Kirjaudu sisään

View Full Version : HDJ-80 1990 käyttöauto + safaripeli projekti


Sivua : 1 [2]

mikjus
17.12.2020, 14:27
Hyvä idea. Olen samantyylistä miettinyt oman auton etunapoihin, mutta jäänyt askarruttamaan mistä se ylimääräinen rasva poistuu.. ettei paineella pullauta stefaa pois paikaltaan.

Onko tuossa sinulla jotain reikää mistä rasva tulee myös ulos?

Käytännössä takana pitäisi irrottaa vetari tai ainakin löysätä että rasva tulee etulaakerista ulos eikä takaa stefan läpi. Sama juttu edessä ainakin HJ:n navassa napalukon kansi irti ja mieluiten napalukon runkokin että näkee milloin vaseliinia alkaa tulemaan laakerin läpi. Eihän tuo vältämättä takaa että takalaakerilla olisi rasvaa mutta ainakin napa on täynnä eikä vesi tai öljy pääse sitä niin helposti huuhtelemaan. Kuvassa HJ:n etunapa.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=36&pictureid=152883

-MaTTi-
17.12.2020, 17:51
Joku kuukausi sitten tuli rakennettua jenkkikoukku.

10" droppikoukku johon piti vielä etsiä 3500Kg kuula.
Fiksun näköinen. 3500 kg:n E-leimattu kuula ehkä halvimmalla täältä: https://www.ebay.de/itm/3500kg-Kugelkopf-Anhangerkupplung-AHK-f-Ackerschiene-Kupplungskugel-M22-3-5to/130910020143

Esim. Teohydraulissa maksaa tuplat vaikka postikulutkin laskee mukaan.

Vinkki: jos kitkavetopäistä kärryä vetelet niin kannattaa hepata jotkin tukilaput kuulan tyveen ettei pääse kiertymään löystymään.

AVRO
17.12.2020, 19:36
Laittaa napaan toisenkin reiän ja nipan/tulpan. Rasvatessa toinen irti niin tuore rasva pääsee läpi asti eikä riko mitään.
Näin se toimii noissa lentolaitteiden potkureissakin joita rasvataan, vastakkainen nippa aina irti ja rasvaa läpi.

J-J
18.12.2020, 12:15
Fiksun näköinen. 3500 kg:n E-leimattu kuula ehkä halvimmalla täältä: https://www.ebay.de/itm/3500kg-Kugelkopf-Anhangerkupplung-AHK-f-Ackerschiene-Kupplungskugel-M22-3-5to/130910020143

Esim. Teohydraulissa maksaa tuplat vaikka postikulutkin laskee mukaan.

Vinkki: jos kitkavetopäistä kärryä vetelet niin kannattaa hepata jotkin tukilaput kuulan tyveen ettei pääse kiertymään löystymään.

Itse hain vastaavan E-leimatun kuulan LTV:sta (https://www.traktorivaruste.fi/) (IKH-myymälä Lahdessa):
https://www.ikh.fi/fi/vetokuula-50mm-e-hyvaksytty-suora-pv300050
Hintakin ihan kilpailukykyinen tuon saksalaisen kanssa, ainakin jos on mahdollisuus hakea suoraan myymälästä.

-MaTTi-
18.12.2020, 21:02
⬆️👍 kerrankin järkihintainen

mikjus
19.12.2020, 00:13
Mulle tuli budjettimalli.

https://www.tuontitukku.fi/tuote/vetokuula-euromalli-50mm-3500kg-perakarryn-vetokoukku--vetokuula-/6438168039244/

-MaTTi-
19.12.2020, 11:03
Mulle tuli budjettimalli.

https://www.tuontitukku.fi/tuote/vetokuula-euromalli-50mm-3500kg-perakarryn-vetokoukku--vetokuula-/6438168039244/
Tuo ei ole sitä mitä myydään. Kysyin n. vuosi sitten tuontitukusta kun katoin et 3500 LBS -mönkkärin kuula kuvassa, vastaus:
Kiitos viestistä ja tarkkasilmäisyydestä. Pahoittelut, netistä puuttui merkintä kuvan viitteellisyydestä.
Todellisuudessa tuotteessa on merkintä "3,5T 50mm" tuon 3500 LB tilalla.

Tuotteella ei ole E-hyväksyntää.

Ystävällisin terveisin,
Tuontitukku.fi / Liliann

mikjus
19.12.2020, 19:11
Joo tää on vaan 3.5T 50mm merkinnällä. Motonetissä ja muissa marketeissa on niitä 3500 lbs malleja ja meinasin mennä hämyyn niiden kanssa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=234274

mikjus
29.06.2021, 10:40
Kuuma kesä ja ilmastointi ei toimi. Viime kesänä täytettiin ja talven aikana oli hiipunut. Ampui jo silloin akselin stefasta pari kertaa ainetta pihalle mutta alkoi sitten pitämään. Nyt ostin Autodocista uuden pumpun kun hinta oli vai noin 130€. No tietenkään se ei ollut ihan sopiva sillä hihnapyörä on vääränlainen, liekö uudemman hodarin. Onneksi vanhasta sai vaihdettua osat jotka olivat sopivia.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=236640

Vanhan pumpun siimapyörä ja kansi käytössä. Tässä mallissa on venttiilit hankalassa paikassa. Kannen puoleinen on painajainen käyttää koska väli niin lyhyt ettei mikään meinaa siihen mahtua. Nytkin piti rälläköidä täyttösysteemiä että sen sai kiinni. Uudemmassa hodarissa venttiilit on putkissa ja sojottavat ylöspäin. Kiitokset "Ukkonen7" kun jaksoi yksi ilta veivata pumppuun aineet sisään, "vielä tulee kylmää".
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=236641

mikjus
29.06.2021, 10:49
Bilteman joustoputken ikä tuli täyteen. Kesti 2017 - 2021. Ihmettelin kun äänet vaan kovenee kun putki pikkuhiljaa mureni alapuolelta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=236642

Samanlainen tilalle ja nyt muutin laippaliitoksen tämän jälkeen että saa purettua irti muutenkin kun rälläkällä. Maalasin vielä sinkkimaalilla jos toisi lisää ikää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=236643

Mika_T
29.06.2021, 15:25
eipä mittään

mikjus
29.06.2021, 21:10
Mielestäni se oli r134a.

mikjus
28.10.2021, 12:34
Päivitetäänpä jotain tännekin niin jää asiat muistiin.

