View Full Version : Norjalaista? Perävaunujynkkyä...
eNMx65M_5kU
On ne muun maalaiset vaan tyhmiä...
Kaippa tuonkin voisi tehä vielä jotenkin vaikeemmin? Oishan tuommonen kärri ihan mielenkiintoinen alusta johonkin automaattikasettiin, mut mietityttää, miten kauan tuommonen vetokytkin toimii hiekan, ravan, suolan, lumen ja jään kanssa?
Norjassa on tunnetusti paljon niitä kapeita vuonoteitä, et ei kait tuo silleen huono keksintö oo, mut miks ihmeessä koukkulaiteautoa varten on pitäny laittaa sit tuommonen aisaviritys? Eikö vaihtolava-autolle ois sama ollu laittaa jäykällä aisalla se kärri, ja lavan vaihossa vaan peruutetaan se auto sen aisan päälle. Tai, no, sitten ihmisen pitäs joka tapauksessa käydä kääntämässä aisa nousemaan kytkentää varten, tuommosellahan ei tarvii lavan vaihossa ollenkaan poistua kopista.
Noita kitoja saa ihan Suomestakin ostettua, esimerkiksi minulta. :eek:
Rakenteeltaan se on huomattavasti kookkaampi kuin normaali vetokita joten ihan jokaiseen autoon se ei tule mahtumaan.
Yhdessä tukkiautossa on tuollainen ainakin käytössä Suomessa.
Ja tuollainen radio-ohjattava akselien ohjaus tehtiin viime vuonna nimimerkki POUSA:n uuteen hakepuolikkaaseen.
https://youtu.be/vFybhm3Xbrs
Joko laitetaan tilaus vetämään? :D
Joko laitetaan tilaus vetämään? :D
Tuota, löytys edes jostain joku toimiva/kestävä radiohallinta perälautanostureihin, joku paljon halvempi ku teleradion kapulat. Kiinalaisten kaukosäätimet on vaan niin pieniä, että ei ne kestä lapasessa. Niitä sais kyllä parilla eurolla. Teleradion kaukosäädin/vastaanotinpaketti erehyin kysymään, niin päälle 500e ois jääny nelinappisena hintaa.
niin päälle 500e ois jääny nelinappisena hintaa.
No onko toi sitten oikeasti paha hinta toimivasta työkalusta? Mun mielestä ei.
Samppahj
04.12.2017, 22:05
2,5 vuotta olin päälirakenteita tekemässä ja kerran meni yks mfc vetokita muistaakseni Ruotsiin. Julmetun kokonen mötikkä ja saakelin kallis.
Meanwhile in greatestgreat of america...:D
-fofSuQhuvY
No onko toi sitten oikeasti paha hinta toimivasta työkalusta? Mun mielestä ei.
On se siinä mielessä, että aika monen taskusta löytyy radiolähetin jossa on enemmän kuin neljä toimintoa. Saatta jopa vastaanottaa jotakin tietoa.
Samppahj
05.12.2017, 07:40
Meanwhile in greatestgreat of america...:D
Olihan välppäämistä. Pakittiko tuo auto itsessään napista painamalla vai näyttikö vaan siltä?
Mikähän tämän alastaittuvan lisäakselin tarkotus on? Mahanalus akseleita täynnä, nii ei kai sillä lisää kantavuutta enää tarvi yrittää?
https://www.youtube.com/watch?v=Q36dTr3t6Qc
Mikähän tämän alastaittuvan lisäakselin tarkotus on? Mahanalus akseleita täynnä, nii ei kai sillä lisää kantavuutta enää tarvi yrittää?
Eiköhän se liity jotenkin siltasääntöihin ja äärimmäiseen akseliväliin.
Eiköhän se liity jotenkin siltasääntöihin ja äärimmäiseen akseliväliin.
Siihenhän se. Ja kuitenkin tyhjänä ajaessa on ketterä kun saa akselivälin lyhyeksi.
https://youtu.be/Ijvmd11WcJc
Olihan välppäämistä. Pakittiko tuo auto itsessään napista painamalla vai näyttikö vaan siltä?
Mie olen ton ymmärtäny toimivan siten, että sammutin päälle, kytketään pakki ja takana on startin kaukokäyttö.
Samppahj
05.12.2017, 10:00
Siihenhän se. Ja kuitenkin tyhjänä ajaessa on ketterä kun saa akselivälin lyhyeksi.
https://youtu.be/Ijvmd11WcJc
Informatiivinen video.
