View Full Version : Veneen nostoa
Satakunta
28.01.2019, 00:27
Mitäs suosituksia aihioksi 2 tonnin trailerin nostoon liukkaita luiskilta?
Edellinen t3 transportteri 3 lukolla lähti omin luvin Irakiin eikä poliisia voisi vähempää kiinnostaa.
Tämän hetkinen aihio Turbo ton 96 mallinen Hiluxin ilman lukkoja, homma toimii surkeasti,
Satakunta
28.01.2019, 00:37
Mitäs suosituksia aihioksi 2 tonnin trailerin nostoon liukkaita luiskilta?
Edellinen t3 transportteri 3 lukolla lähti omin luvin Irakiin eikä poliisia voisi vähempää kiinnostaa.
Tämän hetkinen aihio Turbo ton 96 mallinen Hiluxin ilman lukkoja, homma toimii surkeasti,
Kun paatti ylhäällä niin Hiluxin voimat eivät riitä siirtymällä.
Mitäs raati ehdottelisi 5-7 tonnin luokassa uudeksi aihioksi, hieman enemmän voimaa ja ainakin taakse 100% lukko, miksei eteenkin. Bensa koneetkin mahdollisia.
Jokusta hj61 käynyt katsomassa, mutta aika huonolla hapella alkavat olemaan lukoistaan ja askeistaan.
Kyllä HJssa heikoin lenkki on se peltilaatikko mikä on akseleiden päällä:)akselit ja lukot kestää kyllä ovien lukoton? Jos niitä tarkoitit....jos olet tähän asti pärjännyt porttetilla niin ei oikein voi land ruiseria verrata siihen,on ihan toisesta maailmasta kärrin veto siinä vaiheessa
dodge3500
28.01.2019, 06:49
Mitäs suosituksia aihioksi 2 tonnin trailerin nostoon liukkaita luiskilta?
Edellinen t3 transportteri 3 lukolla lähti omin luvin Irakiin eikä poliisia voisi vähempää kiinnostaa.
Tämän hetkinen aihio Turbo ton 96 mallinen Hiluxin ilman lukkoja, homma toimii surkeasti,
Kyllä toi hj61 on eri luokkaa ton portterin ja hiluxin kanssa.
Et jos oot portterilla pärjänny niin hj:lla pitäs pärjätä erin omaisesti.
Mut tää on mun mielipide
Kun paatti ylhäällä niin Hiluxin voimat eivät riitä siirtymällä.
Mitäs raati ehdottelisi 5-7 tonnin luokassa uudeksi aihioksi, hieman enemmän voimaa ja ainakin taakse 100% lukko, miksei eteenkin. Bensa koneetkin mahdollisia.
Jokusta hj61 käynyt katsomassa, mutta aika huonolla hapella alkavat olemaan lukoistaan ja askeistaan.
Kuinka pitkä se siirtymä on, jos Hiluxissa ei voimat riitä? Vedätkö sitä viiden tonnin venettä tiellä, muun liikenteen mukana?
Kuinka usein siirtämisen tarve toistuu vuodessa? Olisiko traktori- tai kuorma-autokyyti mahdoton ajatus?
Kuinka pitkä se siirtymä on, jos Hiluxissa ei voimat riitä? Vedätkö sitä viiden tonnin venettä tiellä, muun liikenteen mukana?
Kuinka usein siirtämisen tarve toistuu vuodessa? Olisiko traktori- tai kuorma-autokyyti mahdoton ajatus?
Se vene painoi kaksi tonnia. 5-7t oli budjetti
Jos portterista tykkäsit, niin miksi ei sellaista. Aikanaan tuli kesä kiskottua parin tonnin traileria samanlaisella pitkällä portterilla. Mielestäni mainio veturi. Hyvin riitti voima, eikä matala alusta nyökkinyt vedossa. Kerran tarvittiin takalukkoa soraluiskalla, muuten meni nätisti ilmankin.
