PDA

View Full Version : Akselimassojen ja kantavuuksien muuttuminen muutoskatsastuksessa


Hessu888
11.05.2024, 18:52
Jos muuttaa 5hlön diesel pick upin sähkökäyttöiseksi ja moottoritilasta häviää painoa vaikka 300kg ja lavalle tulee lisää painoa akusta 300kg, niin ilmeisesti akselimassat muutetaan muutoskatsastuksessa punnituksen mukaan, mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä, että istumapaikkoja pitää takaa vähentää? Vai voiko istumapaikat säilyttää, mutta vähentää paperilla olevaa kuorman kantavuutta lavalla??

Hcet
11.05.2024, 20:15
Valmistajan ilmottamia kokonaismassoja ei voi muuttaa ilman valmistajan todistusta.

Omamassan ja kokonaismassan erotus määrää mahdolliset istumapaikat/veroehdot yms.

Akselimassojen oikea jakautuminen ja auton ylikuormaamisen välttäminen jää käyttäjän vastuulle.

Suomessa ei vielä pikkuautoja punnita niin kiinni tuskin jää, mutta jos joskus punnitaan on moni matkailuauton omistaja kummissaan ja moni huomaa että perus farmariin ei voi laittaa viittä suomalaismiestä.

Hessu888
11.05.2024, 22:10
Kiitoksia, eli jos omamassa ei muutu, vaan pelkät akselimassat muuttuu, niin istumapaikkoja ei vähennetä?

sisua45
11.05.2024, 22:13
Jos muuttaa 5hlön diesel pick upin sähkökäyttöiseksi ja moottoritilasta häviää painoa vaikka 300kg ja lavalle tulee lisää painoa akusta 300kg, niin ilmeisesti akselimassat muutetaan muutoskatsastuksessa punnituksen mukaan, mutta tarkoittaako se automaattisesti sitä, että istumapaikkoja pitää takaa vähentää? Vai voiko istumapaikat säilyttää, mutta vähentää paperilla olevaa kuorman kantavuutta lavalla??

Jos polttomoottori lähtee pois konehuoneesta, niin sen voi sulloa akkuja täyteen?

Näin BMW teki muutaman sähköauton yli 50 vuotta sitten.

https://bmwconceptsarchive.files.wordpress.com/2015/01/wpid-bmw_1602_electric_drive_1-1-jpg.jpeg

Hessu888
11.05.2024, 23:26
Jos polttomoottori lähtee pois konehuoneesta, niin sen voi sulloa akkuja täyteen?

Näin BMW teki muutaman sähköauton yli 50 vuotta sitten.

https://bmwconceptsarchive.files.wordpress.com/2015/01/wpid-bmw_1602_electric_drive_1-1-jpg.jpeg

Juu periaatteessa konehuoneeseen voi laittaa akut, mutta tässä mun tapauksessa akku tai akut pitäisi olla ns. ECE R100 hyväksytyt ja vielä ei ole löytynyt sen kokosia mitkä menisi konehuoneeseen. Ainoa järkevän muotoinen (suorakaiteen) 40kW akku on BMW i3:sta ja se on niin iso että se pitäis laittaa lavan pohjalle.

HeikkiH
12.05.2024, 09:17
Paljon käytetään Teslan akkumoduuleita näissä EV-muutoksissa, ja niille tehdään omat kotelot ynnä muut muutokset. Mutta tarkoittaako tuo ECE R100 hyväksyntävaatimus että akun täytyy olla koteloineen tehdastekoinen?

J0hannes
12.05.2024, 09:22
tässä mun tapauksessa akku tai akut pitäisi olla ns. ECE R100 hyväksytyt ja vielä ei ole löytynyt sen kokosia mitkä menisi konehuoneeseen.

Mikä käyttöönottopäivä tässä sun muutostelun kohteessa on?

Hessu888
12.05.2024, 16:28
Vm. on 2014. Saksassa kuulemma kelpaa omatekoiset kotelot jos ovat hyvin tehtyjä ja yli 30cm puskurin päästä, vaikka eivät olisikaan alkuperäisiä.

Luulis että säännöt on samat joka maassa. Pitää lukea se kyseinen TÜV-paperi vielä....

Hessu888
17.05.2024, 10:14
Latitetaampa tänne loppuratkaisu joka selvisi vaikka Trafin suunnalta ei mitään prujua olekaan tehty, eikä tietoa juurikaan saatavilla.

Eli autoon minkä käyttöönottopäivä on 6/2016 tai vanhempi, niin siihen saa akkukotelot tehdä vielä itse, EMC-testejä ei tarvita ja testilabra vaan kattoo että käyttöönottohetken mukaiset rev1 tai rev2 R100 mukaiset turvallisuusasiat on kunnossa, eli autolla ei voi ajaa jos ovi auki, suurjännitekaapelit oranssit jne. selkeät asiat.

7/2016 lähtien akut pitää olla siinä kotelossa mistä sähköautosta ne sitten ottaakaan, eli hemmetin isoja akkuja mitä vaikeata saada muualle kuin flat bedille ehkä.

Ysäripeleissä ei tarvii edes R100 juttuja, vaikka käytännössä ne pitää olla silti kunnossa että testilabra antaa hyväksynnän modauksille.