View Full Version : Pätkä Datsun Patrol 1982.
Terve vaan itse kullekin säädylle, mikäli tätä nyt ihmiset lukee. Tämä on nyt ensimmäinen projekti mitä tänne laitan. En tiiä kerkiikö tänne hirveän usein päivitellä, mutta katotaan kuin käy. Olen siis parikymppinen Nuor mies Kouvolasta ja ensimmäinen autoni on/oli gen1 Pajero. Nyt tuli ostettua tämmöin oikea maastoauto myös jäykällä etuakselilla ja kunnon kutos dieselillä, eikä millään hihna-lelukoneella niinkuin Pajero:D http://IMG_20220826_184537
Siinä kuva vielä itse autosta. Helvetin rujon näköin. mutta toimivalta vaikuttaa...
Helman leikkelyn ehdin jo aloittaa, mutta ajattelin nyt kuitenkin ensin tehä vaijerisammuttimen tuohon. mukavampi siirrellä tarvittaessa kun ei tarvi konepeltiä mennä availemaan että saa sammutettua. Olisi tuosta palikasta varmaan nätimmänkin saanut, mutta ajaa tuo asiansa. täytyy vielä viritellä vaijeri hyttiin. Vaijeri on valtran tarvikemallin varaosa.
Tuossa vielä kun on paikallaan
Niin ja Datsuni ei siis ole nyt katsastettu. Leiman saanti nyt ensisijainen tavoite
pillimehu
06.09.2022, 22:43
Terve vaan itse kullekin säädylle, mikäli tätä nyt ihmiset lukee.
...ihmisistä entiedä muttamekaikkimuut:):(:confused::mad::p;):D:o:cool: :rolleyes::eek:mörrimöykyt kyllä luetaan joten eimuutakuin höpinäätötteröön!
Olen siis parikymppinen Nuor mies Kouvolasta ja ensimmäinen autoni on/oli gen1 Pajero. Nyt tuli ostettua tämmöin oikea maastoauto myös jäykällä etuakselilla ja kunnon kutos dieselillä, eikä millään hihna-lelukoneella niinkuin Pajero:D http://IMG_20220826_184537
...onnittelut pajerosta parantumisen johdosta:D!
Nyt tuli tänään hieman patukkaa räplättyä. Samutin vaijeri toimii nyt. Hytin päästä On vielä irti ja konehuonessa olisi mahdollista vielä tehdä joku hieno teline nippusiteen sijasta, mutta toistaiseksi varmaan riittänee että sinne hyttiin tekee sen kiinityksen vielä. Vaijerin sain yllättävän siististi rintapeltiin kiinni jarruputkikannakkeiden alimpiin tyhjiin "lenkkeihin"
Nyt on Samuutinvaijeri Asennettu.
Muistanko nyt oikein? Jos on ollut virta-avaimesta sammuva auto, niin ei saa olla käsikäyttöistä sammutinta?
Siis noin niinkuin katsastuksen näkökulmasta. En toki tiedä, onko tämä menossa leimalle, vai onko pelkkä metsä peli.
Muistanko nyt oikein? Jos on ollut virta-avaimesta sammuva auto, niin ei saa olla käsikäyttöistä sammutinta?
Siis noin niinkuin katsastuksen näkökulmasta. En toki tiedä, onko tämä menossa leimalle, vai onko pelkkä metsä peli.
On noita käsittääkseni muutkin tehny paljon että laitettu vaijerisammutin... Jos ei kelpaa katsastussedälle niin katotaan sitten mitä tehdään, mutta toistaiseksi näillä mennään.
Helman teko hommia... Kuvista poiketen on jo hepattu paikalleen. Käytin helmakotelon sisällä ruosteenmuuntoainetta, joka on itsellä toiminut aikaisemmin aina ihmeen hyvin. Kyseessä ei ole mikään "entisöinti" jota varten olisi pitänyt nostaa kori pois yms... Teen nyt sillain nopeastihko, mutta yritän kuitenkin olla huolellinen. Lopuksi laitan helmakoteloihin ja rungon sisään kotelosuojan.
Tiedän pari tapausta että aikoinaan lähes uusiin Patrolleihin on laitettu vaijerisammutin, kun se sammutin moottori on kuulemma aika kallis osa... Joskus näin jonku HJ:n myytävänä mihin oli laitettu vaijerisammutin ja oli ihan leimattu..
Helma on osittain valmis. Päädyt ja lokarit vielä kun tekee. Teen nyt toisen helman samaan pisteeseen ja viimeistelen yhtä aikaa, niin tulee ehkä samanlaisemmat.
Piti tuossa takapihalla äkkiä testailla kun tuli kaveri kattoo Datsunia, niin on se jännä kuinka tuo jäykkä etuakseli vaikuttaisi auttavan tuohon etenemis kykyyn aika paljon verrattuna tuohon Pajeroon, millä tullu aikasemmin ajeltua
Patrolliin tuli osia postissa. Tilasin jarrukengät käsijarrulle ja takajarrulle, jarrusylinterit, kytkimen työ- ja pääsylinteri, pyörän laakerisarjat ja takavalon lasit, lähettivät näköjään koko umpiot... Eipä se mitään haittaa:D
Tuli naapurilta haettua tuommoin 5900kg vinssi kun halvalla sai... Ei ole jumissa. Käytän auki ja laitan uudet rasvat yms. Sähköt pitää myös tehä uusiksi...:rolleyes: En ole vinssiä ikinä purkanut niin saa laittaa kaikenlaisia vinkkejä yms, ko asiaan liittyen. Tuon kun entisöi niin tietääpähän sitten miten mahdolliset viat korjataan yms:D
Onko minkä merkkinen vinssi?
Just saman näköisiä on myyty ainakin Timbertech merkillä, ja sama 13000 lbs nimellisteho.
Onko minkä merkkinen vinssi?
Just saman näköisiä on myyty ainakin Timbertech merkillä, ja sama 13000 lbs nimellisteho.
Pitää tutkia tarkemmin... Voin jotain kuvia ottaa, jahka joku tunnistaa...
Tuossa pari kuvaa... Vinssistä. Pitänee vaijerin tilalle laittaa naru... Mikä vetolujuus semmosella narulla tulis olla?
Jos vaihdat narun niin kannattaa ottaa sellainen jossa uutena on reilusti enemmän kiloja kun vaijerissa. Oman kokemuksen perusteella köysi alkaa huononemaan kohtuu nopeasti käytöstä ja huollosta riippuen. Ihan vaan sillä että se kestäisi vetää myös parin vuoden päästä.
Sain mahdollisesti viimeisen jäljellä olevan offipalsta tarra arkin ja niistä tulee hyvä lisä sitten "valmiiseen" autoon
Helman korjauspala leikattu. Täytyy sanoa että olen suht tyytyväinen tuohon leikkuu jälkeen. Vapaalla kädellä leikkasin. Tää on sen verran paksua että mukavampihan se on pillillä leikata kun rälläkällä. Joku saattaa miettiä että miksi teen helma"palkin" kulmaraudasta enkä oikeasta palkista, niin jätän sen takaseinän kun siellä on ne korin kannakkeet yms, teen tarvittaessa lisää tukea. Tällästä materiaalia oli myös hyvin saatavilla ja on koon puolesta just Passeli niin ei tarvi muuta kuin leikkaa ja hitsata kiinni. En ole kuitenkaan aikeissa tunkatakkaan tuosta helmasta. Jos se takaseinä joskus ruostuu ihan puhki. Niin teen sitte koko paskan uusiksi ja nostan korin rungolta sun muuta...
Sain mahdollisesti viimeisen jäljellä olevan offipalsta tarra arkin ja niistä tulee hyvä lisä sitten "valmiiseen" autoon
Jotain kopioita, alkuperäisissä punainen .com
Mikistä loppui kaasu ja aloin jarruja tekee... Korjaamo käsikirjan mukaan tuossa pitäis olla simmilevyt millä säädetään laakerivälys. Varaosanumerolla katsottaessa niitä saa Japanista jollain 21-57 päivän toimitus ajalla, todennäköisesti varmaan pidempään... Saatavuus ilmeisesti myös huono. Saa nähä tuleeko hommasta mitään... Miten on mahdollista että siinä ei ole yhtään simmilevyjä?
Tuossa näkyy nuo varaosa numerot. Missähän hinnoissa käytetyt mahtaa liikkua...:confused:
No pitänee laittaa kasaan tuollain kun oliko, jos väljistyy niin tekee ite niitä simmilevyjä sitten kun tarvii...:cool:
Miten on mahdollista että siinä ei ole yhtään simmilevyjä?
Jos siellä on todettu ettei insinööri mistään mitään tiedä eikä näitä tänne tarvitse.
Tai sitten hajonneet irroitettaessa eikä ole uusia hankittu tilalle.
:confused:
Mikä mahtaa olla tän rek.nro? Ettei olis ARO-6**?
hiluvitkutin
27.09.2022, 13:51
Jos simmit on toisen puolen vetarissa?
Mikä mahtaa olla tän rek.nro? Ettei olis ARO-6**?
Ei ole
Nyt on vinssin kasausta varten hommattu keskuspainevoitelu-rasvaa:cool:
Jarrukilven mie putsasin neulahakkurilla ja pistin ruostemyrkyt maaleineen pintaan... Oletan että nämä ei nimittäin ole mitään Motonet hyllytavaraa:D onneks on sen verran paksua kamaa että kehtaa neulahakkurilla putsailla
Pitänee nyt laittaa kasaan ilman mitään simmailuja kun noin se olin ku purkasinki... Tilasin marmoritiskiltä tänään 2kpl niitä 0,5mm levyjä, kun makso joku 12€ kpl. Ainoo koko mitä oli saatavilla. Neljää eri kokoa pitäis olla... Toimitusaika voi olla ihan mitä vaan, mutta kattoo nyt mitä käy. Noita simmejähän voi vaikka ite pellistä leikellä jos tulee tarve...:rolleyes:
Tuossa kun taitaa valitettavasti olla se pienempi akseli niin kai nyt kuitenkin 31" renkaat kestää laittaa järkevällä käytöllä?:D
Simmejä kannattaa kysellä mittojen mukaan (Ulkohalkaisija, sisähalkaisija,paksuus) hydrauliikkakorjaamoilta. Pumpuissa ja moottoreissa on jos jonkinkokoisia simmilevyjä joista voi löytyä sopiva.
