View Full Version : Fini Pulsar 865 -94 ilmakompuran kunnostamista.
ImacInnes
04.10.2017, 22:43
Vuoden 1994 Pulsar 865 kompuran kontaktori/lämpörele/ajastimen muoviosat on hapertunut nyt jo ja rapisee lattialle.
Mistä vois kysellä moista osaa?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4322&pictureid=192915
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4322&pictureid=207461
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4322&pictureid=207463
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
05.10.2017, 08:52
Joo, nyt kun oon tutkaillu netttiä niin tuossahan onkin vissiin kolme komponenttiä yhdessä.
Vaan kun ei näytä löytyvän juuri samanmosia eikä suomesta?
Muutaman osaavan sähkärin tunnen joten tarviipa heiltä sitten apuja kysellä josko kerkeisivät ja saavat nykyosista tehtyä vastaavan?
Kompura on hiljanen ja kompaktin kokoinen pienen korjaamon käyttöön koteloinnin takia joten kuntoon tuo olisi saatava.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
06.10.2017, 22:18
Tänään työpäivän jälkeen istuin kompuran viereen ja rupesin irroittamaan risaa osaa niin siitähän oli vain kiinityskynsiä poikki ja näin kuori irvisti ja osia oli pudonnut.
Kasasin osat paikoilleen ja nipusiteillä sain paketin kasaan.
Nyt kompura toimii ainakin toistaiseksi.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
11.10.2017, 11:20
Vaihdoin ton otsikon paremin kuvaavaksi.
Nyt oon kompuraa käyttänyt jälleen ja enimmäkseen toimii niin kuin pitääkin.
Nostaa paineet, pysähtyy ja käynistyy automaattisesti.
Välillä taas ei saa painetta nostettua? Ihankuin jokin venttiili jäisi auki tai vuotaa jostain? Jauhaa jauhaa vaan ei paine nouse? Kun sammutan koneen niin, seuraavalla kerralla taas yleensä toimii oikein? Sammuksissa ei mistään ilmavuotoa kuulu?
Väillä myös laukaisee yhden vaiheen sulakkeen pois päältä taulusta ja koneen sisältä releen.
Onkos jollakulla käsitystä tuollaisen kompuran toiminnasta ja mistä pitäisii vikaa etsiä.
Hiljanen laite joten kuntoon olis tarkoitus laittaa.
Neuvoja ja arvailuita syistä luetaan mielellään. Kiitos.
t. Ismo Ämmä
petroman
11.10.2017, 11:27
Onkos tuo mäntäkompura? Jos on, niin kannen alla läppäventtiilit jotenkin jumittaa taikka paskua välissä.
ImacInnes
11.10.2017, 11:34
Joo mäntäkompura on.
Tarviipa siis katella kannen mahdollisia venttiileitä. kiitos.
Täytyyppä ottaa lisää kuvia niin on helpompi käsittää mistä puhutaan.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
11.10.2017, 22:11
Muutama kuva.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207582
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207583
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207589
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207584
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207587
Mitähän noista säätyy?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207588
Nuo on semmosia dont touch nappuloita:D. Äkkiseltään tähtikolmiokäynnistyksen viive ja lämpöreleen virta-arvo..
Kuis se normaalisti käynnistyy? Hetken aikaa hakkaa tyhjää ja sit rupee pukkaa painetta? Oiskos siellä joku magneettiventtiili mikä keventää käynnistystä ja nyt kiukuttelee sillointällöin jättämällä ohivirtauksen päälle :rolleyes:
ImacInnes
12.10.2017, 16:33
Tänään toiminut hienosti melkein koko päivän. Kerran oli sulakkeen lyönny pois ja silloin ilmat tyhjentynyt ja kerran jäi jauhamaan kun ei paineet päässyt nousemaan.
Normaalisti kun tomii niin rupeaa pumppaamaan kun paine laskee alas ja kierrokset nousee hieman ennen kuin on niin paljon painetta että pysäyttää itsensä.
Löysin netistä uudemman Pulsarin räjäytyskuvaosaluettelon jossa on ihan sama ilmapumppu.
http://www.prematic.ch/fileadmin/documents/ersatzteillisten/FINI/Pulsar-C-865-865TA.pdf
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207594
t. Ismo Ämmä
petroman
12.10.2017, 19:26
Osa nro 37, ventilplatte.. Yhden kompuran vika oli tuossa osassa ollut rispaantunut tiiviste, jonka palanen haittasi venttiililäpän toimintaa..
