View Full Version : Pätkä Datsun Patrol 1982.
Nyt on jousen helat rungossa.
Hain Etrasta nylon levyä takapakkojen liukupaloiksi.
Riiput alkaa saamaan muotoaan. Täytyy vähän pidemmät M18 pultit tosin ostaa ja tarvitaan lisää noita M16 korilaattoja, mistä voi porata M18 mallisia. Aattelin että pakko se on laittaa tuommoin kulmarauta välituki
Takajousissa on eka kerros maalia ja venttiilikoppa on tuunattu
Nyt takajousipakat kasassa. Nuo liukupalat ei todellakaan ole mitkään täydelliset...:D, mutta ihan ok. Nuo ruuvit on hiottu niin että ei pääse raapimaan mihinkään ja nuo jouset on muutenkin niin mädäntyneet ja kuolleet, että ei ne kovin monta kymmentä vuotta enään kestä. Onpahan nyt kuitenkin jonkin aikaa ihan jees. Nuo liukupalat voi tarvittaessa sitten vaihtaa, jos ei kestä, mutta eiköhän nuo nyt jokusen vuoden mene. Kuitenkin pitää joskus nuo pakat kin vaihtaa...
Tosin ne pidätinläpyskät joutuu vielä hitsaamaan takasin...
Perkele kun komiasti muljahti paikalleen, nuo Bilteman (72-361) pallonivelen suojakumit:cool:
Hain uudet pohjalevyt ja U-pultit. Pitää näihin pohjalevyihin tehä iskarin korvake. Nyt kun alusta nousee sen parikytä milliä, niin lienee ihan ok, että tuo iskari tulee myös parikyt milliä ylemmäs... yläpään kiinnikkeet tulee vielä tehdä kuitenkin, niin voi vielä hienosäätää...
Jälkikäteen ajateltuna ei olis tarvinnu leikata tuota reikää isommaksi, mutta eipähän nyt varmasti osu tuo sikari tuohon alustaan ja toisessa levyssä oli reiän ympärystä muutenkin ruostunut sen verran pahasti, että ei olisi ollut hyvä jättää semmoseks
Tuossa näkyy, kuin oli ruostunut reiän reunat
Nyt tuli pyöränlaakerin mutteri ja lukituslevy haettua marmoritiskiltä. Yhteensä 38€...
Laakerin mutterit olis nyt kiinni. Uusi mutteri olikin 55mm, eikä 58, kuten vanha, elikkä sen uuden sai kiinni ihan Bilteman 29€ lenkkiavaimella ja moskalla. Vanhan mallin mutterille piti tehä erikoisavain auran kulutusterästä ja jostain vanhasta raktorin ykkös-kategorian vetovarren pätkästä. Oli aika perkeleen työläs homma viilata tuo avain muotoonsa, mutta tuli onneksi oikein toimiva kampe.:cool: On nimittäin kohtuu kovaa metallia tuommoin kulutusterä. En kerinnyt nyt asennella vetareita yms paikalleen kun piti tuon 7v serkkupojan perään katella tässä, mutta huomenna jos kerkeis. Kohta saa sitten taka-akselin runkoon kiinni...:rolleyes:
Jäi akselin kasaus muutamasta mutterista kiinni... pitänee semmosia käydä hakemassa.
Uusi mutteri olikin 55mm, eikä 58, kuten vanha, elikkä sen uuden sai kiinni ihan Bilteman 29€ lenkkiavaimella ja moskalla.
Kartiorullalaakeri moskalla momenttiin? :confused::eek:
Kartiorullalaakeri moskalla momenttiin? :confused::eek:
Ei sitä laakeria kiristetä/säädetä tuolla mutterilla. Se mutteri on vain lukitus/varmistus, ettei laakerin sisäkooli liiku akselin päällä. Laakeri säädetään niillä simmilevyillä vetareiden asennuksen yhteydessä. Muoks: Sitä paitsi korjaamokäsikirjan mukaan se kiristysmomentin tarkkuus on noin 50Nm (440-490), niin ei ole niin justiinsa, kunhan on kiinni.
Nyt on vetarit kiinni ja laakerit summattu. Vaati Yllättävän paljon niitä levyjä että sen pienen rasvavälyksen sai... Tuo pinjonin steeffani on kyllä taas haettava marmoritiskiltä. Kaksi stefaa mitä hyllystä löytyi, sopii nimittäin etuperään ja pieneen takaperään...
Ei sitä laakeria kiristetä/säädetä tuolla mutterilla. Ok. Oudon näköinen setuppi kaikkiaan tojotalasien läpi katsottuna.
P.S. Hommaa orkkisosat Amayamasta, tollanen stefa tojotan marmoritiskillä 50€, tuolla just se sama orkkis 5€. Kestää tietysti pari viikkoa tulla, en tosin tiedä tuosta Latvian varastosta joka nykyään myös.
P.S. Hommaa orkkisosat Amayamasta, tollanen stefa tojotan marmoritiskillä 50€, tuolla just se sama orkkis 5€.
Ei nuo minun kokemuksen mukaan ole noin paljoa maksanu. Ihan saman verran kun mitkä vaan stefat... toki se hinta selviää vasta kun kysyy. Nuo pikkuakselin stefat ei ainakaan maksa kovin paljoa
Pajerossa on aikalailla sama systeemi kun näissä datsuneiden akseleissa. Ei ole mikään maailman paras systeemi, mutta onhan tuo aika kestävä...
