PDA

View Full Version : pakolämpö mittari


hojo85
11.08.2016, 11:36
oisko kellään kokemusta kyseisestä mittarista ?

http://www.procater.fi/tuotteet.php?tuote=125

ei olisi hinnan kirouksessa ja saa myös 4 jos haluu

http://www.procater.fi/tuotteet.php?tuote=139

käyttö tulis ihan lj70 piristämis hommiin niin tietäs ees vähän missä lämmöt pyörii.

Toyonder
11.08.2016, 14:48
Ei ole kokemusta noista mittareista. Asiallisiltahan nuo vaikuttavat.
Elektroniikka ei voi kovin huonoa olla ja antureitakin nykyään osataan tehdä.

Isoihin dieseleihin olen laitellut pakokaasuantureita ja niihin on tullut aina anturitasku,
"sensor pocket", joka suojaa itse anturia kulumiselta ja likaantumiselta.


Onko joku perehtynyt dieselmoottorin sielunelämään siinä määrin, että
voisi valaista mihin optimoidun dieselmoottorin pakokaasujen lämpöjen tulisi asettua?
Miten syötön säätö ja turbo vaikuttavat lämpöihin ja saako dieselin käymään niin laihalla, että
venttiilit kärsii?

Omaa kokemusta pakokaasujen lämpöjen säädössä on kertynyt lentokoneen 9-litraisesta
6-sylinterisestä bensaboxerista.
Seoksen säädön joutuu tekemään korkeuden eli siis ilmanpaineen mukaan joka kerta kun
asettuu matkalentokorkeudelle ja virittää moottorista halutut kierrokset sekä tehot.
Seos on aluksi täysin rikkaalla. Kun seosta aletaan laihentamaan pakokaasujen lämpötila
nousee. Lopulta pakokaasut saavuttavat korkeimman lämpötilan "piikin" ja siitä kun
jatkaa laihentamista niin pakokaasujen lämpötila alkaa laskea. Tuossa tilanteessa säädetään
seosta hieman rikkaammalle niin, että seos jää hieman "rikkaalle puolelle" ja
pakokaasujen lämpötila jää hiukan piikkilämpötilan alapuolelle. Eli laihennetaan piikkiin ja
sen jälkeen hieman rikkaalle, että seos jää rikkaalle eikä venttiilit pala.

smgt
11.08.2016, 17:01
Tiiselissä ei tunneta käsitystä laiha seos.
Perus tiiseli imee kokoajan ilmaa sen minkä saa tai ahin puskee sylinteriin. Ainoastaan polttoaineen määrällä säädetään voimaa.

Kekkeruusi
12.08.2016, 08:27
Mulla on ahdetussa 2l mosassa kiinni toi pakokaasulämpö anturi ja matka ajossa 70-80km/h 4 vaihteella lämmöt noin 400-500astetta.. 5 vaihteella 80-90km/h noin 600 ja rapiat... Ylämäkeen vetätettäessä on käynyt jopa 800 asteessa, tosin ihan hetkellisesti....

Tarvii varmaan tota sopparuuvia kääntää hiukka pienemmälle

Mites muiden lämpöarvot ?

Suomalaisilta nettisivuilta en oo kauheesti köytänyt noita lämpöarvoja, olis hyvä jos joku vois kirjottaa tästä hieman faktaa

Samikoo
12.08.2016, 09:46
Tarvii varmaan tota sopparuuvia kääntää hiukka pienemmälle



Oletko mitannut pakopaineita? Voi olla kovatkin jos noin lämpenee.

astalo
12.08.2016, 10:11
Tuossa katselin työkalun pakolämpöjä. 9,0 litranen suora kuutonen kahdella turbolla. Tyhjäkäynti 150°c, työskentely 250-280°c, ajaessa maksimit oli 320°c, työskentely dpf:n Polton aikana 650°c. En tiedä missä kohtaa anturi on mutta tuommosia arvoja tietokone näytti

Mika_T
12.08.2016, 11:29
Yhdessä turbokoneisessa mitsun ralliautossa meillä oli pakolämpömittari ja se nousi kovimmillaan 950asteeseen.

1000astetta voi pitää aivan ehdottomana ylärajana. Sen jälkeen alkaa paikat sulamaan.
Turbon pakosiipi, venttiilit jnejnejne.

Tuo 800c on kyllä jo aika kova lämpö. mutta ei hajota vielä mitään.

Diiseli harvoin lämpenee noin paljon kun se vetää raitistailmaa kokoajan niin paljon kuin vain mahdollista.
Eli jäähtyy nopeasti kun kuormitus loppuu.

Repro
12.08.2016, 14:34
Dieselissä muistaakseni 900 asteen kantturoilla alkaa paikat sulamaan.
Biltemasta saa myös pakolämpömittareita, tuntus toimivankin mutta viivettä siinä toki on.

smgt
12.08.2016, 16:41
Isot poijjat puhuu ramin cummississa oleva 1500f. Ku ahot kipuaa 4bariin. Jotku puhu reilusta 900asteesta ettei sen yli kehtaa päästää.