Eniten olen vetänyt Hj:lla ja hiacella, tosin hieman sirompia kärryjä. Maastureilla onnistuu nosto luiskalla parhaiten, mutta alusta ei noissa ole ollut vetoon niin hyvä. Maastureista saattaisin katsella hdj 80 ruiseria, tai sitten pajeroa. Näissä molemmissa miinuksena iän tuomat mätäongelmat.
Kaitsu67
28.01.2019, 09:37
No Defen, Discon tai Rangen perässä tommonen paritonnia tulee leikiten, vetää saa 3500kg.
Se vene painoi kaksi tonnia. 5-7t oli budjetti
No sitten... :D
Satakunta
28.01.2019, 15:31
Vastaavaa lukollista Ehjää transportteri ei tuohon budjettiin enää saa.
Traktoria hieman miettinyt hommaan mutta 15 kertaa vuoteen yli 50 kilsan siivut sulkevat homman pois.
Hiluxilla pikkasen paukut vähissä, täytyisi päästä muun liikenteen mukana se 70 km/h ainakin, nyt ei ihan tuohon piisaa.
Jos etsisi turbollisen yksilön tilalle, mites siihen noita lukkoja saisi ja ovatko katsastus kelpoisia?
Hodari tai disco? Jos lukot kummassakin päässä on kriteeri taitaa Toyotat (61 ja 80) olla tuolla budjetilla järkevimpiä kun ne on valmiina suurimmassa osassa.
Mun mielestä noinkin usein tehtävään hommaan kannattaisi ottaa auto mikä liikuttaa kärryä suht vaivatta. Kestää hermot ja vehkeet paremmin. On siinä varmaan tölkkikin huokaissut helpotuksesta kun pääsi eläkkeelle aurinkoon. :D
Vastaavaa lukollista Ehjää transportteri ei tuohon budjettiin enää saa.
Traktoria hieman miettinyt hommaan mutta 15 kertaa vuoteen yli 50 kilsan siivut sulkevat homman pois.
Hiluxilla pikkasen paukut vähissä, täytyisi päästä muun liikenteen mukana se 70 km/h ainakin, nyt ei ihan tuohon piisaa.
Jos etsisi turbollisen yksilön tilalle, mites siihen noita lukkoja saisi ja ovatko katsastus kelpoisia?
Tuohon hintaan alkaa löytymään jo touaregia ja Ml mersua,jos 2000 luku ei ahdista.
W163 möllissä ei ole lukkoja kuin ovissa, mutta pikkupuoli löytyy ja digipoksi hoitaa yllättävän hyvin pitopuolen. Tiellä sitten menee eleettömästi täysilläkin koukkupainoilla...
En tiiä kui jyrkkä tahi liukas ramppi on, mutta oman 1800kg yhistelmän laskenu ja nostanu semi jyrkästä rampista mm. 124 mersulla ja s40 volvolla
Kyllä vaan hiekkarampilla nelikko on kiva. Luomurannoissa välttämätön.
Satakunta
29.01.2019, 15:45
Sateen aikana juurikin noilla santarampeilla ongelmat, ja jää tekee pahimmat lukontarveet. Kausi loppuu tammikuussa.
Touaregia jostain syystä näköjään kohtuu hinnoin, varmaankin käydä katsomassa minkälaisia olisi.
Jo mainitut saarivaltakunnan tuotteet on kyllä ihan kelpo laitteita tuommoiseen käyttöön. Itsenikin pääsi yllättämään, miten kepeästi tulee kolmetonninen kärry Disco II:n perässä, eleettömästi ja vaivattomasti, kaverin autolla kun on vedetty monenlaista kärrykuormaa. Eikä ole lukkoja kaivannut, etenkään kun jakoaskiin keskitasauspyörästöön lipsahti torsen, luistonestovalo on sittemmin ollut käytännössä edes vilahtelematta pahimmilla liukkaillakaan...
Omilla bensa-Rangeilla ei ole paljoa yli kahta tonnia tullut kiskottua, Classicilla huomaa kärryn mukanaolon, P38:n kanssa piti viimeksikin peileistä katsella että onhan se traileri varmasti vielä mukana...
