Kirjaudu sisään

View Full Version : Kysymys sähköasiantuntijoille HJ-61 sähköistä/ laturi kuumenee?


JES
13.07.2016, 23:25
Ongelmana siis tuo HJ-61:n latauksen merkkivalon rele jota ei enää valmisteta ja käytetyt näyttää olevan melko harvassa. Ajatuksena nyt korvata tuo monimutkainen orkkisrele normi 24V vaihtoreleellä ja lisäämällä kaavioon yksi maa. Käytännössä olisi tehtävissä myös avaavalla releellä mutta niiden saatavuus melko heikkoa verrattuna vaihtoreleeseen. Kertokaa syntyykö ongelmia, palaako laturi tai koko auto :eek: En ole mikään sähkötietäjä joten saa torua :cool:

Hiemanhan täsä mietityttää se, että miksi on täytynyt tehdä noin monimutkainen erikoisrele jos homma olisi toteutettavissa kolmen euron osalla...

Eli kun avain asennossa ACC merkkivalo palaa kun maa tulee kiinni olevan 87a navan kautta. Koneen ollessa käynnissä maa katkeaa kun laturi lähettää virtaa releen herätteelle ja maa kulkee napaan 87.

Kytkentä seuraava: napaan 86 laturilta tuleva +(orkkisreleen napa 4), napa 85 maihin koriin, napa 30 maa johtosarjasta, orkkisreleen napa 1 ja 87a mittarivalolle (orkkisreleen napa 2). Napa 87 jää tyhjäksi. Aiheutuuko tästä jotain ongelmia joita en ajatellut? Pitäiskö releessä olla diodi kun alkuperäisessä on jopa 2 tai liittyykö ne tuohon orkkisreleen herätteen maan puuttumiseen?

Laitan tähän tuon latauksen sähkökaavion ja alkuperäisen releen testausohjeen jos näistä olisi apua pähkäilyyn.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4742&pictureid=194578

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4742&pictureid=194579

JES
14.07.2016, 10:42
En oikein ymmärrä tuon releen toimintaa. Virtalukon ACC asennossa johtosarja syöttää 24V napaan 4. Navat 1 ja 2 kylmiä. Virtalukon asennossa on johtosarja syöttää 24V napoihin 2 ja 4. 1 on kylmä. Koneen käydessä johtosarja syöttää 24V napaan 2 ja 30V napaan 4. Napa 1 kylmä.

Tarkoittaako tämä että rele toimiessaan kytkee lampulle menevään napaan maan vaikka johdossa tulee jännite latauksen merkkivalolta. Nyt ei kyl uskalla kytkeä tuota vaihtorelettä kun napa 2 onkin jännitteellinen ja napp 4 syöttää virtaa koka ajan. Vaihtorele ei toimisi koska laturi syöttääkin virtaa koko ajan eikä vain ladatessa.

Rele vissiin vetää kun nelonen syöttää alle hyväksytyn latausjännitteen. Tuota ei sitten niin vain korvatakkaan. Onkohan latauksen merkkivalo ok kun sieltä tulee jännite? Viitsisikö joku mitata toimivasta autosta.

Mika_T
14.07.2016, 18:51
Releessä olevat diodit näyttäisi olevan zenerdiodeja jotka määrää releen vetojännitteen.

Porvoon Hilma
14.07.2016, 20:43
Tohon IG napaa syötetään säätimelle jännitettä diodin kautta ja vastuksella alennettuna. Diodi estää syötön toiseen suuntaan. Releen 2 napaan tulee akulta 24 v ja tohon 4. napaa 30 V eli laturin ulostulojännite ilman, että akkujännite häiritsee sitä. Releen on toimittava niin, että se vetää navan 4 jännite on navan 2 jännitetasossa. Tulloin ei laturi syötä mitään akkuun.

Tuo on piirrosmerkistään huolimatta jonkunlainen alijänniterele. En lähtisi korvaamaan ihan " tavallisella" 24 V releellä.

JES
14.07.2016, 23:00
Tohon IG napaa syötetään säätimelle jännitettä diodin kautta ja vastuksella alennettuna. Diodi estää syötön toiseen suuntaan. Releen 2 napaan tulee akulta 24 v ja tohon 4. napaa 30 V eli laturin ulostulojännite ilman, että akkujännite häiritsee sitä. Releen on toimittava niin, että se vetää navan 4 jännite on navan 2 jännitetasossa. Tulloin ei laturi syötä mitään akkuun.

