View Full Version : Autot niin hyviä, että kuljettajien ajotaidot romahtivat
Niin, aika moni tuolla kökkö kelissä suhaa kuin kesällä ja sitten todetaan "että se vain läksi!"
Usein puhutaan toki siitä että nöpösti käy kun aakkoset loppuvat, mutta tämä ABS:ien kohdalla kuullostaa vähän kummalta. Lainaus siis alla olevasta Hyysärin linkistä:
”Silloin, kun se luistonesto tai ABS-jarrut alkavat vaikuttaa, virhe on jo tehty”, Jokilampi sanoo. On siis hyvä, että avustavia järjestelmiä on, mutta ideaalitilanteessa niiden ei koskaan tarvitsisi puuttua peliin, koska kuljettaja ennakoisi tilanteet.
Mikään avustin ei myöskään auta, jos pitoa ei enää ole, ja auto seikkailee 100 kilometrin tuntinopeutta kohti lumipenkkaa."
https://www.hs.fi/autot/art-2000005967609.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=937f86d2397c7ba0f5841b4369579180
Oikeasti liukkaalla vähänkään hektisemmässä kaupunkiajossa kyllä pikku sepät takoo jarrupolkimen nurjemmalla puolella aikalailla vaikka nätisti ja ennakoivasti ajelisikin. Tai sit vain en osaa ajaa... :)
Vaan oli siellä sinäänsä asiaakin:
4. Nelivedolla pääsee liikkeelle, mutta se ei pysähdy yhtään nopeammin
NELIVETOISELLA autolla on ilo posotella talvella, koska se lähtee mukavasti ja pitävästi liikkeelle ja liikkeessäkin pito on etu- ja takavetoista parempi, kun jokainen rengas tekee osansa.
Totta, mutta juuri tämän ajatuksen takia neliveto voi olla vaarallinen.
”Nelivedolla pääsee jumiin pahempiin paikkoihin. Lisäksi nelivedolla saatetaan ajaa kovempaa, koska luotetaan siihen, että se pitää paremmin, vaikka neliveto ei ole autuaaksi tekevä asia liukkaalla. Se ei pysty kumoamaan fysiikan lakeja, eikä se myöskään pysähdy yhtään nopeammin kuin taka- tai etuvetoinen.”
Moni varmasti tietää jonkun ulos, tahi edellä olleen perseeseen ajaneen joka luottanut nelikon valheelliseen vetopitoon?
En oikein ymmärrä kyllä tämän artikkelin yhteydessä kaikkien palstalaisten tietämää: ”Nelivedolla pääsee jumiin pahempiin paikkoihin". :D
En nyt muista kenen allekirjoituksena oli "nelivedon luisu korjataan peltisepällä" mutta monissa tapauksissa tämä totta. Ikävä kyllä.
Tämähän ei yllätä. Uudemmassa autossa istut eristettynä ulkomaailmasta ja auto hoitaa ongelmat kunnes fysiikanrajat tulevat vastaan.
Monessa uudessa autossa ajotuntuma on sellainen että ratti ei ole yhteydessä pyöriin eikä polkimet tee mitä käsketään. Kyllä siinä sitten yllätyksiä tuleekin kun ei kuskille tule palautetta tiestä.
artsi777
16.01.2019, 18:18
Suosittelisin että liukkaalla ajosta olisi testi mikä pitää läpäistä ennen kuin on oikeutettu ajamaan talvella. Enkä tarkota mitään autokoulun näyttöpääte hommaa vaan vaikka parinpäivän kurssi jossa piestään pitkin jäärataa ilman mitään avustimia että tajuaa miten massa liikkuu:)
Itteeni ärsyttää kun nykyautossa ei ole perinteistä kahvasta temmottavaa käsijarrua. Ei tosin ole omaan talouteen sellasta hankittu, eikä oo ajatus hommatakkaan. Monet puskan kutsumat tilanteet korjattu kun on saanut tempastua känkällä kottero oikeeseen kulmaan, ja sitten kaasua. Auttaa nurkkapyörittelyssäkin. Tarvii yhtälailla nelivedossa, takavedossa ja aivan must etuvetosessa.
Hessu888
16.01.2019, 19:20
Tuolla työmatkaliikenteessä näkee hyvin, että jos ajaa peilijäällä ja lumituiskussa navin mukaan karvankin alle nopeusrajoituksen, niin perään alkaa tulla jonoa. Taidan olla harvoja jotka ajaa ilman täyskaskoa, eli ei ole varaa pudota tieltä ojaan.
Nisseriina
16.01.2019, 20:20
Ainaki kaiken sorttisten puistomaastureitten täytyy olla totaalisen hyviä kun niiden kuljettajat (varsinkin kaskai..tiedätte kyllä sen kakka kikkareen vaikka väärin sen kirjotanki) lakkaa ajamasta kun tulee vähä lunta taivaalta tai on muuten liposaa. Sitten kontataan 50km/h hartialukko päällä jännäkakka housussa.Muuten kyllä venytellää henkseliä Esson baarissa kuinka pääsee jopa leikkaamattoman nurmikon yli kun on kaskai.Kesäkeli kun tulee löytyy se lattia kaskainki kaasupolkimen alle toppariksi ja hartialukosta ei ole tietookaan.
Toinen ääripää. Moottoritiellä kelillä kun kelillä jäät auttamatta jalkoihi vaikka ajaisit rajotusten mukaan tai nii lujaa ku uskallat. Siellä on kiilusilmät jo valasemassa takaraivoo puskuria nuollen ja kuski puhisee kun kuuma härkä.
Toinen ääripää. Moottoritiellä kelillä kun kelillä jäät auttamatta jalkoihi vaikka ajaisit rajotusten mukaan tai nii lujaa ku uskallat. Siellä on kiilusilmät jo valasemassa takaraivoo puskuria nuollen ja kuski puhisee kun kuuma härkä.
Tätä olen ihmetelly jo yli 10 vuotta, etenkin huonolla kelillä.
Joskus sattui Hämeenlinna-Tampere motarilla kun oli sohjoa melko paksulti ja autossani oli uudehkot talvirenkaat niin ajoin sen minkä uskalsin. Jotain 75-85 vauhtia ja kaikki meni ohi, kaikki henkilöautot, linja-autot ja kuorma-autot.
Enkä ole arka kuski mutta kun tunsin että auto nousee sohjon päälle niin hiljensin vauhtia.
Helsinki-Tampere moottoritien valmistumisen jälkeen joku sanoikin että "on se mukavaa kun voi ajaa koko välin tasakaasulla"
Sukari kokeili sitä ja poliisi antoi sakot.
Aamulla kun kuudeksi ajelin töihin, niin näitä Cash-gay kuskeja sattui matkan varrelle kaksinkin kappalein. toinen seilasi laidasta laitaa kolmeakymppiä viidenkympin alueella ajaen kahdesta kaistasta sitä keskimmäistä. Tilanne ei helpottanut eikä ohi päässyt vaikka baana muuttui kolmikaistaiseksi. Seilaaminen nimittäin jatkui siihen malliin, kunnes tämä poistui sivukadulle liikenteen jakajan yli. Toinen taas jumitti sudittelemaan joka vitun lähtöön valoista, vaikka pikku Suikerolla ei tarvinnut edes nelikkoa.
