PDA

View Full Version : Rengas- ja moottorimuutosten rajat muuttumassa! Vol. 2


Sivua : 1 [2]

Topi79
07.10.2023, 21:53
varmaan helpompi vaihtaa konttoria

JasuT
08.10.2023, 10:25
Eikös vetotavan muutos pitäny mennä helpommaks mitä ennen viimesintä muutosta? Kun oman etuvedosta nelikoksi muutoksen sain kilpien väliin 2016, niin siinäkään ei mitään kummallista ollut. Katsastuksessa tekninen tarkastelu alle puolen tunnin, paperisotaa sitten pari tuntia päälle... Oli tosin "mallisarjan sisäinen muutos", eli selvisi ilman muutoslupia tragicomilta, jotka olisi vaadittu ennen aiempaa lakimuutosta...

Ehti määräykset muuttua muutamaankin kertaan tuon projektin aikana, ideasta kilpiin kun ehti ottaa 20 vuotta, ekan osan työstöstä 19 vuotta... Alkujaan lähdin rakentamaan sen enempää kyselemättä, jossakin vaiheessa kysäisin AKE:sta notta mitenkä elettäis, niin tuolloin jo liputettiin oikeammanväristä lippua mutta lupavaatimuksen kanssa, mutta silti pidettiin jo mahdollisena. Niihin aikoihin sai vielä soittamalla, ja sähköpostillakin, asiantuntevaa palvelua, sittemmin sai lähinnä palvelua ilman asiantuntemusta ja nykyään ei saa enää edes yhteyttä...

Se että selvisi rakenneltu laite olevan samaa mallisarjaa tehdas -nelikon kanssa, helpotti suunnattomasti. Todisteluksi tuolloin riitti ihan netistä löytyneet dokumentit, ja omakohtainen selvitys mitä on muutettu, miten, ja mistä osat on peräisin. Ehkä konttorissakin oltiin oikeammalla asenteella liikkeellä, katsuri oli hyvinkin halukas etsimään pykälät millä homma hoituu, eikä niitä millä saadaan kiellettyä...

Saanee mainita, että Plus-katsastus oli kyseessä. A-katsastuksesta on kyllä hyvin vastaavia kokemuksia mitä tässä aiemmin on mainittu...

Koivunoksa
20.10.2023, 11:52
Ei vielä luovuteta.:D

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9073&pictureid=243495

Tämän lisäksi tuli 63 sivua varaosakirjaa liittyen tähän neliveto muutokseen. Pakko sanoa että nyt tuli asiallista asiakaspalvelua Fordilta.

Gary Grand
20.10.2023, 13:30
Nyt on melkein lottovoiton veroinen yhteys löytynyt.:cool:
Jos ei tuolla paketilla ala konttori keskustelemaan järkeviä, niin onpahan harvinaisen jääräpäinen tapaus..:D

wikke
20.10.2023, 14:50
Pakko sanoa että nyt tuli asiallista asiakaspalvelua Fordilta.

No kyllä! :)

-MaTTi-
20.10.2023, 17:53
Ei vielä luovuteta.:D

Miks et voi vaatia vaan katsastajaa tavaamaan määräystä oikein?

Et tarvii noita papereita mihinkään!

-MaTTi-
20.10.2023, 18:00
Kiitos tästä. Nyt on toki kyseessä 1995vm Ford Transit että sekään ei pitäisi olla este. Eli taitaa olla taas katsastusasema kohtainen ero taas kerran tulkinnassa. Harmi vain tosiaan kun tässä kylässä ei ole kuin tuo yksi a-katsastus asema ja seuraavalle lähimmälle asemalle on reilu 100km matka.
Miten tätä voi tulkita noin vituralleen kun ei oo oikein mitään mitä tarttis ees pähkäillä. https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105652&stc=1&d=1697817499

Arska
20.10.2023, 18:19
De Dion takaripustus, jäykkä vai erillisjousitettu? Katsurin mielestä erillisjousitettu vaan mikä lienee trafin kanta?

MetAxi
20.10.2023, 19:43
De Dion takaripustus, jäykkä vai erillisjousitettu? Katsurin mielestä erillisjousitettu vaan mikä lienee trafin kanta?
Katsastaja en ole, mutta kyseessä on jäykkä taka-akseli. Perämurikka vaan on vetarien välissä erillään. Volvo 340 sarja?

ISE
20.10.2023, 20:00
-matti- Kainuussa ei kaikki toimi aina noin vaan.

Gary Grand
21.10.2023, 19:47
-matti- Kainuussa ei kaikki toimi aina noin vaan.

Jos ei osaamista ole, niin pitää muutoksenhakijan/tekijän pystyä selittämään katsastusjarrulle mistä on kyse ja mitä siinä ohjeistuksessa lukee.

Noita pelkkiä vuosikatsastuspaikkoja on yllättävän paljon.

