View Full Version : SbcJ40 and Bj40
Tuli tommonen laitos haettua maasturi kuumeeseen..
80vm bj mihin ei tuota kasi konetta oo leimattu..
2009 viimeksi katsastettu
Soa leimattu joskus aikoinaan.. ja palalukko takana
Koitellaan saada käynti kuntoon ja yritetäön leimata tulevaisuudessa..
Dieseliä haaveilin pellin alle, että heivaisi tuon letukan koneen pois, mutta katsellaan sitä myöhemmin ....sille on ehkä tulevaisuuden suunnitelmia..
Hysteeri varsia kaipalisin kun tähän on tehty hienosti vakio osat kääntämällä ohjauksen totetus..
Ja jotain muutakin pientä sipistelyä saattaa löytyä :rolleyes:
Pistellään kuvia myöhemmin lisää..
Onko kelleen tuttu laitos?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=240916
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=240915
Mikähän pyyhkijän moottori kävisi tähän kun pitäisi olla 12volttinen.
Vkl olisi tarkoitus ruveta etsimään kadonnutta käyntiä ja jos aikaa on niin pakollisia katsastus varusteita kuten valoja ja vilkkuja.
-Rattiakseli kaipaa tuki laakeria ainakin, ellei parannusta muutenkin.
- hysteeri olkavarret
-valot, vilkut heijastimet ja se pyyhkijän moottori.
-jarrut herkistellä
-pari paikkaa vissiin joutuu hitsaa myös kun on Toyotasta kyse.
-Lehtijousen puslia vaihdella.
- taakse penkit kun puuttuvat
- tankki paikoilleen + polttoainelinjat
- pakoputket laitella tankin tieltä pois.
Siinä olis listaa mitä tulee mieleen..
Ilmeisesti tässä on ensi vuoden loppuun aikaa mennä tuon vanhan muutoskatsastuksen mukaan kun projekti on aloitettu hyvissä ajoin ennen uusia kujeita.. toisaalta muuta ei taida uudessa laissa olla epäkohtia kun tuo käyttövoiman muutos (tästäkään en ole varma) ettei ilman poikkeuslupaa saisi tehdä..
12v osia käy FJ40 mallista. Jostain ulkomailta niitä varmaan vielä löytää.
Onko tietoa, minkä kokoiset on hiace/hilux pyyhkijänmoottorit. Jos niistä saisi soviteltua? Joskus tojotan osat käy vahingossa ristiin melko hyvin.
Tuossa jonkun volvon mosa laitettu FJ40.
https://forum.ih8mud.com/threads/wiper-motor-from-a-volvo-into-a-75-fj40.845304/
No tuossahan on ainakin vaihtoehto tuo volvon moottori.. kiitoksia.
Voihan sitä vähän vakoilla Toyotan moottoreitakin vielä jos sieltä joku löytyis.
Tänään tuli haettua mehumaija koneen päälle ja uudet sytytyskynttilät
Kerkesinkin tänään vaihtelemaan kaasarin..
Välilaipan joutui laittamaan kun rokkiorkesteri väistyi edelbrockin tieltä..
Sekä uudet sytytyskynttilät.
Huomenna olisi tarkoitus ruveta tankkia asentelemaan ja purkaa kaikki ylimääräset sähköviritykset pois.. katsotaan mitä kaikkea sitä päivän aikana saapi tehtyä.
https://youtu.be/Xb2x0cRWzfs
Tänään säädelty vähän kaasaria ja sytkää..
Samalla huomattu, että pakkasroput vuotaa kivasti koneen korvakkeiden takaa.. niitä onneks löytyypi kotoota varastosta.
Purin joka nurkasta jarrut tänään, satulat on melkein yhtäpuuta joka nurkassa.. edessä on hojot ja takana pikku metsästämisen jälkeen ilmeisesti gen2 pajeron takasatulat.
Eteen pitää myös jarrut letkuja vaihdella vähän lyhkäsemmäksi..
Histeer palikat lähti tilaukseen tänään. Vaihdellaan samalla putket ja isommat raidepäät joka reikään kestää sitten kioski ajoa tai safarointia.
Vähän myös aloitettu leikkaamaan mätiä pois..
Huomenna olis tarkotus saada uutta peltiä ..
Ne pakkaroput vaihdettua
Ja tankki paikoilleen (pakoputket purettu pois tieltä)
Kuvia piti otella enempi, mutta kaippa jokainen näitä nähny. viritysten aste vaan vaihtelee tietty..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=240928
Tänään sai yhden korikannakkeen korjailtua..
Vielä pitää takalattiaa laikata kun sinne on tehty muutoksia, jotta menee oma tankki omalle paikalle..
Vesiroput vaihtelin.. oli hieman ahdas väli..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=240950
Näiden kanssa menikin aikaa ja koneen juottamisessa..