Nyt on tullu aika vähän tänne päiviteltyä, eikä sitä Patrolliakaan ihan hirveästi ole nyt tullu tehtyä, kun on nämä sadonkorjuuajan viljan kuivaamiset on teettänyt hommaa kun kokoajan on töissä tullu oltua. On tässä vielä noita opiskelujuttujakin ollut... Jospa nyt tässä tulisi taas jotain saatua aikaseksi Patrollin suhteen. Ensin täytyy pientä leimaremonttia tehdä, kun hairahduin taas Pajeroon:(. Onneksi sentään gen2 2,8 TDI malliin, eikä mihinkään 4D56 paskaan:D. Täytyy nimittäin joku käyttöauto olla, eikä tuo Pajero ollu kovin kallis. On vieläpä 5 paikkanen pakettiauto ja on siinä kytkettävä perän lukko taka-akselilla. Onhan nuo kakkos Pajerot myös helvetin hyviä ajaa, niin kaipa se on ihan ok käyttöauto, kun minulle ei kerry kilometrejä juurikaan, kun koulutkin on etänä suurimmaksi osaksi...:rolleyes: Niin ja sehän ei valitettavasti ole super select, mutta ei se nyt niin haittaa...
Patrollissa on nyt taka-akseli kiinni. On ollu taas kaikennäköstä kiirettä, niin ei nyt ihan mahdottomasti ole kerinny tekemään, mutta jospa tuo nyt tosta etenee. Kyllä mie tuon laitan ajoon vielä. On tuo kyllä nimittäin semmoin helvetin kiihottava ja muutenki hieno peli. Nyt kun on tuo runkkari käyttöautona, niin tuota Patrollia voisi tehdä vähän enempi vielä maastokäyttöön sopivaksi, kum mitä olin alunperin suunnitellut...:rolleyes: Voisi olla hyvä jos 33" renkaat pistäs ja jos sen verran on ylimääräistä rahaa, niin tekisi kovasti mieli jakolaatikko välittää:rolleyes: :D
tapsa4x4
27.10.2025, 08:52
Patrollissa on nyt taka-akseli kiinni. On ollu taas kaikennäköstä kiirettä, niin ei nyt ihan mahdottomasti ole kerinny tekemään, mutta jospa tuo nyt tosta etenee. Kyllä mie tuon laitan ajoon vielä. On tuo kyllä nimittäin semmoin helvetin kiihottava ja muutenki hieno peli. Nyt kun on tuo runkkari käyttöautona, niin tuota Patrollia voisi tehdä vähän enempi vielä maastokäyttöön sopivaksi, kum mitä olin alunperin suunnitellut...:rolleyes: Voisi olla hyvä jos 33" renkaat pistäs ja jos sen verran on ylimääräistä rahaa, niin tekisi kovasti mieli jakolaatikko välittää:rolleyes: :D
No jos meinaa maastossa ajaa ja renkaat on max 37" niin välitykset pystyy muuttamaan aika pienellä budjetilla paremmaksi. etuperään kingcap/terrano 4.875 siitä saa samalla sen kitkaperän eteen joka on paljon kestävämpi kun avoin c200 perä.taakse laittaa vaikka gen2 pajeron 4.9 akselin saa kytkettävän lukon ja levyjarrut taakse tai sitten ettiin terrano/king cap ison takaakselin sillä 4.875 mistä ottaa perän murikan taakse.
ja vaihteistoksi homma 3.3turbon perässä olevan 5-lovisen pääaskin missä se tiheämpi ykkös vaihde niin pärjää kyllä hyvin välitysten puolesta mettässsä sen jälkeen.
No jos meinaa maastossa ajaa ja renkaat on max 37" niin välitykset pystyy muuttamaan aika pienellä budjetilla paremmaksi. etuperään kingcap/terrano 4.875 siitä saa samalla sen kitkaperän eteen joka on paljon kestävämpi kun avoin c200 perä.taakse laittaa vaikka gen2 pajeron 4.9 akselin saa kytkettävän lukon ja levyjarrut taakse tai sitten ettiin terrano/king cap ison takaakselin sillä 4.875 mistä ottaa perän murikan taakse.
ja vaihteistoksi homma 3.3turbon perässä olevan 5-lovisen pääaskin missä se tiheämpi ykkös vaihde niin pärjää kyllä hyvin välitysten puolesta mettässsä sen jälkeen.
Eli kinkkukaapin murikat käy eteen ja taakse ihan suoraan? Onko niissä kitkalukko yleensä? Tuossa on nyt 5v laatikko, mutta en tiiä onko peräisin turbosta vai vaparista...
4,87 perät on 33" pyörillä varmaan kohtuu lähellä näitä 4,10 (vai mikä nyt olikaan) 31" renkailla?
Nyt on perässä uus pinjonin stefa ja öljytkii pistin jo sisään...
