmattu ja nostin auton peränkin ramppien päälle että pumppu olis suoremmassa kun oli vähän keula pystyssä. Varovasti kokeiltiin starttispraytakin mutta silläkään ei lähteny, sitkee vika on..
Joskustapeltu käynnistys ongelmien kanssa lähtenyt kun hinaa tarpeeksi sitten ok. Kerran hieman samoja ongelmia oli imuventtiilit moro.
Tota hinaamista kans aateltiin seuraavaksi kunhan keli vähän lämpiää..
Piti välissä hitsailla hiacea että sai leiman mutta nyt pääs taas paneutuun tähän. Venttiilijousi vaihdettu ja uskalti taas alkaa starttaileen, nyt siis uudet hehkut, suuttimen kärjet, venttiilit säädetty, puristukset mitattu ok, pumpun kyljestä luukusta katsottu että elementit liikkuu kun edic vipua kääntelee normaalisti, mikään ei ole jumissa, pumppua testattu ylimääräisellä suuttimella+putkella että avautuu ja ruiskuttaa ainetta mutta ei vieläkään lähde käyntiin, ei edes pilotilla yritäkkään. Tänään vielä pistettiin joka sylinteriin kompuralla hehkun reijästä painetta että vuotaisko pako tai imusarjaan mutta ei, nyt alkaa loppua keinot kesken, huomenna koitetaan vielä hinata käyntiin. Joku koneistamossa muisteli että joskus oli pumpusta katkennut joku säätöjousi jolloin ei lähtenyt käymään, onko tuosta kellään hajua?
No niin, hinailtiin ja annettiin kaasutohoakin imusarjaan eikä muutosta tilanteeseen. Otin pakoputkenkin irti turbosta jos siellä olis joku tukos, ei muutosta tilanteeseen, tarkistin vielä hehkut uudestaan että toimii, viimeiseksi otin vielä turbonkin raolleen laipasta vaikka se pyöri sormella normaalisti ja savuakin putkesta vähän tuli, auto lähti laakista käymään vahvan savupilven saattelemana! Sitten turbo pöydälle ja ihmettelemään että onko sinne sisälle eksynyt joku hanska tms. mutta ei, pakosiipi oli paksun mustan töhnän peitossa, kone nyt tuntuis kuitenkin olevan kunnossa mutta vähän pitää nyt tuumia että mitä ihmettä sille tapahtui?
Hyvä että syyllinen löytyi.
Erikoista kyllä
lepoantti
05.04.2025, 07:59
Ihmettelen, että miten kompurasiivestä pöyrittämällä akseli liikkuu normaalin tuntuisesti käsin mutta pakokaasut ei pyöritä akselia🤔🤔 onko ahtimen akseli poikki, silloinhan yleensä ahtimen voiteluun tarkoitettu öljy menee pakopuollle. Tai sitten ahtimen akselin tiivistys pettänyt, ja öljy vuotaa pakopuolelle. Onko ahtimen öljynpaluulinja millainen, minkä kokoinen ja missä kulmassa? Entäs huohotusjärjestelmä, toimiiko se?
Minulla aikanaan yhdessä dieselahtokamppeessa moottorin huohotus oli toteutettu letkulla litran muovipulloon jossa yläpäässä aukko höyryjen poistumiselle. Maastoajeluissa puteliin oli mennyt vettä, huohotusletkun pää oli jäätynyt veden alle. Laitoin koneen tulille ja valtava öljysavu, ajattelin, että ahdin kaputt. Sitten huomasin letkun olevan jäätynyt umpeen. Se kuntoon ja vehkeet tulille uudelleen. Pienellä lämmityskäyttöön tukossa oleva huohotus riitti työntämään öljyä pakosiivelle ja sitä kautta pakoputkeen, aika pitkän pätkän sai lopulta ajaa, että öljy paloi pois putkistosta.
Joku vakava hätä sulla on ahtimen toimintaan liittyen kun se on tuon näköinen. Perusjutut kuntoon niin eihän tällainen voi olla toimimatta.
nyt on 2005 pajeron turbo ja kokeillaan sillä.
Imusarjaan meinasin porata liittimen ahtopainemittarille ja siitä samasta paineen sille hukkaportin vivulle.
Säätyväsiipinen turbohan toi on, ilman hukkaporttia. Miten meinasit saada toimimaan? Tuo nyt niin juntturassa että nakkaa mäkeen ja laita joku hukkaportillinen tilalle. Pelkkää ongelmaa muuten jatkossakin.
Kyllä se kiinteäsiipinen on ja hukkaporttikin löytyy, TF035 turbo 4D56 moottorista. Ja sehän siinä vähän hämäsi kun se turbo pyöri startatessa ja sormella pyörittäessä, Ekan koeajon jälkeen siipikin oli ihan siisti, sen jälkeen nuo moskat siihen tuli jostain syystä, tuo turbo voi kyllä vuotaa öljyä tai vettä tai molempia, täytyy tutkia sitä vielä.
Kyllä se kiinteäsiipinen on ja hukkaporttikin löytyy, TF035 turbo 4D56 moottorista. Ja sehän siinä vähän hämäsi kun se turbo pyöri startatessa ja sormella pyörittäessä, Ekan koeajon jälkeen siipikin oli ihan siisti, sen jälkeen nuo moskat siihen tuli jostain syystä, tuo turbo voi kyllä vuotaa öljyä tai vettä tai molempia, täytyy tutkia sitä vielä.
