View Full Version : Jeep CJ-5 1969 & Wrangler YJ 1991
Terve kaikki,
Tuli hommattua loppu kesästä pitkästä aikaa projekti itselle kun sattui löytymään sopiva aihio pitkän etsimisen jälkeen.
Itse olen pyrkinyt olemaan aina hieman erilainen nuori. Todennäköisesti tästä syystä olen tykästynyt jeeppeihin toyota ihmisten keskellä... Pari XJ:tä omistaneena tuli nyt hommattua CJ-5 vuodelta -69.
Lähtökohtana on keskeneräinen projekti: Alusta on tehty aika hyvin. Runko on ensin sinkitty ja tämän jälkeen maalattu. Alustana toimii 4 tai 6 tuumaa korottava satsi. Akseleina alkuperäiset dana 27 ja 44. Tähän tulee keväällä muutos kunhan lumet sulaa. Vm -77 CJ-5 akselit eli dana 30 ja 44. Taakse tulee hyvin todennäköisesti E-locker. Näissä on myös edessä jo levyjarrut sekä tikuissa huomattavasti enemmän booreja. Tekniikkaa ei ollut ostaessa. Alun perin ajatus oli V8 ja automaatti mutta tämä jouduttiin hylkäämään auton pituuden takia. Nyt tekniikaksi on valikoitunut 4.3l V6 sekä HJ60 laatikko sekä jakis. Tämän paketin kanssa taakse jää kardaanille pituutta noin 50cm ja eteen noin 60cm.
Auto on tarkoitus pitää nelipaikkaisena, että saadaan lapset ajelulle. Käyttö on 70% kylillä ajelua 5% offia ja loput korjaamista.
Lisäksi kuva autosta hallille saapumisen aikaan.
Ensimmäisenä hommana oli mädän hävittäminen. Pahin pakkeli kerros on noin 20mm ja parhaillaan on kolme peltiä päällekkäin. Liitteenä kuvia lähtökohdasta. Välillä ihmetyttää miksi ihmiset viitsivät jotain korjata jos tietävät tehdessään tekevän sen päin perse***. Pyritään pitämään ruostepäivitykset minimissä kun ne eivät oikeasti kiinnosta ketään...
Ohessa muutama kuva.
Kopan korjaus lähti korin vahvistamisella, että saadaan pidettyä kori edes jossain mitoissa. Lattiat menee kaikki uusiksi sekä takaa rengaskotelot. Sivupellit mitkä aluksi näyttivät olevan hyvät ovat reilun pakkelin peitossa. Tällä hetkellä arviolta reilu puolet korjauksista on tehty. Kuvat kertokoon enemmän. Ruostekorjaukset jatkuu huomenna...
Tekniikka saadaan kiinni alumiinisella adapterilla. Tästä kiitokset kippo86:lle. Helppo tehdä kun toinen on jo suunnitellu adapterin valmiiksi :D . Eli adapteri hitsaten kiinni kytkinkoppaan ja hojon laatikko siihen kiinni.
Tekniikkaa on myös soviteltu. Voiman ulosotto pitää heittää pois sekä vaihteiston kannatinpalkkia laskee alas päin. Etukardaanin lähtö ottaa aika rajusti palkkiin kiinni. Kardaanien kulmat saadaan myös hieman paremmiksi kun vaihteistoa lasketaan alas.
Nyt aletaan olemaan nykytilanteessa. Itsellä auton rakentaminen on välillä todella hidasta johtuen perheestä, taloprojektista sekä yrittäjyydestä... Mutta tekosyyt sikseen...
Tulevaisuudessa olisi tulossa:
- Korityöt loppuun
- Maalaus
- Turvakaaret
- Akselit sekä lukko taakse
- Tekniikka valmiiksi
- Loput...
Ostoslita:
- Lukko
- Välitykset 4 tai 5 alkavat
- Renkaat
- Tuulilasi
- Vinssi
- Syyläri ja flekti
- Varmasti paljon muutakin
Näitä kannattaa tarjota jos löytyy nurkista...