No jos meinaa maastossa ajaa ja renkaat on max 37" niin välitykset pystyy muuttamaan aika pienellä budjetilla paremmaksi. etuperään kingcap/terrano 4.875 siitä saa samalla sen kitkaperän eteen joka on paljon kestävämpi kun avoin c200 perä.taakse laittaa vaikka gen2 pajeron 4.9 akselin saa kytkettävän lukon ja levyjarrut taakse tai sitten ettiin terrano/king cap ison takaakselin sillä 4.875 mistä ottaa perän murikan taakse.
ja vaihteistoksi homma 3.3turbon perässä olevan 5-lovisen pääaskin missä se tiheämpi ykkös vaihde niin pärjää kyllä hyvin välitysten puolesta mettässsä sen jälkeen.
Eli siis kinkkukaapissa ja terraanossa on sekä isoja että pieniä periä, mutta samalla 4,87 välityksellä?
semmonen pieni perä käy suoraan patukan etuakseliin ja iso perä taka-akseliin? missä malleissa on iso- ja missä pieni perä?
Minulla on nyt siis Patrollissa 4,11 perät ja 31" renkaat, niillä kulkee ehkä 1-2km hitaampaa kun mittarin näyttämä.
Mikäli laitan 4,87 perät, niin kuinka isot pyörät tarvitsen että välitykset on kutakuinkin vastaavat, tai ihan pykälää hitaammat, mutta vielä kuitenkin järkevät maantiellä?
tapsa4x4
28.10.2025, 07:50
Eli siis kinkkukaapissa ja terraanossa on sekä isoja että pieniä periä, mutta samalla 4,87 välityksellä?
semmonen pieni perä käy suoraan patukan etuakseliin ja iso perä taka-akseliin? missä malleissa on iso- ja missä pieni perä?
Minulla on nyt siis Patrollissa 4,11 perät ja 31" renkaat, niillä kulkee ehkä 1-2km hitaampaa kun mittarin näyttämä.
Mikäli laitan 4,87 perät, niin kuinka isot pyörät tarvitsen että välitykset on kutakuinkin vastaavat, tai ihan pykälää hitaammat, mutta vielä kuitenkin järkevät maantiellä?
Niitä välityksiä on noissa useampaa eri mallia samoin c200 ja h233b et se ei auta kun lähteä metsästämänä. helpompi on löytää eteen välitys ja taakse se pajeron akseli.
Minulla on nyt siis Patrollissa 4,11 perät ja 31" renkaat, niillä kulkee ehkä 1-2km hitaampaa kun mittarin näyttämä.
Mikäli laitan 4,87 perät, niin kuinka isot pyörät tarvitsen että välitykset on kutakuinkin vastaavat, tai ihan pykälää hitaammat, mutta vielä kuitenkin järkevät maantiellä?
Tiheämmällä perällä 36,7" kummeilla on samat välitykset.
Vähän selvitellyt, että olen tullut siihen tulokseen, että mie etin 4,9 välitykset ja 35" renkaat, kun ne 35" pyörät saa vissiin muutoskatsastettua nykyään?
Ostin paikallisesta raskaan kaluston varaosaliikkeessä uuden suodatinjalan ja suodattimen Patrolliin.
Nyt siihen käy tuo veden erottimella varustettu Boch polttoainesuodatin, joka joka on melkein kaikissa Casen, Deutzin, New Hollandin yms raktoreissa ja monessa kuorma-autossa, niin noita suodattimia saa mistä vaan maatalousalan kaupasta ja varaosaliikkeestä suoraan hyllystä ja on se veden erotinkin ihan kiva olla. Muutenkin tämä autojen kustomointi on aika kivaa.
Vakiona Patrollissa on se Hitachi/Toyota suodatin, jonka saatavuus on pykälää huonompi, eikä siinä ole vedenerotinta..
Erittäin hyvää palvelua 4x4Partsilla. Sähköpostilla kysymällä löyty patrolliin kytkinakselin tiiviste ja tuli nopeasti. Kysyin vielä tarroja mukaan, niin semmosiakii sai. Minusta noita tarroja on ihan tavattoman mukava liimailla joka paikkaan :D
Nyt olisi tarkoitus vielä nuo ulosjouston-/purkaantumisen rajoittimet laittaa takajousiin, kun oli unohtunut aiemmin laittaa... Täytyy nyt helvetin varovasti heppailla paikalleen, kun tuossa vieressä on nailonia ja jousiterästä... Täytynee joku märkä rätti laittaa suojaksi...
Täytyy sanoa että olen erittäin tyytyväinen noihin iskarin kannakkeisiin, mitkä sain räpellettyä kasaan, vaikka itse sanonkin. Oikein mitoituksen saa varmistettua vasta kun saa auton valmiiksi ja ajettua ristiriipuntaan, mutta kyllä sen nyt pitäisi olla ihan ok:D
niin ja nuo jousien ulosjouston rajoitintapit oli tietysti jo kiinni, kun iskareiden kannakkeita mitoitti
Nyt on etuiskareiden korvakkeet tehty. Mittanauhalla tarkistettuna molemmilla puolilla on sama tuo kiinnitysreikien väli, elikkä sehän meni helvetin hyvin:D. Olisko se ollu joku 600-610mm, vai mitähän mie nyt mittailinkaa... Joka tapauksessa Kuitenkin akseleiden roikkuessa vapaana, oli vielä pikkasen ulosjoustovaraa... Mikäli tarvitaan muutamia millejä lisää, tai vähemmän joustoa, niin noilla kumipuslilla saa sitä vähän passailtua.