Tuo on piirrosmerkistään huolimatta jonkunlainen alijänniterele. En lähtisi korvaamaan ihan " tavallisella" 24 V releellä.

Nyt rupeaa toiminta jotenkin selkiintymään! Vielä en kuitenkan ymmärrä miten tuo merkkivalo voi toimia niin, että sen läpi tulee jännite releelle saakka mutta sitten kun rele vetää valo palaakin kun samaan piuhaan kytketään maa. Miten hehkulamppu voi toimia noin :confused:

Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää, turhan hienon systeemin on inssi suunnitellut. Riittäis kun valo ei pala jos laturi ei tuota virtaa just kuten itse aiemmin suunnittelin :cool:

DogeYoke
15.07.2016, 07:18
Vielä en kuitenkan ymmärrä miten tuo merkkivalo voi toimia niin, että sen läpi tulee jännite releelle saakka mutta sitten kun rele vetää valo palaakin kun samaan piuhaan kytketään maa. Miten hehkulamppu voi toimia noin :confused:

hehkulamppu ei toimi jänniteellä, vaan virralla.


Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää, :cool:
Ei suoraan, mutta jos siihen lisää jänniteherkän liipaisun, niin taas toimii.

EDIT: poistettu ylianalyyttinen aivopieru

Porvoon Hilma
15.07.2016, 07:23
Nyt rupeaa toiminta jotenkin selkiintymään! Vielä en kuitenkan ymmärrä miten tuo merkkivalo voi toimia niin, että sen läpi tulee jännite releelle saakka mutta sitten kun rele vetää valo palaakin kun samaan piuhaan kytketään maa. Miten hehkulamppu voi toimia noin :confused:

Se on nyt sitten selvä ettei normirelettä voi käyttää, turhan hienon systeemin on inssi suunnitellut. Riittäis kun valo ei pala jos laturi ei tuota virtaa just kuten itse aiemmin suunnittelin :cool:

Lampun eli merkkivalon kummassakin navassa on sama jännite. Jännite-ero lampun napojen välissä on nolla eli lamppu ei pala. Tämä näkyy yleismittarissa niinkuin mittasitkin, miinusta eli runkoa vastaan kumpikin napa näyttää samaa jännitettä. Heti kun toinen napa menee releen kautta miinukseen eli rele vetää, tulee lampun napojen välille jännite (24 V) ja virta alkaa kulkea: lamppuun syttyy valo.

Normirele ei toimi...

JES
15.07.2016, 10:10
Kiitos, alkaa olemaan selvä tämä merkkivalon toiminta. Olin jotenkin siinä uskossa, että jännite ei mene hehkulampusta läpi. Ilmeisesti olin väärässä. Eli jos kytken korista maan tuohon napaan 2 niin mittarivalon pitäisi palaa kun virtalukko on asennossa ON.

Porvoon Hilma
15.07.2016, 10:30
Kiitos, alkaa olemaan selvä tämä merkkivalon toiminta. Olin jotenkin siinä uskossa, että jännite ei mene hehkulampusta läpi. Ilmeisesti olin väärässä. Eli jos kytken korista maan tuohon napaan 2 niin mittarivalon pitäisi palaa kun virtalukko on asennossa ON.

Juuri näin.

hattuvesku
15.07.2016, 13:53
Moro. Mä laitoin omaan toyotaan24v peruutussummerin. Laturin merkkivaloliittymästä johto summerin + napaan ja öljyn paineanturiin johto -navasta. Paineanturi kytkee paineettomana. Eli kun auton käynnistää, kojetaulunalla oleva piipitys kertoo,että laturi toimii. Muutaman sekunnin päästä öljyn paine nousee ja piippa loppuu. Ei releitä.

pee
15.07.2016, 19:29
Moro. Mä laitoin omaan toyotaan24v peruutussummerin. Laturin merkkivaloliittymästä johto summerin + napaan ja öljyn paineanturiin johto -navasta. Paineanturi kytkee paineettomana. Eli kun auton käynnistää, kojetaulunalla oleva piipitys kertoo,että laturi toimii. Muutaman sekunnin päästä öljyn paine nousee ja piippa loppuu. Ei releitä.