Simmejä kannattaa kysellä mittojen mukaan (Ulkohalkaisija, sisähalkaisija,paksuus) hydrauliikkakorjaamoilta. Pumpuissa ja moottoreissa on jos jonkinkokoisia simmilevyjä joista voi löytyä sopiva.
Kyllä joo, mutta kun simmit on tässä semmosia joissa on tuo sama kuuden pultin jako kuin tuossa vetarin laipassa...
hiluvitkutin
27.09.2022, 18:52
Olikos ne laakerit liian tiukalla?
Tuossa kun taitaa valitettavasti olla se pienempi akseli niin kai nyt kuitenkin 31" renkaat kestää laittaa järkevällä käytöllä?:D
Ostat jostain pitkän taka-akselin sinne ja laitat tosta pikkuperästä sen lukkomurikan etuakseliin ni voit ajella vaikka 38" pyörillä jos on vaa riittävästi murroksia paksissa :D
Olikos ne laakerit liian tiukalla?
Pitää kokeilla miltä tuntuu kun lyö kasaan... Onhan se kyllä mahdollista... Korjaamo käsikirjassa oli joku tietty välys mikä piti mitata mittakellolla. En nyt muista tarkkaa lukemaa
En nyt muista tarkkaa lukemaa
Eikös se lukema ole tuossa viestin nro.25 kuvassa ylimpänä?
Eikös se lukema ole tuossa viestin nro.25 kuvassa ylimpänä?
Näyttää olevan:D
Nyt on uus stefa paikallaan akseli akselissa. Laakerivälys tuntus olevan just passeli näin niiku perstuntumalta:cool: Amis aikana on tullu muutamat kuorma-auton pyörän laakerit säädettyä ja sillä perustalla uskallan sanoa että tuo on ihan hyvä tiukkuus...:rolleyes:
No toisella puolella oli sitten 6 simmilevyä...
Mie luulen tää puoli missä ei ollu yhtään simmilevyä on uus laakeri, eikä tarvinnu niitä levyjä ja toinen on sitten vanha laakeri joka on vaan simmattu hyväks eikä vaihdettu. On nimittäin tää simmatun puolen laakeri vähän semmoin äänekkään oloin kun tossa vähän pyöritteli...
Nyt on hajonneen mittarin tilalle saatu uusi ja hyvin toimii:D
hiluvitkutin
06.10.2022, 08:11
Jos simmit on toisen puolen vetarissa?
Sitähän mä sulta jo kysyin.
Tiedätkö miten se laakerin kiristys systeemi toimii?
Kokeileppa nyt sitä, mikä oli jo hyvällä välyksellä.
Sitähän mä sulta jo kysyin.
Tiedätkö miten se laakerin kiristys systeemi toimii?
Kokeileppa nyt sitä, mikä oli jo hyvällä välyksellä.
Avasin toisen puolen vasta nyt vähän aika sitten... Elikkä vaikuttaako ne välykset siis jotenki toisiinsa sitten:confused:? Mie luulin että ne säädetään ihan vaan niin että jos on väljää niin lisätään simmi sinne väliin..:confused: Lähinnä mie oon aikasemmin säädelly niitä mutterilla kiristettäviä laakereita...
hiluvitkutin
07.10.2022, 13:21
Toisiinsa ovat yhteydessä. Vetarin päät toisiaan vasten. Tai no, on siellä sellanen välipalikka tasauspyörästön keskellä.
Toisiinsa ovat yhteydessä. Vetarin päät toisiaan vasten. Tai no, on siellä sellanen välipalikka tasauspyörästön keskellä.
Ahaa... No kiitoksia tiedosta... Kannattaako sitten tehdä niin että kerralla säätää molemmat vai, jotenkin että laittaa toiselle puolelle x-määrän levyjä ja säätää vaan toisesta päästä välykset kohdalleen?
Pahoittelut sekaannuksesta laakerijuttujen suhteen... Sen verran vähän ikää vielä itellä että ei ole kaikkia juttuja vielä kerinny oppia tai kokeilla tehdä:) Amiksessahan ei tietenkään tuommosia opetettu ja oppisopimus työpaikalla ei tullut oikein muita kun prässättäviä hyötyauton tai henk. auton laakereita tai mutteri-säätösiä kuorma-auton/perävaunun laakereita tehtyä...
Tuli marmoritiskiltä tilattua tilattua varalle noita simmilevyjä 2kpl. Toinen jäi jälkitoimitukseen vielä. 0.5mm oli ainoo mitä oli vielä saatavilla. Alle 12€ oli hinta...
hiluvitkutin
08.10.2022, 11:12
Ahaa... No kiitoksia tiedosta... Kannattaako sitten tehdä niin että kerralla säätää molemmat vai, jotenkin että laittaa toiselle puolelle x-määrän levyjä ja säätää vaan toisesta päästä välykset kohdalleen?
Joo, sama se simmit olla vaan toisella puolella
Nyt on laakeri vaihdettu toiselle puolelle. Lukitus mutterin kierre oli ottanut itteensä joskus aikaisemmin, joten oli aika tiukassa, mutta saatiin auki. Kierteen korjailun jälkeen tuli tosi hyvä. Ei tarvinnu onneks uutta akselia:D Onneksi oli pikkuveli viikonlopun paikalla niin sain apua laakereiden ja jarruputkien kanssa. Kytkimen pääsylinteri myös vaihdettiin. Taka-akselin pyörän laakerit on nyt simmattu ja nyt sen jälkeen olen onneksi suht hyvin sen toimintaperiaatteesta, joka aikaisemmin oli hieman epäselvä:D Välillä on pitäny käydä raivaamassa vähän pusikkoa ja puuta kun isäpuoli ja naapurin isäntä ojittaa pellon reunoja, mutta hyvin onneksi kuitenkin kerkis tätäkin tehdä...
Tuommonen erikoistyökalu tuli tehtyä että sai sen mutterin irti. Oli tosiaan aluksi tiukka sen vaurioituneen kierteen takia. Ihmeen hyvän toi pikkuveli siitä sai vielä tehtyä. Käsineen sai helposti pyöriteltyä mutterin paikalleen.
Löytyhän ne uudet ajovalot kuitenkin 👍. Vanhat on aika paskat ja vielä eri paria, niin ajattelin uudet ostaa. Ensin en meinannu mistään löytää, mutta Kahalla näitä oli ja sain jo seuraavaksi päiväksi. Tämä on ilmeisesti yleismalli ja otin tuon version missä on toi parkki valo myös tuolla umpiossa. Onpahan sitten mahdollista siirtää parkit tuonne umpioon, mikäli niinkseen tulee... Hinta riippuu täysin siitä että miltä jälleen myyjältä ostaa ja kuka ostaa ( henk. Koht. alennukset):D Hinta noin 12€ - 15€ kpl. Ei kallis.
Nyt olis käsijarru kunnossa ja Kardaani rasvattu. Taka-akselissa oli peräöljyt sen näköiset että pitää joskus hommata vara-akseli:D Eiköhän se kuitenkin toistaiseksi mene tuollaisenaan vielä kuitenkin... Pitää taakse tehdä jokunen jarruputki vielä ja laittaa öljyt perään. Pitää vaan keksiä joku tänne auttamaan kun toisen pitää pumpata käsipumppua ja toisen olla auton alla laittamassa letkua akseliin...
Helman etu-päätyihin tulee tämmöset räpellykset. Eiköhän nuo ole ihan kelvolliset.:rolleyes: Omaan silmään ainaki ihan hyvät...
Vaikka kuvassa ei näy niin liitos pinnat oli putsattu ja helmassa oli ihan seevi, vai mikä se oikea nimi nyt olikaan...
Olisko siinä mitään järkeä jos jättäisin ton päädyn hitsamatta kiinni, että sais painepesurilla pestyä sisältä ton helman ja laittais vaan jonku kumisisälökarin siihen päälle ettei kaikki paska mene ihan suoraan sinne...?
Kokeilemmalahan se helman pesu systeemin toimivuus selviää. Taidan kokeilla...:rolleyes:
Nyt olis kaikki öljyt vaihdettu etuakselia lukuunottamatta. Ne vaihdetaan piakkoin. Tässä on tämä sisäpatruuna öljynsuodin, eikä sitä enää oikein saa. Monet on kuulemma lopettanut valmistamisen... Raskaankaluston varaosaliikkeen kautta Tavolta tilattiin teollisuus yms puolen varaosana sitten. Tuli ihan oikea suodatin kotelon O-rengasta lukuunottamatta. Semmoin sopivamman kokoin löytyi onneksi omasta hyllystä. Toinen helma täytys viimeistellä ja muuta pientä niin vois alkaa lähiaikoina katsastusta kattee...:D
Tuo syöttöpumpun käsilutkutin vuoti niin paljon että piti uusi laittaa. Tää on Valtran varaosanumerolla oleva orkkislaadun osa, vaikka tää uusi pumppu malli onkin kyllä huonompi kun oikea orkkis. Työpaikalta halvalla löyty. Onpahan kuitenkin Boschin tekemä, niin ei voi mikään ihan paska olla....