Satakunta
30.01.2019, 03:07
Hodari tai disco? Jos lukot kummassakin päässä on kriteeri taitaa Toyotat (61 ja 80) olla tuolla budjetilla järkevimpiä kun ne on valmiina suurimmassa osassa.
Mun mielestä noinkin usein tehtävään hommaan kannattaisi ottaa auto mikä liikuttaa kärryä suht vaivatta. Kestää hermot ja vehkeet paremmin. On siinä varmaan tölkkikin huokaissut helpotuksesta kun pääsi eläkkeelle aurinkoon. :D
Hodari vai disco? Suomeksi sama.
Ei päässyt Irakiin eläkkeelle, dantrackerin mukaan ihan päivittäin turkin rajan pinnassa ajossa, kerran viikkoon reilusti turkissakin.
10 ke rajana että poliisi tekisi mitään apu pyyntiä ulkomaille, poliisi sai jäljittmen tiedot jo Tukholmasta käyttöön, ihan nätisti kulki Euroopan läpi.
Ei nyt ihan sama, toinen on Toyota ja toinen Land rover
Hodari vai disco? Suomeksi sama.
Ei päässyt Irakiin eläkkeelle, dantrackerin mukaan ihan päivittäin turkin rajan pinnassa ajossa, kerran viikkoon reilusti turkissakin.
10 ke rajana että poliisi tekisi mitään apu pyyntiä ulkomaille, poliisi sai jäljittmen tiedot jo Tukholmasta käyttöön, ihan nätisti kulki Euroopan läpi.
Hodari (Toyota Landcruiser HDJ80) https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9908495
Disco (Land Rover Discovery) https://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/10002482
Varmaan se MB ML olis myös pätevä. Tolla budjetilla saa vanhan tai vielä vanhemman miljoonan ajetun toyotan, tai uudemman ja hienostuneemman muun merkkisen auton. Kaikki hoitanee hommansa, loppu on sitten kiinni henkilökohtaisista mieltymyksistä/tarpeista.
Lisätään nyt loppuun että se eläkejuttu oli vitsi, jos meni muiltakin ohi.
tekniikkamies
30.01.2019, 10:14
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/10245451
Kertokaas miten homma toimii jos ML Mersussa laillista vetopainoa 3500 kiloa, onko auton paino oikeassa suhteessa siihen?
Vetelin Kia Sorennolla pitkää tavaraa 2500 kilon autotrailerilla ja 3500 kilon laillisesta vetopainosta huolimatta vakautta ei ollut tarpeeksi. Liian veltto takapää ja renkaat.
Voiko möllillä oikeasti vetää 3500 kilon kärryä?
Jos kärry on joku muu kuin venetraileri, jossa vene aina samassa kohdassa, on mahdollista, että aisapainoksi tulee vaikka 200 kiloa, oma mielipiteeni on, että aisapainoa pitää olla tarpeeksi, mutta jollain 3500 kilon kärryllä, vähän ylikuormaa ja koneella lastaus, voi olla yhtä paljon aisapainoa mitä joku kevytperävaunu painaa kokonaisuudessaan.
Disco= Land Rover Discovery. Omat kokemukset kakkosversiosta, ykköstä hallussa vasta runko ja akselistot. Ei taas sotketa Tojotaa ja Lantikkaa, siitä pahastuu vain kummankin harrastajat...
https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/_data/i/upload/2018/04/08/20180408193154-b0000839-me.jpg
Tuossa kuvatus vuoden takaa, kyytiläisen kyydissä vielä toiset renkaat yms kivaa. Kärry vaatimaton 900kg esitys, Rangen omapaino 2300kg...
Ahtaasta pihasta, notkopaikkoineen, tuli ongelmitta, ei ollut tarvetta hitaalle alueelle vielä. Sitä käytettiin sitten vielä ahtaammassa pihassa perillä, sai varsin tarkasti ajeltua nopeutta säädellen vain jarrua käyttämällä, automaatti on kiva noissa jutuissa. Kuorman kanssa ajeltiin aski kolmosella, nelosta ei olisi monessakaan paikassa aski edes tarjonnut, toimintaa parantaa oleellisesti turbiinilukon manuaalinen pakko-ohjaus. Yhteenkään mäkeen Lahden-Jyväskylän mäkeen ei vaihtanut pienemmälle...