ImacInnes
12.10.2017, 23:42
Joo, sen mäkin löysin vaan ei tosta saa selvää miten se toimii?
Tarviipa katsoa löytyykö tollanen Prematic virma ja pistääs-postia sinne jos löytyy.
t. Ismo Ämmä
mulla sataisi olla hyllyssä tiivistesarja ja venttiilit tohon.
sekä venttiilit.pitäisi saada pulttijaon mitat.
se sähkösysteemi on mormaali tähtikolmio käynnistin.
joku myyskentelikin täällä semmoista
keikku
petroman
13.10.2017, 09:26
Joo, sen mäkin löysin vaan ei tosta saa selvää miten se toimii?
Tarviipa katsoa löytyykö tollanen Prematic virma ja pistääs-postia sinne jos löytyy.
t. Ismo Ämmä
Ihan yksinkertaiset läpät tuossa osanro:37:ssa tod.näk on. Päästävät ilmaa oikein toimiessaan ainoastaan toiseen suuntaan.
Vahvaa tee-se-itse-henkeä kunnioittaen tein yhteen ilmantuottimeen kannentiivisteet itse teräsvahvisteisesta grafiittitiivisteestä.
Jos olis läpät förbi, niin niitä en olis osannut tehdä itse. Ehkä...
Mutta, tuskinpa kustantaa omaisuuksia huollattaa ihan oikeilla vara-osillakaan moista. Vaikuttais tuo koneesi olevan kuitenkin aavistuksen laadukkaampi vs. kiinanpäristimet.
ImacInnes
14.10.2017, 23:44
Tarvii varmaan tänään sunnuntaina ruuvvata auki toi niin näkee sisälle kun on lainakompura vielä käytössä.
t. Ismo Ämmä
Hessu888
15.10.2017, 20:40
Jostain mastinisteista tms. luin, että tuota läppien materiaalia saisi ostaa erikseen. Tais olla jotain haponkestävää jousimaista. Ite tein yhteen kompuraan läpät männänrengaspuristimen palasesta, kun alkuperäisiä läppiä ei saanut enää mistään. Toimi näköjään silläkin.
Pikkasen kyllä epäilyttää onko sulla läpät oikeesti rikki, jos se välillä nostaa paineita kuitenkin.
jos ne venttiililuiskat on huonona ne voi tehdä HYVÄlaatuisesta rakotulkista.
siintä kiekosta säätyy tähtikolmion kytkentäaika
keikku
ImacInnes
28.10.2017, 16:47
Avasin tänään kannen.
Kannen pultit ei ollu kovin tiukassa?
Sylinterit näytti hyviltä ja imua syntyy.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208027
Kannen tutkiskelu voi alkaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208028
Venttiililevy irti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208030
Pakovennttiilit irti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208033
Imuventtiilit on kiinteästi niitattujen lätkien alla. Kolme isolle männälle ja yksi pienelle.
Herkiltä tuntuivat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208028
Kaikki näytti silmään hyvältä eikä mitään viallista näkynyt, joten rasviksella ja paineilmalla puhdistus.
Huomen laitan kasaan ja kokeilen taas.
Mietityttää jotta miksihän sulaketta paukkaa pois päältä silloin tällöin?
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
29.10.2017, 09:16
Tuontitukusta löytyisi ainakin samankokoista kokonaan uutta kompuran lohkoa. 479,- hintaan. Sieltä kysellään vaihtoehtoja.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/kompressorin-lohko-b6000--5-5kw--920l-sis-hihnapyoran-200l-7-5hp/6419773011115/
ja tuolta.
http://www.painepiste-kompressorit.fi/tuotteet/kompressorihuoltotarvikkeet_varaosat/?gclid=CjwKCAjw-NXPBRB4EiwAVNRLKuUT6m3NqqHPnAquN-5cbF_WA9WSO1OekfS1S5GXFceumUhnZI8jhRoCBesQAvD_BwE
Mielellään kyllä ostaisin tarvittaessa vain tuon venttiililevyn jos jostain olisi saatavilla?
t. Ismo Ämmä
Hessu888
29.10.2017, 09:31
Tuontitukusta löytyisi ainakin samankokoista kokonaan uutta kompuran lohkoa. 479,- hintaan. Sieltä kysellään vaihtoehtoja.
https://www.tuontitukku.fi/tuote/kompressorin-lohko-b6000--5-5kw--920l-sis-hihnapyoran-200l-7-5hp/6419773011115/
ja tuolta.
