View Full Version : noviisin kysymyksiä - millainen laite pärjää jo lumessa?
Tällainen täysin noviisin kysymys. Tilanne on semmoinen että tarvitsisi päästä väliin harrastamaan riistan ruokintaa, riistakameran huoltoa ja makkaran paistoa paikkoihin joihin johtaa metsäautotiet mutta joita ei talven aikana aurata.
Eli kysymys on sen suuntainen että millainen laite minimissään pitää olla että pirkanmaan korkeuksilla olisi mahdollista ajella auraamattomia metsäautoteitä ja uskaltaisi vielä ottaa vaimon ja lapset mukaan paistelemaan makkarat laavulle.
jossain kohtaa olen miettinyt Foresteria taikka vastaavaa mutta sellaisilla en usko perille pääsevän. Toisaalta nelkkua ei tarvitse vetoon eikä muuhun käyttöön normiajoissa eli "rymymaasturi" vaikuttaisi soppelilta tähän omaan erikoistarpeeseen. Olisi parkissa poistettuna tieliikenteestä poislukien päivät kun käy tuolla metsäautoteillä ja toki syksyn metsästysajat olisi ajossa.
Eli kysymys siis millainen on minimi millä tuollaisessa käytössä saattaisi pärjätä? Riittääkö esim. peruskuntoinen 2000-luvun alun Jeep Grand Cherokee vai pitääkö olla hyvinkin rakenneltu ja joutuuko silti lumella herkästi jumiin?
Toinen askarruttava asia on nuo maksut, verot ja vakuutukset. onko ne tosiaan poikki tieliikennekäytöstäpoiston ajan ja maksu menee vain päiviltä kun ajaa? onko silloin isoa merkitystä onko bensa vaiko diesel, etenkin jos kilometrejä tulee kuitenkin maltillisesti?
hiluvitkutin
08.01.2018, 11:00
Paljokoha sielläpäin lunta?
Miten ois peräkärry ja mönkkäri ja ehkä telasarja tai moottorikelkka.
Äkkiä tulis mieleen että eukkolle ja penskoille riittää yks reissu sillä jeepillä ku ukko riehuu lapion kanssa...
Kyllähän tuo parikymmentä senttiä nuoskaa lunta ahdistaa sen verran että siinä on city maasturilla aika ajaminen:) tietysti jos joku oikea maasturi jollain 35" niin silloin menee kyllä, mutta yleensä metsäauto teillä on aikas reilut ojat niin ei ole varaa pienimpäänkään ohjausvirheeseen... itse lähtisin kyllä mönkijä+telat linjalle sille ois käyttöä ympäri vuoden. Ja jos vielä ostaa traktoriksi rekatun niin käyttömelko edullista ja huoletonta, saa hinaillä kärriä tiellä kulkea lumiauran kanssa ym.
Kannattaa muuten laskea sitten kannattaako pistää jatkuvasti ajoon ja seisontaan sekin meinaan maksaa. Itse laskin hiluxin kanssa muistaakseni niin että jos kaksi kertaa kuussa ottaa ajoon päiväksi ja laittaa sitten seisontaan niin kannattaa siinä kohtaa jo pitää ympäri vuoden ajossa. Verolappu tulee aina ja on minimissään 10€ ja seisontaanlaitto maksaa 6€ plus vakuutus.
tekniikkamies
08.01.2018, 12:45
Paljokoha sielläpäin lunta?
Miten ois peräkärry ja mönkkäri ja ehkä telasarja tai moottorikelkka.
Äkkiä tulis mieleen että eukkolle ja penskoille riittää yks reissu sillä jeepillä ku ukko riehuu lapion kanssa...��
Mitäs tossa ihmeitä tarvii, joku nelivetoauto ja vähän varusteita, joilla saa auton jumista.
Itellä ihan neliveto Hilux Hakkapeliitta LT2 235/85/16 renkaat. On jäänyt ketjutkin ostamatta kun ei ole lunta yleensä paljoakaan.
Mikäpä olisi itsestä ollut lapsena mukavempaa kuin lähteä isän kanssa maasturiajelulle.
Jos kilsoja ei tule paljon, niin eikös tollasesta saa kunnollisilla talvirenkailla tehtyä ihan hyvän metsätieauton:
https://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/9333152
kauha-apina
08.01.2018, 17:32
Tervetuloa foorumille!
Muutama kysymys näin metsästäjänä tulee mieleen:
-onko pitkiä siirtymiä mehtuumaille?
-mitä ruokit?sorkkia vai pienpetoja
-onko kovin nirso akka?:D
Sanoisin, että joku sellainen 4-veto, jossa on alennusvaihteisto, eli pikkupuoli jakolaatikossa. Noin koko jahtikautta ajatellen tuntuu syksyllä maan pehmetessä ja myöhemmin lumessa ensin loppuvan meno vajaavetoisilta, sitten alentamattomilta 4WD-vehkeiltä (vain 4H) ja viimeisenä 4L-vehkeiltä.
Toki paksummassa lumessa on annettava pyörän pyöriä kunnolla, jotta etenee, mutta kyllä jakolaatikon pikkupuoli antaa paljon lisää käyttökelpoisia vaihteita juuri sille alueelle, jossa liikutaan. Jos on pelkkä nopea puoli, niin ei talvellakaan juuri ykköstä suurempaa pykälää voi metsäautoteillä lumessa käyttää, tai muuten menee nopeus niin kovaksi, että ojaan lipeäminen on vaarana.
Kannattaa muuten laskea sitten kannattaako pistää jatkuvasti ajoon ja seisontaan sekin meinaan maksaa. Itse laskin hiluxin kanssa muistaakseni niin että jos kaksi kertaa kuussa ottaa ajoon päiväksi ja laittaa sitten seisontaan niin kannattaa siinä kohtaa jo pitää ympäri vuoden ajossa. Verolappu tulee aina ja on minimissään 10€ ja seisontaanlaitto maksaa 6€ plus vakuutus.
Vakuutuksen pois jäännistä tulee boonuksista riippuen hyötyä kuitenkin. Tän vuoden alusta käyttöönotto 5€ netissä.
Aloittajalle joku isopyöräinen takalukollinen oikee maasturi. Jeepit vähän pieniä/pienipyöräisiä.
tekniikkamies
08.01.2018, 21:26
Aloittajalle joku isopyöräinen takalukollinen oikee maasturi. Jeepit vähän pieniä/pienipyöräisiä.
Kannattaa myös miettii haluuko sellasen, joka viedään esille American car showhun ja näytellään kuvia netissä vai haluuko sellasen, josta ei tarvi maksaa maltaita ja pääsee tielle ajelee. Tiellä tarttee kuitenkin melko tavalliset talvirenkaat.