Ja joo, on tarkka aisapainosta. Pitää olla tarpeeksi. Vähänkin liian vähäisellä lähtee seilaamaan, ja tilanteen parantamiseksi riitti yllättävänkin pieni kuorman siirto eteenpäin...
Sen mitä olen Kian kyydissä ollu niin kyllä se huojuu ilman kärriäkin ihan riittävästi, ja toiseksi jos pitkää tavaraa kuljettaa niin kyllä siinä heiluu Toyota sekä Landrover jos kuormaus on vähääkään pielessä
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/10245451
Kertokaas miten homma toimii jos ML Mersussa laillista vetopainoa 3500 kiloa, onko auton paino oikeassa suhteessa siihen?
Vetelin Kia Sorennolla pitkää tavaraa 2500 kilon autotrailerilla ja 3500 kilon laillisesta vetopainosta huolimatta vakautta ei ollut tarpeeksi. Liian veltto takapää ja renkaat.
Voiko möllillä oikeasti vetää 3500 kilon kärryä?
Jos kärry on joku muu kuin venetraileri, jossa vene aina samassa kohdassa, on mahdollista, että aisapainoksi tulee vaikka 200 kiloa, oma mielipiteeni on, että aisapainoa pitää olla tarpeeksi, mutta jollain 3500 kilon kärryllä, vähän ylikuormaa ja koneella lastaus, voi olla yhtä paljon aisapainoa mitä joku kevytperävaunu painaa kokonaisuudessaan.
Väärin lastattu kuorma vie veturia, oli veturin omamassa ja muut ominaisuudet mitä tahansa.
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/10245451
Kertokaas miten homma toimii jos ML Mersussa laillista vetopainoa 3500 kiloa, onko auton paino oikeassa suhteessa siihen?
Vetelin Kia Sorennolla pitkää tavaraa 2500 kilon autotrailerilla ja 3500 kilon laillisesta vetopainosta huolimatta vakautta ei ollut tarpeeksi. Liian veltto takapää ja renkaat.
Voiko möllillä oikeasti vetää 3500 kilon kärryä?
Jos kärry on joku muu kuin venetraileri, jossa vene aina samassa kohdassa, on mahdollista, että aisapainoksi tulee vaikka 200 kiloa, oma mielipiteeni on, että aisapainoa pitää olla tarpeeksi, mutta jollain 3500 kilon kärryllä, vähän ylikuormaa ja koneella lastaus, voi olla yhtä paljon aisapainoa mitä joku kevytperävaunu painaa kokonaisuudessaan.
Voi.
Siinä jeesaa se mikä tekee siitä huonon maastoauton, eli jämäkkä jousitus.
Ja kuten todettu kuorma pitää olla oikein, ja muutenkin yhistelmä ehjä rengaspaineita myöten...
Kaitsu67
31.01.2019, 00:23
Ja vielä yksi muistutus tohon veneen nostoon (tai laskuun), varmista keula myös köydellä, älä jätä pelkän vinssin varaan. Sen lukitus saattaa pettää
rampissa. Monelle käynyt ja itselläkin yksi kokemus, juuri se kerta kun unohdin sen varmistusköyden laittaa....