http://www.painepiste-kompressorit.fi/tuotteet/kompressorihuoltotarvikkeet_varaosat/?gclid=CjwKCAjw-NXPBRB4EiwAVNRLKuUT6m3NqqHPnAquN-5cbF_WA9WSO1OekfS1S5GXFceumUhnZI8jhRoCBesQAvD_BwE
Mielellään kyllä ostaisin vain tuon venttiililevyn jos jostain olisi saatavilla?
t. Ismo Ämmä
Jos ja kun ne läpät on sulla ehjät niin ei kai se vika voi venttiililevyssä olla. Mikään asiantuntija en ole mutta voisko tuossa linkittämäsi pdf:n osassa nro 61 olla jumittumista?
ImacInnes
29.10.2017, 10:35
Joo, tarvii tuo paineventtiili uusia varmaan kanssa.
Travis joltain ammattilaiselta kuulla jotta miten noiden imuvenntiileiden kuuluu toimia ja tuntua, vaan aika yksinkertaset ovat toiminnaltaan.
t. Ismo Ämmä
ImacInnes
29.10.2017, 10:48
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207588
Eli tosta vasemmasta 15sec A-G pyöreästä tähtikolmion kytketä aika. Entäs tuo oikean liuku säädin 5, 7.3, 8.7 ja 10?
Kun vaiheen sulakkeen lyö taulusta pois päältä niin, tuo punanen nasta on hypännyt ulos ja sulakkeen päällelaittamalla ja nastan sisään painamalla kompura lähtee taas käyntiin. Kerran päivässä ainakin lyö sulakkeen pois päältä? Eli jossain jotain vikaa?
jos ne venttiililuiskat on huonona ne voi tehdä HYVÄlaatuisesta rakotulkista.
siintä kiekosta säätyy tähtikolmion kytkentäaika
keikku
ImacInnes
29.10.2017, 14:45
Tutkittu lisää ja Hessu888 mainitsema osa no. 61 on magneettiventtiili jonka homma on päästää mäntien päältä paineet pois kun, haluttu paine on saavutettu ja kompura pysähtyy.
Nyt ko. venttiili oli horona auki ja paineet tuli siitä pihalle, virtaa tulee vaan venttiili ei sulkeudu? Ei saatu toimmaan vaikka koputeltiin?? Aikaismmin on aina välillä toiminut kun paineet on noussu ja kompura pysähtynyt oikein.
Joten tarvii huomen ruveta tommosta tai vastaavaa kyselemään.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208049
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208050
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208051
Tossa se oli kiinni ja mötikässä isonkorkin alla on takaiskuventtiili joka estää säilöpaineen poistumisen takaisin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=208052
Mistäs kannataisi moista kysellä?
t, Ismo Ämmä
ImacInnes
01.11.2017, 18:30
5 paikkaan lähetin s-postilla kyselyä uudesta magneettiventtiilistä
Kahdesta on tullut vastaus.
-171,- + alv. + 22-, tilaus Saksasta. Burkert Oy
ja.
-110,- Pneumatic Oy, Nouto ehkä Espoosta?
Enköhän tuon alemman ota.
t. Ismo Ämmä
temmi_hoo
02.11.2017, 15:43
Se vielä mysteeriks jätetty säädin on kontaktoriin kiinni ruuvattu lämpörele, joka siis katkoo kontaktorilta vetosähkön jos sähkömoottori nykii liikaa virtaa. Sen virtarajan säätö siis. Ei siis vaikuta paineeseen millään tavoin, eikä tarvi vaihtaa jos moottori käynnistyy ja pysähtyy sillon kun paineanturi käskee.
Onpa muuten nätin näkösesti kasattu kone. Ei ihme jos on hiljanen ja haluut pitää ajossa.
Ton sähköosat on tosi simppelit ja niille on kivasti tilaa joten kontaktorin vaihtaminen eri merkkiseen on aika iisi juttu. Myös tarpeeks uus, jollon on jo noudatettu nykytavan mukasia terminaalin numerointeja lämpöreleessä.
EDIT: Näyttäis myös ihan IEC-standardikoneelta toi sähkömoottori, joten jos sen kanssa on jotain ongelmaa ni uusia saa luultavasti halvemmalla kun on mielekästä korjauttaa. Omana työnä nyt laakerit voi vaihtaa ajoittain mut jos laakeripesä on väljä ni sen ehjästäminen on jo turhan kallista puuhaa. Käämitys maksaa puolisen tonnia alvittomana, joten sen voi unohtaa jo ihan suorilta.