Topi1982
17.01.2019, 09:55
Itteeni ärsyttää kun nykyautossa ei ole perinteistä kahvasta temmottavaa käsijarrua. Ei tosin ole omaan talouteen sellasta hankittu, eikä oo ajatus hommatakkaan. Monet puskan kutsumat tilanteet korjattu kun on saanut tempastua känkällä kottero oikeeseen kulmaan, ja sitten kaasua. Auttaa nurkkapyörittelyssäkin. Tarvii yhtälailla nelivedossa, takavedossa ja aivan must etuvetosessa.
Nelivetosen puskuominaisuudet olen monesti saanut kuriin normaalilla käsijarrulla, samoin ahtaassa tilassa kääntelyssä ehdoton laite. Jatkoon!
tekniikkamies
17.01.2019, 10:26
Missäs kunnon autossa se käsijarru on sellaista kätevää ralli mallia, nimittäin jos palstaa on uskominen, Toyota on vastaus kun tarvitaan laadukasta menopeliä, eikä se Hiacemallin käsijarru kovin kätevä ole käsijarrukäännöksiin. w123 Mersussa oli jenkkityylin erilinen poljin, eikä käsikäyttöistä jarrua.
Itsellä melkeen kaikki kilsat on takavetoautoilla ja neliveto kytketään erikseen.
Lakimuutos että ku saa ajokortin ni pari ekaa vuotta pitäis ajaa c-kadetilla,välikopalla tai muulla vastaavalla mitä ajetaan perstuntumalla eikä avustimilla ja näyttöjä lukemalla. :D
tekniikkamies
17.01.2019, 11:56
Lakimuutos että ku saa ajokortin ni pari ekaa vuotta pitäis ajaa c-kadetilla,välikopalla tai muulla vastaavalla mitä ajetaan perstuntumalla eikä avustimilla ja näyttöjä lukemalla. :D
Kyllä silloin kun olin autokoulussa, painettiin menee talvella Volvo FL7:kalla ja se oli hyvä. Kotona odotti etukäteen hankittu takaveto Caprice. Mitään nastarenkaita ei ekana talvena itsellä ollut.
Itselle ei paljoa iloa ole ollut räplättävästä näytöistä, paitsi puhelimella yritän suunnistaa.
Taksilla ajellessa räplättävät laitteet stressasi, mutta kiitosta tuli lähinnä siinä, että olen ajanut pienimmät kulutukset. Yleensä siinä lajissa olen voittanut.
Vaikka digitaalitekniikassa on voimaakin, itseä tympäisee kun meinaa joka hommaan nykyisin vastausta haettavan näyttöjen räpläilystä.
Gary Grand
17.01.2019, 13:24
Niin, aika moni tuolla kökkö kelissä suhaa kuin kesällä ja sitten todetaan "että se vain läksi!"
En oikein ymmärrä kyllä tämän artikkelin yhteydessä kaikkien palstalaisten tietämää: ”Nelivedolla pääsee jumiin pahempiin paikkoihin". :D
En nyt muista kenen allekirjoituksena oli "nelivedon luisu korjataan peltisepällä" mutta monissa tapauksissa tämä totta. Ikävä kyllä.
Taas oli aamulla "lähtenyt" ihan yllättäen joku uudehko Volvo käsistä kuljettajalla. Volle oli parkkeerattuna kaarteen ulkoreunaan ojan päälle ja hinuri sitä avusti kyytiinsä.
Mikähän piru sen sinne ojaan oli loivassa kaarteessa vieny?!? Ai nii.. "Oli NIIN liukasta.."
Tai jotain. Muuta kuitenkin kuin liiallinen tilannenopeus tai väärä arvio kuskilta..
Kyllä nelikolla pääsee pahempiin paikkoihin kaupungillakin ja jos yritystä on tarpeeksi, niin ihan kiinni asti..:D Tuli joskus lapioitua Tojota irti "parkkipaikalta", kun lumikasa pettikin alla ja jäi rungosta kiinni.:o
Mulla oli ekat 10 vuotta palstalla "Nelivedon luisto oikaistaan peltisepällä" allekirjoituksena.. Siivosin sitten pois ylimääräisiä, kun joku pahoitti mielensä liiallisista allekirjoituksista.:D
tekniikkamies
17.01.2019, 15:04
Mikähän piru sen sinne ojaan oli loivassa kaarteessa vieny?!? Ai nii.. "Oli NIIN liukasta.."
Tai jotain. Muuta kuitenkin kuin liiallinen tilannenopeus tai väärä arvio kuskilta..D
Vaikuttaisi yhteiskunnassa olevan taipumusta vieraannuttaa ihmisiä luonnosta. Itseä ei juurikaan kuskattu mihinkään harrastuksiin vaan talvella voi liikkua vaikka suksilla. Kesällä veneilin puisella soutuveneellä, johon oli kuitenkin 6 hevosvoiman moottori.
Nyt kun on kaiken maailan älypuhelimet, miksi tienpäällä on kiire huonollakin kelillä kun kiireellisessä asiassa voi ottaa yhteyttä sähköisesti...
Nyt kun on kaiken maailan älypuhelimet, miksi tienpäällä on kiire huonollakin kelillä kun kiireellisessä asiassa voi ottaa yhteyttä sähköisesti...
Mitä sitten ovat älypuhelimet jos eivät sähköistä yhteyden pitoa? Liittyi mihin aiheessa?
Sekä miten hiihtäminen ja veneily tahi ylipäänsä kersojen harrastaminen tähän liittyy?
tekniikkamies
17.01.2019, 16:49
Mitä sitten ovat älypuhelimet jos eivät sähköistä yhteyden pitoa? Liittyi mihin aiheessa?
Sekä miten hiihtäminen ja veneily tahi ylipäänsä kersojen harrastaminen tähän liittyy?
Jos autoilija on eristyksissä ympäristöstä liian hienojen ja automaattisten autojen takia, tuleeko luonnonolosuhteisiin muulla lailla tuntumaa.
Auto ei ole ainoa, joka vie ihmisen tuntumaa erilleen siitä mitä ympäristössä tapahtuu.
Räplättävistä älylaitteista älypuhelinta voisi hyödyntää jopa kiirettä vähentävänä laitteena. Nyt se heikentää keskittymistä ajamiseen.
Se liittymäkohta mikä ehkä kysyjälle jäi epäselväksi tulee siitä, että viimevuosituhannella ennen ajokortti-ikää kuljettiin keliolosuhteet huomioiden muilla välineillä. Talvella ei päässyt kavereita tapaamaan jos ajaminen ei olisi sujunut pyörällä tai mopolla. Kouluun mentiin myös hiihtäen. Tehdäänköhän nyt näin?