Aloittelin myös vähän tukea tekemään tulle rattiakselille.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=240949
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=240948
Nyt pystyi jo vähän liikuttamaan omineen ja tästä taas jatketaan kun keretään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=240951
Tänään rupesin katselemaan sähköjä.. lopputuloksena on kaikki johdot pöydällä.. nyt pähkäillään tehdäänkö kokonaan omavalmiste sarja vai hommataanko ehyempi johtosarja tilalle.. ehkä tuo visio syntyy ensi yönä..
Eihän tuohon paljoa tarvihe sähköjä rämplätä tietty..
Valot, vilkut, puhallin , pyyhkijät ja moottorille oikeastaan onkin jo kaikki tarvittavat..
Takasatulat tilasin uudet. Etusista tulee vielä kalut kun tekee kolmesta satulasta kaksi ehyttä tiivisteiden kera..
Tänään oli vuorossa hysteeri varret asennus joka alkoi ensin olkalaakereiden vaihdolla ja vetarin stefoilla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241047
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241049
Sitten kun varret oli saatu paikoilleen alkoi ohjausvarsien teko hdj:n nivelillä
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241050
Pitman armiin ei tietty toi Hodarin nivel sopinut, täytyy tehdä holkki sinne väliin tai keksiä jotain muuta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241051
Lehtijousen puslat tuli haettua naapurikunnan motonetistä eli laitellaan niitäkin vähän uusia.
Sähkösarjaksi tilasin tällaisen:
https://www.tarvikemotti.com/tuote/rodiboksi-eli-johtosarja-sulakerasia-14-os-releet/
Lauantaina kerkesin saattamaan loppuun ohjausvarret ja sektori varren.. nyt on kaikissa paikoissa hdj nivelet.
Jarrukamat saapui autodocilta. Etusatuloihihin riitti korjaussarjat ja taakse uudet satulat oli ~10e kalliimmat kun pelkkä mäntä..
Ainut tässä oli vaan sellanen harmaita hiuksia tuova, että toisessa satulassa oli liukutapille 12x1.25 kierre ja toisessa 12x1.5 ..
Nyt olis siis jarrut ja ohjaus kondiksessa pois lukien rattiakselin tuki rattiputken alapäähän..
Tankin paikoilleen laitto olisi seuraava homma, sitä kerkesin vähän alottamaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241147
Ihanaa kun on 4 peltiä päällekkäin parhamillaan..tuosta on hyvä sujauttaa tankki paikoilleen ja saa takalattian vähän paremmaksi samalla..
Todo listaan päivitystä.
-kardaanien keskitykset (ovatten ainakin takana pelkkien pulttienvarassa)
-Käsijarru satula paremmin.
-sähköt
-tankki
-Ohjaus "laakeri"
- jarruputket /letkut kiinnitys.
-taka lattia ja runkoon paikka.
-lehtijousen puslien vaihto.
-taakse penkit leimalle.
Sitten varmaan päästölappua hakemaan ja konttorille varailtava aikaa
.
Katsotaan kerkiikö tämän vuoden puolella vielä.
Sitten varmaan päästölappua hakemaan ja konttorille varailtava aikaa
Päästötpä on mitattava joka tapauksessa konttorilla koska koneenvaihto, olipa valmis lippu tai ei.
Päästötpä on mitattava joka tapauksessa konttorilla koska koneenvaihto, olipa valmis lippu tai ei.
Pitääkös siitä mittauksesta myös maksaa, vaikka olisi oma lappu mukana?
Ei sillä, että tällä asialla mitään elämää suurempaa merkitystä olisi. Määräaikaiskatsastuksessa menee tietääkseni niin, että vaikka menee oman lapun kanssa katsastukseen niin voivat halutessaan mitata päästöt uudestaan. Silloin siitä vain ei erikseen tartte maksaa.
Muuten aiheeseen liittyvänä offtopicina mainittava, että hiukan ärsyttää tuo katsastusasemien nykyinen hinnoittelupolitiikka, jossa niputetaan päästömittaukset yhdeksi myyntiartikkeliksi. Toki ymmärrän, että monelle autoilijalle ja katsastuksen rahastajalle se helpottaa, kun ei tarvi pohtia mitä mittauksia pitää tehdä. Mutta kun meilläkin taloudessa toinen auto on "paalausiän ylittänyt" eli ei tarvi OBD-"mittausta" tehdä. Ja toinen puolestaan sen verran tuoreempi hybridi, johon taas ei tehdä pakokaasumittausta, kunhan tarkistetaan että tietokoneella on kaikki hyvin. Juuri katsastusinssin kanssa tuosta juttelinkin, että mites sille sitten tehdään pakokaasumittaus kun ikää tulee, kun ei siinä kaasupoljin ja polttomoottori ole suoraan keskenään naimisissa. Ei kuulemma ollut vielä ohjeita siihen. Kai niihin sitten jossain kohtaa tulee päivityskampanja moottorinohjaimeen, että katsastuksessa saadaan käskettyä moottori käyntiin päästömittausta varten :D Samanlainen katsastusmoodi pakollisena kuin mistä Volkkari taannoin kärähti :D
En kyllä tiennyt tuota, Että mittaavat päästöt..
