View Full Version : Helmat
Tervehdys.
Olen uusi täällä ja onkohan oikea paikka kysyä neuvoa tämä?
Tuli hankittua Jeep grand cherokee zj v8.
Katsastusasemalla selvisi helmojen huono kunto.
Jotain tarttis tehdä..
Innoissani aloitin hitsaus ja entisöinti puuhat.
Hikistä hommaa juu.
Tässä sohvalla makaillessa ja youtubesta Jeeppi videoita
Ihaillessani, pompahti esiin video jossa oli ZJ Jeepistä poistettu
Helmat yms. Ylimääräinen lokarin kaaret mukaan lukien..
Heti heräsi ajatus, että meneekö tuo katsastuksesta noin.
Helmojen tilalle oli hitsattu jotkin RHS putket.
Eli voiko tuon katsastaa, jos leikkaa kokonaan helmat pois?
Ohessa kuva autosta jossa näin oli toimittu.
Eipä nuo ole kertaakaan mulle mitään sanona katsastuksessa
offroadjouni
01.06.2024, 20:50
Nämä voi olla nykyään vähän hankalampia, joten ihan sokkona ei kannata alkaa sahaamaan:
sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen.
Lähde: https://www.is.fi/autot/art-2000009339467.html
Tämä on hyvä huomio, onneksi en nyt ihan vielä alkanut sahaamaan
Koteloita ja helmoja pois. (Pitää ainakin mitata ekaksi)
Ei tule sitten niiiin suurta poikkeamaa.
Mutta kiitos suuresti, luulen jo selviäväni näillä vinkeillä eteenpäin.
Hakusanaksi palkkihelma, niin juttua löytyy?
Esim tuossa juurikin zj:stä, leikkauskuvan kera
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4346
Mutta ei nauranut tänä aamuna.
Leima paperiin paukahti.
Olin niin iloinen, että tilasin uudet 15" peltivanteet.
Tarkoituksena sovittaa maltilliset 31" Hankookit alle.
Renkaat löytyi Vantaalta. Ovat wanhat varmaankin faaraoiden ajoilta peräisin.. Ja kovat!
Ne laitetaan kun varaa ei nyt muuhun ole.
Haaveissa olisi myös hieman korottaa jeeppiä, TUV todistusta ei ymmärtääkseni tällaisessa -93 vuosimallissa tarvita.
Ei minkäänlaista tuv- todistusta vaadita minkään ikäisen auton alustan korotus- tai madallusosista. Riittävä selvitys osien sopivuudesta automalliin riittää.
Palkkihelmojen osalta periaatteessa voi tulla ongelma tuosta muodonmuutoksen maksimisuuruudesta, mutta toisaalta korirakenteista mainitaan että esim. kotelot pitää olla vahvuudeltaan vähintään alkuperäista vastaavat. Niissä pitäisi olla myös alkuperäinen muoto, mutta käytännössä palkkihelma on vahvuudeltaan selvästi alkuperäistä vahvempi.
Tämän ikäisessä autossahan ne palkkihelmat voi olla tehty jo pitkän aikaa sitten eikä ole otteesss, olet vaan juuri hionut ja maalannut ne ;):cool:
Haaveissa olisi myös hieman korottaa jeeppiä, TUV todistusta ei ymmärtääkseni tällaisessa -93 vuosimallissa tarvita.
Ei tarvii edes muutoskatsastaa jousia ollenkaan noin vanhassa (vanhempi kuin -98).
Kaitsu67
05.06.2024, 22:55
Ei tarvii edes muutoskatsastaa jousia ollenkaan noin vanhassa (vanhempi kuin -98).
Mites on korotuspalojen kanssa, jousen ja akselin väliin?
Mites on korotuspalojen kanssa, jousen ja akselin väliin?
Väliin vaan.
Budjetilla mennään.
Nyt on edessä 55mm korotusta ja takana 75mm
Laitoin ihan perus korotuspalat jousen väliin. (Sellaiset kumiset/muoviset)
31" renkaat ei tietenkään mahtunut mielestäni tarpeeksi vapaasti pyörimään, niin rälläkällä sitten vain kaarista ~ 50mm poijes :eek:
Nyt on sopivasti tilaa kaaren ja renkaan välissä, auton ilme muuttui todella paljon paremmaksi. :cool:
Lasien tummennus ja pakoputken muutos ---> kyljestä ulos.
Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.
Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain. :D
gessusankari
24.07.2024, 09:33
Budjetilla mennään.
Nyt on edessä 55mm korotusta ja takana 75mm
Laitoin ihan perus korotuspalat jousen väliin. (Sellaiset kumiset/muoviset)
31" renkaat ei tietenkään mahtunut mielestäni tarpeeksi vapaasti pyörimään, niin rälläkällä sitten vain kaarista ~ 50mm poijes :eek:
Nyt on sopivasti tilaa kaaren ja renkaan välissä, auton ilme muuttui todella paljon paremmaksi. :cool:
Lasien tummennus ja pakoputken muutos ---> kyljestä ulos.
Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.
Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain. :D
mulla kans kevyttä korotusta edessä tai olla jotain n40mm (onnistuu tuollaisten palikoiden teko tarvittaessa) ja takapää on vielä vaiheessa (vanerista tehty malli vielä paikallaan) korotus suunnilleen sama, pitää vielä mittailla lisääkö korotusta taakse vai meniskö tolla..
mullon muistaakseni 275/75r16 renkaat, elkuperäisillä aluilla 30mm spaiserit joutui laittamaan ja vakaajan tangon irroittamaan, että mahtuu vielä kääntymään :D sais varmaan olla pienemmätkin kun ahneuksissaan tuli noi ostettua :D
ensitöinä kun tuon ostin niin leikkelin vanhat paperihelmat pois ja palkkia tilalle, saatoin mm: TimoL:n topiikista ja muilta katsoa ohjeita ja tipsejä ennenkuin omaani uskalsin alkaa tuunaamaan. nyt on kestävät helmat ja katu uskottavuuskin parani (vaikkei olekaan ollut kaduilla muutamaan vuoteen)
täytyy seurailla tätä topikkia ja inspiroituakin ehkä lisää :)
Ps, hei melkein naapuri voitais jossai kohtaa tavata ja tutkia/keskustella noista ajokeista enemmän :)
Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.
Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain. :D
Jos akselit on alkuperäiset eikä ole sisuskaluja vaihdettu, niin '93-'95 ZJ:ssä 249 jakiksella (kuten kaikki V8- mallit alunperin) on lukot vain ovissa ;)
Etuperä on avoin ja takana saattaa olla kitka, tosin kyseessä Spicerin trashlok niin on todennäköisesti jo melkolailla loppu ja kitkapakkojen levyistä osa halki. '93-'95 249 on viskolla sekä isolla puolella että pikkupuolella, ei siis ole tönkkö 50/50 neliveto edes 4lo asennossa vaan aina viskon läpi.
Se miksi murtaa tiukoissa käännöksissä asvaltilla johtuu vanhasta viskosta, vanhetessaan ne menee näissä aika rajusti juntturaan ja tuntuu enemmän kiinteältä nelivedolta kuin jatkuvalta nelivedolta.
Nämä voi olla nykyään vähän hankalampia, joten ihan sokkona ei kannata alkaa sahaamaan:
sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen.
Lähde: https://www.is.fi/autot/art-2000009339467.html
Tietääko joku, miten tämä 50 mm määritellään? Käytin mazdarangeria leimalla ja tuli kynnyskotelon painumasta juttua, että ennen seuraavaa katsastusta se pitäisi oikoa. Jos laitan linjaarin pitkin kotelon ulkopintaa, niin painuman syvin kohta ei ole 50 mm, mutta painumaa on 30 cm matkalla. Pituus- vai sysvyyssuunnassako se 50 mm mitataan?
Tietäisikö joku tästä tarkemmin, että mitataanko 50 mm kotelossa poikittain vai pitkittäin?
sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen.
offroadjouni
07.09.2024, 06:16
Tietäisikö joku tästä tarkemmin, että mitataanko 50 mm kotelossa poikittain vai pitkittäin?Mielestäni tämä tarkoittaa 50 mm syvää kuoppaa kotelossa. Ei se voi tarkoittaa 50 mm pitkää tai leveää muodonmuutosta, koska siinä tapauksessa vaikka 0,01 mm syvyinen painauma olisi "yli 50 millimetrin muodonmuutos". Ja tämä 50 mm on siis hylkäysperuste vain itsekantavalle korille. Eikös Ranger ole rungollinen? Tarkemmat tekstit linkin takaa, kohdassa "D5 Alusta".
https://www.finlex.fi/data/normit/48302/Maarays_arvosteluperusteet_valmis_1.pdf
Mielestäni tämä tarkoittaa 50 mm syvää kuoppaa kotelossa. Ei se voi tarkoittaa 50 mm pitkää tai leveää muodonmuutosta, koska siinä tapauksessa vaikka 0,01 mm syvyinen painauma olisi "yli 50 millimetrin muodonmuutos". Ja tämä 50 mm on siis hylkäysperuste vain itsekantavalle korille. Eikös Ranger ole rungollinen? Tarkemmat tekstit linkin takaa, kohdassa "D5 Alusta".
https://www.finlex.fi/data/normit/48302/Maarays_arvosteluperusteet_valmis_1.pdf
Kiitos - tassähän se näkyy. En löytänyt aiemmin nykyistä arvosteluperusteiden dokumentaatiota. Ranger on rungollinen.