Liitteenä kuva rengasvaihtoehdoista. Kelpaako tähän autoon verrokiksi 10.00-15? STRO:n taulukon mukaan renkaan koko milleinä on 926mm. Muut koot on huomattavasti pienempiä. 10-15 LT on 773mm mutta jos pilkkua nussit**n niin STRO:n taulukon mukaan koko olisi 926mm. Onko tässä joku virhe taulukossa vai saako tähän lain puitteissa otteeseen todella isot renkaat?
Liitteenä oleva kuva on jaettu aiemminkin palstalla. Onko jollain tietoa mistä opuksesta kuva on peräisin? Jos saan maahantuojan/jeepin myyjän allekirjoittamaan kyseisen koon ja vielä STRO:n taulukon mukaan niin pitäisi riittää leimalle?
STRO taulukko mihin viittaan on ns. gamla data. Onko kenelläkään uusista arvoista tietoa?
https://www.stro.se/information/gammal-stro-data/
Kuvan oon ottanut Jeep performance handbook kirjasta.
16v sitten tuo kelpasi 33" leimaamiseen mun - 57 CJ-5:een, Olisi pitänyt silloin vaan leimata suoraan siihenkin isommat :D
Kirjaa voin lainata jos haluat sen kanssa käydä konttorilla kysymässä.
Kuvan oon ottanut Jeep performance handbook kirjasta.
16v sitten tuo kelpasi 33" leimaamiseen mun - 57 CJ-5:een, Olisi pitänyt silloin vaan leimata suoraan siihenkin isommat :D
Kirjaa voin lainata jos haluat sen kanssa käydä konttorilla kysymässä.
Kiitokset. Pitäisi riittää että on tiedossa liitteen alkuperä(epäpätevän katsastusmiehen mukaan). Kaveri on megalla töissä niin pitää kysellä todistukset tuosta rengaskoosta.
Mites korotusasiat menee pykälien mukaan? Oletetaan että nuo mörkö renkaat saa tähän pikkumaasturiin verrokiksi. Nostaako 10.00-15 koko auton maavaraa suhteessa vakio pikkupyöriin? Vai vaikuttaako kyseinen lukema ainoastaa renkaisiin? Mulla on kuitenkin ongelmana edellisen omistajan asentama liian korkea alustasarja...
Todennäköisesti leimaan autoon 33 renkaat mutta jos leimalle saa isommat niin pitähän ne otteeseen kirjata :cool:
Mulla on kuitenkin ongelmana edellisen omistajan asentama liian korkea alustasarja...
Ainakin nuo riiput voisi vaihtaa lyhyempiin :D
Välityksistä sen verran, Mulla CJ:ssä 3.54 perät ja L3314:n jakiksen pitkäpuoli on 1.36:1 eli siitä tulee about 4.8 perävälitys.
35" ihan jees, 33" vähän turhan paljon kiertää omaan makuun kasikoneella, Joku 4.56 voisi olla sopiva katuajoon.
D30:n 4.27 välitys voisi multa joutaa yhdestä narrow track akselista, Pitäisi vaan tsekata onko se ehjä.
Uudetkin välitykset on kyllä melko halpoja....
Puuttuuko sulta pelkkä lasi vai koko kehys?
Ainakin nuo riiput voisi vaihtaa lyhyempiin :D
Ei taida noin käppyröillä pakoilla lyhyemmissä riittää liike. Taotuta pakat suoremmiks (Vallilalla 100€/pakka), riiputkin aika vammasessa asennossa noin. Ei toki ole paljon painoa päällä, mut tuskinpa oikenee tarpeeks.
Liitteenä kuva rengasvaihtoehdoista. Kelpaako tähän autoon verrokiksi 10.00-15? STRO:n taulukon mukaan renkaan koko milleinä on 926mm. Muut koot on huomattavasti pienempiä. 10-15 LT on 773mm mutta jos pilkkua nussit**n niin STRO:n taulukon mukaan koko olisi 926mm. Onko tässä joku virhe taulukossa vai saako tähän lain puitteissa otteeseen todella isot renkaat?
10.00-15 on kuorma-autonrenkaita, rättiluvut toisella kymmenellä. Ks. liite.
