View Full Version : MAN 8.150 4x4 rekisteröinti
OverTheHills
10.08.2017, 12:58
Moi,
Tarkoitus olisi käydä hakemassa Tanskasta Tanskan armeijan vanha MAN 8.150 4x4 kuorma-auto (vm 1990). Olen nyt jutellut parin parin katsastusmiehen kanssa ja aika sekavaa tieto tulee siitä mitä rekisteröintiä varten tarvitaan.
Iso ongelma ilmeisesti on, että mitään varsinaista rekisteröintipaperia ei tuolle autolle löydy. Löytyy vain joku maahantuontipaperi jossa näkyy, että se on tuotu Tanskaan joulukuussa 1990. Pitää kysellä jos myyjä saisi paperin jostain.
Toinen katsastusmies oli sitä mieltä että autolle tarvittaisiin vaatimuksenmukaisuustodistus ja toinen, että siinä olevalle avolavalle tarvitaan kuormakoritodistus. Ensimmäistä tuskin mistään löytyy, mutta jälkimmäisen saattaisi saada jostain lavoja tekevästä firmasta. Kokemuksia?
Tarkoitus olisi tehdä tuosta käytännössä asuntoauto. Alkuperäinen ajatus oli ottaa avolava pois ja rakentaa eristetty koppi sen tilalle ja sinne asuintila. Idea oli, että auto pysyisi edelleen N2G-luokassa ja tuo koppi olisi "huoltotila". Katsastusmiehen mukaan tuo ei mene läpi, vaan siinä kopissa pitää olla mahdollisuus kuljettaa myös tavaraa. Niinpä uusi ajatus on että säilyttäisi avolavan ja koppi sen päälle niin sitten tuo koppi olisi kai vaan kuormaa? Kellään tietoa tästä?
MAN:nin maahantuoja on Kone Kesko. Sinne yhteyttä valmistenumeron kanssa, tehtaan järjestelmästä täytyy löytyä auton tiedot.
Jos autoa ei olisi ikinä rekisteröity, sen tulisi täyttää tämän päivän vaatimukset, eli tekemätön paikka.
Kone Keskon kautta löytyy myös se vaatimustenmukaisuustodistus.
Noin vanhaan autoon on saanut tehdä itse kaiken muunkin varustuksen, miksei lavaakin? Eli, kunhan lava on ehjä ja toimiva, ei siitä pitäisi tulla sanomista.
Omalla kohdalla on aina vaadittu kuormakorista todistus kun olen itse tehnyt kuorma-autoon lavan, viimeisin oli vuosimallia -83
Ja ihan paikallisesta korjaamosta sain sen
OverTheHills
10.08.2017, 14:14
Vähän epäselvästi kirjoitin. Tarkoitus olisi rekisteröidä se aluksi sellaisenaan, eli sillä lavalla mikä siinä on ilmeisesti ollut vuodesta -90 lähtien. Asuinkoppi tulisi vasta myöhemmin.
Hyvä vinkki tuo Kone Kesko.
OverTheHills
10.08.2017, 15:26
Eipä löydy sitä rekisteröintipaperia tuohon MANniin. Mutta onneksi myyjällä on toinen samanlainen joka on siviilikilvissä Tanskassa. Se on otettu käyttöön -92. Toinen noista katsastusmiehistä joiden kanssa puhuin mainitsi jossain vaiheessa että -92 tuli jotain uusia teknisiä vaatimuksia. Soittelen huomenna uudestaan, mutta mahtaisiko joku tietää, että mihin viittasi.
Kuulostaa inan tutulta ...
Lukases tuo topic, ainakin alkupuoli, ja kattos josko siitä saisit jotain ideaa.
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99129
Ja nimimerkki -MaTTi- a saattas olla hyvä konsultoida aiheesta ...
Selkee homma, pois lukien papereiden puute, mut siitäkin yleensä selvitty pienellä ylimääräisellä paneutumisella.
Ota yhteyttä, hoidetaan MANni kilpiin.
Moi,
..Niinpä uusi ajatus on että säilyttäisi avolavan ja koppi sen päälle niin sitten tuo koppi olisi kai vaan kuormaa? Kellään tietoa tästä?