Tosin tämä on ensimmäinen tällainen muutos mitä on leimaassakin.
hyvähän se on käydä ennen vähän säätämässä, että pääsee noihin päästövaatimuksiin joihin kyllä pitäisi päästä vakio moottorilla.
Pitääkös siitä mittauksesta myös maksaa, vaikka olisi oma lappu mukana?
Riippuu konttorista.
Määräaikaiskatsastuksessa menee tietääkseni niin, että vaikka menee oman lapun kanssa katsastukseen niin voivat halutessaan mitata päästöt uudestaan. Silloin siitä vain ei erikseen tartte maksaa.
Juuri näin.
Muuten aiheeseen liittyvänä offtopicina mainittava, että hiukan ärsyttää tuo katsastusasemien nykyinen hinnoittelupolitiikka, jossa niputetaan päästömittaukset yhdeksi myyntiartikkeliksi. Toki ymmärrän, että monelle autoilijalle ja katsastuksen rahastajalle se helpottaa, kun ei tarvi pohtia mitä mittauksia pitää tehdä. Mutta kun meilläkin taloudessa toinen auto on "paalausiän ylittänyt" eli ei tarvi OBD-"mittausta" tehdä.
Joo, mut niihin "paalausiän ylittäneitten" päästötestiin menee kyllä moninkertainen aika kun saa polkea putkea punaiseksi että katin rippeet lämpenis sen verran että justjust rima täristen päästään alueelle.
Ja toinen puolestaan sen verran tuoreempi hybridi, johon taas ei tehdä pakokaasumittausta, kunhan tarkistetaan että tietokoneella on kaikki hyvin. Juuri katsastusinssin kanssa tuosta juttelinkin, että mites sille sitten tehdään pakokaasumittaus kun ikää tulee, kun ei siinä kaasupoljin ja polttomoottori ole suoraan keskenään naimisissa. Ei kuulemma ollut vielä ohjeita siihen.
On niihin ohjeita jo, ja tulee kyllä muihinkin sitten kun aika koittaa. Esim. Ampera/Volt saa koneen käyntiin kun avaa konepellin. Kiertää tasan 2000 rpm kaasu pohjassa.
Mullakin tuollanen ampera oli hetken aikaa.. ihan kiva peli varsinkin kun sähkö oli vielä halpaa..
Tänään oli hitsuuta ja takalattia tuli tehtyä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241168
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241167
Ja epoksit päälle sekä alle..
Sen verran aikaa jäi vielä, että sovittelin tuon rattiakselin tukilaakeroinnin paikoilleen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241169
Tankki ei menny paikoilleen yläkautta, yritetään uudemman kerran alakautta kun otetaan kardaanit työnalle.
Seuraavaksi olis tarkoitus tehdä sähköistykset.
Joo 2vkl lauantait on menny tossa sähköjen tusaamisessa.. rodiboksi oli kyllä vähän kökkö tai no ois voinu tehdä vähän toisella tavalla, mutta mennään nyt näin.. aikaakin ois voinut enempi käyttää niin ois saanu siistimpää, mutta..
Nyt uupuu
Sisäpuhallin
Pyyhkijän
Jäähdyttimen tuuletin
Pissapoika.
Vanhat sähköt lähti kaikki pois ja pidetään niin yksinkertaisena kun pystyy.
Ostin nyt tuollaisen s40/v40 pyyhkijän moottorin.
Ensi kerralla sitten sähköt loppuun ja siistimiset niiden osalta..
Ensi vuoden puolelle menee kyllä katsastus kun nyt ei pääse 2vkl varmaan mitään tekemään..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241281
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241282
Jaaha kuukausi siinä sitten sujahti ennekun pääs taas kimppuun..
Nyt on sähköt valmiina poislukien sähköflekti joka täytyy hommailla uusi.. hirvee oli kyllä homma vaikka mitään ylimäärästä ei tullu laitettua ei siis yhtään mitään.. ja siistimminkin oos voinu tehdä..
Volvo pyyhkijänmoottori meni paikoilleen ilman sen suurempia muutoksia.
Taka kardaaniksi on vissii patrollib kardaani laiteltu, erikoisilla välilaipoilla.. ei vaan oo tehty upotuksia.. sorvilla siitö selvis..
Nyt kun on takardaani irti niin vihdoin se polttoaine tankin vuoro on seuraavana
. Ja myös tälle käsijarrusatulan kiinnikkeelle pitäisi tehdä jotain
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241621
Hienoa.