Ainakin nuo riiput voisi vaihtaa lyhyempiin :D
Välityksistä sen verran, Mulla CJ:ssä 3.54 perät ja L3314:n jakiksen pitkäpuoli on 1.36:1 eli siitä tulee about 4.8 perävälitys.
35" ihan jees, 33" vähän turhan paljon kiertää omaan makuun kasikoneella, Joku 4.56 voisi olla sopiva katuajoon.
D30:n 4.27 välitys voisi multa joutaa yhdestä narrow track akselista, Pitäisi vaan tsekata onko se ehjä.
Uudetkin välitykset on kyllä melko halpoja....
Puuttuuko sulta pelkkä lasi vai koko kehys?
Multa löytyy kehys missä on rikkinäinen lasi...
Välityksiä en vielä viitsi ostaa kun akselit saan vasta lumien sulattua. Tarkkaa tietoa välityksistä ei ole mutta luulen että on 3 alkavat.
Alusta menee työn alle kunhan saan rojut auton päälle niin näkee mihin korkoon auto jää. Tollasenaan ei ole leimalle asiaa.
Tuli pieniä korjauspaloja laiteltua.
Matti sanoi jo kaiken tarvittavan, mutta viisastelen vielä lisää...
Jeepin taulukossa käytettyä 10.00x15 rengasta ei ole olemassa.
10-15 LT ja 10R15C ovat noita matalia maasturin renkaita. 773 mm molemmat.
10.00-15 on kuorma-auton rengas, korkeus 926 mm.
Ja että olisi oikein sekavaa, niin löytyy myös peräkärryn rengas, 10.00-15, jonka korkeus on 918 mm.
Ainakin nuo riiput voisi vaihtaa lyhyempiin :D
Tai laittaa edes oikeaan asentoon. :D
Nythän nuo riipukkeet on väärään suuntaan menossa, menee niin sanotusti "takalukkoon" ja voi olla melko jäykkä ajella. :cool:
SeppoHovi
25.02.2019, 14:21
Pitääkin seurailla kun aika samaa tulossa kun itsellä.
Mulla olis ollu sulle SM465 laatikko ylimääräisenä, mutta Toitsun lodju onkin jo sinne sovitettu. Mulla on tällä paketilla kokonaisvälitys 86:1.
Mitä tuossa olen itse ehtinyt ajella niin kyllä tuossa V6 on ihan riittävästi potkua tuohon pikku kippoon.
Jos jää orkkis akselit yli niin voisi jopa kiinnostaa.
Matti sanoi jo kaiken tarvittavan, mutta viisastelen vielä lisää...
Jeepin taulukossa käytettyä 10.00x15 rengasta ei ole olemassa.
10-15 LT ja 10R15C ovat noita matalia maasturin renkaita. 773 mm molemmat.
10.00-15 on kuorma-auton rengas, korkeus 926 mm.
Ja että olisi oikein sekavaa, niin löytyy myös peräkärryn rengas, 10.00-15, jonka korkeus on 918 mm.
Ok.. Käytän tuota 773mm leimalla verrokkina. Saa varmasti riittävän suuret pyörylät otteeseen.
Tai laittaa edes oikeaan asentoon. :D
Nythän nuo riipukkeet on väärään suuntaan menossa, menee niin sanotusti "takalukkoon" ja voi olla melko jäykkä ajella. :cool:
Tällä hetkellä on tarkoitus ensin poistaa kaksi lattaa takaa ja yksi edestä. Tämän jälkeen molempiin päihin jää kolme latia. Keulaa kokeilin painella moottorin ollessa rungon päällä niin ei paljoa joustanut. Keula laski ehkä 15mm kun kone laskettiin rungolle. Tosin jouset ovat käyttämättömät joten vetristyvät varmasti ajan kanssa.
Pitääkin seurailla kun aika samaa tulossa kun itsellä.
Mulla olis ollu sulle SM465 laatikko ylimääräisenä, mutta Toitsun lodju onkin jo sinne sovitettu. Mulla on tällä paketilla kokonaisvälitys 86:1.