Näin on itselläni ja onhan etuna, että saa kopin pois tarvittaessa ja auton käyttöä sitten laajennettua tietty myös. Ei ainakaan kukaan ole eri mieltä ollut tuosta tulkinnastani :)
Eipä löydy sitä rekisteröintipaperia tuohon MANniin. Mutta onneksi myyjällä on toinen samanlainen joka on siviilikilvissä Tanskassa. Se on otettu käyttöön -92. Toinen noista katsastusmiehistä joiden kanssa puhuin mainitsi jossain vaiheessa että -92 tuli jotain uusia teknisiä vaatimuksia. Soittelen huomenna uudestaan, mutta mahtaisiko joku tietää, että mihin viittasi.
Omani on rekisteröity alkujaan Tanskan armeijan käyttöön -92, mutta valmistettu -89, joten luulisin ainakin, että ei vaikuttavia muutoksia tuossa välissä.
Mutta Mattihan jo kirjoittelikin, että ota häneen yhteyttä. Suosittelen, nähnyt samanmoisia ennenkin. :)
OverTheHills
11.08.2017, 09:33
pee:n ketju luettu läpi ja Matille laitettu viesti. Eiköhän tämä tästä.
OverTheHills
11.08.2017, 14:10
Laitoin alkuviikosta mailia Tanska puolustusministeriön logistiikkaosastolle. Nyt sieltä tuli vastaus ja liitteenä oli dokumentti jossa vakuuttavat tuon ekan auton olleen puolustusvoimien käytössä ja käyttöönotto on tapahtunut 1992. Eli ehkä tuonkin saisi Suomen kilpiin.
OverTheHills
14.08.2017, 09:36
Näin on itselläni ja onhan etuna, että saa kopin pois tarvittaessa ja auton käyttöä sitten laajennettua tietty myös. Ei ainakaan kukaan ole eri mieltä ollut tuosta tulkinnastani :)
Minkälainen kiinnitys sulla on kopin ja lavan välillä?
Minkälainen kiinnitys sulla on kopin ja lavan välillä?
Tuommoinen:
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5594&pictureid=206245
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5594&pictureid=206246
Eli noiden käpälöiden alaosa menee lavan sidontalenkkien koloon ja pultti myös samasta reijästä läpi. Toki jos rakentelee kopin, niin sitten varmaan lavan levyinen, niin tuommoinen ei käy, mutta joku pulttimallinen varmaan olisi hyvä ja helppo.
OverTheHills
14.08.2017, 20:56
Kiitti. Lavan levyinen siitä tulee jos tämä projekti liikahtaa eteenpäin. Kovin hitaasti myyjä vastailee...
OverTheHills
15.08.2017, 16:12
Nyt nytkähti vähän eteenpäin. Näyttäis siltä , että kaupat syntyy. Myyjällä olisi myös noissa alunperin ollut hydraulinen vinssi (4 tonnia) ja samoin alkuperäinen hydraulipumppu. Hintaa noilla kahdella olisi vähän reilut 2 tuhatta. Kuulostaako tuo järkevältä ostokselta, itselläni ei näistä ole mitään tietoa? 4 tonnia kuulostaa vähän vähältä, mutta myyjän mukaan se on armeijan konservatiivinen arvo. Mitähän tuon asennukseen menisi rahaa (letkut, liittimet ...)?
Joku vinssi tuohon on joka tapauksessa tarkoitus hätävaraksi laittaa.
OverTheHills
15.08.2017, 22:48
Hmm, kun uuden voimakkaamman vinssin saa halvemmalla:
http://www.ebay.co.uk/itm/HYDRAULIC-WINCH-20000-lb-GENUINE-WINCHMAX-ORIGINAL-ORANGE-WINCH-/150765905774
niin ei ehkä ole järkeä tuota vanhaa ostaa. Tuo pumppu siihenkin toki tarvitaan. Pitäisi vaan saada sen speksit (paine, tuotto) selville.
