PDA

View Full Version : Airbagin liitos ja ratin kierrokset?


A-P
22.07.2016, 22:34
Pohjustukseksi: parhaat autot tehtiin 80-luvulla ( Japanissa).

En ole ennen joutunut ratissa olevan turvatyynyn kanssa tekemisiin kuin nyt naisen hiluxiin ohjausvaihdetta vaihtaessani. Ratti jäi vinoon, näetsen. Cruiserissa ottaisin ratin pois ja palauttaisin paikalleen oikeassa asennossa, mutta kun katsastusmies kertoi hiluxissa olevan jonkin laitoksen, joka ei siedä ylimääräisiä pyörittelyjä. Onko näin, ja jos, niin millainen kontakti turvatyynyllä sitten on? Oletin siellä olevan vastaavanlaisen kehän kuin mitä äänimerkille on.

Juu, kuuklettelin jo, ja spiraalirasioita löytyi, mutta miten liitos toimii? Tilanteen hiluxissa korjaan ohjausvaihteen päässä, ei hätää sen suhteen.

hermo
22.07.2016, 23:17
En nyt ole ihan varma mitä tässä kysytään, mutta tuolta löytyy kuvat tacoman ratista ja puretusta spriaalirasiasta. Kuvissa on myös näkyy se air-bagin keltainen johto, joka tulee spiraarirasiasta ja tökätään kiinni airbagiin http://www.pirate4x4.com/forum/toyota-tacoma/697181-steering-wheel-spiral-cable-clock-spring-tech.html

Katsastusmies varmaan tarkoitti, että jos tuota spiraalia pyörittää liian pitkään toiseen suuntaan niin se sisällä oleva lattajohto kiristyy keskiön ymärille ja varmaan naksahtaa toisesta päästä irti

J.Niemi
22.07.2016, 23:31
Kellojousen tehtävänä on syöttää kuljettajan turvatyynylle virtaa ohjauspyörän asennosta riippumatta. Osalle löytyy monta nimeä, kuten kellojousi, yhdysjousikaapeli ja kosketinrulla. Se on sijoitettuna rattiakselin keskiön päälle. [3, s. 40 ja 56.]
Kellojousessa johdin on kelattu rullalle, joka löystyen tai kiristyen sallii ohjauspyörän pyörimisen. Turvatyynyn johtimen lisäksi siinä voi olla sähkökytkennät äänitorvea ja mahdollisia muita ratista löytyviä varusteita varten. Turvatyynyn lauettua yhdysjousikaapeli pitää vaihtaa, koska se sulaa yleensä liittimestä jonkun verran. Itsenäisesti toimivissa ohjauspyörämoduuleissa,viedään ohjauspyörään vain käyttöjännite liukurengasta pitkin. Liukurenkaassa kohtiot laahaavat kosketuspintaa vasten ja sallivat näin ohjauspyörän pyörimisen. Liukurenkaan kontakti saattaa heiketä ajan myötä. [3, s. 56; 28, s. 80.]
Yhdysjousikaapeli, jossa on kellojousi, muodostuu kahdesta levystä, joista alempi on kiinnitetty ohjauspyörän keskiöön ruuveilla. Ylempi levy kiinnittyy ohjauspyörän akseliin ja pyörii ohjauspyörän mukana. Levyjen sisällä on turvatyynymoduulin ja muiden ohjauspyörästä löytyvien varusteiden johtimet kierrettynä spiraaliksi, joka sallii ohjauspyörän kääntämisen. Yhdysjousikaapeli, joka on varustettu kuparinauhalla, on samantapainen laite kuin kellojousi. Kellojousen tilalla on vain kuparinauha, joka on päällystetty muovipinnoitteella. Koska laitteessa ei ole jousta, ei siinä synny palautusvoimaa. [3, s. 56–57.]

A-P
23.07.2016, 10:14
No niin, nyt selvisi. Eli siellä saattaa olla ihan johto. Voi kauheeta, lienen pyöritellyt rattia ajattelematta asiaa. Onneksi ei turvatyynyn valo syttynyt, eli voin olettaa kaiken olevan yhäti ehjää.

Miten tuon rasian nollakohta määritetään? Jos nyt otan ratin irti, ja pistän suoraan asentoon.

pee
23.07.2016, 11:56
Se pitänee etsiä, hellästi.

Pari kierrosta suuntaansa liikevara, eli nyt ois hyvä setviä kumpaa suuntaan kiristyy, ja etsiä se "kirein kohta" ja siitä sitten se 2+ keskellepäin.

Ohjausakselissa vois olla kohdistusmerkki, vaan josko oot yli kierroksella pielessä, niin ei apua. Tosin silloin se johtokin ois todnäk jo poikki.


Ja spiraali lie keskitetty ohjausakseliin, ei rattiin. Eli rattia siirtämällä saat auton luulemaan ajettavan kaarretta, jos ESP tms. varusteina. Ei hyvä.

J.Niemi
23.07.2016, 13:11
Mjitsussa oli muistaakseni jokinmoine ohje siinä päällä.

A-P
23.07.2016, 15:13
Ja spiraali lie keskitetty ohjausakseliin, ei rattiin. Eli rattia siirtämällä saat auton luulemaan ajettavan kaarretta, jos ESP tms. varusteina. Ei hyvä.

Luoja minua nuilta kirjainyhdistelmiltä varjelkoon! :D Onneksi vain 1999 vuosimallia, niin tämän kauheampia ole.

Pitänee jo pelkästään mielenkiinnosta käyttää tyyny irti ja perehtyä rakenteeseen.

Kiitoksia osanotosta kaikille.