Missäs kunnon autossa se käsijarru on sellaista kätevää ralli mallia, nimittäin jos palstaa on uskominen, Toyota on vastaus kun tarvitaan laadukasta menopeliä, eikä se Hiacemallin käsijarru kovin kätevä ole käsijarrukäännöksiin. w123 Mersussa oli jenkkityylin erilinen poljin, eikä käsikäyttöistä jarrua.
Itsellä melkeen kaikki kilsat on takavetoautoilla ja neliveto kytketään erikseen.
Toyotassa on ainakin sen verran tehokas käsijarru et kääntyy myös kuivalla asvaltilla...
Mb 124 kopassa oli ainakin jalkapoljin ja käsivapautus seisontajarrulle aika hankala käännelllä
Ja 70 sarjan volvoissa tuntuu olevan kertakäyttöiset kengät jos joutuu käyttämään muuhunkin kun pysäköintiin
Nisseriina
19.01.2019, 12:08
Aamulla kun kuudeksi ajelin töihin, niin näitä Cash-gay kuskeja sattui matkan varrelle kaksinkin kappalein. toinen seilasi laidasta laitaa kolmeakymppiä viidenkympin alueella ajaen kahdesta kaistasta sitä keskimmäistä. Tilanne ei helpottanut eikä ohi päässyt vaikka baana muuttui kolmikaistaiseksi. Seilaaminen nimittäin jatkui siihen malliin, kunnes tämä poistui sivukadulle liikenteen jakajan yli. Toinen taas jumitti sudittelemaan joka vitun lähtöön valoista, vaikka pikku Suikerolla ei tarvinnut edes nelikkoa.
Minä en käsitä et miten voi tämä pska kökkö vetää tälläsiä kuskeja.Joskus joku sanoi et auto ja omistaja muistuttaa toisiaan. Ja usein juuri tämä halvatun kaskai.Jollei sellane syötä Mersun kylkeen yks kaks yllättäen, se käy muuten vaan päälle, töhöilee ja näemmä viä vie jakajat ja muut matkaajat mennessään. Aina ku näkee tälläisen kikkareen on paras paeta sen läheltä vielä kun ehtii.
Nisseriina
19.01.2019, 12:20
Lakimuutos että ku saa ajokortin ni pari ekaa vuotta pitäis ajaa c-kadetilla,välikopalla tai muulla vastaavalla mitä ajetaan perstuntumalla eikä avustimilla ja näyttöjä lukemalla. :D
Tässä on asiaa :D. Itellä oli Taunusta ja Corollaa.Kakkosvaiheenki kävin ajaas viritetyllä b koppasella 4 ovisella perhesportti Asconalla. Paljon kaasuteltiin jääradalla.Siellä oppi auton käsittelyä. Kakarasta asti jäällä ajellu ku polkimille yltti. Pikku Corolla on edelleen kera 140 Y Ratsunin. Pikkurollon jarrut (ei edes tehostinta) täppää talvella eka takaa.Sellaisen kun antaa kaskai kuskille se ei kaua tiellä seilaa eikä ehi viemää jakajaaka :D
Juipilla oli tuossa hiljattain ensiauto(i)na vanhoja takatuuppari Volvoja, 2x740 ja sit siirty kasipätkään. Noissahan ei juuri avusteita ole, lukuunottamatta kasipätkän ABS-jarruja jotka on kyllä hyvä keksintö. Siinä taas oppi vähän etuvetoisen ajamista.
Sittemmin hankki talouden uusimman hienoimman auton, mutta nyt teki heräteostoksen ja alla luisuttelee vanha kunnon Riesa leikkipelinä. :)
Ihan mukavaa, saavat vähän tuntumaa muullakin kuin hajuttomalla ja mauttomalla nykyautolla ajamiseen. (joka sinänsä on perus työmatkalla ihan kiva ja jää aikaa muuhunkin kuin auton remontointiin)
Minä en käsitä et miten voi tämä pska kökkö vetää tälläsiä kuskeja.Joskus joku sanoi et auto ja omistaja muistuttaa toisiaan. Ja usein juuri tämä halvatun kaskai.Jollei sellane syötä Mersun kylkeen yks kaks yllättäen, se käy muuten vaan päälle, töhöilee ja näemmä viä vie jakajat ja muut matkaajat mennessään. Aina ku näkee tälläisen kikkareen on paras paeta sen läheltä vielä kun ehtii.
Olen huomannut ihan saman KasKas kuskeista, miten yksi automalli vetää tuollaisia kuskeja kuin kärpäsiä?
Käskai taitaa olla nykyään myydyimpiä(vai oliko jopa myydyin?) automalleja, joten siihen sakkiin kyllä mahtuu kaiken näköistä porukkaa.
Käskai taitaa olla nykyään myydyimpiä(vai oliko jopa myydyin?) automalleja, joten siihen sakkiin kyllä mahtuu kaiken näköistä porukkaa.
Ja tuntuu olevan myös seniori kansalaisten suosiossa. Joskin kyseisellä mallilla tötöilijöiden ikähaarukka on kyllä ihan laidasta laitaan. Ennen piti varoa täti-ihmisiä pienessä punaisessa Micrassa, nykyään setä-ihmisiä tummassa Käteishomossa. :) Nissaneista ja niiden käyttäjien profiloinneista mieleen, niin ainakin pk seudulla Primerat tuntuvat olevan jostain syystä enemmän pigmenttiä saaneiden kansanosan suosiossa. Jos Primaveeran näkee liikenteessä harrastavan kuviokelluntaa tai zumbaliikkeitä, on puikoissa 99% todennäköisyydellä varjo. Parhaassa tapauksessa kaksi tai useampikin, mutta vain yhdellä kuskeista on polkimet. Ratti toki kuuluu kaikille...
Itteeni ärsyttää kun nykyautossa ei ole perinteistä kahvasta temmottavaa käsijarrua. Paitsi, että vaikka olisi niin et voi tempoa sitä. Nimittäin silloin aktivoituu ajonvakautus. Todella harvasta pelistä sen saa pois päältä. Tuohan oli siinä mun Daciassa muinoin ongelmana. Kun piti heittää se parkkiin niin eihän se onnistu. Koska ajonvakautus aktivoituu ja sit mennään jonnekin ihan muualle kuin sinne minne piti.
Muutoinkin osassa autoista tuo ajonvakautus korjaa huonon alustan ongelmia. Ilman sitä ajonvakautusta se peli ois aika mahdoton ajella. Oisko ollut pögön 208 mitä jouduin ajeleen ilman ajovakautusta kun joku anturi ei toiminut niin se kytkeytyi pois. Mut se oli hirvee laitos ajaa. Ei mitään tuntumaa mitä tapahtuu.
Allekirjoitan yllekirjoittaneen sanomiset tuosta ajonvakautuksesta.