Navat vuoti öljyä ja siitä tule leimallakin jo huomautus, vetarin stefat vaihtoon ja tilalle paremmat tamgear/TG mallit. Edelliset stefat kesti viitisen vuotta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237801

Hyötykäyttöä, laiturin vinssaus kuiville että saa yhden lisäponttoonin asennettua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237802

Koronan takia ei pääse vieläkään venäjälle joten jotain korvaavaa oli keksittävä. Lähdettiin taas lappiin suhailemaan, harmi kun ei päästy Norjaan koska kaikilla ei ollut kahta rokotetta. Nuorgamissa käytiin pyörähtämässä kun ei pidemmälle päästy. Silti reissussa tuli kahdessa viikossa ajeltua 4500km. Seuraavaksi muutamia kuvia reissulta.

Tuntsassa leirissä. Käytiin myös Tuntsan pubissa kaljalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237803

Erään tunturin päällä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237804

Teroa moikkaamassa Sodankylän Toyotalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237805

Tapsan hodarin ilmastoinnin kompura narahtaa kiinni. Savuakin tuli joten siitä tuli kerrasta valmista. Onneksi oma ilmastointi toimi moitteitta koko reissun.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237806

Lapland Trophy muistoja verestämässä, kahvit mainarissa. Käytiin myös kaivosalueella katselemassa paikkoja.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237807

Utsjoella lomakylän omistajalla oli HDJ.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237808

Kemihaaran huoltotiellä huomasin ettei kiinteä neliveto mene päälle, aikaisemmin yhdellä venäjän safarilla jo kiukutteli keskitasauspyörästön lukko mutta nyt ei enää tapahtunut mitään. No huoltotiellä ei nelivetoa tarvinnut kun parissa ojan ylityksessä ja ne joutui muutenkin vinssaamaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237809

Ivalossa Jounin pihassa sitten yks päivä tipautettiin laatikon keskipalkki tunkin varaan, että sai koplattua keskitasauspyörästön lukon moottorin irti.

Moottori kypsä. Kokeilin kerran putsauksen jälkeen kasaamista ja moottori ajoikin itsensä nollatilaan mutta sitten kepistä tai napista ei tapahtunut enää mitään. Tapsa mittaili että käämit oli valmiit.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237810

Oli siellä kosteuttakin käynyt joka saattoi johtua siitä että huohotusletku oli poikki jo aikaisemmin ja nyt se oli taas murtunut.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237811

Kosketin näytti pahalta mutta kun se pyyhkäisi nii taas kiilsi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237812

Koitettiin hommata uuttaa moottoria pohjoisista mutta potentiaalinen varaosalaite olikin siirtynyt jo etelään. Sitten mietittiin patenttia. Lopulta irrotin hiilisillan pois hankaamasta ja moottorin kopan päästä rälläköitiin nysä irti joka paljasti akselin pään. Akselin päähän hitsattiin mutteri josta pystyi käsin ajamaan moottoria. Toimii kyllä mutta kytkemiseen tarvitsi siis ryömiä auton alle ja pyörittää mutterin päästä lukko päälle. Matoruuvivälitys oli niin tiheä että sitä piti pyörittää kymmeniä kierroksia. Myötäpäivään auki ja vastapäivään kiinni. Nyt kuitenkin saatiin autoon tarvittaessa oikea neliveto päälle.

Manuaalisesti mutterin päästä kytkettävä keskitasauspyörästön lukko
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237830

Nyt tilalle on vaihdettu toimiva moottori ja huohotusletkukin on vaihdettu kokonaan uuteen. Sen asentamisesta muistiin sellainen asia että kannattaa asentaa se lukko päällä. Takarengas ilmaan, kääntää jakiksen päältä (ilman moottoria) lukon päälle ja varmistaa takarengasta pyörittäen että myös menee päälle. Sitten edelleen virrat päällä keppi pienelle alueelle, moottori johdoissa kiinni varmistaa että kytkeytyy ja aukeaa (moottori pyöriii). Sitten keppi pienellä alueella virrat päällä kiinnittää moottorin. Näin ainakin lueskelin netistä ja näin ilmeisesti myös korjauskirjassa neuvotaan tekemään.


Sitten jotain uutta, posti toi paketteja. Uudet vanteet...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237815

...ja uudet gummit.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237813

Hämmästys oli suuri kun 37 rengas vs 35 olikin 10cm korkeampi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237814

37 x 12.5 x 17 BFG Mud Terrain KM3, oikein mukavat katurenkaat, hiljaiset ja pyöreät. Koitin käyttää oikein tasapainotuksessa mutta rengasliikkeessä sanottiin ettei vanteen reuna riitä punteille, Jack Wheeler vanteet lie sen verran sojot. Laitoin kotona kuulat sisään ja yllättäen kulkee täysin ilman tärinöitä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237816

Ettei lapin reissulla ongelmat olisi olleet riittäviä jo keskilukon kanssa niin myös kompura vuoti kun seula. Säiliö oli pohjasta puhki. 2kg sammuttimen pullosta tehty säiliö oli jo nii hapero että hylkäsin sen jo kokonaan. Se oli ollut jo BJ:ssä yli 15v sitten käytössä ja kertaalleen paikattu.

Uudeksi säiliöksi valjastin ulkoisen turvakaaren putken. Sivuputki oli 3.7m pitkä ja yhtä putkea. Laskin että sen tilavuus olisi noin 3.6 L. Harmiksi snorkkelin kiinnikkeet oli vedetty siihen kiinni joten ne piti tiivistää. M8 pultteihin riitti putkimiehen teippi tekemään niistä tiiviit. Paineilman lähtö menee nipan kautta letkulla konehuoneeseen
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237819

Seuraava ongelma oli jakotukki kaikille nippeleille. Aikaisemmin liitännät oli säiliössä. Etsin jakotukkeja ja niitä olikin esim. IKH:ssa mutta hinta oli yli 70e. Budjettiratkaisuna ostin puuilosta jakoblokin jolla sai paineilmaletkin jaettua neljään ja hintaakin oli vain 12.90€. Ruuvasin vaan pistoliittimet yms. pois ja käytin vain jakotukin. Kuvassa koesovitus ja jouduin ottamaan vielä tuon letkulle tarkoitetun pikaliittimen pois koska kompura tarvitse sen lähdön. Pitää vielä lisätä se että saa pistoolin kiinni tarvittaessa kun täyttää esim. renkaita. Haaveissa vetää liitin auton ulkopuolelle. Putkikierteiden kanssa oli hieman ongelmia. Ne kun on maallikolle aika hankalaselkoisia. Nämä lähdöt on 1/4" NPT eli noin 13mm. Ostin t-haaran mutta siinä onkin väärä kierre, luultavasti siinä oli G kierre joka melko lähellä mutta ei tule sillä tiivistä sovitusta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237817

Uusi paineilmakeskus paikallaan. Jakotukki ei ole missään kiinni kun en vielä keksinyt sille kiinnitystä. Itse blokki niin pieni ettei siinä läpireikiä joten vaatii jonkun pantakiinnikkeen.