Mä en oo ikänä ymmärtäny miks sitä kauheeta pakettia pitää repiä sieltä rampista autolla ja sulatella kytkintä. Muuan länsisuomessa asuva veneiliä näytti joskus niksin miten se 1500kg puuvene tulee 500kg venetrailerin kanssa sieltä jorpakosta ilman että tarvii edes autoa käynnistää. Nakataan se traikku autolla sinne veteen ja vedetään vene kyytiin, sidotaan se vene siihen kärriin ja otetaan kärri irti autosta ja ajetaan auto tasamaalle, traikkuvinssi vedetään auton koukkuun ja vinssataan se koko paketti sieltä pois. Edellyttäen että on vene traileri eikä peräkärry ja sen veneen paino on akselinkeskellä eikä takapäässä. Tällä metodilla ollaa vedelty mistä vaan limajorpakosta paketit pois
Mä en oo ikänä ymmärtäny miks sitä kauheeta pakettia pitää repiä sieltä rampista autolla ja sulatella kytkintä. Muuan länsisuomessa asuva veneiliä näytti joskus niksin miten se 1500kg puuvene tulee 500kg venetrailerin kanssa sieltä jorpakosta ilman että tarvii edes autoa käynnistää. Nakataan se traikku autolla sinne veteen ja vedetään vene kyytiin, sidotaan se vene siihen kärriin ja otetaan kärri irti autosta ja ajetaan auto tasamaalle, traikkuvinssi vedetään auton koukkuun ja vinssataan se koko paketti sieltä pois. Edellyttäen että on vene traileri eikä peräkärry ja sen veneen paino on akselinkeskellä eikä takapäässä. Tällä metodilla ollaa vedelty mistä vaan limajorpakosta paketit pois
Tai sit vaan hommaa tosiaan sellaisen auton millä nousee kevyesti ja jättää noi kikkailut venäläisille.
On varmaan todella tyytyväisiä ihmisiä kun jonottavat siihen rampille ja joku siinä alkaa vinssailemaan venettä+traileria suoraan parkkipaikalle...
Tohon 7k€ budjettiin saa jonkunnäkösen HDJ80:sen jo, ja kokemuksesta voin sanoa että automaattilaatikkoisella sellaisella nousee kahden tonnin vene kun laittaa pikkupuolen päälle, vaihteen silmään ja nostaa jalan jarrulta. Jos hiekkaramppi voi joutua painamaan vähän kaasuakin.
Tai sit vaan hommaa tosiaan sellaisen auton millä nousee kevyesti ja jättää noi kikkailut venäläisille.
On varmaan todella tyytyväisiä ihmisiä kun jonottavat siihen rampille ja joku siinä alkaa vinssailemaan venettä+traileria suoraan parkkipaikalle...
.
Näinpä. Aika pa@ka neuvo Ketulta..
Kyllä voisin Pajeroa suositella ko. tarkoitukseen. Ihan gen1 pätkälläkin nousee kevyesti hitaalla ykkösellä ilman kikkailua 2 tonnin kuorma. Tien päälle mieluummin sitten pitkää mallia.
Ja 7 keuron budjetilla saa jo melkein minkä tahansa gen3:sen.
Kaitsu67
03.02.2019, 12:56
Saa kyllä aisan nokkapyörän helposti solmuun jos tökkää johonkin tai uppoaa pehmeeseen. Sileellä rampilla varmaan toimii. Aika tarkkaan saa olla vene mallattu ettei ole liikaa painoa edessä tai takana. Mutta hidasta on veivata ja trailerin vinssi saa olla kyllä kunnossa jos sillä vetää jyrkemmästä veneen + trailerin ja painavemman veneen kanssa vaatinee auton renkaiden taakse kiilat. Itse en jaksaisi moista säätämistä...:rolleyes:
Eikö vene nouse helposti kun laittaa pidemmän potkurin akselin?
Tai sit vaan hommaa tosiaan sellaisen auton millä nousee kevyesti ja jättää noi kikkailut venäläisille.
On varmaan todella tyytyväisiä ihmisiä kun jonottavat siihen rampille ja joku siinä alkaa vinssailemaan venettä+traileria suoraan parkkipaikalle...
Tohon 7k€ budjettiin saa jonkunnäkösen HDJ80:sen jo, ja kokemuksesta voin sanoa että automaattilaatikkoisella sellaisella nousee kahden tonnin vene kun laittaa pikkupuolen päälle, vaihteen silmään ja nostaa jalan jarrulta. Jos hiekkaramppi voi joutua painamaan vähän kaasuakin.
