Kirjaudu sisään

View Full Version : Bj lataus


HannuN
14.12.2016, 22:16
Missä se latauksen säädin oli bj:ssä....jännite seilaa tyhjäkäynnillä, valot päällä akun navoilta mitattuna 25,8....28,8V.
Ajovalot väläkkyy ja amppeerimittarin neula heiluu kojetaulussa samaan tahtiin. Jottain pitäs tehdä.

lepa77
15.12.2016, 08:21
vanhemmssa se on jarrupääsylinterin alla rinta pellissä kiinni ja uudemmssa lämppärin vieressä rinta pellissä

Bj Andy
15.12.2016, 10:08
Minkä ikäinen Bertta? Itellä on se laturin päällä oleva ryhmäliitin näivettynnää eli siinä antaa huono kontakti lataus häikkää. Eikä liene pahitteeksi vetää lisäkaapeli siitä B+ nastalta akun plus napaan. Jonkun honkkelin jälkeen tein kyseisen homman vaan en muista enää että mitä siinä oikein kävi...oisko kärtsänny kenttäkäämi tms...

HannuN
15.12.2016, 21:19
Tämä on vuosimallia 78. Jarrutehostimen alla on joku peltipurkki kahdella ruuvilla kiinni rintapellissä.
Voiko sille tehdä jottain puhdistus voitelu tekohengitystä jos koittaa avata sen vai ostettava uusi ?
Availin liittimiä ja ruikin crc:tä liitoksiin...ei tuntunu olevan vaikitusta. Missä tuo B+ napa mahtas olla ? :)

Bj Andy
15.12.2016, 22:42
Se on se 6 mm pultti josta lähtee paksu piuha. Vaan mites hiilet? Onko ne tarkisteltu ja onko hajua paljonko on ajettu?

BJ-40/76
16.12.2016, 00:29
Se on se 6 mm pultti josta lähtee paksu piuha. Vaan mites hiilet? Onko ne tarkisteltu ja onko hajua paljonko on ajettu?

Vai oliko vielä isolla Lattaliittimellä tuon ikäisessä? jos laattaliittimellä, niin silloin laturissa ei ole 10mm (taikka 8mm) avaimella avattavan, muoviholkilla laturin rungosta eristetyn pultin mutterin alla sähköjohtoa.

Siis se paksuin, eristeen päältä noin 4mm, on tuo Lataus sähkö johto, ja sen kuuluu mennä (mahdollisesti johtomallisen sulakkeen kautta yläjännitepuolen akun + napaan; Mutta kun BJ:ssä on amppeerimittari, niin tuo alkuperäinen johto menee amppeerimittarin kautta akun + napaan.

Jos laitat johdon suoraan laturin + navan ja akun + navan väliin, niin amppeerimittari ei näytä oikein.

Ja tuo säädin on kuluva/ikääntyvä osa, uusi, hyvälaatuinen elektroninen säädin kannattaa hankkia....
(tuo valojen vilkkuminen, ja ampperimittasin soutaminen johtuu yleensä siitä, että säätimen kärkien väliasennossa sähköä johtava vastus on hapettunut rikki/irronnut juotoksesta.)

Nuo vanhat BJ-40:n laturit ovat pahimmillaan 15 Amppeerisia, yleensä 20 Amppeerisia... siis tosi pieniä, varsinkin jos on lisä- taikka työvaloja.
Laita suosiolla sen verran uudempi hj-60/-61 laturi, että on sisäisellä säätimellä, niin saat isomman laturin "kaupan päälle" siis pienimmillään 25 Amppeeria, yleensä uudemmat on jo 40 Amppeerisia.
Vaatii sitten kyllä tuon suoran sähköjohdon akulle, jolloin amppeerimittari jää koristeeksi.

Bj Andy
16.12.2016, 08:55
Vai oliko vielä isolla Lattaliittimellä tuon ikäisessä? jos laattaliittimellä, niin silloin laturissa ei ole 10mm (taikka 8mm) avaimella avattavan, muoviholkilla laturin rungosta eristetyn pultin mutterin alla sähköjohtoa.

Siis se paksuin, eristeen päältä noin 4mm, on tuo Lataus sähkö johto, ja sen kuuluu mennä (mahdollisesti johtomallisen sulakkeen kautta yläjännitepuolen akun + napaan; Mutta kun BJ:ssä on amppeerimittari, niin tuo alkuperäinen johto menee amppeerimittarin kautta akun + napaan.

Jos laitat johdon suoraan laturin + navan ja akun + navan väliin, niin amppeerimittari ei näytä oikein.

Ja tuo säädin on kuluva/ikääntyvä osa, uusi, hyvälaatuinen elektroninen säädin kannattaa hankkia....
(tuo valojen vilkkuminen, ja ampperimittasin soutaminen johtuu yleensä siitä, että säätimen kärkien väliasennossa sähköä johtava vastus on hapettunut rikki/irronnut juotoksesta.)

Nuo vanhat BJ-40:n laturit ovat pahimmillaan 15 Amppeerisia, yleensä 20 Amppeerisia... siis tosi pieniä, varsinkin jos on lisä- taikka työvaloja.
Laita suosiolla sen verran uudempi hj-60/-61 laturi, että on sisäisellä säätimellä, niin saat isomman laturin "kaupan päälle" siis pienimmillään 25 Amppeeria, yleensä uudemmat on jo 40 Amppeerisia.
Vaatii sitten kyllä tuon suoran sähköjohdon akulle, jolloin amppeerimittari jää koristeeksi.

Tässä se taisi tullakkin. Itellä oli yksi varaosaBertta jossa oli tosiaan wanha laturi ym.systeemit. Ja se taisi olla juuri noin.

Mutta saa sen wanhankin elvytettyä jos se riittää. Eli uusi säädin kehiin.

HannuN
16.12.2016, 23:35
Isolla lattaliittimellä näytti olevan. Motonetin hyllyt tyhjänä säätimistä.
Mistä löytyy uusi.
Jos hj:n laturin vaihdan niin onko joku tietty vuosimalli joka kannattaa hankkia.

Bj Andy
17.12.2016, 05:08
Paikallinen autosähköliike lienee oikein osoite...Jos taasen koko laturin vaihtaa niin sitten vaikka Hj 61:sen koska siinä on jo papua enemmän jos sattuu tarvimaan ja sisäinen säätäjä muistaakseni. Pikkasen joutuu askartelemaan mutta on tehtävissä kyllä. Onkos tuossa Filter merkkivalo? Eli veden eroitin?

HannuN
17.12.2016, 06:54
Merkkivaloja ei ole kovin montaa...pitkät valot ja vilkut :D. Veden erotin mahtaa olla tuo suodatin, muuta ei ole.

Bj Andy
18.12.2016, 08:59
Jeppistä. 42:sessa se Filter eli v.e:n valo on myös latauksen merkkivalo. Vaan laittaa erillisen valon niin nou problem.