Mitä tuossa olen itse ehtinyt ajella niin kyllä tuossa V6 on ihan riittävästi potkua tuohon pikku kippoon.
Jos jää orkkis akselit yli niin voisi jopa kiinnostaa.
V6 ja toyotan tekniikka valikoitui täysin paketin lyhyyden perusteella. Ekaksi piti v8 ja tomaatti laittaa mutta grand cherokeen tekniikka mittailtuani totesin että jakiksen voisi laittaa suoraan taka-akseliin kiinni :eek:
Etuakseli jää ainakin itselle tarpeettomaksi sekä ohjauksen osat. Taka-akseli varmaankin jää itselle. Pitää miettiä. Kunnosta en tiedä muuta kuin että on maalattu...
Hiljaista ollut nyt rakentelun osalta... Uusia osia saatu kuitenkin tilattua:
- Eteen kuppipenkit ja taakse sohva. Mallia säänkestävä. Lisäksi tulee uudet vyöt.
- Uusi mittaristo sekä jännite ja kiekkamittari.
- Vesipumppu ja ohjaustehostimen pumppu. Sekä lyhyttä mallia olevat hihnapyörät apulaitteisiin.
- Pari äänenvaimenninta.
- Alusyyläri ja flekti.
- Bikinitoppi.
- Bensapumppu.
Sitten kun akselit saapuu tontille pääsee tilaamaan välitykset ja lukon. Renkaat puuttuu vielä... Muuten alkaisi olemaan suurimmat hankinnat tehtynä.
Kaitsu67
06.03.2019, 22:59
Tekniikka saadaan kiinni alumiinisella adapterilla.
Eli adapteri hitsaten kiinni kytkinkoppaan ja hojon laatikko siihen kiinni.
Miksi se piti hitsata? Eikö pultit ja tiivistys riitä? :confused:
Miksi se piti hitsata? Eikö pultit ja tiivistys riitä? :confused:
Nämä ovat niitä makuasioita. Tällein on tehty aiemmin jo yhteen autoon ja todettu toimivaksi.
Hiukan hiljaista ollut. Summitilta tuleva tilaus on junnannut paikoillaan reilu kuukauden. Hyvällä tuurilla lähtee ensi viikolla matkaan.
Akselit kävin ostamassa. Yllätyksenä tosin tuli että taka-akseli olikin amc model 20 eikä danan 44. 30 dana tuli hommattua eteen.
Mitäs mieltä olette? Kannattaako muokata m20 akseli eli hommata yksiosaiset tikut ja hitsata jäykkäri akseliin vai käyttää tuota nykyistä 19 poorista d44? M20 olisi isommat rattaat kuin d44 ja pooreja 29...
Taka-akseliin tulee lisäksi lukko ja välityksetkin pitää tilata molempiin päihin...
Mielipiteitä?
Fruehauf-CJ
15.04.2019, 15:01
CJ:t on wide track akseleilla -82 jälkeen (tai jotakin sellaista)
Jos akselit on samanlevyisiä niin 44 Danaan taidat joutua ostamaan myös vetoakselit koska yleisin rihloitus on 30.
Kai hankalin asia on valikoida akseleihin samanlaiset välitykset toimittajilta :)
Kustannus tehokkain olisi varmaan AMC 20 alkuperäisillä vetoakseleilla.
V6 tuskin jaksaa irrottaa vetarin laippaa akselista ja jos niin käy niin saahan sen sitten kaupasta.
Lukkojen ja välitysten hinnoissa ei taida olla isoja eroja akseleiden välillä. 44 Danaan saa tietysti lukoksi kaikkea mitä keksii, mutta löytyy AMC 20:seenkin.
Tänään tuli hitsailtua jonkin verran saumaa. Lisäksi taakse tuli tehtyä takapelti. Hiukan haastavia hitsata kun tulee paljon saumaa niin meinaa väkisin jostain vääntää mutkalle. Pitää oikoa sitten kun saa kaikki hitsattua.
Lisäksi kuva akseleista.
Jenkkilän tavarat ovat saapuneet. Jotain unohdin tilatakin mutta pitää tilata vielä toinen satsi.