Ne ne vasta kauhistuttavia hetkiä ovatkin, kun ajaa autolla niin kuin aina ennenkin, mutta alle sattuu omiaan ajonvakautuksella säveltävä nykyauto. Joskus on pelottanut, että ojaan mennään ihan vain siksi, että auto puuttuu juurikin johonkin pieneen käsijarrun nyppäämiseen tai etuvetoisen kaasun nostolla hallittavaan puskemiseen, mutta vielä on tiellä pysytty. Ehkä se säikyttely lienee ihan omassa päänupissa?
Toinen taas jumitti sudittelemaan joka vitun lähtöön valoista, vaikka pikku Suikerolla ei tarvinnut edes nelikkoa.
Eikhän niistä suurin osa ole etuvetoja...
Nuo liian herkästi ja/tai voimakkaasti ajoon puuttuvat ajonvakautukset on kyllä perseestä.
Eikhän niistä suurin osa ole etuvetoja...
Niinhän ne on.
Yhden Kääskei sankarin taidonnäyte eiliseltä tallentunut videollekkin: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2ec7af0e-7fe2-4189-ae1e-5dbf18a895bd
Tuo videon tilanne ei ole automerkkiin tai malliin liittyvää, kyseistä poukkoilua näkee joka jumalan päivä kun, esim. tuota Lahdenväylää ajelee. Isolla osalla kuskeista ei ole mitään arviointikykyä/peileihin ei edes katsota/tai nopeammin eteneviä "koulutetaan" kateellisena.
Kuten tuon roskalehden kommentoinnissakin on, nopeusero jonojen välillä on jonkinmoinen mutta sitä ei ole videolta helppo arvioida oikein ja meikäläiselläkin on se mielipide että nopeammin kulkevalla kaistalla on lupa ajaa kovempaa kuin sillä matelevalla. Toki joku tolkku pitää olla.
Mielensäpahoittajat haluaisivat että jos hän ei pääse, kukaan muukaan ei saa päästä. :)
Ei, mutta varmaan ymmärsit että sattui vain sopivasti? :)
Niinhän ne on.
Yhden Kääskei sankarin taidonnäyte eiliseltä tallentunut videollekkin: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/2ec7af0e-7fe2-4189-ae1e-5dbf18a895bd
Joo, eihän se 1.2-litranen etuvetokäskai saa pitoja noin joutuin. Onpa taas turhanpäiväinen uutinen pekka puupäästä, teiden kuninkaasta jonka autossa on abs-jarrut. Huoh. Ihan normitilanne täälläpäin.
Paitsi, että vaikka olisi niin et voi tempoa sitä. Nimittäin silloin aktivoituu ajonvakautus. Todella harvasta pelistä sen saa pois päältä. Tuohan oli siinä mun Daciassa muinoin ongelmana.
Kyllä se Toitsussa ton verran anteeks antaa että kerkee antaa uuden kulkukulman, rutkuttelee sit sen jälkeen ittensä asentoon.
On toki semmosiaki kotteroita jotka holhoo ihan liikaa, leikkaa boonuksena vielä tehotkin - ja ihan liian pitkäks aikaa.
Nisseriina
22.01.2019, 19:47
Ja tuntuu olevan myös seniori kansalaisten suosiossa. Joskin kyseisellä mallilla tötöilijöiden ikähaarukka on kyllä ihan laidasta laitaan. Ennen piti varoa täti-ihmisiä pienessä punaisessa Micrassa, nykyään setä-ihmisiä tummassa Käteishomossa. :) Nissaneista ja niiden käyttäjien profiloinneista mieleen, niin ainakin pk seudulla Primerat tuntuvat olevan jostain syystä enemmän pigmenttiä saaneiden kansanosan suosiossa. Jos Primaveeran näkee liikenteessä harrastavan kuviokelluntaa tai zumbaliikkeitä, on puikoissa 99% todennäköisyydellä varjo. Parhaassa tapauksessa kaksi tai useampikin, mutta vain yhdellä kuskeista on polkimet. Ratti toki kuuluu kaikille...
:D:D :D Ja Corollat näyttää liikkuvan miten sattuu ilman kuskia tai sit ovat etäohjauksessa. Silmät ja hampaat leijuu ilman päätä ratin takana. Siltä se ainaki näyttää vai onko vaa huonosti nukuttu yö takana.
Ne ne vasta kauhistuttavia hetkiä ovatkin, kun ajaa autolla niin kuin aina ennenkin, mutta alle sattuu omiaan ajonvakautuksella säveltävä nykyauto. Mulla kävi noin kun lainasin appiukon Saabia talvella. Oli tehoa ja oli nelivetoa tarjolla. Piti sitten vähän mutkaista tietä kepitellä ja vähän kokeilla kuin Saabi kulkee. No helvetin ajovakautus iski sitten kehiin niin meinattiin mennään lepikkoon! Sillä piti ajaa kuin idiootti. Eli pidät vaan ratin käännettynä sinne minne haluat mennä niin se pyrkii ohjaamaan auton sinne.
Tuosta omasta aaämgeestä käsittääkseni saa noita elektronisia avustimia pois tarvittaesssa. Pari kertaa tullut kokeiltua ja laittanut takaisin päälle. Ei ota liian aikaisin luistoa pois, mutta ottaa kuitenkin. Tehoa on senverran että lepikko raikaisi melko nopeasti kokemattomalla - kuten mulla :p. 200cdi onkin sitten jo toinen juttu - siitä vain ei kaikki lähde napista - oiskohan siinä joku dynomode? :D 430CLK kans kyllä kaipaa ESPiä talvella. Kesällä turha, mutta talvella sillä ei kyllä turvallisesti ajele ilman sitä.
Noissa lie aikasta paljon erillaisuuksia jotka varmasti (suurin osa) liittyy hintaan. Siis ajokin. Vaan eikös alun A-Mesen kippaus ongelmat liittynyt juuri ESP:ehen? Vai oliko se niinpäin että vituiks mennyt suunnittelu sillä paikattiin?
Noissa lie aikasta paljon erillaisuuksia jotka varmasti (suurin osa) liittyy hintaan. Siis ajokin. Vaan eikös alun A-Mesen kippaus ongelmat liittynyt juuri ESP:ehen? Vai oliko se niinpäin että vituiks mennyt suunnittelu sillä paikattiin?
Jälkimmäinen vaihtoehto, eli auton suunnittelu meni persuuksilleeen ja asiaa korjattiin muiden muassa paremmalla/neuroottisemmalla ajonvakautuksella. Olikos niin, että rengaskokoa muutettiin ja myös alustaa jäykistettiin samalla ?
Kaitsu67
25.01.2019, 19:30
Isolla osalla kuskeista ei ole mitään arviointikykyä/peileihin ei edes katsota/tai nopeammin eteneviä "koulutetaan" kateellisena.
Kuten tuon roskalehden kommentoinnissakin on, nopeusero jonojen välillä on jonkinmoinen mutta sitä ei ole videolta helppo arvioida oikein ja meikäläiselläkin on se mielipide että nopeammin kulkevalla kaistalla on lupa ajaa kovempaa kuin sillä matelevalla. Toki joku tolkku pitää olla.