Nuo Jenkkilän videot saavat monasti aikaan kysymyksen. Onko meillä sittenkään asiat niin päin peresettä kuin äkkiä voisi kuvitella? :D:D
petroman
05.12.2017, 10:25
Tuota ameriikan touhua vois luonnehtia näin suomalaisittain, että tekemisen meininkiä...
Eiköhän se liity jotenkin siltasääntöihin ja äärimmäiseen akseliväliin.
No hoxhox.
Siitä vaan piirustuspöydän ääreen ja Suomiversiota tekemään...
Eli 5+2 akselinen 52t nuppiauto...
Nuhapumppu
05.12.2017, 19:20
Nuo Jenkkilän videot saavat monasti aikaan kysymyksen. Onko meillä sittenkään asiat niin päin peresettä kuin äkkiä voisi kuvitella? :D:D
Enemmän hirvittää se,että näillä ihmisillä on ydiaseita. Ja muutenkin kun katsoo nuita niiden "hyviä" keksintöjä,olen hetki hetkeltä skeptisempi että jenkit olis käynyt kuussa,ku välillä tuntuu ettei ne osaa edes taloja rakentaa.
Enemmän hirvittää se,että näillä ihmisillä on ydiaseita. Ja muutenkin kun katsoo nuita niiden "hyviä" keksintöjä,olen hetki hetkeltä skeptisempi että jenkit olis käynyt kuussa,ku välillä tuntuu ettei ne osaa edes taloja rakentaa.
Jep...
Tosin tuo koukkuhomma taitaa olla puhtainta laatua olevaa, kotimarkkinoiden suojelua. Ja kuka siitäkin loppujen lopuksi hyötyy?
Siitä vaan piirustuspöydän ääreen ja Suomiversiota tekemään...
Eli 5+2 akselinen 52t nuppiauto...
Onneksi ajoneuvon maksimipituus 12 metriä sulkee pois tuollaiset aivoitukset. :D
52 t saa puoliperävaunuyhdistelmällä jonka ääriakseliväli pitää olla vähintään 11,8 m (ja täyttää kaikki muutkin 52 tonniin vaadittavat mitoitukset ja tekniset vaatimukset).
Onneksi ajoneuvon maksimipituus 12 metriä sulkee pois tuollaiset aivoitukset. :D
52 t saa puoliperävaunuyhdistelmällä jonka ääriakseliväli pitää olla vähintään 11,8 m (ja täyttää kaikki muutkin 52 tonniin vaadittavat mitoitukset ja tekniset vaatimukset).
Tuo häntähän rekataan kärriksi eli dollyksi ja siihen tietty vetopöytä että saa kaikki tonnit käyttöön jos tarvii...:eek::o
veikkaaja
08.12.2017, 20:16
Kattelin noita ameerikan sora-autoja mtuolta youtubesta, niin mitä niillä on kuormaa? Kun on Etuakseli ja sitten 2 tai 3 "trippeliakselia" ja 2 vetävää.. Mutta kuitenkin lähestulkoon aina nuo "trippeliakselit" on ylhäällä, kuorma päälläkin..? https://www.youtube.com/watch?v=XAv4i_7c7dw <- tuossa esimerkki
Kun ite ajan 8x4 trippeli autoa, ja pidän kyllä trippelin aina kuormattuna alhaalla, ellei tarvitse pitoa. Ja vaikka ei kova kuorma olisikaan, niin kipatessa kyllä alhaalla trippeli, muuten kipin alapää ottaa akseliin hiukan kiinni :D
Olihan välppäämistä. Pakittiko tuo auto itsessään napista painamalla vai näyttikö vaan siltä?
Mikähän tämän alastaittuvan lisäakselin tarkotus on? Mahanalus akseleita täynnä, nii ei kai sillä lisää kantavuutta enää tarvi yrittää?
https://www.youtube.com/watch?v=Q36dTr3t6Qc
Jos vaihtoehtona on tämmönen puoliperävaunu, niin kait se näyttää taittuva lisäakselikin paljon järkevämmältä..
https://youtu.be/U4-r6wiEGRc
Paljonkohan noihin jenkkilän puoliperiin saadaan hyötykantavuutta?
Kaveri ajoi kesällä asfalttimassaa puoliperävaunulla ja lavalle sopi jotain 34tonnia.