Helpompi on kaverin tulla auttaa auto jumista jos se ei ole mikään jättijytky.
Suurin osa taviksista ei pääse autollaan mihkään kun asenne puuttuu, eikä mitään varusteita mukana jumista lähtöön.
Mut jos tyyli on tärkeää ja haluaa naapurit kateelliseksi ja ehkä meidän muutamat palstan käyttäjätkin, niin tosta pikku rakentelulla:
https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/8832460
hiluvitkutin
08.01.2018, 21:39
Tai tämmönen https://www.nettiauto.com/dodge/ram/9301471
Taitas vaikka isommatkin pyörät mahtua.
Ite suosittelisin joko tuommosta https://www.nettikone.com/sisu/maseja-korjattavaksi/1516194
Tai sitten ehkä jopa tämmöstä https://www.nettikone.com/sisu/nasu/1684728
KoniJeep
08.01.2018, 22:02
Tällainen täysin noviisin kysymys.
Eli kysymys siis millainen on minimi millä tuollaisessa käytössä saattaisi pärjätä?
Vastaus: https://www.nettimoto.com/winha/-/2203034
tekniikkamies
08.01.2018, 22:15
Tai tämmönen https://www.nettiauto.com/dodge/ram/9301471
Taitas vaikka isommatkin pyörät mahtua.
Maatalouspuolella saa vastinetta rahalle enemmän jos pitää olla isot pyörät:
http://www.hankkija.fi/Koneet/vaihtokoneet/case%2Dih%2D7120%2Dmagnum%2D923%2D4452%2D2
Hessu888
08.01.2018, 23:08
Osta tojota niin ei muna sojota:
Tällanen minkä arvo vaan nousee ja verot puolet hlöautosta:
https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9353381
Tai vähän erikoisempi:
https://www.nettiauto.com/toyota/hilux/9344079
Kiinnostavia ehdotuksia. esim. Tämä: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9353381
Kelkka muuten mutta saattaa joku tykätä huonoa jos ajellaan tietä, autolla ei taas pääse niin helposti sanomaan. Maastoon kelkalla ei ole asiaa kun ei ole omia maita.
Siirtymää itsellä tuonne metsiin tulee noin 50km, tämä väli on isoa pääväylää. syksyt on kyllä pärjännyt kaksivetoisellakin mainiosti.
probleemia tulee kun perheen kanssa haluaisi mennä talvella laavulle makkaranpaistoon ja laavu on alueiden sisällä puomitetun tien perässä. Ison tien ja laavun väliin jää nelisen kilometriä metsäautotietä jota ei välttämättä ole aurattu. Laavu on kivalla paikkaa ja halu olisi käydä mutta pienten lasten kanssa ei tuota matkaa kävellä.
Maasturi itselle tavallaan menettää merkityksensä jos silläkään ei suht kätevästi tuota 4 km matkaa talvella auraamatonta tietä ajele. itse ei osaa ollenkaan arvioida miten nuo kulkee kun ei ole kokemusta. Auto todennäköisesti olisi isoilla renkailla ja korotuksella oleva eikä tarvitsisi olla edes nätti. Pihan koristeena muuten paitsi jahtikauden ja nämä talviretket, toki noita saattaisi olla useinkin jos ajelu olisi yhtä hauskaa kuin kuvittelisin :)
tekniikkamies
09.01.2018, 11:18
Kiinnostavia ehdotuksia. esim. Tämä: https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9353381
itse ei osaa ollenkaan arvioida miten nuo kulkee kun ei ole kokemusta. Auto todennäköisesti olisi isoilla renkailla ja korotuksella oleva eikä tarvitsisi olla edes nätti.
Tuossa on yksi näkökulma:
https://youtu.be/jT1zaw5VsfU
Kulkeminen riippuu niin paljon minkälaista lunta on esim. sellainen moottorikelkalla ajettu tie, joka ei kuitenkaan kanna voi olla aika huonoa etenemisen kannalta.
Otetaan mukaan pienipyöräinen Jeeppi, jossa on ketjut, lumi ei ihan ehkä pahiten vastustavaa sorttia:
https://youtu.be/KHMhaS2AAFQ
Omasta mielestä melko normaalit nastalliset talvirenkaat on parhaat metsäautoteille. Offroad maastorenkaat tyyliin mud terrainit taas parhaat mutamömmöön ja teiden ulkopuolelle.
Ihan joka autoon ei välttämättä hirveän isot renkaat ole katulailliset. Ehkä parhaimmillaan jossai HJ tyylin autossa on otteessa 35" renkaat, mutta olikos ne sitten hyvät maantiellä ja metsäautotie voi olla jäässä kuten maantiekin. Ennemmin mä ottaisin normaalit talvirenkaat ja vaikka ketjut tai jonkinlaisen kompressorin, jolla voi renkaisiin laittaa lisää ilmaa jos sitä vähentää.
dodge3500
09.01.2018, 19:18
Oisko joku rj70 soiva peli
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ100/IMG_20180107_170528.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ100/IMG_20180107_170528.jpg)
Tuomosta alkutalvesta aurattua mettätietä kävin ajelemassa yli 20km. Aika helvetinmoista työtä se on normaalilla maasturilla tuomosta tietä ajaa.
Tuossa oli lunta semmonen 30-40cm (vaikka kuvassa ei näytä olevan lunta paljoakaan, ja pahimmoilleen kelkalla poljettu kesketä) ja vakiokorkuinen vakiokokoisilla nastarenkailla oleva land cruiser 100 alla.
Käytännössä ykkönen-kakkonen ja lappu lattiassa lähes kokoajan. Löpöä menee se litra/kilometri :D
Esimerkkinä siis ettei kannata kuvitella aivan älyttömiä näitten maastureiden talvisista etenemisistä. Telavehkeet erikseen.
veijon-esso
09.01.2018, 20:13
No tojotat erikseen...! :D
Blatseri eteni tossa vaiheessa ihan hyvin, renkaana oli 35"bogger.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2753&pictureid=51517
https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ100/IMG_20180107_170528.jpg/_medium.jpg (https://mikatauri.kuvat.fi/kuvat/HDJ100/IMG_20180107_170528.jpg)
Tuomosta alkutalvesta aurattua mettätietä kävin ajelemassa yli 20km. Aika helvetinmoista työtä se on normaalilla maasturilla tuomosta tietä ajaa.