Mielensäpahoittajat haluaisivat että jos hän ei pääse, kukaan muukaan ei saa päästä. :)
Vielä 70- ja 80-luvulla hitaammat pysyi suosiolla siellä oikealla kaistalla ja vasen oli ohituskaista niinkuin kuuluukin. Ja jos siihen tultiin tötöilemään annetiin torvea ja pitkiä valoja, jonka jälkeen tötöilijä poistui häpeissään äkkiä takaisin sinne oikealle kaistalle matelemaan. Jostain syystä nykyään moottoritielläkin pamautetaan (usein peileistä katsomatta) 80-kymppiä ajavan rekan "ohitukseen" 85-90 km/h kun vasemmalla kaistalla ajetaan 120:iä, siinä sitten jarruttelet ja sen rekan vieresää tämä "hurja ohittaja" matelee monta kilometriä ennen kuin pääsee ohi ja koko vasen kaista on tukossa.
Ihmetyttää moinen, kun ainakin aikanaan autokoulussa 80-luvulla terotettiin, että se on ohituskaista ja sinne mennään ja tullaan pois ja nopeammat ajaa siellä ja hitaammat väistää ja ajaa siinä oikealla.
Ennen kaikki oli paremmin.... :cool:
Mut onha nuo ajonvakautukset säästäny varmasti monen hengen, ojaan ajon tai kolarin.. Aika hienosti pelaa esim a4 b8 Audissa.. liikenne ympyrässäki jos alkaa puskea nii näppärästi vasemmasta etusesta kirraa ja oikasee..
Joskus tyhjällä tiellä pikku vauheissa kokeillu mutkassa kääntää äkisti poikittain nii jo vain näppärästi korjaa..
Onneks ajouran alottanu estottomilla autoilla tietää miten ajaa mut nää nyky kuskit on paha ku oppivat avustukseen..toivoa ettei tuu milläö vanhalla koslalla liikenteeseen.
Mut onha nuo ajonvakautukset säästäny varmasti monen hengen, ojaan ajon tai kolarin..
No varmasti, mutta kyllä on osaltaan aiheuttanutkin, kun kuskeille luodaan turvallisuuden tunnetta vähän liikaa.
Jotain vakautta olis tarvittu näköjään tossa hieman pienemmällä raitilla Järvenpään liepeillä kun parin sadan metrin matkalla oli kolmet ojaanajojäljet. Miten lie penkka imeny luokseen? :confused: Näkyy kyllä vähän siellä sun täällä että on käyty penkalla, kylän raitilla uus katulamppukin ajettu nurin. En muista et aiemmin olis tässä määrin tötöilty näillä nurkilla.
Jotain vakautta olis tarvittu näköjään tossa hieman pienemmällä raitilla Järvenpään liepeillä kun parin sadan metrin matkalla oli kolmet ojaanajojäljet. Miten lie penkka imeny luokseen? :confused: Näkyy kyllä vähän siellä sun täällä että on käyty penkalla, kylän raitilla uus katulamppukin ajettu nurin. En muista et aiemmin olis tässä määrin tötöilty näillä nurkilla.
Noita "käyntejä" oli eilen iltapäivällä PK-seudulla enemmänkin siellä-täällä. Pikku pakkanen ja ajoin tihutti vettä, ja ajelu kuin kesällä.
Noita "käyntejä" oli eilen iltapäivällä PK-seudulla enemmänkin siellä-täällä. Pikku pakkanen ja ajoin tihutti vettä, ja ajelu kuin kesällä.
On ollut tämä talvena huonoja ajokelejä keskimääräistä enempi kun tota lunta on tullut ja ollut muutoinkin haastavia olosuhteita. Mutta silti sama havainto kuin Matilla, harvinaisen paljon autoja on vieraillut metsähallituksen puolella. Ei ne tietokoneet siellä autossa kuljettajaa korvaa.....
tekniikkamies
26.01.2019, 08:35
Tiellä pysymiseen ei vissiin sellainen käy ratkaisuksi, että talvirenkaat uusitaan ajoissa ja talvella voi manuaalivaihteisen kohdalla ajaa vaikka pykälää pienemmällä, niin vauhti asettuu luontevasti sellaiseksi, ettei ajoneuvo lähde lapasesta.
On ollut tämä talvena huonoja ajokelejä keskimääräistä enempi kun tota lunta on tullut ja ollut muutoinkin haastavia olosuhteita. Mutta silti sama havainto kuin Matilla, harvinaisen paljon autoja on vieraillut metsähallituksen puolella. Ei ne tietokoneet siellä autossa kuljettajaa korvaa.....
Ei korvaa ei, eikä kumoa fysiikan lakeja, kun tilannenopeus on (valheellisen turvallisuuden tunteen vuoksi?) liian suuri.
Ei korvaa ei, eikä kumoa fysiikan lakeja, kun tilannenopeus on (valheellisen turvallisuuden tunteen vuoksi?) liian suuri.
Nämä mun näkemät on menneet hädin tuskin auton mitan penkalle, joten ei oo kyllä ylinopeutta ajettu (60-alue). Mutta tilannenopeus on ollut kaikesta huolimatta liian suuri ratin takana istujille, luultavasti sompailtu vähän sinnepäin ja sitten kun on penkka alkanut imemään niin ehkä päästetty ratista irti samalla kiljahtaen. :rolleyes:
Ihan paras oli alkutalvesta.
8kympin alue,Edessä ajaa hameihminen tai sitten pitkätukkainen hevari mies.Autona joku uus hyundai.
Vastaan tulee paloauto valot vilkkuen,Ei mitään tarvetta kenenkään väistää koska toisella kaistalla ei ollut ollenkaan liikennettä.
No hyundai kuljettaja päättää vetää liinat lukkoon edessä:D.juuri vaivoin sain vanhan rötköpekan pysähtymään törmäämättä naiseen tai hevi-mieheen.
NO mitä tapahtuu seuraavaksi,hyundai alkaa peruuttamaan itseänsä pientareelle sivuun ja mersun nokka on alle kahden metrin päässä:D.
-Paloauto on jo mennyt menojaan
Mersun äänimerkki katkaisee yrityksen tai sitten ikkunasta huutamani sensuroidut kauno sanaiset.
Vilkaisen peiliini ja totean että nyt on aika painua matkoihini iso nelosmoottori pauhuen kera MR.garretin,Varmaan koko maapallo olis pyörähtänyt pikkuisen jos olisi ollut pitävempi keli.
Samalla vilaisen hyundain sisään ja totean että se oli nais immeinen.Hyundain jäi tienpenkalle ja oli siellä vielä suoran päätyttyä,Kun mersu taittoi seuraavaan mutkaan ja uusin haasteisiin...
Varmaan joku taskuparkki avustin meni päälle tai sitten hätäjarru assistentti tai molemmat???;):D
Ihan paras oli alkutalvesta.