Ite ajoin 4-akselista FM 12Volvoa, niin siihen sai laittaa 18200kg tavaraa.
Oli tuossakin tekemistä Tampereen ruuhkissa, kun kokoajan tuli itsemurhakandidaatteja eteen...
jokke-76
11.12.2017, 22:35
*Eikö vaihtolava-autolle ois sama ollu laittaa jäykällä aisalla se kärri, ja lavan vaihossa vaan peruutetaan se auto sen aisan päälle.*On tossa se hyöty että kärry pysyy liukkaalla paikallaan kun lastaa .
Jos vaihtoehtona on tämmönen puoliperävaunu, niin kait se näyttää taittuva lisäakselikin paljon järkevämmältä..
https://youtu.be/U4-r6wiEGRc
Siinähän rupesi olemaan jo katastrofin aineksia ilmassa kun auto vaunuun nähden linkussa rupesi kippaamaan, onneksi oli tukeva ja tasainen pihamaa.:D
Josta tulikin mieleen, jotta miten paljon sitä pitää tuommosen 4-akselisen sora-auton kipissä olla tehoa, jos miettii, et 76-tonninen kasettiyhistelmä on 5-akselisella kärrillä? Koko yhistelmä painaa varmaan jotain 26 tonnia? eli kantavuutta jäisi 50 tonnia?
Vetäjän kokonaismassa on varmaan jotain 31 tonnia (paitsi, jos se on sisu, niin ehkä 35 tonnia), ja kantavuutta jääpi laatikkoon parhaassa tapauksessa joku 22 tonnia? eli kärriin pitäs saaha menemään 29 tonnia?
Siitäpä sitten kasetoidessa nykästään se kärrin laatikko niskaan, 29 tonnia + pari tonnia ite laatikko. Ja eikun kippi pystyssä mökkitietä sorastamaan?
Kattelin noita ameerikan sora-autoja mtuolta youtubesta, niin mitä niillä on kuormaa? Kun on Etuakseli ja sitten 2 tai 3 "trippeliakselia" ja 2 vetävää.. Mutta kuitenkin lähestulkoon aina nuo "trippeliakselit" on ylhäällä, kuorma päälläkin..? https://www.youtube.com/watch?v=XAv4i_7c7dw <- tuossa esimerkki
Kun ite ajan 8x4 trippeli autoa, ja pidän kyllä trippelin aina kuormattuna alhaalla, ellei tarvitse pitoa. Ja vaikka ei kova kuorma olisikaan, niin kipatessa kyllä alhaalla trippeli, muuten kipin alapää ottaa akseliin hiukan kiinni :D
AmerikanJoe ei oo osannu tehdä noista trippeliakseleista ohjaavia, eli aina risteykseen tultaessa akseli on nostettava ylös.
Kattelin noita ameerikan sora-autoja mtuolta youtubesta, niin mitä niillä on kuormaa? Kun on Etuakseli ja sitten 2 tai 3 "trippeliakselia" ja 2 vetävää.. Mutta kuitenkin lähestulkoon aina nuo "trippeliakselit" on ylhäällä, kuorma päälläkin..? https://www.youtube.com/watch?v=XAv4i_7c7dw <- tuossa esimerkki
Kun ite ajan 8x4 trippeli autoa, ja pidän kyllä trippelin aina kuormattuna alhaalla, ellei tarvitse pitoa. Ja vaikka ei kova kuorma olisikaan, niin kipatessa kyllä alhaalla trippeli, muuten kipin alapää ottaa akseliin hiukan kiinni :D
Tuo muuten nostaa ne akselit ylös siinä videon alussa.
AmerikanJoe ei oo osannu tehdä noista trippeliakseleista ohjaavia, eli aina risteykseen tultaessa akseli on nostettava ylös.
Tuossa näkyy hyvin että eivät ohjaa ollenkaan varmaan hienoa jos vähän pehmeetä ja pitäs kääntää johonkin päin kun noi ottaa maahan kiinni.
https://www.youtube.com/watch?v=rTnckMIYEwk
Topi1982
01.01.2018, 15:00
Norjan liikenteessä oleva rekka toi mulle Joensuuhun rautaa. Siinä kuskille ihmettelin jatkuvaa, lyhenevää aisaa, että miksi on käytössä? Vastaus oli, että lyhyenä ollessaan halventaa lauttamaksuja.
