View Full Version : SEAT MII ELECTRIC
SALIASTAJA
03.11.2019, 20:22
Olisiko tällaisesta kolmosautoksi?
Itsellä ei mitään kokemuksia sähköautosta. Tulisi tosiaan pääosin taajamassa tapahtuvaan liikkumiseen. Mitä asioita kannattaa huomioida toiminta matkan lisäksi sähköautossa? Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.
tekniikkamies
03.11.2019, 20:37
Olisiko tällaisesta kolmosautoksi?
Itsellä ei mitään kokemuksia sähköautosta. Tulisi tosiaan pääosin taajamassa tapahtuvaan liikkumiseen. Mitä asioita kannattaa huomioida toiminta matkan lisäksi sähköautossa? Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.
Itsellä tulisi mieleen jos oletetaan sähköauton olevan tavanomaista nykyautotasoa, jos kotona lataus käy kätevästi, niin onhan se paljon kätevämpi siltä osin tankkauksen osalta.
Nykyvehkeet on niin monimutkaisia, ettei niiden elinkaari ole yhtä pitkä kuin maasturiharrastajien suosikkivehkeiden.
Näkisin asian niinpäin, että sähkövehje voisi olla se, jolla ajaa eniten ja jättää vanhat muihin käyttötarkoituksiin.
Näkisin asian niinpäin, että sähkövehje voisi olla se, jolla ajaa eniten ja jättää vanhat muihin käyttötarkoituksiin.
Suomi on tuossa suhteessa aika outo maa: Jos ajat 95% Seat Miillä ja 5% vaikka AMG G63:lla, maksat enemmän veroja ja vakuutusmaksuja, enemmän käyttömaksuja ja enemmän katsastusmaksuja kuin silloin, jos ajaisit kaikki ajot AMG:llä.
Samasta syystä kannattaa ajella kaupungin keskustassa vaikka tyhjällä kevytkuorma-autolla, eikä esimerkiksi sähköskootterilla - jos siis joka tapauksessa kuorma-autoa johonkin vuoden mittaan tarvitsee.
Suomi on tuossa suhteessa aika outo maa: Jos ajat 95% Seat Miillä ja 5% vaikka AMG G63:lla, maksat enemmän veroja ja vakuutusmaksuja, enemmän käyttömaksuja ja enemmän katsastusmaksuja kuin silloin, jos ajaisit kaikki ajot AMG:llä.
Samasta syystä kannattaa ajella kaupungin keskustassa vaikka tyhjällä kevytkuorma-autolla, eikä esimerkiksi sähköskootterilla - jos siis joka tapauksessa kuorma-autoa johonkin vuoden mittaan tarvitsee.
Niin, ja kun kannustaminen ei onnistu, sitten seuraavaksi pakotusta...
Niin, ja kun kannustaminen ei onnistu, sitten seuraavaksi pakotusta...
Ei tarvitsisi edes kannustaa. Riittäisi, että valtiolle ja vakuutusyhtiöille maksettavat kustannukset säilyisivät samoina silloinkin, vaikka ajaisit osan ajoista ekologisemmalla kipolla - eivätkä nousisi.
Lähtökohtaisesti kulkineeksi kannattaisi valita kuljetustarpeen ja olosuhteiden mukaan sellainen, joka tehtävästä vielä kohtuudella selviää. Jos ja kun tällaista valintaa ei kannata kustannussyistä tehdä, hoidetaan kaikki ajot raskaimman jälkeen.
Olisiko tällaisesta kolmosautoksi?
Itsellä ei mitään kokemuksia sähköautosta. Tulisi tosiaan pääosin taajamassa tapahtuvaan liikkumiseen. Mitä asioita kannattaa huomioida toiminta matkan lisäksi sähköautossa? Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.
Itse vaihdoin kakkosauton tälläiseen, eli rouvan käytössä olleen V6 Touareg saa vaihtua Mii:n sisarmalli VW E-Up!iin. Pääosa ajoista lasten kuskaamista 40km alueen sisällä, lapsetkin jo niin isoja ettei mitään hyökkäysvaunuja tai massiivisia turvaistuimia tarvita. Nyt vaan odotellaan että auto valmistuisi tehtaalta :-)
Jälkikäteen mietettynä olisi pitänyt hetki odotella että Seatin hinnottelu paljastuu, volkkarina vähän kalliimpi. Autoahan on sinällään tehty jo vuodesta 2013, nyt isompi uudistus oli tuo akkupaketti ja hintaa n. 10kE pois.