Nyt jo vuosia tullut paria katsuria koulutettua ja homma alkaa kantaa hedelmää.:cool:
Ensin keskustellaan muutoksista ja ohjeistuksen tarjoamista mahdollisuuskista, sitten vasta aletaan leimaamaan.:D

Tervehtivät jo tuttavallisesti kaupassakin..:D

ISE
21.10.2023, 20:14
Minullakin on vielä harkinnan alla ollut meidän asemalla 7-8v. Rengasmuutos katsastus vaikka luvat ok. Ei vielä ole vastattu,ei enää ajankohtainen.

-MaTTi-
22.10.2023, 12:55
Jos ei osaamista ole, niin pitää muutoksenhakijan/tekijän pystyä selittämään katsastusjarrulle mistä on kyse ja mitä siinä ohjeistuksessa lukee.

Toisinpäin vaatisin, se ”katsastusjarru” sais selittää miten voi tavata määräyksen pykälän niin vituralleen ettei uskalla tehä ko. muutosta.

Kettu_
22.10.2023, 15:08
Miten tätä voi tulkita noin vituralleen kun ei oo oikein mitään mitä tarttis ees pähkäillä. https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=105652&stc=1&d=1697817499

Mä oon pähkäilly että miten pysyyy todistamaan että osat tehdasvalmisteisia?

Koivunoksa
23.10.2023, 11:25
Toisinpäin vaatisin, se ”katsastusjarru” sais selittää miten voi tavata määräyksen pykälän niin vituralleen ettei uskalla tehä ko. muutosta.

Katsotaan mitä tulee. Kävin katsurille sanomassa että touhuaa minulle paperille sen tokumentin missä lukee että pitää mallisarja puitteissa toteuttaa. Alkoi äpistä että tällaisen ohjeet oli muka saanut joltain esimieheltään. No touhutkoon sitten sieltä sellaisen ihan paperille missä lukee että pitää mallisarjan puitteissa toteuttaa.

Mutta onpahan varalla tuo dokumetti Ford:ilta. Jos sättuu oikein vääntämikseksi taas menemään.

Gary Grand
23.10.2023, 20:11
Toisinpäin vaatisin, se ”katsastusjarru” sais selittää miten voi tavata määräyksen pykälän niin vituralleen ettei uskalla tehä ko. muutosta.
Siinä vaiheessa kun ei ensimmäiseksi tyrmätä suoralta kädeltä, on "jarru" muuttunut jo katsastushenkilöksi jonka kanssa onkin ihan mukava keskustella.:D
Valitettavasti osaamattomuus ilmenee liian usein niin että väitetään ettei ole mahdollista.

Nyt aiheuttaa hieman kutinaa päänahassa itselle käyttövoiman muutos..
Meinaa väkisin aika loppua kesken projektin kanssa ja auto vaihtuisi dieselistä bensalle.:eek:

Kuinkahan nihkeästi suhtaudutaan vuoden vaihteen jälkeen muutokseen? Poikkeusluvan hakemisen kautta..:confused:

Vai olisiko saumaa vaihtaa dieselistä etanoliin ilman poikkeuslupaa?
Moottori/ohjaus kyllä sen hyväksyisi..:confused:

Hcet
24.10.2023, 07:44
Siinä vaiheessa kun ei ensimmäiseksi tyrmätä suoralta kädeltä, on "jarru" muuttunut jo katsastushenkilöksi jonka kanssa onkin ihan mukava keskustella.:D
Valitettavasti osaamattomuus ilmenee liian usein niin että väitetään ettei ole mahdollista.

Nyt aiheuttaa hieman kutinaa päänahassa itselle käyttövoiman muutos..
Meinaa väkisin aika loppua kesken projektin kanssa ja auto vaihtuisi dieselistä bensalle.:eek:

Kuinkahan nihkeästi suhtaudutaan vuoden vaihteen jälkeen muutokseen? Poikkeusluvan hakemisen kautta..:confused:

Vai olisiko saumaa vaihtaa dieselistä etanoliin ilman poikkeuslupaa?
Moottori/ohjaus kyllä sen hyväksyisi..:confused:

"Bensiinikäyttöisen ajoneuvon muuttaminen käyttämään pääosin etanolista koostu-
vaa polttoainetta on sallittua 2.5.2 kohdan 7 alakohdassa sekä 3.8.1, 4.3.1 ja 6 koh-
dassa määrätyin edellytyksin"

Taitaa tulla siinäkin ongelmaksi tuo että muutos pitää tehdä bensiinikäyttöisestä.

tdi
24.10.2023, 22:45
Tuo on kyllä todella typerä ja käsittämätön sääntö.

Koivunoksa
27.10.2023, 12:48
No nyt tuli katsastus asemalta lausunto. Kun meillä on ollut ihmettelyä täsät että nelivedoksi muuttaminen olisi sallittua vain mallisarjan puitteisa.

No:

Katsastusmies perusteli asian näin että vaikka vaihdettaisiin jäykkä vetämätön etuakseli, jäykkään vetävään etuakseliin on akseliston/jousituksen tyyppi muuttunut tällöin:eek::eek::eek::eek: Kun akseli on erilainen kuin alunperin

Hänen mielestään vetotavan muutoksessa akselityyppi muuttu automaattisesti aina samalla.