Tuossa oli lunta semmonen 30-40cm (vaikka kuvassa ei näytä olevan lunta paljoakaan, ja pahimmoilleen kelkalla poljettu kesketä) ja vakiokorkuinen vakiokokoisilla nastarenkailla oleva land cruiser 100 alla.
Käytännössä ykkönen-kakkonen ja lappu lattiassa lähes kokoajan. Löpöä menee se litra/kilometri :D
Esimerkkinä siis ettei kannata kuvitella aivan älyttömiä näitten maastureiden talvisista etenemisistä. Telavehkeet erikseen.
Tämä se juuri tuli itselle yhtäkkisenä ahaa elämyksenä kun maasturista on vuosia haaveilut että jos silläkään ei kuitenkaan noita erikoistilanteita kunnialla hanskaa niin olisipa ollutkin karsea pettymys. Hyvä että löytyy paikkoja ja viisaita joilta kysellä, voi sitten paremmin punnita riskit ja tehdä vielä valistuneemman päätöksen eikä ehkä tule niin pahaa pettymystä jos joutuukin jatkuvasti lapioimaan ;)
hiluvitkutin
09.01.2018, 20:29
Ota koeajoon joku maasturi ja käy kokeilee siellä laavulla pyörähtää😏.
Eikö joltai kaverilta löytys jotain maasturia millä kävis kopasemassa. Sais sitten kokemusta touhusta.
veijon-esso
09.01.2018, 20:32
Pääseekö maasturilla lumessa kysymys vaan sisältää liikaa muuttujia. Lunta on sen tuhatta eri laatua ja sitä voi olla sentti tai metri. Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei? :D
No tojotat erikseen...! :D
Blatseri eteni tossa vaiheessa ihan hyvin, renkaana oli 35"bogger.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2753&pictureid=51517
35" boggeri on niin alamittainen,Ettei tossa kuvassa oo kun pikku pöly lunta?
Tietty se voi bläähseri miehelle olla kovakin koettelemus.
Pistetään nauruhymiö perään,Niin menee huumorin piikkiin:D:D:D.
Topi1982
09.01.2018, 20:43
Maasturi voi olla kiia sorento tai kuuspyöränen volvo 40" renkailla. No meneekö se maasturi ny lumessa vai ei? :D[/QUOTE]
Tarkalle männöö tuo 40" telissä, ei jiä kuin 34millii pelivarraa.:)
veijon-esso
09.01.2018, 20:47
Tietty se voi bläähseri miehelle olla kovakin koettelemus..
ei ollu. Mähän kirjotin että eteni hyvin. Toisin kuin kotiin jääneet suikat..! :D
Kyllähän tuossa lumessa ajossa hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä että niin kauanhan se vehje liikkuu kun maavara riittää. Sitte ku ollaan mahan varassa polanteen päällä nii sitte on kiinni.
Ei se maasturikaan kule renkaat ilmassa vaikka ois kymmenen vetävää pyörää. Puuterilumi erikseen, sitä voi olla vaikka metri, mutta harvonpa on tullu semmosta tilannetta mettätiellä vastaan. Ja on tullu melko paljo auraamattomia teitä tässä elämässä kainuun korkeudella ajeltua.
Sitte ku sitä samaa tietä on sahattu talven mittaan useemminki, niin siihen muodostuu vaan ne renkaan urat. Ja niistä jos luiskahtaa sivuun, niin jumi on valmis.
Lerssinen
09.01.2018, 21:05
:D
https://forums.offipalsta.com/[img height=240]https://karavaanari.org/kuvat/1515524713.jpghttps://karavaanari.org/kuvat/1515524713.jpg
ei ollu. Mähän kirjotin että eteni hyvin. Toisin kuin kotiin jääneet suikat..! :D
Hups.pitäis aina miettiä mitä tänne kirjoittelee,äkkiä joku voi ottaa loukkaantua...
Suzukia on pakko seisottaa pihassa,ettei naapurin isäntä kehtaa tuoda sitä maasto-toiotaa samaan aikaan etupihalle:D.
Itse olen yli 20 vuotta ajellut juuri tuon tyyppistä pilkkireissu/makkaranpaistoajoa melko vakioilla laitteilla. On ollut range, pari cruiseria ja pajero. Joskus sitä pääsee ja joskus taas ei.
Muutama vuosi takaperin mentiin Bj:llä useampi kilometri liki puolen metrin puuterissa varsin vaivattomasti. Viikkoa myöhemmin pari autonmittaa samaa uraa ja lapion kanssa pois.
Eri kelit suosii vähän eri painoisia autoja. Joskus painoin puuteriin toitsulla uraa kaverin ällämitsulle. Kevätpuolesta samalla mitsulla kannnatti ajaa edellä.
Eiköhän useimmat maasturit asiansa tuommoisessa käytössä aja ällin kanssa käytettyinä. Jos pyörät on kovin pienet, vinssi saattaa pelastaa päivän. Lapiota joutuu ihan varmasti joskus käyttämään, jos ei muuten niin auravalliin. Pikkupyöriin ketjut ovat halpoja, ja auttavat kummasti.
Miten paljon Rafu on ajatellut laittaa rahaa auton ostoon?
Muutamalla tonnilla taitaa saada auton jonka alustaa on korotettu sen verran ettei jää pohjasta kiinni eli ainoastaan akselit lanaa lunta. Tietty jos haluaa mukavuuksia niin sitten täytyy laittaa enemmin euroja tiskiin. Joku tuossa mainitsikin 235/85-16 renkaat. Melko hyvä koko talveksi yleiskäyttöön "normaali" kokoiseen maasturiin.
Patrollissa oli joskus 13.5 leveet swampperit ni paksussa lumessa oli kyllä huonot. Kaasua ei voinu antaa yhtään, rupes heti sutimaan ja kaivoi itsensä upoksiin. Pikkuykkösellä tyhjäkäynnillä pystyi ajamaan sinne ja takaisin.
tekniikkamies
09.01.2018, 23:04
Käytännössä ykkönen-kakkonen ja lappu lattiassa lähes kokoajan. Löpöä menee se litra/kilometri :D
Esimerkkinä siis ettei kannata kuvitella aivan älyttömiä näitten maastureiden talvisista etenemisistä. Telavehkeet erikseen.
Mä aluksi omalla nelivedollani innostuin ajelemaan pedaali syväl joitain metsäteitä. Myöhemmin huomio rupesi kiinnittymään, sehän menee pienel pedaalil melkeen yhtä hyvin.
https://youtu.be/4CYP28WOmFI
Jollain on aika kovankin näköinen lumimenijä ja vaikka on ketjua, ni melkeen moottorikelkka tai sukset olis hyvä vaihtoehto:
https://youtu.be/2p3HjSlVJA0
Kauheasti ei valitettavasti raski pienellä käytöllä olevaan sijoittaa jotain muutamaa tonnia miettinyt.
