View Full Version : vinssin asennuksesta
lacrits68
03.06.2019, 06:05
moi!
riittääkö 8.8 lujuus vinssin asentamiseen petiin vai tarvitaanko jotain lujempaa?
nim: tietämätön
Mikael73
03.06.2019, 06:32
Alkuperäiset pultit taitaa olla 10.8..mulla on kyllä 8.8 M10 pultein 12000lbs vinssi kiinni pitkässä patussa,toistaiseksi pysynyt..
Jos se peti on hitsaamalla kiinni,kannattaa saumoihin kiinnittää huomiota..
lacrits68
03.06.2019, 06:57
moi!
OK, juu sitsattu on, osana ns "vinssipuskuria" eli 3 kantilta hitsattu putkeen kiinni. Saumatko niistä alkaa ratkeileen? olisiko hyvä heti suosista vahvistaa?
//Janne
Mikael73
03.06.2019, 17:28
Kolmelta kantilta omakin peti hitsattu.Ei ole kyllä tullut vastaan että saumat olis ratkennut mutta että osaava hitsari pitää olla että oikeasti perusaine sulaa eikä sauma tule vähän viereen (pakko tunnustaa että joskus itellä käynyt :(
Oon vain kahdesti kuullut irroneen,toisessa syy p**ka sauma ja toisessa mädännyt runko
lacrits68
04.06.2019, 05:40
huomenta taloon!
Vielä yksi kysymys, nyt kun on vehe paikallaan( 12 000lb) niin kuis paksua kaapelia tulis käyttää sähköasennukseen? paikallisessa puljussa tarjolla vähän kaikenmoista. Paksumpi on tietty aina parempi..! :)
piuhaa tulee sellaset 2m.
//Janne
70 neliön kaapeli on hyvä. Ei missään nimessä alle 50 neliöistä.
Paksuudesta ei varmasti mitään haittaa ole, mutta ei mulla ole takavinssilläkään kuin 50 neliöistä, pituutta kaapelilla varmaan tuplasti. Etuvinssillä 35 neliöistä. Vinssien mukana tulleet kaapelit on tainnu olla kaikki vielä pienempiä.
....5kw vinssin moottori 50 neliöisen viiden metrin piuhan päässä hukkaa jännitettä noin 12%
70 neliöisen noin 9% kun taas 35 jopa 18% eli 2 volttia :eek: noin kilowatti tehoa, jos toi kompensoidaan virtaa kasvattamalla tarkoittaa se sitä että 10 voltilla ton 5kw tekeminen ottaa 500 ampeeria vs 12v noin 417A eli kannattaa poikkipinta pitää mahdollisimman isona, jos ei muusta syystä niin pattereilla vinssaa kauemmin kun on paksummat kaapelit käytössä :D
Siitä ihmettelemään:
https://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poikkipinta-laskuri/
lacrits68
07.06.2019, 10:32
suraava kysymys:
1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?
//Janne
suraava kysymys:
1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?
//Janne
1. Vinssi ottaa virtaa sen 500A, joten sopivaa sulaketta ei rehellisesti ole. Unohda sulake.
2. Päävirta ei ole pakollinen, mutta suotava. Eli jos jokin menee oikosulkuun, niin jollain tapaa akku on hyvä saada kytkettyä irti nopeasti. Pätee kaikkiin muihinkin sähkölaitteisiin autossa. Jos vinssin virran laittaa kulkemaan päävirtakytkimen kautta, niin kiinnitä huomiota päävirtakytkimen jatkuvaan virrankestoon. Hetkelliset (max 5s.) ovat jossain 1000A tietämissä, mutta jatkuva kesto on harvoin yli 300A. Suhteuta tämä vinssin ottamaan virtaan.
Itsellä oli ennen päävirtakytkimiä semmoiset pikairroitettavat akunkengät. Vähän tämän tyyliset:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akkutarvikkeet/pikaliitettavat-akkukaapelikengat-2000020811
Nyt on kummallekkin akulle omat 1000A/300A laadukkaat päävirtakytkimet. Haluan ajatella, että vinssin ottama virta jakaantuu tasan molemmille akuille, jolloin 300A jatkuvaa virtaa kestää. Ja on kestänytkin.
Kaapeloinneissa kaikki liitokset ja päävirtakytkimet tekee oman jännitehäviönsä virtapiiriin, etenkin kun kosteus on ajan kanssa vaikuttanut.
Kaapeleiden paksuuksista puhuttaessa täytyy muistaa että virtapiiri on silmukka, maakaapelointi on yhtä tärkeä kuin plussan puoli.
Virtapiirin jännitehäviö on helppo mitata kahdella mittauksella, virta ja maa erikseen.