Aina maailmaan jokunen V8 berttakin mahtuu.👍👍👍
Mikä voimansiirto tuossa on? Vai enkö vaan tajunnut luettua??👀👀👀
Mun ulos anti voi olla myös hieman epäselvää kiitos lukihäiriön ja kaikkien muiden häiriöden .
Mutta HJ laatikot on ja BJ:n omat akselit on alla. Takana palalukko..
Mahdollisestihan tämä tulloo vaan kioski ajoon :D
Kova hinku on retro kisaan lähteä monen vuoden tauon jälkeen.
Tänään oli vihdoin se päivä kun se polttoainetankki löyti paikkansa..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241692
Tankin pannat tein 1.5mm levystä.. kai se siellä pysyy.
Ens kerralla vielä täyttöputki ja letkut paikoillee sekä suodatin.
Traction bar oli parhaat hetkensä nähnyt..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241693
Taka kardaanin joutuu tekee, ei mennyt enään jako kohdilleen kun keskitti sen.. tähän ehkä osas vähän varautua :D
Myös kardaani jarru aiheuttaa kysymysmerkkiä kun ei tolla gm:n satulalla onnistu kun ei mahdu.. tähän vois heittää vinkkiä jos joku tehnyt hj:n laatikon perään..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241694
Myös parit puslat uusin lehtijousiin ja jarruputket kiinnittelin
-polttoaine tankki loppuun.
-takakardaani
-Käsijarru
-flekti
-pakoputki/putket
-takapenkit
Sit varmaan vois yrittää lähestyä konttoria .
Pitää taas syttykynttilöitä uusia kun ajelee aina sisään ja ulos eikö koskaan käytä lämpöseks.. mennyt yksi ainakin pimeeksi.
Kyl taas tänään mietti vahvasti mikä saa ihmisen aina ryhtymään näihin romuihin :D
Kai se on se viha/rakkaus suhde.
Tänään sai kardaanin tehtyä.. käsijarrua suunnitellaan vielä..
Tankki ja polttoainelinjat paikallaan. Vähän joutui täyttöputkea korjaamaan ..
Flekti laitettu paikoilleen. Alavesiletkun anturin koittaminen jäi seuraavan kertaan.
Käsijarrun suunnittelu jatkuu ja seuraavaksi pakoputket tekoon ja muut pikku sipistelyt. sen jälkeen varattava aikaa katsastusasemalle, että saadaan ainakin vikalista... vihdoinkin ..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241800
Tänään heitettiin "valmis" tuote käsijarruksi kun satula minkä tilasin niin ei oo vielä saapunut.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241925
Öljyt tarkastettiin joka kolosta ja vähän lisäiltiin..
Pakoputket rakennettiin loppuun.
Tuli melko hiljaset saundit ei meinaa kuulla, että on käynnissä .
Peilit asennettu..
Varasin jo viime viikolla katsastus ajan torstaille 16.2 ,Koska lauantaina olis ajoja tässä lähellä.. haetaan ainakin vikalista jos ei muuta.
Ensimmäistä kertaa pääsi näiden jälkeen käymään vähän koeajolla, missä moottori ontui.. ihmettelin jo aikasemmin kun käypi himaan rikkaan oloisesti..
Taas oli 3sylinterin tulppa pimeänä kun otti johdin irti.
Uusi tulppa paikoilleen ja ei vaikutusta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241926
Vika korjaantui kun vähän kurkkasin kopan alle..
Nyt jäi vielä viikolle iltapuhteina ilmanputsari ja vedenlämpötila mittari .
Tosiaan torstaina on jännä päivä 2009 ollut viimeksi leimalla..
Myös katsastus kuntoon laitettiin korin osalta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241927
Huomaa hienot kromipeilit..
Kardaani tärrää rajusti takana kun perän kulma sojottaa rajusti ylös..
Mutta katsotaan kuin meitin käy torstaina .. sen jälkeen on tiedossa niitä radikaaleja ratkaisuja, mitä tuolla ensimmäisessä viestissä oli puhetta moottorin ja käyttövoiman pohdinassa.. siitä lisää myöhemmin 😀
Joko se laki on muuttunut siitä käyttövoiman vaihtamisesta? Eli bensaa et saa muuttaa dieseliksi ja päinvastoin.
Joko se laki on muuttunut siitä käyttövoiman vaihtamisesta? Eli bensaa et saa muuttaa dieseliksi ja päinvastoin.
On jo 2 vuotta sitten, mutta ennen 1.3.2021 aloitetut projektit voidaan hyväksyä aiemman rakennemuutosmääräyksen mukaisena tämän vuoden loppuun asti. Asiakkaan oma kertomus riittää, ei tartte todistella paperille mitään (Traficomin mukaan näin).