Nyt on porattuna muutama kumirikka polttoainetankin kiinnityspulteille.
Pakoputken kannake on nyt kiinni.
Polttoainetankin kiinnitysraudan sovittelua. Tuonne väliin tulee vielä kumihelat/-rikat
Siinä se polttoainetankki killuu. Nuo saumakohdat on käsitelty tuolla ruosteenmuuntolitkulla ja letkujen lähdöissä on nyt vähän kemiallista metallia, kun näytti että olisi hieman vuotanut.
Nyt on ensimmäinen kerros maalattuna.
Nyt on biltemasta haettu Patrolliin 2,5" pakoputken osia. Toivottavasti tuommoin äänenvaimennin on ihan passeli, tuommoin iso vaparidiesel on nimitetty kohtuu äänekäs... Tuo vaimennin on läpivirtaava, Bilteman malli. Nuo pakoputken osat on Biltemassa puolet halvempia kun esim Motonetissa.
Nyt on biltemasta haettu Patrolliin 2,5" pakoputken osia. Toivottavasti tuommoin äänenvaimennin on ihan passeli, tuommoin iso vaparidiesel on nimitetty kohtuu äänekäs... Tuo vaimennin on läpivirtaava, Bilteman malli. Nuo pakoputken osat on Biltemassa puolet halvempia kun esim Motonetissa.
Mulla on kilpurissa bilteman läpihönkivä pönttö, eipä se paljoa vaimenna vaan lähinnä leikkaa isompia teräviä ääniä.
Juu, aivan... No kyllä mailmaan ääntä mahtuu, kunhan nyt leimasedälle, vaan kelpais ;). Täytyy putki tehdä ihan taakse asti, niin jos se nyt edes vähän vaimentais. Vaparidiesel on kuitenkin kohtuu äänekäs... No eipähän ainakaan vaimentimen luulisi ahdistavan:D
Nyt on polttoainetankin kannatinrauta paikallaan. Vähä tekis vielä mieli parannella noita iskarin kannakkeita, ennenku maalaa... Alkaa nyt olla vähän kiire tuon patukan kanssa, koska täytyy olla ehdottomasti leimattuna ennen Pajeron leimaa, koska siinä on varmasti kaikenlaista että saa leimattua:D
Rungon maalaus alkaa olla hyvällä mallilla. Kohta voi polttoainetankin asentaa jo paikalleen.:rolleyes:
Nyt on tankki paikoillaan. Tankin ja rungon välissä on nyt ne kumimatosta leikatut rikat. Toivottavasti se on ihan ok...
Vähän tuli sinkkisotkua. Keksin laittaa semmosen kotelosuoja sprayletkun sinkkispraypulloon ja nyt tuola rungon sisällä on pari litraa sinkkiä. Toivottavasti on tarpeeksi... on se varmaan parempi että siellä ei oo ihan pelkkää kotelosuojaa. Sinkki varmaan pysyy kiinni Vähän paremmin kun painepesurilla putsaa runkoaisat. Kannattaa varmaan silti laittaa vielä lisäksi kotelosuoja?
Sinkki varmaan pysyy kiinni Vähän paremmin kun painepesurilla putsaa runkoaisat.Huonosti pysyy yhtään ruosteisen pinnan päällä. 😪
Huonosti pysyy yhtään ruosteisen pinnan päällä. ��
Aivan juu... No katotaan, minulla on yleensä pysyny ihan ok, mutta jos ei pysy, niin tuskin siitä mitään haittaakan tuolla on?, mutta jos sinne lisäksi sitten pistää vielä kotelosuojaa... Jospa olisi edes jonkinlainen ruostesuoja:confused: Toivottavasti nyt pari vuotta menis ennenkuin joutuu hitsaamaan...
Sain kaverilta ilmasiksi ykkös Pajeron laturin ja ilmanputsarikotelon, tuosta ilmanputsarikotelosta saa tehtyä kyllä komian ilmaboksin, kun snorkkelin asentaa.
Sopii tuommoin peltilaatikko vanhaan autoon paremmin kun joku muovihässäkkä ja tuo letkulähtö on ulkohalkasijaltaan 63mm. Patrollin imusarjan liitännän ulkohalkaisija on 65mm, joten sopii varmaan ihan hyvin.
Tuo itse suodattimen koko ei juurikaan eroa ja jos se suodatin on hyvän kokoin 2,5l turbolle, niin varmaan on ihan ok 3,3l vaparillekin?
Koteloon täytyy tehdä kokonaan uusi ilman sisääntulo, johon saa sen itse snorkkelin putken.
Minkähän kokosesta putkesta ja minkalaisesta putkesta se norkkeli pitäs tehä?
Laturissa on tuo alipainepumppu, niin pystyykö sitä hyödyntää mitenkään, kun siinä kerran semmoin on?
Mikäli ei, niin lienee ihan ok, jos sen vaan ottaa irti?
tapsa4x4
24.11.2025, 07:43
Sain kaverilta ilmasiksi ykkös Pajeron laturin ja ilmanputsarikotelon, tuosta ilmanputsarikotelosta saa tehtyä kyllä komian ilmaboksin, kun snorkkelin asentaa.