Eihän tässä voi kuin nauraa:D

Hcet
27.10.2023, 13:28
No nyt tuli katsastus asemalta lausunto. Kun meillä on ollut ihmettelyä täsät että nelivedoksi muuttaminen olisi sallittua vain mallisarjan puitteisa.

No:

Katsastusmies perusteli asian näin että vaikka vaihdettaisiin jäykkä vetämätön etuakseli, jäykkään vetävään etuakseliin on akseliston/jousituksen tyyppi muuttunut tällöin:eek::eek::eek::eek: Kun akseli on erilainen kuin alunperin

Hänen mielestään vetotavan muutoksessa akselityyppi muuttu automaattisesti aina samalla.

Eihän tässä voi kuin nauraa:D


Siis mitähän ihmettä nyt taas:D
Jousitustyypin vaihto erillisjousitetusta jäykkään ei ole mahdollista, mutta mikäli sama rakenne pidetään niin ei silloin jousitustyyppi muutu. Mutta selvisi miksi he vaativat mallisarjasta nelivetomallia.

Melkein voisi kysyä että mitenkäs sitten traficom on erikseen laatinut määräykseen tälläisen kohdan vetotavan muutoksesta jos se ei ole missään tilanteessa mahdollista :D

Pyydäppä nyt sieltä konttorilta se vastaus siihen, että missä kohtaa määräyksen 3.9 kohtaa vaaditaan samaa mallisarjaa oleminen??

Lainasin vielä määräyksestä määritelmät akselistotyypille ja jousityypille

5) akseliston perustyypillä
jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia ja erillistuentaista akselia;

6) jousitustyypillä
kierre-, kumi-, lehti-, paraabeli-, ilma-, vääntösauva- ja hyd-raulijousitusta;


Traficomin määritelmän mukaan jäykän akseliston vaihto jäykkään akselistoon ei muuta akseliston perustyyppiä ja vielä jos pidetään sama jousitus niin ei muutu jousityyppikään.

Koivunoksa
27.10.2023, 16:11
Siis mitähän ihmettä nyt taas:D
Jousitustyypin vaihto erillisjousitetusta jäykkään ei ole mahdollista, mutta mikäli sama rakenne pidetään niin ei silloin jousitustyyppi muutu. Mutta selvisi miksi he vaativat mallisarjasta nelivetomallia.

Melkein voisi kysyä että mitenkäs sitten traficom on erikseen laatinut määräykseen tälläisen kohdan vetotavan muutoksesta jos se ei ole missään tilanteessa mahdollista :D

Pyydäppä nyt sieltä konttorilta se vastaus siihen, että missä kohtaa määräyksen 3.9 kohtaa vaaditaan samaa mallisarjaa oleminen??

Lainasin vielä määräyksestä määritelmät akselistotyypille ja jousityypille

5) akseliston perustyypillä
jäykkää akselia, pendeliakselia, puolijäykkää akselia ja erillistuentaista akselia;

6) jousitustyypillä
kierre-, kumi-, lehti-, paraabeli-, ilma-, vääntösauva- ja hyd-raulijousitusta;


Traficomin määritelmän mukaan jäykän akseliston vaihto jäykkään akselistoon ei muuta akseliston perustyyppiä ja vielä jos pidetään sama jousitus niin ei muutu jousityyppikään.


Juuri kun kysyin tuota että kertoisi missä kohdassa tuossa 3.9 mainitaan että pitäisi olla mallisarjan puitteissa niin toteamus oli ettei sitä siinä kohdassa luekaan vaan kun se akseli tyyppi muuttuu kun siitä tulee vetävä. Niin silloin kun akseli tyyppi muuttuu niin ei saa tehdä kuin mallisarjan puitteissa. Eli toisin sanoen paikallinen katsuri oli sitä mieltä että käytännössä aina kun muutetaan vetotapa niin akselin tyyppi muuttuu joten nelikoksikaan ei pysty muuttamaan kuin mallisarjan puitteissa:D:D

Kyllä minua nauratti.

ISE
27.10.2023, 17:45
:DTuli taas kaupungin asemille sulle reissu.eikös entinenkin projekti ollut aika kivuton paikkakunnan asemalla.

Hcet
27.10.2023, 18:01
Juuri kun kysyin tuota että kertoisi missä kohdassa tuossa 3.9 mainitaan että pitäisi olla mallisarjan puitteissa niin toteamus oli ettei sitä siinä kohdassa luekaan vaan kun se akseli tyyppi muuttuu kun siitä tulee vetävä. Niin silloin kun akseli tyyppi muuttuu niin ei saa tehdä kuin mallisarjan puitteissa. Eli toisin sanoen paikallinen katsuri oli sitä mieltä että käytännössä aina kun muutetaan vetotapa niin akselin tyyppi muuttuu joten nelikoksikaan ei pysty muuttamaan kuin mallisarjan puitteissa:D:D

Kyllä minua nauratti.