Alkaa kuskin puolen pyörän kaaret olemaan kasassa. Eteen pitää toi sisälokari tehdä vielä loppuun.
Nyt joka kulmassa pyörän kaaret kunnossa. Talvirenkaat oli kuitenkin sen verran leveämmät, että ajattelin tehä noin 2cm levityksen kaariin.
Pitää vielä kulmia hioda ja maalailla vähän.
Nyt olis tatsuni leimattu :p
turhapuro u
01.12.2022, 23:31
Toi narusammutin voi olla vähä huono sen takia kun avaimet ei saa irrota virta lukosta auton käydessä.siitä se hylsy tulee konttorilla.
[QUOTE=turhapuro u;1463683]Toi narusammutin voi olla vähä huono sen takia kun avaimet ei saa irrota virta lukosta auton käydessä.siitä se hylsy tulee konttorilla.[/QUOTE
Eipä tullu tullu hylkyä... Monilla muillakin kelvannut kujlemma kun vähän selvittelin asiaa. Voi toki riippua ihan täysin konttorista.
Pitää nyt pitää vähän päivitellä tätä. Pitää tuota tatsunia vähän rakennella välillä. olisi tarkoitus nostaa kori rungolta, vaihtaa taka-akseli, laittaa lisä laturi (12v) ja kolmas akku valoja, kompuraa yms varten. Yksi tärkeimpiä hommia olisi saada maalattua alkuperäisellä värillä... Tarkoitushan olisi tehdä tästä vähän niinkuin semmoin 2000-luvun tyylinen retro rakennelma, eli mahdollisesti asennettavaan vinssiin tulee vaijeri, kaikki valot halogeenia yms.
Nyt alkuun tuli haettua ovet samalta ukolta, jolta autokin ostettiin, niikuin kaikki muutkin varaosat on haettu, kuten ison mallin taka-akseli.
Peilin kiinnityksen tein itse hydrauliputki kannakkeesta ja huonekaluputkesta, mutta näin jälkikäteen olisi pitänyt tilata joku tarvike peili kiinnikkeineen. Olisi tullut helpommaksi ja halvemmaksi...
Pakkelointi ja maalaanien eivät todellakaan ole vahvuuksiani, mutta ei onneksi maasturissa niin haittaa, vaikka onkin ruma maaliåinta. Ovissa oli ongelmana rakentaa ikkunakisko oven sisään, mutta kyllä nuo nyt pelaa. toisen oven kiskon sai onneksi vielä pelastettua. Etrasta löytyi ikkunan liukupehmustenauhaa, vai mikä sen nimi nyt onkaan.
Peilit piti siis uusia, koska toinen vanhoista oli rikki. Aiemmin oli puhetta täällä tuosta sammuttimesta ja sen katsastuksessa aiheuttamista mahdollisista ongelmista, niin yksi kaverin, kaveri (poliisi) kertoi että idea on se että avain ei saa pudota virtalukosta esimerkiksi mutkaisella tiellä painavan avainnipun yms takia (rattilukko). Näin ollen ei ole ongelma mikäli avain lähtee virtalukosta moottorin käydessä, kunhan se ei lähde ilman, että ensin kääntää avaimen sammutusasentoon.
Koivunoksa
31.07.2024, 07:26
Itsekkin tämän kanssa tuskaillut oman patrollin kanssa.
Virallinen lausunto taitaa kuulua jotenkin näin:
"Avain ei saa lähteä virtalukosta moottorin käydessä"
Näin sen minulle parikin trafin teknista neuvonantajaa sanoi kun aikanaan trafille soittelin.
Itse korjasin ongelman ihan kuorma-auton tarvike sammutus solenoidilla jonka laitoin patrollin pumpun sammutus vipuun kiinni. Loppui vuosien tappelu konttorilla siitä vaijeri sammuttimesta
TaskilaO
31.07.2024, 23:03
Ihte taas muuan viikko takaperin kävin patrollin katastaan ja vaijerilla sammuu. Eivät ruvenneet kitiseen. On niin konttori ja katsuri kohtasta tuoki homma että jos josaki eimee läpi nii vaihtaa sitte konttoria:D
Itsekkin tämän kanssa tuskaillut oman patrollin kanssa.
Virallinen lausunto taitaa kuulua jotenkin näin:
"Avain ei saa lähteä virtalukosta moottorin käydessä"
Näin sen minulle parikin trafin teknista neuvonantajaa sanoi kun aikanaan trafille soittelin.
Itse korjasin ongelman ihan kuorma-auton tarvike sammutus solenoidilla jonka laitoin patrollin pumpun sammutus vipuun kiinni. Loppui vuosien tappelu konttorilla siitä vaijeri sammuttimesta
No minulla ei ole leimalla ollut onneksi ongelmaa tuon vaijerin kanssa. Sanoin vaan inssille, että siinä on sitten vaijerisammutin ja kardaani käsijarru. Inssi vaan tokasi että "juu, selvä. Ei ajeta käsijarrua dynolla sitten". Tarkoitus olisi tehdä nyt semmoin vipusysteemi että saan myös pakkosyötön toimimaan. tutulle insinöörille asiasta mainitsin, niin hänhän innostu heti suunnittelemaan toteutusta, nyt on suunnilleen selvillä miten se rakennetaan.
Takaluukun korjaus tulee olemaan mielenkiintoinen... Joutuu reikienmitoitus taidot koetukselle.:D
Olen tässä miettinyt sitä kun tulee uusi taka-akseli niin kannattaako vanhan akselin kitkalukko laittaa eteen, niikuin monet sanoo? Sitä lähinnä mietin että miten vaikuttaa ajettavuuteen talvella, mikäli tulee semmoinen tilanne millon on laitettava nopea nelikko jäisellä/lumisella tiellä yms. Onko ihan mahdoton ajaa, jos edessä on kitkalukko? Vaikuttaahan se silloinkin, kun pelkät napalukotkin on kytketty....
TaskilaO
01.08.2024, 15:46
Jos oikiasti meinaat sillä mehtässä johonki päästä niin kylläse lukko sinne kannattaa laittaa. Ajettavuutta en tämmösessä patrollisa niin murehtis kuhan kulkee suunilleen suoraan ja tarvittaessa kääntyykin…
Jos oikiasti meinaat sillä mehtässä johonki päästä niin kylläse lukko sinne kannattaa laittaa. Ajettavuutta en tämmösessä patrollisa niin murehtis kuhan kulkee suunilleen suoraan ja tarvittaessa kääntyykin…
No sitä mietin että kääntyykö tarvittaessa:confused:...?:D
TaskilaO
01.08.2024, 23:06
Uskosin että sen kans pärjää
Uskosin että sen kans pärjää
Onko käytännön kokemuksia?
Vielä en ruvennu hitsailee, mutta parista paikkaa vähän teräsharjalaikalla tutkin ruostevaurioita...
tuo maskin alla oleva ritilä on nyt maalattu. Oli muuten ihan helvetin mätä, siksi alareuna kokonaan leikattu irti. Olin ihan kahen vaiheilla, että teenkö uuden, vai laitanko vanhan. Laitoin nyt tuon vanhan vielä paikoilleen. Ihan helvetin ruma, niin en kehannu lähempää ottaa kuvaa:D. Tuota ei ollut mitään järkeä ruveta hitsailemaan yms, niin olkoon nyt mikä on. Tuolla ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta minkään rakenteen lujuuteen... Ei saa tehdä liian hienoa, muuten ei viitti yhtään metässä ajaa, mutta pitää kuitenkin kestää omat ja muiden ihmisten katseet julkisilla paikoilla, kun suurimmaksi osaksi tulee kuitenkin tiellä ajettua...
Nyt otin jousen pedit auki. Aika pahalta näytti, etenkin toinen. Neulahakkuri on kuitenkin ihan helvetin hyvä keksintö ja sain ruosteet pois. Laitoin ruosteenmuuntoaineet ja hitsasin kiinni. Mittasin tönärillä että irti leikattu pala tulee oikein paikalleen. Silti vähän jännittää että tuleeko tuosta hyvä... Kuinka tarkasti pitää olla keskellä tuo reikä? Tönärin mukaan olivat keskellä.
Toinen irti leikattu pala oli niin ruostunut, että tuli reikä hitsaressa, mutta sain hepattua umpeen. Hitsasin 2,5mm puikolla nuo.
Toisella puolella oli jopa pien reikä akseliputkessa, mutta sain korjattua.
Ammattikoulun aikana kun olin töissä raskaankaluston asentajana, niin tutustuin tuohon neulahakkuriin. On muuten ihan helvetin hyvä laite, eikä paljoo maksa. Saa alta 50 eurolla, esim Biltemasta. Kuten sanottu, niin sillä putsasin nuo petien sisäpuoletkin.
Mitenkähän nuo petien pinnat saa täysin tasaisiksi, niin että jousen ja pedin väliin ei jää mitään rakoja, vaan jousi istuu tiiviisti petiä vasten... Olisi melkein pitänyt tehdä tuo jotenkin, niin että ei olisi tarvinnut kantta irrottaa:confused:, mutta olisi ollut hankala saada puhtaaksi kunnolla...?
No turha sitä on jälkikäteen miettiä... Toivottavasti ei tule mitään ongelmia. Onhan siinä onneksi päädyt ja reunat paikallaan, niin ei jousi jää todennäköisesti kuitenkaan väärään asentoon... Keskelle vain saattaa jäädä tyhjää tilaa
Pitää tuonne reikään laittaa kunnolla kotelosuojaa, ennenkuin laittaa paikalleen.
antti_boy
06.08.2024, 06:17
Mitenkähän nuo petien pinnat saa täysin tasaisiksi, niin että jousen ja pedin väliin ei jää mitään rakoja, vaan jousi istuu tiiviisti petiä vasten... Olisi melkein pitänyt tehdä tuo jotenkin, niin että ei olisi tarvinnut kantta irrottaa:confused:, mutta olisi ollut hankala saada puhtaaksi kunnolla...?