Sopii tuommoin peltilaatikko vanhaan autoon paremmin kun joku muovihässäkkä ja tuo letkulähtö on ulkohalkasijaltaan 63mm. Patrollin imusarjan liitännän ulkohalkaisija on 65mm, joten sopii varmaan ihan hyvin.
Tuo itse suodattimen koko ei juurikaan eroa ja jos se suodatin on hyvän kokoin 2,5l turbolle, niin varmaan on ihan ok 3,3l vaparillekin?
Koteloon täytyy tehdä kokonaan uusi ilman sisääntulo, johon saa sen itse snorkkelin putken.
Minkähän kokosesta putkesta ja minkalaisesta putkesta se norkkeli pitäs tehä?
Laturissa on tuo alipainepumppu, niin pystyykö sitä hyödyntää mitenkään, kun siinä kerran semmoin on?
Mikäli ei, niin lienee ihan ok, jos sen vaan ottaa irti?
Miksi et käytä alkuperäistä suodatin koteloa? Siihen todella helppo vaihtaa lähtö niin että snorkkelin kytkettyä.
itse en näkisin vaivaa viritellä tollasta pajeron laturi-> tehoton vanha monesti aika huonoja pelaamaan jos 12V lisä sähköjä haluaa niin joku todella yleistä 2000 luvun autojen latureita saa 20e purkaamolta joissa teho yli 100a esim volvo/vag boschilaista.
Miksi et käytä alkuperäistä suodatin koteloa? Siihen todella helppo vaihtaa lähtö niin että snorkkelin kytkettyä.
itse en näkisin vaivaa viritellä tollasta pajeron laturi-> tehoton vanha monesti aika huonoja pelaamaan jos 12V lisä sähköjä haluaa niin joku todella yleistä 2000 luvun autojen latureita saa 20e purkaamolta joissa teho yli 100a esim volvo/vag boschilaista.
Miten sen lähdön voi vaihtaa? En siis haluaisi tuhota sitä alkuperäistä koteloa, kun niitä ei saa oikein mistään. Ruosteisia Pajeron koteloita sensijaan on aika paljon...
laturin suhteen olet kyllä ihan oikeassa, tuo nyt tuli otettua kun ilmasiksi sain kotelon ja laturin...
Nyt on vähän maalailtu ja tein tiivisteen etumurikan kanteen. Akseleiden huohotin letkut on myös mallillaan. Takana on 10mm millistä polttoaineletkua, kun sen sai siihen kiinni kätevästi. Edessä on tuo vakio. Ajattelin kaikki huohottimien letkut vetää konehuoneeseen ja laittaa varmaan ilmanputsarikoteloon/ilmaputkeen, kun näyttävät Australiassa niin tekevän... Ei minulla ole nyt aikomusta ajaa kokonaan uppoluksiin tuota, mutta ei siitä varmaan hirveästi ole haittaakaan. Tuskin se peräöljy kulkeutuu ilmansuodattimeen asti:D
Miksi et käytä alkuperäistä suodatin koteloa? Siihen todella helppo vaihtaa lähtö niin että snorkkelin kytkettyä.
itse en näkisin vaivaa viritellä tollasta pajeron laturi-> tehoton vanha monesti aika huonoja pelaamaan jos 12V lisä sähköjä haluaa niin joku todella yleistä 2000 luvun autojen latureita saa 20e purkaamolta joissa teho yli 100a esim volvo/vag boschilaista.
Minkä mallin laturia suosittelet? Olisi helpompi etsiä jos etsii jonkun tietyn mallin laturia...
Nyt tuli maalattua tuo etuperän kansi ja asennettuakin, vaikka kyllähän se täytyy vielä irroittaa, mkäli asentaa uusia välityksiä yms. Pääsee nyt kuitenkin jo ihastelemaan.
Tuossa on nyt muutama eri vaihtoehto taka-akselin maalaukseen, täyttöproppu ja perän muoto rajoittaa noita hymiö vaihtoehtoja aika paljon ja tekee sen että, pakko olla vinossa, mikäli haluaa hyödyntää noita muotoja. Puhelimen piirto-ominaisuudella tein nuo mallit.
Toki voihan sen maalata esimerkiksi ihan punaiseksikin yms, mutta mielestäni tuo hymiö on hauskempi...:rolleyes:
kääntöpäitä en ole vielä maalannut, kun niitä pitää vielä kuitenkin ronklata ja jarrukilville tehdä jotain.
Pakkohan se oli jo iskarit sovittaa paikoilleen. Tuo murikkakin on jo osittain maalattu, kunhan tuo keltain tuosta vielä hiukan kuivahtaa, niin voi loppu kuvion maalata. Näyttää nuo iskarit nyt perkeleen hyvältä tuossa, vaikka itse sanonkin:D
No nyt olis murikka maalattu:cool:
Onkohan siinä järkeä laittaa 33" renkaita, kun ei oikein missään tunnu olevan minun budjettiin sopivia 35", varsinkaan semmosia, jotka sopii 8x15" vanteelle...:confused:. Lähinnä mietin että noilla 4.11 välityksillä 33" on liian isot ja 4.9 välityksille liian pienet. Sitte jos laittaa 4.6 välitykset 33" renkaita varten, niin tulee kalliiksi, jos myöhemmin haluaa laittaa ne 35" renkaat ja 4.9 välitykset:confused:
Toki olisi niissä 33" renkaissa se hyvä puoli, että menevät ihan heittämällä alle, ilman että joutuu enempää leikkelemään lokareita yms...