Moottorille olisi kannakkeet tehty ja kone asemoitu kohdalleen. Vaihteiston kannake on vielä rakentamatta ja väliaikaisesti kuormaliinalla kiinni. Vaihteisto on tällä hetkellä hieman liian ylhäällä.
Koppaa sovittelin tänään rungon päälle ja ei ihan heittämällä mennyt paikoilleen. Koppa ottaa jakiksesta kiinni aika pahasti. Etuosa jää irti rungosta noin kymmenen senttiä. Takaosa meni kyllä runkoa vasten mutta takarungon kolmiotuelle olisi pitänyt muistaa tehdä aukko kopan takalevyyn. Tämän takia koppa on kuvissa muutaman sentin liian takana. Moottorin ilmanputsarille joutuu mahdollisesti tekemään jotain, luulen että menee todella lähelle nokkapeltiä kun saa kopan oikeeseen korkoon. Takapenkki tuli soviteltua paikoilleen. Tankkia ja etupenkkejäkin hahmottelin. Tankissa voi tulla ongelma jakiksen takia. Miten tankki on ollut alunperin kiinni?
Miten paljon rungon ja kopan välissä on normaalisti tilaa?
Lisää kuvia...
Auto on tällä hetkellä todella korkea ja alusta todella jäykkä. Alusta ei käytännössä laskenut alaspäin vaikka koppa ja tekniikka on kyydissä :mad: Pitää ottaa lateja pois ja toivoo että uusien jousien jäykkyys häviää ajaessa. Takasivulaita on kuvassa noin kymmenen tuumaa korkeammalla kuin alkuperäinen... Hiukan joutuu madaltaa kun pitäis isompaa pyörääkin saada alle.
Akseleiksi valikoitui alle dana 30 eteen ja 44 taakse. Dana 27 ja amc 20 menee myyntiin. Siitä vaikka suzukiin paremmat akselit. Amc 20 on murikka keskellä jotten ei oikein sovellu tähän...
Ei kai se alusta pehmene ennenkuin noi riiput saa toiseen suuntaan, niinkuin minua wiisaammat on tässä jo ehdotelleet??
Nythän toi jousi ei "pääse mihinkään" kun yrittää vaan työntää/vetää riippua, siksi on kivikova alusta.
Kivannäköinen projekti jokatapauksessa.
Ei kai se alusta pehmene ennenkuin noi riiput saa toiseen suuntaan, niinkuin minua wiisaammat on tässä jo ehdotelleet??
Nythän toi jousi ei "pääse mihinkään" kun yrittää vaan työntää/vetää riippua, siksi on kivikova alusta.
Kivannäköinen projekti jokatapauksessa.
Näinpä, lehtijousen pituus muuttuu joustossa, ja sen nyt pitäisi saada painettua tuo riipuke ns."takalukosta" auki. Mutta sehän on vähän mahdotonta kun jousi joustaa ylöspäin ja tuon "takalukon" aukaisu vaatisi liikkeen alaspäin.
Voimat taistelee toisiaan vastaan, ei mahdotonta mutta vaatii paljon voimaa, on todella tarpeetonta ja tuo mekaanista rasitusta varsinkin tuolle riipukkeelle.
Riipukkeen yläpään siirto norran etupuolelta takapuolelle helpottaisi 99% varmuudella asiaa.
Pallejani on pantiksi laita mutta hyvin vahva tuntuma asiaan.
Katsotaan ensiksi miten vetristyvät kun pääsee ajaa. Pikkusen lateja pois niin hyvä tulee.
Projekti ollut vähän jäissä. Sen verran edistynyt että sain siirrettyä Jeepin ja osat merikonttiin parempaan säilytykseen.
Koska projekti junnaa paikallaa oli aika hommata toinen projekti :D Ostin Jeep YJ:n. Ulkoa siisti mutta etulattiat ja takarunko mätiä. Akku on loppu ja bensapumpussa on jotain häikkää. Seissyt vissiin 7 vuotta. Suodattimet, tulpat ja tulpanjohdot tilattu.
