PDA

View Full Version : FSJ kaasari kuivaa seisoessaan


FinnJeepMatt
22.02.2017, 14:30
Wagoneer 76 4.2 orggiskaasari on kuivana kun muutaman päivän seisoo.
Voiko se haihtua? eikai pitäs mistään päästä valumaankaan?
Ihmettelin kun piti sahata aina käyntiin pitkään, tai heittää suoraan alkupaukun kurkusta alas. Tuossa erään viikon seisokin jälkeen avasin kaasrain kannen ja kohokammio oli kuiva ku beduiinin sandaali. Pohjalla oli vihreää hippua, joka ilmeisesti irtoaa kupariputkista pitemmän kuivanaolon jälkeen?

Kaasarin ja imusarjan välissä on bakeliittinen? lämmöneriste, ettei pitäs ihan kiehumallakaan haihtua.

Eli onko tämä normaalia vai onko jotain tehtävissä?

KoniJeep
22.02.2017, 15:17
Wagoneer 76 4.2 orggiskaasari on kuivana kun muutaman päivän seisoo.
Voiko se haihtua? eikai pitäs mistään päästä valumaankaan?
Ihmettelin kun piti sahata aina käyntiin pitkään, tai heittää suoraan alkupaukun kurkusta alas. Tuossa erään viikon seisokin jälkeen avasin kaasrain kannen ja kohokammio oli kuiva ku beduiinin sandaali. Pohjalla oli vihreää hippua, joka ilmeisesti irtoaa kupariputkista pitemmän kuivanaolon jälkeen?

Kaasarin ja imusarjan välissä on bakeliittinen? lämmöneriste, ettei pitäs ihan kiehumallakaan haihtua.

Eli onko tämä normaalia vai onko jotain tehtävissä?

Taitaa valua takasin tankkiin, omassa YJ:ssä samaa.
Falskaisko pensapumppu?

JAMANT
22.02.2017, 15:46
Ei se voi kaasarin kohokammiosta mihinkään valua (vai keksitkö jonkun uuden fysikaalisen reitityksen/tavan, millä se ylämäkeen valuis takaisin tankkiin), kyllä nykybensa vaan hahtuu, lämmön vaikutuksesta... Kun se kumminkin on sen pakosarjan päällä niin lämpö sen haihduttaa... Tuttu juttu...

Laita sähköpumppu, virrat päälle ja kaasari on täynnä, ei tarvii akkua tyhjentää bensan kaasarille nostamiseen...

FinnJeepMatt
22.02.2017, 16:39
Jamantin teoria lienee oikea. Kun ajaa koneen kunnolla kuumaksi, sammuttaa ja antaa seisoa päivän tai pidempään niin ilmenee kuivuutta ja ryyppyhuikan tarvetta.
Sitten taas kun starttaa ja sammuttaa ennen kuin on kone lämmennyt, tuntuu pysyvän paremmin kylmässä koneessa. Onhan tuossa rautamöykyssä pitkän aikaa lämpöä kun kuumaksi pääsee. ;-)

KoniJeep
22.02.2017, 18:52
Ei se voi kaasarin kohokammiosta mihinkään valua (vai keksitkö jonkun uuden fysikaalisen reitityksen/tavan, millä se ylämäkeen valuis takaisin tankkiin), kyllä nykybensa vaan hahtuu, lämmön vaikutuksesta... Kun se kumminkin on sen pakosarjan päällä niin lämpö sen haihduttaa... Tuttu juttu...

Laita sähköpumppu, virrat päälle ja kaasari on täynnä, ei tarvii akkua tyhjentää bensan kaasarille nostamiseen...

Kyllä se vaan suodatinkin tyhjenee. tuskin sieltä haihtuu...