Kytkee mittajohdot plusnavasta releboksille sisään menopisteeseen, ja kuormittaa tässäctapauksessa vinssiä, jännitehäviö näkyy suoraan mittarista. Ilman kuormaa näyttää luonnollisesti nollaa, vaikka maata vasten mitatessa olisikin jännite.
Sama maapuolelle. Vinssin maajohdon kytkenstä miinusnapaan.
Vilkutin
10.06.2019, 11:13
Mulla ei ole koskaan ollu sulaketta edellä mainitusta syystä, ei taho löytää kestävää.
Ei ole ollu myöskäään päävirta kytkintä, johdot olen vetäny kurttuputken sisään estämään kuoren hankautumista puhki.
Rummun pidän aina vapaalla, jos vinssi alkaa syystä tai toisesta ite kelaamaan niin ei syö puskuria palasiks.
suraava kysymys:
1. tarvitaanko sulake? ja jos, niin minkä kokoinen?
2. päävirtakytkin on ilmeisesti "pakollinen" onko vaihtoehtoja esim jonkun tyypin "rele"?
3. muuta ajateltavaa vielä?
//Janne
Ainoo luotettava ja jännitehäviötön päävirtakytkin on Fiskarsin retkikirves (tunnetaan myös nimellä sähkökirves) pikakiinnityksellä sellasessa kohdassa, että saa napautettua kaapelin poikki kuin tilanne pärähtää päälle...
lacrits68
11.06.2019, 08:46
ajattelin laittaa tuohon "hanskat" ja vaikka samalla systeemillä starttikaapelit?
https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=2ahUKEwjmzpCY6uDiAhWcxcQBHYi1CbcQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.amazon.com%2FTuff-Stuff-Mobile-Wiring-Connect%2Fdp%2FB00VVT1Y9K&psig=AOvVaw2PNuWgV4gXTb-OFpwm0Bwc&ust=1560321832278396
nuo "hanskat" on siniset 350A trukki tarkoitetut...!
Ite suunnittelin laittaa jonnekin puskurin/maskin seutuville 320A:n trukkiliittimen. https://www.ikh.fi/fi/trukkiliitin-320a-70mm2-uros-tl321 Toinen pää kiinni autoon ja toiseen päähän kahva kiinni ja johonkin niin näkyville, että saa tempaista liittimen irti, jos akuutti hätä iskee. Mulla tosin vinssi vaan 8000lbs ja hyvin kevyellä käytöllä.
lacrits68
17.06.2019, 12:36
moi!
noniin...mites truo akkupuoli olisi hyvä järjestää? Nykyiset akut ovat jo vanhoja ( toimiviakin) 2x75Ah jotain biltema akkuja.
mites nuo 2 akkua?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909401/Exide-Dual-AGM-EP450-50Ah750A-akku-P265xL175xK206
tai
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909400/Exide-Start-AGM-EM1000-50Ah800A-akku-P265xL175xK206
toinen starttiakuksi ja toinen vinssiakuksi?
//Janne
Aika pieni tehoisia jos ennen 75ah ja nyt olis tulossa 50ah kuormituksen lisääntyessä...kannattaa varmaan siirtyä vähintään samaan teholuokkaan kun vanhat
lacrits68
17.06.2019, 12:52
moi!
kattelin kun nuo "yellow top" optimakin ovat samaa Ah luokkaa, mutta huomattavasti kalliimpia...!
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--ytu4-2-765cca-254x175x200-b98014254
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--yts4-2-765cca-254x175x200-b98012254
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--btdc-4-2-765cca-254x175x200-b98016253
eli normi aku, niin muuri (AH) kuin vaan mahtuu? ymmärtänyt että nuo normiakut ei välttämättä oikein kestä?
//Janne
75ah optimaa 279€ adita.fi tuollaiset laittaisin jos nyt tarvisin
Näyttää olevan muillakin samaan hintaan
2x75Ah normaalit akut kyllä riittää normaaliin offaamiseen, kuhan laturi on kunnossa. Tosioffaukseen sitten jytäkämpää.
Akut vain ja ainoastaan rinnan kytkettynä (12V järjestelmä). Akkuja kannattaa kuormittaa tasaisesti niin ovat pitkäikäiset. Jos toinen on starttiakku ja toinen vinssiakku tulee niihin jännite-eroa, joka käytännössä särkee akut hyvin nopeaa.
moi!
kattelin kun nuo "yellow top" optimakin ovat samaa Ah luokkaa, mutta huomattavasti kalliimpia...!
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--ytu4-2-765cca-254x175x200-b98014254
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--yts4-2-765cca-254x175x200-b98012254
https://www.ikh.fi/fi/akku-optima-+--btdc-4-2-765cca-254x175x200-b98016253
eli normi aku, niin muuri (AH) kuin vaan mahtuu? ymmärtänyt että nuo normiakut ei välttämättä oikein kestä?