Kiinalainen harrastevinssi ei oikein ole verrattavissa armeijan käytössä olleeseen vinssiin, mutta toisaalta kiinalainenkin varmaan riittää satunnaiseksi hätävaraksi :)
Nyt nytkähti vähän eteenpäin. Näyttäis siltä , että kaupat syntyy. Myyjällä olisi myös noissa alunperin ollut hydraulinen vinssi (4 tonnia) ja samoin alkuperäinen hydraulipumppu. Hintaa noilla kahdella olisi vähän reilut 2 tuhatta. Kuulostaako tuo järkevältä ostokselta, itselläni ei näistä ole mitään tietoa? 4 tonnia kuulostaa vähän vähältä, mutta myyjän mukaan se on armeijan konservatiivinen arvo. Mitähän tuon asennukseen menisi rahaa (letkut, liittimet ...)?
Joku vinssi tuohon on joka tapauksessa tarkoitus hätävaraksi laittaa.
Jos päädyt hydraulivinssiin, niin tarkista, että ostettavassa autossa on vaihteistossa voimanulosotto paikoillaan. Näissä kun ei kaikissa sitä ole ja jos nuo pumppu ja vinssi on irrallaan, niin voi sitten olla, että ei siinä ostettavassakaan. Itse etsiskelin aikoinaan ulosoton kilkkeitä ja ei ainakaan ihan helpolla löytynyt...
Edit. Jos oikein muistan, niin tuollaisissa vinsseissä on ilmoitettuna todellinen voima, eli esim tuossa 40 kN. Tarkoittaen, että se nostaa sen 4 tonnia, mikä ei ole verrattavissa näihin vaikkapa sähkövinsseissä ilmoitettuihin voimiin.
OverTheHills
28.08.2017, 09:46
Nyt on MAN pihassa. Pari asiaa pitää tehdä ennen rekisteröintikatsastusta.
Pakoputki katkesi matkalla. Näyttää menneen hitsisaumasta, muuten on melko hyvässä kunnossa. Pitää hakea pätkä ulkohalkaisijalta 70mm putkea ja tiggailla kiinni. Pitänee kysellä jostain pakoputkihuollosta vai löytyisikö jostain muualta pääkaupunkiseudulta?
Lavan etupääty pitää korottaa ohjaamon korkuiseksi. Jotain verkkoa tuohon lienee paras laittaa, ei kellään olis nurkissa sopivaa palaa (n. 220x60cm)?
Hienoa !!
Kannattaa vielä varmistella, minkälainen vaatimus etuseinälle, ja sen lujuuksille tänä päivänä on. Aiemmin vaativat siitä todistuksen rekisteröintikatsastuksessa.
Mulla on kuumasinkittyä järeää "salmiakkikuvio" -verkkoa paloina.
Mitoista en ole ihan varma, mutta jossain palassa oli täysi pituus jäljellä.
O4O55783I8
Vantaalta löytyy.
OverTheHills
02.09.2017, 19:58
Lavan koloista tuli vastaan jäänteitä auton edellisestä elämästä :D
Lavan koloista tuli vastaan jäänteitä auton edellisestä elämästä :D
:eek: Oho, tuohan saattais yllättää jos sattuis sopivasti vaikka rälläkällä raapimaan kyljestä. :rolleyes:
:eek: Oho, tuohan saattais yllättää jos sattuis sopivasti vaikka rälläkällä raapimaan kyljestä. :rolleyes:
Paukkupatruunoita, mutta saattaisi silti "säväyttää"...
Jarkko E.
26.09.2017, 17:18
Onnea uudelle hankinnalle, hienon MANnin hait. Kävitkin Puistolassa katselemassa meidän camperia.
Ota rohkeasti yhteyttä jos on jotain kysyttävää.
PS. Itsellä alkanut pikkuhiljaa auton varustelu Arctic Proof-tasolle. Katsotaan tuleeko asennettua kamina kopin nurkkaan =)
Jarkko E.
OverTheHills
26.09.2017, 21:01
Kilvet siihen tuli eilen, pienten korjausten ja lavan etuseinän korotuksen jälkeen. Pari korjauskehotus vielä tuli, mutta ne pitäisi hoitua kohtuullisella työ- ja rahamäärällä. Sitten pitäis pikkuhiljaa siirtyä camper-osion rakenteluun.
Jarkko E.
26.04.2018, 13:55
Joko asunto-osan rakentelu on käynnissä?
OverTheHills
14.09.2018, 14:29
Vihdoin jotain edistystä. Sain levyt tänään.
Jarkko E.