Tuossa näkyy hyvin että eivät ohjaa ollenkaan varmaan hienoa jos vähän pehmeetä ja pitäs kääntää johonkin päin kun noi ottaa maahan kiinni.
https://www.youtube.com/watch?v=rTnckMIYEwk
Tuohan taitaa olla yhtä pitkäkin kuin nämä paikalliset 38 t kokonaismassalla olevat kippipuolikkaat. :eek:
Tässä tuhatjalkainen...
https://m.youtube.com/watch?v=R52xTai_JE8
Ja siinä
https://m.youtube.com/watch?v=enZBzU2P_DQ
Ja tässä pieni kertausvideo kaikille sora ym.julleille aiheesta, a. Miksi se venttiili on olemassa joka estää alamäessä kippaamisen(siis varo) b. Mikä sen venttiilin virka on joka estää kipin nousun, kun vielä oisi puoli putkea jäljellä, c. Kyllä se perälauta aukeaa kun vaan nostaa kippiä ylemmäs. d. Ei se kaadu, se vaan hieman kallistuu ja e. Kyllä sieltä lavan alta kerkeää pois...
Nam...öljyä...
https://m.youtube.com/watch?v=P3ogvpO4m6Y
Ja tässä pieni kertausvideo kaikille sora ym.julleille aiheesta, a. Miksi se venttiili on olemassa joka estää alamäessä kippaamisen(siis varo) b. Mikä sen venttiilin virka on joka estää kipin nousun, kun vielä oisi puoli putkea jäljellä, c. Kyllä se perälauta aukeaa kun vaan nostaa kippiä ylemmäs. d. Ei se kaadu, se vaan hieman kallistuu ja e. Kyllä sieltä lavan alta kerkeää pois...
Nam...öljyä...
Niin se halvin ei välttämättä ole paras ratkaisu kippivehkeissäkään.:D
Vormula77
03.01.2018, 18:58
Kyllä aika karulta näytti se 90-kulmassa kippaavaa puolikas. Toimisto oli aika rutussa. Itsellä ekat kippaukset kesäpoikana jännitti kun ajettiin seulonta jätettä 4-akselisilla ja laatikko oli usein täynnä pelkkää kiveä ja pehmeälle pellolle ajettiin kippaamaan.
dodge3500
03.01.2018, 21:03
Olin aika lähellä kun sora-auton peräkärryn putki meni poikki se tulee aika helvetin lujaa alas
Piti tarkastaa kalsarit sen jälkeen
Hautalintu
03.01.2018, 21:42
Noita kitoja saa ihan Suomestakin ostettua, esimerkiksi minulta. :eek:
Rakenteeltaan se on huomattavasti kookkaampi kuin normaali vetokita joten ihan jokaiseen autoon se ei tule mahtumaan.
Yhdessä tukkiautossa on tuollainen ainakin käytössä Suomessa.
Ja tuollainen radio-ohjattava akselien ohjaus tehtiin viime vuonna nimimerkki POUSA:n uuteen hakepuolikkaaseen.
https://youtu.be/vFybhm3Xbrs
Joko laitetaan tilaus vetämään? :D
Eikös tuota kitaa mainostettu sillä että tuolla saadaan normaali kitaa suurempi kääntökulma? Normi kidalla vajaa 90° ja tuo mahdollisti reilun 90°, sinällään ihan ymmärrän miksi nuista povasivat seuraavaa suurta hittiä tukkivehkeisiin vaan eipä nuita taida niihinkään montaa olla eksyny?
Hautalintu
03.01.2018, 21:45
Norjan liikenteessä oleva rekka toi mulle Joensuuhun rautaa. Siinä kuskille ihmettelin jatkuvaa, lyhenevää aisaa, että miksi on käytössä? Vastaus oli, että lyhyenä ollessaan halventaa lauttamaksuja.
Autopaikat tosiaan myydään kansimetreinä.
Eikös tuota kitaa mainostettu sillä että tuolla saadaan normaali kitaa suurempi kääntökulma? Normi kidalla vajaa 90° ja tuo mahdollisti reilun 90°, sinällään ihan ymmärrän miksi nuista povasivat seuraavaa suurta hittiä tukkivehkeisiin vaan eipä nuita taida niihinkään montaa olla eksyny?
https://www.kraatz.fi/wp-content/uploads/2017/04/MFC-ajoneuvo-7_lr.jpg