offroadjouni
27.11.2025, 22:09
Onkohan siinä järkeä laittaa 33" renkaita, kun ei oikein missään tunnu olevan minun budjettiin sopivia 35", varsinkaan semmosia, jotka sopii 8x15" vanteelle...:confused:. Lähinnä mietin että noilla 4.11 välityksillä 33" on liian isot ja 4.9 välityksille liian pienet. Sitte jos laittaa 4.6 välitykset 33" renkaita varten, niin tulee kalliiksi, jos myöhemmin haluaa laittaa ne 35" renkaat ja 4.9 välitykset:confused:Ei ne välitykset ole niin justiinsa. Kyllä autolla voi ajaa vaikka välitykset ei olisi täydellisesti sopivat. Itse kannustaisin siihen että rakentaa auton sille rengaskoolle, jolla haluaa ajaa pidemmän päälle.
Ei ne välitykset ole niin justiinsa. Kyllä autolla voi ajaa vaikka välitykset ei olisi täydellisesti sopivat. Itse kannustaisin siihen että rakentaa auton sille rengaskoolle, jolla haluaa ajaa pidemmän päälle.
Sitä tuo äitin miesystäväkii sano että, laittaa nyt kerralla ne 35"... Välitykset, leviämmät vanteet ja renkaat vaan maksaa sen pari tonnia:D. 33" renkaita taas sais noille 15x8" vanteillekin, joita on kotona 8kpl...
Oon tässä miettinny että pitää varmaan koulut lopettaa ja mennä töihin johonkin, että sais nää harrastukset rahoitettua:D
Mie en mielellään kytkimellä luistattele tai toisaalta aja millään 2500 kierroksella, niin mielellään laittas ne välitykset sillee että olis edes ok... Se nyt kuitenkin on ihan selvä että 4.11 on aivan liian nopia 35" renkaille...
Kyllähän noita aika isojakin latureita näyttäs löytyvän. Pitää vaan askarrella 13mm kiilaurahihnapyörä tuommoseen, saiskohan Pajeron laturista sen hihnapyörän patentoitua tuimmoseen:rolleyes:. Pitää alkuviikosta soitella paikalliset purkaamot läpi, taikka sitte vaan tilaa tuommosen... noita 140a latureita löytyy aika paljon... sitte vielä kun laittaa jonku käytetyn (ainakin alkuun) yli 200ah kuorma-auton akun, niin luulisi virran riittävän vinssaukseen ja vähän isommalle määrälle valoja:D
Sitä tuo äitin miesystäväkii sano että, laittaa nyt kerralla ne 35"... Välitykset, leviämmät vanteet ja renkaat vaan maksaa sen pari tonnia:D. 33" renkaita taas sais noille 15x8" vanteillekin, joita on kotona 8kpl...
Oon tässä miettinny että pitää varmaan koulut lopettaa ja mennä töihin johonkin, että sais nää harrastukset rahoitettua:D
En oikein ymmärrä että miksi 35-kumit eivät sovi 15x8 vanteille niin hyvin kuin 33-kumit?
Vai onko mulla jäänyt jotain huomaamatta.. 🤔
En oikein ymmärrä että miksi 35-kumit eivät sovi 15x8 vanteille niin hyvin kuin 33-kumit?
Vai onko mulla jäänyt jotain huomaamatta.. 🤔
35" kumit on lähes poikkeuksetta vähintään 11,5" leveitä ja se 12,5 olis yleisempi ja helpommin saatavilla, jolloin se olisi järkevä, mutta 12,5" kumia ei oikein varmaan voi 8" vanteelle laittaa...:confused:
Satulat olis nyt kunnossa. Tuo jarrumäntien asennnus ei ole kyllä mikään herkkuhomma ikinä...:D
Kytkinakselin stefa vaihdettu ja tuohon koteloon tuli tehtyä uusi tiiviste.
Öljypohjan irrottelua ja moottoriöljynsuodatinjalka on nyt moderni peltisuodatin malli. Se on huomattavasti helpompi vaihtaa ja uusia suodattimia saa jokaisesta raskaankaluston varaosaliikkeestä ja maatalouskaupasta suoraan hyllystä
Öljypohja maalattu. Kuva vääristää tuota väriä, mutta ihan normi punain se on. Tulee sen verran hyvä pinta pensselillä ja tolla biltema uretaanialkydipohjaisella lakkamaalilla, että aattelin koko auton maalata sillä. Väristä en ole vielä varma, mutta ehkä siniin olis kiva... On myös helvetin helppo paikkamaalata jatkossa, kun maalaa pensselillä ja telalla... Onhan sitä vasaralakka kuviollakin, se voisi olla hyvä... Kulta vasaralakka olisi aika bling bling:D. Semmoistakin nimittäin on...
mutta 12,5" kumia ei oikein varmaan voi 8" vanteelle laittaa...:confused:
Joo, STRO-kirjan mukaan 8½" minimi, mut onhan noita iät ajat 8":lle laitettu, jotkut 7":llekin. Kun ei sitä leveyttä peltivanteeseen ole kovinkaan usein merkattu ja paikallaanollessa ei voi mitata. Nätisti se 8":lla istuu, 7":lla pullottaa jo häiritsevästi.