No hyundai kuljettaja päättää vetää liinat lukkoon edessä:D.juuri vaivoin sain vanhan rötköpekan pysähtymään törmäämättä naiseen tai hevi-mieheen.
Nämäkin ovat muutaman muun kuljetta-tyypin ohessa melkoisen rasittavia kanssa-autoilijoita, hidastavat ja jopa jarruttavat vastaantulijoiden vuoksi ihan tavan maantiellä. Myös valoisalla.
Eikä ole ihan harvassa tämmöiset, en ole kunnolla päässyt selvyyteen onko ratissa ikäihmisiä vai joku normikansalainen jota ajaminen jännittää ihan valtavasti tai on joku näkövika... (valtaosalla se vika lienee silmien takana pään sisällä)
Ollakseni suht rauhallinen kuski, olen ottanut tavaksi ohittaa vähänkään tahmeammin menevät välittömästi jos tie/olosuhteet antavat myöden. Esim. sivutieltä pääväylälle kaikessa rauhassa kiihdyttävät ovat 99% pumppujalkoja tai muuten vaan arvaamattomia köröttelijöitä.
Ketjun aiheeseen liittyen, kävin eilettäin ajelemassa ~200km juipin tuoreehkolla S80:lla. On kyllä kaikessa mukavuudessaan juuri sellainen auto joka turruttaa aistit ja sulkee ulkomaailman pois. Vaunu on hyvin käyttäytyvä liukkaalla, mutta helposti tolla tulisi ulosmitattua auton hyvät ominaisuudet jos ei olis pohjalla tajua talviajosta yleisesti.
Nämäkin ovat muutaman muun kuljetta-tyypin ohessa melkoisen rasittavia kanssa-autoilijoita, hidastavat ja jopa jarruttavat vastaantulijoiden vuoksi ihan tavan maantiellä. Myös valoisalla.
Eikä ole ihan harvassa tämmöiset, en ole kunnolla päässyt selvyyteen onko ratissa ikäihmisiä vai joku normikansalainen jota ajaminen jännittää ihan valtavasti tai on joku näkövika.
Näitä henkisesti ihan helvetin leveillä, jotka sitten jarrutetaan kapeammaksi, autoilla ajavia tapaa aika usein.
Muistuu nuoruus mieleen Jyväskylässä. Uunituore ajokortti kuumotti takataskussa ja eka ajopeli alla, takavetoinen Morris Marina ja suunta kohti jäärataa. Takakontissa oli tietty isojen poikien ohjeistamana kunnollinen lumilapio. Ja sitä kyllä tarvittiin, rataa kierrettiin iltakausia ja noin sata kertaa oltiin reunavalleissa. Mutta kyllä siellä radalla muutakin opittiin kuin lumitöiden tekemistä.
Seuraavana talvena ajelin myös vanhempien uunituoreella ökymaasturilla, Tojo HJ60. Pippelihän siinä meinas kasvaa ihan liiaksi mutta ehkä kuitenkin ajotaito enempi :) Takavedon ja nelivedon erilainen käyttäytyminen oli iso mysteerio aluksi mutta toistojen kautta auton hallinta alkoi löytymään.
Jääradat pikku hiljaa hävisi, oliko sitten metelin vai minkä syyn takia. Sääli sinänsä, liukkaalla radalla autoa oppii hallitsemaan.
tekniikkamies
27.01.2019, 08:44
Jääradat pikku hiljaa hävisi, oliko sitten metelin vai minkä syyn takia. Sääli sinänsä, liukkaalla radalla autoa oppii hallitsemaan.
Jäällä ajoa treenaamassa on ole yleensä törmännyt kehenkään, joka olisi eniten teknisen harjoituksen tarpeessa. Samapa se on vaikka kirjastossa - joita lukeminen sivistäisi eniten, ei tule sinne.
Yksi vuosi sain jostain lehdestä tiedon, että jäätie menee Ahvenanmaalle. Lähdin matkaan vanhalla Mersulla ja ehkä puoleen väliin merta pääsin, niin reitti oli liian monimutkainen kun välillä johonkin saareen, piti palata takaisin. Matkalla oli tielaitoksen laivaväylän yli vievä pieni lossikin.
Kaitsu67
27.01.2019, 09:34
Honda-mies kaatui citymaasturilla ojaan Juha Miedon kotinurkalla
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005978868.html?cs=email
Mitäs ne Honda-miehin kaverit tähän sanois :D - joo kyllä ojaan minäkin, mites muut? Joo, ojaan tietysti :D
Jäällä ajoa treenaamassa on ole yleensä törmännyt kehenkään, joka olisi eniten teknisen harjoituksen tarpeessa. Samapa se on vaikka kirjastossa - joita lukeminen sivistäisi eniten, ei tule sinne.
Harvinaisen osuva huomio!
on-off road
28.01.2019, 13:12
Muistuu nuoruus mieleen Jyväskylässä. Uunituore ajokortti kuumotti takataskussa ja eka ajopeli alla, takavetoinen Morris Marina ja suunta kohti jäärataa. Takakontissa oli tietty isojen poikien ohjeistamana kunnollinen lumilapio. Ja sitä kyllä tarvittiin, rataa kierrettiin iltakausia ja noin sata kertaa oltiin reunavalleissa. Mutta kyllä siellä radalla muutakin opittiin kuin lumitöiden tekemistä.
Jääradat pikku hiljaa hävisi, oliko sitten metelin vai minkä syyn takia. Sääli sinänsä, liukkaalla radalla autoa oppii hallitsemaan.
Eiköhän nuo jääradat taas pikkuhiljaa yleisty sähköautojen vallatessa maan.
Ei melua, ei öljy tai polttoainevuodon riskiä, pelkkää piiiiitkää luistoa talvisessa auringonpaisteessa. ....tai sitten keksitään yleinen hauskuudenkieltolaki...
pelkkää piiiiitkää luistoa talvisessa auringonpaisteessa.
:confused: Millä saadaan ajonvakautus pois pelistä, entä sutimisenesto, niin ja se perinteinen käsijarrukin puuttuu. Eli luistot jää nylkyttämisen tasolle = körötellään vain liikennevaloilla ohjatussa ja kameravalvotuissa olosuhteissa. :p
Mietin myös miten sähkökulkineella sladitellaan.
vartiainen
28.01.2019, 18:33
Mietin myös miten sähkökulkineella sladitellaan.
Vaikka näin.
https://www.youtube.com/watch?v=sCUBo1Xk9IE
Videon kulkineessako ei ole ohitettu mitään?
Kai tuon tason vehkeessä nyt jotku driftimoodit on, toisin ku jossain pikkukinnerissä.
vartiainen
28.01.2019, 19:11
Videon kulkineessako ei ole ohitettu mitään?
Ainakin ludicrous-mode antaa aika mukavasti siimaa, ja ajohallintaa ja luistonestoa saa napsuteltua ihan valikosta pois päältä.
Tämä nyt ei varmaan päde mihinkään Priukseen tai Nissan Leafiin mutta mitä järkeä nyt sellasella mopolla on muutenkaan jäärataa kammata?