Jeeppi lähtee tällä hetkellä huonosti käyntiin kun pumppu ei aina käynnisty. Varmaan kosketushäikkää.
Auto on 4.0l ja manuaali. Autossa on noin 2.5 tuuman korotus ja 33 mutikat. Auto on tarkoitus leimata ja tehdä offikäyttöön.
Ihmetystä aiheutti kun huomasin että alustassa on panhardit molemmissa päissä vaikka alusta on lehtijousilla. Ei varmaan pysty muutoskatsastamaan niitä pois?
Akku vaihdettu uuteen ja vähän isompaan. Ruosteita hiukan korjattu.
veijon-esso
27.09.2019, 08:45
Ihmetystä aiheutti kun huomasin että alustassa on panhardit molemmissa päissä vaikka alusta on lehtijousilla. Ei varmaan pysty muutoskatsastamaan niitä pois?
Ota panhardit pois ja käy koeajolla. Jos on hyvä niin jätät silleensä. Tuskin niitä leimaukko huomaa/on kinnostunut, suurin osa lehtijousiautoista on ilman panhardeja. Mutta jos ja kun sulla on ohjaus akselin etupuolella ja riipukkeet akselin etupuolella, niin panhardi voi olla hyväkin varuste. Mä muuttaisin ne etujousien riipukkeet jousen takapäähän.
Perushuoltoa suoritettu wrangleriin. Tulpat, tulpanjohdot, ilmanputsari sekä öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu. Käynnistyy huomattavasti paremmin nyt. Ruosteita korjattu myös lisää. Kuvia ei tullut nyt otettua ollenkaan.
Huomasin myös että edellinen omistaja on ajellut melkein irti olevalla lehtijousella. Oli mutteri enää pari kierrosta kiinni :eek:
Lapsetti perjantaina ja tuli harrastettua kuminpolttoa hallin pihassa. Muutaman kerran poltti ihan kivasti kunnes pamahti todella kovaa. Kardaanin ristikko meni rikki ja kardaani pyörähti vielä muutaman kerran auton alla :eek: Samalla jakiksen tiivisteen välistä alkoi tulemaan öljyt ulos. Pitänee alkaa etsimään isompia akseleita...
Ruosteita korjailtu vähän myös lisää.
Mää ihmettelinkin, että mikäs siellä vuotaa.. kukaan ei sanonu mitiä :)
Molemmat veljeksillä sama sairaus...:D
Fruehauf-CJ
20.10.2019, 18:09
Huomasin myös että edellinen omistaja on ajellut melkein irti olevalla lehtijousella. Oli mutteri enää pari kierrosta kiinni :eek:
Ettei vaan panhardit aiheuta tuota. Ne pyrkivät joustoliikkeessä työntämään akselia ja lehtijousia sivullepäin. Jostain täytyy antaa periksi.
YJ on varmaan ainut lehtijousitettu auto jossa on panhardit. ota pois tarpeettomat osat.
Panhardilla ei tee mitää etuakselillakaan eihän FSJ:ssäkään ole ja niillä on sentään ajettu kilpaa escortteja ja muita 70-luvun ralliautoja vastaan
Panhardit kyllä lähtee pois. Viimeistään leiman jälkeen... Hiukan rälläkkää näytetty autolle muuten ei oo edistynyt mihinkään. Tekemiseen tulee nyt ainakin kuukauden tauko kun keittiö ja kodinhoitohuone pitäisi tehdä uusiksi.
Synkät on lattiat mutta kun halvalla sai auton...
Onko kellään kokemusta tästä: https://www.adamsdriveshaftoffroad.com/
Tarkoitus hommata jakikseen sye, tuplanivelkardaani sekä pinjonin yoke. Jakiksen liuku siirtyisi kardaaniin ja saataisiin tällä hieman pituutta lisää.
https://www.adamsdriveshaftoffroad.com/sye-kits/advance-adapters-sye-kit/
https://www.adamsdriveshaftoffroad.com/jeep-yj-driveshafts/yj-rear-1310-cv-driveshaft-extreme-duty-series/
Lisäks yoke akseliin oli jotain 90dollaria. Rahteja tulisi reilu 200.