Toimii sillä hetkellä. Mites kun hihna lentää vauhdista ??

hattuvesku
15.07.2016, 19:45
Mittaristosta löytyy kyllä öljynpainemittari ja latausjännitemittari myös. Rakensin ton piipparin ihan huvikseen.

HJ60_Jussi
15.07.2016, 22:05
Hj:ssa ainakin toi öljynpainemittari on lähinnä resistiivinen ja öljynpainemittarihan mittaa joko virtaa tai jännitettä. En oo tutkinu tarkemmin. Mutta lisäämällä äänimerkin laturin ja painemittarin anturin kytkentään niin eikö se öljynpainemittaus mene pieleen. Tämä tyhmä kysymys kevyellä elektroniikkatietämyksellä

hattuvesku
16.07.2016, 06:31
Mul on ö-painemittari mekaaninen ja toi anturi on on/off tyyppinen 0,3 bar. Ja hj:n laturi on bj:n moottorissa.

HJ60_Jussi
16.07.2016, 08:48
No tämähän kytkentä tulikin selväksi tuolla selityksellä. Kyllähän tuo toimii jos äänimerkkin on pieni virtainen.

JES
30.08.2016, 19:30
Nyt uudet akut kun jännite ei pysynyt yli 12,5V. Joutu välil lataan akkuja. Tyhjäkäynnillä vain 24,5V navasta. Nyt uusilla akuilla 27;5V navasta 1100rpm. Tämä kuten ennen kun toimi normaalisti. Nyt kuitenkin laturi viiden minuutin käytön jälkeen niin kuuma ettei pysty pitään sormea siinä. Onko ok vai laturista jotain kaput. Latauksen merkkivalon relettä ei ole kun ehjää ei ole löytynyt. Ei vissiin vaikuta itse lataukseen.

Hessu888
30.08.2016, 20:22
Nyt uudet akut kun jännite ei pysynyt yli 12,5V. Joutu välil lataan akkuja. Tyhjäkäynnillä vain 24,5V navasta. Nyt uusilla akuilla 27;5V navasta 1100rpm. Tämä kuten ennen kun toimi normaalisti. Nyt kuitenkin laturi viiden minuutin käytön jälkeen niin kuuma ettei pysty pitään sormea siinä. Onko ok vai laturista jotain kaput. Latauksen merkkivalon relettä ei ole kun ehjää ei ole löytynyt. Ei vissiin vaikuta itse lataukseen.

Vika on varmaankin jossain muualla mutta pyöriikö laturi herkästi jos löysäät hihnaa vai oisko laakerit jumittavaa mallia?

BJ-40/76
30.08.2016, 21:53
Nyt uudet akut kun jännite ei pysynyt yli 12,5V. Joutu välil lataan akkuja. Tyhjäkäynnillä vain 24,5V navasta. Nyt uusilla akuilla 27;5V navasta 1100rpm. Tämä kuten ennen kun toimi normaalisti. Nyt kuitenkin laturi viiden minuutin käytön jälkeen niin kuuma ettei pysty pitään sormea siinä. Onko ok vai laturista jotain kaput. Latauksen merkkivalon relettä ei ole kun ehjää ei ole löytynyt. Ei vissiin vaikuta itse lataukseen.

Eihän ole jossain vaiheessa käytetty käydessä akunkenkää irti, taikka käytetty jopa ilman laturin päävirtakaapelia? (siis muutaman sekunnin testaus ilman päävirtakaapelia polttaa laturin jokseenkin varmasti.)
Ja jos päävirtakytkin, niin sen avaaminen käydessä voi polttaa laturin.....

Muistaakseni? myös hj-61:ssä on latauksen päävirralle oma sulakelenkki? olisko palanut esim. laturin +navan ja laturin rungon välisessä oikosulussa, esim. laturia irroitettaessa?...

Lataa akut täyteen, ja kokeile esim. lisäpitkän halogeenipolttimolla tms. että auto sammuksissa sinne laturin päävirtaliittimeen tulee niin paljon sähköä akuista, että valo palaa yhtä kirkkaasti kuin suoraan yläjännitepuolen akun + navan ja korin välillä palaa.