Tietty jos lappua on sen verran niin ostaa sen kunnon hinurin mutta taitaa enemmän niitä ihmisiä kyrväännyttää siinä rampilla se se ku yritetään vetää sitä meriläistä sieltä hondan citimaasturilla ja suditetaan se kytkin siihen niin sittenhän siellä on se auto ja traikku+vene. Tällä tavalla saadaan se vene sieltä ilman että se kytkin palaa ja tusin kellään on siihen ramppiin niin kiire ettei malta odottaa että edellinen saa vehkeensä alta pois.
Satakunta
09.02.2019, 21:39
On tuo konsti ollut pitkään tiedossa, mutta hieman riskialtis, varsinkin kun veneiden hinnat nousseet aika hyvin lähivuosina.
Ja tuo ruuhkaisuus rampeilla on sesonkeina ainakin.
Mutta mutta, nyt käyty kolme kappaletta hj80 katsomassa, hintaluokassa 7ke.
Yhdessäkään ollut lukot Ehjät, vetopuolella jokaisessa siinä kunnossa ettei montaa 50 kilsan vetoa kestäisi, oli öljyvuotoa, karmeaa ääntämistä, ja jokaisen pellit siinä kunnossa että pysyykö ne akselit paikallaan.
Jätin nyt paikallisille viranomaisille tarjouksen 2-vuoden veto sopparista.. Katsotaan jos menee läpi.
saa sitten ehkä katsottua ehkä vähemmän remonttia tarvitsevan yksilön.
Tarjolla olisi uusi 2018 isuzu d max, etu ja takalokolla, norjalaisen kauppiaan pyynti 19ke 0 norjan alvilla, lukot olisi 3 tonnia lisää. Joutuisi tietenkin tullin kanssa asioimaan kotomaassa. Mistään tosin selvinnyt kuinka paljon.
dodge3500
09.02.2019, 22:11
Menee vähän yli tosta 5-7 tonnista:D
savustin
09.02.2019, 22:34
No montako vuotta sais tolla rahalla nostatettua ulkopuolisella?
Satakunta
10.02.2019, 00:41
Noihin 7 tonnin yksilöihin kun laskee täydelliset rempat molempiin periin ja askiin. Ennyt ihan hyvin tu ne noita mutta itsetehtyä ei taida 3ke riittää vai.
Satakunta
10.02.2019, 00:49
No montako vuotta sais tolla rahalla nostatettua ulkopuolisella?
Tällä hetkellä joutunut maksamaan yhdestä 50km siirrosta ulkopuolisella 350e sisältää alv.
Jos tuon isuzu saisi veroineen 27 tonniin, niin olisi siinä vielä hintaa vuotta kohden, mutta jos tuon toisen asiakkaan saa niin sitten kenties.
dodge3500
10.02.2019, 07:29
Pajero on hodaria halvempi ootko niitä kattellu
RahaReikä
10.02.2019, 15:51
Mitäs suosituksia aihioksi 2 tonnin trailerin nostoon liukkaita luiskilta?
Edellinen t3 transportteri 3 lukolla lähti omin luvin Irakiin eikä poliisia voisi vähempää kiinnostaa.
Tämän hetkinen aihio Turbo ton 96 mallinen Hiluxin ilman lukkoja, homma toimii surkeasti,
Jos kilometrejä ei ole tiedossa kymmeniä tuhansia vuodessa, niin kakkosautona Range Classic jaksaa hoitaa homman eleettömästi tiellä ja rampilla 3,5 litrankin koneella, vetää saa 3500kg. Eikä edes kulutus nouse pahasti. Rönnqvistin veto 3-litraisella Audin dieselillä nosti kulutuksen 13 litraan, normaalisti menee kuudella litralla...
Tietty jos lappua on sen verran niin ostaa sen kunnon hinurin mutta taitaa enemmän niitä ihmisiä kyrväännyttää siinä rampilla se se ku yritetään vetää sitä meriläistä sieltä hondan citimaasturilla ja suditetaan se kytkin siihen niin sittenhän siellä on se auto ja traikku+vene. Tällä tavalla saadaan se vene sieltä ilman että se kytkin palaa ja tusin kellään on siihen ramppiin niin kiire ettei malta odottaa että edellinen saa vehkeensä alta pois.