8½" ja 9" leveitä 15" vanteita tosi vähän tarjolla, 10" leveellä on taas offsetti viimeistään ihan liikaa pakkasella.
Joo, STRO-kirjan mukaan 8½" minimi, mut onhan noita iät ajat 8":lle laitettu, jotkut 7":llekin. Kun ei sitä leveyttä peltivanteeseen ole kovinkaan usein merkattu ja paikallaanollessa ei voi mitata. Nätisti se 8":lla istuu, 7":lla pullottaa jo häiritsevästi.
8½" ja 9" leveitä 15" vanteita tosi vähän tarjolla, 10" leveellä on taas offsetti viimeistään ihan liikaa pakkasella.
Kiitoksia hyvästä vastauksesta vallan mahdottomasti, tämä auttoi paljon. Minäpä selvittelen sitten, että jospa laittais ne 12,5 leviät.
Nyt mie tilasin aeromotorsista 180a volkkarin laturin, kiilaurahihnapyörän valmistuksen pitäisi järjestyä näillä näkymin, joten saa sen toimimaan tuossa patukassa. Sen hihnapyörän voi nimittäin sorvata ihan mittatilaustyönä. Sitte vielä kun laittaa jonkun pari sataa ampeerituntisen akun, niin luulisi virran riittävän helvetilliselle määrälle valoja ja vinssillekin.
PS: tuolta aeromotorsista näyttäis saavan patrolliin halpoja 24v ja 35a latureita.
Tuli tossa juteltua esimiehen ja sen kaverin kanssa, niin olivat sitä mieltä, että se 13mm kiilaurahihnan kitka ei ole riittävä 180a laturin pyöritykseen, niin aateltiin että tekisi tuplahihnapyörän, mutta halvin ja ehkä helpoin olisi sorvata kampiakselin hihnapyörään semmoin moniurahihnan paikka:D.
Siinä Patrollin hihnapyörässä on nimittäin sitä pinta-alaa sen verran, että varmaan saa sen hihnan paikan sorvattua... Eihän se moniurahihna oikein noin vanhaan koneesee ehkä sovi, mutta se olisi ehkä helpoin.
Se että sorvaa semmosen tuplahihnapyörän siihen laturiin, voi olla vähän kalliimpi homma...:confused:
Kävin nyt autotallissa äkkiä lämmittimen tankkaamassa, niin katteli siinä että, oisko kuitennii järkevämpi tehä laturiin se tuplahihnapyörä... Ne hihnat sais varmaan järjesteltyä jotenki, niin että se toimis... Onhan noissa vanhemmissa kuorma-autoissakin semmosia hihnapyöriä latureissa... Sopisi ainakin paljon paremmin tuommoseen 60-luvulla suunniteltuun moottoriin:D...
Tuommosia hihnapyöriä näköjään saa ihan kaupasta... Pitää joku tuommoin varmaan tilata ja koittaa sovittaa siihen volkkarin laturiin
Ite ajanut aika paljon 35x12,5 renkailla ja 8"-leveellä vanteella.
Maastossa tuo 8"-leveä parempi kuin 10"-leveä.
Yhdessä Hiluxissa, joka oli mulla pelkässä offikäytössä, niin siinä oli 33x,12,5 kumit 7"-leveillä vanteilla. Hyvin sekin toimi, ainakin kun se oli pelkässä maastokäytössä.
Ite ajanut aika paljon 35x12,5 renkailla ja 8"-leveellä vanteella.
Maastossa tuo 8"-leveä parempi kuin 10"-leveä.
Yhdessä Hiluxissa, joka oli mulla pelkässä offikäytössä, niin siinä oli 33x,12,5 kumit 7"-leveillä vanteilla. Hyvin sekin toimi, ainakin kun se oli pelkässä maastokäytössä.
No hyvä tietää, kiitos lisävahvistuksesta.
No nyt mie jo vähän kirjoittelin ylös noita kokoja, niin pääsee mittailee, kunhan saa korin päälle. Täytynee kääntää pyörät linkkuun ja nostaa toinen tapyörä ilmaan ja eiku mittailee ja sitte etupyörä ilmaan, että kuinka paljon on varaa suurentaa tuosta 31x10,5R15 renkaasta:rolleyes:. No nyt pitää kuitenki ensin saada muut hommat tehtyä ja vasta sitte rupee näitä kivoja juttuja suunnittelee:D
Patrolli vaati uuden siirtopumpun, niin tilasin Trodolta sitten tuommosen Febi Bilsteinin sakkakupillisen mallin, esim mersulta löytyy 0000900650S1 numerolla, raskaankaluston puolella ja Valtralla taitaa myös olla noita sakkakuppimalleja...
Kerran nimittäin teki tuo Patrolli sen perus tempun, että tukki sen tulolinjan banjossa olevan sihdin, ruosteisen polttoainelinjan takia...
Nyt kun on sakkakuppimalli, niin saa sen sihdin ottaa pois ja näkee heti jos on paskasta dieseliä.