JES
30.08.2016, 21:53
Ei jumi laakerit eikä ole klappia hihnapyörällä. Ei kuulu myöskään mitään ylimääräisiä ääniä. Yksi kaveri epäili että olis diodivikaa. Mut kuumeneeko nämä yleensä miten paljon. Muistelen että on siinä seutuvilla aina polttanu näpit kun ropannut heti käytön jälkeen mut voi olla että sekoitan turboon tai pakosarjaan jotka myös siinä vieressä.

Mika_T
30.08.2016, 21:59
Diodisilta ja staattorikäämitys kyllä lämpenee, mutta jos akut on täynnä eikä autossa ole valoja tms kuormaa päällä niin ei se laturi juurikaan lämpene kun sen ei tarvi tuottaa virtaa millekkään sähkövehkeelle.

Lämppäri ja valot jne päällä niin lämpeneehän se laturi.
Oikosulkuun kärähtänyt diodisilta/yksittäinen diodi lämpenee todella reippaasti mutta useinmiten tyhjentää myös akut parkissa seistessä.
Oikosulussa oleva diodi kuumentaa myös staattorikäämityksen.

BJ-40/76
30.08.2016, 22:40
Ei jumi laakerit eikä ole klappia hihnapyörällä. Ei kuulu myöskään mitään ylimääräisiä ääniä. Yksi kaveri epäili että olis diodivikaa. Mut kuumeneeko nämä yleensä miten paljon. Muistelen että on siinä seutuvilla aina polttanu näpit kun ropannut heti käytön jälkeen mut voi olla että sekoitan turboon tai pakosarjaan jotka myös siinä vieressä.

Jos hj-61:sen alkuperäinen flekti on paikallaan ja toimii niin kuin yleensä, niin 2 minuuttia ajon jälkeen laturi ei todellakaan polta kättä, jos kaikki kunnossa.

Vaikka joskus tuon entisen hj-61:n laturi teki sähköä niin paljon, kun pystyi tyhjäkäynnillä, siis nollakelillä oli 600w nimellistehoisen invertterin generaattorina, ja oli halogeeni valoa ja porakonetta, siis invertteri laukoi lämpöjä, vaikka oli vänkärin jalkatilassa, minne lämppäri tuuletti kylmää ilmaa.

Ja parin tunnin "session" jälkeen laturi oli noin reilusti kädenlämpöinen, oliskohan 60?, mutta akut oli vajaassa latingissa, siis tuo lataus ei riittänyt....

JES
31.08.2016, 00:21
Kaapelit tai päävirtakytkin ei ole koskaan ollut irti auton käydessä tai edes virrat päällä. On siinä laturissa sit jotain vikaa kun kuumenee ihan pirusti. Ei todellakaan kestä pitää kättä parin minuutin jälkeen. Eihän sen pitäisi täysiä akkuja ladata juurikaan vaikka sisäflekti vähän kuluttaakin. Ajovalot ei ollut tuossa testatessa edes päällä. Ihan hyvää latausjännitettä kylläkin tarjoaa, 1100 rpm ja 27,5 V akun navasta ja 28 V 2000 rpm. Akkujen napajännite 12,7 V tunti sammutuksen jälkeen. Pitää vissiin jättää päävirtakytkin kiinni ja katsoa tyhjeneekö akut. Tavallisesti se on aina auki jos en aja kun jännitteenalennin tyhjentää akut pitkän seisonnan aikana (pari viikkoa).

JES
31.08.2016, 23:12
Vaihdoin varalaturin tilaalle joka ostettu toimivana. Laitoin siihen uuden jännitteensäätimen ja tarkistin hiilet. Tää lataa 28 V tyhjäkäynnillä eikä mittarin mukaan paljon nouse jännite ajossa. Kymmenen kilsan jälkeen laturi on hieman kuuma muttei polta. Akkujen napajännite 12,7 V ennen ajoa ja 13,1 V kymmenen minuuttia sammuttamisen jälkeen. Ilmeisesti lataus toimii ok. Hieman ihmetyttää tuo laturin kuumeneminen mut ehkä se nyt kuuluu asiaan. Tää ei kyl polta käteen mut on kuuma. Akut on ihan uudet 90 Ah Yuasat. Tarkistin koneen maajohdon kun se on mukavasti esillä kun laturi on irti, oli kunnossa. Ehkä tuossa vaihtolaturissa on kans alkavaa diodivikaa...rupee neuvot loppumaan.

Bj Andy
01.09.2016, 18:13
Minusta nuo viime lukemat on niin hyvät kuin vain voi olla.