Palstalta on nyt saanut hyviä ajatuksia herättäviä vastauksia paljon, en nyt vielä hautaa haavetta mutta ehkä vielä tarkemmin pohdin.
Eihän se pieni lapiointikaan silloin tällöin välttämättä maata kaataisi, olisihan se paikalle meneminen jo itsessään hauska seikkailu varmasti noiden pienten poikienkin mielestä.
Tuollainen HJ60/61 itseasiassa on ollut se kaikkein makeimissa ideoissa mielessä ollut. Isoilla renkailla, lommoilla ja pikku korotuksella varustettuna. Mahtuisi kohtuullisesti evästykset ja pari koiraakin konttiin. Saa näemmä fiksusti useamman hengen pakunakin.
tekniikkamies
09.01.2018, 23:19
Kauheasti ei valitettavasti raski pienellä käytöllä olevaan sijoittaa jotain muutamaa tonnia miettinyt.
Palstalta on nyt saanut hyviä ajatuksia herättäviä vastauksia paljon, en nyt vielä hautaa haavetta mutta ehkä vielä tarkemmin pohdin.
Eihän se pieni lapiointikaan silloin tällöin välttämättä maata kaataisi, olisihan se paikalle meneminen jo itsessään hauska seikkailu varmasti noiden pienten poikienkin mielestä.
Tuollainen HJ60/61 itseasiassa on ollut se kaikkein makeimissa ideoissa mielessä ollut. Isoilla renkailla, lommoilla ja pikku korotuksella varustettuna. Mahtuisi kohtuullisesti evästykset ja pari koiraakin konttiin. Saa näemmä fiksusti useamman hengen pakunakin.
Jos lähellä on joku palstalainen, mitäs jos meette yhdessä makkaranpaistoon, ni selvii onko juttusi! :)
Itsestä tuntuu joskus tekstejä lukiessa ihan kuin olisi kovaa extremeä ajaa metsäautotietä ja auto noin vaan menisi ojaan. Yleensä radikaaleinta mitä itselle on sattunut, joutuu näkee vähän vaivaa lumen putsaamiseen vanteista kun palaa yleiselle tielle.
Kerran muistan maaseutuypäristössä pimellä peruuttaneeni auton jumiin ojaan.
Mö ottasin tollaseen autoon edelleen ne 235/85/16 renkaat et se olis hyvä ajaa tietäkin ja ei tarvi pelätä jäisiä mäkiä.
Miten paljon Rafu on ajatellut laittaa rahaa auton ostoon?
Tuo on eka oleellinen kysymys, ja sitte se toinen on tilat ja kyky/lompakon tilavuus korjailla kalustoa... jos jonkun parin tonnin räpän ostaa,ja vielä seisomaan tontin reunalle yli puolet vuodesta, niin voi joutua sepittelemäänkin silloin tällöin. Ei vithuiluna, vaan ihan tietämättä kysyjän tilannetta, huomioitavaksi kun miettii vaihtoehtoja.
Lonely Rider
10.01.2018, 15:25
Mä ajelen juurikini pirkanmaalla samanmallista ajoa vakiohiluksilla. Renkaina tällä hetkellä 215/85/16 eli noin 31 tuumaset nokialaiset. Numeroo pienemmät kuin ne täälläkin suositellut 235/85/16. Lisävarusteina ketjut, hi-lift, lapio, lankunpätkiä :)
Alkutalvesta pääsee liikkumaan ihan OK, niin kauan kun satanut lumi pysyy pakkaslumena tai sitä ei tule ihan älyttömästi. Myös säännöllinen ajaminen esim. viikonloppuisin ko. tiellä helpottaa kulkua paljon.
Nyt oli jo pari viikkoa sitten tilanne, että ajelin vaan niin pitkälle kun sai ajella suurin piirtein tasamaata. Ylämäkeenkin koitin vielä, mutta katsoin paremmaksi pistää auton parkkiin ja jatkaa suksilla. Suojakeli oli tehnyt mäen nousun sellaseksi nuljaamiseksi ettei viitsinyt lähteä urheilemaan kapealla tiellä. Auto olis kyllä edennyt mäkeenkin niin kauan kun olis pysyny raiteilla, mutta keli oli sellanen että raiteilta putosi helposti. Tasamaalla ajelin vielä samana päivänä sellastakin tietä jossa ei juuri näkynyt vanhoja jälkiä.
Kyllä ihan perusmaasturilla ja vähä karkeemmilla renkailla pääsee jo vallan mainiosti ajeleen pirkanmaan lumilla... ja sitte kun ekan kerran jää kiinni niin siittä se varustelukierre lähtee :)
tekniikkamies
10.01.2018, 16:16
Kyllä ihan perusmaasturilla ja vähä karkeemmilla renkailla pääsee jo vallan mainiosti ajeleen pirkanmaan lumilla... ja sitte kun ekan kerran jää kiinni niin siittä se varustelukierre lähtee :)
Takavetoautossa itsell oli jahonkin pikku kanisteriin tehty astia, jossa oli hiekoitussepeliä ja pieni lapio, jolla saa lumen pois. Sepeliä vähän niin lähtee liikkeelle. Jos rupeaa ojiin ajelemaan, voi tarvita järeämpiä varusteita.
Itsellä on yleensä renkaissa maantiepaineet ja niistä on alennusvaraa jos joutuu paikkaan, josta on vaikea päästä pois.
https://www.nettiauto.com/suzuki/sj/9339776 tuolla vois päästä makkaranpaistoon
Kyllä ihan perusmaasturilla ja vähä karkeemmilla renkailla pääsee jo vallan mainiosti ajeleen pirkanmaan lumilla... ja sitte kun ekan kerran jää kiinni niin siittä se varustelukierre lähtee :)
Mikä luokitellaan tässä yhteydessä perusmaasturiksi?
Mikä luokitellaan tässä yhteydessä perusmaasturiksi?
Siis tarkotin oikeeta maasturia alennusvaihteilla, katumaasturit sitten enempi auratuille asfaltti teille :)
tekniikkamies
10.01.2018, 21:51
Mikä luokitellaan tässä yhteydessä perusmaasturiksi?
Osan mielestä siinä pitää olla alennusvaihteisto - mä näkisin muuten jopa jossain VW:n neliveto Transporterissa "maasturia" mut se ei ole kovin jaksava menee vaikka takapakkia kun välitys liian pitkä.