Huomasin myös että wishistä tilattu 5 euron venttiili vuotaa jostain syystä mutta korjautuu kun kääntää hieman sähkökelaa venttiilin päällä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237818

Samalla tuli korjattua snorkkeli jossa oli lokarin sisällä haitariputkea. Epäilin hieman tätä ja sitten alkoi ilmenemään pientä tehon puutetta. Puruletku kääntyi putsarilta niin jyrkästi takaviistoon että veti kulman luttuun ja ahisti. Ajaessa kuului suhinaa kun moottori oli kovilla rasituksilla. Tämä oli alkujaankin nopea patentti mikä piti korjata.

Putsarilta lähtee nyt 3" 135? asteen silikonimutka, välissä mustaa muoviputkea, toisessa päässä 45 asteen silikonikulmaletku joka liittyy metalliseen snorkkeliputkeen. Putkea piti myös muokata että sai kulman kohdalleen. Tuulilasin alalaidan putki on tiellä vaikka sitä on jo vähän lovettu. Uusi versio olikin paljon parempi sillä puruletku oli jossain vaiheessa alkanut ahistaa, nyt suhinat katosi kokonaan ja autokin tuntui pelaavan paremmin. Puruletku oli siis jossain vaiheessa mennyt huonommaksi, varmaan kun kerran lyhensin sitä, on varmaan vetänyt silloin mutkan luttuun.

Silikoniletkujen kanssa oli vielä hauska juttu kun tilasin ne netistä randomilla silikoniletkut.fi osoitteesta. Tuli sitten tekstiviesti että voiko mutkat toimittaa suoraan osoitteeseeni niin säästäisi postikulut. No kelpasihan se ja myöhemmin selvisi että kaveri asuu noin 2 km päässä minusta. Melkoinen sattuma sillä asun kuitenkin pienessä kylässä maaseudulla.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237820

mikjus
29.10.2021, 09:29
Kaveri tuossa kyseli että paljon on pakopainetta HDJ:ssa vakioahtimella. Nopeasti sain vaihdettu hajonneen pakolämpömittarin tilalle bilteman ahtopainemittarin. Sain jarruputkesta tehtyä liitoksen anturin reikään, vähän jarruputkea kiepille että jäähtyy ja siitä letkulla mittarille. Jarruputki piti litistää melkein tukkoon ettei mittari värise ja pidä meteliä. Tästä huonosta kuvasta selviää että suhde on noin 1 bar ahtoa on 1.5 bar pakopainetta. Autossa 3" putkisto taakse asti yhdellä läpivirtaavalla vaimentimella.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237821

Radis
31.10.2021, 07:09
Mulla on 12HT koneessa Supra-versioitu CT26 ja 3" putki. Pakopaineet menee liki 1:1 ahtojen kanssa.

Mittarin asennus toteutettu suht samalla tavalla, toki ilman litistystä. Mulla teki vettä paineputkeen ja pilailukaupan mittari jäätyi rikki. Uusin mittarin hiljattain ja laitoin tollasen polttoainesuodatinsysteemin erottamaan vettä:

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8610&pictureid=237828

Toistaiseksi vettä on kertynyt vähäisesti, mutta nähtäväksi jää toimiiko pitkällä aikavälillä....

mikjus
02.11.2021, 09:06
Autossa oli pientä woblaus ongelmaa 65 - 75 kmh kantturoilla. Tämä on vaivannut pitkään ja hieman vaihtelee renkaittain.

Nyt purin etunavat ja kuskinpuolella olikin laakereissa pykälää. Paikalla oli tarvikelaakerit joissa kartion kulma paljon pystympi. Tietysti vielä purin navan auki ja sitten vasta huomasin ettei uusia laakereita ollutkaan kun 2kpl ja nekin "karson" merkkisiä autodocista.

Kyselin Lahden Toyotalta mitä maksaisi alkuperäiset laakerit 90366-20003 numerolla ja hinta ei ollut kovin houkuttava noin 75€ kpl. Täytyy tutkia onko esim. Tamgearsilla oikealla kulmalla olevia. Tarvikkeet taitaa olla 30304 numerolla, mitoilla 20x52x16.25. Nyt vaihdoin kummallekkin puolelle vain uudet ylälaakerit ja lisäsin yhden ohuen shimmin ylälätkän alle. Aikaisemmin ei ollut shimmejä ollenkaan tarkoituksella. En kokeillut kalavaa'alla laakerien tiukkuuttaa koska alempi laakeri oli vanha. Täytyy hommata originaalit laakerit ja vaihtaa joskus.

Casterin tarkistus koska alkuperäisestä korotettu vielä +1" 37 renkaiden takia. Nyt caster näyttäisi olevan noin 3.5 astetta. Tarkistin vielä kulman kännykän "bubble level" ohjelmalla joka antoi samaa tulosta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237831

Aurauksesta löytyikin yllätys, en muista olisiko tarkoituksella vai vahingossa, voi liittyä myös kieroon vatupassiin joka vieläkin pyörii tallilla, nyt kuitenkin haritusta oli noin 5mm. Ei hyvä, säädetty nyt niin että aurausta on 3 mm.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=237832

Lopputulos oli paljon parempi mutta ei aivan täydellinen, pientä nypytystä tuntuu jossain 60 pintaan mutta ei siis lähde vatkuttamaan kuten aikaisemmin. Vielä kun saisi tuon pienen nypytyksen pois niin olisi täydellinen.