Nonnii.. eilennä oli katsastus.. muutoksissa, ei ollut mitään ihmeellistä prosyyrejä oli jo auton mukana moottorista..
päästötki meni kun vähän sääteli..
Vikalistalle jäi käsijarrun tehottomuus ja korissa täytyy olla etuovet.
Näistä tuli siis hylky.
Myöskään kuulemma takapenkkejä ei saa pitää paikoillaan kun on katto pois. Niitä ei ollut leimalla paikoillaankaan..
Samalla meni taka akselille levyjarrut. Myöskin otteeseen tuli etupenkit ja takavalot vaihdettuihin osiin..
Tänään aamusella säädettiin käsijarru ja puoliovet paikoilleen..
Jälkinäyttölle jätettiin päivällä ja nyt sitten seuraava katsastus 2025 ..
Jes. Onnea leimasta! :D
Mutta miksi ilman kattoa? Muuten kuin että onhan siinä asennetta käydä helmikuussa leimalla ilman kattoa …
Jes. Onnea leimasta! :D
Mutta miksi ilman kattoa? Muuten kuin että onhan siinä asennetta käydä helmikuussa leimalla ilman kattoa …
Avona on tyylikkäämpää..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9038&pictureid=241999
Valmiina huomiseen koitokseen safarille..
Tässähän kävi sil viisiin kun tämä auto haettiin, että meikäläinen halus diesel maasturin.. hiluxia katseltiin ja muita vaihtoehtoja.. BJ:tä teki mieli .. muutama kiinnostava oli ja yhtä käytiin katsomassakin.
Tämä kummitteli nettiautossa ja sitä sitten mietittii ja kaveri siitä soittelikin jo mun pohdinta vaiheessa ja seuraavana päivänä sitä oltiinkin jo hakemassa 😀
300km tulo matkalla oli aikaa pohtia ja mietiskellä.. tässä vaiheessa jo ruvettiin miettimään autojen vaihtoa kun molemmilla oli j40 sekä sinisen käyttövoima miellytti kaveria ja kaverin dieseli meikäläistä..
To be continued ....
Jälkinäyttölle jätettiin päivällä ja nyt sitten seuraava katsastus 2025 ..
Vähän näköjään mänt miten sattuu lahtispekalla toi leimahomma (muutoskatsastus hylätty ja viretieto päällä edelleen jne.), mut jospa se siitä.
Vähän näköjään mänt miten sattuu lahtispekalla toi leimahomma (muutoskatsastus hylätty ja viretieto päällä edelleen jne.), mut jospa se siitä.
Okei :D No vikalistalle ei tullu ainakaan kun nuo käpäri ja ovet ja ne käytiin tänään näyttää.
Pitäskös olla huolissaan näistä edellä mainituista?
On siellä vähän tietoja päivittynyt kuten, että moottori vaihdettu ja käyttövoima bensiini mutta iskutilavuus o 3litraa
Okei :D No vikalistalle ei tullu ainakaan kun nuo käpäri ja ovet ja ne käytiin tänään näyttää.
Pitäskös olla huolissaan näistä edellä mainituista?
On siellä vähän tietoja päivittynyt kuten, että moottori vaihdettu ja käyttövoima bensiini mutta iskutilavuus o 3litraa
Ei sitä olis pitäny hyväksyä kun muutoskatsastus on hylätty-tilassa. Vikalistalla olis pitäny olla mainittu että muutoskatsastus suoritettava ja päätös keskeytys. Eikä noita muutoksia sais kirjata/muuttaa mitään jos se menee hylätyks.
Seuraava leima ongelma viimeistään. En tiijä miks nyt meni läpi. Käy selvittämässä, pyydä korjaamaan iskutilavuus ja poistamaan viretieto.
Ei sitä olis pitäny hyväksyä kun muutoskatsastus on hylätty-tilassa. Vikalistalla olis pitäny olla mainittu että muutoskatsastus suoritettava ja päätös keskeytys. Eikä noita muutoksia sais kirjata/muuttaa mitään jos se menee hylätyks.
Seuraava leima ongelma viimeistään. En tiijä miks nyt meni läpi. Käy selvittämässä, pyydä korjaamaan iskutilavuus ja poistamaan viretieto.
No täytyy käydä kyselemässä mikä on homman nimi.. erikoista on kyllä
Jatketaan..
Tänään käytiin safarille koeajamassa molemmat kaverukset "uudet " pelit. Eli sininen jatkaa kaverin matkassa ja mulle tuli tällänen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7485&pictureid=242007
Tää varmaan on jollekin tuttu laitos.
Tää on nyt diisseli peli ahdettu ja välitetty jakolaatikko sekä kierre alusta jakareilla.
Ensimmäinen tehtävä on tämäkin leimata kun kk päästä loppuu leima
Perät on otettu hojiista ja takana kemppi ja edessä kitkutin..
Aivan kamala laitos ajella.. metriäkään ei kulje suoraan..