Ainut mikä tuossa mietityttää on toiminta talvella, kun akkupaketissa ei taida olla mitään lämmitystä. Noh kokeilemalla selviää :)
tekniikkamies
04.11.2019, 11:24
Suomi on tuossa suhteessa aika outo maa: Jos ajat 95% Seat Miillä ja 5% vaikka AMG G63:lla, maksat enemmän veroja ja vakuutusmaksuja, enemmän käyttömaksuja ja enemmän katsastusmaksuja kuin silloin, jos ajaisit kaikki ajot AMG:llä.
Samasta syystä kannattaa ajella kaupungin keskustassa vaikka tyhjällä kevytkuorma-autolla, eikä esimerkiksi sähköskootterilla - jos siis joka tapauksessa kuorma-autoa johonkin vuoden mittaan tarvitsee.
Mul on kevytkuorma-auto Jumper ja se oli edulinen, mutta yllättäen ayto on viimeajat toiminut puuliiterinä.
Sähköauto olisi hyvä osa aurinkosähkötouhua, jota harrastan.
Kaitsu67
04.11.2019, 11:29
Niin, ja kun kannustaminen ei onnistu, sitten seuraavaksi pakotusta...
Juu, siitä on ihan nyt sitten lakikin tulossa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006295313.html
Gravedigger
04.11.2019, 11:50
Voisin harkita heti kun työpaikalla sähöautojen lataamisesta saadaan joku päätös. Kuitenkin työpaikalla se auto miltein 50% ajastaan on.
Esittäkää hyviä perusteluja miksi ei kannata ostaa, jos vielä tulisin järkiini.
En tiedä onko hyvä perustelu, mut perustelu kuitenkin: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-paljon-maailman-paastot-vahenisivat-jos-kaikki-euroopan-autot-muuttuisivat-sahkoautoiksi-yhdessa-yossa/7406382#gs.ednixg
En tiedä onko hyvä perustelu, mut perustelu kuitenkin: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-paljon-maailman-paastot-vahenisivat-jos-kaikki-euroopan-autot-muuttuisivat-sahkoautoiksi-yhdessa-yossa/7406382#gs.ednixg
Jos Euroopan 300 miljoonaa autoa muuttuisi sähköautoiksi, siitä syntyisi välittömästi n 1.5-3 miljardin tonnin päästöt. Johtuu siitä, että sähköauton, tai lähinnä akuston valmistus aiheuttaa 5-10 tonnia enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistus.
Muutos kannattaisi siis tehdä niin, että janoisimmasta päästä laittaa paaliin autoja, jotka muutenkin jo ovat käyttöiänsä loppuvaiheessa.
Muutos kannattaisi siis tehdä niin, että janoisimmasta päästä laittaa paaliin autoja, jotka muutenkin jo ovat käyttöiänsä loppuvaiheessa.
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
"Kommentti: Sähköauto sopii maaseudulle – mutta ei kaupunkiin!"
https://www.is.fi/autot/art-2000006295826.html
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
Ja bensa-auto biokaasulla. Sitten ollaan taas takaisin lähtöruudussa. Oikeastaan ei tarvitse edes polttoainetta vaihtaa: jos käytössä on sähköauto ja peräkontissa huutaa Kobotan polttoöljyaggregaatti, auto on nollapäästöinen. Tosin ajon aikana ei saa liikaa latailla.
tekniikkamies
04.11.2019, 20:57
Ja vanhakin diesel voi olla sähköautoakin ympäristöystävällisempi (CO2:n suhteen) käyttämällä Nesteen MY-dieseliä.
Tuota polttoainetta kokeillut, eikä leimal pakokaasutestikään hullummin mennyt.
Itsellä mieleen tulee, että vuosittain polttoaineeseen tärvääntyvällä rahalla kehittäisi aika tavalla kodin sähkö- ja lämmitysratkaisuja, joilla sähköautoa ladata. Vois aatella, että joka vuosi varaa uuteen ilmalämpöpumppuun jos ei tarvis ostaa polttoainetta.
En tiijjä, isohkolla mäntämoottorilla haluun ite ajella. Mielellään vaihtoehtoisella polttoaineella, jos/kun bensa ja diisseli on pahasta. Ranskisöljyllä ja maakaasulla on menty vuosikymmen jo.
Pari hybridiäkin kävi pihassa, mut ei jääneet.
tekniikkamies
04.11.2019, 23:30
En tiijjä, isohkolla mäntämoottorilla haluun ite ajella. Mielellään vaihtoehtoisella polttoaineella, jos/kun bensa ja diisseli on pahasta. Ranskisöljyllä ja maakaasulla on menty vuosikymmen jo.
Pari hybridiäkin kävi pihassa, mut ei jääneet.
Ennen vakavastiotettava kulkuneuvo ja maatalouskone oli hevonen. Itsestä tähän hätään ihan kohtuullinen kompromissi olisi, että sähköllä, jota on helppo laittaa akkuun omakotitalossa voi ajaa ja lisäksi voi lämmitellä vaikka ilma webastolla.
Vähän epähoukutteleva ollut sähkövehkeiden tarjonta, mutta jos tässä puheena olevan Seatin saa käytettynä sopuhintaan, miksei voisi harkita. Nelivetomenopelin voisi silloin pyhittää tehtäviin, jossa sen tarvii.
Alkaahan tuo Mii varmasti houkuttelemaan vaikka leasing autona. 10tkm/v sis. huollot, korjaukset (ja katsastus, vaikka ei uutta tarvitse) 223€/kk. Ei tarvitse miettiä jälleenmyyntiä eikä sitä miten/milloin sähköautojen kulkemista aletaan verottamaan kunnolla. Tällä tasolla verotus ei tule pysymään, koska nythän se on melkein ilmaista lystiä ladata verrattuna perinteiseen.
tekniikkamies
13.11.2019, 09:23
Alkaahan tuo Mii varmasti houkuttelemaan vaikka leasing autona. 10tkm/v sis. huollot, korjaukset (ja katsastus, vaikka ei uutta tarvitse) 223€/kk. Ei tarvitse miettiä jälleenmyyntiä eikä sitä miten/milloin sähköautojen kulkemista aletaan verottamaan kunnolla. Tällä tasolla verotus ei tule pysymään, koska nythän se on melkein ilmaista lystiä ladata verrattuna perinteiseen.
Kai tuollaisten yleistyminen tuo käytettyjä kohtuuhintaisia myyntiin.
Itseä kiinnostaisi miten käytetystä sähköautosta saisi jonkinlaisen kodin aurinkosähköakun niin, että virtaa voi käyttää vaikkei autolla ajaisi.
SALIASTAJA
14.03.2021, 10:26
Kohta vuosi ajeltu Miillä. Reilu 16 tkm eli yli puolet kaikista ajoista. Enemmän kin olisi miillä voinut ajaa, jos ei ajo-opetuksen takia oli tarvinnut manuaali vaihteista Corollaa. Verot ja vakuutusmaksut pysyneet yhteensä suurin piirteen ennallaan, koska maasturit olleet liikennekäytöstä pois enimmän aikaa, käytössä vain tarvittaessa. Polttoaine kulut huomioiden tullut jopa "säästöä", tuskin kuitenkaan jos pääomakulu huomioidaan, mutta säästää tuota diesel kalustoa, koska pätkä ajot niillä vähentyneet huomattavasti.
Plussat:
Talvella vähemmän johdon kanssa värkkäämistä, ei tarvitse joka ajokerta ladata vaikka kulutus kyllä kasvaa reilusti.
Talvella ei tarvitse moottorin lämmityksiä miettiä.
Pienet polttoaine kulut
Miinukset:
Surkea maavara.
Toimintamatka maantieajossa varsinkin talvella verrattuna tuohon WLTP lukemaan 260 km.
Jos joku miettii sähköauton hankintaa, niin minun kokemus on, että WLTP lukmema pitää olla yli kaksinkertainen siihen matkaan, jonka haluaa yhdellä latauksella ajaa myös kunnon pakkaspäivänä. Jos ei halua lämmityksestä tinkiä tuo kaksinkertainenkaan lukemakaan ei välttämättä riitä ääriolosuhteissa. Jos ajatellaan pitemmälle, niin akun kapasiteetti laskee vuosien kuluessa, joten tilanne huononee.
Aika kaukana ollaan tilanteesta, että suosittelisin sähköautoa ainoaksi autoksi, mutta useamman auton talouteen hyvä vaihtoehto, eli olen ollut tyytyväinen.
Toimintamatka maantieajossa varsinkin talvella verrattuna tuohon WLTP lukemaan 260 km. Siis sait ostettua jostain sellaisen miin? Kaikkihan ei saanut niitä vaikka sellaisen tilasi. Ilmoitettiin vaan tuotannon loppuneen. Muistaakseni miitä sai vielä sillä pienemmällä akulla kun uppiin vaihdettiin isompi akku. Sillä pienemmällä akulla tais päästä joku 160km, eli käytännössä joku max.120km.