-MaTTi-
02.11.2021, 14:09
Kyselin Lahden Toyotalta mitä maksaisi alkuperäiset laakerit 90366-20003 numerolla ja hinta ei ollut kovin houkuttava noin 75€ kpl.
Tilaa Amayamalta, Japanista tulee nopsaan: https://www.amayama.com/en/part/toyota/9036620003

HiluMiks
02.11.2021, 19:12
Minä soitin Tamgearille niistä laakereista kun tarvitsin niitä myös aiemmin. Sieltä sanoi että ne on samalla kartiolla kuin alkuperäisetkin....
Tilasin ne ja ne oli prikulleen samanlaiset kuin entisetkin.
Mutta ne on minusta jyrkemmällä kulmalla kuin mitä Hiluxissa oli.
Mutta paikalleen ne silti laitoin Hodariin.

Hessu888
05.11.2021, 22:02
Mulla on Mikjus Hyvinkäällä loivalla kartiolla olevat Koyot ylimääräsenä. Soittele jos on tarvetta.

mikjus
16.11.2021, 09:47
Pulu oli tätä kysellyt Tamgearsilta ja siellä väittivät että HDJ vakioissakin on jyrkkä kulma kuten tarvikkeissakin ja että loivakulmaiset laakerit olisivat vain BJ/HJ malleissa? Onko Hessu888 alkuperäiset? laakeripaketit auki että voisi vertailla?

Hessu888
17.11.2021, 19:20
Pulu oli tätä kysellyt Tamgearsilta ja siellä väittivät että HDJ vakioissakin on jyrkkä kulma kuten tarvikkeissakin ja että loivakulmaiset laakerit olisivat vain BJ/HJ malleissa? Onko Hessu888 alkuperäiset? laakeripaketit auki että voisi vertailla?

Ei ole Toyotan pakkauksessa, vaan ostin Koyon pakkauksessa olevat loivakulmaset kun hinta eri planeetalta. Mä olen laittanut loivakulmaset aina kaikkiin autoihin, oli sitten HJ, HDJ tai PZJ. Partsouqin kuvassa on tosiaan hodarin varaosanumerolla jyrkkäkulmaiset https://partsouq.com/search/search?q=9036620003&gclid=EAIaIQobChMIltijivOf9AIVCpOyCh21LwZ-EAAYAiAAEgJOQvD_BwE

Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset??

Repro
19.11.2021, 14:37
Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset??

Saa myytyä enemmän varaosia?

BJ-40/76
19.11.2021, 21:52
Ei ole Toyotan pakkauksessa, vaan ostin Koyon pakkauksessa olevat loivakulmaset kun hinta eri planeetalta. Mä olen laittanut loivakulmaset aina kaikkiin autoihin, oli sitten HJ, HDJ tai PZJ. Partsouqin kuvassa on tosiaan hodarin varaosanumerolla jyrkkäkulmaiset https://partsouq.com/search/search?q=9036620003&gclid=EAIaIQobChMIltijivOf9AIVCpOyCh21LwZ-EAAYAiAAEgJOQvD_BwE

Minkähän takia Toyotan insinöörit on valinneet jyrkkäkulmaset??

tuo partsouq:n kuva on minun mielestä loivakulmainen; siis rullalaakerin rullat ovat molemmista päistä melkein yhtä paksu, ja ulkokooli on lähempänä "putkenpätkää"?

Ja minun mielestä jyrkkäkulmainen on semmoinen laakeri, missä laakerirullat on voimakkaasti kartiot, ja laakerin ulkokooli on melkein 45 asteen kulmassa sisäpinnastaan.

aikanaan hain laakeriluettelosta BJ-40 olkatapin alkuperäisen, jyrkkäkulmaisen laakerin ja tarvikelaakeri, loivakulmaisen, kuormitettavuudet:
säteittäinen kuormitettavuus oli melkein sama, aksiaalinen oli jyrkkäkulmaisessa paljon suurempi.
-> siis kestää suurempaa kuormitusta, missä olkatappi pyrkii työntymään kohti vetoniveltä.

-MaTTi-
20.11.2021, 01:24
tuo partsouq:n kuva on minun mielestä loivakulmainen;Jyrkkä se munkin mielestä on, mut taitaa tosiaan olla virallisesti loiva noin päin ja jyrkkä sit mitä isommassa kulmassa ulkokooliin nähden on rullat.

Hessu888
20.11.2021, 15:58
Ehkä jyrkkä ja loiva on väärät termit ja oikeat on suuri ja pieni kulma.

Pienikulmainen (tarkoittamani jyrkkä) kantaa säteittäistä kuormaa paremmin kuin aksiaalista. Partsouqin kuvan mukaan HDJ80:ssä tällainen malli.

Suurikulmainen (tarkoittamani loiva) kantaa taas aksiaalista kuormaa paremmin kuin säteittäistä. HJ:ssa tällainen malli.

Nyt voidaankin sitten analysoida, että kumpaa voimaa olkalaakereihin kohdistuu enemmän. Omasta mielestäni aksiaalista eli pystysuoraa kun niiden pitää kantaa koko keulan paino. Eikös pyöränlaakeritkin kanna auton painon ja ne on pienikulmaiset, jotta kantavat asennusasennossaan paremmin pystysuuntaisia voimia.

Miksei Toyotan insinöörit vaihtaneet HJ:n ja HDJ:n välillä sitten pyöränlaakereita suurikulmaiseksi jos ajattelivat että autoon kohdistuukin enemmän sivuuntaisia voimia kuin pystysuuntaisia??

Epro
16.02.2022, 16:18
Haluaisin udella että minkä kokoista palkkia laitoit helmoihin? Omaan Hodariin olisi helmojen teko edessä.

Toinenkin puoli turattu kasaan. Alapuoli oli jotenkin tuskaa kun ei meinannut millään tulla kunnon saumaa verrattuna toiseen puoleen. Melko työläs projekti sillä kiinnitykseen meni aikaa noin 7 tuntia per puoli eikä vieläkään ole valmis. Apparin puolelta pitää vielä paikata pyöräkotelon reikä joka jäi vielä auki kun maalasin koteloa sisäpuolelta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=201086

mikjus
18.02.2022, 08:33
Palkki on 120x60x3.

mikjus
18.08.2022, 09:04
Päivitelläänpä vähän 2022 juttuja.