Ainakin ludicrous-mode antaa aika mukavasti siimaa, ja ajohallintaa ja luistonestoa saa napsuteltua ihan valikosta pois päältä.
Tämä nyt ei varmaan päde mihinkään Priukseen tai Nissan Leafiin mutta mitä järkeä nyt sellasella mopolla on muutenkaan jäärataa kammata?
Viittaus lähinnä: "Jäällä ajoa treenaamassa on ole yleensä törmännyt kehenkään, joka olisi eniten teknisen harjoituksen tarpeessa."
Eiköhän nuo jääradat taas pikkuhiljaa yleisty sähköautojen vallatessa maan.
Ei melua, ei öljy tai polttoainevuodon riskiä, pelkkää piiiiitkää luistoa talvisessa auringonpaisteessa. ....tai sitten keksitään yleinen hauskuudenkieltolaki...
....affenat kuolee sähköiskuun....? :D
tekniikkamies
29.01.2019, 09:18
....affenat kuolee sähköiskuun....? :D
Sladittelu rupeaa olemaan last season paitsi vahingossa tapahtuva. Itse tuli koitettua esim. kuinka nopeasti w123 300 d:llä pääsee lenkin saaren ympäri ja kuinka kovaa 99 Saabilla pääsee järven toiselle ranne, joku 160 sai jäätiel mittariin.
Siviilille sopivat sladitteluautot oli takavetoja ja mielellään manuaaleja.
Jatkossa taituruutta tarvitaan miten valita oikea latauspaikka tai pistoke sähköautolle.
Oikeasti jopa mielenkiintoista jos voi kehitellä kotona aurinkosähköjuttuja ja ladata auton samalla.
Se tietynlainen hohdokkuus, vanhan tyylin bensikset, unelma-ammatti raskaan liikenteen kuljettajana ovat myös last season. Taksilla huristelusta mieleen jäi jos alaa haluaa kehittää tai tienata kunnolla, ehkä oikeanlaisen tietokonesovelluksen kehittäminen on se millä voi tienata. Tarkoittaako tämä siis hiukan pidemmälle katsoen automatisoitua liikennettä.
Oikeasti jopa mielenkiintoista jos voi kehitellä kotona aurinkosähköjuttuja ja ladata auton samalla.
Tuo se on varmaan tulevaisuuden vastine polttoöljyllä ajelulle. ;)
Sladittelu rupeaa olemaan last season
Mitäs se muuten tarkottaa, ku nykyää nuoriso "linttailee"?:confused:
Mitäs se muuten tarkottaa, ku nykyää nuoriso "linttailee"?:confused:
Yleensä penkanlevitystä autolla, jonka ajamisen jälkeen tämmönen mukavuudenhaluinen keski-ikäinen tarvitsee munuaisensiirtoa. Ne ei nimittäin pysy selkärangassa kiinni noissa linttaE36-bemareissa Mulkku-, BTCF ja Panty-Dropper-tarroilla, joissa iskarit on vaihdettu harjateräkseen ja jousista laikattu kiekkoja pois. Ihan v...n kiva opettaa opetusajoa tommosella isoveljen linttapaskalla nuoremmalle teinille. Sattuu olemaan perheen ainoa manuaali - jostain syystä. :mad:
Ei vaan voi ymmärtää rata-alustoja käyttöautoissa. :confused: Apinat!
Itse tuli aikoinaan opeteltua ajamaan kovaa ja oikaisemaan luisto äkkiä - jääradalla sitten sladiteltiin.
Kaitsu67
29.01.2019, 12:44
Itse tuli aikoinaan opeteltua ajamaan kovaa ja oikaisemaan luisto äkkiä - jääradalla sitten sladiteltiin.
Jep, takavetosilla aikanaan tuli ekat vuodet ajettua enkä etuvetoista olis edes silloin huolinu. Hyvin pärjäs kovassakin vauhdissa. Sitten ku tuli alle eka etuvetoinen liisari, oli siinä vähän opettelemista ja käännöksissä käsi kässärin kahvassa kun meinas helposti puskea suoraan. :D
tekniikkamies
29.01.2019, 15:20
Mitäs se muuten tarkottaa, ku nykyää nuoriso "linttailee"?:confused:
Joitain Bemareita, Mersuja tms. näkee nuorisolla ja olisko he viimeisiä lajin harrastajia. Omassa nuoruudessa melkein kaikki kaveriporukassa ymmärsi sladittelun päälle. Silloin myös mopolla ajettiin kaikilla ilmoilla.
Takaveto jenkki tuntui mieleisimmiltä autolta, mutta niihin harvalla oli varaa. Amerikkalaisissa elokuvissa oli sellaisia ja niillä suditeltiin ja mentiin luistossa. Itse huomasi, että Caprisessa oli isot kulut, sitten siirryin dieselvehkeisiin. Vanhat kaasaribensa-autot oli oikukkaita. Ekasta diesel Datsun avolavasta tuli mustaa putkesta niin, että varmaan olis nuorison makuun nytkin. Ainakin kavereita se nauratti. Datsunin mukana tuli Sota ajan muistoja kasetti ja sitä tuli kuunneltua, reviteltyä tietysti ja alustavaa off road treeniä takaveto Dassella.
Uskallampa väittää että kaikista, KAIKISTA, autoilijoista olivatpa he sitten tuoreita nuoria tahi vanhoja kokeneita, tulisi turvallisempia kuskeja tuonne liikenteeseen jos he koettelisivat omaa taitoaan ja ajokin ominaisuuksia äärirajoille ja vähän ylikin. Korostaen toki silloin kuin siitä ei ole vaaraa muille, vaan vain itselleen...
Uskallampa väittää että kaikista, KAIKISTA, autoilijoista olivatpa he sitten tuoreita nuoria tahi vanhoja kokeneita, tulisi turvallisempia kuskeja tuonne liikenteeseen jos he koettelisivat omaa taitoaan ja ajokin ominaisuuksia äärirajoille ja vähän ylikin. Korostaen toki silloin kuin siitä ei ole vaaraa muille, vaan vain itselleen...
http://www.fsnordic.net/discussion/Smileys/FSN_Smileys/thmbup.gif
Juuri näin. Ne jääradat!
Aika paljon ottaa kuulaan nuo citylinttailijat jotka pyörii samoilla seuduilla, missä pikkulapset leikkivät ja laskevat mäkeä.
BJ-40/76
30.01.2019, 23:49
Kun minä aloitin tuon autoilun, niin ylivoimaisesti suurin osa "hyväksyi" Vaihtovirta Laturin (10v aikaisemin tilanne oli toinen)
Ensimmäinen oma auto oli vm. 72 toyota carina, edelleen vaihtovirta laturilla, olikohan 40, vai 45A?
Se "kehittyi" muutamassa vuodessa 5-vaihteiseksi, ja moottoriksi tuli DOHC 18r-g "soittoraudoilla".