FinnJeepMatt
22.02.2017, 19:40
Muuten siinä kohokammion päällä on erillinen kansi, jonka alla on kaasun mukaan nousevat neulat , jotka ei ihan itekseen tipahda reikiinsä kasatessa, onko siihen jotain jippoa?
Kiihdytyspumpun mäntämekanismi on myös samalla akselila.
Kannessa on myös letkuliitin ulkoilmaan, jolle en ole keksinyt käyttöä. Nyt se on avoin, pitää ainakin tukkia, ettei sieltä höyryä bensat pois, mutta minnehän letku pitäisi siitä lähteä?
Kaikenvaralta mulle saapi tarjota siihen sopivaa varmasti toimivaa karburaattoria, on helpompi vaihtaa koko juttu ja kunnostaa taas toista. ;-) Tuntuu ainakin tyhjäkäyntipuoli tukkiintuvan herkästi seisoessaan.
Sähköpumppua en viihtis laittaa, vaikka toimis, yritän pitää alkuperäisenä ja sähkö+bensa on vähän lisää tulenarkuutta tuohon.

JAMANT
22.02.2017, 19:40
Kyllä se vaan suodatinkin tyhjenee. tuskin sieltä haihtuu...

Suodattimen tyhjeneminen on eri asia kuin kaasarin tyhjeneminen. Myönnän että suodatin tyhjenee, jos on paluu systeemi käytössä ja lämpö vaikuttaa siihenkin... Ja se paluu kannattaakin olla käytössä, koska sinne se paine menee, jos suodattimessa bensa höyrystyy ja paineistuu lämmetessään...

Niin ja se paluulähtö suodattimessa pitää olla korkeimmalla kohdalla, silloin ei tyhjene niin helposti, jos on paluu alimmaisena, niin valuu se tyhjäksi...

FinnJeepMatt
22.02.2017, 19:45
Suodattimen tyhjeneminen on eri asia kuin kaasarin tyhjeneminen. Myönnän että suodatin tyhjenee, jos on paluu systeemi käytössä ja lämpö vaikuttaa siihenkin... Ja se paluu kannattaakin olla käytössä, koska sinne se paine menee, jos suodattimessa bensa höyrystyy ja paineistuu lämmetessään...

Niin ja se paluulähtö suodattimessa pitää olla korkeimmalla kohdalla, silloin ei tyhjene niin helposti, jos on paluu alimmaisena, niin valuu se tyhjäksi...

Hyvä vinkki! Käännänpä paluun ylöspäin, niin ainakin muutama startin kierros säästyy!

Pauli
22.02.2017, 21:27
Sähköpumppua en viihtis laittaa, vaikka toimis, yritän pitää alkuperäisenä ja sähkö+bensa on vähän lisää tulenarkuutta tuohon.

Ei se sähkö sitä bensaa sytytä, bensahan on märkää. ;)
Aika monessa autossa taitaa olla sähköpumppu ja useimmissa vieläpä tankissa.
Ikinä koskaan milloinkaan en ole nähnyt / kuullut auton syttyneen palamaan sähköpumpun takia, tosin vasta n. 40vuotta oon leikkiny autoilla.

JAMANT
22.02.2017, 21:37
Ei se sähkö sitä bensaa sytytä, bensahan on märkää. ;)
Aika monessa autossa taitaa olla sähköpumppu ja useimmissa vieläpä tankissa.
Ikinä koskaan milloinkaan en ole nähnyt / kuullut auton syttyneen palamaan sähköpumpun takia, tosin vasta n. 40vuotta oon leikkiny autoilla.Joo, et oo vaan kerenny vielä, mitäs mä oon autojen kanssa pulannu, öööh, varmaan 10 -vuotiaasta asti, on sitä sitten kans yli 40 vuotta harrastettu autoja.... Ollaanks me samiksii ny...

Pauli
22.02.2017, 21:44
Joo, et oo vaan kerenny vielä, mitäs mä oon autojen kanssa pulannu, öööh, varmaan 10 -vuotiaasta asti, on sitä sitten kans yli 40 vuotta harrastettu autoja.... Ollaanks me samiksii ny...

Sä oot NIIN nuori vielä :)