No sanoppa sille että lukee alusta miten akselistotyypit on määritelty:D

Jäykkä on jäykkä oli siellä vetoa tai ei. Ylös jo lainasin noi

Kaitsu67
27.10.2023, 18:19
Ei taida tuolle katsurille paljon auttaa kun ottanut tollasen kannan, jos ei luetun ymmärtäminen kerran ole vahvuuksiaan....ei muuta kun konttorin vaihto vaan, turha tollasen kanssa taistella kun selvästi kaivautunut poteroon oman näkemyksensä kanssa....

Hcet
27.10.2023, 19:43
Kyllä jos intoa vaan on niin pitäisi jaksaa väkisin asia loppuun. Kyllähän huonosta työstä pitää palaute saada:D

ISE
27.10.2023, 23:15
:D:D:DKoivunoksa olisit vielä ehdottanut että tulee teliakseli,ja vetävä.mikähän olisi ollut vastaus?

Koivunoksa
29.10.2023, 09:02
Kyllä jos intoa vaan on niin pitäisi jaksaa väkisin asia loppuun. Kyllähän huonosta työstä pitää palaute saada:D


No nyt kun minulla on Fordilta dokumentit millä saan tämän leimattua niin ne on se viimeinen hätävara. Kyllä minä tämän taistelun katson loppuun katsurin kanssa. Onhan se kumma ettei he voi ammattinsa puolesta selvittää kunnolla näitä asioita.

Temutin
11.11.2023, 09:26
Mites chevy vanit vanha koriset.. niitäkin on tehty quickley pajalla nelikkona.. voiko tätä käyttää vertailumallina vai onko tyydyttävä erillisjousitettuun neliveto ratkaisuun.. jos ymmärsin oikein , ettei erillijousitettua saa jäykäksi muuttaa ilman mallisarjan sisällä tapahtuvaa muutosta..

baxxter
28.11.2023, 11:28
Täällä ei kait ole käsitelty vielä asiaa, että uudessa määräyksessä ei ole enää sallittujen muutoston listalla korin korottamista rungolta?

Timo_L
28.11.2023, 12:06
Täällä ei kait ole käsitelty vielä asiaa, että uudessa määräyksessä ei ole enää sallittujen muutoston listalla korin korottamista rungolta?

Ei kait se ole mihinkään muuttunut, näin ainakin muistelen..

Edit: Ja onhan se sallittua, kun lirpakkeissa lukee jiusituksen kohdalla "Alustan korotus yhdessä mahdollisen korinkorotuksen kanssa...."

baxxter
28.11.2023, 13:16
Ei kait se ole mihinkään muuttunut, näin ainakin muistelen..

Edit: Ja onhan se sallittua, kun lirpakkeissa lukee jiusituksen kohdalla "Alustan korotus yhdessä mahdollisen korinkorotuksen kanssa...."
Oli (on) sallittua vanhan määräyksen aikana, joten otettu huomioon uuden määräyksen ehdoissa.

-MaTTi-
28.11.2023, 13:32
Oli (on) sallittua vanhan määräyksen aikana, joten otettu huomioon uuden määräyksen ehdoissa.
Outo tulkinta. Ei määräyksiä tuohon tyyliin kirjoiteta.

Meidän kouluttajan näkemys:
Olen tulkinnut niin, että poikkeuslupaa ei tarvita > Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajo…

Eikä tuo ristiriidassa ole määräyksen tekstinkään kanssa:
”3.11.2 Jousitus

Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia … madallus- tai korotusosia…”

Koivunoksa
28.11.2023, 15:35
Outo tulkinta. Ei määräyksiä tuohon tyyliin kirjoiteta.

Meidän kouluttajan näkemys:


Eikä tuo ristiriidassa ole määräyksen tekstinkään kanssa:
”3.11.2 Jousitus

Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia … madallus- tai korotusosia…”

Mutta eikai ainakaan tässä kylässä korin korotus ole koskaan ollut jousituksen määräysten alla. Eli vaikka jousitus kohdassa mainittaisiin että saa korottaa soveltuvilla osilla niin ei se kosek korin korotusta. Kun eihän alustan korkeus muutu mihinkään korin korotuksessa.

baxxter
28.11.2023, 15:54
Vanhassa määräyksessä korin korottaminen rungolta oli korimuutos, nyt se olisi siis alustamuutos?
Vanhaan määräykseen verrattuna miltei puoli sivua tekstiä hävinnyt.

Timo_L
28.11.2023, 16:44
Mutta eikai ainakaan tässä kylässä korin korotus ole koskaan ollut jousituksen määräysten alla. Eli vaikka jousitus kohdassa mainittaisiin että saa korottaa soveltuvilla osilla niin ei se kosek korin korotusta. Kun eihän alustan korkeus muutu mihinkään korin korotuksessa.

Ei sillä ole mitään väliä missä se on ollut vanhoissa määräyksissä, nykyisissä määräyksissä se on alustan korotuksen yhteydessä.