Järkevät ihmiset ajaa automaatilla, mielellään vielä sellaisella että koneessakin on potkua. Ei tartte pelleillä minkään käsivinssien kanssa, kun vaan laittaa kärryn kiinni ja vetää. Pakkoko siihen isomman veneen vetoon on ostaa joku alitehoinen vajaavetoinen pieni paska... :D
Tästä on jo pitkälti yi kymmenen vuotta, kun kokeilin miten kuutoskoneisella Jeepillä jaksaa kiskoa ~13kg painavaa vetomestaria + ~30 000kg semiä. Ketju kiinni auton vetolenkeistä vetomestariin, pikkupuolen ykkönen päälle ja kaasua. Siellä se perässä tuli.
Diesel- Touaregilla vetivät aikanaan 747-200 lentokonetta, painaa vähän yli 155 tonnia.
Nykyisellä Jeepillä kokeilin joskus miten ~5 tonnia painava siirtolava tulee perässä hiekalla. Vaijeri kiinni vetolenkeistä siirtolavaan, pikkupuoli päälle ja kaasua. Kivasti tuli perässä muutaman kymmentä metriä.
Järkevät ihmiset ajaa automaatilla, mielellään vielä sellaisella että koneessakin on potkua. Ei tartte pelleillä minkään käsivinssien kanssa, kun vaan laittaa kärryn kiinni ja vetää. Pakkoko siihen isomman veneen vetoon on ostaa joku alitehoinen vajaavetoinen pieni paska... :D
Tästä on jo pitkälti yi kymmenen vuotta, kun kokeilin miten kuutoskoneisella Jeepillä jaksaa kiskoa ~13kg painavaa vetomestaria + ~30 000kg semiä. Ketju kiinni auton vetolenkeistä vetomestariin, pikkupuolen ykkönen päälle ja kaasua. Siellä se perässä tuli.
Diesel- Touaregilla vetivät aikanaan 747-200 lentokonetta, painaa vähän yli 155 tonnia.
Nykyisellä Jeepillä kokeilin joskus miten ~5 tonnia painava siirtolava tulee perässä hiekalla. Vaijeri kiinni vetolenkeistä siirtolavaan, pikkupuoli päälle ja kaasua. Kivasti tuli perässä muutaman kymmentä metriä.
Toki toki. Niin kun kirjotinki jos löytyy lappua ostaa vetoauto niin miksi ostaa hdjitä ku ottaa suoraan pasin nii voi vetää sen veneen vaikka talvellakin sieltä vedestä vaikka paloina.
Ideana nyt oli se että se vene nousee sieltä oli sulla jeeppi tai ladan samara kuhan käyttää vähän päätään, mutta toki jos haluaa ostaa veturin nii sitten ostaa.
dodge3500
10.02.2019, 20:58
Järkevät ihmiset ajaa automaatilla, mielellään vielä sellaisella että koneessakin on potkua. Ei tartte pelleillä minkään käsivinssien kanssa, kun vaan laittaa kärryn kiinni ja vetää. Pakkoko siihen isomman veneen vetoon on ostaa joku alitehoinen vajaavetoinen pieni paska... :D
Tästä on jo pitkälti yi kymmenen vuotta, kun kokeilin miten kuutoskoneisella Jeepillä jaksaa kiskoa ~13kg painavaa vetomestaria + ~30 000kg semiä. Ketju kiinni auton vetolenkeistä vetomestariin, pikkupuolen ykkönen päälle ja kaasua. Siellä se perässä tuli.
Diesel- Touaregilla vetivät aikanaan 747-200 lentokonetta, painaa vähän yli 155 tonnia.
Nykyisellä Jeepillä kokeilin joskus miten ~5 tonnia painava siirtolava tulee perässä hiekalla. Vaijeri kiinni vetolenkeistä siirtolavaan, pikkupuoli päälle ja kaasua. Kivasti tuli perässä muutaman kymmentä metriä.