Aloitellaan nyt pusla jumpalla ja sekä Pakolliset katsastus jutut.. sen jälkeen pitää miettiä mitä tälle tekeepi ..
To do listalla on
- saatava ajettavaksi
-leima
-kompura
-bedlokit
-lifti
-etulokarit
-jonkinlainen pääkaari /turvakaaret
-bikini toppia kesäksi.
Renkaat mitkä tässä alla on niin ostin jo aikasemmin oikeastaan samalla reissulla kun tuota sinistä hajettiin..
Koeajot meni tämän osalta jees vaikka tuo lumi ahdisti ja meikäläisen osaamattomuus, mutta hauskaa oli ..
Sinisestä meni etupinjonin laakeri ainaki söpöksi kun kardaanin kulmat ihan päin pyllyä ja ei ollu tractioneita..
Sitten Antsa vetää pussihousut jalkaan ja jatkaa virallisella äänellä että'..."nyut loppuu se Berttojen särkeminen...laitatte heti ne kuntoon ja ajelette niillä vain jätskille ja virallisille helpoille safareille...":D:D:D
Ja sormen heristys päälle...
Teikäläisellä onneksi näyttöä jo hieman leimaamisesta löytyy. Jatka samaan malliin. Ja tosiaan vehkeet semmoiseen jiiriin että ne kestää liikenteessä.
Sininen meneekin vielä käymään konttorilla kun sai vihdoin katsurin kiinni.. melko epäselvä homma kaiken kaikkiaan, mutta eiköhän se siitä sitten..
Facebookin puolella saatiinkin vähän prosyyria mukaan tulevaa konttoria käyntiä ajattellen tuosta avona ajamisesta lisäpenkeillä sekä ovista.. Kiitos vielä Matti.
V8 bertalle myös tulee jotain uudistuksia mahdollisesti samalla kun etuperää ehjätään..
Katsotaan jos siitä saapi laitella kaikelle kansalle kuvia myös tulevaisuudessa..
Vihreeseen tuli tilattua tamgearsilta ja autodocilta kaikki puslat. .tamgearsilla ollut ikävä kyllä kaikkia hyllyssä.
Sitäkin nopeampi toimitus oli kyllä.. seuraavana päivänä paketti kourassa
Bedlokit hommattu 8x16
24v kompura hommattu
Tunkki hommattu..
Nyt odotellaan, että autodocin paketti saapuu joskus niin pääsee leima remontin aloittelemaan.
.
Viime safarilla koitettiin kun V8 on HJ lodjut ja 4.11 Perät ja tässä vihreessä on b moottorin perässä oma laatikko 3.7 Perät ja joku jakolaatikon välitys.
Rengas Koko mitalla mitatuttuna sentin sisään sama nii kulkivat samaa vauhtia tyhjäkäynnillä.
Melko paljon vaikuttaa nuo Perät jos oletetaan, että tyhjäkäynti on suunnilleen samoilla luvuilla.. en tiiä.
Pitäis varmaan jossain välissä hommaa ne vakio välit (4.11) edes sinne
Ensi talven puiden teko hidastaa taas maasturi harrastusta sekä pitkittynyt flunssa hidastaa puiden tekoa..
Pääsiäisenä olis tarjolla safaria kerhon puolesta.. katotaan saadaanko vehkeitä nippuun..
Nyt on alustaan kaikki puslat hommattu
Edessä on HDJ;n jakarit ja coiloverit.
Jotkut kiinan mallit ovatten coilit vähän löysän oloiset.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7485&pictureid=242064
Takana taas LJ jakarit..
Kaikki puslat enempi ja vähempi väljänä .
Ajatuksena oli vaihtaa nyt ensin kaikki puslat ja käännellä takaa iskareita pystympään, että ottavat iskuja vastaankin.
Koitetaan sen jälkeen millanen ajettavuus tulloo.
Kaikki raidepäät tilasin myös kun oli osa väljänä.. tässäkin HDJ päät joka nurkassa.
Eteen otin varuiksi jarruhin mäntien kumit ja taakse kengät ja sylkyt.
Myös käsijarru on olematon..
Tamgearsilta oli öljynsuodattimet ja polttoaine suodatin loppu täytyy ne haalia jostain kun polttoaine suodatin vuotaa (liekö ruostunut puhki)..
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7485&pictureid=242078
Bj omista pelistä väännetty vähän kauppaa kaverin kanssa niin saisi ne 4.11 välit periin.. ja etulukkoa vähän haaveissa, mutta en tiiä kun arbit maksaa paljon ja 61 lukon kesto epäilyttää.
Muutenhan tuo on tekniikaltaan toimiva.. ilmeisesti jonkinlaista remonttia nähnyt ainakin moottori osalta ja kytkin vaihdettu Valmetin kytkimeen.