Mika_T
01.09.2016, 18:30
Vaikuttaa ihan normaalilta tilanteelta nyt tuolla vaihdetulla laturilla.

JES
01.09.2016, 20:12
Ei tuossa koskaan ole lataus tuon paremmin toiminut. Ihmetyttää vain tuo laturin kuumeneminen kun toiset sanovat ettei pitäis kuumua yhtään ja tuo kyllä kuumuu, ei tosin polta kuten edellinen. Nyt kun vaan ei ole mitään referenssiä tuon laturin kuumenemisesta aiemmin, onko normaalia vai ei. Kai täällä muutkin ovat hipelöineet laturia ajon jälkeen :eek: Vaimon A-mersun laturi on kyllä ajon jälkeen yhtä kuuma mut se on muutenkin niin paska auto et siitä ei voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä :D Olisi vain kiva tietää metsästääkö vikaa vielä jostain vai ei. Toki tuo vaihtolaturikin voi olla menossa. Hirveästi ei enää lataukseen vaikuttavia tekijöitä ole tsekattavissa.

Mika_T
01.09.2016, 20:30
Aja menemään.
Laturi lämpenee aina kun joutuu lataamaan, johtuen siitä ettei sen hyötysuhde ole 100%

Bj Andy
02.09.2016, 15:25
Jep. Ja se kun on koneen kupeessa kiinni niin jos kone on kuuma niin lämpiää se laturikin.

Kädellä kokeillen rupeaa joku 45astetta tuntumaan kuumalta ja 60 astetta jo polttavalta. Ukosta riippuen tietty.

Ja diodivika oireilee niin että laturi saattaa lämmetä ja saattaa lämmitä seisoessaankin jolloin tyhjää akun. Käydessään saattaa ladata suht normaaliin jännitteeseen tai ylikin mutta tehoa ei ole eli ei siedä kuormaa...

Sitten taas tuo kaikelta pelastava päävirtakytkin. Pikku herpaannus ja koneen käydessä kytkin auki niin laturi on moro...:eek:

Bj Andy
02.09.2016, 15:32
Ja alkuperäiseen kyssäriin niin tuossa lienee tuolla monimutkaisella systeemillä tavoiteltu sitä että laturin merkkivalo palaa ainoastaan tarvittaesa. Eli ei vesisateella,maksimilatausteholla,tyhjäläynnillä tai heti kylmäkäynnistyksen jälkeen kun hehku vie virtaa ja laturi ei jaksa sitä antaa tarpeeksi. Eli jos olet sijoittanu omakotitalon verran autoon niin ei ole sopivaa että siinä palaa mitään ylimääräisiä valoja kojelaudassa...:D

JES
02.09.2016, 18:15
Kai se on niin et kovaa ajoa vaan, kyl ne viat sielt ulos tulee sit savuna viimeistään :D

Diodivika vois kyl selittää vanhan laturin toimintaa. Se kyllä antoi ihan hyvää latausjännitettä mut akut hiljalleen tyhjeni tasaisesti (ei ollut riittävästi amppereja , päävirtakytkin aina irti kun ei ajossa). Se on vain paha kun luonne on sellainen, että mitään vikaa ei haluais jättää laittamatta kuntoon...

Kylhän se rele on hieno toiminnaltaan kun kunnossa, saisivat vain hoitaa sit jälkitoimitukset kans kohtuu hintaan, kai se vaan on ymmärrettävä, että Insinööri ei ole kaavaillut näiden vanhojen Cruisereiden käyttämistä maailman tappiin asti :eek:

Tietynlaista hulluuttahan se vaatii pitää 30 vuotta vanhaa autoa käyttiksenä :cool:

Bj Andy
02.09.2016, 18:32
Nii mikä siinä releessä on vikana?

JES
02.09.2016, 19:28
Nii mikä siinä releessä on vikana?

Yhdessä kela rikki. Pari on tinattu sähkötietäjän toimesta uudestaan ja ei vieläkään toimi. Ne lähti jatkotutkimuksiin. Autossa vika ei ole koska mittarivalot toimii oikein jos johtosarjaan syöttää maata kuten toimivan releen kuuluisi tehdä.

Bj Andy
02.09.2016, 19:32
Eli mikä se oire on? Eli mikä valo palaa tai ei pala?