Tuli tilattua sye, uusi kardaani sekä yoke.
Sye on paikoillaan nyt. Jakis lyheni melkein 10cm. Kardaani on tupalnivelellä ja valmistaja lupaa että kestää 37 pyörät. Kardaani jäi tosin vielä laittamatta paikoilleen kun yoke oli väärän kokoinen. Tämä korjaantuu holkittamalla.
Onko kellään tarjota tähän autoon käypäsiä dana 44 akseleita?
Tänään tuli korjailtua ruosteita lisää. Kuskin puolella pitää tehdä koko lattia sekä korikannakkeet uusiksi. Nämä jäivät vielä kesken. Helmaan tuli 100*50 palkki pystyyn kun oli ihan haperoa pakkelirautaa...
Autossa olevat kromatut sivuputket sekä etu- ja takapuskurin putket ovat tarjolla jos jollain olisi näille käyttöä.
Päivitellääs tätä projektia pitkän tauon jälkeen...
Cj-5 on myyty pois ja välissä itsellä kävi pyörähtämässä nuoruusvuosien Xj. Eli tällä hetkellä löytyy pelkästään Yj Wrangler. Auto on saatu liikenteeseen ja metsään vuosien varrella. Kuvia on tullut otettua todella vähän. Parin vuoden aikana ajettu vajaa 2000km. Mukava ajella kylillä ilman kattoa ja ovia. Lapsetkin tykkää olla kyydissä...
Muutaman vuoden aikana tehty:
- Ruosteet korjattu (tai ainahan sitä löytyy lisää)
- Etu- ja takavinssi. Nopeet runvat.
- Syyläri uusittu ja vaihdettu sähköflekti
- Rst polttoainetankki ja uusi pumppu.
- Uudet turvavyöt
- Rst pakoputkisto
- Puskurit
- Jakiksen sye kit ja uusi takakardaani
- Bikini top
- Korotettu hieman lisää pidemmillä riipuilla
- Ohjaussimpukka
- Sähköjä, laturi, valoja yms
- Renkaat Journey claw xtr 33X12.5X15
Tulevaisuudessa tulee hieman isompia muutoksia:
- Etuakseli vaihtuu narrow track Dana 44. Akseli on uudelleen laakeroitu. Detroitin lukko. Tämä akseli on melkein valmis. Välitys 4.11
- Taka-akseliksi tulee kavennettu 14bolt detroitin lukolla. Tarkoitus tehdä kahdesta akselista yksi lyhkäsillä vetareilla. Luulis ainakin kestävän :D . Välitys 4.11
- Jakis vaihtuu. Np231 vaihtuu advance adapters atlas 2 speed transfer case 5 välityksillä. Toi np231 sye kitillä ja takakardaanilla(extreme duty) on tulossa myyntiin kunhan saan sen irti.
- Kardaanit
- Jousista 1 kuormalehti pois ja korinkorotus
Kesäks toivottavasti ajoon?
Laitetaan vielä näitä vähiä kuvia vuosien varrelta
Ei ole hirveästi ehtinyt rakentelemaan keuhkokuumeen, pyhien sekä laiskuuden takia...
Vanha jakis on nyt irti ja ehkä myytykin...
Tänään kasailin hieman atlasta ja sovittelin paikoilleen. Vaihdevivustot eivät suorana käy paikoilleen. Pitää hieman taivuttaa niitä. Lisäksi pitää joku ottaa kaveriksi asentamaan atlas paikoilleen. On hieman haastavaa tehdä kotona ilman nosturia.
Ihanan näkösi osia kun on pakasta vedetty..
Nostat laatikon vaan massun päälle ja punnerrat paikoilleen..
Kk päästä pitää jo ajella 😉
On se laatikko nyt siellä höpöllään... Keväällä ajellaan :D
Tänään laitettiin muksun kanssa jakis lopullisesti paikoilleen. Lisäksi vanhat levikkeet lähti irti ja soviteltiin uusia sekä putsailtiin dana44 hitsausta ja maalausta varten. Uudet leveämmät levikkeet on jonkin verran isommat halkaisijaltaan kuin vanhat niin voi vähän avartaa rengaskaaria...