Saattaa olla niin, että uudemmat automaatti pickupit menee tarpeeksi hyvin vaikkei olisi alennusvaihteistoa. Kokeilin uutta neliveto automaatti Vitoa ja ei sekään mielestäni ihan huono ollut jos tiellä meinaa pysyä.
Jollain järkirahalla voisit saada aika uude Pajeron tai Discoveryn, kaverilla oli Discovery ja se oli ihan jämäkkä peli siltä varalta jos auton haluis ihan arkiajoonkin:
https://www.nettiauto.com/land-rover/discovery/9253283
Eli muutes tela Suzuki hauskan näköinen ylempänä.
Tuollainenkin tuli mieleen, eetä Suburbani on hyvä auto ajaa tiellä, kun se kuorkiksi rekisteröity vero ei iso ja sillä ajais metsätietä kanssa:
https://youtu.be/U0o7i80aEpQ
Olisko samanlaista hintaluokkaa kuin HJ61. HJ Toyotasta turboton on aika tahmea menemään.
Tuli mieleen 4-veto Vitosta eräs tapaus lähipiiristä.
Perheen emäntä lähti sienimetsään Fiat Puntolla. Menomatkalla metsätiellä ei mitään ongelmaa mutta takaisinpäin tullessa oli sitten jäänyt johonkin sutimaan ja soitti isännän hinaamaan Vitolla. Oli isäntä tehny pitkään töitä että pääsi edes sinne Punton luo. Kuskin vaihto Puntoon ja ajamalla pois.
Ei ollut uusi vaan tästä on nyt joitain vuosia aikaa. Noissa vanhemmissa tais olla tuo vetojärjestelmä melko surkea esitys? Vaiko renkaitten syytä, en tiedä.
tekniikkamies
11.01.2018, 12:56
Ei ollut uusi vaan tästä on nyt joitain vuosia aikaa. Noissa vanhemmissa tais olla tuo vetojärjestelmä melko surkea esitys? Vaiko renkaitten syytä, en tiedä.
Tuo mun kehuminen perustui siihen, että vaikutti auto jaksavan lähteä liikkeelle kun soramontulla testailin kevyesti. Uusimmassa mallissa taisi automaatissa olla 7 vaihteinen kun vanhemmassa oli 5. Vanhempi takavetoisena oli pienten teiden näkökulmasta ensimmäisenä haasteena maavara. Yleensä ihmisillä on noissa jotkut aika katupainotteiset renkaat.
Itsellä on Jumper, johon kokeilu- ja säästömielessä laitoin 235/85/16 vanhat Hakkapeliitat. Tuotakin automallia saa nelivedon kanssa. Sen ongelma on taakse päin menemisessä ainakin kaksivetoisena kun pakki on liian pitkä.
Henkilöautoksi rekatuissa maastureissa tuntuu tuo vero olevan tänä päivänä vuodessa sen verta, että tuolla rahallahan saisi joka vuosi jonkun uuden harrastemaasturiprojektin :eek:
Möllykät on muuten aika kilpailukykyisiä, sellainen menisi yleisautona, jolla voi metsätietäkin ajaa:
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml?id_vehicle_type=1
Henkilöautoksi rekatuissa maastureissa tuntuu tuo vero olevan tänä päivänä vuodessa sen verta, että tuolla rahallahan saisi joka vuosi jonkun uuden harrastemaasturiprojektin :eek:
Tämä on yksi mietittävä asia omassa käytössä. Työmatka normaalisti on pikkasen yli 20km melkeinpä moottoritietä koko matka. Ei tule vedettyä mitään eikä siten isolle velivedolle ole muuta käyttöä kuin tuo jahti ja talviset retket metsään. Sikäli verot ja kulutus pistää miettimään onko tuollainen käyttöautona oleva maasturi perusteltu, tähän asti olen miettinyt että metsäauto olisi siten ihan oikeasti metsäauto.
Tiloista jne. Talokin olisi etsinnässä ja kriteerinä on hyvän kokoinen autotalli jossa päsee autoja roplaamaan, jostain ihmeen syystä se on homma josta hiukan jopa pitää eli tarkotus olii että kun talli joskus on niin paikkailut saisi hoidettua itsekseen ja siitä saattaisi välillä ihan pitääkin.
Isot renkaat pitäisi olla, niin ei jäisi roikkumaan noista akseleista.
https://youtu.be/ZXDl2jImI4o
Vakio alusta, huonot renkaat 235/75r15
tekniikkamies
16.01.2018, 17:50
Tänään menin fatpyörälenkin yhteydessä autolla jonkin matkaa auraamatonta metsäautotietä ja vähän silläkin mielellä kun lumi on pyörällä tuntunut olevan vastaan haraavaa, miltä se tuntuu autolla. Juuri ja juuri etuvanteiden sisään meni vähän lunta ja meno oli varsin tahmeaa. Takaisin omia jälkiä kulki kevyemmin ja uudemman kerran jos ajaisin niin menisi helposti.
Kannox59
17.01.2018, 07:18
Tämä ajatus on ehkä hieman sivussa alkuperäisestä ja vähän tylsäkin, mutta minusta paras ratkaisu kulkuongelmaan olisi tilata tien auraus paikalliselta urakoitsijalta. Perille pääsy olisi turvattu ihan tavan henkilöautolla ja ihan varmasti olisi halvin vaihtoehto. Metsäautotiet on kuitenkin tarkoitettu pääasiassa metsänhoidon tarpeisiin. Tien päässä voi tulla ajankohtaiseksi savotta kevättalvella ja tien aukaisu tehtäväksi. Eipä käy kateeksi sitä tien auraajaa, joka joutuu puhdistamaan puoli metriä kovaksi kivettynyttä polannetta maastureiden ja kelkkojen jäljiltä.:(
Reissut vaan on hyvin satunnaisia ja nopealla aikataululla tapahtuvia. Saattaisihan tuosta joku ottaa itseensäkin jos toisten teille tilaa aurauksia.
tekniikkamies
17.01.2018, 12:02
Tämä ajatus on ehkä hieman sivussa alkuperäisestä ja vähän tylsäkin, mutta minusta paras ratkaisu kulkuongelmaan olisi tilata tien auraus paikalliselta urakoitsijalta. Perille pääsy olisi turvattu ihan tavan henkilöautolla ja ihan varmasti olisi halvin vaihtoehto. Metsäautotiet on kuitenkin tarkoitettu pääasiassa metsänhoidon tarpeisiin. Tien päässä voi tulla ajankohtaiseksi savotta kevättalvella ja tien aukaisu tehtäväksi. Eipä käy kateeksi sitä tien auraajaa, joka joutuu puhdistamaan puoli metriä kovaksi kivettynyttä polannetta maastureiden ja kelkkojen jäljiltä.:(
Itselle tuttua on, että moottorikelkalla voi tampata hangen hankalasti autolla ajettavaksi. Viimetalvina on lumet sulanut aika helposti pois. Jos mietitään jotain hiihtoladun pohjaa, mielestäni senkin pääsee kulkemaan tarpeeksi usein vaikka se on tamppautuneessa muodossa.