Hessu888
02.11.2017, 23:17
5 paikkaan lähetin s-postilla kyselyä uudesta magneettiventtiilistä
Kahdesta on tullut vastaus.
-171,- + alv. + 22-, tilaus Saksasta. Burkert Oy
ja.
-110,- Pneumatic Oy, Nouto ehkä Espoosta?
Enköhän tuon alemman ota.
t. Ismo Ämmä
Ootko ebay.de:stä kattonu työpaikoilta taskuun jääneitä? Sieltä vois löytyy edukkaammin.
Mä vaihdoin compairiin ruuviin vastaavan näköisen, mutta 24V ohjauksella, normaalisti kiinni olevan venttiilin. Löyty ihan hyllystä, eikä paljoa maksanut.
ImacInnes
05.11.2017, 11:06
Kiitoksia vastauksista.
Kerros temmi_hoo miten noitten säätimien pitäisi vaikuuttaa toimintaan ja onkos ne nyt kohillaan tähän koneeseen? Kun ei voi tietää onko ne nyt jonkun satunnaisen käyttäjän jäljiltä vai jonkun joka tietää asiasta?
KT1 15 sek rulla joko A vai Gllä? F1:n liku 6 vai 10? Miten vaikuuttaa ja mihin?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207588
t. Ismo Ämmä
Se vielä mysteeriks jätetty säädin on kontaktoriin kiinni ruuvattu lämpörele, joka siis katkoo kontaktorilta vetosähkön jos sähkömoottori nykii liikaa virtaa. Sen virtarajan säätö siis. Ei siis vaikuta paineeseen millään tavoin, eikä tarvi vaihtaa jos moottori käynnistyy ja pysähtyy sillon kun paineanturi käskee.
Onpa muuten nätin näkösesti kasattu kone. Ei ihme jos on hiljanen ja haluut pitää ajossa.
Ton sähköosat on tosi simppelit ja niille on kivasti tilaa joten kontaktorin vaihtaminen eri merkkiseen on aika iisi juttu. Myös tarpeeks uus, jollon on jo noudatettu nykytavan mukasia terminaalin numerointeja lämpöreleessä.
EDIT: Näyttäis myös ihan IEC-standardikoneelta toi sähkömoottori, joten jos sen kanssa on jotain ongelmaa ni uusia saa luultavasti halvemmalla kun on mielekästä korjauttaa. Omana työnä nyt laakerit voi vaihtaa ajoittain mut jos laakeripesä on väljä ni sen ehjästäminen on jo turhan kallista puuhaa. Käämitys maksaa puolisen tonnia alvittomana, joten sen voi unohtaa jo ihan suorilta.
ImacInnes
05.11.2017, 11:17
Joo, oon nettiä kahlaillut vaan on löytynyt melkein samanlaisia mutta ei arvoiltaan samaa kuitenkaan?
Noi pari paikkaa on ilmoittanut pystyvänsä toimittamaan ko. osan.
Saa ilmoitella jos jostakin pääkaupunkiseudun liikkeestä moista kannattaa kysyä tai vaikka kauempaakin.
Tosin tuo karvan yli satku on ihan oko hinta moisesta vaan, valmis olen vähemmänkin maksamaan.
t. Ismo Ämmä
temmi_hoo
06.11.2017, 04:42
Kiitoksia vastauksista.
Kerros temmi_hoo miten noitten säätimien pitäisi vaikuuttaa toimintaan ja onkos ne nyt kohillaan tähän koneeseen? Kun ei voi tietää onko ne nyt jonkun satunnaisen käyttäjän jäljiltä vai jonkun joka tietää asiasta?
KT1 15 sek rulla joko A vai Gllä? F1:n liku 6 vai 10? Miten vaikuuttaa ja mihin?
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207588
t. Ismo Ämmä
Moi
Tota toi KT1 rulla on viive ja lähinnä se vaikuttaa mitenkä pitkään vehje kulkee tähdessä ennen kolmioon siirtymistä. Suomessa kun joskus on vilakkaa ni sitä ei kannata liikaa lyhentää.
F1 säätimen pitäis olla lämpöreleen valmistajasta riippuen joko siinä lukemassa, mikä on moottorin tyyppikilvessä lukeva nimellisvirta, tai siitä 15% ylempänä. Lue virta tyyppikilvestä 400V kohalta jos siinä on useampia virta-arvoja. Nyt se on näemmä säädetty TÄYSILLE eli suojalaitteen suojavaikutus on minimoitu. Tää on siis se vehje, joka estää käämiä palamasta jos kone jostain syystä jumii. Ei vaikuta koneen käymisnopeuteen.