No turha sitä on jälkikäteen miettiä... Toivottavasti ei tule mitään ongelmia. Onhan siinä onneksi päädyt ja reunat paikallaan, niin ei jousi jää todennäköisesti kuitenkaan väärään asentoon... Keskelle vain saattaa jäädä tyhjää tilaa
Jos tuo kovasti jännittää, niin tee sopivasta RHS palkista uusi.
Jos tuo kovasti jännittää, niin tee sopivasta RHS palkista uusi.
No olisihan sekin yksi vaihtoehto. Ajattelin että sitten kun tulee aika laittaa akseli alle niin kokeilee ja tarvittaessa täytehitsaa... Onkohan tuossa Patrollin akselissa kuinka tiukka sovitus tuolla keskinaulalla? Jos ei ole ihan millin sadas osasta kiinni, niin kai se sopii. Muutaman kerran olen pakettiautoon ja kuorma-autoon pakan laittanu, mutta ei ole se sovitus jääny mieleen... Vaikka toki mittasin että olisi reikä keskellä...
Nyt on jarrut saatu auki uudesta akselista. Tuntuu ihan helvetisti paremmalta kun vanha. Tässä on äärimmäisen vähän klappia verrattuna vanhaan. Lukko tuntuu myös olevan olemassa, toki ihan vaan käsin navasta pyörittäen... Pitää vielä kysyä yhen kaverin diagnoosi kun loppuviikosta tulee käymään.
Täytyy kyllä sanoa että olen ihan helvetin onnellinen siitä että Patrollin jarrut on melkein yhtä simppelit kun kuorma-autossa:D:p On muuten kiva säätää käsijarru ja käyttöjarru, kun on tehty niin hyvät jarrut. Ei ole rummuissa niitä vaijereita yms romuja. Kardaanikäsijarru on kyllä todella hyvä systeemi. Paljon mieluummin ottaa vaan kardaanin irti ja säätää yhen vaijerin, versus se että joutuu pyörät yms purkaa ja säätää kaksi vaijeria👌.
Toisin kun tuo mun 92 Fiesta, jossa on maailman hirvein käsijarrun säätö... Vaikka aikanaan kävinkin autopuolen koulun, niin mulla ei riitä taidot ja hermot sen kanssa. Piti kaveri (korjaamopäällikkö) pyytää apuun. Loppuviikosta tulee käymään.:D
Nyt on vilkut/parkit kohtalaisen kelvollisesti kiinni maskin alaritilässä, ei ole kaunis, mutta maasturin ei liian kaunis kannatakaan olla :rolleyes::D
-Jarkko-
06.08.2024, 22:56
Liekkö nämä käypäsiä tommoseen katiskaan, en muista... Mutta koukkaa kyytiin jos ajelet täällä leijonakylässäpäin :rolleyes: Jotain lasejakin saattais löytyä... Kahvipaketti on jo kovaa valuutta näistä rojuista :cool: https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3520&pictureid=245636
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3520&pictureid=245635
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3520&pictureid=245634
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3520&pictureid=245633
Anteeksi, mutta mitä tarkoitat, "leijonakylässä" ilmaisulla?
Nyt tuli tehtyä kuskin katon kulma uusiksi. Meinasin että olisi voinut eri kerrokset jättää pois, mutta tein nyt alkuperäisen mallin mukaan. Väliin tuli reilusti sinkkiä.
Nuo mittarit on hieman eri näköiset, mutta minulla on öljynpainemittari sökö ja olisi kyllä tarvetta varaosille sen suhteen. Mikäli vaan sopii paikalleen, niin voin ihan vähintäänkin varmuuden vuoksi ottaa, mikäli ei nyt kovin kaukana ole...
Datsunin ohella saatiin tohon Fiestan kippanaan semmoset jarrut että uskaltaa leimalle yrittää :D Onneks pääsi esimies käymään kylässä, niin kahteen pekkaan onnistuttiin jotain saamaan aikaan.
-Jarkko-
08.08.2024, 00:57
Anteeksi, mutta mitä tarkoitat, "leijonakylässä" ilmaisulla?
RUOKOLAHTI ;) Eipä sillä, otan kyytiin kun ajelen kouvostoliiton lähettyville :rolleyes:
RUOKOLAHTI ;) Eipä sillä, otan kyytiin kun ajelen kouvostoliiton lähettyville :rolleyes:
Kiitoksia mahdottomasti.
RUOKOLAHTI ;) Eipä sillä, otan kyytiin kun ajelen kouvostoliiton lähettyville :rolleyes:
Laitoin sulle yksityisviestin
Nyt olis lavan oik. Takakulma laitettu.
Tuo reikä kuuluu olla siinä kulmassa ja oli noin tehty alun perinkin
Taas tuli vähän hitsailtua.
Tuo on Datsun kun on valmistettu todennäköisesti vuonna 1981, kun on rekisteröity ihan 82 alussa. Onko kuinka todennäköistä, että olisi kuitenkin avoimella perällä? Kun nimittäin kokeilin nostaa toisen pyörän ilmaan ja pyörittää, niin lukko on kyllä aivan kuollu, tai siellä on avoin perä...:confused:
Nyt on tuulilasi irti. Mätää aika paljon, mutta onneksi nuo reunat mihin tiiviste tulee kiinni on ehjät. Ei tarvitse niitä yrittää mitoittaa oikein pitkältä matkalta. Isoin ongelma lienee tässä tiivisteen saaminen. En ehjänä saanut irti ja olihan se muutenkin aika huono, etenkin ulkopuoli...
Vähän olisi uutta peltiä hitsailtava. Vesikouru varmaan pitää 2mm pellistä tehä.
Kohta olis tämä kulma valmis
TaskilaO
14.08.2024, 10:49
Kohta olis tämä kulma valmis
Montako neliötä sitä on saanu jo turata:D
Montako neliötä sitä on saanu jo turata:D
En ole laskenut:D Voi olla että menee vielä reilusti lisää. Tähän mennessä ei ihan niin paljon kuitenkaan, kun voisi kuvitella. Nuo katon reunat on kyllä aika työläät ja menee paljon peltiä, kun on kaksi kerrosta peltiä, tuon kotelorakenteen takia. Loppujen lopuksi tuo pätkä on kuitenkin huomattavasti helpompi hitsailla, kun pinta-alaa on aika paljon vähemmän kuin pitkässä. Etenkin kun on irrotettava takakatto.
-Jarkko-
16.08.2024, 23:34
Tuo on Datsun kun on valmistettu todennäköisesti vuonna 1981, kun on rekisteröity ihan 82 alussa. Onko kuinka todennäköistä, että olisi kuitenkin avoimella perällä? Kun nimittäin kokeilin nostaa toisen pyörän ilmaan ja pyörittää, niin lukko on kyllä aivan kuollu, tai siellä on avoin perä...:confused:
Noilla vuosilla se on ihan sama, kitkaläppä oli alunperinkin vain myyntimiesten löpinää :p Auki vaan ja kattoo sit mitä se on syöny.
Nyt kun oli vähän epävakaa sää, niin en viittiny hitsailla (kesällä vältän sisällä hitsaamista, jos mahdollista), niin laitoin toiseen vetariin laakerin. Tässä oli aika helppo homma, verrattuna moneen muuhun saman tyyppisen rakenteen omaavaan akseliin. Tässä kun on tuo irrallinen laakeripesä, semmoin että sisäkooli ei jää tuohon vetarin tyveen, josta se olisi todella vittumainen irroitettava. Tässä kun on tuo erillinen pesä, niin todella helppo prässätä kooli irti ja kiinni. Vetarin stefat on tilattu, kun ne tulee, niin pääsee laittaa vetarit kiinni akseliin. Molempiin akseleihin on tilattu myös pinjonin stefat.
Nyt kun ollut noista viljan kuivauksista sopivasti pientä taukoa, niin niin kerkesin vähän Patrollia tehdä. Päätin nyt laittaa tuommoset tarvikevalot, koska muuten olisi joutunut tekemään aika vaativia ja paljon aikaa vieviä peltitöitä. Onhan se aika perseestä kun ei oikein voi pitää orkkismallin valoja, mutta lohduttauduin nyt sillä, että eihän tuo härveli muutenkaan mikään orkkiskuntoinen ole ja olisi aika mahdoton työmaa semmoiseksi saada... Tuolle valotelineelle vain jättää sopivan kolon ja hitsaa reunoista kiinni...:rolleyes:
Nyt on taas vähän hitsailtu. Repsikan puolen katon sisäkotelo hitsattu. Pitää vielä tuo ulkokuori tehdä.
Ei ole kerinnyt paljoa Patrollia tehä, kun on ollu tuo hirvenmetsästys kausi päällä, mutta tänään sai taas vähän hitsattua.
Vielä yksi pala tuli lisättyä
Nyt olis molempien takavalojen kiinnitykset valmiina. Tuo työ-/lisävalojen teline olis myös mallillaan. Kun tuon ikkunan aukon yläreunan saa tehtyä, niin sitten onkin jo katto valmis. Tai no ei valmis, mutta hitsattu...
Nyt sain valon kannakkeen kuntoon ja vähän pääs valoa jo mallaileen paikalleen. Tuohon tulee Hella halogeeni valot.
Kaikkea tullu taas tehtyä... Toivottavasti nyt sais edistymään tätä enempi. Ei oikein tossa talvella saanu tehtyä yhtään, kun olevinaan taas jotenkii muka kiire, eikä oikein jaksanut tehä
Tuo konepellin äänieriste on jotain eristehuopaa, mikä oli jääny velimiehen E30 Bemarin konepellistä yli. On toiminu siinä bemarissa ihan hyvin, niin eiköhän se tuossa tatsunissakin pelaa ihan hyvin.
