View Full Version : Hydro assist lisä tehostus Roverin ohjaukseen
Onkos kukaan laittanut Land Roverin ohjaukseen lisätehostusta? Kiinnostaisi kovasti kuinka Olette hydraulisylinterin asentaneet. Helpoinhan se olisi laittaa ohjausiskarin tilalle rungon ja ohjausvarren väliin, mutta voima tulee silloin hieman vinosti (varsinkin täydessä ulosjoustossa) ja pyrkii taivuttamaan ohjausvartta.
Onkos kukaan laittanut Land Roverin ohjaukseen lisätehostusta? Kiinnostaisi kovasti kuinka Olette hydraulisylinterin asentaneet. Helpoinhan se olisi laittaa ohjausiskarin tilalle rungon ja ohjausvarren väliin, mutta voima tulee silloin hieman vinosti (varsinkin täydessä ulosjoustossa) ja pyrkii taivuttamaan ohjausvartta.
Nii, ja kuvat ois kivoja:)
veijon-esso
18.11.2021, 15:37
Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.
offroadjouni
18.11.2021, 15:59
Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.Samaa mieltä. Sylinteri toimii tehokkaana ohjausiskarina, ja akseliin kiinnittämällä saat klapit minimoitua. Roverista en sen enempää tiedä, mutta näin sanoisin yleisellä tasolla.
Kaitsu67
18.11.2021, 19:04
Jossain ulkomaan lehdessä oli muistaakseni tollanen laitettu, LRM tai LRO, mutta nyt en kyllä yhtään muista minkä vuoden/kuukauden numerossa oli :o ...ja molempien vuosikertoja on 2010-2021, voin kattoo jossain välissä jos pikaselauksella löytys tuurilla...
Jossain ulkomaan lehdessä oli muistaakseni tollanen laitettu, LRM tai LRO, mutta nyt en kyllä yhtään muista minkä vuoden/kuukauden numerossa oli :o ...ja molempien vuosikertoja on 2010-2021, voin kattoo jossain välissä jos pikaselauksella löytys tuurilla...
Juu, kiitos, kuva ois kiva:)
Akseliin kiinni sylinterin toinen pää. Ei vaikuta joustot silloin toimintaan.
Roverissa panhardi ja ohjausvarsi lähekkäin, ahtaus hieman hankaloittaa, mutta täytyy sovitella:)
Roverissa panhardi ja ohjausvarsi lähekkäin, ahtaus hieman hankaloittaa, mutta täytyy sovitella:)
Entä jos laittaisi sylnterin sinne missä Classicissa on, eli akselin takapuolelle, toinen pää kiinni perään, toinen raidetankoon? Vai onko liian riskipaikassa maastossa möyriessä..?
Entä jos laittaisi sylnterin sinne missä Classicissa on, eli akselin takapuolelle, toinen pää kiinni perään, toinen raidetankoon? Vai onko liian riskipaikassa maastossa möyriessä..?
Tämä vakavasti harkinnassa, mulla on tukeva suoja raidetangolla, joten se sylinteri ois hyvin suojassa. Täytyy vaan ensin suorittaa mittauksia, mahtuuko riittävällä iskupituudella varustettu sylinteri sinne:)
Mitäs mieltä ootte jos sorvauttais sektorivarressa olevan pallonivelen kiinnitysmutterin tilalle holkin, johonka sylinterin toinen pää tulisi kiinni. Eli pallonivelen modifioitu kiinnitysmutteri olisi hydraulisylinterin toisen pään kiinnitys paikka, ja toinen pää olisi poistuneen ohjausiskarin kiinnike rungossa. Tää olisi siinä mielessä hyvä ratkaisu, kun tässä vaihtoehdossa itse hydraulisylinteri ei liikkuisi juuri ollenkaan, letkujen veto ois helppoa kun ei tarvitse miettiä kaikkia asento vaihtoehtoja. Mietityttää vain tuo pallonivelen kartion päässä oleva kierre, kestääkö se tulevan leikkaus voiman:confused:
offroadjouni
18.11.2021, 22:30
Mitäs mieltä ootte jos sorvauttais sektorivarressa olevan pallonivelen kiinnitysmutterin tilalle holkin, johonka sylinterin toinen pää tulisi kiinni. Eli pallonivelen modifioitu kiinnitysmutteri olisi hydraulisylinterin toisen pään kiinnitys paikka, ja toinen pää olisi poistuneen ohjausiskarin kiinnike rungossa. Tää olisi siinä mielessä hyvä ratkaisu, kun tässä vaihtoehdossa itse hydraulisylinteri ei liikkuisi juuri ollenkaan, letkujen veto ois helppoa kun ei tarvitse miettiä kaikkia asento vaihtoehtoja. Mietityttää vain tuo pallonivelen kartion päässä oleva kierre, kestääkö se tulevan leikkaus voiman:confused:Voi hyvinkin toimia, mutta itse en tekisi näin. Jos kuitenkin teet, niin sylinterin ja sektorivarren liikeradat pitää täsmätä, ettei käy niin että sylinteri vääntää simpukan irti rungosta tai pitman arm shaftin poikki.
Jos sylinterin laittaa suoraan kiinni akseliin ja kääntöpäähän (tai ehkä vaikka raidetankoon) niin se jarruttaa ohjaukseen tulevia iskuja ennen kuin ne voimat päätyvät simpukalle asti. Jos akselin takana on tilaa niin se kuulostaa hyvältä paikalta minun korvaani.
Voi hyvinkin toimia, mutta itse en tekisi näin. Jos kuitenkin teet, niin sylinterin ja sektorivarren liikeradat pitää täsmätä, ettei käy niin että sylinteri vääntää simpukan irti rungosta tai pitman arm shaftin poikki.
Jos sylinterin laittaa suoraan kiinni akseliin ja kääntöpäähän (tai ehkä vaikka raidetankoon) niin se jarruttaa ohjaukseen tulevia iskuja ennen kuin ne voimat päätyvät simpukalle asti. Jos akselin takana on tilaa niin se kuulostaa hyvältä paikalta minun korvaani.
Tuossa ehdottamassani tavassa olisi sylinteri tasan vaakatasossa sektorivarren liikeradan kanssa, Letkut olisivat lyhyet ja täysin liikkumattomat ja suojassa oksilta ym. ym. Tuolla akselin takana murikan ja raidetangon välissä myös hyvin suojassa, ja ehkä parhaiten keventäisi pallonivelten ja simpukan rasitusta. Sieltä taas letkut olisivat pitkien liikeratojen vuoksi alttiina erilaisille vaurioille.
Linkissä on LandRover muutos:
http://www.expeditionlandrover.info/PowerSteering.htm#p38
Raju metallityö ainakin
Runsaasti hakutuloksia sähköisestä versiosta
Katsastusmiehen ajatuksia tiedossa??
Linkissä on LandRover muutos:
http://www.expeditionlandrover.info/PowerSteering.htm#p38
Raju metallityö ainakin
Runsaasti hakutuloksia sähköisestä versiosta
Katsastusmiehen ajatuksia tiedossa??
Mulla muokkaukset aikapaljon maltillisemmat, kun tossahan on tehostettu ohjaus jo vakiona. Kyseessä siis lisä hydraulisylinterin asennus nykyistä tehostinta tukemaan. Lisäsylinterille on useampia mahdollisia asennuspaikkoja ja sitä parasta tässä nyt mietitään. Muutenhan tuon asennus on kohtalaisen yksinkertainen, hyvä paikka hydraulisylinterille ja simpukasta letkut sylinteriä käyttämään. Katsurin ei pitäisi tästä pillastua, koska alkuperäinen ohjaus jää paikalleen.
Itse laittaisin hydro assistin sylinterin akselin ja raidetangon välille, aikalailla juuri sen perusteella mitä Jouni tuossa ylempänä jo mainitsikin.
Itse laittaisin hydro assistin sylinterin akselin ja raidetangon välille, aikalailla juuri sen perusteella mitä Jouni tuossa ylempänä jo mainitsikin.
Tällähetkellä vahvimpana vaihtoehtona on akselin takapuoli, ja siellä raidetankoon ja murikan kylkeen. On siellä erittäin hyvin suojassa, linjautuu hyvin raidetangon kanssa, keventää ohjausvarren palloniveliä ja ohjaussimpukkaa, eikä pyri taivuttamaan mitään. Huonona puolena hieman hankalat letkuvedot.
Jep, varmasti - tai luultavasti - kokonaisuutena fiksuin paikka mikäli yhtään muistan miltä auton alla näyttää.. joskus koittanut käydä vakoilemassa :D :o
Tää projekti etenee mielikuvista osien tilaukseen. Tossa kattelin luetteloita ja kotimaasta löytyisi projektiin sopivia sylintereitä. Mielessäni kuvittelin että 40 mm saattaisi olla hyvä männänhalkaisija, minkäs kokoisia Teillä on? Kiitokset mielipiteistä:)
offroadjouni
22.11.2021, 23:41
Tavanomaiset hydraulisylinterit on vähän huonoja assist-käyttöön, koska männänvarsi on paksu suhteessa sylinterin kokoon. Mitä paksumpi männän varsi, sitä isompi ero nopeudessa ja tehossa oikean ja vasemman suunnan välillä. Itse olen käyttänyt PSC:n sylintereitä, koska niissä on järkevän kokoiset varret ja niveliä löytyy samasta paikasta: 1,5" (https://www.pscmotorsports.com/vreplacement-parts/psc-hydraulic-cylinders/psc-sc2200.html) ja 1,75" (https://www.pscmotorsports.com/psc-sc2201k.html) sylintereitä. Suosittelisin sinulle 1,5" mallia kun sinulle tulee enempi katuajoa ja renkaatkin on maltillisen kokoiset. Sylinterin tarvittava pituus riippuu asennuspaikasta, mutta liian pitkä liikevara on helppo rajoittaa sopivaksi. Liian lyhyt on onneton kun se rajoittaa kääntyvyyttä.
Itse laittaisin perämoottorin läpivetävän hydraulisylinterin, esim. SeaStar Pro.
Sama tilavuus molempiin suuntiin, varren päät akseliin kiinni ja sylinterissä keskellä kiinnitys raidetankoon.
Jaksaa ainakin veneissä rauhoittaa 300 hp perämoottorin käytöstä ja kampeamista.
Tavanomaiset hydraulisylinterit on vähän huonoja assist-käyttöön, koska männänvarsi on paksu suhteessa sylinterin kokoon. Mitä paksumpi männän varsi, sitä isompi ero nopeudessa ja tehossa oikean ja vasemman suunnan välillä. Itse olen käyttänyt PSC:n sylintereitä, koska niissä on järkevän kokoiset varret ja niveliä löytyy samasta paikasta: 1,5" (https://www.pscmotorsports.com/vreplacement-parts/psc-hydraulic-cylinders/psc-sc2200.html) ja 1,75" (https://www.pscmotorsports.com/psc-sc2201k.html) sylintereitä. Suosittelisin sinulle 1,5" mallia kun sinulle tulee enempi katuajoa ja renkaatkin on maltillisen kokoiset. Sylinterin tarvittava pituus riippuu asennuspaikasta, mutta liian pitkä liikevara on helppo rajoittaa sopivaksi. Liian lyhyt on onneton kun se rajoittaa kääntyvyyttä.
No sehän oli tietysti loppu tuo suosittelemasi sylinteri. Mutta eihän tässä mitään kiirettä ole:)
offroadjouni
23.11.2021, 18:17
Itse laittaisin perämoottorin läpivetävän hydraulisylinterin, esim. SeaStar Pro.
Sama tilavuus molempiin suuntiin, varren päät akseliin kiinni ja sylinterissä keskellä kiinnitys raidetankoon.
Jaksaa ainakin veneissä rauhoittaa 300 hp perämoottorin käytöstä ja kampeamista.Läpivetävä sylinteri on hyvä, mutta männänvarsi pitää olla siinä paljon paksumpi, että se kestää sivuttaiskuormat jota siihen tulee. Paksu sylinteri ei kuitenkaan toimi assistina simpukan kautta, koska simpukan pienet kanavat eivät päästä tarpeeksi öljyä läpi että ohjaus olisi riittävän nopea. Tuo ongelma voidaan puolestaan kiertää vaihtamalla isompaan pumppuun ja ulkoiseen control valveen. Tuolta löytyy paljon asiaa aiheesta: https://www.pirate4x4.com/threads/the-4500-steering-that-won-a-national-points-championship.2183906/ . Liitteenä vielä kuva läpivetävästä sylinteristä johon tuli toimintahäiriö toissa viikonloppuna.
Nyt kun Tomcatissa on aika pienet renkaat ja ohjaus on kestänyt ilman sylinteriä, niin lähtisin siitä että helpoin ja halvin tapa on hankkia tälläinen "tavallinen" sylinteri. Ja nyt kun aloin miettimään, niin minulla saattaa olla yksi 1,5" sylinteri ylimääräisenä 8" liikevaralla.
[
Nyt kun Tomcatissa on aika pienet renkaat ja ohjaus on kestänyt ilman sylinteriä, niin lähtisin siitä että helpoin ja halvin tapa on hankkia tälläinen "tavallinen" sylinteri. Ja nyt kun aloin miettimään, niin minulla saattaa olla yksi 1,5" sylinteri ylimääräisenä 8" liikevaralla.[/QUOTE]
Sehän ois just passeli. Ilmoittele jos löydät sen:)
. Liitteenä vielä kuva läpivetävästä sylinteristä johon tuli toimintahäiriö toissa viikonloppuna.
.
tuo oliki tuomittu hajoamaan