Miks automaatilla?
Miks automaatilla?
Kukapa sitä jaksaa keppiä nykiä kun automaatti tekee sen puolestasi. Siinä sivussa muunnin auttaa hitaassa vauhdissa vielä lisäämään vääntöäkin. Jos minulta kysytään, niin käyttöautossa ja vetohommissa automaatti on ihan ykkönen, keppivaihteiset sitten muihin hommiin..
dodge3500
11.02.2019, 06:23
Kukapa sitä jaksaa keppiä nykiä kun automaatti tekee sen puolestasi. Siinä sivussa muunnin auttaa hitaassa vauhdissa vielä lisäämään vääntöäkin. Jos minulta kysytään, niin käyttöautossa ja vetohommissa automaatti on ihan ykkönen, keppivaihteiset sitten muihin hommiin..
Ok
Kukapa sitä jaksaa keppiä nykiä kun automaatti tekee sen puolestasi. Siinä sivussa muunnin auttaa hitaassa vauhdissa vielä lisäämään vääntöäkin. Jos minulta kysytään, niin käyttöautossa ja vetohommissa automaatti on ihan ykkönen, keppivaihteiset sitten muihin hommiin..
Juuri näin! Kyllä oli ikävä kunnollista vetoautoa kun RRC poistui vahvuudesta. Nykyisellä hoitaa homman taas hyvin - ei tarvii arpoa tuleeko vai ei tule. Tai ei sitä kärryä kyllä taas edes huomaa.:D
BJ-40/76
16.02.2019, 21:29
Järkevät ihmiset ajaa automaatilla, mielellään vielä sellaisella että koneessakin on potkua. Ei tartte pelleillä minkään käsivinssien kanssa, kun vaan laittaa kärryn kiinni ja vetää. Pakkoko siihen isomman veneen vetoon on ostaa joku alitehoinen vajaavetoinen pieni paska... :D
Diesel- Touaregilla vetivät aikanaan 747-200 lentokonetta, painaa vähän yli 155 tonnia.
Tuo Touaregilla tehty lentokoneen veto oli muuten sen vuoden suurin kusetus automaailmassa.
Eivät muistaneet sanoa, että auto painoi noin 2x sen mitä vakio, ja olikohan jotain pientä "viilausta" akseleissa; tiheämmät välitykset tms.
Näin ainakin jossain vihjailivat.
Mutta asiaan; Kyllä tuo automaatti on hyvä nimenomaan veneen nostossa:
Pienellä opettelulla saa liikuteltua auto-traileri-venepakettia pehmeästi vaikka sentin kerrallaan....
Hodarilla 285/75-16 renkailla 2000 kg vene/traileri-paketti tulee normaalista soraluiskasta helpoimmin ison puolen ykkösellä, taikka pikkupuolen 2:lla.
Pikkupuolen ykkönen tekee nostamisesta vaikeampaa/terävämpää liikkeiltään.
Ja laatikko ei kerkiä lämmetä normaalissa nostossa käytännössä yhtään.
Ja tuosta meidän "vakioluiskasta" pitää heti luiskan yläpäästä kääntyä lähes 90 asteen kulmassa, joten ei ole käytetty lukkoja missään välissä, siis ei edes keskilukkoa (pikkupuolelle menee automaattisesti kiinni:()
Kun veneen nosto on jäänyt myöhäiseksi, ja luiska jäässä, niin silloin nuo mekaaniset lukot tulee kyllä tarpeeseen.... samoin kuin Luonnon rampeissa.
dodge3500
17.02.2019, 08:43
Mulla ei mene lukko päälle pikkupuolella.
Jos oikein muistan niin 9 pinnin johto katkastu kuskin jalkatilan isosta liittimestä.
Helpottaa trailerin peruutuksissa kun ei mene lukko päälle kuin nappulasta.
Mulla siis manuaali. Ei tarvi luistattaa kytkintä