19.09.2018, 13:46
Ilmeisesti oikeisiin mittoihin valmiiksi leikattu? Mistä hommasit? Tuleeko nurkat liimalla kasaan? Tuleeko koppi lavan päälle "irrallisena"?
Jarkko E.
OverTheHills
19.09.2018, 15:00
Ilmeisesti oikeisiin mittoihin valmiiksi leikattu? Mistä hommasit? Tuleeko nurkat liimalla kasaan? Tuleeko koppi lavan päälle "irrallisena"?
Joo, Euroconilta suoraan oikeisiin mittoihin. Liimataan kasaan MS-polymmerimassalla. Kaikkiin kulmiin alumiinilistat, jotka massa lisäksi kiinni vetoniiteillä. Koppi on lavan päällä, eli sen voi poistaa ja autoa käyttää normaalisti kuorma-autona.
OverTheHills
30.10.2018, 22:04
Homma edistyy pikkuhiljaa.
Topi1982
31.10.2018, 16:05
Mielenkiintoista hääräilyä, pittääpä ottaa opikseen!:)
lantikka
31.10.2018, 17:38
Mites tulleko mitään kaaria tuohon koppiin?
Liimallako kiinni? Näyttää inan ohuelta toi levy? Mahtaako saada mitään kiinni?
Kannattaiskohan tällekin perustaa ihan oma rakentelutopikki tonne projektiosioon? Tai vaikka siirtää tämä nykyinen sinne?
OverTheHills
31.10.2018, 23:06
Seinät on 50mm paksuja, molemmin puolin 1.5mm lasikuitu. Levyt liimataan kiinni toisiinsa ja kulmiin tulee alumiiniprofiilia. Profiilit kiinni niiteillä ja liimalla. Eli samaan tyyliin kuin monien jakeluautojen boksit. Sisällä jos haluaa seinille jotain niin taas pitää käyttää liimaa ja mahdollisesti niittejä.
hemmobj40
01.11.2018, 16:43
Mulla Ivecossa on teräs kehikko johon siäpuolelta liimattu seinä- ja kattolevyt. Materiaali mulla oli paljon kevyempi vain 20mm styrox, kattolevyssä oli sisäpuolella 6mm vaneri ja pinnoissa lasikuitu seinälevyissä oli 4mm vaneri. Uuden teen muuten samoin mutta styroxin vaihdan uretaaniin. Aika märkää oli paikoin styrox vaikka osa syynä oli varmaan palovaurio korissa.
Tuohon saa varmaan jotain ruuvattua mut silti pakko käyttää liimaa kiinityksissä.
OverTheHills
01.11.2018, 21:56
Uuden teen muuten samoin mutta styroxin vaihdan uretaaniin. Aika märkää oli paikoin styrox vaikka osa syynä oli varmaan palovaurio korissa.
.
Finnfoam vettyy ilmeisesti vielä vähemmän kuin uretaani.
Finnfoam vettyy ilmeisesti vielä vähemmän kuin uretaani.
Juusano. Ilmanmuuta suulakepuristettua paikalleen.
Seinät on 50mm paksuja, molemmin puolin 1.5mm lasikuitu. Saiko noita levyjä jostain valmiina vai pitääkö ne itse duunailla? Sisällä on ilmeisesti foamia?
OverTheHills
02.11.2018, 07:36
Saiko noita levyjä jostain valmiina vai pitääkö ne itse duunailla? Sisällä on ilmeisesti foamia?
Mä hankin Euroconilta. Suomen Kerroslevy näyttäis myös tekevän paneeleja.
hemmobj40
02.11.2018, 16:08
Suomen kerroslevyltä pyysin tarjouksen. Noin 50€/m2 alv 0% heillä maksaa levyt ja tekevät mittojen mukaan.
Rekisteröinti taitaa olla jo selvitetty, eli jatkuu rakenteluprojektina?
OverTheHills
03.11.2018, 20:42
Rekisteröinti taitaa olla jo selvitetty, eli jatkuu rakenteluprojektina?
Juu. Pitäiskö tästä avata uusi threadi...
Tai muutat vaan otsikon.
Ylläpito voinee sitten siirtää jutun projekti-osioon.
Avaa uusi threadi projektiosioon, niin jää tämä tänne neuvoksi seuraavalle MANnin rekisteröijälle ;)