Kirjaudu sisään

View Full Version : Leveä vs kapea rengas


Mtl
03.12.2017, 22:57
Morjens,

Tällä hetkellä alla Hankook AT 235/85/16 renkaat. Tulee vaihdettua ne MT malliin ja ois mahdollista laittaa alle myös 265/75/16 mitoiltaan olevat M+S renkaat. Kumpikin on 31.7 tuumaa korkeat.

Ajo on metsäteitä ja hiekkateitä kesät talvet ja välillä märkiä ja mutaisia peltoja. Myöskin motaria. Lähinnä kiinnostaa tuo pehmeellä märällä alustalla ajo. Tuoko tuo 30mm leveämpi 265 rengas oikeasti huomattavaa eroa suorityskykyyn vs 235 leveä rengas. Tekis mieli pysyä tuossa vanhassa koossa, mutta jos jotaki aitoa etua tulee 265 leveestä niin sitä sitte. Auto on Ranger Foortti. Mites tuo oikein on? Kiitos.

Mtl

-MaTTi-
03.12.2017, 23:21
Miks oot siihen noin kapeet laittanu? 265 on ihan alkuperäisleveys, joten käyttäytyy niinku on tehtaalla ajateltu. Paremminhan se leveempi kantaa, paa samointein 285/75:t alle, tulis vähä näkööki samalla.

Mtl
03.12.2017, 23:29
Moro,

255/70/16 oli tuossa vakiona. Pitäs mahtua tuo 265/75/16 myös mitä mittaillu. Ei oo mitään korotuksia autossa vaan ihan vakio.

Mtl

hojo85
04.12.2017, 09:42
Ite kyl laitasin talveksi kapeet ja korkeet ja kesäksi leveämpää..

ImacInnes
04.12.2017, 10:46
Eiköhän vasta suohiippailussa se leveys rupea olemaan eduksi kun kantopintaa on enempi.
On nähy kun pehmeässä leveä kumi vaan sutii ja kapealla menty samasta ajamalla.

Mitä leveempi niin sitä röyheemmän näköinen. ;)

t. Ismo Ämmä

turakki
04.12.2017, 12:00
Se kolmen sentin leveysero ei varmaan isommin vaikuta suuntaan tai toiseen parin tonnin autossa. Enemmän lienee merkitystä renkaan yleisellä jäykkyydellä, jos pitoa meinaa löytää. Ainakin hakkiksen lt 235/85/16 oli muistaakseni 1400 kg kantavuudella ja käytännössä todella jäykkärunkoinen. Tiellä pitää, mutta puskassa ei. Löysärunkoinen bf track edge piti paljon paremmin puskassa ja huonoilla teillä. Mielestäni ei uponnutkaan yhtä pahasti, vaikka oli aavistuksen kapeampi (7,5").

tekniikkamies
04.12.2017, 13:58
Ainakin hakkiksen lt 235/85/16 oli muistaakseni 1400 kg kantavuudella ja käytännössä todella jäykkärunkoinen. Tiellä pitää, mutta puskassa ei.

Vanhempi LT oli raskaamman tuntuinen pyörimään kuin LT2:nen. Molemmat aika kovat renkaat japsikokoluokan pickupissa. Tänä vuonna ollut aika upottavaa ja joissain paikoissa puhdistuvampi rengas toimisi paremmin.

Jos auto on painoltaan lähempänä kahta tonnia, niin voisi joku pehmeämpi rengas olla mukavampi.

-MaTTi-
04.12.2017, 20:23
Moro,

255/70/16 oli tuossa vakiona. Pitäs mahtua tuo 265/75/16 myös mitä mittaillu. Ei oo mitään korotuksia autossa vaan ihan vakio.

Mtl
Joo, on siinä pari muutakin kokoa vakiona:
https://pic.useful.fi/Bkgt0ZQ-f.jpg

ranke
04.12.2017, 21:24
Morjens,

Tällä hetkellä alla Hankook AT 235/85/16 renkaat. Tulee vaihdettua ne MT malliin ja ois mahdollista laittaa alle myös 265/75/16 mitoiltaan olevat M+S renkaat. Kumpikin on 31.7 tuumaa korkeat.

Ajo on metsäteitä ja hiekkateitä kesät talvet ja välillä märkiä ja mutaisia peltoja. Myöskin motaria. Lähinnä kiinnostaa tuo pehmeellä märällä alustalla ajo. Tuoko tuo 30mm leveämpi 265 rengas oikeasti huomattavaa eroa suorityskykyyn vs 235 leveä rengas. Tekis mieli pysyä tuossa vanhassa koossa, mutta jos jotaki aitoa etua tulee 265 leveestä niin sitä sitte. Auto on Ranger Foortti. Mites tuo oikein on? Kiitos.

Mtl

Kapoisempi vierii keveämmin ja on kevyempi käännellä, näin ainakin Defessä olen huomannut. Onhan se leveempi makeemman näköinen ja sotkee kyljet tehokkaammin, toisessa defessä 35"x12,5". Ns. arki käyttöön kapoinen on mun mielestä ok.

TEMÄHIK

Mtl
04.12.2017, 23:39
No tilasin Hankookin Mt M+S 265/75/16 niillä mennään ny. Tuo At Hankookilta ainaki vähäki märällä mutasella pinnalla vetää kuvion heti kii. Ninku nyt voi arvatakki. Muutenhan sillä on kiva ajella ja lumessa menee hyvin myös tuo kapee malli.