Etuakseli putsattu sekä maalattu. Lisäksi etuperän kansi vahvistettu
14 tai nykyisin 13 pulttinen taka-akseli olisi nyt kavennettu. Tästä kiitokset kaverille. Akseli on nyt myös shimmattu ja maalattu. Navat pitää vielä sorvata ja tehdä uusi pulttijako. Jarrulevyt tulee navan sisäpuolelle. Lopullinen akselin leveys tulee olemaan sama kuin dana44 etuakselissa. Näin kavennettuna pääsee käyttämään vakiovetareita. Kardaanien osat tulevat parin viikon kuluessa.
Molemmissa akseleista löytyy detroitin automaattilukot sekä 4.11 välitys. Jakiksessa 5 välitys.
Akselit ovat nyt höpöllään auton alla että sain kardaanien pituudet mitattua. Takakardaani jää todella lyhyeksi 470mm ja etunen on 895mm pitkä. Taakse tulee tuplanivel. Ristikot ovat kooltaan 1350.
Hitsailin etuakselin jousipetejä sopivalle leveydelle etukardaanista. Täytin vanhan reiän ja toisen puolen jousen reiän sain porattua uusiksi. Murikan puolen peti karkeni niin kovaksi ettei poranterä uppoa yhtään. :D Pitänee antaa lämpöä sille jos saisi pehmenemään... Taakse pitäisi vielä pedit hitsata ja u-pultit tehdä.
Jotain saatu aikaiseksi. Kardaanit olisi hitsattu kasaan mutta takakardaanin kanssa tuli ongelmia. Tuplanivel kääntyy vain 14 astetta luvatun 30 sijaan. Osien toimittaja pahoitteli väärää osaa ja lupasi vaihtaa siihen oikean tilalle. Hyvää palvelua.
Wagoneerin ohjauksen osat alkavat olla paikoillaan. Simpukan kääntövarren irroitus aiheutti tuskaa mutta irtosi lopulta hydraulisella ulosvetäjällä sekä pilleillä. Piti isontaa kartiokalvaimella reikä wagoneerin nivelelle sopivaksi.
Lisäksi laitettu radiopuhelin paikoillee sekä aloitettu laittamaan levikkeitä kylkiin kiinni. Jousien pultit olivat vaihtokunnossa
Kyllä se joskus on valmis :cool:
offroadjouni
08.05.2025, 22:05
Olinkin missannut että tähän on tulossa noin iso taka-akseli. No ei pitäisi olla huolta että sieltä jotain hajoaa. 1350 nivelet riittää varmasti kunhan ei pääse pohjaamaan.
Olinkin missannut että tähän on tulossa noin iso taka-akseli. No ei pitäisi olla huolta että sieltä jotain hajoaa. 1350 nivelet riittää varmasti kunhan ei pääse pohjaamaan.
Tarkoitus tehdä kerralla sen verta kestävä ettei aina tarvitse korjata jos innostuu metsässä polkasemaan kunnolla kaasua.
Pinnapultit tuli taka-akseliin. Ne tuli laitettua paikoilleen. Lisäksi jarruputkia tuli tehtyä. Eteen vaihdettu pidemmät jarruletkut.
Etukardaanin nivelille joutuu näyttämään vinkua. Ulosjoustossa ottaa hieman kiinni.
Kytkinnesteet ovat jonkun aikaa valuneet jalkatilaan. Korjaussarjan asennus jäi vielä kesken. Huonosti tuli kuviakin otettua...
Milläs et:llä ootte wrangleriin laittanu vanteita? Mulla on tossa katurenkaat 33*12.5*15 -44 et 10" leveät. En pääse vielä laittamaan niitä auton alle mutta näytti tulevan noin 7cm 4.5" levikkeistä yli. Tulis aika rajun näköinen liikenteeseen. Mettäkumit saman kokoiset mutta vanteita ei vielä ole. Tarkoitus tehdä bedlockit 8" vanteista. Et varmaan pitäisi olla 0 luokaa?