Toistetaan nyt vielä kerran ihan suoraan Trafin määräyksestä - mikä jo yllä luki: "Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajo…" -> maastoajoneuvoissa kokonaiskorkeus saa muuttua 150mm josta korkeintaan puolet muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla.

Korin korottaminen lisää ajoneuvon kokonaiskorkeutta, kuten myös renkaan halkaisijan kasvatus ja alustan korottaminen. Tuo pykälähän sen korin korotuksen sallii, ja kun maastoajoneuvoa saa korottaa korkeintaan 150mm ja siitä korkeintaan puolet renkailla, niin alustan + korin korotus saa olla yhteensä korkeintaan 75mm.

Edit: ja toki pitää muistaa että vaikka renkailla voidaan korottaa korkeintaan 75mm, niin harvassa autossa se onnistuu. Se kun vaatisi halkaisijaltaan 150mm alkuperäistä suuremman renkaan, ja rengasmääräyksissä on 15% raja halkaisijan kasvatukselle.

baxxter
28.11.2023, 17:01
Ei sillä ole mitään väliä missä se on ollut vanhoissa määräyksissä, nykyisissä määräyksissä se on alustan korotuksen yhteydessä.
.
Lähinnä vaikuttaa että määräyksestä on unohtunut että mitä autoja ja millä edellytyksin saa korottaa laittamalla palikkaa korin ja rungon väliin.

Timo_L
28.11.2023, 19:43
Lähinnä vaikuttaa että määräyksestä on unohtunut että mitä autoja ja millä edellytyksin saa korottaa laittamalla palikkaa korin ja rungon väliin.

Toisaalta alustamuutos- osiossa määritellään kokonaiskorkeuden maksimit, ja myös minimi mitä auton alle pitää jäädä tilaa. Mielestäni siksi ihan looginen paikka myös korinkorotukselle.
Ei se mitään haittaisi vaikka olisi omana kohtanaan myös korirakenteeseen liittyvien muutosten kohdalla, mutta ei siihen mielestäni kuitenkaan tarvita puolen sivun verran tekstiä kuten vanhassa oli.

Tämä uusi versiohan on sinällään parempi, että nyt kaikkia missä on erillisrunko voi korottaa korinkin osalta.

kesis
30.11.2023, 18:06
Onko noista turvakaari asiosta täällä ollu jo keskustelua?Tuollaiseen kiinnitin vaan huomiota kun sääntöjä lueskelin.

Turvakaari tai turvakehikko tulee kiinnittää ajoneuvon runkoon hitsaamalla tai itsekantavan korin pohjalevyyn vähintään neljästä pisteestä vähintään neljällä halkaisijaltaan 10 millimetrin ja lujuusluokaltaan 8.8 läpipultilla, jolloin tulee käyttää vähintään 3 millimetriä paksuja kooltaan 150x150 millimetriä olevia teräksisiä vahvikelevyjä pohjalevyn molemmin puolin. Turvakaaren tai turvakehikon putket tulee liittää pohjalevyn sisäpuolella käytettävään vahvikelevyyn yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.

JasuT
30.11.2023, 19:41
:D:D:DKoivunoksa olisit vielä ehdottanut että tulee teliakseli,ja vetävä.mikähän olisi ollut vastaus?

Mä kysyin kun käytin näytillä nelikoksi muuttamaani Dyanea, että miten suhtautuisivat jos tälläis kolmannen akselin ja vetävänä tottakai. Ensin oli että "eieiei, tuskin trafiltakaan lupaa saat", vaan kun tarkensin kysymykseni koskevan Brittimaasturia, Classic Rangea tai Series Lantikkaa, niin hymy nousi kasvoille ja vastaus oli "no eihän siinä ole kuin laittaa tiedot järjestelmään kun olet sen saanut valmiiksi"...

-MaTTi-
01.12.2023, 13:23
Lähinnä vaikuttaa että määräyksestä on unohtunut että mitä autoja ja millä edellytyksin saa korottaa laittamalla palikkaa korin ja rungon väliin.
Näin varmaan, on unohtunut monta muutakin juttua. Mm. bensa-diesel/diesel-bensa -muutokset ei olis kuulemma ollut ajatus kieltää, mut joku vaan unohti kirjata tämmöisen itsestäänselvyyden sinne niin nyt sitten hämmästellään.

No, taas uuden rakennemuutosmääräyksen valmistelu on potkaistu käyntiin pari viikkoa sitten, ehkäpä 2026 taas onnistuu. https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/maaraysta-autojen-ja-niiden-peravaunujen-rakenteen-muuttamisesta-uudistetaan

Riku_h
07.12.2023, 10:00
Onkos akselisto/jousitus asioissa mitään kummallisuuksia? Tarkoituksena leimata ln 110 hilux takapää kierrejousille, pajeron jakareilla, massat riittää varsissa kyllä, mutta onko jotakin muuta huomioitavaa?

kippo86
23.12.2023, 19:13
Gmc jimmy -82, mikähän on ollu maksimi rengaskoko alunperin mitä vois verrata?