Joskus auto on jopa hyötykäytössä. Hevosaidan purkua kevät 22.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240244

Löytyi netistä 3d printterille valmis malli takaoven tuhkakupin tilalle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240245

Jääkaapin pistoke. Aikaisemmin oli irtonaisena tuhkakupin tilalla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240246

Nopea pohjapanssari kesän reissuille. Aussimalleista kopioitu vain toisesta laidasta tuettu malli. Ihmeen hyvin kestänyt.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240247

Ehkä kuienkin parempi kuin vakio muovinen vaikka ei olekkaan mikään heavy duty.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240248

Kesän Viron reissulta Saarenmaan lautalta uusi kuvakulma.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240249

Helmaputkissa ja kaarissa oli ruostetta paljon. Puhalsin ja maalasin ne. Tämä oli vain sellainen pelastus ja haaveissa olisi maalata koko auto tulevaisuudessa. Vaatii exocagen irroittamisen, silloin täytyy sekin puhaltaa ja maalata 2k maalilla kunnolla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240250

Suojaus oli sitä luokkaa että ikkunoita sai vähän putsata tinnerillä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240251

Hetken taas suurimmat ruosteen piilossa. Häkki on yläosastaankin ruosteessa mutta hoidetaan se sitten joskus.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240252

Raatoja
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=240253

Tässä ollut vähän woblausongelmaa ja eilen kiristellessä pyöränlaakereita ja ohjausosia huomasin että apparinpuolen raidetangonpää klotaa. Ihmettelin jo aikaisemmin pientä välystä jossain mutta ei vain löytänyt sitä itsekseni touhutessa. Nyt välys oli ehkä kasvanut ja löytyi helposti. Laakereiden kiristys ja raidetangonpää vaihtoon. Nyt menee niin tasaseen ettei koskaan. Tämä vika onkin vaivannut jo vuosia enkä ymmärrä miten en ole tuota vikaa aikaisemmin löytänyt. Välys ollut ilmeisesti jotenkin niin että vaatinut suurempaa voimaa että sen havaitsee.

En tiedä onko kesä kuumasta kiinni vai mistä mutta kumpikin perä vuotaa pinionin stefasta ölyä rajusti. Etuperä alkoi vasta viime viikolla vuotaa mutta nyt on koko pohja aivan öljytty ja peräluukut kanssa. Pitää vaihtaa stefat tai ehkä samalla vaihtaa 3.7 -> 4.1 välitykseen. Aavistuksen pitkä 1. vaihde 37 renkailla mutta tiellä muuten välitys on hyvä, pelkään että 4.1 menee ehkä vähän tiheäksi huippunopeuksissa. No on sitten varaa ottaa seuraavat renkaat vaikka 39" :D

oltzi
25.03.2023, 16:50
Onko minkäverran korotettu että mahtuu nuo 37" pyörät🤔 kestääkö vakiomurrokset nuin isoja renkaita ja meneekö välitykset kuin pieleen että tarviiko 5-vaihdetta enää ollenkaan 😁 omaani korotettu sen 3-4" ja mietin että menisköhän sinne 37/12.5/17 bfg mt pyöriin kohtuu kivuttomasti.

mikjus
27.03.2023, 13:09
Onko minkäverran korotettu että mahtuu nuo 37" pyörät�� kestääkö vakiomurrokset nuin isoja renkaita ja meneekö välitykset kuin pieleen että tarviiko 5-vaihdetta enää ollenkaan �� omaani korotettu sen 3-4" ja mietin että menisköhän sinne 37/12.5/17 bfg mt pyöriin kohtuu kivuttomasti.

Edessä on 4" korotusjouset + 3" korotusblokki. Takana on vain 4" korotusjouset ja näin auto on vaaterissa. Korotus tehty EMUn jousilla ja tais olla jotain J sarjaa jotka kai jotenkin "pidempiä" kuin vakiot. Takana on laitettu 10cm pohjaanlyöntikumin alle jatkoa tai muuten raapi pahasti kiinni.

Välitys on maantieajoon aika passeli. Ainostaan joskus ykkönen ja pakki tuntuu vähän liian harvalta ja kaipaisi ehkä 4.1 välitystä. Vitosella pystyy ajelemaan ihan normaalisti vaikka 80 vauhtia. Tosin on tota vähän ruuvattu mutta kuitenkin vakio osilla vielä (3" putki, välijäähdytin, bleed, euro4x4partsin ahtokara). Tiedän vaan kaverin kokemuksesta että valitteli 4.1 välityksillä että huutaa kierrokset turhan korkeella maantieajossa mutta siinä tosin oli vähän pienemmät 35 renkaat. Maastossa toimii kun jakolaatikko on välitetty mutta sinne kaipaisi toisinaan vähän vielä tiheämpää. Tämä tosin enemmän retkeilykäytössä niin ei juurikaan haittaa.

Murroksia ei ole hajonnut yhtään vielä mutta ei tolla mitään hardcorea ole ajettukkaan ja ajotyyyli on rauhallisen harkitseva. Muutama kevyempi venäjänsafari ajettu mutta ollaan siellä kynnetty välillä syvälläkin suossa.

mikjus
18.04.2023, 09:48
Tuli asennettua kylän suurin suksiboksi... Eli kiinalainen Alibaban kautta tilattu kattoteltta. Tämä onnekseni sen verran lyhyempi malli että esim. Laa antenni vielä mahtuu katolle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=242397

Nappärästi pystyssä sekunneissa eikä purkaminenkaan vie montaa hetkeä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=242398

Sisätilassa olevalta ilmawebalta letku telttaan ja kake/termariboksi pitkällä piuhalla ylös. Parin yön kokemuksella toimii mutta termari pitää sijoittaa lattiatasoon, muuten tulee kylmä tai kuuma.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=242399

Seuraavaksi pitää rakentaa talliin systeemi jolla teltan voi tarvittaessa irroittaa autosta ja vetää kiinni tallin kattoon odottamaan seuraavaa tarvetta. Tai sitten vaan antaa olla katolla. Tuon painosta ei oikein tiedä mutta jotain 45 - 60kg väliltä. Aika kevyeltä vaikutti sillä kahteen pekkaan nosti todella kevyesti katolle. Ajaessa tuota ei juuri huomaa mutta joskus teltta resonoi tyhjäkäynnillä. Pitää laittaa kiinnikeiden väliin kumimaton palat ja testata auttaako. Tikkaille pitää myös hommata joku pussi ettei likaisena tarvitse laittaa teltan sisään. Tikkaat meinaa myös olla hieman naftit 37 renkalla ja riittää just ja just maahan.

tuomaritulee
18.04.2023, 10:31
Tuliko paljon hintaa teltalle ?

mikjus
18.04.2023, 11:18
Tuliko paljon hintaa teltalle ?