On kyllä mainio kun tuota miitä on tosiaan 2019 saanut 16 000 eurolla ostettua. Nyt muuten täsmälleen samanlainen VW up maksaa muuten 26 000e. Vain 10ke tullut lisää hintaa. En tiedä miksi. Vahva veikkaus, että noiden seattien hinnat ei muuten käytettynä ole pudonnut yhtään mihinkään. Ne on vaan noussut.
tekniikkamies
17.03.2021, 15:10
Siis sait ostettua jostain sellaisen miin? Kaikkihan ei saanut niitä vaikka sellaisen tilasi. Ilmoitettiin vaan tuotannon loppuneen. Muistaakseni miitä sai vielä sillä pienemmällä akulla kun uppiin vaihdettiin isompi akku. Sillä pienemmällä akulla tais päästä joku 160km, eli käytännössä joku max.120km.
On kyllä mainio kun tuota miitä on tosiaan 2019 saanut 16 000 eurolla ostettua. Nyt muuten täsmälleen samanlainen VW up maksaa muuten 26 000e. Vain 10ke tullut lisää hintaa. En tiedä miksi. Vahva veikkaus, että noiden seattien hinnat ei muuten käytettynä ole pudonnut yhtään mihinkään. Ne on vaan noussut.
Mielestäni joku Caddyn tapainen voisi olla mainio sähköllä ja tehomalli nelivedolla. Caddy olisi vielä parempi jos siihen saisi isommat pyörät ja maavaran.
On kyllä mainio kun tuota miitä on tosiaan 2019 saanut 16 000 eurolla ostettua. Nyt muuten täsmälleen samanlainen VW up maksaa muuten 26 000e. Vain 10ke tullut lisää hintaa. En tiedä miksi. Vahva veikkaus, että noiden seattien hinnat ei muuten käytettynä ole pudonnut yhtään mihinkään. Ne on vaan noussut.
Mulle väitti tuo tuttu autokauppias, että Volkkari myy e-Uppia tappiolla. Autotehtaathan joutuvat maksamaan päästösakkoa, kun co2-raja ylittyy malliston keskiarvona.
Maahantuoja Suomessa tottakai ottaa huomioon valtion sähköauton hankintatuen ja ne kuuluisat romutuspalkkiot. Tyhmähän se on, joka ei ilmaista rahaa ota vastaan.
En jaksanut ylläolevia lukea. mutta omat kokemukset sähköautoista ovat pelkästään positiivisia.
työmatkat 10-30km suunta sujuu vaivatta. 35kwh akulla ajaa ilman hytin lämmittelyjä ja jäähdyttelyjä komeasti 200-230km ihan normaali nopeuksilla.
huomioitavaa: osta ilmalämpöpumpullinen versio. ilp. kuluttaa paljon vähemmän kuin muut.
talvella -20c rangen voit suoraan puolittaa. toki kylmällä kopilla pääsee lähes saman mitä kesälläkin.
-mökkiin tulee samantein lämmintä, toisin kuin fossiiliautoilla.
alkuun tulee vahingossa vinguteltua kumia. vääntöä ei ole paljoa, mutta se tulee heti = kiihtyy hitaissa nopeuksissa hyvin.
latausasemia on ylättävän monessa paikkaa. oikeasti lähes jokatoisessa paikassa.
-jarrutella ei tarvi sillä B-modella regeneroi agressiivisesti = pysähtyy hyvin. kannattaa välillä muistaa jarrutella kunnolla ettei ryydy.
pikalataus riippuu akun lämpötilasta ja muista muuttujista. voi ladata nopeesti tai tosi nopeesti.
Osa julkisista latausasemista tosi kalleita. osa edullisia..
miljuuna hajoavaa ja huoltoa tarvitsevaa juttua fossiin verrattuna vähempi.
säästät huomattavasti rahaa.
25A pääsulakkeet eivät ole kertaakaan paukkuneet 7.2Kw 2-vaihe kotilatauksella. -ja ihan normaalisti on käytetty hellaa ym. härveleitä.
yhteenvetona: en enää ikinä haluaisi ajaa fossiililla. ovat kauheita laitteita. olosuhteiden pakosta (lue lompakon koko) pitää kuitenkin olla iso diesel pikuppi jolla saa vetää isoa kärryä. paras vetokyky on jaggella jolla saa vetää 2500kg mutta hintaa n.60k€