Nuo jarrut riitti siihen, että normaali jarrutukset onnistu, mutta niiden jälkeen yhden kerran voi vetää "Liinat Kiinni-" tuolta 180+ km/h, kun et nosta jalkaa polkimelta! (jos käytit jarrupoljinta ylhäällä, niin jarrunesteet kiehahtivat heti- siis ei jarruja...)
Nuo uudemmat autot, joissa on:
-abs -> jarrut pitää, ja mahdollistaa ohjaamisen.... mutta harva Jarruttaja, Varsinkin Minun ikäinen, polkaisee pedaalin kirjaimellisesti pohjaan, kun pedaali alkaa potkia vastaan.. siis mennään sillä jarrutusvoimalla, mitä huonoin pito sallii:o
-ajonvakautus -> kun auto, onneksi vanhemmat enemmän, alkaa ravistella koria tms, siis kuuluu hyvin, että nyt tietsikka pudottaa tehoa, ja jarruttaa jotain/joitain pyöriä...
Ja hyvin menee, kun pitää Ratista suunnan, minne ollaan menossa....
Mutta kun vuosikymmenien takavetoisen kokemuksella vaistomaisesti yrittää "vastaheittoa" niin, ajolinjat menee aika kantikkaiksi........
Voisko olla esim. esp:n varoitusääni pakollinen; esim 85 db. ja kuskinpuolen etu kajarista, toki sekunnin/pari jatkuvuus viive vois olla OK
ABS-jarruja joskus kokeilen runttaamalla jarrut ns. "kiinni", ihan vaan kokeillakseni miltä se "rynkytys" ja ohjaus tuntuu. :D
-Tämän olen tehnyt muuta liikennettä vaarantamatta... ;)
Totuuden nimissä olen harvoin joutunut jarruttamaan että ABS olisi aktivoitunut, johtunee ennakoivasta ajotavastani...? :p
Muita hienouksia ei Jeepissäni olekaan, Oldsissa ei sitäkään... :o
-abs -> jarrut pitää, ja mahdollistaa ohjaamisen.... mutta harva Jarruttaja, Varsinkin Minun ikäinen, polkaisee pedaalin kirjaimellisesti pohjaan, kun pedaali alkaa potkia vastaan.. siis mennään sillä jarrutusvoimalla, mitä huonoin pito sallii:o
En nyt ihan pysy mukana mitä haet, mutta kyllä kannattaa polkee sitä poljinta koko voimalla vaikka ABS olisikin jos tilanne on päällä. Sillä tyylin saa parhaimman jarrutustehon ABS:lläkin. Ja muutenkin kannattaa polkea välillä kunnolla niin pysyy jarrupalikat hereillä eikä jumiudu.
BJ-40/76
31.01.2019, 19:03
En nyt ihan pysy mukana mitä haet, mutta kyllä kannattaa polkee sitä poljinta koko voimalla vaikka ABS olisikin jos tilanne on päällä. Sillä tyylin saa parhaimman jarrutustehon ABS:lläkin. Ja muutenkin kannattaa polkea välillä kunnolla niin pysyy jarrupalikat hereillä eikä jumiudu.
Siis sitä tarkoitan, että moni jarruttaa paniikkitilanteessa vain niin varovasti, että abs alkaa "raputtamaan/toimimaan"
Siis tämähän tarkoittaa sitä, että mahdollisesti vain yksi pyörä jarruttaa niin paljon kuin pystyy.
3 muuta rengasta voi olla hyvinkin tukevasti kiinni tiessä, ja jarruttaa vaikka 50% voimalla.
Kuten Matti sanoi, ABS:n kanssa pitäisi paniikkitilanteessa painaa jarrua oikein kunnolla, että kaikki 4 rengasta olisi ABS jarrutuksessa.
Mutta kun ajanut vuosikymmeniä autolla, jossa ei ole ABS:ssää niin selkäytimessä on se, että ohjattavuus menetetään siinä vaiheessa, kun renkaat alkaa mennä suttina:o
Ensimmäisellä ABS-jarruilla varustetulla autolla piti käydä oikein jääradalla opettelemassa abs jarrutusta.
^-Tätähän tuossa aiemmin koetin änkyttää...? :p
Siis sitä tarkoitan, että moni jarruttaa paniikkitilanteessa vain niin varovasti, että abs alkaa "raputtamaan/toimimaan"
Siis tämähän tarkoittaa sitä, että mahdollisesti vain yksi pyörä jarruttaa niin paljon kuin pystyy.
3 muuta rengasta voi olla hyvinkin tukevasti kiinni tiessä, ja jarruttaa vaikka 50% voimalla.
Kuten Matti sanoi, ABS:n kanssa pitäisi paniikkitilanteessa painaa jarrua oikein kunnolla, että kaikki 4 rengasta olisi ABS jarrutuksessa.
Mutta kun ajanut vuosikymmeniä autolla, jossa ei ole ABS:ssää niin selkäytimessä on se, että ohjattavuus menetetään siinä vaiheessa, kun renkaat alkaa mennä suttina:o
Ensimmäisellä ABS-jarruilla varustetulla autolla piti käydä oikein jääradalla opettelemassa abs jarrutusta.
Isäukko tässä taannoin puheli, että onkohan corolla pyöränlaakerissa jotain vikaa, kun pitää ääntä. No nostettiin pukille ja pyöriteltiin ja satulat putsattiin.
Kävin koeajolla ja en kuullut mitään ihmerutinaa tai muutakaan.
No sitten sanoin, että ei sieltä rutinaa kuulu kuin liukkaissa kohdissa, kun absit alkaa rutisemaan.
"jaa, onko siinä semmoiset..."
No on siinä sen verran jotain hämärää, että kovemmin jarruttaessa jää kuskin puolen jarrupalat vinkumaan, ei lämpene mutta kitisee ikävästi. Mutta sitä isäukko ei taas kuule.
Siskonmies kanssa ajeli tuolla corollalla, kun omansa oli rikki. Se ihmetteli sitä, miten herkästi lyö tyhjää tuolla talvisilla teillä, joka vaihteella sutii. Omassa autossaan on luistonesto.
Minun mielestä taas tuo corolla on niin laiska, ettei se jaksa sutia mitenkään.
Pitäisi pistää siskonmies jeepin rattiin takavedolla m+s renkailla tuonne peltotielle kokeilemaan miten se sutii...
Kaveri muorin uudesta autosta aikanaan etsivät pitkään ja useamman tahon toimesta mystistä rutinan aiheuttajaa joka oireili vain kylmällä. Aika pitkään meni että selvisi "ongelman" olevan ABS:it ja ei kylmällä, vaan liukkaalla alustalla...
Niimpä, sitä pitäisi hienovaraisesti kysyä onko harjoitellut ABS-jarrujen käyttöä...? ;)
-Jos tulee "paniikkijarrutus" niin äkkinäinen säikähtää ja nostaa jalan jarrulta kun alkaa pauke ja siinä sitä sitten ollaan, pahimmassa tapauksessa hengiltä....? :o