Telttojen lähtöhinnat Alibabassa oli jotain 400 - 650€. Halvimillaan ton olis saanut 100e pk kuluilla satamaan jos olisi itse hoitanut kaikki loppuveivaukset mutta silloin loppukustannuksen olisi olleet kysymysmerkki (tulli, huolintakulut,alv, kotimaan kuljetus). Otin tuon DDP (Delivered Duty Paid) jolloin kaikki maksut myyjän piikkiin. Näin teltta jäi maksamaan karvan alle 1500€. Vertauksena halvin kiinalainen aluteltta kolokamp maksaa noin 3000. Toki näissä teltoissa voi olla paljonkin eroja ja vain aika näyttää miten laadukas tämä malli on.

lepa77
18.04.2023, 19:43
Siisti.

Jeeper
19.04.2023, 06:00
Hieno homma että sait teltan 👍

Technics
21.04.2023, 09:58
Millaista näissä tuo kangas on? Onko riittävän paksua että on hämärä myös kirkkaalla kelillä, toisekseen vaikuttaako kuin herkästi lepattavan pienessä tuulessa?

mikjus
21.04.2023, 13:56
Millaista näissä tuo kangas on? Onko riittävän paksua että on hämärä myös kirkkaalla kelillä, toisekseen vaikuttaako kuin herkästi lepattavan pienessä tuulessa?

Speksien mukaan Main fabric: 280g polyester cotton lattice PU coating, waterproof index 3000+. Vaikuttaa kohtuu paksulta ja hyvin tuntui pimentävän päivävalollakin. Valoa taas tuli sisään läpinäkyvästa lämmitimen puruletkusta joka tuli liepeen alta. En osaa sanoa tuulisista oloista kun ei kokemusta. Tässä vaikuttaisi olevan normaali vetskarin vetimet ja jossain moitittu että ne voivat tuulessa pitää helinää. Parempi olisi jos muuttaisi vetimet naruista tai muuten pehmeämmästä materiaalista tehdyiksi.

kivinen
21.04.2023, 17:29
Laita kutistesukkaa vetimen päälle, niin ei kilise.

Jeeper
22.04.2023, 08:12
Ja kun vetää vetoketjun vetimet kokonaan toiseen laitaan, ei niin helise.
Keskelle jos jättää niin helisee kyllä 😁

mikjus
02.08.2023, 12:19
Vanhaksi on tullut kun vakaajia asennetaan takaisin autoon:D Tää kun on meikäläisen päivittäinen ajoauto niin lisäsin vakaajat että kauppakassit ei lentele pitkin seiniä kurveissa. Samoin kasvanut kattokuorma lisäsi tarvetta.

Taakse 4x4partsilta ironmanin droppipalikat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=243044

Eteen "hi-tech" 50mm droppipalikat. Ei testien mukaan kardaani ota kiinni maksimijoustoissa mutta katsotaan nyt... Tähän tarkoitus tehdä quickdisconnecti eli etupulttien tilalle sokat ja runkoon kaksi kiinnityskorvaketta että vakaajan voi offroad ajossa nostaa irti runkoon kiinni. Pitää vaan katsoa ettei vakaaja käännyt ylöspäin liikaa että alkaisi ottaa kardaaniin kiinni. Voi vielä olla että pitää tehdä pidemmät droppipalikat. Joku tehdasmallin droppi taisi olla 75mm? Sokat vaan vielä hakusessa. Pitää olla joku hyvä putki tai neliöputkisokka about 10 x 60 mm (varmaan lyhyempikin riittäisi) tai sitten vaan tekee itse pultteihin reiät ja sokat. Sokat on itseasiassa 9.3 tai 9.5 mm jotta menee helpommin paikalleen. Omassa ainakin vaikutti että tarvikemallin etuvakaajan kumit oli niin paljon leveämmät ettei meinannut mahtua akselin haarukkakiinnikkeeseen muuta kuin pakottamalla. Pitäisi kuitenkin olla niin että saisi käsin helposti irrotettua ja laitettua takaisin paikalleen.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=243043

Quickdisconnecti niinkuin näin (kuvat ih8mud).

Kiinni sokalla
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=243045

Irti ja nostettu ylös rungon kiinnikkeeseen. Uudempaan hodariin saa pulteilla kiinni kiinnikkeen mutta vanhaan pitää varmaan hitsailla omat korvakkeet.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=243046


Pelkkä takavakaaja oli muutaman viikon kiinni ja sekin jo auttoi paljon. Suurempi merkitys oli etuvakaajalla. Negatiiviset vaikutukset taas maastoajon kannalta voi olla että varsinkin etupää rajoittaa joustoja intewebsin mukaan noin 15% ja tekee keulasta varsin tönkön verrattuna ilman vakaajaa. Onneksi juuri eteen on varsin helppo tehdä pikavapautus. Kokeilen kuitenkin ensi ajaa vakaajan kanssa kun ei tällä varsinaisesti maastoautoilla muuta kuin makkaranpaistosafareilla.

Sitten vielä hajosi laturi. Eli se autodocista ostettu hdj100 120A laturi vain lakkasi lataamasta noin 3 vuoden ikäisenä. Käämit oli ottaneet lämpöä ja jokainen käämin pää oli 0 ohmin kontaktissa toisiinsa ja runkoon myös. Lataus oli oireillut jo pitkään niin ettei meinannut lähteä lataamaan kun vasta minuuttien ajon päästä. Siinä oli varmaan jotain vikaa jo aika uudesta sillä uusi RIDEX merkkinen autodocin 120A laturi lataa ihan nätisti ilman kikkailuita. Laturi oli niin halpa että tilasin samalla kaksi kappaletta. Kysyin Toyotalta alkuperäistä HDJ100 laturia mutta sen hinta oli noin 500€. Näitä saa 5 kpl samalla hinnalla.