Kyllähän tuo kuvan ahdin on VNT-versio eli säätyväsiipinen. Tietysti siinä turbiinisiipipyörä (akselissa kiinteä) on, VNT-mekanismi sen jatkeena. Painekello ohjaa siipiä eikä siinä ole hukkaporttia.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=109015&d=1743780915
että huonot ne oli mutta ei niistä mikään selkeesti auki ollu. Kärjet niistä uusitaan nyt niin onko suosituksia paineista, alkuperäinen on vissiin 110 bar, onko hyötyä nostaa kun on tuo turbo nyt?
Vesihän nuo kärjet syö tai jättää jumiin, mitä ite noitten kanssa puljannu. Noista suuttimista en tiedä nyt suoraan tapahtuuko säätö shimmeillä vai onko pultti kiristeinen? Koekäyttöpenkkejä saa aika edukkaasti käytettynäkin jos haluaa itse säädellä. Oman ymmärryksen mukaan ei vaan paljon ole hyötyä paineen nostosta ilman tarvaranmäärään nostoa. Ahtimena käyttäisin ehdottomasti vnt/vgt ahdinta.
Ahtimena käyttäisin ehdottomasti vnt/vgt ahdinta.
Miks? Miten saat siipien ohjauksen toteutettua järkevästi?
https://forum.ih8mud.com/threads/vnt-vgt-turbo-appropriate-for-3b.783546/
Kiitos Matti, nyt alko ongelma ratkeemaan, se hämäsi kun nuo turbiinisiivet oli kiinteät ja se painekello ohjaa noita siivekkeitä tossa sivulla, luultiin niitä vaan vähän erikoisemmaksi hukkaportiksi.Olisi pitänyt heti ostaa se Subaru Imprezan turbo mitä suosittelit jo alkuun mutta aattelin säästää kun sattu tuo mitsu kohille:D
Laitetaas vielä kuvat niistä läpistä.
No niin, nyt on Imprezan TD04 turbo paikallaan ja kyllähän tuo suupieliä hymyyn vetää, kello taitaa tuossa olla 0,5bar mutta tuokin on jo huima parannus entiseen. Meinasin laittaa ahtopaineen säätöventtiilin hukkaportin letkuun jos sitä tarvii dynossa vielä säätää, mikähän siihen olis hyvä? Muutama ongelmakin on, käynnistäessä pössäyttää vaaleaa savua, osa varmaan palamatonta diisseliä,syöttöä ruuvattiin vähän isommalle, osa haisee öljylle, ajossa ei juurikaan savuta edes vedättäessä. Turbo jäi semmoseen asentoon että öljyn paluuletku lähtee aavistuksen yläviistoon ennenkuin putoaa alas, voisiko tuo johtua siitä, kuvassa punainen liitin. Toinen juttu on että tuntuu starttaavan laiskemmin, edellisellä turbolla pyöri ihan normaalisti kun sitä aika kauan koitettiin käynnistellä, mistähän tuo johtuu?
lepoantti
10.05.2025, 08:04
kyllä turbon öljynpaluun pitäsi olla esteettömästi virtaava. mikä tuossa punaisessa liittimessä on sisäreiän halkaisija? jos paluulinja ahdistaa niin varmasti tulee ongelmia, ahtimen tiivisteet on pakopuolella sellaiset, että ne laskee öljyn läpi ja sitten savuaa.
jouduitko asennuksen takia tekemään johtotehtäviä, laiskasti starttaaminen voisi viitata huonoon kontaktiin jossakin liitoksessa.
Sitä vähän pelkäsinkin, täytyy ehkä vielä muuttaa tuota asentoa, liitin on 12mm sisältä. Sähköhommia en muistaakseni tehny mutta täytyy tarkistaa ne liitokset.
Sitä vähän pelkäsinkin, täytyy ehkä vielä muuttaa tuota asentoa, liitin on 12mm sisältä. Sähköhommia en muistaakseni tehny mutta täytyy tarkistaa ne liitokset.
Ei ”ehkä” vaan sun täytyy muuttaa asento, suoraan alaspäin. Mihis paluu on viritelty, joko siitä oli juttua? Öljypohjaan tietysti paras.
Varmasti savuttaa ja saattaa ottaa hullutkin turbon laakerointi vähän kuluneena jos tolleen tulvivaan asentoon jättää paluupuolen.
Juu, on se sitten otettava vielä kerran irti ja muutettava, edellisellä turbolla se olikin alaspäin ja vähän ahdas paikka on kääntää mutta jospa se onnistuis. Paluu on jo öljypohjan yläosaan.
No niin, nyt on turbo oikeassa asennossa ja muutkin ongelmat lienee selätetty. Yksi haljennut akunkenkä vaihdettu, maadoitusliittimet putsattu, päävirtakytkin vaihdettu ja sitten vielä uudet akut, nyt lähtee laakista käyntiin savuttelematta. Tällä hetkellä ahdot on 0,6 ja sekin vetää jo suupieliä ylöspäin, katotaan sitten myöhemmin tarviiko vielä nostella.