PDA

View Full Version : Mb sprinter 315 -07 mikä vinkuu turbon ahtaessa?


arrow
29.06.2019, 13:59
Onko kenelläkään arvon palstalaisella kokemuksia Mersun tuplaturboista?
Vian hakuun tarvisin vinkkejä.
Potilaana siis sprinter 315cdi -07 kahdella ahtimella.

Ääni kuuluu vain 2200 kierrokselta ylöspäin ja ainoastaan kun moottorilla on kuormitus. Pystyy ajamaan kierrokset 3-4tonnissa ilman vinkunaa ,mutta kun kaasua painaa lisää niin vihellys alkaa. Ja jatkuu niin pitkään kun antaa kuormaa moottorille.

Vinkuu kuin paineilmaletkun liitin vuotaisi/pilliin puhaltaisi.

Taustatietona autolla ajettu 364000 ja moottorilla n60 000.
Ahtopuoli painetestattu,
Cooleri vaihdettu uuteen,
Imusarjan tiivisteet uusittu,
Ahtopainesäätö venttiilit vaihdettu,
Ohjelmoitu dpf ja egr pois,
Mahdollistaa ajamisen ilman pakoputkea (ei tukossa),
Turbot vaihdettu toisiin vähän ajettuihin ja pakosarjan tiiviste vaihdettu.
Millään näistä ei ollut mitään vaikutusta.

Toivottavasti saatte selvän ja tulisi hyviä vika ehdotuksia. Kiitos.

-MaTTi-
29.06.2019, 14:16
Miten on ”ahtopuoli painetestattu”? Sieltähän tuo jostain tuntuisi tulevan.

arrow
29.06.2019, 14:57
Omalla patentilla. Katkaisin Crossipyörän sisäkumin ja laitoin klemmareilla turbosta lähtevään putkeen ja toisen pään imusarjaan menevään putkeen. 2 baaria sietää ilman vuotoja.
Isommalla paineella en kokeillut.
Testasin myös imusarjan solmimalla sisäkumin toisen pään.
Cooleri, letkut ja imusarja pitäisi olla siis ok.

Vikakoodeja ei tule mistään.
Millasia välyksiä näissä ahtimissa saa olla?

arrow
29.06.2019, 15:42
Voi tietenkin olla käynyt niin huono tuuri että nämä käytetyt vaihtoturbot viheltää prikulleen samanlailla, mutta toivon että vika löytyisi muualta. Ääni ei ainakaan muuttunut yhtään turbon vaihdolla.
Onko mitään muita kotikonsteja millä voisi selvittää ahtovuotoa paremmin?

JiiPee
29.06.2019, 16:23
Ja jotkut sitten vielä ostaa vaparien hormeihin pillejä, että saisi katu-uskottavamman turbosoundin :D

MetAxi
29.06.2019, 20:30
Onko EGR tulpattu?

kenppi
30.06.2019, 01:27
Saattaisi olla egr:n putkessa vuotoa. Ainakin pari vaggilaista on tullut vastaan jossa kuuluu vihellystä kuormitettaessa moottoria, ja niissä on vika ollut vuotavassa egr:n putkessa.

Savulla kun saisi vuodot tarkistettua niin voisi helpoimmalla löytyä vika.

arrow
30.06.2019, 05:32
Egr ei ole tulpattu, ainoastaan ohjelmallisesti poistettu käytöstä.
Otan asian tutkintaan.

HJ60
01.07.2019, 13:57
Ja jotkut sitten vielä ostaa vaparien hormeihin pillejä, että saisi katu-uskottavamman turbosoundin :D

No sitä mieki, että turbohan on kunnossa just sillon ku turbo viheltää. Siitähän lauletaan lauluissaki. :D Eikä tietenkään vihellä isoillakaan kierroksilla ilman kuormaa.

pee
01.07.2019, 22:23
Onks tää semmoin pinGispallo vaihtaa ahtokanavaa vai oikea läppäversio ?


Kahta ahdintahan noissa ei (?) ole, mutta kaksoisahdin kyllä.



Mulla yks kaksoisahdin OM654 koneessa halkesi sisäisesti, vihels tyhjäkäynnillä kuin olis pakokaasujarru putkessa, kierroksilla ei niinkään ... (eikä toiminnassakaan mitään vikaa)


Pakosarjan halkeama vois kans tehdä tuota.

BJ-40/76
02.07.2019, 22:26
No sitä mieki, että turbohan on kunnossa just sillon ku turbo viheltää. Siitähän lauletaan lauluissaki. :D Eikä tietenkään vihellä isoillakaan kierroksilla ilman kuormaa.

Auto on v.2007 jos sama kone kuin vitossa, niin lienee yhdellä ahtimella oleva, kuten PEE kertoi.

Jos ahtopainelinjoissa on vuotoa, niin ääni ennemminkin pihinää.

Tuo vihellys viittaa ongelmiin (turbiinin tai-) kompsessorin siipiissä:

Ja tuohon ongelmaan riittää, että pakkasessa? on kertynyt vettä jonnekkin coolerin jälkeen;
Ja sitten vesi jäätynyt...