Netissä oli video, jossa aurataan vähän lumisempia teitä:
https://youtu.be/CaX8B2Y3Al8
veijon-esso
17.01.2018, 12:38
Netissä oli video, jossa aurataan vähän lumisempia teitä:
https://youtu.be/CaX8B2Y3Al8
Tosta tulee mieleen kun suomessa usein naureskellaan kun jossain muualla tulee lunta ja paikalliset on sen kanssa kusessa. Vain suomessa osataan hoitaa lumihommat! Eikä lunta tule muualla..! :D:D
tossa kanssa hyvää lumimylläystä. https://youtu.be/9E-OQ8wyV60 Tulispa täälläkin tonverran. Olis oikeita hommia porukalle, ei ois aikaa valitaa kaikesta turhasta.
Suzukillakin pääsee:
https://youtu.be/MtTaNQqHdRM
MtTaNQqHdRM
hiluvitkutin
18.01.2018, 08:46
Reissut vaan on hyvin satunnaisia ja nopealla aikataululla tapahtuvia. Saattaisihan tuosta joku ottaa itseensäkin jos toisten teille tilaa aurauksia.
Jos tuolle linjalle lähdetään, niin saakos sitä toisten metsäautoteilläkään ajella ilman lupaa?
Tosta tulee mieleen kun suomessa usein naureskellaan kun jossain muualla tulee lunta ja paikalliset on sen kanssa kusessa. Vain suomessa osataan hoitaa lumihommat! Eikä lunta tule muualla..! :D:D
Se jossain määrin naurattaa, kun Suomen lumisimmissakin paikoissa on keskimäärin vain reilu metri lunta ja pahoinakin talvina alle pari metriä. Mennään tuonne vaikkapa jonnekinpäin Japania, tai hyvinkin laajalti jenkkilässä Kalliovuorten/ Sierra Nevadan alueelle ja ylänköalueille, niin lunta tulee joka ikinen vuosi alkaen muutamasta metristä yli kymmeneen metriin.
Paljon on ihan asvalttiteitä mitkä avataan vasta huhti- toukokuussa, kun sitä aiemmin yksinkertaisesti mahdotonta/ hyödytöntä/ järjetöntä oikein millään kalustolla pitää tietä puhtaana.
Yhdessä lumimyrskyssä parin päivän aikana tulee helposti pitkälti toista metriä lunta, ihan moottoriteillekin mitkä on auki ympäri vuoden.
Nämä Suomen lumimäärät on missä päin tahansa tätä maata oikeasti jokseenkin olemattoman vähäistä, ja erittäin harvoin lunta sataa päivän- kahden aikana enempää kuin 30cm.
tossa kanssa hyvää lumimylläystä. https://youtu.be/9E-OQ8wyV60 Tulispa täälläkin tonverran. Olis oikeita hommia porukalle, ei ois aikaa valitaa kaikesta turhasta.
Jep..
veijon-esso
18.01.2018, 12:31
Nämä Suomen lumimäärät on missä päin tahansa tätä maata oikeasti jokseenkin olemattoman vähäistä, ja erittäin harvoin lunta sataa päivän- kahden aikana enempää kuin 30cm.
Pitää kuvitella ne tän kesän vesisateet pakkaskaudelle... sit rupes micrakuskit jo vähä tärisee sen lumen kanssa! :D
tekniikkamies
18.01.2018, 12:41
Pitää kuvitella ne tän kesän vesisateet pakkaskaudelle... sit rupes micrakuskit jo vähä tärisee sen lumen kanssa! :D
En tiedä Micrakuskeista, mutta melkeen rollaattori mummotkin on kovempia off roadin ajajia kuin nykyajan hieno auto tyypit, joille tärkeintä on, että auto on hienon näköinen.
Suurin osa ihmisistä ei varmaan osais ajaa jollain 1980-luvun takaveto Hiacella kuin siinä ei ole kaiken maailman hilavitkuttumia vaikka sellaisellakin pääsi ihan hyvin.
veijon-esso
18.01.2018, 12:58
Meidän talon kovin lumioffaajapappa veti rollaattorilla hakemaan kaljaa joka aamu. Välillä nous takarenkaat ilmaan kun työntöä oli kahvoissa niin paljon ja etukurrat oli kokonaan lumen sisässä. Se oli kovuutta eikä oloista valitettu!
toinen ajeli sähköpyörätuolilla samoissa oloissa. Ei siitä mitään tullut auraamattomilla kevyenliikenteen väylillä mutta vitut siitä. Pappa meni aamuruuhkaan autojen sekaan! :D:D eikä valittanut!
Kyllä taas nauratti eilen kun pikkusen lunta satelee kehäkolmosen tienoilla niin siellähän oli lähes täysi kaaos päällänsä.. Ehkä parempi ettei alapäässä sadakkaan enempää kuin nyt. 😂😂😂
Kyllä taas nauratti eilen kun pikkusen lunta satelee kehäkolmosen tienoilla niin siellähän oli lähes täysi kaaos päällänsä.. Ehkä parempi ettei alapäässä sadakkaan enempää kuin nyt. 😂😂😂
Pohjoisen miesten usko omaan ylivertaisuuteen on vahva, kunnes surkea totuus paljqstuu siinä vaiheessa kun junantuomat joutuu ruuhkaliikenteeseen ajamaan missä on samaan aikaan enemmän kuin kolme autoa :D
Pohjoisen miesten usko omaan ylivertaisuuteen on vahva, kunnes surkea totuus paljqstuu siinä vaiheessa kun junantuomat joutuu ruuhkaliikenteeseen ajamaan missä on samaan aikaan enemmän kuin kolme autoa :D
Voin kertoa ettei Suomen liikenne jännitä enää sen jälkeen kun käyt tutustumassa Pietarin ruuhkiin, no ainakin sen parikymmentä kertaa. 😉
Siinä saattaa suomalaisiin sääntöihin tottunut Hesalainen päästää muutaman kirosanan kun minäminäminä-asenne ei enää kannatakkaan.. 😂😂😂
Ps ja tulin ihan autolla...