Eikä tarvihe hitsailla ainakaan älyttömästi 😀 .
Miksi hj Lukko epäilyttää?
Ehkä lähinnä vetareihin ja murroksiin kohdistuu huolia kun safareilla seurannut välillä näitä missä 61 akselit..
Voihan se olla vaan huono säkää tai ennakkoluuloja..
Tässähän on HJ akselit alla ja olikin 61 murikoilla alkuunsa ennekun vaihtui pois..
Jostain ehkä tarvis löytää murikka ja pitkäpoorinen ja vaan koittaa kuin käy
RCV:t kepeiksi niin loppuu murroshuolet siihen.
Ei ne hoojiin aksilat huonoja ole, vähän heikkoja vaan :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=111256
RCV:t kepeiksi niin loppuu murroshuolet siihen.
Rcv:tä ei taida saada pitkäpoorisena.. eikä rcv:n murrokset käy vakio tikkuihin..
Eli arbbi ja rcv ja 2 tonnia selällään jos pisookaan.. vähän halvempi ratkaisu olis hakusessa..
Ei ne hoojiin aksilat huonoja ole, vähän heikkoja vaan :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4667&pictureid=111256
Joo tätä tuli joskus seurattuakin..
Oma ajotyyli on ehkä hiukan rauhallisempi ja rengaskoko on vaan 33, mutta tosiaan asiahan se taitaa olla omankin näkemyksen perusteella, että se on kuun asennosta kiinni mitä hajoo ja missä..
Takaperä pysyy hitsiliimalla ihan hyvin kiinni.. tietty oishan sinnekin kytkettävä kiva, mutta..
No ajellaan nyt toistaseksi noin tai ajellaan kun saadaan nippuun joskus.. katotaan mitä sitä keksii sitten..
Rcv:tä ei taida saada pitkäpoorisena.. eikä rcv:n murrokset käy vakio tikkuihin..
Eli arbbi ja rcv ja 2 tonnia selällään jos pisookaan.. vähän halvempi ratkaisu olis hakusessa..
Se vain melkein on pakko panostaa rcv:hen jos tojotan akselia käyttää ja etuakselissa on lukko sekä rengaskoko yli 35". Muutoin kannattaa henkisesti varautua toistuvaan murrosjumppaan. Pienemmilläkin pyörillä ja ilman lukkoja noita saa rikki, muttei nyt sentään joka ajoreissulla.
37" ja etulukko ja hiluxin akseli(sama murros kun hj:n) Parhaana päivänä kolme murrosta ja nyt menty rcv:n kanssa 4v ilman hajoamisia. Ovat rahansa arvoiset.
Rcv tikut saa myös hj lukkoakseliin.
Se vain melkein on pakko panostaa rcv:hen jos tojotan akselia käyttää ja etuakselissa on lukko sekä rengaskoko yli 35". Muutoin kannattaa henkisesti varautua toistuvaan murrosjumppaan. Pienemmilläkin pyörillä ja ilman lukkoja noita saa rikki, muttei nyt sentään joka ajoreissulla.
37" ja etulukko ja hiluxin akseli(sama murros kun hj:n) Parhaana päivänä kolme murrosta ja nyt menty rcv:n kanssa 4v ilman hajoamisia. Ovat rahansa arvoiset.
Rcv tikut saa myös hj lukkoakseliin.
No tämä on hyvä tietää. Katselin vissiin vähän väärin tuolta rcvn sivuilta..
Täytyy katsella jos sellanen murikka sattuis tulemaan jostain vastaan niin tarpeeksi kauan kun pilkkoo osia niin sitten tilailee ne rcv.t 😀
Harvemmin on ollut yhtä lukkoa tarjolla yleensä pareina myyty tai koko akselit pareina.. taakse sellainen ei mee kun on semi flotteri Perä
Nyt on sininen käynyt konttorilla kolmannen kerran ja nyt on muutos hyväksytty..
Otteeseen kirjattiin, että tilapaisistuinten käyttö vain korin ollessa umpinainen.. tämä nyt vähän kismittää kun oltiin varauduttu laki tekstein tähän, mutta ei ollut sana valtaa..
Henkilöautoksi jos muuttaa niin pitäis kuulemma olla vyöt kaikilla ja pääkaari.
Henkilöautoksi jos muuttaa niin pitäis kuulemma olla vyöt kaikilla ja pääkaari.
No ei. Maastohenkilöauton takapenkillä turvavyöt pakolliset vasta 1.8.1990 ja tyyppitiedoissakin lukee: TURVAVYÖT A+A(KATON OLLESSA IRROITETTUNA B+B), eli käsittääkseni 3-pistevyöt umpinaisena ja lantiovyöt avona. Ja nimenomaan vain etupenkeillä.
Rcv:tä ei taida saada pitkäpoorisena.. eikä rcv:n murrokset käy vakio tikkuihin..