Muistiin: Ridex laturi HDJ100 120A autodoc osanumero 4G0337
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8156&pictureid=243047

Kesälomani aikana ulkoistin kytkinremontin velipojalle. Hän asenteli autoon uudemman hodarin 300mm vauhtipyrän ja kytkimen aisinin asetelmalla/levyllä. Vanhat osat oli aika hyvässä kunnossa mutta asetelma oli jotenkin outo, aivan kuin se ei olisi puristanut tarpeeksi levyä ja siksi lähti luistamaan isoilla vaihteilla maantieajossa kun sai kunnon ahdot päälle. Nyt kytkin on tosi napakka mutta samalla paljon raskaampi kuin vanha. En tiedä onko uudemmassa hodarissa jotain eroa kytkimen sylintereissä tai tehostimessa? Yksi outo ominaisuus tuli kytkimen vaihdon jälkeen. Jostain tulee vonkuva outo ääni kun ajaa tiettyä nopeutta. Ääni mielestäni katoaa kun paikaa kytkintä joten mikä lie.

-MaTTi-
02.08.2023, 23:55
Levyssä jäykemmät jouset niin tulee voimansiirron metakka suorempana läpi? Itellä rohissu lievästi kans uuden levyn jälkeen lootalinja.

Hessu888
06.08.2023, 09:50
Katoitteko missä kunnossa se kytkimen pellistä pokattu haarukka on? Se kuluu kulmikkaaksi siitä painelaakerin liukupinnasta ja se kuppi taas puhkee lopulta. Kuppiin tuleva tappiosa kuluu kans sököks. Uudella haarukalla ja tapilla liikkuu hereemmin. Itellä hajos aika nopeesti sekä pääsylinteri että apusylinteri kun laitto ison vauhtipyörän ja exedyn kytkimen. Kun noi em. osat vaihto uusiin, niin nyt on toiminut monta vuotta hyvin eikä tunnu omasta mielestä raskaalta.

mikjus
03.05.2024, 14:35
Kattoteltan kanssa oli talven aikana pieniä kondensio ongelmia. Keräsi kosteutta aika runsaasti ja lakanakin jo veti homeeseen kun unohtui paikalleen muutamaksi kuukaudeksi kosteana.

Jeeperiltä bongasin tämmösen venttiilin jota mm. Jannes Garage myy valmiina kittinä alucabiin. Tähän kinkkimalliin se ei passaa joten ostin pelkän venan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245114

Ongelmia tuli kun porasi ekana sopivan reiän venalle. No lattia ei ollutkaan suora levy vaan paksu kennorakenne. Piti sitten tehdä isompi reikä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245115

Ja laittaa lätkä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245116

Meniki näin aika hyvin piiloon. Normaalisti vena tulee katon vinoon osaan mutta omassa matalassa teltassa tämän kokoinen venttiili ei mahdu, enkä halunnut sitä katon suoraan osaankaan, joten kokeillaan lattiassa. Kai se sieltä patjan altakin toimii. Siellä on kuitenkin sentin paksuinen mesh verkko. Ensi talvena otan patjan kokonaan pois talven ajaksi kun telttaa ei käytetä.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245117

Samalla puhkaisin etureunan nurkkaan läpiviennin 3" letkulle. Tein sen 3" pakoputkesta johon tein laipan. Piti laittaa etureunaan koska takaa ei saanut nurkasta läpi turvakaarien takia. Nurkassa vie vähiten tilaa, patjasta leikkasin palan pois kulmasta niin istuu hyvin. Putken päässä sisällä on nyt 45 asteinen silikonimutka johon päähän aattelin laittaa jonkun säädettävän/suunnattavan venttiilin. Tilasin myös oikean 5m lämmitysletkun jossa "folio" pinta sisällä. Jeeper bongasi sellaisen halvan amazonista, hintaa oli alle 20e mutta postikuluineen jäin noin 40e. 5m Pätkä menee kasaan noin puolen metrin pötköksi joten helppo kuljetella versus tuo kumilta haiseva puruputki. Pitäisi vielä keksiä joku pikakiinnitys tuohon teltan 3" putkeen. Pitäisi olla matala 90" mutka joka menee 3" putken päälle. Ehkä tinailen sen jostain pakoputkimuhvista, tilaa on vähän joten putkien on varmaan oltava aika melko "L" muodossa.

Samalla vedin läpiviennin kaukosäätimen/termostaatin piuhalle. Pitää vielä vetää suora sähkö tuonne jotta voi laittaa kiinteän kännykän latauksen/virran ulosoton. Voi sitten vaikka vetää jotain disco-ledinauhaa tuonne että saa kunnon valot.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245118

mikjus
16.05.2024, 08:43
Mutka tulikin helposti 75mm viemäriputken mutkasta. Siitä piti vain rälläköidä tiivisteosa pois kun paikka niin ahdas. Nyt menee tiukasti 3" pakoputken päälle eikä varmaan tarvitse muuta kiristystä, jää vielä kattoa vasten niin ettei vahingossakaan irtoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245160

Paikallaan. Maalaan vielä mustaksi tuon. Musta lämmityksletku kuvassa on amazonista tilattu alle 20e oikea lämmitysletku jossa "folio" pinta sisäpuolella.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245161

Jeeper
16.05.2024, 10:54
Miltä tuo letku vaikuttaa, kestääkö käyttöä?

mikjus
16.05.2024, 14:08
Miltä tuo letku vaikuttaa, kestääkö käyttöä?

Ei vielä testattu joten jää nähtäväksi. Päällisin puolin vaikuttaa ihan OK:lta.

mikjus
23.07.2024, 10:16
Auto vihdoin leimattu vuodelle 2024. Tässä vähän mitä värkkäilty.