//Janne
Sinikantiset vartalaiset kestää syväpurkauksia. Tosi offissa ollu jo 4 vuotta käytössä 75 amp sinikantiset vartalaiset. Eli ns normi akut. Laturina 100 amp biltemalainen
lacrits68
19.06.2019, 10:40
Sinikantiset vartalaiset kestää syväpurkauksia. Tosi offissa ollu jo 4 vuotta käytössä 75 amp sinikantiset vartalaiset. Eli ns normi akut. Laturina 100 amp biltemalainen
onko nämä nyt niitä "blue dynamic" akkuja?
onko nämä nyt niitä "blue dynamic" akkuja?
En oo aatellu. Semmoset lykättiin tiskille ku kerroin vaatimuksista.
https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/80-800_xl_2.jpg
uullu hyvää näistä BILTEMAN AGM (https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/sahkojarjestelma/akut/agm-akku-2000028225) akuista.
Tais takuutakin olla kolme vai viis vuotta?
80ah = 179€
95ah = 199€
Optimoiden laatu on kuulemma tullu viimesen 10 vuoden aikana alas?
Jotain tainnu tästä palstaltakin lukea aiheesta.
Tai sit on tullu hyviä kilpailijoita legendaariselle yellowtopille niin se jeloutoppi ei tunnukkaa enäää niin ylistetyltä ja ylivoimaselta akulta. :D
lacrits68
24.06.2019, 13:23
moi!
Nuista bil helevetin OMG akuista en tiennytkään. kokosa puolesta olisi just, eikä melkein...! :) tarvinnee harkita...!
Käyttiksissä käyttänyt noita Bilteman keltaisia AGM 95 amp versioita, kolmea eri yksilöä ja yhden olen takuuna vaihdattanut. (4 vuoden takuu?)
Ihan jees, hintalaatusuhde, mutta kannattaa huomioida AGM akkujen hiukan korkeampi latausjännitteen tarve, 14.3 - 14.5 sais olla ...
Vinssauksiin sitten Optimat
mites nuo 2 akkua?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909401/Exide-Dual-AGM-EP450-50Ah750A-akku-P265xL175xK206
tai
https://www.motonet.fi/fi/tuote/909400/Exide-Start-AGM-EM1000-50Ah800A-akku-P265xL175xK206
Tuo mustakantinen ei kestä kuulemma syväpurkua, näin kertoi maahantuojan tekninen tuki kun sinne soitin. Siksi itse ostin 2 tuollaista sinikantista ja toistaiseksi on hyvin toimineet. Asensin ne rinnan eli ei mitään starttiakku-vinssiakku järjestelyjä. En myöskään ole kokenut järkeväksi laittaa päävirtakytkimiä "kuumenemaan" väliin. Onko muuten kellään kokemusta, millainen päävirtakytkin avautuu esim silloin kun vinssi vetää 500A?
Seuraavassa Optimoista eri foorumeilta luettua ja paikalliselta Optimakauppiaalta kuultua.
Optiman laatu romahti, kun tuotanto siirtyi n.15v sitten mexikoon. Sitä ennen Optiman omistuspohja muuttui eli alkuperäiset omistajat myivät merkin jollekin isommalle ketjulle (Johnsson controls?). Optima tekee edelleen akkuja vanhalla kaavalla eli hyvistä materiaaleista USA:ssa, mutta ne kaikki menee military käyttöön. Viimeiset suomeen tulleet (2012?) hyvälaatuiset optimat oli punakantisen keskinapaversio, johonkin Dodgen henkilöautoon käypäinen. Optimakauppias kertoi niiden suorituskyvyn olleen ihan eri luokkaa kuin made in mexico akkujen. Lisäksi samainen kauppias sanoi Optiman takuu ajan lyhentyneen kahdesta vuodesta yhteen, vaikka jossain näkyy kyllä vielä lukevan 24kk:confused:
Vanhojen Optiman omistajien kilpailukielto on nykyisin päättynyt, ja he ovat perustaneet uuden akkumerkin, Northstar. Tai merkki on näköjään jo 2000 perustettu kun Optiman myivät, mutta saavat kai vasta nykyisin käyttää joitain teknologioita akuissaan.
Euroopan pääkonttori/keskusvarasto näyttäisi olevan Tukholmassa. Northstar akut on poikkeuksetta saanut kehuja kaikilla foorumeilla mitä olen lueskellut. Hintavahan tuo Northstar on, mutta mullakin on tallin nurkalla 4 sipannutta optimaa. Jos tupla hintainen akku kestää 3 kertaa pidempään paremmilla suorituskyvyillä, niin kai se olisi vain sijoitus?