HeikkiH
24.12.2023, 13:51
Gmc jimmy -82, mikähän on ollu maksimi rengaskoko alunperin mitä vois verrata?

235/75R15 oli suurin koko Jimmyyn. K5 Blazeriin sai optiona 31x10.5R15 renkaan, mutta vaikka teknisesti Jimmy ja Blazer ovat sama auto, niin tuota ei voi käyttää verrokkina.

kippo86
24.12.2023, 22:44
235/75R15 oli suurin koko Jimmyyn. K5 Blazeriin sai optiona 31x10.5R15 renkaan, mutta vaikka teknisesti Jimmy ja Blazer ovat sama auto, niin tuota ei voi käyttää verrokkina.

Mut mulla lukee normikokona 31x10.5R15, muutoskatsastettu vaihtoehtoinen rengaskoko 33x12.5R15.
Otteessa ei muita renkaita mainittu :confused:

Gary Grand
25.12.2023, 12:11
Mut mulla lukee normikokona 31x10.5R15, muutoskatsastettu vaihtoehtoinen rengaskoko 33x12.5R15.
Otteessa ei muita renkaita mainittu :confused:

Noista vanhoista rengaskoon muutoksista on voinu saada mitä vaan merkintöjä otteelle..:D
Oli mullakin aikanaan 33 otteella rekiteriin merkittynä kokona, 31" vaihtoehtoisena ja tehtaalta auto oli lähtenyt koodien mukaan 235-kumeilla.

HannuNurminen
10.08.2024, 10:22
Oletteko saaneet minkään instanssin esim. FHRA kautta viestiä että 2021 voimaan tulleeseen asetukseen haetaan nyt muutoskommentteja? Nyt kannattaa olla aktiivinen! Jos ei muuta tietä löydy lähettää ehdotuksia niin voin niitä koota yhteen ja laittaa Fhra linkin kautta eteenpäin.
"Traficom on ottanut yhteyttä ajoneuvoharrastajiin ja pyytää kommentteja ja kehitysehdotuksia vuonna 2021 voimaan tulleesta rakennemuutospäätöksestä. Päätöksessähän asetetaan raja-arvoja mm. auton teho-painosuhteelle, korimuutoksille ja rengastukselle."

Ukri
10.08.2024, 18:29
Mulla lukee 1982 MQ160 Patrollin otteessa 275/70r16 renkaat (muutoskatsastettu). Mikäli menee leimalle 31/10,5r15 renkailla, niin täytyykö muutoskatsastaa uudestaan, kun on tuumakoko?

Kaitsu67
10.08.2024, 19:58
Mä kysyin kun käytin näytillä nelikoksi muuttamaani Dyanea, että miten suhtautuisivat jos tälläis kolmannen akselin ja vetävänä tottakai. Ensin oli että "eieiei, tuskin trafiltakaan lupaa saat", vaan kun tarkensin kysymykseni koskevan Brittimaasturia, Classic Rangea tai Series Lantikkaa, niin hymy nousi kasvoille ja vastaus oli "no eihän siinä ole kuin laittaa tiedot järjestelmään kun olet sen saanut valmiiksi"...

Offroad Centerissähän oli kolmeakselinen ainakin joku 10v. sitten ku kävin viimeks siellä...

löyty muuten sivustolta kuvakin https://www.offroadcenter.fi/kopio-blogi/

Tiedä sit onko enää siellä.

https://9ed7520bbd.clvaw-cdnwnd.com/7dc440e7a4f84943e5f3aaa0451086de/200000102-5c43e5c43f/700/f492b38d-b8bb-4936-9b11-c33440b87536.webp?ph=9ed7520bbd

JasuT
11.08.2024, 10:01
^Kyllähän tuokin yksilö toisinaan on mielessä käynyt. Joku harhainen muistikuva 90-luvun puoliväli-loppupuoli, että olisi ollut TM:n esittelyssäkin, tuolloin olisi ollut remmiahdin moottorin päälle asennettuna tarjoilemaan lisävääntöä, ja lukot joka akselille, olisi silloisen tekstin mukaan jaksanut mennä ovi edellä asvaltilla lukot kytkettynä...

Tuossa mielessä helppo olisi omavalmisteenakin, kun rekisterissä on jo yksi. Pitäisi vaan nämä omat resurssit, niin taloudelliset kuin jaksamisenkin, osata kanavoida paremmin pakollisista mielekkäisiin, akselistoja on kyllä varattuna jo tätä operaatiota varten ns. riittävä määrä...

wikke
11.08.2024, 15:01
Muistelen joskus aikanaan kun Off Road Center oli vielä Helsingin Metsälässä, että Liukkonen olisi kertonut tuon olleen yksi jonkin Saudi-Arabian, Qatarin, tai jonkun sieltä päin kontrahdin tuotos. Tarkoitettu alun aselavetiksi.