Se on kyllä helvetin outoa että oli noin halpa, vaikka FB on kuitenkin "premium" luokan varaosavalmistaja... Niin lukee oikein noissa nettikaupoissakin...
Kaverilta löytyy kuulemma Valmetin "sivusiirtosarja" tuohon sakkakuppiin, mikäli ei jostain syystä mahdu oleen paikallaan noin:cool:
Perkele mie tempun tein...
Kattelin tossa varaosahyllyä ja katoin että tässähän tämä kytkinakselin tiiviste onkin... Sitte tajusin että miehän oon josen vaihtannu...:D
Oon nyt miettinny, että minkäs vitun stefan mie oon sinne vaihteistoon sitte oikee asentannu...:eek::D.
Muistan että otin jonkun stefan sekalaisesta Autosalpa pussista ja katoin, että tämähän on ihan saman näköin kun se vanha ja silmämääräisesti oli saman kokoin...
Pakko se on kuitenkin vielä huomenna käyä ottaa se kytkinakselin kotelo irti ja vielä mitata että on varmasti oikian kokoin, vaikka kyllähän se sinne meni ihan hyvin paikoilleen:D.
Ei ole nyt sitten oikein tietoa, että minkä tiivisteen oon sinne laittan, mutta veikkaan simpukan akselin tiivisteen...:eek:
No nyt mie jo vähän kirjoittelin ylös noita kokoja, niin pääsee mittailee
Ei tollasta 33x11.50R15 kokoa olekaan.
Ei tollasta 33x11.50R15 kokoa olekaan.
Kyllä sitä ainakin yritetään myydä: https://www.grip500.fi/rengas/33-11.5-15/cst-land-dragon-cl-18-gp1286159
Tiedä sitten minkä kokoinen se on oikeasti.
^Katos joo, kirjat ei vaan tunne.
[QUOTE=-MaTTi-;1482505]^Katos joo, kirjat ei vaan tunne.[/QU
No aattelin, että ihan mielenkiinnosta mittailun vuoksi laitan tuonkii leveyden ylös...
Nyt tuli haettua Patrolliin varaosamoottori ihan ilmasiksi, on se mukava, kun löytyy näitä opiskelijabudjetin hankintoja välillä:D.
Tuo kone on myös samaa ennen 1983 valmistettua mallia, kuten tuo minun omakin moottori:rolleyes:. Aikamoinen tuuri oli.
Suuttimet, laturi, tehostin, sartti ja siirtopumppu puuttuu, muuten näyttää kohtuu kokonaiselta.
Oli muutenkin tarkoitus käydä pääkaupunkiseudulla kaverin nurkilla pyörimässä, niin sai moottorin haun yhistettyä siihen ja sain kaverinkin auttamaan lastaamisessa:cool:
Hyvin tuo Pajero ja peräkärry kesti tuon yli 300km reissun, joka on hyvä suoritus Pajeron koneelle:D
Ei tullut kuvia hirveästi nyt otettua, mutta polttoainesuodatinjalkakannake olis aikalailla valmis. Onneksi löyty kotoa suoraan hyllystä noita polttoaineosia, kuten banjoliittimiä yms, niin saa aika pitkälti nuo linjat laitettua nyt kerralla. Pisteosia tuli maalailtua myös.
Kuvassa on merkattu sinisellä siirtopumpulta suodattimelle menevä linja, punaisella suodattimelta syöttöpumpulle ja vihreällä paluulinja.
Tuli vähän tuohon moottoriin sudittua maalia, eihän tuo mikään tarkan katseen kestävä ole todellakaan, mutta kyseessähän ei ole mikään entisöinti, vaan käyttökunnostus. Liian hyvän kun tekee, niin ei sillä sitten raaski enää ajaakaan... Polttoainepuoli alkaa olla aika kivalla mallilla myös. Siirtopumppua ja tankille meneviä linjoja lukuunottamatta alkaa olla valmista. Eihän tuo maalaus vielä valmis ole, että pikkasen vielä kuitenkin siistiytyy tuosta...
Näyttää siltä että tuo febin 22484 ei sovi, siinä on erilainen käyttörulla, sen sijaan 22483 olisi ainakin kuvista päätellen oikealla rullalla...:confused:
Tuli Patrolliin vähän osia Aeromotorsista:cool: Vähän jarruputkia ja -letkuja, laturi, polttoaineletkua ja tiivisteitä.
Nyt on tuota laturin paikkaa suunniteltu ja luulen että se on nyt valitettavasti pakko asentaa siihen tehostimen pumpun alle, jossa se laturi on alttiina vedelle, mudalle yms, mutta siihen se sopisi.
Hihnakäytön osalta hyvin todennäköisesti tulee alkuperäisen kampiakselin hihnapyörän päähän erillinen ura moniurahihnalle... Varmaan pulttiliitoksella.
Voisi ettiä semmosen sopivan hihnapyörän jostain uudemmasta autosta ja sorvata keskiö irti ja se itse ura tulee kiinni tuohon alkuperäiseen hihnapyörään kiinni.
Flektiä pitää jollain rikoilla siirtää muutama milli etiäpäin, niin mahtuu se hihnan ura siihen väliin...
Laturin kannake tulee todennäköisesti kiinni siihen tehostimenpumpun kannakkeeseen kiinni.