PDA

View Full Version : Peräkärryn valmistus + katsastus


hitoy
18.07.2018, 12:19
Rakas kaikkitietävä offipalsta. Idea olisi tehdä T5 transporterin perään T5 portterista kärry. Rälläkkä pysyy kädessä ( jotkut täällä tietää ja koittanut niitä jemmata multa ) ja aihio on pihassa. Helpoin tapa hommata as.vaunun alusta? Saisi jäädä alle 750kg ja kantavuudella ei ole sinänsä minulle väliä. Ideoita?

-MaTTi-
18.07.2018, 16:33
Rakas kaikkitietävä offipalsta. Idea olisi tehdä T5 transporterin perään T5 portterista kärry. Rälläkkä pysyy kädessä ( jotkut täällä tietää ja koittanut niitä jemmata multa ) ja aihio on pihassa. Helpoin tapa hommata as.vaunun alusta? Saisi jäädä alle 750kg ja kantavuudella ei ole sinänsä minulle väliä. Ideoita?
Teet tuollaisen tämän prujun (https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581759/a5113c860a620c61bef790cf19698402/16029-O1-_ja_O2-luokan_keskiakseliperavaunun_vetoaisa_LIITE_Esim_v etoaisasta.pdf) viimeisellä sivulla olevan jatkuvan rakenteen aisan sen portterin pätkän alle, ostat kolmiolevyn vetopäälle (jos V-aisa), asennat taakse kolmionmuotoiset heijastimet, eteen parkit ja valkoiset heijastimet, naputtelet valmistenumeron (saat konttorilta) ja teet valmistajankilven. Lopuksi yksittäishyväksyntä ja sulla on uusi O1-luokan jarruton perävaunu kok.m. 825 kg (75 kg + 750 kg). Yksittäishyväksyntä maksaa 180€.

jmk
18.07.2018, 21:04
Eikö vetoaisan tarvitse olla hyväksytty? Vai onko vain jarrullisten juttu?

-MaTTi-
18.07.2018, 21:37
Eikö vetoaisan tarvitse olla hyväksytty? Vai onko vain jarrullisten juttu?
Pitää, mut tossa aiemmassa linkissä just noi viimeiset on ”jatkuvaa rakennetta” eikä tulkita aisaks. Mut ei ne valmiitkaan tyyppihyväksytyt aisaparrut älyttömiä maksa.

hitoy
18.07.2018, 22:44
Kiitos matti!! Mites Akseli? Oma kelpaa?

Pertsi
19.07.2018, 05:38
Tästä kaivataan projektikertomusta :D

-MaTTi-
19.07.2018, 09:58
Kiitos matti!! Mites Akseli? Oma kelpaa?

Omilla kynkillä ok, purat vaan jarrut pois. Sillehän on jo valmiiks määritetty maks kantavuus. Sen verran pitää sihtailla painopistettä ettei kuulalle tule yli 10% akselille tulevasta massasta.

MetAxi
19.07.2018, 20:44
Ihan mielenkiinnosta, minkälaisen etuosan meinaat laittaa? Portterin oma keula, kori poikki b-pilarin kohdalta ja sitten uudelleen takapyörän edestä, mig-liimalla kiinni?

Saattas tuo painopistekin olla melko lähellä.

ZeiZei
20.07.2018, 06:09
Itse jos tekisin, niin kaksi takaosaa vastakkain ja pyöränaukon siirtää sopivaan kohtaan. Näin omasta mielestä tulis parhaan näköinen. Tietenkin hintavampi tehdä, kun joutuu toisenkin korin hankkimaan.
Tuolta jotain vinkkiä vanhemmista malleista:

https://www.dub-box.com

https://www.xoprivate.com/lifestyle-events/dub-box/