Juu, täällä on aivan liikaa minä-minä- asenteella kulkevia, siinä olet 100% oikeassa. Niille olisi enemmän kuin hyvä lähteä kokeilemaan liikennettä paikkaan jossa sillä asenteella ei pääse kovinkaan pitkälle :cool:
Ja jos nyt muutenkin ihan totta puhutaan, niin pääosin stadissa ajaminen vituttaa. Joko tiet on täynnä torvia jotka ei pääse eteenpäin, mutta eivät myöskään osaa liikennekäyttäytymisen perusasioita kuten muun liikenteen huomioonottaminen yms., tai sitten painetaan miljoona lasissa kelistä ja olosuhteista riippumatta ilman ymmärrystä mitä renkaan ja tien välillä milloinkin tapahtuu.
Onneksi mun työajat on sellaiset että ei tartte olla menettämässä hermojaan ruuhkaliikenteessä kovinkaan usein. Ei sitä urpouden määrää pysty käsittämään :D:rolleyes:
veijon-esso
18.01.2018, 20:45
Joo, stadilaiset osais ehkä ajaa lumikelillä paremmin jos se ei ois niin harvinaista. Mutta jos sitä on muutama päivä vuodessa, niin eihän sitä oikein opi. Mutta pahimmat ketjukolarit ja muut mällit on silti aina sisääntuloväylillä KOHTI helsinkiä, eli kun maalaiset puskee kaupunkiin. Juuri ne jotka kutsuvat Helsinkiä hesaksi. :D:D:D kukahan ne opettais ajamaan talvikelillä?
Joo, stadilaiset osais ehkä ajaa lumikelillä paremmin jos se ei ois niin harvinaista. Mutta jos sitä on muutama päivä vuodessa, niin eihän sitä oikein opi. Mutta pahimmat ketjukolarit ja muut mällit on silti aina sisääntuloväylillä KOHTI helsinkiä, eli kun maalaiset puskee kaupunkiin. Juuri ne jotka kutsuvat Helsinkiä hesaksi. :D:D:D kukahan ne opettais ajamaan talvikelillä?
Hesa= Turku-Lahti-Kotka-akselista alaspäin oleva alue. Ja sori, mulla ei juurikaan kiinnosta millä nimellä tuota alapäätä kututte, paska paikka joka tapauksessa.
veijon-esso
18.01.2018, 21:32
Maalaismarttyyri!
Joo, stadilaiset osais ehkä ajaa lumikelillä paremmin jos se ei ois niin harvinaista. Mutta jos sitä on muutama päivä vuodessa, niin eihän sitä oikein opi.
Samaa mietin aamulla kuuttakymppiä Mikran takana letkassa töihin körryytellessäni. Jännittää kait kun on tiet lumessa ja kukaan ei uskalla tietenkään mennä ohi. Aina sama homma, ei sellasta väliä oo tolla pätkällä ettei tarttis letkan jatkeeks päätyä heti kohta.
Jos tuolle linjalle lähdetään, niin saakos sitä toisten metsäautoteilläkään ajella ilman lupaa?
Siihen on kyllä lupa, puomiin avaimet jne. Joissain noissa puomeissa on kyltti jossa kelkalla ajo kielletään suoraan.
Hesa= Turku-Lahti-Kotka-akselista alaspäin oleva alue. Ja sori, mulla ei juurikaan kiinnosta millä nimellä tuota alapäätä kututte, paska paikka joka tapauksessa.
Tällä samalla ajatusmallilla Lappi alkaa suunnilleen Jyväskylän pohjoispuolelta :D Itsellä taasen ei ole mitään hinkua muuttaa täältä pois, kaikki palvelut lähellä ja muutenkin jotain elämää. Ei minua saisi mistään hinnasta muuttamaan pikkukyliin (pikkukylä = alle 200 000- 300 000 asukasta), ei vaan ole minua varten. Lomamatkoilla pyrin pääosin pysymään kaupungeista mahdollisimman kaukana, mutta päivittäisessä elämässä täysin päinvastoin.
Mutta onneksi jokaisella meistä on vapaus valita missä asuu ja missä liikkuu :)
hiluvitkutin
19.01.2018, 12:40
Siihen on kyllä lupa, puomiin avaimet jne. Joissain noissa puomeissa on kyltti jossa kelkalla ajo kielletään suoraan.
Silloinhan siihen auraukseenkin varmaan luvan uskaltaa kysyä.
Toki ei se maasturilla harrastaminenkaan huono vaihto ehto ole.
Mutta siitäpä puntaroimaan.
Ehkäpä osittain haenkin syitä miksi tarviisin sen rymymaasturin, aurattu tie saattaisikin olla karmea pettymys kun osa iloa olisi se paikalle pääsy. Paitsi jos se ei olisikaan niin kivaa kun olen olettanut ja käytännössä lapioisin puolet siitä tiestä puhtaaksi matkalla
tekniikkamies
19.01.2018, 16:34
Ehkäpä osittain haenkin syitä miksi tarviisin sen rymymaasturin, aurattu tie saattaisikin olla karmea pettymys kun osa iloa olisi se paikalle pääsy. Paitsi jos se ei olisikaan niin kivaa kun olen olettanut ja käytännössä lapioisin puolet siitä tiestä puhtaaksi matkalla
Mielestäni idea on ihan hyvä, enempi huomiota vaan siihen, että auto toimii tielläkin ja on turvallinen ajaa. Jos se palvelee silloin kun autoa tarvii, ei maksut niin harmita.
En usko, että siellä mitään mieletöntä lapiointia tulee, vaan saat itse tehtyä tiesi. Itse saatan joutua edellisen reissun jäljiltä vaikka paineilmalla puhaltelemaan vähän lunta vanteen sisältä.
tainioite
20.01.2018, 11:17
https://www.youtube.com/watch?v=0RLnTlCWjdM
https://www.youtube.com/watch?v=0RLnTlCWjdM
Juuri tällä tavalla päiväunissa päästeltäisiin, ei tarvitsisi noinkaan vauhdilla edetä ;)
Sitten tuli mieleen että olisiko tämä kuitenkin se todellisuus.. https://www.youtube.com/watch?v=zPf0kLx2rUI
tekniikkamies
20.01.2018, 23:33
Juuri tällä tavalla päiväunissa päästeltäisiin, ei tarvitsisi noinkaan vauhdilla edetä ;)
Sitten tuli mieleen että olisiko tämä kuitenkin se todellisuus.. https://www.youtube.com/watch?v=zPf0kLx2rUI
Jälkimmäisessä videossa ei ollut asenne kohdalla mutta tässä on ja Cherokee siinäkin:
https://youtu.be/_owdNGQtBLk
Noissa filmeissä näkyy juuri se oleellinen ero lumen luonteesta. Puuteri on helppoa ja kivaa. Raskaalla lumella joutuu vähän jo keskittymäänkin. Pahin on omasta mielestäni kuitenkin sellainen välikerroksen ryynimäinen lumi, joka ei edes tamppaudu. Osta nyt vaan se maasturi ja kokeile itse...