Eli arbbi ja rcv ja 2 tonnia selällään jos pisookaan.. vähän halvempi ratkaisu olis hakusessa..
Siinä onkin metsästämistä mistä löytää vetoakselin:D Ainakaan tällä hetkellä ei taida Suomesta muualta saada kuin karpiolalta:)
Tässä on oltu nyt viikon verran kuumeessa kotosalla .
Ostoksia tullut tehtyä ja vielä pitää hakea ne tietenkin.
Ostin nyt 61 murikan mistä on pinjoni poikki
Välitykset kun menevät vaihtoon kuitenkin niin...
Ja pitkäpoorinen karpiolan tekele löytyi palstan kautta.
Tää etulukko jää nyt odottelemaan siksi aikaa kun saadaan auto katsatettua nyt ensteeks .
Vakio murroksilla koitellaan mennä alkuun ja paineilmalle toi kytkentä olisi tehtävä sitten..
No ei. Maastohenkilöauton takapenkillä turvavyöt pakolliset vasta 1.8.1990 ja tyyppitiedoissakin lukee: TURVAVYÖT A+A(KATON OLLESSA IRROITETTUNA B+B), eli käsittääkseni 3-pistevyöt umpinaisena ja lantiovyöt avona. Ja nimenomaan vain etupenkeillä.
Tää proggis ei mennyt ihan muutenkaan sillei ainakaan miten kuvitteli, mutta nyt ne hommat on muutettu mitä pitikin. Sekä jos tuo otteessa oleva teksti rupeaa ahdistamaan niin mahdollisuuksien mukaan kaveri sen varmasti muuttaa maastohenkilöautoksi..
Tätä eilennä tutkiskelin ja en kyllä löytänyt pykälää noista turvavyö vaateista saati pääkaaresta kun Eikös nämä bj40 ole kuitenkin tyyppihyväksytty 6 hengen henkilöautoksi aluksi ja myös avo sellaseksi. Tai tuohon tulokseen tulin myös, että edessä oltava vyöt mutta ei takana..
Eikös nämä bj40 ole kuitenkin tyyppihyväksytty 6 hengen henkilöautoksi aluksi ja myös avo sellaseksi. Tai tuohon tulokseen tulin myös, että edessä oltava vyöt mutta ei takana..
On 6-paikkainen henkilöauto, jossa irrotettava katto/voi käyttää avona ilman turvakaarta ja ilman takavöitä.
Pusla remonttia tuli tehtyä eilennä. Kaikki olivat enempi tai vähempi sökönä.. etuakseli oli 40mm sivussa tämän takia..
Etu tikkuihin laittelin myös painetta kun oli molemmissa nollissa
Pienellä koeajolla muuttui ajokäytös aika radikaalisti.
Takaperän pinjonin laakerit on näköjään yhden ajoreissun jälkeen ihan morot.. pitäö siis molemmat murikat vaihdella vielä. Tai siellä pikku klappi olikin jo.
Käsijarru pitäväksi
Valojen tsekkaus
Takaiskarit vaihtaa (laittaa kiinni)
Keulapala ei oo millään rungossa kiinni heiluu hulluna
Niin voidaan käydä koittamassa Leimaa
Tekemistähän riittää sitten safari kuntoon vielä
Perien vaihdot, etulukolle paineilma kytkentä
Kompuran asennusta, säiliö ja jotain letkuja löytyy.
Bedlokkien kasausta.
Ja kaikkea muuta pientä, mitä matkalla tulee eteen.
Vihdoin ja viimein sai varattua katsastuksen viheriölle..
Käsijarruun meni kengät ja vaijeri uusiks niin alkoi pitämään..
Keulapalaa laittelin vähän tukea niin pysyy matkassa mukaba
Valot kuntoon ja leimalle.. aikaa hiukka vierähti taas motivaatio ollut jossain ja on vieläkin.. (väliprojektina veneen hankita ja se piti saada järvelle jussiks.. ja vissiin jotain muutakin)
Pienillä kotiläksyillä sai 2 vuotta ajoaikaa ..
Reikä löytyi vielä helmasta ja tehostin takkuaa, sekä ajovalojen suuntausta korjattava.
Näiden lisäksi pitäis noi bedlockit kasailla niin sais oikeen renkaat alle..
Ajettavuus on vieläkin aivan hirwittävä maantiellä, katsotaan vaikuttaako tuo tehostimen eheytys.. ainoat mitä jäi vaihtamatta niin panhardien puslat..
Perät odottelee kanssa vaihtoa..
Penkit taakse verhoilussa..
Nyt on kuitenkin yksi etappi taas saavutettu.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7485&pictureid=242951
Bedlokit kasattu. Ja auton alle laitettu.
Myydään osiossa on kuvia..
Mielenkiinto jossain muissa laitteissa niin tämän saa ostaa..