HDJ käkkäri on yleensä sysipaska mutta tässä jotain joka vähän helpottaa. Bongasin jostain aussipalstoilta. Ollut nyt käytössä pari vuotta.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245541

Alkuperäinen ja modattu. Alkaa kengät liikkumaaan paremmin ja pidemmälle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245542

Seuraava murheenkryyni eli takapään kuormaventtiili "LSPV" Load Sensing Proportioning Valve. Aivan täyttä ruostepaskaa päältä päin. Yksikään alkuperäinen putken lähtö tai ilmausruuvi ei liikkunut. Ihme kyllä sisältä ihan hyvässä kunnossa, paitsi ylin kumi oli jumittunut paikalleen. Sen kun sai irti niin näytti vielä ihan toimivalta. Näihin ei sitten saa mitään korjaussarjaa käsittääkseni paitsi ulkopuolen varren suojakumin? Irroitaminen ei lopulta onnistunut rälläkälläkään. Läpipultit ruostuneen täysin kiinni ja telineen kiinnityspultit pyöristyneet. Lopulta nitkuttelin ruostuneen telineen käsin
irti koska siitäkään ei ollut käytännössä mitään jäljellä.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245543

Onneksi varaosakopassa oli parempi vena kiinni. Ihmeen kaupalla sain kaksi pulttia rungon alta auki kun hitsasin pyöristyneisiin kantoihin isot mutterit ja varovasti kääntelin auki. Tein uuden järeän telineen joka vain kahdella pultilla kiinni koska tankin sivun pultteihin ei oikein pääse käsiksi ellei tiputa tankkia alas. Lisäksi teline purkautuu vielä kahteen osaan jos tulisi tarpeen pudottaa venttiiliä alemmas niin se onnistuisi helposti.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245544

Tein nyt myös akselin päähän nostopalan kuormaventtiilin tangolle että olisi lähempänä oikeaa asentoa korotuksilla. Kuvasta poiketen tiputin leimalle alempiin reikiin ettei tanko hankaa tukivarteen. Jenkkipojat yleensä katkaiseen tangon ja vetää nipparilla yläasentoon. Poistavat myös ventiiliin ja laittavat konehuoneeseen takapiiriin manuaalisen propovenan jolloin ei ole kuorman tunnistusta mutta niin monessa autossa onkin. Esim. omassa bertassa näin ja jarrut tosi hyvät. En uskaltanut tätä tehdä kun en tiedä miten tulkitsevat asiaa leimalla. Korotuksien kanssa tuo alkuperäinen vena tuskin juuri toimii ellei saa tolkuttomasti aisapainoa. Omassa kun on +XXXKg takajouset vielä. Kuormaventtiilin säätö pitäisi tehdä jollain jarrupainemittarilla mutta menee aika vaikeaksi.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245545

Lopulta bongasin näitä kuormaventtileitä melkoisen halpaan hintaan kiinasta ja tilasin niitä 4 kpl hyllyyn varalle. Päältäpäin näyttävät ihan hyvältä mutta katsotaan miten toimivat. Alkuperäiseen kun ei saa osia ja kokemuksen mukaan kaksi samanlaista AISIN merkkistä eivät olleet sisäisesti samoja eli osat eivät käyneet ollenkaan ristiin.

Syy miksi tämän venan kimppuun käytiin on se että jarrujen kanssa oli isoja ongelmia. Jarrut tehottomat, eivät lukkiudu ja poljin valuu pohjaan. Korjauksena vaihdoin pari jarruletkua, rosterimännät etusatuloihin, uusia jarruputkia, pääsylkkään korjaussarja, pääsylkän vaihto toiseen jne. Lopulta sain jarrut toimimaan melko hyvin muutta poljin silti vähän "hiipuu" alas. Leimasta kuitenkin meni läpi ja jarrut viime vuotta paremmat kiitos RST mäntien ja kuormaventtiilin vaihdon. Minulla oli jopa kuormaventtiilissä putket väärin päin jolloin ei ole käytännössä tainnuit juurikaan toimia.

Velipoika sorvasi RST männät.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245550



Tuskailin mihin saisi kiinnitettyä 10" tabletin ja muuta romua. Töistä pelastin roskiin menevän RAMin X-grip kiinnikkeen 9-10" tabletille josta oli ainoastaan yksi sivukiinnike rikki. Hommasin sitten RAM varren ja kuulan. Modasin kauhukahvaan kiskon jostain vanhasta teollisuusautomatiikan kiskosta josta vain rälläköin pätkän kiinnikeosaa irti. Kisko on upotettu kahvaan ja pultattu kiinni. Kahva on sisältä ohutta metalliputkea.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245546

Vielä paremman olisi saanut kun olisi tehnyt koko kahvan uudelleen esim. putkesta ja integroinut kiskon siihen. RAMilla on myös valmiita tuollaisia kahvoja mutta hinnat varmaan hurjia. RAM osat yleisesti ottaen aika kalliita mutta on ne hyviäkin. Löytyy monessa koossa ja nämä omat ovat C kokoa. D ja E pallot on sitten järkyttävän kokoisia. C pallo on 1.5" ja kestää 1.85Kg painoa. Tabletti taitaa painaa reippaasti alle kilon vaikka on rugged malli. Kuvasta poiketen tuo ruuvattava kuula piti vaihtaa "salmiakki" malliin jossa kaksi kiinnityspistettä ettei kierry auki kun tabletti tulee juuri "väärään" suuntaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245549

Roskista pelastettu teline paikallaan. Sen perässä on lyhyt RAM varsi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245547

10" tabletti testissä. Hyvin kantaa. Vähän heiluu rytkytyksessä mutta sillä ei merkitystä. Telineessä ja varressa on se hyvä että saa nopeasti käännettyä moneen asentoon. BJseen ostin valmiin kiskon jonka saa pultattu johonkin tasoon ja kuulan siihen mutta se on vielä kesken. Saa sitten siirrettyä tabletin yhden kiinnikkeen löysäämisellä autosta toiseen.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245548

mikjus
18.09.2024, 08:48
Kesän viron reissulla oli outoja woblausongelmia. Varsinkin jarruttaessa sai aikaan holtittoman woblauksen kun sattui sopiva nopeus ja muut tekijät olivat kohdallaan.

Kotona sitten selvisi että OME SD24 ohjausiskari oli rikki sekä toinen pyöränlaakeri jotenkin kulunut ettei kiristynyt kunnolla. Uuden OME iskarin hankinta tuntuikin olevan hankalaa ja etsin jotain vähän erilaista tai parempaa. Tilalle tarjottiin pääsääntöisesti halvempaa Peddersin iskaria jossa oli aika samanlaiset speksit kuin omessa.

Haaveissa oli kuvanmukainen säädettäävä dobinson tai profender ohjausiskari mutta sellaista ei löytynyt järkevään hintaan ja muutenkin arveli läpivedon olevan liian arka.


https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245833


Valitsin sitten Euro4x4partsilta löytyvän tough dogin säädettävän SV vaimentimen. Siinä on 9 asentoinen säätö, 35mm poraus ja 22mm varsi.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245831

Toughdog SV vs OME SD24. OME jostain syystä ampunut öljyjä ulos. OMElla ikää noin 8 vuotta.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9101&pictureid=245832