ite tykkään volvolla sellasesta oikein kosteesta plussakelistä, kun sillon se lumi tamppautuu just soppelisti renkaiden alle kun hiljaa ryömittää, ja silleen pääsee käytännössä miten vaan hangen pinnalla niinku moottorikelkalla kuunaan. Pakkaspuuteri on kivaa, jos sitä on vaan maasta asti, jotta saa pitoja. Kaikista vittumaisinta on sitten kunnolla suvennu, sittemmin pakastunu hanki, lähellä hankiaista. Se on todella kovaa ja murenee vaan renkaiden alla, joten mitään pitoa ei saa ja tuommoselle 6-pyöräselle volvolle 38,5" boggereilla riittää 20cm, ettei sillä yksinkertaisesti pääse eteenpäin.
Jälkimmäisessä videossa ei ollut asenne kohdalla mutta tässä on ja Cherokee siinäkin:
https://youtu.be/_owdNGQtBLk
Ja ennen kaikkea lumiketjut alla lisäämässä pitoa.
tekniikkamies
21.01.2018, 13:12
Ja ennen kaikkea lumiketjut alla lisäämässä pitoa.
Juu ja ketjut saa tavallisiin autoihin kiinni vain jos niissä ei ole hirveet läskit, että jää tilaa. Ennen vähän joka takavetotraktorissa oli rouheat ketjut jos niillä aikoi jotain tehdä talvella. Jos autolla ajettaisin vaan hitailla nopeuksilla hiekkateitä, niin silloin voisi ketjut olla vaikka koko talven.
Lonely Rider
21.01.2018, 16:31
Eilen jäin jumiin, kun lähdin ajamaan auraamatonta tietä vanhoja jälkiä pitkin. Hyvinhän se kulki, kunnes putosin urilta. Kovahkoa polannetta urien välissä josta auto jonkun verran mahastaan kiinni. Enpä olis uskonu, mutta niin sieltä vaan möyrittiin peruuttamalla ihmisten ilmoille kun laitoin ketjut takapyöriin. Vakiohiluksi 215/85 16 kumeilla.
Ketjut autto paljon siinä, että auto ylipäänsä liikkui edes hitaasti eteen ja taakse. Aika hankalaa oli silti kapealla tiellä kun auton ohjattavuus oli kokolailla nollissa. Vanhoille urille ei päässy nousemaan, mutta ehkä ne urat kuitenkin autto sen verran että eivät päästäneet autoa lipsahtaan ojaan.
Kapeat ja korkeat kumit on aika helppo ketjuttaa. Hienosti ketjut myös pysyi päällä kun möyrin niillä muutaman sata metriä.
Kyllä ketjut on helppo laittaa päälle
mutta kannattaa kiinnittää huomiota kireyteen, yleensä kun jumissa ollessa ketjuttaa niin kiireesti ketjut päälle ja kokeilemaan...
Siinä kun muutaman minuutin käyttää aikaa ja lapio joka puoleta rengasta lumet pois että näkee ketjun sijainnin ja saa kunnolla tiukattua niin silloin on mukava ajella joko eteen päin jos kantti kestää tai sit tehdä paluuperät:) säästää muuten ketjuja sekä hermoja
Lonely Rider
21.01.2018, 17:07
Mää nostin oikeen pyörän ilmaan hiliftilla niin sai ketjut hyvin kohdilleen. Ja eka kiristys melki heti. Sen jälkeen useita tarkistuksia.
tekniikkamies
01.02.2018, 13:41
https://youtu.be/eNHlaHG2DBE
Ompas tyypeillä kekseliäs tapa aurata lumet ois kahdella nelivetoautolla.
Lumet sulaa jo mutta pohdinta jatkuu..
Mitäs sanotte, miten tuommoinen Dodge ram toimisi lumisilla metsäteillä?
Niin kauan hyvin kun liikkuu mut sit kun jumissa niin sit on talkoot:) on meinaan sen verran painava auto ja pitkä akseliväli lapioimista riittää... autona vissiin ihan hyvä muuten? Itsekin tuollaista katsellut, mut kun on asenne ongelma automaattia kohtaan niin pikkasen harvassa on sopivat yksilöt.
dodge3500
09.04.2018, 19:15
Niin kauan hyvin kun liikkuu mut sit kun jumissa niin sit on talkoot:) on meinaan sen verran painava auto ja pitkä akseliväli lapioimista riittää... autona vissiin ihan hyvä muuten? Itsekin tuollaista katsellut, mut kun on asenne ongelma automaattia kohtaan niin pikkasen harvassa on sopivat yksilöt.
Jep kun jää jumiin niin tulee hiki
Kokemusta on paripyörästä
Lumet sulaa jo mutta pohdinta jatkuu..
Mitäs sanotte, miten tuommoinen Dodge ram toimisi lumisilla metsäteillä?
Toimii hyvin, kunhan on hyvät renkaat. Millään Hakkapeliitoilla turha yrittää. Mie kävin joku vuos takaperin hakee lavakuorman puuta mettästä, ja olihan saatana talkoot saada se pois. Kumhon KC11 oli sillon alla, ja ei minkää vertaa pitoja. Sillon tuli kokeiltua miten toimii hi-lift ankkurina kun sen hautaa ojaan, loppui nimittäin etenemissuunnasta kaikki ankkuripuut.
Seuraavan kuorman kävin hakees Creepyt alla, ja ei sitten mitään ongelmaa.
Ja vinssi on pakollinen varuste, sitte ei naurata ku sen tonnikeijun livauttaa urilta ojaan. Mut siinä kun on se pari tonnia etuakselilla ni menee aika kivasti, perä seuraa vaa mukana.
tekniikkamies
16.12.2021, 18:54
Nyt tuli kokeiltua mikä on meininki kun laittaa Bilteman 49,90 euroa maksavan lumiketjuparin. Vaikutti hintaan nähden hyvältä parannukselta pitoon. En ole ihan varma miten nuo kaikki lärväkkeet kuuluisi olla kun siinä oli myös muovilärväkkeitä, joihin en ihan luota.
Kokeilin vaan yhdessä pyörässä ja palaan aiheeseen kun tulee mentyä johonkin, jossa ketjuja tarvii.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8916&pictureid=238311