- t
ImacInnes
06.11.2017, 16:24
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8384&pictureid=207585
t. Ismo Ämmä
^-Mihinkäs kohtaan tuo rulla sitten säädetään...? :o
Ihan oikeilla hoodeilla se on ku isommalle ei saa :D. Mut en kyllä ihmettele jos 16 ämpäriin automaattia välillä heittelee alas, jos oikosulkuvirrat antaa myöten ni hitaampaa automaattia kehiin ;) (ihan olettaen et c16 tällähetkellä... Tietty se sähkäri tutkii ensin, mittaa ne virrat ja päättää vaihetaanko moottori, kontaktori vai sulake :D )
temmi_hoo
09.11.2017, 07:16
Ihan oikeilla hoodeilla se on ku isommalle ei saa :D. Mut en kyllä ihmettele jos 16 ämpäriin automaattia välillä heittelee alas, jos oikosulkuvirrat antaa myöten ni hitaampaa automaattia kehiin ;) (ihan olettaen et c16 tällähetkellä... Tietty se sähkäri tutkii ensin, mittaa ne virrat ja päättää vaihetaanko moottori, kontaktori vai sulake :D )
Ei se lämpöreleen asento oo TÄYSILLÄ oikein...
Ismo, tyyppikilven kuva on hyvä, mutta sen lämpösuojan asettamiseen tarttis sen ite sähkömoottorin (en vissiin täsmentäny tätä...) tyyppikilvestä kuvaa tai pikemminkin siinä seisovaa virran arvoa.
Vaan siis joo, jos johdonsuojakytkin eli automaattisulake laukoo ni D- tai K-käyrästä kehiin, C saattaa olla vähän turhan herkkä katkomaan käynnistysvirroista.
Voihan siinä olla kanssa turhan paksua öljyä siinä kompurassa. Oma valovirtanen pikkukompura ei taho käynnistyä pakkasella kun se asuu työkaluvajassa pihalla (Jeep) mutta jos lämppärillä lämmittelee ensin vähän aikaa ni hyvin käy. Pysyypähän vaja kuivana ja ruostuu vähemmän.
- t
Korostaen sanaa "hoodeilla" :rolleyes:
Ei se tässätapauksessa täysillä, ~10A, kaukana ole passelista kerta päällä kestää...
temmi_hoo
14.11.2017, 03:50
Korostaen sanaa "hoodeilla" :rolleyes:
Ei se tässätapauksessa täysillä, ~10A, kaukana ole passelista kerta päällä kestää...
Eihän se säädä sen moottorin käyntivirtaa vaan sitä virtaa, minkä ylittäessä suoja katkasee. Tottakai sen voi vaikka korvata rautanaulalla jos tuntuu siltä, että ihan turhia semmoset katkomistoiminteet on :D
https://imgur.com/TtFotWu
- t
:D
Lähinnä tuohon laitteen tyyppikilven (perus paineilmakompressori, jossa varmaan 99% ottotehosta käyttää moottori) ilmoitettuun 5,5kw tehoon perustuen en koskisi lämpösuojaan jos se päällä kestää, henk koht vaan mitoittaisin suojan pari ampeeria ylemmäs, koska koneessa todennäköisesti kerrotaan sen haluavan ~11A.n luokkaa, sen puoleen heitin että "passeli jos päällä kestää" :)
Ja nyt kyllä avasin suutani liikaa koska eihän sähkön kanssa saisi mitään perustaa oletuksiin, kerroin vain maalikolle mielipiteeni:)
Ps. Ei tommosia sulakkeen kuvia saa tänne laittaa, joku hurja vielä menee ja kokeilee :D
ImacInnes
05.04.2018, 17:33
No niin.
Tänään sain paikalle tutun sähkärin jolla tiesin ko. laiitteista kokemusta olevan. Mittauksien ja tutkimisen jälkeen lopulta aikarele osoittautui vialliseksi.
Se vaihtamalla nykyaikaisempaan ja sähkön otto voimavirta rasiasta jossa C25 sulakkeet niin johan näyttäis taas toimivan! Jes.
Vielä vedenerotin huomena lainakompurasta tähän takaisin niin pääsen siitäkin eroon tilaa viemästä.
On se hienoa kattoa kun joku osaa asiansa.
t. Ismo Ämmä