Ja sitten, nollakelissä tai vaikka pikkupakkasessa, lähdetään ajamaan normaalisti esim. vain 80 km/h, niin että ahtopaineet nousee esim. 0,5 kg, niin ahtopaineputkiston lämpötila nousee plussalla;
Siis jää sulaa irti putkistosta..... Tai tuommoinen 0,1 gramman jääpala jää odottamaan sitä pientä kiihdytystä:

Kun kevytmetallinen kompressorisiipi pyörii muutamia/useita 10 000 kierroksia minuutissa, niin noin? riisinjyvän kokoinen jää "pala" tekee kompressorisiipeen
pienen "vekin-" ja alkaa viheltää....

Jos isompi, niin kompressori saa enempi kipeää, ja jopa akseli poikki, kun liikaa epätasapainoa tms.
Ja kaikki tämä tapahtuu nopeimmillaan alle sekunnissa.

Mika_T
02.07.2019, 22:51
Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.

BJ-40/76
02.07.2019, 23:22
Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.

Näistä tuplaturboista ei kokemusta, sorry

arrow
02.07.2019, 23:31
Vian selvittely on jatkunut. Egr en ole saanut tukittua. Loppuu oma osaaminen.
Ei ollu yhtä helppo kuin vaikka vaggilaisissa :D
Turbojen kutsuma termeihin en osaa ottaa kantaa kun en niistä ymmärrä mutta moottorikoodi on 646 ja pienempi turbo on yhtä pakosarjan kanssa ja isompi on irroitettavissa mistä lähtee pakoputki. Niiden välissä on joku jousikuormitteinen pingispallo. Tiedä näistä. Oli miten oli :D

Havaintona nyt. Vaihdoin molemmat ahtopaineventtiilit eri osanumerolla oleviin. Tehoa lähti huomattavasti mutta ei vihellä. Vanhat takas ja taas viheltää..
Ilmeisesti ei anna nostaa ahtoja niin korkealle.
Noh tutkitaan ja opitaan lisää kun keretään.
Yritän saada tänne videota äänestä .

Tuosta netistä kaapatusta kuvasta puuttuu pari mutkaa, mutta on selvemmän näköinen.

arrow
03.07.2019, 06:27
Kyllä tuon ikäisessä OM646 koneisessa x15cdi sprintterissä on kaksi fööniä.
En tiä mikä sille on hieno nimitys mutta kaksi mutkaa siellä on.

"pienempi" tehoisissa neloskoneissa on sitten vain yksi.

Jostain syystä juuri nämä x15cdi tuplaturbot paskoo aina alakerran laakerit. Liian kapeat laakeriliuskat ja liikaa ahtoa ja siten liikaa alavääntöä, kuka ties.
Oliko nämä moottorit alakerraltaan samoja kuin henkilöautomallin 646? Joskus nämä voi kestää pitkäänkin.
Näissä on ollut tosiaan laakeri/kampiakselirikkoja. Kuulemma yleinen väli on 3 ja 4 sylinterien seudulla. Sinne taitaa muodostua kova rasitus.
Syitä voi olla monia. Monesti kuski antaa liikaa monoa kun ei kulje tarpeeksi. Tämä yhdistettynä vaikkapa kirkontornin kokoiseen kevyt kuorma-auto sprintterin jossa aivan täys mälli kuormaa päällä. Huono kaksmassa ja pieni moottori josta ohjelmoidaan 200hv parempien kulkujen toivossa. Niin ei voi kun toivottaa moottorille onnea ja pitkää ikää :D

Mika_T
03.07.2019, 07:50
Sama peruskone se on henkilöautojen kanssa.
Apulaitteissa eroja.

Kartse1
03.07.2019, 09:13
Pikkuserkku osti tuollaisen manuaalin, kaksoisturbolla varustetun isokorisen Sprintterin.
Eipä mennyt montaa viikkoa, kun kiertokanki tuli kurkkimaan lohkon reiästä.
Koneen remontointiin hupeni muutama tonni, vaikka työt teki itse.

Moottorin ongelmana on se, että koneen alaväännöt ovat aika kovat jo 1600rpm:n kohdalla.
Houkuttelee ajamaan isolla vaihteella, pienillä kierroksilla.
Netti on pullollaan juuri tämäntyypin koneen sairaskertomuksia... :rolleyes:

Tampereella Aitolahdessa vaikuttaa jonkinlainen MB-ohjelmoijavelho.
Tuon Sprintterin alavääntöjä muutettiin miedommiksi alakierroksille ja parempia vääntöjä parisataa rpm:ä korkeammalle.
Nyt on Sprintteri kestänyt jo kolmatta vuotta nipussa... :p

pasi_pakarinen@
03.08.2021, 03:30
Moro kannattaa tarkistaa imusarja, onko ehjä... Itselläni oli se haljennut päältä.
Joskus kuulemma pulttikin voi katketa...