TaskilaO
11.08.2024, 20:09
Onkohan mitään tehtävissä kun patrollissa ollu 38.5” otteessa ennen ja oisko ollu 2012 tai 2013 katsuri ottanut rattaat pois otteesta ja lyönyt sinne 33” otteeseen. Ne ei vissiin oo mitenkään palautettavissa takasin? Yheltä katsurilta asiasta kysyin niin ihmetteli että ei oo kyllä kuullu että autoista ois muutoskatsastuksia ”otettu pois”

Timo_L
11.08.2024, 22:13
Onkohan mitään tehtävissä kun patrollissa ollu 38.5” otteessa ennen ja oisko ollu 2012 tai 2013 katsuri ottanut rattaat pois otteesta ja lyönyt sinne 33” otteeseen. Ne ei vissiin oo mitenkään palautettavissa takasin? Yheltä katsurilta asiasta kysyin niin ihmetteli että ei oo kyllä kuullu että autoista ois muutoskatsastuksia ”otettu pois”

Onko mitään hajua milloin nuo 38,5" renkaat on merkattu otteeseen? Jos olleet siellä tyyliin 90-luvun alkupuolelta, ja kun säädökset tiukentuneet myöhemmin niin eihän niitä sieltä olisi pois saanut ottaa. Ei lait ja asetukset tule takautuvasti voimaan.. Vaikea sanoa miten onnistuisi saamaan takaisin otteelle, jos tilanne on ollut tällainen.

Toisaalta jos ne on merkattu sellaiseen aikaan kun ko. renkaat ei olisi olleet lailliset, niin silloin ne sieltä otteelta voidaan poistaa. Sama kuin esim. poikkeusluvalla työkäyttöön muutospykälien sallimia isommat renkaat, jos auto ei ole enää ko. työkäytössä niin eipä ne isot renkaat siellä otteella pysy jos katsastaja sen huomaa.

offroadjouni
12.08.2024, 06:08
Onkohan mitään tehtävissä kun patrollissa ollu 38.5” otteessa ennen ja oisko ollu 2012 tai 2013 katsuri ottanut rattaat pois otteesta ja lyönyt sinne 33” otteeseen. Ne ei vissiin oo mitenkään palautettavissa takasin? Yheltä katsurilta asiasta kysyin niin ihmetteli että ei oo kyllä kuullu että autoista ois muutoskatsastuksia ”otettu pois”Jossain AKE / Trafin tietojärjestelmäuudistuksissa katosi tietoja rekisteriotteelta. Minultakin oli kaikki muutokset kadonneet, mutta ne saatiin takaisin kun katsastusmies kirjoitti ne uudestaan otteelle. Jos sinulla on vielä paperinen versio tallessa jossa näkyy noi 38.5" otteessa niin menisin sen kanssa selittämään tilannetta konttorille.

nemola
12.08.2024, 10:04
Tuolloin 2012/2013 uudistui Trafin kuljettajatietojärjestelmä, mutta sillä ei liene yhteyttä rengaskokoihin. Ajoneuvotietojärjestelmä vaihtui jo viitisen vuotta aiemmin.

Timo_L
12.08.2024, 12:57
Tuolloin 2012/2013 uudistui Trafin kuljettajatietojärjestelmä, mutta sillä ei liene yhteyttä rengaskokoihin. Ajoneuvotietojärjestelmä vaihtui jo viitisen vuotta aiemmin.

Muutoskatsastustietoja hävisi nimenomaan jossain kohtaa 2010-2020- lukujen välissä, niistä on ollut täällä palstallakin juttua.

Gary Grand
12.08.2024, 13:44
Noita lisätietoja tosiaan häipyi melko paljon.
Omalle kohdalle on osunut vain yksi Chevy Caprice, josta lisäistuinpaikat hävisi järjestelmäpäivityksessä.

Ne sain takaisin konttorilta vanhan paperiotteen kanssa pyytämällä.

TaskilaO
12.08.2024, 15:20
Onko mitään hajua milloin nuo 38,5" renkaat on merkattu otteeseen? Jos olleet siellä tyyliin 90-luvun alkupuolelta, ja kun säädökset tiukentuneet myöhemmin niin eihän niitä sieltä olisi pois saanut ottaa. Ei lait ja asetukset tule takautuvasti voimaan.. Vaikea sanoa miten onnistuisi saamaan takaisin otteelle, jos tilanne on ollut tällainen.

Toisaalta jos ne on merkattu sellaiseen aikaan kun ko. renkaat ei olisi olleet lailliset, niin silloin ne sieltä otteelta voidaan poistaa. Sama kuin esim. poikkeusluvalla työkäyttöön muutospykälien sallimia isommat renkaat, jos auto ei ole enää ko. työkäytössä niin eipä ne isot renkaat siellä otteella pysy jos katsastaja sen huomaa.
Joskus 90-luvulla ilmeisesti leimattu jo ne 38.5. Pitääpäs ehtiä paperit läpi löytyykö vielä otetta isoista rattaista.

wikke
12.08.2024, 17:28
Muutoskatsastustietoja hävisi nimenomaan jossain kohtaa 2010-2020- lukujen välissä, niistä on ollut täällä palstallakin juttua.

