PDA

View Full Version : Blazer K5 offi käyttöön?


Jonzkuu
09.05.2024, 16:49
Löytyykös täältä vielä tollasten Blazerien rakentelijoita? Olisi vähä kysymyksiä liittyen noihin blazereihin liittyen, kun tuli itelle hommattua alku keväästä tollanen ja olisi tarkotus rakennella oma offiauto tuosta. Et mitä noista kannattaa ottaa huomioon, kun alkaa rakentelee? Akselithan nois ei lukemani perusteella ole mitkään kaikista parhaimmat, mut kai noilla Dana 44/GM 10bolt akseleilla ainakin alkuun pääsee kevyessä ajossa? Ja mitä muuta nois kannattaa huomioida? Et tälläsella lähin näin alkuun liikenteeseen, kun kysely ikä alkoi :D

ISE
09.05.2024, 19:52
Taitaisi Lapin offiporukalta löytyä parhaat vinkit.siellä on rakennettu jenkki maastureita pitkään.

HeikkiH
10.05.2024, 09:43
Minkä ikäinen ja millä tekniikalla?

Jonzkuu
10.05.2024, 23:01
89 vuojen kampe on kysees ja tällä hetkellä on 6.2 diisseli kone+4 vaihteinen manuaali eli onkos se nyt tuo SM465 käsittääkseni. Alkujaan toi blazeri on ollu 350tbi ja mitä oon nyt tutkinu niin ainahi perät on 3.08 välityksillä ja 10 bolt tai dana 44 akseleilla. Et tollane ois toi oma lähtökohta. Jonkun verran tuota on jo korotettu. Diisselin tilalle olis tarkoitus vaihtaa bensa kasi takasin, jos se vaan vielä nykyään onnistuu kun nuo säännöksethin on muuttunu

kippo86
11.05.2024, 22:57
Välitykset on ainaki aika pitkät, vaikka ykkönen onki lyhyt...
Mikä rengaskoko on tulossa?

Jonzkuu
12.05.2024, 12:02
Juu, välitykset on kieltämättä aivan liian pitkät, kun nykysillä 35/12,5 renkaillahi on meno tiellä aika laiskaa. Ei vaan jaksa kulkea kunnol. Sen vuoksi mietinhin olisiko välitykset sopivammat jollain 4.xx vai pysyiskö alle 4:sen välityksissä. Renkaiksi on suunitelmissa laittaa 38-39,5 korkiat et joutuu muutenhi välitykset vaihtaa

HeikkiH
12.05.2024, 12:15
Renkaiksi on suunitelmissa laittaa 38-39,5 korkiat et joutuu muutenhi välitykset vaihtaa

Ja akselit vaihtoon myös. Aivan liian heppoiset akselit nyt alla jos noin isot renkaat tulossa muutenkin painavaan autoon. Eteen Dana 60 ja taakse GM 14-bolt FF.

kippo86
12.05.2024, 19:01
Ite laittaisisin välitykset lehemmäksi vitosta ku nelosta.
Mulla tulee 40" ja välityksiks 5.38. No laatikko on ylivaihteellinen th700.

Jonzkuu
12.05.2024, 22:49
Akselit mulla vaihtuukin tohon, kunha jostain löydän eka isommat akselit noiden 10bolt akselien tilalle. Muutamaan paikkaan oonhi jo laittanu osto ilmon dana 60 ja 14bolt peristä nii täytyy siihen asti mennä noil pikku akseleilla. Auto kun nyt kesän ajan toimittaa harraste-käyttiksen virkaa niin kerätään kaikki vinkit mitä tohon kannattaa muuttaa nii saa talveksi keräillä osia et pääsee rakentelee sit :)

Välityksien osalta mietin tosin et onkoha tuo 4:sen välitys vielähi liian harva isoille renkaille. Sen osalta oiskin mukava saaha oma kohtasta tietoo miten kulkee metäs ja maantiel. Tarkotus on kuitenni pitää blazeri liikenne kelposena, mut ei sen kuitenkaa tarvi 200 kulkea. Riittää hyvin et rajotusten mukaan pystyy ajaa

offroadjouni
13.05.2024, 06:20
Välityksien osalta mietin tosin et onkoha tuo 4:sen välitys vielähi liian harva isoille renkaille. Sen osalta oiskin mukava saaha oma kohtasta tietoo miten kulkee metäs ja maantiel. Tarkotus on kuitenni pitää blazeri liikenne kelposena, mut ei sen kuitenkaa tarvi 200 kulkea. Riittää hyvin et rajotusten mukaan pystyy ajaaMinä sanoisin että laita niin tiuhat perät kun saat. Siinä vaiheessa kun alla on isot pyörät, niin auton katuominaisuudet ei enää päätä huimaa, ja autosta tulee kuitenkin lähinnä harrasteauto. Mulla on Wranglerissa 5.38 välitykset 37" renkaiden kanssa, ja mielestäni se on hyvä combo. Aikaisemmin ei ollut laatikossa edes ylivaihdetta, mutta kyllä sillä silti pystyi maantielläkin ajamaan vaikka kierroksia koneessa oli aika paljon.

Tässä vielä suosilteltujen välitysten taulukko:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9079&pictureid=243758


Olet varmaan veijon-esson Blazeriin ja Kippo86:n Jimmyyn tutustunut? https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55957 ja https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=170242

veijon-esso
13.05.2024, 08:57
4.56:1 välitykset toimii itellä hienosti 38.5" renkaiden kanssa automaatin kanssa. Riippuu toki moottoristakin sekä jakolaatikon välityksistä. Mutta itellä oli yli 10v jakiksen alennusvaihde vain 2:1 ja nyt uudella jakiksella se on 2.6:1 ja kyllähänä toi uus välitys on parempi, mutta vanhallakin pärjäs ihan hyvin. Ja toi jakiksien ero on sama kun ois vaihtanut perävälitykset 5,9:1.

Manuaali voi sinänsä olla tarkempi välityksistään.. Mutta kaverin tollanen
-80 luvun lopun manuaaliblazeri 350tbi koneella ja 35" renkailla ryömi kyllä sen vakiovälityksillä.