Alkais olee konepelti aika hyvä:cool: Nyt jonkunen vuosi sitten ostin noita tarroja täältä palstalta ja nuo kokomustat oli ainoita mitä jäljellä... Vaikkei se nyt se "oikea" malli ole, niin ihan hyvä kuitenkin. Tohon melkeinpä tuo kokomusta sopii visuaalisesti paremmin...:rolleyes:
Piti laittaa pitemmät puskurin kiinnikkeet, että mahtuu lisävalot ja mahdollisesti myös vinssi paremmin sitten aikanaan. Tuo on vain 6mm paksua kulmarautaa, mutta eiköhän se kestä, kun tulee vielä vähän vahviketta, kun liimaa kiinni puskuriin nuo kannakkeet. Täytyy vaan ensin raaskia täyttää nuo happi- ja asetyleenipullot, että saa vanhat kiinnitykset poltettua irti puskurista... Täytyy sanoa että yllätyin ERITTÄIN positiivisesti tuosta Tokmannin (Magnum) reikasahan toimivuudesta noinkin paksun raudan kanssa. :cool: Tuolla halpis pylväsporakoneella toimi ainakin oikein nätisti.
Tuommoin kiinnitys tosiaan tolla puskurilla...
Tuohon kun tulee vielä tähän päälle se lärpäke, joka toimii vinssipetinä, niin onko tuo tarpeeksi vahva liitos? Toki se peti täytyy vielä erikseen hitsata noihin itse kannakkeisiin, jotka on noilla M16 pulteilla kiinni rungossa...
Ensimmäisessä kuvassa näkyy, että on vertailun vuoksi hitsattu mikillä 0.8 langalla pari pätkää ja loppu sauma on hitsattu 70-luvun Kemppi TRAN 200 "maatilahitsillä" 3,25 puikolla... On tuo uus invertteri paskana, niin täytyy kempillä vedellä. Mikillä kun nuo hitsaa niin menee vaan kaasua ja lankaa hukkaan, kun on puikkokin...
Nyt on uusi käytetty moottoriöljyn suodatinjalka käytetty ultraäänipesussa:cool: Saa nyt sitten sen peltimallin suodattimen tuohon, mikä on huomattavasti helpompi vaihtaa:rolleyes:
Nyt on taas puskuria laitettu...
Hinaus lenkki on kiinni tuossa puskurin kiinnikkeen kohdalla, niin luulisi pysyvän kiinni, vaikka vähän kovempaakin nykäisee...:cool:
Tuohon kohtaan tulee noin 17x64cm pala 8-10mm paksua levyä, mikä toimii sitten vinssipetinä, kun tulee joku vinssi hankittua.
Ajattelin että mikäli tuohon nyt laittaa vielä sen raudan suojaamaan valoja ja maskia, mikäli ajaa vaikka kauriin yli, niin se rauta voisi olla irroitettava. Meinasin että kiinnitys voisi olla tuommoin M20 pultti, joka tulee puskurista läpi alhaalta päin ja putken suulle on hitsattu mutteri...:rolleyes: Täytyy tehdä vielä tukeva latta putken alapäähän, jolloin se istuu nätisti puskuria vasten.
Nyt olis nuo irroitettavan karjaraudan kiinnitykset muodollaan. Täytyy vielä puskurin pohjaan porata reiät, että saa sitten hylsyn ja jatkovarren kanssa väännettyä kiinni. Nuo reiät kun on tuohon puskurin kiinnikkeeseen nähden kiinnityspisteiden ulkopuolella, niin ei pitäisi olla kovin paha heikko lenkki. Voihan tuonne vielä tehdä vähän kotelorakennetta, mikäli kokee tarpeelliseksi:rolleyes:
Tulee siis tuollain tohon ja mutteri jää sitten piiloon putken sisään. Tuossa putken jalustassa on tota sentin paksuista rautaa, tommoin pien häntä, niin luulisi kestävän edestäpäin tulevaa painatusta jonkun verran. Se kotelorakenne tuohon kohtaan puskuria voisi olla senkin puolesta perusteltu...
Vähän maalailua ja kaverilta löyty tuommoin 60x45cm 8mm levy. Nyt saa vinssipedin tehtyä.
Hyvältä näyttää jo. Eiköhän tämä tästä.:cool:
Nyt kun "alkuperäinen" auton puskuri on säilynyt perusrakenteeltaan samana, pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta ja karjarautakin on irroitettava, niin toivottavasti kutakuinkin täyttää lain pykälät...:D Saahan vinssin ja valoraudan laittaa autoon, niin eiköhän tuon pitäisi olla ihan hyväksyttävä systeemi:cool:
Nyt on puskurissa ruosteenmuuntoaineet ja piti kuitenkin nuo pienet jäykisteet lisätä, mikäli joutuu vaikka farmitunkilla tunkkailemaan... Eipähän tarvitse miettiä, että kestääkö vai ei.
No mutta eikö tuo puskuri ole ollut jo "iät ja ajat", restauroitu vain... :)
Nyt kun se viellä on käsittelemätön, niin lisää ihmeessä jäykistettä noihin päätyihin! Paras lie lattaa "pystyssa ristiin", siis ajatellen missä asennossa se nyt on. Tuon kaltaisena jos tunkilla rupeat tuon vahvikkeesi ulkopuolelta nostamaan, niin se taipuu oikeasti todella herkästi. Ajokin pituussuuntaisesti "U-palkki" taasen ei kestä oikein mitään. Itsellä Bertassa vastaavan kaltaisella rakenteella kumpainenkin pääty sisään päin pokkaantuneena. Toisen puolen taivutti peruuttaessaan pakun pohjalla oleva korinosturiauto (jonka alumiininen takapuskuri ei edes ottanut turpaansa, takavaloa lukuunottamatta), ja toisen noin 10cm pajuntyvi...
No mutta eikö tuo puskuri ole ollut jo "iät ja ajat", restauroitu vain... :)
Nyt kun se viellä on käsittelemätön, niin lisää ihmeessä jäykistettä noihin päätyihin! Paras lie lattaa "pystyssa ristiin", siis ajatellen missä asennossa se nyt on. Tuon kaltaisena jos tunkilla rupeat tuon vahvikkeesi ulkopuolelta nostamaan, niin se taipuu oikeasti todella herkästi. Ajokin pituussuuntaisesti "U-palkki" taasen ei kestä oikein mitään. Itsellä Bertassa vastaavan kaltaisella rakenteella kumpainenkin pääty sisään päin pokkaantuneena. Toisen puolen taivutti peruuttaessaan pakun pohjalla oleva korinosturiauto (jonka alumiininen takapuskuri ei edes ottanut turpaansa, takavaloa lukuunottamatta), ja toisen noin 10cm pajuntyvi...
Nyt laitoin tuommoset, kun kaveri sano että laita tukea ja maalasin... Toivottavasti nyt tuli riittävät tuet. Ainakin tuosta tuen kohdalta varmaan voi tunkata... Sentin paksuista rautaa noi tuet...
Tuosta tuen "ulkopuolelta" alareuna on viistetty niin että ei voisi tunkata kuitenkaan...
Tuosta punaisella merkatulta alueelta vissiin pystyy tunkata. Reunemmasta ei varmaan muutenkaan kannattais tunkata...
Toivottavasti ei nyt menny koko homma vituiks, mutta jos tuo ei mitään kestä noin, niin kai siihen vielä voi jotain hitsata. Joutuu vielä vaan maalaamaan. Onneksi on pensselillä maalattu, niin ei ole pinnan kanssa niin tarkkaa...
Nyt laitoin tuommoset, kun kaveri sano että laita tukea ja maalasin... Toivottavasti nyt tuli riittävät tuet. Ainakin tuosta tuen kohdalta varmaan voi tunkata... Sentin paksuista rautaa noi tuet...
Eikuu siehän vastasit tuohon jo vahvistettuun kuvaan... No nyt on maalattu jo... Täytyy kattoa jos lisää kuitenkin jotain.. Tosin kuten sanottu niin vahvikkeen ulkopuolelta ei oikein pysty tunkkaa, kun tosiaan on viistetty silleen...
Tuossa näkee, kuin tuo puskuri on muotoiltu. Ei pysty tunkkaa kuitenkaan sen tuen ulkopuolelta...
Puskuri on jo aika hyvällä mallilla. Lisävalot ajattelin kiinnittää tuollein, että tulee siististi pelkät 5mm lattaraudan pätkät maskista läpi...
Vähän pääsi jo mallaileen, että miltä suunnilleen näyttää, kun saa valmiiksi...:cool: Aika hyvältä vaikuttaa.
Valot on tuolla raudan takana suojassa, niin toivottavasti ei heti mene rikki, jos puskuriin osuu jotain...:D
Täytyy vielä sanoa että tuo seinällä oleva Kokoomus vaalimainos ei liity mitenkään omaan poliittiseen kantaan, johon en ota kantaa suuntaan tai toiseen, vaan kyseessä on edesmenneen läheisen sukulaisen vanha oma vaalimainos.:D
Tuolla maskin takaan on tuommoin henkarin muotoin rautahimmeli, missä nuo valot on kiinni. Tuntus olevan ihan tarpeeksi tukevan oloin...:D
Voihan siihen vielä jotain tukea laittaa... Kattoo sitten vähän myöhemmin.
Pitihän tuo sovittaa maski kokonaisuudessaan paikalleen. Aika hyvältä näyttää :cool:
Vähän maalailua ja pakkelointia
Ihan hyvä tästä varmaan tulee
Lisävaloteline katolle:cool:
Vähän muuta remonttia niin piti tuo Patrolli siirtää heinälatoon vähäksi aikaa
Kori on nyt pois. Se piti vähäksi aikaa ottaa nosturilta pois, että saa toista autoa välillä laitettua. Siirrettiin siis ihan kotipihalla kävelyvauhtia, niin pysyi kyllä oikein hyvin tossa kyydissä yhdellä liinalla.
Runko on nyt pesty. Yllättävän terveen oloin ja sisältääkin aika kirkasta vettä tulee. Täytyy kuitenkin leikata päältä auki muutamasta kohtaa, niin näkee miltä näyttää.
Liittymättä suoraan tähän projektiin, mutta taidan olla jotenkin pervo kun omalla tavalla kopattoma rungot joissa moottori, laatikot ym. paikoillaan ovat jotenkin aina hienoja...
Siinä kuva vielä itse autosta. Helvetin rujon näköin. mutta toimivalta vaikuttaa...
Hyvä että näitä vielä sepitetään liikenteeseen. Komia auto, itellä oli samanlainen ensiautona. Sitä lapioimisen määrää ei unohda, kun olin vähän sielä sun täällä pohjasta kiinni sillä :D
Liittymättä suoraan tähän projektiin, mutta taidan olla jotenkin pervo kun omalla tavalla kopattoma rungot joissa moottori, laatikot ym. paikoillaan ovat jotenkin aina hienoja...
Onhan ne hienoja:rolleyes::cool::D
Hyvä että näitä vielä sepitetään liikenteeseen. Komia auto, itellä oli samanlainen ensiautona. Sitä lapioimisen määrää ei unohda, kun olin vähän sielä sun täällä pohjasta kiinni sillä :D
Hyvä että miellyttää. Olishan tämäkin ollu korin osalta varsinkin ihan paali kunnossa, mutta mie oon niin kiintynyt näihin vanhoihin romuihin, että PAKKO se on leimata. Etenkin kun tämä on vielä Datsun, 5v laatikko, HJ:n sohvapenkki repsikassa (1+2 paku) ja sitte vielä 3,5t koukku. Tässä paperit näin ollen jo niin hyvät, että täytyy leimata:cool:
Nyt on kardaanit, putki, yms, irti niin voi nostaa tekniikan pois.
Onhan tässä tuo voimalinja aika miehekkään kokoin rungon pituuteen nähden:cool: Vähän eri luokkaa kun joku helvetin pajero:D
Nyt on kardaanit sutastu mustaksi ja rasvattu. Olishan nuo voinu purkaa ihan osiksi ja vaihtaa ristikot yms, mutta kun ne oli täysin ehjät, niin turha noita on ihan uudestaan rakentaa...
Nyt on tekniikkakin irti... Alkaa vähän tuntua, että näinköhän tuota saa enään kasaan:D Tosin yllättävän vähän siitä on tarvinnu mitään irrottaa, uskomattoman simppeleitä nää yli 40 vuotta vanhat "traktori" tyyppiset maasturit.:cool:
Nyt on moottori pesty tuolla tilhin aineella, kuulemma aikamoista myrkkyä, mutta ei se tuon puhtaammaksi tullu. No kyllä kuitenkin varmaan tarpeeksi puhdas, kun en nyt varmaan kuitenkaan moottoria maalaa uudestaan...
Piti vielä lisää pestä moottoria, tuli hieman puhtaampi. Laatikko on nyt myös putsattu
Ostin tuommosen kuulanivelen ja tein tuon sammutin-/pakkosyöttövivun kannakkeen. Hitsasin lattaraudan tuohon syöttöpunpun ja öljynsuodatinjalan väliseen kannakkeeseen. Nyt vaan loppuvivusto hyttiin asti:D. Toki lopullinen muoto täytyy tehdä vasta kun saa korin takasin paikoilleen...
Juteltiin tuossa kaverin kanssa, että kun joutuuhan tuosta purkamaan kojelaudankin kokonaan pois yms, niin voisihan tuon maalata kokonaan uudella värillä. Etenkin kun tuo värikoodispraymaali on kohtuu paskalaatusta. Ajattelin jos koko auton maalaisi sinisellä vasaralakalla:rolleyes: Voisi olla aikamoisen hieno. Se helmeilevä kuvio peittäisi hyvin pieniä epätasaisuuksia ja olisi todella paljon parempaa laadultaan. Olisi minulla tossa ruisku ja ksyleeniä, niin saisi kyllä maalattua. Olisi ainakin todella perinteinen konemaali:D Tuo hopea ei omasta mielestä oikein sovi valkoisten vanteiden ja takakatteen kanssa ja onhan se semmoin tylsä perusmaali...
Yllättävän paljon on jäljellä ihan alkuperäisen näköstä maalia rungossa... Pitäs vissiin joskus ostaa jonkin sortin pyöräkuormaaja, kun on niin paljon kuormaajahommaa kokoajan, niin sais ton jameksen rimpulan heittää helvettiin tosta Taavetin keulalta häiritsemästä.:D
Riippujen suunnittelua. 10x60mm latta lienee passelia riipuksi:rolleyes:
Onko siinä mitään järkeä, että takana, sen sijaan että tekee pitemmän riipun, tuon kannakkeen siirtää rungon alapuolelle, jolloin olisi runkokin helpompi ruostesuojata/pestä sisältä yms?
Siinä olis nyt vanha riippu verrattuna noihin paloihin, mistä uudet tehdään... Vähän hurjalta vaikuttaa tuo kokoero:D, mutta kaveri sano että on vielä ihan ok tuommoset riiput edessä, missä on 12cm reikäväli...
Vaikka tuo ihan käyttökelpoinen peli onkin pikkuhommiin, niin ei tolla saa 16mm reikiä tuohon sentin paksuseen riipukkeeseen. Täytyy kattoa jos kaverin poralla sais, sillä on semmoin varmaan lähemmäks tonnin painoin helvetin vanha pylväsporakone:D
Vähän jännittää, että tuleeko reiät kohdalleen, mutta noissa näyttää olevan jo uutena aika isot reiät, niin eiköhän ne kohalleen satu...
Kun on tottunu puikolla hitsaamaan ja mikillä tulee lähinnä semmosta ruostepitsiä hipisteltyä, niin kohtuu vierasta hommaa tää mikillä paksun raudan hitsaaminen, mutta ihan kohtuu jälkeä tolla Hakas (Wallius) pr. 270:llä saa paksuumpaakin peltiin. Tehoa kyllä piisaa aika reippaasti.
Etummaiset kannakkeet on nyt ok. Noihin runkopalkin päihin täytyy vielä laput tehä.
Oon nyt käyttäny 5mm lattarautaa näihin.
Ennen päädyt näytti tuolta. Ei tuo 5mm mikään ylilyönti pitäis olla, kun tuo on varmaan 4mm paksua ennestäänkin
Noissa neljässä keskimmäisessä on vähän pienemmät reiät kun neljässä kauimmaisessa. Laitoin pariin keskimmäiseen nuo saman kokoiset reiät kun päädyissä on.
Toivottavasti ei nyt menny vituiks mikään...
Pysyykö kori paikallaan, vaikka muutama milli on väljää noissa rei'ssä?
Voihan ne laittaa vähän paksummalla pultilla sitten kiinni, jos mietityttää?
On varmaan aika vaikee sihdata kori kohdalleen, jos on ihan tiukka sovitus rei'ssä, samoin niiden reikien sijoittelu on helvetin vaikeeta, jos on nolla toleranssi pulttien liikkeessä...:confused:
Olihan siellä keskellä se taaempi oikea reikä taas isompi. Ei nuo kovin tarkasti ole mitoitettu. Toki osa ruostunut isommiksi ja taaimmaisista toinen oli uusittu...
Muut korin kannakkeet on nyt hitsattu paitsi nuo taaimmaiset. Ne joutui tekemään kokonaan uusiksi, kun on niin huonot. Uudet on jo kutakuinkin kasassa, mutta täytyy vanhat irrottaa ja hitsata nuo uudet kiinni. Täytyy kuitenkin ensin varmaan tuo polttoainetankki irrottaa.
Tankki olis nyt irti. Löyty tuolta rungosta pientä hitsattavaakin... Nyt vaan kävi aika helvetin kallis moka, kun tankki oli näköjään melkein täys, enkä tajunnut puhtaisiin astioihin laskea:(:mad: Onko tuommoselle likaselle dieselille mitään virkaa?
Nyt riippuihin käyty porauttamassa reiät kaverin valmetilla ja toinen taaimmaisista kannakkeista on hepillään.
Alkaa olemaan korikannakkeet hitsattu. Täytyy vielä käydä läpi hiomalaikan kanssa.
Mites näiden kanssa tulis toimia. Tuossa vissiin kuuluis joku kumihela olla... Eikö nuo periaatteessa voisi jättää kokonaan pois, kun ei ole ollut mitään virkaa muutenkaan ties kuinka pitkään aikaan kun ei ole sitä helaa ollu vuosikymmeniin varmaan paikallaan...? Mikäli leimalla tulkitaan korikannakkeeksi, niin olisi pitänyt hylky tulla joka kerta, mutta ei ole tullut, niin eikö voi jättää pois...
Osaa senkus irtoaa. Tuolla on muutamia osia sitruunahappokylvyssä "kiehumassa".
Kyllä se on hyvä tehdä kerralla kunnolla kun on noin pitkälle jo menty.
tapsa4x4
11.05.2025, 07:56
Kyllä se on hyvä tehdä kerralla kunnolla kun on noin pitkälle jo menty.
Samaa kattelin et nyt pitäis hiekkapuhaltaa kaikki osat ja maalata.
Suunnittelin että olisi rungon laittanut maansiirtokärryyn sitruunahappokylpyyn, mutta olis hapot maksanu 3000-3500€...:D
Rungon uusi poikittaisputki työn alla. Kun kaikki iskari-/tankin kiinnikkeet tekee uusiksi, niin ei tuo sijoittaminen ole onneksi ihan millin päälle. Tarpeeksi kohdalleen varmaan saa että mittaa reiän keskikohdan sijainnin suunnilleen...
Samaa kattelin et nyt pitäis hiekkapuhaltaa kaikki osat ja maalata.
Juu, kyllä ne tulee putsattua. Simpukka tulee vaihdettua ja se "uusi" on jo maalattu aiemmin. Nuo erinäiset ohjauksen osat pitää putsailla ja tuo yksi tanko on hieman vääntynyt. Täytyy kattoa jahka sais prässissä oikastua...
Niin ja tuohon asennettava iso taka-akseli on jo kans maalattu. Etuakseliin täytyy tiivisteitä vaihella ja maalata. Jousipakat täytyy varmaan purkaa ja todennäköisesti maalata kans. Niissä ei maali varmaan kauaa kestä, mutta kyllä ne täytyy maalata.
Rungon aisat venähti 4mm (1mm puukkosahanterä) erilleen kun poikkiputken katkas:eek: Veänkö ketjutaljalla 4mm kiinni ennen ku uuden putken hitsaa kiinni?
Aukko rälläköity. Vähän siistii ja hitsailee levyä paikalleen...
Suunnittelin että olisi rungon laittanut maansiirtokärryyn sitruunahappokylpyyn, mutta olis hapot maksanu 3000-3500€...:D
Mitäs maksaisi jos veisi sinkittäväksi?
Omatekoinen venetraileri sinkittiin joskus, ja se oli suorastaan edullinen jos vertasi siihen mitä olisi maksanut maalit ja jos laski mitään hintaa omalle työlle maalamisessa. Ja tuli samalla suojatuksi kaikki putket sisältäkin.
tapsa4x4
12.05.2025, 09:30
Mitäs maksaisi jos veisi sinkittäväksi?
Omatekoinen venetraileri sinkittiin joskus, ja se oli suorastaan edullinen jos vertasi siihen mitä olisi maksanut maalit ja jos laski mitään hintaa omalle työlle maalamisessa. Ja tuli samalla suojatuksi kaikki putket sisältäkin.
Sinkitys yleensä menee kilojen mukaan. Hiekkapuhallus ja kunnos maalaus ei nyt mitään älyttömiä ole ja kannattaa viedä kaikki mahdolliset kerrallaan.
Mulla pelkkä rungon puhallus ja maalaus makso 400e ja sitten kun oli irto askelit jousia jne osaa pari lihalaatikkoa mukaan ni koko homma makso 450e. vtästä nyt jokunen vuos aikaa et hinnat varmasti nouseet siitä.
Tuli taas haettua roinaa... Täytyy kattoa jos tekis niin että käärii runkopalkit tuohon muoviin (ostin 750m, 10€ makso) ja laittaa happokylpy vain rungon sisälle... Pitää nyt vielä vähän harkita ja ynnäillä... Mikäli sitä ei tee, niin ei tuo muovi hukkaan mene. Kyllä tuommoselle jotain käyttöä keksii...
Jos muuten olette letkullista massaruiskua hankkimassa, niin tuo Bilteman ruisku maksaa alle 14€, kun taas motonetissa maksaa 50€, eikä motonetissa myöskään saa mukaan edes liitintä, toisinkuin Biltemassa...
Ei muuten kannata ostaa mitään muita laikkoja, kun näitä. OVH on vissiin 1,77€/kpl. mutta laatu on sen verran hyvä, että kannattaa ostaa. Etenkin kun se oikea myyntihinta ei yleensä ole ihan noin korkea. Mie esim sain 5 kpl. hintaan 6,64€
Tuo yks aputanko oli kiero ja Nipan kierre rikki. En saanut uutta kierrettä tehtyä, niin heppailin tuommosen palan varovasti paikalleen ja kemiallisella metallilla loput.
Tuon sai prässillä kohtuu suoraksi. On se nyt ainakin tarpeeksi suora
Apusimpukan Stefa on vaihdettava. Oli pullahtanu pois paikaltaan... Liekö liian agressiivisesti rasvattu:D Muuten apusimpukka oli ihan jämäkän oloin...:cool:
Ohjausvaimennin on myös maalattu. Meinasin iskarit yms maalata punaseks...:rolleyes:
Rungon takaosa on kyllä hieman mädempi mitä ulkoapäin näytti:D Oikea runkoaisa näyttää vähän paremmalta takanakin. Edessä pitäs olla ihan ok kunnossa toi runko. Ainakin vahvasti siltä vaikuttaa. Tuossa kaaressa on tuommoin pelti tuolla sisälläkin. Putsasin neulahakkurilla ja laitoin tuota erittäin hyväksi havaittua ruosteenmuuntoainetta ja sinkkiä. Lopuksi kun kaikki on hitsattu, niin tulee tietenkin kotelosuojaa.
Tilasin muuten aeromotorsista iskarit, jousen heloja, muutamat tiivisteet yms. Eteen tulee HDJ80 iskarit ja taakse D22 kinkkukaapin iskarit. Etuiskarit olisi ollut (täysin sama tuote) Autodocissa 77€, mutta aeromotorsista sai alle 30€:rolleyes: Takaiskarit oli myös hyvin edulliset. Sama juttu jousen heloissa. Aeromotorsista sai alle euron kappale, kun taas Autodocissa oli yli 2€ kappale... Takariippujen helat oli tosin pakko tilata Autodocista, kun aeromotorsista ei saanu...
Tuohon putken kohdalle tulee läpyskä vasta kun poikkiputki hitsataan paikalleen. Aattelin, että niin saa oikealle paikalle parhaiten.
Apusimpukka on maalattu ja stefa vaihdettu. Maalasin tuon rattiakselin ja simpukan välisen palikan. Tuommosta pikkupalaa kun maalaa hammasharjalla, niin tulee väkisin mieleen , että onko tässä mitään järkeä:D. Toisaalta tuommoin maalaamaton pala kyllä pistää silmään sitten jälkikäteen, kun auto on kasassa :D
Tein kaksi tuommosta pohjapanssarin kannaketta. Pitää vielä eteen tehä pari. Ei ole tarkoitus mitään täysiveristä offiautoa rakentaa, mutta aattelin että pitää kuitenkin jonkin sortin panssari laittaa tuohon käsijarrurummun ja vaihteiston alle... Se on nimittäin aika hyvin siinä hollilla kiviä yms ajatellen, mikäli joskus eksyy metsässä käymään.
Etummaiset pohjapanssarin kannakkeet on nyt valmiit ja paikallaan. Luulen että kannattaa vielä näiden neljän kannakkeen lisäksi panssari tukea sitten tuohon kytkinkopan alla olevaan palkkiin...
Tein myös tuommosen pakoputken kannakkeen.
tapsa4x4
16.05.2025, 10:49
Etummaiset pohjapanssarin kannakkeet on nyt valmiit ja paikallaan. Luulen että kannattaa vielä näiden neljän kannakkeen lisäksi panssari tukea sitten tuohon kytkinkopan alla olevaan palkkiin...
ite muutanut muutamasta 160 ton poikittaispalkin pulttiliitos versioon ni helpottaa kummasti monessa hommassa kun saa sen pois.
ite muutanut muutamasta 160 ton poikittaispalkin pulttiliitos versioon ni helpottaa kummasti monessa hommassa kun saa sen pois.
Juu, minulla kun oli se Pajero joskus, niin siinä oli pulttiliitos tuossa vastaavassa palkissa ja tämän kun hankin, niin tuo kiinteä palkki oli semmoin mikä osu silmään äkkiä. Olisi varmaan ihan hyvä idea muuttaa, mutta on aikaa muutenkin jo tuhraantunu enemmän kuin piti, niin luulen että jää tekemäti...:( Mutta onko sulla kuitenkin kuvaa miten toteutit? Täytyy harkita tekeekö, mikäli kerkiää...
Tuli vähän rälläköityä runkoa auki ja putsattua. Alkaa ruostehitsuut olla loppusuoralla. Irroitettavan koukun tekemiseen löyty aika täydellinen palikka. Suunnilleen tuosta katkoviivan kohdalta, kun katkaisee, niin tuo läpyskä osa on täysin saman kokoin, kun itse koukun kiinnityspinta. Tuo palikka on 60x30mm umpirautaa! Siihen vielä kun hitsaa jonkun toisen palan kiinni, mihin saa kiinnitystapin reiät ja sille naaraskappale auton runkoon kiinni, niin tulee helvetin hyvä. Ainakin toivottavasti :D. Olisi semmoin 60x60mm umpirautanen maatalousvetolaite, missä olis valmiit reiät... En tiiä raaskiiko sitä tuhota, kun on kuitenkin aika kallis raudan pala:D. Täytyy kattoa että minkä palan siihen keksii.:rolleyes:
Takapuskurin kiinnikeläpyskät on nyt muodossaan. Täytyy vielä lisää muttereita hitsailla, mutta ei voi tuon enempää tehä kun täytyy mallailla puskuria sitten kun kori paikallaan. Tuli todella hyvät, vakka itse sanonkin. On myös hitsailtu runkoa ja vasen runkoaisa on takaosan osalta hitsailtu, oikea puoli jäi kesken, kun oli kello jo lähes 11 kun lopettelin. On taas tänään tullu semmoset 14 tuntia ton kimpussa touhuttua:D Vähän tuntuu loputtomalta suolta, eikä tuo kyllä silti tule mikään ihan täys priima olemaan, kun ei nyt oikein ole resursseja tai mahdollisuutta runkoa rakentaa täysin kokonaan uusiksi, mutta ei tuo korin nosto niin mahdoton homma ole, jos täytyy joskus uudestaankin tehdä...:D. Olisi kyllä kiva kun nuo autojen rungot olisi samanlaisia U-palkkiratkaisuja kun kuorma-autojen rungot. Olisi huomattavasti helpompi pitää puhtaana ja korjata. Mulla olisi tossa joku 40-luvun kuorma-auton rungosta tehty ikivanha raktorin kärri, niin siitä saisi periaatteessa autoon hyvät pätkät U-palkkia:D. Mitähän leimalla sanoisivat, jos maasturin runko olisi vaihtunut 80-vuotta vanhaan kuorma-auton runkoon:cool::p
Alkaa jo onneksi olemaan loppusuoralla tää rungon ruostekorjaus. Täytyy kohta jo ruve tuota poikkiputkea suunnittelemaan paikalleen. Toivottavasti ketjutaljalla saa hyvin vedettyä sen 4mm sisäänpäin noita aisoja...:D
Ei ollutkaan onneksi ihan niin paha rasti tuo poikkiputki homma. Rungon sai vedettyä oikeaan leveyteen kohtuu kevyesti tuolla 3t taljalla.
Alkaa kohta olemaan putki kiinni
Huhhuh, nyt on poikkiputki kiinni:p päädyt pitää enään siistiä.
Alkaisi pahimmat ruostepaikat olemaan rungon osalta hitsattu. Ihan muutama pien paikka on vielä edempänä rungossa. Toki muuta hitsattavaa vielä on, esimerkiksi iskarin korvakkeita, yksi tai kaksi pakoputken kannaetta yms, muttei mitään mahdotonta. Kohta on varmaan ruvettava tekniikkaa rassaamaan ja maalaamaan...:rolleyes:
Alunperin koukun runko on kiinni kuudella M10 pultilla. Keskellä neljä läpipulttia ja oikealla reunalla on kaksi, ei, läpipulttia. Lisäsin myös vasempaan reunaan vastaavanlaiset kaksi pulttia, eli nyt se on kahdeksalla pultilla kiinni. Lisäsin ne kaksi lisäpulttia niin että leikkasin auki, hitsasin reikien taakse mutterit ja hitsasin irti leikatun palan takas kiinni. Nuo kaksi levyä tulee vielä kiinni toisiinsa levyllä, joka hitsataan tuohon alapuolelle. Siihen alapuolelle tulevaan levyyn tulee sitten todennäköisesti kiinni koukun pikakiinnityksen naaras-osa.
Tuo levy on siis 8mm paksua
Lisäsin tuohon alareunaan vielä kotelosuojareiän.
Tän koukun rungon kanssa oli ihan HIRVEÄ puljaaminen, mutta nyt on vihdoin melkein valmis. Tuohon naaraskappaleeseen täytyy käydä 25mm reikä porauttamassa kaverilla. Tulee varmaan raktorin työkonetappi tuohon... Tän ikäisessä autossa ei ole mitään sen kummempia vaatimuksia koukun osalta, eli saa itse tehdä, mutta ei tarkoita, että ihan miten vaan voi tehä, eli nyt olis muuten alkuperäisen kaltainen kiinnitys, mutta selvästi vahvempi. Tuolle naaras "pistokkeelle" tulee lisätukea tietenkin kun hitsaa kiinni. Kummatkin osat on 8mm rautaa, eli selvästi järeämpiä, kun tehdas koukut. Etu- ja takaosan yhdys lätyskät on sentin paksuista, samoin kuin "pistokkeen" naarasosan yläsivu. Kun tämmösen itse tekee, niin täytyy ehdottomasti vähän ylimitoittaa. Oli tuo vanhakin kyllä itse tehdyn oloinen... Olen huomannut että tämä koukunrungon teko on aika "kontroversiaali" aihe netissä, mutta kun on kerran kuitenkin ihan laillista tämän ikäisen autoon, niin teen sitten ite. Nimittäin vaikka ostaisikin koukun kaupasta, niin joutuisi jokatapauksessa hitsaamaan itsekin jotain, niin sama se on tehdä kokonaan itse, tietenkin itse kuulaa lukuunottamatta.
Aika järeä tämä HDJ80 iskari :D. Vaatii hieman sovittelua:rolleyes:
tapsa4x4
26.05.2025, 07:58
Aika järeä tämä HDJ80 iskari :D. Vaatii hieman sovittelua:rolleyes:
Mulla riitti kun levitti tota korvaketta jonkunverran.
Mulla riitti kun levitti tota korvaketta jonkunverran.
Täytyy niin tehdä...
Nyt olisi reikä vihdoin porattu, jouduin teräkokorajoitusten vuoksi tyytymään 20mm reikään, mutta se 20mm tappi lienee kyllin kestävä. Nuo tappien myötölujuudet on yllättävän suuria. Meinasi olla hankala saada reikä aikaiseksi, kun lauantaina menin kaverille sitä porauttamaan niin ensin meni muutama tunti kahvitellessa ja sitten ei hyvää terää löytynytkään, niin piti toiselta kaverilta lähtä lainaamaan ja kun takaisin pääsi niin pitikin lähtä villiintyneen/karanneen mullikan lahtaustalkoisiin, kun oli läheiselle pellolle ilmestyni yllättäen. Nylkyhommien ja illanistumisen jälkeen olin vasta puolen yön aikaan kotona. Poraaminen jäi sunnuntaiksi, jolloin oli sama kahvittelukuvio, jonka jälkeen päästiin sitten poraamaan ja lisäksi tuli kaverilla talkoiltua melkein 11 asti illalla:D. Onneksi olin viljan lajittelua sopinut vasta kymmeneksi...:rolleyes:
Nyt on hepattu paikalleen. Tulee vähän lisätukea vielä tuohon eteen, mutta myös taakse, ei näy tuossa kuvassa.
Suunnilleen tuommoin tuki tulee tonne takapuolelle
Nyt on niin paksusta raudasta väkerretty, että kumma on, jossei kärry pysy perässä, vaikka ei olekaan puikolla-, vaan mikillä hitsattu:rolleyes::D
Nyt alkaa tuo olla hyvin pitkälti muodossaan. Näyttää aika hyvältä, vaikka itse sanonkin.:rolleyes:
Rungon viimeiset ruostekorjaus hitsaukset on nyt tehty
Tekniikan kannakekumien laittoa
Iskareita maalattu Bilteman 20€ ruiskulla
Takariipuista tuli tuommoset. Saumat on seevattu kunnolla, niin on kunnolla sulanut ja sen lisäksi tulee vielä poikittaistuet riippujen välille kunhan saa autoon kiinni, että saa varmasti oikein mitotettua.
Nyt on vähän siistitty vielä
Onko näissä jo tehtaalta tullessa ollu nää alumiiniset kiilapalat pakan välissä?
Nuo etupakkojen taaemmat helat oli aika perkeleen kovaa kiinni:D. Ei tuo 20t prässi meinannut riittää. Piti tunniksi, pariksi jättää täydelle painatukselle ja laittaa aika reilusti Kentin helvetin kallista irrotusöljyä.:D
Ei oo nyt kuvia hirveesti tullu otettua, mutta rungossa on ruosteenmuuntoaineet ja jousia on vähän maalailtu. Uudet keskinaulat saa tehtyä kuusiokolopulteista. Kannan koko sattu aika hyvin kohdalleen.
Koukun runko on nyt kiinni "lopullisesti" rungossa. Se on nyt kiinni kahdeksalla 10.9 M10 pultilla, joista neljä on läpipultteja.
Runkoon tuli nyt eka kerros maalia. Toki pitää vielä iskarin korvakkeita tehä, ennen kuin on kokonaan valmis, mutten nyt malttanut olla ekaa kerrosta maalaamatta. Ne korvakkeen kohdat voi maalata myöhemmin. Piti tänään käydä kaverilla taas reikiä porauttamassa, kun riippujen 16mm reiät täyty päivittää isompiin. Päätin nimittäin jättää helojen ja pulttien välistä ne holkit pois. Ei nimittäin löydy hyvää materiaalia siihen ja onpahan nyt huomattavasti helpompaa se helojen vaihto tulevaisuudessa.
Maalasin nuo kasterikiilat, mitkä löyty etuakselista. Edellisen omistajan mukaan nuo jouset on jotkut vanhat lässähtäneet korotusjouset ja vastaa suunnilleen terveitä vakiojousia. Nuo kiilat on silloin asennettu. Nyt kun tulee pitemmät riiput, niin laitan kyllä nuo kiilat takaisin paikoilleen. Eipähän lähde sitten ajettaessa vetelee mihkää...
Tämä jousihomma oli ihan positiivinen yllätys. Onpahan pehmeä ajella, kun on lässähtäneet korotusjouset ja luulisi joustojen olevan hieman paremmat kun vakiojousilla:rolleyes:
Nyt aeromotorsista tuli nuo pohjaanlyöntikumit. Nää on jostain Ivecosta. Ei kyllä hinnalla ollut pilattu, kun makso vaan 5,33€:D. Suomesta jotkut vastaanlaiset tarvikekumit oli 20-30€ hintaluokassa. Tuo sama Bilsteinin kumi olisi Autodocissa ollut yli 10€.
Takajousien riipputtomien päiden helat oli aivan perkeleen kovasti kiinni. Ei millään lähtenyt omalla 20t prässillä. Vein tänään kaverin työpaikalle, jossa on varmaan noin 150t tai isompi prässi, niin siellä irtosi, mutta oli aika tiukassa, että ei ihme, kun ei sillä omalla prässillä ironnu:eek::D
Pakan liukupalat tuli. Jospa pikkuhiljaa sais etujousipakat nippuun.
On tolla muoviläpyskällä kilohintaa:D. 6 tuommosta maksaa 22,5€... Onneksi oli sen verran ehjiä edellisiä, niin ei tarvinnut kun pussi ostaa.