Niitä hävisi jo ihan milleniumin alussakin. Esimerkiksi Bertoista (2+4) pakuista väliaikaiset penkit takaa, sekä merkintöjä että korimalli "umpi/avo".

Timo_L
12.08.2024, 19:29
Niitä hävisi jo ihan milleniumin alussakin. Esimerkiksi Bertoista (2+4) pakuista väliaikaiset penkit takaa, sekä merkintöjä että korimalli "umpi/avo".

Tiedän itse nuo myöhemmin tapahtuneet, mutta epäilemättä niitä on ollut aiemminkin.

karvanoppa
14.08.2024, 08:26
Mitkäs renkaat saa Gmc Pick-uppiin tälläsellä tarralla? Trafin tietojen mukaan juurikin 33/12.5/15 tyyppihyväksytty rengas. Nyt muutoskatsastettu 35/12.5/15 renkaat otteessa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1946&pictureid=245679

Timo_L
14.08.2024, 10:10
33" on STRO:ssa 826mm -> 826mm x 1,15 = 949,9mm. Tuo on suunnilleen 5" isompi halkaisija, eli ~38" sinne luultavammin menisi laillisesti. 37" menee varmasti, sitä isommista pitäisi katsoa mitä niiden STRO koko on.

Konttorilta kysymällä selviää, niillä pitäisi olla STRO kirjat. -Matti- tosin varmaan vastannee tähän ketjuun jos huomaa..

-MaTTi-
15.08.2024, 06:42
Mitkäs renkaat saa Gmc Pick-uppiin tälläsellä tarralla?
Feikkitarra, kuka lie tehnyt? 15” rengas ja 16.5” vanne. :eek:

Mut jos on otteelle joku merkannu tyyppihyväksytyks niin 37x14.50” saa olla ilman muutoskatsastustakin.

Timo_L
15.08.2024, 06:52
Feikkitarra, kuka lie tehnyt? 15” rengas ja 16.5” vanne. :eek:

Kappas juu, enpä tuota tullut edes katsoneeksi :o Ja jos tuo 07/79 vähän ylempänä on kuukausi/ vuosi, niin tuskin olisi tarra tuollaisella fontilla ja tuossa kunnossa.

Mutta se toki on oleellinen mitä Trafilla on ajoneuvon tiedoissa.

karvanoppa
15.08.2024, 09:03
Kappas juu, enpä tuota tullut edes katsoneeksi :o Ja jos tuo 07/79 vähän ylempänä on kuukausi/ vuosi, niin tuskin olisi tarra tuollaisella fontilla ja tuossa kunnossa.

Mutta se toki on oleellinen mitä Trafilla on ajoneuvon tiedoissa.

juu ei varmasti alkuperäinen tarra. :D ja auton vuosmalli 79

mutta joo otteessa tyyppihyväksytty rengas 33/12.5/15 ja muutoskatsastettu 35/12.5/15 muutamavuosi sitten.

Tämä minua ihmetytttääkin kun, nelikko vanissa tyyppihyväksytty rengas 235/75/15 ja Blazerissa 215/75/15 että miten tähän on saatu tuollainen rengas alle orkkiksena. :eek:

Kaitsu67
15.08.2024, 10:16
Tämä minua ihmetytttääkin kun, nelikko vanissa tyyppihyväksytty rengas 235/75/15 ja Blazerissa 215/75/15 että miten tähän on saatu tuollainen rengas alle orkkiksena. :eek:

Joviaali katsastusmies :D

Gary Grand
16.08.2024, 07:57
juu ei varmasti alkuperäinen tarra. :D ja auton vuosmalli 79

mutta joo otteessa tyyppihyväksytty rengas 33/12.5/15 ja muutoskatsastettu 35/12.5/15 muutamavuosi sitten.

Tämä minua ihmetytttääkin kun, nelikko vanissa tyyppihyväksytty rengas 235/75/15 ja Blazerissa 215/75/15 että miten tähän on saatu tuollainen rengas alle orkkiksena. :eek:

Noita rengastietoja on aikanaan lyöty vääriin paikkoihin..
Mullakin oli -79 K10 pickupissa alkuperäisenä rengaskokona 33x12.50R15 :D
Sai heittämällä 35" mutikat ensimmäisellä leimalla otteeseen.

Isoin orkkis noissa kevytsarjalaisissa on kuitenkin ollut 31x10.5R15
K20 sitten isompiakin.

sisua45
16.08.2024, 18:15
33" on STRO:ssa 826mm -> 826mm x 1,15 = 949,9mm. Tuo on suunnilleen 5" isompi halkaisija, eli ~38" sinne luultavammin menisi laillisesti. 37" menee varmasti, sitä isommista pitäisi katsoa mitä niiden STRO koko on.


37" = 928 mm
38" = 953 mm

Hiukan menee pitkäksi...:rolleyes: